< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

#1

Lava sa for siden:

Her har vi en tråd, som kun gir svar, og ikke diskusjoner.. :p

Hvis man først skal drikke, hvorfor er vin bedre enn feks øl,
(dvs, lavkarbo (lite) øl)

Vil 1 boks 0,5 øl, være verre enn 1 flaske vin, og evt hvorfor?

Har du ett kjapt spørsmål, eller noe helt annet DU lurer på,
så sleng deg på! :heia:


#2

Kanutten sa for siden:

Jeg tror vin er best. Det fordi at hvis du velger en tørr vin så vil vinen ha færre karber enn en boks LITE øl. De på polet sier at jo høyere alkoholprosent det er i vinen desto tørrere er den. Tyske hvitviner ala Riesling med en alkoholprosent rundt 8-9 blir for søte til at de kan beregnes som lavkarbo. De kan ha karber rundt 50 gram pr liter.
Feks Blue Angel Spatlese Alkohol 9,50% Sukker: 50,00 g/. :eek:

Øl inneholder dessuten malt og humle som sies å ikke ha heldig virkning på korpusen uansett hvor LITE ølet måtte være. :o


#3

Jabba sa for siden:

Jeg skal i bryllup på lørdag og har tenkt å slå ut håret litt. Jeg liker ikke vin og jeg regner ikke med de har lav-karb øl i selskapet så jeg tenker det blir noe brennevin av noe slag ... Hva er best å drikke? Hva bør jeg velge?


#4

Kanutten sa for siden:

Ren sprit blandet med lightbrus av noe slag, whiskey, cognac, bare IKKE likører!

#5

Jabba sa for siden:

Takk for alkoholsvar!
Et nytt spm. Hvorfor blir ikke tickeren min svart når jeg holder musepekeren over den slik at jeg kan gå inn å redigere den ?


#6

Gerd sa for siden:

Du har fjerna linken til den :)

Hvordan er tunga "oppbygd" vedr. smaker; søtt/surt/salt.... ?


#7

Nicpins sa for siden:

Sitat fra Wikipedia:

:)


#8

hanne42 sa for siden:

Fin tråd!

Jeg lurer på dette: Når man er i ketose og har gått ned en del kilo og vektnedgangen stopper opp noen uker - skal man da la være å spise mat som forumene her inne anser som partystoppere (f eks ost, fløte) SELV OM disse matvarene har blitt spist gjennom hele vektnedgangen fram til det stoppet opp? Eller skal man fortsette som før og regne med at vektnedgangen fortsetter etter en stund?

Hanne


#9

Areola sa for siden:

Det er veldig vanlig at vektnedgangen stopper opp og tar en pause etter en stund - for noen litt tidligere enn andre. Noen opplever nedgang igjen etter at man har kuttet ut partystoppere, andre må bare vente. Vi er dessverre så forskjellige fra hverandre alle sammen, at det ikke finnes noe fasit på dette.


#10

Livlys sa for siden:

Hva med whiskey/Kaffe/krem (uten sukker) = Irish coffee
eller er det bedre med sprit og lightbrus?


#11

Nicpins sa for siden:

Whisky/kaffe/krem/Natreen el. Splenda er også lik Irish Coffee. :)
Gudd løkk.

Kaffe m krem er scottish coffee; skottene er så grådige at de spanderer ikke brennevin.
:D


#12

martine sa for siden:

Hvordan sletter jeg min egen tråd....

har så dårlig samvittighet for min lille furting over kombinasjonen Ketolye og Kjærlighet...


#13

Carisma sa for siden:

Ikke ha det! Man må blåse ut innimellom, her er det perfekte stedet :ja:

Men, hvor ER egentlig dueungene?


#14

Gerd sa for siden:

Signerer :klem:

:veitikke:


#15

Nicpins sa for siden:

Signerer jeg også! Vi er her for hverandre, vettu. :klem:

Hæh?! Hvem? Hvilke dueunger da? :forvirret


#16

Kanutten sa for siden:

Øystein Sunde.... "alle duene ♫♪ heisan hoppsann og fallerallera, de fløy omkring mellom træææærne ♫♪♫ " :lol:


#17

Ignite sa for siden:

Nei. Det er langt mindre alkohol i en boks øl. Vi forbrenner alkoholen før kroppen i det hele tatt tar for seg andre kilder.


