Kanutten sa for siden:
Jeg er nå blitt sykemeldt 20%. Myalgi grunnet stress. Sant, men samtidig gir det meg rom til å avtale alle møter etc etc på disse dagene. Forståelsesfull sjef? Hva er det?
Kanutten sa for siden:
Jeg er nå blitt sykemeldt 20%. Myalgi grunnet stress. Sant, men samtidig gir det meg rom til å avtale alle møter etc etc på disse dagene. Forståelsesfull sjef? Hva er det?
Carisma sa for siden:
Hvilke omega 3 tislkudd er best, og hvor mye bør man ta?
TrillTrall sa for siden:
Jeg vet ikke hva som er best, men jeg bruker Møllers Omega3 Ekstra sterk og tar tre kapsler om dagen, jeg tror anbefalt dagsdose av den er 2. Synes den funker godt mot smerter i ledd og muskler. :) Merker det i alle fall fort om jeg slurver noen dager.
Carisma sa for siden:
Jeg mener å ha lest et sted at møllers var av dårlig kvalitet?
TrillTrall sa for siden:
Det funker for meg. ;)
nellie sa for siden:
Drikk tran, så kjenner du om den er harsk eller ei. Det var prat om at oljen i kapsler oftere var harsk.
Ellers kan det vel være litt tungmetaller, men det er det vel i fisk også.
Møllers har streng kvalitetskontroll.
Ellers skal vel selolje være bra.
nellie sa for siden:
Kapsleltest: testbasen.tv2.no/test/357/en-av-disse-omega-3-pillene-far-strykkarakter
Oljetest: forskning.no/fisk-mat-og-helse/2010/03/den-store-fiskeoljetesten
Barnetilskuddstest: m.klikk.no/foreldre/tester/article899786.ece
Om harsking: bramat.no/kosthold/matvarer/388-harske-oljer-kan-vaere-helseskadelig5
nellie sa for siden:
God gammal Møllers tran kommer godt ut.
Carisma sa for siden:
Ok, takk. Det med harskning har jeg ikke tenkt på engang! :eek: enda en ting å bli stresset for... :o. Er det mulig å merke om den er harsknet?
Men hvor mye bør vi ta? Regner med det som alt annet bør økes betraktelig ift anbefalingene?
nellie sa for siden:
Harsk fiskeolje lukter helt fryktelig. Derfor lettere å skjule dårlig olje i kapsler.
Hvor mye man bør ta er vel individuelt.
Fedons mening: www.fedon.no/Omega+3+-+hvorfor+og+hvor+mye%3F.9UFRDYZD.ips
Ved problemer med ledd osv kanskje mer? Det finnes kapsler på apotek som er beregnet spesielt på leddproblemer. Mulig det bare er tøys. De er dyre som gull omtrent. Disse: www.triomar.no/Triomar/
Det er forskjell på omega-3 syrene (EPA og DHA). Det kan være verdt å sette seg inn i forskjellen på disse og sjekke de forskjellige tilskuddene opp mot det.
silje21 sa for siden:
ca hvor lenge holder fersk champignon seg bra i kjøleskapet?
langaard sa for siden:
3-4 dager i papirpose :)
silje21 sa for siden:
Takk :)
vaskeklut sa for siden:
er det noen av dere som har litt greie på søm som vet hva såkalte eggebånd/ripsbånd heter på engelsk?
Kanutten sa for siden:
Var på nav i går. Saksbehandleren min der mente jeg bør be legen om 50% sykemelding slik at jeg får fulgt opp ungene, samt tatt vare på meg selv, uten dårlig samvittighet. Jeg skal prøve noen uker til og funker det ikke blir jeg å be om sykemelding..
LinLeia sa for siden:
Lurer på om noen vet hvor jeg kan få kjøpt tøffe armbånd i litt større størelse en denne "one size,- passer alle" . Gjerne nettbutikk
Lillemy71 sa for siden:
Selv rører jeg ikke Møllers Tran, i utgangspunktet for jeg syntes det smakt så j*vli, men etter å ha smakt helt fersk tran forstår jeg at tran ikke trenger å være ile i det hele tatt.
