< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

#301

Jabba sa for siden:

Jeg kjøpte en slik Svinestek av bog her på REMA som vi skal ha til middag i dag og så ffinner jeg typisk nok ikke steketermometeret mitt. Hvor lenge skal denne steke? Hvor lenge pr kilo liksom? (Steker den på 175 grader slik det står på pakningen)


#302

arkine sa for siden:

de regner ca 1 til1,5 time pr kilo..litt sent svar kanskje


#303

Carisma sa for siden:

Hvor mye laks beregner man pr persjon? Kokt, fersk laks....


#304

Photobscura sa for siden:

Hmm, jeg kjøper bare fileter, så det blir som regel to på hver. En pakke med fileter veier som regel ca 400 gram, så 200 gr per pers, da!?


#305

Carisma sa for siden:

ja, det høres ikke så dumt ut. Skal servere kokt laks til familien på søndag, siden de har tilbud på laks på smartclub :D


#306

Ignite sa for siden:

200g per person? Eeeh, nå fikk jeg angst. Tror vi er ganske storspiste :D


#307

arnakristin sa for siden:

I en av mine mange kokebøker står det:
Mager fisk, hel, urenset, ca 450 g pr person
Fet fisk, urenset, ca 250 g pr person
[color=#000000][/color]
I tillegg står det at porsjonen fisk avhenger også av hva som serveres ved siden av.


#308

Photobscura sa for siden:

Tilbehør min venn, tilbehør!


#309

Jabba sa for siden:

Veier du det samme før og etter en dusj ?


#310

Photobscura sa for siden:

Hvordan fungerer egentlig den greia på Kiwi, når man finner varer som har gått ut på dato /råtten frukt og grønnsaker. Hvordan gjør man i kassa, liksom? Og det er dobbelt pris man får tilbake?


#311

Alyssa sa for siden:

Hm, når jeg har funnet varer som har gått ut på dato, har jeg bare fått beskjed om å hente meg en tilsvarende vare med bedre dato, som jeg har fått gratis ... Fant en gang 3 200 grams sjokoladeplater, og skulle mye heller hatt dobbel pris tilbake liksom :rolleyes:

Råtten frukt og grønt ser jeg der hele tida, men gidder ikke ta det med meg, blir så mye pes. Ikke alle som sitter i kassa som har så mye peiling på hvordan sånt skal se ut heller, jeg kom tilbake med en råtten mango engang, og fikk bare noen hevede øyenbryn og: "hva er galt med den da? jeg ser ikke noe galt jeg." :cool:

Men enkelt sagt så tror jeg de reklamerer med at finner du en vare som går ut på dato i dag eller i morgen, så får du den gratis. Har den gått ut på dato for lengst, skal du kanskje egentlig få dobbel pris av varen? Det har jeg aldri fått, bare et nytt eksemplar. Men råtten frukt og grønt, der skal du i hvert fall få dobbel pris tilbake.

Vet ikke om du ble noe klokere jeg :o


#312

Photobscura sa for siden:

Hmmm .... Jeg fikk nemlig dobbel pris tilbake på noen råtne avokadoer, men jeg gidder ikke å gå rundt og snoke etter sånt noe på den Kiwien hvor jeg alltid handler, så greit å vite, for der kunne jeg bare spørre, ettersom de "kjenner" meg, men det tør jeg ikke på en ukjent en.
Var nemlig innom Kiwi i Trondheimsveien, og makan til rotete butikke skal man lete lenge etters, så jeg tenkte at jeg kanskje kunne finne noen skatter, gud vet jeg trenger penger. Noen andre som vet?


#313

arnakristin sa for siden:

He, he… har faktisk testet ut det jeg da. Har litt hukommelsesproblemer og det var ikke alltid jeg husket å gå på vekta før dusjen på veie dagen, så da måtte jeg jo teste det ut. ...resultatet viste at jeg veier 100 g mer etter en god varm dusj… :rolleyes:
[color=#000000][/color]


#314

Jabba sa for siden:

Jeg økte med 300 gr etter en dusj!! (jeg har kort hår) Synes det var mye!