#18

Kanutten sa for siden:

Enig der, jeg leste en boks øl og et glass vin :p DA er vinen best...mener nu jej da.


#19

Carisma sa for siden:

Sånn bortsett fra at det var Lillebjørn Nilsen, så joda... :D men det har du sett noen små mellom trærne? Jeg har bare sett de voksne :rolleyes:


#20

Kanutten sa for siden:

Lillebjørn Nilsen var det!!! Ikke rart jeg ikke fant det noen steder ..... :klem: takker!


#21

Lava sa for siden:

:lol: Så herlig å se at det er liv i tråden!

Jeg lurer på hva som må til for å sette en le-vegg opp i hagen?
Må man ha nedgravde støtter og evt støpe, eller kan man gjøre det enklere?



#23

Lava sa for siden:

Aha, så enkelt kan man finne det.. takk! :heia:



#25

Carisma sa for siden:

Syns denne er bedre jeg :)


#26

Kanutten sa for siden:

Den er bare herrlig! :love:


#27

Carisma sa for siden:

Hvorfor blir man så lettrørt av PMS? Har begynt å sippe av TO radioreklamer i dag. RADIOREKLAMER!?!


#28

Nynne&#9829; sa for siden:

Noen som har forsøkt xtragavansa som de tilbyr på svett og blid senterene? Vet noen om de praktiserer lavkarbo kosthold?


#29

Jabba sa for siden:

Vil meierismør overleve en flytur til Mallorca?
Hvis ikke - hvilken av oljene som er å få kjøpt der nede er best å steke frokosten min i (egg & bacon)?



#31

Skinnogbein sa for siden:

Du kan lett kjøpe smør på Mallorca. Er du litt skeptisk til de spanske variantene (usikker på om det er rent smør eller iblandet margarin), selger de fleste butikker et utvalgt av dansk, nederlandsk eller sveitsisk smør. Både smak og kvalitet er stort sett på linje med norsk smør. Nyt ferien uten smørkliss i kofferten :-)


#32

Skinnogbein sa for siden:

Glemte spørsmålet mitt! Er det bare meg - eller føler dere andre dere også penere etter en stund på LCHF kosthold? Da tenker jeg ikke først og fremst på at vi blir tynnere - men sånn rent generelt. Bedre hud, mindre rynker, penere hår, en glød i kinnene - slankere uten at formene forsvinner, etc. Har ikke følt meg så vakker som nå på mange, mange år. Det er så jeg rett og slett skvetter litt for hver gang jeg ser meg i speilet. Er dette virkelig meg?


#33

Carisma sa for siden:

Jeg syns defintivt jeg har fått bedre holdning også. sikkert fordi man ikke føler seg så pløsete :ja:


#34

Jabba sa for siden:

Takk for hjelp om smøret! Hva heter margarin på engelsk ? altså det jeg IKKE må kjøpe?


#35

Jabba sa for siden:

Enig med Carisma - jeg synes også jeg har fått bedre holdning...sikkert på grunn av at det rett og slett er lettere å bevege seg... "sleper" meg ikke avgårde liksom....

Liker denne tråden forresten!


#36

Jabba sa for siden:

Skal som sagt på ferie og har regna ut at det typisk nok klaffer med mens-uka mi. Kjipt. Jeg har en hormonspiral men fremdeles får jeg mens hver måned og med tildels kraftig blødning. Kan jeg gjøre noe for å utsette mensen? Kan jeg i tillegg til spiralen ta p-piller i dette aktuelle tidspunktet?


#37

LineJM sa for siden:

Margarin heter margarine på engelsk såvidt jeg vet ;)

Vet ikke noe om hormonpiller i tillegg til spiral. Er nok best å spørre legen tenker jeg.

Åh, og God Tur!