For å si det sånn, når olje lukter/smaker harskt er det allerede gått for langt i harsknings-(oksidasjons) prosessen. Dessuten om man går og konstant hilser på oljen, bør man ihvertfall prøve å skifte merke. Selv fordøyer jeg nok fiskeolje veldig dårlig, for jeg går jo å gulper når jeg har spist laks/makrell også. Har faktisk hatt bedre hell med seloljekapsler, husker ikke helt hvilket merke, men mener å huske det er Ruis.
Her kan du lese litt om at "Tran er ferskvare", her henvises også til en undersøkelse som VOF gjorde av fiskeoljer og at nesten ingen holder mål.
smgj sa for siden:
risbånd/kroklisser: rick rack/rickrack
ripsbånd (pyntebånd??? eller bomullsbånd/twillbånd?): herringbone webbing/twill tape/woven tape/woven webbing/cotton ribbons/grosgrain ribbons
Jeg må si at jeg ikke egentlig vet hva eggebånd er for noe ... ? Bare grovgooglet.
vaskeklut sa for siden:
Sånn herringbone-bånddings høres riktig ut! Takk!
Jeg kaller det eggebånd fordi sømlærern min på vgs sa de hette det :o Om de har et annet navn i virkeligheten aner jeg ikke, men er fullt mulig! Det er sånn bånd som ofte brukes i linning og andre ting som ikke skal strekke seg. Båndene er mer eller mindre umulige å strekke :ja:
smgj sa for siden:
Hihi. Hjemme het sånt "håndklehemper" :D
vaskeklut sa for siden:
Ja, og det er akkurat det jeg skal bruke de til i dette tilfellet.. :D
kamp sa for siden:
Jeg lurer på hvordan det går an å være syk uten å forstå det selv..
LinLeia sa for siden:
Bytter fastlegen spiral, heller må man til gynekolog ???? Gruer fælt til dette :(
Rin sa for siden:
Jeg har aldri opplevd at fastlegen har foreslått noe annet enn å henvise videre til gynekolog og evt kombinere det med celleprøve og sånn, men antar at det varierer fra lege til lege.
Cyan sa for siden:
Fastlegen min satt inn spiral og tok celleprøve sist jeg prøvde meg på noe sånt for drøyt 4 år siden, så tror det varierer. Ring og spør.
Spinnerette sa for siden:
:klem:
Jeg lurer på hvordan det går an å være syk uten å forstå det selv..
:klem:
Marella77 sa for siden:
Vi tenker på å skaffe oss en katt. Noen med tips om rase? Vil ha en barnevennlig katt som ikke røyter så mye... om mulig, hehe ;)
TrillTrall sa for siden:
Gå til en eller annen omplasserings-plass og få tak i en katt der.
Carisma sa for siden:
Katter som ikke røyter er vel stort sett bare disse nakenkattene, og de koster jo fort noen titusen for en unge. Så det spørs hvor mye dere vil legge i det.
Skal dere ha en kattunge eller en voksen katt? Voksne katter som ikke er vant til barn er sjelden særlig glad i barn.
Som TrillTrall sier kan det lønne seg å snakke med f.kes dyrebeskyttelsen. MEN, det er ikke bare å "få tak i" der, vær forberedt på intervjuer i flere runder, en haug med skjemaer osv.
BenteR sa for siden:
Nå har jeg to katter fra dyrebeskyttelsen og det var ikke noe mye skjemaer der. Jeg sa hvem vi var, hvor vi bodde og hvilken katt vi ønsket, avtalte tidspunkt og skrev under på kjøpskontrakt da vi hentet.
Alle katter røyter, men noen raser mer enn andre. Perser og ragdoll er vel noen av de som fører til at man konstant har hår i maten.....
Om dere velger en voksen katt fra dyrebeskyttelsen så får dere også vite hvordan katten er, f.eks. i forhold til barn.
En kattunge vet man lite om hvordan den vil utvikle seg.
TrillTrall sa for siden:
I tillegg er vel katten "ferdig" vaksinert og kastrert? Vinn-vinn med andre ord. :)
BenteR sa for siden:
Ja slik er det.
Og i tillegg gir man et hjem til en voksen katt; altfor mange synest at kattunger er sååå søte og velger en slik liten søt tass uten å tenke på at alle kattunger blir voksne katter en gang. Da er det mange blir "allergiske" og ikke kan ha katten lenger.