#315

Photobscura sa for siden:

Haha, jeg er passe teit, da.
Er jo bare å sjekke på nettsidene til Kiwi :p.
For de som skulle lure, så får man varer som har gått ut på dato, eller går ut samme dag gratis.
Men, her er svaret på det jeg egentlig lurte på:

Nice! Jeg vet at Kiwi har leveringsdag på mandag og torsdag, så da er det vel bare å dra dit på en onsdag, da :p

Men, bare litt teit å kjøpe frukt/grønnsaker, og med en gang man har betalt si "døh, disse er forresten råtne" ... :rolleyes:


#316

SunnhetMedSirrup sa for siden:

haha , min far er sån, gammel og sta på pengene :lol:


#317

arnakristin sa for siden:

Min veieng er ute vått hår. Jeg har langt tjukkt hår som bruker et halvt døgn på å tørke naturlig og med vått hår ville nok vekta gått drastisk opp, minst en kilo... men jeg skjønner ikke helt fikseringa på vekta på fått hår, he, he... :rolleyes:


#318

Jabba sa for siden:

Nok et kjøkken spm fra meg..... :-)
Jeg ønsker å steke kyllingfileter i ovn uten å ha stekt dem på panne først - går det an ? Hvor lenge må de steke og og på hvor mange grader?


#319

Lava sa for siden:

Jeg pleier legge dem i ildfast form, med en del smør og rømme, løk kydder
osv, og steker dem på rundt 200 grader i en time,
snur dem etter ca halvtimen :ja:

Lykke til!


#320

Photobscura sa for siden:

Og jeg steker kyllingfileter i ovnen i drøyt 30 min på 225 :)


#321

arkine sa for siden:

vet at på øl så får du penger i stedet for varer
og det andre skal du vel få ny vare og har dem ikke skal du få penger ,mener jeg at jeg har lest


#322

dani sa for siden:

Jeg lurer på noe helt annet enn mat. :)
Jeg skal "pusse opp" garasjen min. Ikke pusse opp egentlig, men snik-bygge rundt den gamle, for a) å få større garasje og b) slippe å sette den et annet sted på tomta. Slik den står idag villle ikke blitt godkjent som nybygg.
Med hele 3 naboer innerst i en blindvei langt inni huttiheiti regner jeg det som trygt å gjøre dette. Men, og her kommer spørsmålet....hva bruker man egentlig som underlag til veggplankene ? (stående plank) Pr idag står de rett mot jorda, mao, de er pill-råtne et stykke oppover nå. Garasjen er sikkert fra 60-tallet en gang.
Dette skal gjøres enkelt, mao, noe enormt grave-arbeid prosjekt er uaktuelt.

Kan jeg fex legge leca rett på bakken og sette plankene mot leca'n ? vil det hjelpe noe? Bør leca'n i så fall mures ? sammen ?


#323

Gracella sa for siden:

Har ikke Byggmakker noen slike "gjør-det-selv"-videoer liggende på nett?


#324

Photobscura sa for siden:

Ok, dette lurer jeg på i dag.
Jeg skal avfarge håret mitt hos frisøren, men har avventet en stund ettersom jeg inntil i vår farga med henna.
Men, er avfarging og bleking i grunn det samme? Jeg har lyst til å teste på en lokk i nakken, og da til mitt spørsmål nummer to. Jeg tenkte på å kjøpe bleking på en vanlig kosmetikkforretning, men så husker jeg at mamma i sin tid bleka "barten" med noe jeg tror het "vannstoff på apoteket, som man da kan blande i ønska mengde eller noe, tror jeg. Er dette det samme som bleking man bruker på håret? Lettere tenkte jeg, da. Ettersom jeg sikkert må bleke denne hårtusten i minst to, kanskje tre omganger.


#325

Carisma sa for siden:

Hvis du har hatt farge i håret og skal ha det lyst må du bleke det ned i flere omganger ja. Jeg prøvde det en gang... gikk rundt og så ut som en grevling i lange tider, en kamerat referer fortsatt til det som Limahl-perioden.... :rolleyes:


#326

Bulldog sa for siden:

Det kommer an på om man bruker avfettingsmiddel eller ikke...


#327

Photobscura sa for siden:

Joa, men det var jo ikke akkurat det jeg spurte om ;).