#38

The Dude sa for siden:

Hvorfor sier hun det er greit når det i ettertid viser seg at det var alt annet enn greit? :confused:


#39

Photobscura sa for siden:

Hva da? :confused:

Jeg har faktisk fått former jeg ikke hadde før lavkarbo. Trodde jeg var formløs, men den gang ei, her avdekkes det godt skjult kvinnelighet over en lav sko :D

Jeg lurer på hvor gammel en katt er før han slutter å oppføre seg som en skuddredd tulling minimum en halvtime om dagen :p


#40

Bradypus Variegatus sa for siden:

Ho bare testa deg :D
"Det er greit" er kode for "du må bestemme sjøl, så skal jeg dømme avgjørelsen din etterpå", hohoho :p


#41

Photobscura sa for siden:

Åh, ja. Sånn er damer-greie. Sorry, faller utenfor den regelen. Alle menn jeg har vært sammen med har vært kjærringer :lol:


#42

Bradypus Variegatus sa for siden:

:lol::lol:, jeg ler, hehe, morsomt :p


#43

Carisma sa for siden:

Du må høre på tonefallet, og gå ut fra at ei dame til enhver tid mener det motsatte av det hun sier, untatt når hun faktisk sier det hun mener... Eller sier det motsatte av det motsatte av det hun mener, eller.. Ja, du skjønner greia. :D

Aner ikke. Har aldri vært borti en katt som ikke er sånn. Og den eldste vi hadde ble 15 år.. :rolleyes: Vi måtte binde fast juletreet fordi hu turna i det og prøvde å dra med seg unger/barnebarn/oldebarn oppi.... :lol:


#44

Ignite sa for siden:

Nei? :confused:

;)


#45

Carisma sa for siden:

Fint, da funker taktikken vår fortsatt... :D


#46

Lava sa for siden:

:lol:


#47

Lava sa for siden:

Har ei katte som fyker over gulvene her og leker med alt mulig rart,
hun må ha det fantastisk morsomt når hun er ute,
har stått i vinduet og sett når hun leker, løper etter fluer, blader ol
og storkoser seg. Hun er 3 år.

Ellers lurer jeg på om man bør bytte et fjernstyrt helokopter som bare
vil fly en vei? :rolleyes:
Sånn at man flyr så langt man kan pga trær ol, så lander man og må gå
og hente helikopteret og gå tilbake og starte på nytt... :p


#48

Jabba sa for siden:

Finnes det sukkerfri sjokolade med få karber å få kjøpt på Mallorca? Eller i tax-freen på flyplassen ?


#49

Lizzi sa for siden:

Jeg lurer på :
hvordan skal jeg gå fram for å bytte farge på terrassen (fra brun til grå):confused:


#50

Ignite sa for siden:

Veldig enkelt, det er bare å la være å olje eller beise et par år ;)


#51

Carisma sa for siden:

Hva slags pollen er det nå om dagen utenom gress?


#52

Lava sa for siden:

Muligens Timian.. og noe som heter salix,
se forøvrig pollenvarsel på yr.no


#53

Jabba sa for siden:

  1. Hvor mye koster det å få fornyet passet ?
  2. Når får vi som får igjen på skatten pengene ?

#54

Gerd sa for siden:

1:
NOK 450 for personer over 16 år
NOK 270 for barn under 16 år

2: Slutten av juni. Vel å merke viss det ikke blir streik.

:)


#55

Jabba sa for siden:

Takk Gerd !!!

Noen som vet om en neglelakk som virkelig styrker neglene? Altså som virker!
Og en krem som reduserer rynker rundt øynene ? Som også virker!

smiler


#56

Photobscura sa for siden:

450 spenn for personer over 16 år. Husk å søke om pass minst fjorten dager før ;) (Nødpass kan man få utstedt, men kan kun brukes for én reise, og må levers tilbake til nærmeste politi/lensmannskontor når man har kommet tilbake).

Skatteoppgjøret er ferdig utregnet 24. juni, og de fleste får normalt igjen skattepenger i slutten av juni. De som får betalt tilbake til høsten får beskjed i eget brev.


#57

Kanutten sa for siden:

Alcos Anal!!! Har ikke prøvd det selv, men har lest at hemmoridekrem virker mot rynker under øynene... Men ville selv IKKE brukt det... det er jo tross alt kortisonkrem...