Carisma sa for siden:
Jeg har vært i kontakt med to forskjellige avd av dyrebeskyttelsen de siste dagene siden vi er på jakt etter to katter, og begge plasser har det først vært intervjuspørsmål på mail (tydeligvis fo å avdekke motivasjonen), og så fikk jeg beskjed om at hvis vi fortsatt var interessert skulle vi få oversendt skjemaer for utfylling før vi evt fikk besøke kattene og se på dem. Det hjalp ikke at jeg var intervjuet av en avdeling,begge skulle ha det samme. Mulig de har endret praksis, men det er i høyeste grad skjemaer osv som man må gjennom nå!
Men samtidig kan man selv bestemme til en viss grad hvordan katten utvikler seg ift til familien.
TrillTrall sa for siden:
Det høres helt flott ut etter min mening. :) Da slipper de at det blir alt for lettvint å bare hente seg en katt. Skulle ønske jeg kunne ha en liten pus eller to...
BenteR sa for siden:
Kanskje annen praksis andre steder da.
I Kristiansand er kattehuset åpent for besøk hver uke, og så vidt jeg vet trenger man ikke avtale for å komme der.
Da jeg hentet hjem Muffin, 11 måneder gammel da, fra Dyrebeskyttelsen i Farsund, sendte jeg en mail, fikk en mail tilbake og så avtalte vi når vi skulle hente ham.
Da jeg forelsket meg i Pippi var hun fremdeles et lite nurk. Jeg ringte Dyrenes Beskytter i Kristiansand og sa meg intressert og da hun var blitt 12 uker gammel og stor nok til å flytte fra moren sin hentet vi henne.
Carisma sa for siden:
Joda, men for meg som er veldig kattevant er det i overkant pirkete... Særlig siden jeg jo må dra inn at jeg har en treåring i hus som får dem til å slå på alle varsellampene. :rolleyes: jeg ER faktisk kattevandt nok til å lære ham det, og han er vant til katter hos familie. (Men det er ikke til å stikke under en stol at endel av disse som er voldsomt engasjerte i slike foreninger kanskje ikke alltid har et realistisk forhold til det.... Jeg sier ikke at de hadde ofret sin egen mor for å redde en katt, men de hadde slitt med valget ;) )
Marella77 sa for siden:
Takk for mange flotte svar!! Hvor mye røtter katter? Må man støvsuge hver dag? Er sofaen alltid dekt? Hvor mye jobb er det?
Lava sa for siden:
Jeg har 3 katter, en kattunge vi egentlig ikke skulle beholde, og to voksne. Det er kattehår overalt! En katt er sort, og en hvit. Klapp dem og du har neven full av hår, sjekk i kroken bak døra, joda hybelkaniner..
Nå skal det sies at jeg også har en hund, så mine hybelkaniner er blanding av 3 katter og 1 hund. Er du redd hår i maten eller på klærne/sofaen osv, bør du tenke deg om.. :D
Men det er mye kos og hygge i dyr, og når vi alle slapper av i stuen og det sover katter på alle sider av meg, mens jeg koser meg med feks strikketøy, da har vi det fint! :hearts:
Jeg syns det er bra at de passer på hvem som får katt eller ei, kattene skal jo ha det godt der de kommer :)
Alle mine katter er funnet ute, alene og forlatt, vi har alltid forskøt å finne eier, men det er ingen som "eier" dem..
Carisma sa for siden:
Dersom dere ikke har noe erfaring med katt bør dere låne en en uke eller to først for å se hva dere går til. Sjekk om noen i omganskretsen eller nabolaget trenger kattepass i jula f.eks.
En katt lever i +/- 15 år, så du bør være sikker på hva du begir deg utpå. www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00009/Katt-brosjyre_klikk_h_9866a.pdf
MAR sa for siden:
Kattunger fra dyrebeskyttelsen leveres også ferdig helsesjekket og vaksinert, og dyrebeskyttelsen betaler for chipmerking og kastrering. Akkurat som med voksne katter :)
TrillTrall sa for siden:
Kjempeflott! Jeg tenkte mer i forhold til om du stikker bort til dama på hjørnet og henter en "huskattunge" liksom. :) FOD var også veldig behjelpelige med kastrering da vi tok til oss en hunnkatt vi ikke fant eieren til for en del år siden. De tok den jobben mot at vi tok oss av katten - greit for oss. :) Jeg husker ikke om vi betalte for det eller om de også tok kostnaden.