#328

Carisma sa for siden:

Nei, det var bare en konstatering.. Forøvrig tror jeg at jeg ville overlatt akkurat den "bytte farge" biten til profesjonelle. Det er fryktelig slitsomt for håret.
Jeg har forresten avfarget håret engang også, etter en særdeles uheldig hjemmefarging. Det var enda værre for håret. Så kan man stripe/bleke det ned i flere omganger tror jeg det er best om man vil beholde mer enn 5cm av det... ;)


#329

Photobscura sa for siden:

Åh, ja, Men som sagt, jeg SKAL avfarge det hos frisøren. Det er det ikke tvil om. Jeg kan bare ikke farge håret mitt rødt lenger, håret mitt vokser typ to cm i måneden, og jeg er blond, typ lys mellomblond, og det sier seg selv at bare en drøy uke etter farging (som jeg også gjør hos frisør, bare ettervekst) så begynner det å se lite bra ut. Så avfarges skal det, og ikke striper, det kommer til å se helt koko ut :p.
Det jeg tenkte, var å KLIPPE av en tust i nakken, bleke den og se hvor mye farge som faktisk går ut bare for å få en formening om tiden snart er inne, i steder for å betale frisøren for å klippe av en tust i nakken og bleke det! Frisøren min vil vente til litt næremere jul, ettersom henna virker i månedsvis, i motsetning til vanlig kjemisk farge som virker i de minuttene det sitter i før man skyller det ut.
Hun ser for seg ca tre avfarginger over tre uker, med heftig kuring og vasking med sølv/lillashampoo. Håret mitt er ikke slitt eller tørt eller skada på noen måte, så det skal nok gå bra.
Det er egentlig bare for å teste om håret mitt snart er klart til å avfarges. Vil helst være blond i går :p


#330

Sophie sa for siden:

Jeg har vært totalt sittestillende/sengeliggende i mange mnd pga sykdom.

Hvis jeg starter så med å gå 10 000 skritt om dagen (som er vel det som er anbefalt for ett vanlig menneske i hverdagen), vil dette slå ut på vekten?

Det bør vel slå ut pitte litt når man går fra 0-10 000 skritt om dagen?


#331

Megvel sa for siden:

Ja, helt klart Sophie!
Du vil kanskje bygge litt muskler i begynnelsen men helt klart kjenne det på cm og formen!


#332

Vaffel sa for siden:

Ikke godt å si, for folk er så forskjellige. Det kommer blant annet an på hvor godt kroppen din tåler et såkalt normalt kosthold (hvis det er det du har).

Jeg har selv hatt en "ut av sengen-opplevelse", etter 3 år med ekstrem passivitet/sykdom. Den økte aktiviteten gjorde utslag på vekta i begynnelsen. Gikk ned et par kilo. Men de kom fort tilbake igjen, og vekta sto igjen stille. For meg var det kostomleggingen til lavkarbo som gjorde susen på vekta! Det må være fordi jeg har insulinresistens, og rett og slett ikke klarer å forbrenne fettet uten å "hjelpe til" med dertil egnede kostholdsknep. Og som bonus: kostholdet ga helsa mi et skikkelig ekstra løft! Veldig mye mer energi og velvære! Anbefales på det varmeste.

Men altså... det kan jo hende din kropp gir slipp på overvekt med bare trening. Trening/aktivitet er uansett bra for deg, og det er supert at du får til det! :heia:


#333

Carisma sa for siden:

Jeg har ikke så tett forhold til de fleste på jobb, men med ei av de andre har jeg funnet tonen. Vi har også litt kontakt utenom jobben, uten at vi helt regnes som veninner enda. Nå har hun gifta seg i sommer, veldig stille og rolig og halvveis i smug.
Så jeg bør vel gi en liten ting? Vi skal ha en fellesgave på jobb, men syns jeg bør gi noe fra meg og sambo (han kjenner de også og går godt overens). Men hva bør jeg kjøpe?
Blomster blir litt styrete, og syns det burde vært gjort på dagen deres... Hjælp! :D


#334

Photobscura sa for siden:

Hva med gavekort av noe slag? Ikke nødvendigvis til butikk, men spa/teater/kino el?


#335

Carisma sa for siden:

Tenkte litt på det, men da må jeg stille som barnevakt samtidig, og håndtering av småbarn er ikke min sterke side :D
Dessuten er mannen hennes anti-film, har hørt hysterisk festlige historier om de få gangene de har prøvd seg på det... (Som å sovne under den største krigscenen i ringenes herre og miste hele popcornet i fanget på mannen bortenfor... :lol:)


#336

Gracella sa for siden:

Hva med en kurv med en miks av f.eks et par poser eksklusiv/eksotisk kaffe eller te, en liten presskanne, kaffe/tekjeks (hvis de ikke er på lavkarbo da) eller en god sjokolade, servietter, slike kandisrørepinner, to krus osv osv.
Kan også kjøpe en god olivenolje og noen gode krydder i en slik kurv...