#58

tulla sa for siden:

Noen som vet hvorfor man blir så utrolig sulten når man sovner i sofaen etter jobb og middag? Selv om jeg sover bare ti minutter må jeg rett ut på kjøkkenet for å finne noe å putte i munnen :confused:


#59

Tutte sa for siden:

Jeg er veldig glad i produkter fra Body Shop, så tror jeg hadde forhørt meg hos dem ! :) (Hvis du ikke allerede har prøvt det da)


#60

froken sa for siden:

Det er blitt meg fortalt at det er pga lavt blodsukker :)


#61

Nicpins sa for siden:

L'Oreal Ceramide resiste. Kjempesterk og holder i 5-6 dager med bare ett strøk.


#62

Jabba sa for siden:

L'Oreal Ceramide resiste er herved testet! Nå sitter jeg her med flotte negler!!!

Spørsmål: hvor dumt er det egentlig å spise fyllet på Dolly Pizzaen....altså kun fyllet? Var ute på en Dolly i kveld med familien og siden guttungen kun spiser bunnen så tok jeg fyllet....


#63

Jabba sa for siden:

(Jeg tillater meg å spør igjen siden spørsmålet jeg stilte her tidligere i tråden kanskje har blitt oversett....)
Finnes det noen kjente merker med sukkerfri sjokolade som er lav på karber å oppdrive i utlandet. Og i utlandet mener jeg vel spesielt på Mallorca... :-)


#64

Jabba sa for siden:

Vi har drivhus i hagen og dyrker våre egne grønnsaker. Men - er det noen kål og salat typer jeg bør unngå å spise pga for mye karber ?


#65

Lava sa for siden:

Det vet jeg desverre ikke, mener jeg kun så de vanlige sjokoladene sist vi
var der, de samme vi har hjemme.. men jeg lette ikke etter annet da.. :p

Man må vel bare lese på baksiden og sjekke innholdet.


#66

Lava sa for siden:

Tror ikke du trenger unngå noen, men noen typer er mest vann, og
lite "mat", som inneholder mest vann, liksom..

Håper noen andre kan gi deg ett bedre svar :klem:

(se også på matvaretabellen)


#67

Bærtolina sa for siden:

Det finnes noe som heter terasserens. Det tar fargen lett (ja, om det er beis iallefall) Smøres på og fjernes med høytrykkspyler. TIl og med den hundgamle platten slapp malinga.


#68

Photobscura sa for siden:

Jabba! Sist jeg fløy så jeg opp til flerer Cavaliér-produkter på Tax Free-en på Gardermoen. Det finnes vel omtrent ikke godere sukkerfri sjokolade enn Cavaliér, min favoritt er belgisk konfekt. Mmmm!


#69

Gracella sa for siden:

De hjelper mot poser under øynene (eller hovne øyne), ikke mot rynker!
En liten, men viktig forskjell...:D


#70

Carisma sa for siden:

Da jeg var i Egypt før påske hadde de den blå firkantede nougatsjokoladen, jeg akkurat nå ikke for mitt bare liv kan komme på hva heter, i sukkerfri variant. Finnes i mange andre varianter som vanlig sjokolade, men akkurat den mørkeblå fantes som sukkerfri der hvertfall. En Nestle type de hadde i sukkerfri også forøvrig. Begge disse er sjokolade-merker jeg har sett i spania før.

Har ikke Jan Thomas i tillegg gått ut og sagt at det med hemoroide-kremen var en fleip han og Vendela fant på for å se hvor lett det var å lure media?


#71

Bixen sa for siden:

Dette var en kjekk tråd! :D
Kan bidra med to svar her:

Det vet jeg! Jeg har sett dueunger som er et par uker gamle, og da er de faktisk på størrelse med de voksne duene. Altså, dueungene er der ute, vi kan bare ikke skille dem fra de voksne duene! :p

Du kan gå til legen og be om resept på noen tabletter som heter Primolut-n. De skal tas tre dager før forventet mens og i maks to uker. Utsetter da mensen mens du tar tablettene.