Photobscura sa for siden:
Katter røyter definitivt mest på våren og mot sommeren, selv om det ellers er individuelt fra katt til katt. Helt korthåra katter har mest pels, og mest allergener. Min katt røyter minimalt på vinteren. På våren drar jeg børste på ham nesten daglig, og det avhjelper noe (gitt at katten liker å bli børsta, da. Det er ikke bare bare å oppdra en en katt til å godta noe den allerede ikke liker. :p). Det holder å støvsuge et par ganger i uka.
Men det er mye kos og godt selskap med en katt. Den er et selvstendig dyr, og har ikke behov for den samme oppmerksomheten som det en hund har. Mye fordi katten i motsetning til hunden ikke vil komme til å underordne seg mennesket som i en flokk. Ditt ansvar er å gi den kjærlighet, men også rom, du kan i liten grad dressere en katt, men du kan hjelpe og legge til rette for å gjøre den husren - om den ikke alt er det - og du kan gjøre den trygg. Lykke til, uansett hva du ender opp med!
Lillemy71 sa for siden:
Her i området koster det 1200 kr å adoptere enn kattunge fra Dyrebeskyttelsen Norge, det dekker helsesjekk, 2 ormekurer, 2 vaksinasjonsrunder (fullvaksinering som varer 1 år) og kastrering. Denne "pakken" koster mer om man skal fikse selv.
Personlig synes jeg det er helt greit at de tar denne betalingen for de fleste som er seriøse er villige til å betale for å få et dyr som er friskt og har alle vaksinasjoner/kastrering i orden). Personlig har jeg aldri hatt problemer med at Dyrebeskyttelsen har et skjemavelde for å adoptere dyr, men jeg forstår at de har en viss prosess for å unngå de som ikke vet hva de begir seg inn på når de får et dyr. De vet jo ikke hvilken erfaring folk har med dyr når de kommer for å adoptere.
Har man katt vil det være røyting, er en fordel å prøve å lære de opp til børste/man fra de er små så kan man ta det verste. Jeg har i tillegg lært snuppene mine opp til å ligge på egne tepper i sofaen, dette tar av en del og det er enkelt å dra av teppene for vask og tørketrommel som tar det meste av hår. Må jo sies at det er total krise når jeg vasker teppene, da vil de helst ikke ligge i sofaen (suttekluten mangler :eek:) :D
Har du barn og får en voksen katt bør du vite at den er glad i unger, det kan være enklere å få en kattunge og venne den til barna, men det er ingen garanti for at den vil gå overens med de, man vet aldri hvordan de utvikler seg. Det viktigste er faktisk å lære barna hvordan kattens kal behandles og ikke minst respektere at katter ikke er så glad i å bli dratt rundt på, ikke alltid vil ha kos og at det er katten som må velge (bestemme) :)
Carisma sa for siden:
Ikke her, de er chippet og vaksinert, men man forplikter seg til selv å kastrere dem. Koster 500 pr katt her.
Carisma sa for siden:
Dere som kjenner lit utenlandske butikker, vet dere om noen av disse har store størrelser? www.westend.hu/shops (Jeg vet at C&A og HM har)
Lemen sa for siden:
Jeg overtok en 2 år gammel britisk blå, og en 4 år gammel ragdoll i fjor. Og det er mye pels med rasekatter. Ragdollen trengte børsting og pelsstell, og røytet mye. I tillegg så er det en slags tynn silkepels, så hårene la seg veldig i sofa og stoler, og var vanskelig å støvsuge, og jeg måtte støvsuge flere ganger i uka. Ragdollen fikk nyresvikt og måtte avlives i vår, og jeg merker kjempestor forskjell på hvor ofte jeg må støvsuge nå når jeg bare har den britisk blå igjen. Nå gidder jeg stort sett bare gjøre det 1-2 ggr i uka, og når jeg får besøk. Har forresten laget til et pledd som pus liker å sove på, og da ligger hun stort sett der, i stedet for å ligge rett på sofaen.
Marella77 sa for siden:
Tuuuusen takk for flotte svar!!! Snille dere er!!! Ha en fin dag!!! :)))
nellie sa for siden:
Vi har en hellig Birma. Han røyter faktisk mindre enn den andre katten, som er korthåret. Men det kommer vel mye an på hvor mye de er ute osv.