Jeg fikk en slik kurv en gang med alle ingredienser til å lage en indisk curry-rett. Det var hermetikk, krydder og et laminert oppskriftskort. Kjempekjekt, syntes jeg :)

Ellers er en flaske god vin alltid en "shleger" - her kan man jo legge ved noen gode oster og et par vinglass??


#337

Carisma sa for siden:

Det var faktisk ikke så dumt Gracella :ja: Hun klagde i lunsjen her om dagen at hun ikke klarte å lage annet enn pølser når hun fikk gjester :D
Eller en av de kokebøkene for nybegynnere? Ga bort en engang som het basic, den er faktisk veldig bra som startbok. Eller Viestad's Hvordan koke vann kanskje? :rolleyes:


#338

Furine sa for siden:

Steik litt løk i smør i ein kasserolle, hiv oppi brekkbønene (uten lake og skylt i vatn), og litt salt og pepar, bland og la det bli varmt. Nam! :)

Om du kjøper friske brekkbønner, kutt av endane og kok dei i lettsalta vatn, og så same behandling som ovanfor.

Godt saman med biff, kotelettar etc.

Bon ap!


#339

Furine sa for siden:

Har ikkje Tupperware slikt?


#340

Carisma sa for siden:

men tupperware er DYRT! :D
Fant på Nille.


#341

Furine sa for siden:

Bleiking i fleire omgongar høyrest ganske beinhardt ut for håret, men har ikkje testa det sjølv, altså. Hadde sjølv hennaraudt hår i vel 5 år, langt ned på ryggen. Tøff (eller dum?;)) som eg var lot eg det faktisk vekse ut utan å gjere noko med det. Trudde ikkje noko ville dekke over hennaen. Tok meg 2 år å bli kvitt alt det raude (er normalt sett mørk blond). Her skulle det ikkje klippast kort,nei!:D Du må fortelle korleis det blir, forresten!

Nokon andre enn meg som har ambivalent forhold til frisørar?


#342

Furine sa for siden:

Jau, men dei held i åååååresvis! Hugsar vi hadde slik heime då eg var jentunge, tidleg 80-tal ein gong.
Var dei på Nille OK?


#343

Carisma sa for siden:

Åh, nei ikke bare du!
Jeg syns det er vanskeligere å finne en frisør jeg er fornøyd med enn lege :D

Før hadde jeg en favorittsalong hvor jeg ble skikkelig godvenner med paret som drev den. Så de visste hva jeg mente, og både de og jeg turte å si ærlig hvordan ting skulle være eller ikke burde være.
Så gikk de fra hverandre, solgte salongen, flytta tilbake til sverige, og jeg følte meg som et skilsmissebarn! :lol:
Virra litt rundt før jeg fant en salong på løkka som jeg har gått til et par år, men er ikke 100% fornøyd... Så jeg må nok innse at jeg må ut på leting igjen. Skulle gjerne hatt en som avbr åpen lenger enn til 17-17:30, samtidig som jeg skyr kjedefrisørene!
Så, noen som kan anbefale noen bra i oslo?


#344

Photobscura sa for siden:

Selv om jeg knapt har skulderlangt hår så orker jeg ikke å vente til det vokser ut :p
Glemte jo å skrive i dette innlegget at jeg bare skal klippe av en tust i nakken for å teste, hehe. Skal IKKE bleke det selv, men bleke en lokk for å se om fargen går ut, sånn at jeg kan begynne å tenke på å gjøre det hos frisøren.

Jeg HADDE et ambivalent forhold til frisører inntil jeg møtte søteste Pia på Billie Bangs. Etter atten år med hjemmeklipp har jeg endelig funnet en frisør som hører på meg og som klipper håret mitt som jeg vil, men samtidig kan se hva jeg kan kle.