Jeg lurer på hvor mye man i verste fall risikerer å gå opp i vekt dersom man skeier LITT ut på ferie i to uker. Snakker vi 2 kg eller 6 kg? :rolleyes:


#72

trillian78 sa for siden:

Det er nok fryktelig individuelt. Og ikke minst avhengig av hvor mye LITT er. Men det er veldig begrenset hvor mye fett man rekker å legge på seg på to uker da. Mesteparten vil være vann som forsvinner fort ut igjen så fort du er tilbake på ketolyse. Kos deg på ferie du :klem:


#73

Photobscura sa for siden:

Det tror jeg ikke, hørte om dette som et Hollywood-fenomen på et amerikansk program lenge før jeg visste hvem Jan Thomas var ;)
Dessuten har jeg ei venninne som virkelig sliter med poser under øynene, sånne tydelig nærmest blå poser, hun kjøpte hemoroidekrem på apoteket, og det utgjorde en stor forskjell for henne. Poser under øynene er jo en hevelse, det er forsåvidt hemoroider også, selv om det teknisk sett er åreknuter. Høres ikke det bedre ut, folkens? Åreknuter i rompa :lol:

Jeg lurer på hvor man får kjøpt sånne trehyller tilsvarende Ivar-hyller annet enn på Ikea, gjerne billigere, og som man kan på en måte bygge selv.


#74

Gracella sa for siden:

Jeg husker at jeg leste at Sandra Bullock brukte hemmoridekrem under øynene for maaaange år siden.
Kremen har sammentrekkende virkning og vil dempe hovne øyne/poser. Det blir nok ikke samme resultat på rynker - heller litt mer av de hvis du er uheldig :eek: ;).


#75

Luna* sa for siden:

Skal vi starte en Mandagsklubb for oss som veier oss hver mandag?
Lettere å følge med andre da og kanskje motiverende også...?

Ser det har vært en mandagsklubb før, sist brukt i 2007, men tenkte det kan være greit med en ny :)


#76

Bærtolina sa for siden:

I'm IN!


#77

Jabba sa for siden:

Jippi - da blir det sjokolade på meg i ferien. Vet at hvis jeg har et alternativ er det mindre sjangse for å skeie ut når de andre godter seg med is og snop på ferie.....
Hadde håpet å slippe å dra med meg sjokolade og greier i kofferten...bedre å bare få kjøpt på plassen....

Kos med sjokolade bringer med seg et nytt spm - hva med bacongull - er det et vanlig produkt som er å få tak i på Mallorca?

Forresten - takk til alle dere som svarer meg !


#78

Jabba sa for siden:

Er det noen av dere som spiser litt peanøtter til kos i helgene?


#79

Bærtolina sa for siden:

Peanøtter er ikke kos. Det er straff. Jeg spiser det ikke. Men jeg har fått "dilla" på paranøtter. Billig på rema (8,50 for en pose), rikt på mineraler og veldig godt...


#80

Jabba sa for siden:

Er det fordi du ikke liker peanøtter eller fordi det er for mye karber ?

Jeg selv liker godt hasselnøtter - synes paranøttene blir fryktelig "tørre"....


#81

Bærtolina sa for siden:

Jeg liker dem ikke nei. Etter noen mnd i vestafrika - hvor de seriøst bruker peanutter til alt (saus, kakefyll u name it) fikk jeg definitivt dosen min.

  • Men har jeg likt det veldig godt, så har jeg faktisk kommet til å spist det. Man må unne seg noen "synder" iblant.

#82

nenuial sa for siden:

Jeg og! :)


#83

Jabba sa for siden:

Jeg er på ketolyse og bruker nøtter som mellommåltid. Hva er best å spise av hasselnøtter og mandler ? Paranøtter liker jeg ikke.....


#84

Jabba sa for siden:

Kan noen i korte trekk skissere opp Skaldemans filosofi ?
Og hva er de mest brukte matvarene på Skaldeman?