Birmaen sin pels har ikke trengt noe særlig stell. Måtte barbere han da han gikk fra å være innkatt til å fly ute, for da fikk han enormt med klumper. Men etter det har han vært så fin i pelsen.
Men for all del altså. Han røyter. Men ikke mer enn den helt korthårede. Men merker stor forskjell på røyting etter hvilket fór de spiser, så invester i noe dyrt og bra.
TrillTrall sa for siden:
Er det noen som har prøvd denne??? Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan den skal kunne holde en liten pupp på plass engang... Jeg har ikke tenkt å prøve den altså, men synes den så såpass merkelig ut at jeg lurer veldig på hvordan den tar seg ut når man har den på. Den er fra H&M nye kolleksjon forøvrig.
Carisma sa for siden:
Hahahaha jeg ser for meg ansiktet på en stakkars mann om man tropper opp med den der, de som sliter med 2 hekter :lol::lol::lol:
index sa for siden:
Minner litt om en tvangstrøye??:confused:
TrillTrall sa for siden:
Jeg lurer virkelig på hva designeren har tenkt på... Hvordan er den å ta på seg tro? Hadde nesten vært artig å stikke innom en H&M bare for å teste. :D Og den ser jo ikke ut?
Noen som har noen tips til hjemmelagede remedier som kan hjelpe på hoven og sår hals, og tørrhoste? :helsesjek
Carisma sa for siden:
Kokt vann med ingefær og sitron
Lillemy71 sa for siden:
Tja det er vel designet for radmagre modeller uten pupper, slik som det meste er som kommer fra mannlige topp designere :D Også er jo dette såkalte "statement" plagg for småsnupper som vil ha billige designerklær og ikke nødvendigvis tenkt til en joggetur i marka. Vet ikke om det er alderen, men selv synes jeg hele kolleksjonen var grusom :D:eek::rolleyes:
Carisma sa for siden:
Jeg ser helt klart poenget med konseptet, har ofte øsnket meg noe sånt til å bare stroppe ting skikkelig fast med :D Men, jeg mistenker at det ikke er det som ligger bak designet, da hadde den muligens vært større om ikke annet.. Det er ikke de flate som trenger en sånn. :rolleyes:
TrillTrall sa for siden:
Jeg så en liten videosnutt på vg i morrest om den nye kolleksjonen, ei tuppe iført en topp som gikk rett nedenfor puppene og så en trang thights. Jeg trodde det var treningstøy, men det var det faktisk ikke... Og jeg er enig med deg, fint var det heller ikke. Hva er egentlig vitsen med å komme med en kolleksjon med bar mage (fra armhuler til nedenfor navlen omtrent!) på denne tiden av året i Norge??? Her går det mer i 2-3 lag ull... ;)
TrillTrall sa for siden:
Jeg er usikker på om det er mange lag med tøy eller om de er sydd sammen? Om de ikke er sydd sammen og man begynner å løpe med den der på - og har mer enn a-cup å farte med - så vil da puppene ramle rett gjennom???
nellie sa for siden:
De viser kolleksjonen sånn for å vise plaggene. Ikke for at man skal gå sånn. Helloooo :p
nellie sa for siden:
Denne slags diskusjon høres vel strengt talt hjemme i en skravletråd, ikke her.
TrillTrall sa for siden:
I utgangspunktet stilte jeg bare et spørsmål om det var noen som hadde sett eller prøvd denne - og så ble det litt diskusjon omkring det.
Carisma sa for siden:
Noen som har erfaring med barn som skriker seg bort?
smgj sa for siden:
Jeg hadde sagt at i dette tilfellet så er sitron, honning og ingefær, eventuelt også mynte noe å forsøke.
Jeg vet ikke helt om hva du mener... Som kjent har ikke jeg barn, men var et barn som kunne skrike til jeg kastet opp.... Er det noe sånt du tenker på?
TrillTrall sa for siden:
Mener du at det skriker til det mister pusten? Blås barnet kraftig i ansiktet, da må det trekke pusten igjen. Eller tenker du mer på hvordan roe barnet ned?
Ethereal sa for siden:
Selv om jeg selv ikke har sansen for kolleksjonen, så er veldig i tråd med det Alexander Wang har presentert i kolleksjoner tidligere. Meningen er at det skal være sportselementer i dagligtøy (som om vi ikke ser bruk på tvers der allerede med 2xu-tights brukt som bukse i bybildet?), meningen er ikke at det skal være praktisk, det er ikke Coop-kolleksjonen til Northug dette- og den ble lansert over hele verden, så de har nok ikke tenkt sånn over norske værforhold.
Og den er sannsynligvis sydd sammen, det er neppe strimler av tøy som ligger over hverandre. Den er neppe behagelig på også, og ikke designet for funksjon. Det er heller ikke alle som kjøper klær fordi de først og fremst skal være praktiske.
Hva designeren tenkte på? Mesteparten av kolleksjonen er utsolgt, han traff en målgruppe, selv om folk her inne ikke er i den målgruppa.
[url="http://forum.lavkarbo.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]
Carisma sa for siden:
Ja, eller evt til de besvimer
Ja. Tenkte mest på om noen har hatt barn med det og opplevd senvirkninger, evt at det har vært tegn på noe annet?
smgj sa for siden:
Sånn er det jeg husker:
Jeg gikk liksom inn i en transe hvor kroppen bare fortsatte å skrike/hikstgråte selv om hodet på mange måter var ferdig med det... For meg fant mamma ut at en kombinasjon av ro og avledning fungerte. Jeg var fasinert av vann, så det å sette/stille meg ved vasken og la kjøliglunkent vann bare renne over fingrene mine var faktisk det som fungerte.
Selv om jeg fortsatte å gråte så ble etter en stund oppmerksomheten ledet mot følelsen av vannet over fingrene og det var etterhvert nok til å dra meg utav den "gråtevranglåsen" kroppen hang fast i. (NB - det var faktisk viktig at vannet var litt kaldere enn hudtemperatur sånn at jeg "kjente" det.)
God, gammeldags ryggstryking/kos kunne også virke, men vann var for meg best da jeg kom bort fra det jeg da nok oppfattet som plagsom påtrengendehet fra de voksne og jeg fikk "komme ut av det" i eget tempo.
Fant aldri noen årsak til det hos meg, og tror ikke jeg har/fikk noen seinvirkninger?
nellie sa for siden:
Hvordan er røykepolitikken på bedrifter rundt om kring? Er det bare fritt frem for å gå ut og røyke så ofte man vil, og at så mange som måtte ønske det går ut sammen?
Sanney sa for siden:
vi skal helst holde oss til pausene, men det er enkelte som går ut oftere.. nå er det mest dampere hos oss da, og noen damper inne...
TrillTrall sa for siden:
Hos oss er det bare en vikar som røyker og han er så lynsnar når han er ute og tar et par trekk at jeg ikke merker at han har vært borte før jeg ser han kommer inn døra igjen. :)
Men jeg har hatt en kollega som tilsammen gjerne hadde bortimot en time røykepause tilsammen i løpet av en dag - hver dag. Samme dama var forbanna over at jeg mottok en privat telefon i arbeidstiden - da min mor nok en gang var innlagt på kreftavdelingen og min far ville gi meg beskjed - man tok ikke imot private telefoner i arbeidstiden må vite! Det gjaldt visst ikke henne forøvrig...
nellie sa for siden:
Det der..
Lurer på om jeg kan begynne å ta et kvarters strikkepause hver
1.-1.5 time, sånn som røykerne tar sine pauser. Gjerne 2-3 av gangen.
Har egentlig ikke noe som helst imot røyking, men tror ikke de jeg jobber sammen med har innsikt i hvor ofte og hvor lenge de faktisk går ut, i løpet av ei vakt.
smgj sa for siden:
Nå er det lenge siden jeg jobbet et sted med mer enn ingen røykere.... Men selv dengang da så gikk man alene - det var pålagt fra ledelsen - nettopp fordi røykepausene trakk ut når man var flere og fordi man faktisk ble underbemannet på jobben om flere gikk samtidig.
nellie sa for siden:
En av gangen må være en idé. Går fortere om man står alene? Skravling tar vel fem minutter bare det.