#85

trillian78 sa for siden:

Hasselnøtter:
14,10 g proteiner
63,50 g fett
6 g karbo

Mandler:
21,10 g proteiner
55,80 g fett
6,90 f karbo

i følge www.næringsinnhold.no/

VIlle gått for hasselnøttene jeg da. Mest fett og minst karber.


#86

Jabba sa for siden:

Det var det jeg også trodde - at mandler hadde mest karber mener jeg. Men på pakken jeg kjøpte på MEGA i dag står det 4,5 gr karbo pr 100 gr mandler....
Skal jeg stole på forpakningen eller matvareguiden ?


#87

Carisma sa for siden:

Men mer "mat" i mandlene pga proteinet :rolleyes:


#88

Photobscura sa for siden:

Men mest fett i hasselnøttene ;)


#89

Bærtolina sa for siden:

Forøvrig slår jeg et slag for paranøtter - for de som liker det. De er fylte av selen, magnesium, kalsium, fiber og E-vitamin.


#90

Luna* sa for siden:

Tråden ligger i Sofakroken :)


#91

Ivory sa for siden:

Jeg spiser ofte en håndfull mandler på kvelden hvis jeg har lyst på noe. Mandler har et veldig sunt næringsinnhold (bl.a. proteiner, kalk, magnesium, kalium, fiber og vitamin E, m.m) . Er anbefalt litt i det daglige kostholdet pga helsebringende effekt, og er anbefalt om man slanker seg fordi det øker metthetsfølelsen, har sunt fett, og øker forbrenningen. Mandler er også anbefalt før inntak av alkohol fordi det bl.a. forhindrer eller minsker graden av "tømmermenn" ;) Men....
Jeg blir så forvirret! En pose jeg kjøpte sto det at det var 4,5 karber, mens en annen inneholdt 8,7!!:eek: Trodde mandler var mandler jeg... Finnes vel flere slag sikkert, men at det skulle være så stor forskjell hadde jeg ikke trodd...


#92

Kanutten sa for siden:

Enig! Har alltid fått høre at de er de beste! :D


#93

Jabba sa for siden:

Tablettene som heter Primolut-n - disse som man får om man vil utsette mensen - hva koster de?


#94

Kanutten sa for siden:

Kr 61,30 :)


#95

mill@ sa for siden:

Næringsinnhold per 100 g:

Energi: 208 kcal/ 869 kj, Protein: 7, 45 g, Karbohydrater: 71,3 (herav 71,3 g Polyol), Fett: 0,19 g

Jeg skjønte ikke denne, kan man trekke fra polyol fra karboene?


#96

Jabba sa for siden:

Takker!


#97

Jabba sa for siden:

Jeg stod ikke akkurat øverst på lista når skjønnhet og ynde ble delt ut, men jeg har et par OK pupper. Siden jeg vil vise frem det jeg faktisk har vil jeg så gjerne ha en god BH som løfter og lager kløft. Det er dårlig utvalg av skikkelige undertøysbutikker her jeg bor - men vi har Lindex, Kappahl og Cubus. Jeg har tidligere kjøpt mye Thriumph - merket og er godt fornøyd med det. Men siden betjeningen i ovennevnte butikker ikke alltid kan eller har så god tid til å hjelpe meg finne frem i jungelen så spør jeg rett og slett her.....
Vet du om en god modell for oss med litt store pupper som løfter og lager kløft? Og som kan kjøpes i nevnte butikker?
Jeg bruker 90D i BH-størrelse....


#98

Mara sa for siden:

Jeg har ofte endt opp på Lindex, syns de har hatt mye bra, flere typer. Jeg har brukt 90C og det har ikke vært noe problem.:D Til og med ganske pene bher har jeg funnet der, ikke bare hengekøyetyper. Men personalet har ikke særlig tid til å assistere, så man får beregne god tid i prøvebua.:goodluck:


#99

Carisma sa for siden:

Jeg lurer på om jeg skal gidde å dra på Norwegian Wood i dag, når de har så rotete tidsoppsett på artistene! :rolleyes:


#100

Photobscura sa for siden:

Håper du var der i går, affal. Jeg er fortsatt heit i kinna etter å ha stått typ sju meter fra farlig deilige Nick Cave :D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.