Siste stedet jeg jobba, hadde alle rett på fem minutter hver time i tillegg til lunsjen, og ettersom vi satt ved pc-er som logga all tid med aktivitet, og vi måtte sette den på pause mens vi tok pause, så gikk det bare utover oss dersom vi tok pause lenger enn de tilmålte fem. Røykere eller ei. Alle respekterte det. (Sikkert fordi man risikerte å få trekk i lønn om man dro den ut. :p)
streber sa for siden:
Jeg røykte selv frem til 05-men var blant dem som var obs på å ikke dra ut disse pausene. Det skulle ikke gå ut over andre at jeg røykte-men det er det sannelig mange som gir og har gitt helt blaffen i-selv om det blir tatt opp om og om igjen. Som en kollega sa om en av de som røykte mest for et par år siden-"jeg kunne gått rundt bygden 2 ganger på den tiden hun bruker på å røyke på en vakt". Alle de andre fikk det travelt pga den tiden hun røykte og snakket i private tlf hver vakt..Hun gikk ofte ut alene, men det hjalp jo lite, da tlf var med. Ut alene uten den, hadde kanskje hjulpet?
Supera sa for siden:
Har ikke hørt noen regler rundt det hos oss. Men de jeg jobber med får det unnagjort fort og tar med seg jobbtelefon slik at de hører om det plutselig blir travelt.
Kanutten sa for siden:
Jeg har de siste ukene vært ISKALD på beina. Har følelse av frostbitt i dem og især på hælene. I dag våknet jeg med vondt i begge beina fra rævkomlingene og nedover. Mistenker at det er noe isjiasaktig. Noen som har tips om hvordan man fikser dette? Det værste er ikke vondtene, men denne intense kuldefølelsen... Jeg går forresten til behandling for tiden grunnet kroppsdeler som bare dovner akutt bort, men det er liksom noe annet. Nå er jeg bare blåfrossen på beina... Jeg som alltid har vært så fryktelig varm i kroppen. Mamma er operert flere ganger grunnet trange forhold rundt nervene og tror jeg begynner få det samme.... Vil ikke det jeg...
smgj sa for siden:
Sjekk stoffskiftet ... Spesielt for autoimmune varianter.
Jammo sa for siden:
Jeg lure på om det er normalt å få vondt i hodet etter en har spist for mye karbohydrater som en ikke er vant med? I dag har vi vært i selskap og har spist litt sjokkolade og tørket frukt (snopestang). Er det andre som har erfat dette?
Takk for svar ;)
Veldig bra tråd dette :)
Gracella sa for siden:
De siste månedene har jeg hatt en merkelig "strekksmerte" i venstre stortå, rett på yttersiden av tåa.
Smerten kommer hvis jeg setter meg på kne eller hvis jeg strekker ut foten (à la ballerinastrekk, hvis dere skjønner). De der tingene kan jeg leve med, men smerten kommer også når jeg skal gjøre bulgarsk utfall - og det er en av mine yndlingsøvelser!
Jeg kan strekke foten forsiktig, helt til smerten blir mer eller mindre borte før jeg trener, men den kommer jo bare plutselig tilbake.
Den er skikkelig intens, nesten brennende og det kjennes nesten ut som om det er en sene som er for kort.
Er det noen som har en ide om hva det kan være???
vaskeklut sa for siden:
Jepp! Ganske normalt :)
Lillemy71 sa for siden:
Det finnes de røykere som bruker mye tid på røyken og har lange pauser i løpet av en dag, men det finnes mange røykere som ikke er slik, de aller fleste etter min erfaring. Og hva med de som ikke røyker, men som bruker mer tid med kaffemaskinen, springe rundt å sladre med andre, surfe på nettet, hører ikke klaging på de her, men mange av de er om mulig mindre effektive. Så lenge man ikke jobber på samlebånd eller noe lignende der alle må være samtidig, synes jeg (som en som sitter i mellomlederposisjon) at det viktigste er at folk få gjort jobben sin på en ordentlig måte og i tide.
nellie sa for siden:
Her er det snakk om at 3 pleiere går ut, og lar en person ta seg av åtte brukere i de 15 minuttene det tar å stå der ute og røyke og prate om krig og fred og sånt. Altså ca en time tilsammen per vakt. Ja, de må til og med forlate kommunens område. Om jeg da har brukt fem minutter ved kaffemaskinen kan liksom ikke sammenlignes. Det er mye man kan finne på, men da har man i det minste jobben i oppsyn. Man går ikke vekk fra den.
Sånn er det hos oss da.
Min erfaring er at de fleste røykere bruker laaaaang og mye tid på å røyke i løpet av en dag.
nellie sa for siden:
Brydde meg egentlig ikke så ille mye før en av disse folka begynte å legge seg opp i hva en kollega av meg gjorde, samtidig hun passet jobben sin.:o
Jammo sa for siden:
Da vet jeg at jeg må holde meg borte fra det neste gang ;)
Takk for svar :)
Lillemy71 sa for siden:
Når man har en sånn jobb er det ikke ok å ta lange pauser enten man røyker eller ikke, enkelt og greit. Men det er mye mer synlig at folk går og røyker enn at de sløver rundt andre plasser og dermed lett å sutre over røykerne, men som sagt kommer an på hvilket arbeidssted man er på. Få jobben gjort skikkelig i tide uten at du belaster kollegaene dine unødig, så kan du ta en røyk på månen for min del :D
Er det "normalt" å få luft i magen av penecilin, ibuprofen og paracetamol kombinert? var legen som anbefalte kombinasjonen, men går rundt og småraper hele tiden :o
smgj sa for siden:
Huff... det er harde saker for magen, ja. Men må man, så må man selvfølgelig.
Penicilling er hard på tarmfloraen så det er greit å tenke på p fore den iallfall.
Ja, kjenner jeg er rar i magen nå.. Får håpe det ikke varer ut hele kuren :( Men da kan jeg iallefall regne med at det ikke er unormalt!
Carisma sa for siden:
Noen som har forsøkt rødkløver som kosttilskudd?
Anne sa for siden:
12.35...
Etter morgenrush og eventuell snømåking er overstått de fleste steder.
Og før ettermiddagsrush.
Ok, takk! :)
Carisma sa for siden:
10:50. Morgenrushet varer frem til ca 9:30, ettermiddagsrushet begynner fra kl 2. Mellom ca 11 og 12 spiser lastebilsjåfører, bud o.l ofte lunsj og er tilbake på veien i halv ett-tida. Med unntak av rundt kjøpesentre , Ikea og Alnabruområdet (hvor mange tydeligvis har lunsjærend) er det den roligste tida i Oslotrafikken.
Butterfly83 sa for siden:
Jeg ville også valgt 10.50. Jeg husker jeg hadde oppkjøring rundt kl 14 og måtte kjøre rundt på Majorstua og Storo. MYE trafikk! Hehe. Men det gikk bra da. Du klarer det nok fint uansett hvilket klokkeslett men om du kan velge så er det jo supert :)
Det ble faktisk 12:35. :p Skal jo ha en oppvarmingstime først uansett, og bare deler av oppkjøringa er i selve Oslo. (Vet de pleier å kjøre ut mot Lillestrøm, Gjøvik etc). Lastebiler synes jeg ikke er så ille, rushtid er langt verre. Og jeg må også tenke logistisk i forhold til å spise selv. Klarer ikke å spise før ti, elleve, men da MÅ jeg spise, ellers får blodsukkerfallet det bedre av meg ... Satser på at det går bra. Hadde kryssa fingra for at det skulle være noe ledig i desember, men men. Får kanskje litt tid til mer mengdetrening først, da.
BenteR sa for siden:
Noen som lager pølser selv og kanskje har noen gode tips/oppskrifter til amatør-pølsemaker?
TrillTrall sa for siden:
For noen dager siden skulle jeg kjøpe bl.a. en avokado på Ica og gjorde store øyne da prisen suste forbi på displayet - 19,90!!! For EN avokado! I dag kjøpte jeg en på Rimi - 10,90. Var innom Kiwi senere på dagen og glemte å sjekke prisen der, men jeg antar den var enda lavere.
Hvordan i huleste kan Ica forsvare å ta nesten dobbelt så mye som Rimi for en avokado??? Er det ikke samme kjeden egentlig - bare at Rimi er billigutgaven av Ica? Sånn som Kiwi vel er billigvarianten av Meny og Prix av Mega?
Cyan sa for siden:
Løping på vinteren: Brodder eller investere i et par joggesko med pigger?
Ethereal sa for siden:
Løpesko med pigger. Definitivt. Brodder og løping gjør det hele bare pes og ikke gøy.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.