Jepp, hun over :D Hun holder til i Ratkes gate på Løkka. Men hun er vel primært rockabillyfrisør med spesialisering på femtitallsfrisyrer, men det begrenser henne ikke altså, min sveis er vel mer sekstitalls (i hvert fall når jeg forlater salongen).
Ellers har jeg en vam anbefalning fra venninna mi som har like mye angst som meg, hun jobber på en Adam og Eva-salong, jeg kan spørre om navnet hennes, og sende deg en PM når jeg vet :) (Jeg antar at du stoler på mine anbefalninger mtp fastlege ;))


#345

Photobscura sa for siden:

Og så til mitt spørsmål: Er det noen måte man kan tynne ut neglelakk som har blitt tyktflytende?


#346

Carisma sa for siden:

Jeg har tyna ut med neglelakkfjerner... veit ikke om det er å anbefale, men det funker. Men det må være bare bittelitt... :rolleyes:


#347

Carisma sa for siden:

Rathkesgt er veldig bra plassering hvertfall, og rocka er uansett bra :)
Har jo tusen frisører i nabolaget, men "dam-klippe 150" skiltene frister ikke til testing :lol:

Meeen, er hun dyr?


#348

Gracella sa for siden:

Europris hadde ispinneformer i sommer. Der satt formene fast på brettet så det var litt knotete. Liker tupperwareformene bedre :o.


#349

Photobscura sa for siden:

Ikke veldig dyr, men ikke veldig billig heller. 600 for klipp, 800 for farging, 650 for farging av ettervekst.


#350

Carisma sa for siden:

Ok, billigere enn kjedene, men ganske høyt :o Når jeg har fason på håret må det klippes ca hver tredje uke, så det gjør fort litt innhogg i budsjettet.


#351

Photobscura sa for siden:

Er også en annen sjappe på Løkka som heter Vivaldi, tror de er en del billigere, jeg nødfarga etterveksten der da frisøren min var syk og ble veldig fornøyd, og jeg sendte mamma dit en gang da hun var på besøk i Oslo -hun ble kjempefin!
Er ei dame der som ikke ser ut som om hun er noe flink (rett og slett fordi hun ikke ser ut som om hun har vært i nærhetn av en frisør på en stund, litt sånn uordna krøllete hår, haha :p) som faktisk var overraskende flink! Husker ikke hva hun heter, men jeg tror det bare er to som jobber der, hun og en superfemi og superhyggelig fyr.
Jeg tror mamma betalte 450 for en klipp, men hun har kort hår.


#352

April sa for siden:

Hvor lenge holder restemat seg i kjøleskap? (supper og gryteretter med fløte/rømme f.eks) Jeg er nok litt hysterisk og hiver det dagen etterpå hvis det ikke er spist til da, men det holder seg kanskje litt lenger?


#353

Carisma sa for siden:

Hihi, det er der jeg går nå :D
Linda er det nok du tenker på. Har bare vært hos henne en gang. Klippen var ok, men hun vasket ikke håret, bare sprayet på masse vann. Så jeg kom ut med fett hår! :eek:
Har vært hos Carina, men hun er litt til og fra pga baby, og hos Jan som er sjefen. Begge de er greie, men det er liksom det siste lille som mangler. Han spør og graver om alt mellom himmel og jord, jeg sitter bare og tenker: "Det er du som er frisøren, jeg veit vel ikke om det blir best fall med kniv eller saks, og om du bør bytte blad i kniven først!" :rolleyes:
Greit de spør og ikke bare klipper i vei, men en mellomting hadde vært fint :D Jada, jeg er litt kravstor :lol:


#354

Photobscura sa for siden:

Vet du, jeg tror de stort sett klipper pensjonister :p. Jeg har vært innom der tre ganger (en gang for å bestille time til meg selv, en gang for å farge håret, og en gang med mamma) og har aldri sett noen kunder under seksti der, hehe.
Men, det skal hun ha, mamma har ALDRI vært så fin på håret før, og noe av det første hun gjorde var å besøke frisøren hjemme for å vise hvordan hun ville ha det framover ;)


#355

Carisma sa for siden:

Haha, og de tenkte bare "ja, vært i oslo nå og blitt så fin på det, ny sveis og greier" :lol:
Begynte å tenke på hvor mye jeg savner folka på Gul&Blå jeg nå :hylgrine: Salongen eksisterer fortsatt, men med helt andre folk.


#356

Furine sa for siden:

Veit nokon kor det blei av Chateau Bleu osten? Den var trekanta, i blå boks med bilde av Neuschwanstein på. Det fans også ein Creme Chateau som var i raud boks.
SÅRT SAKNA!


#357

Sunfrid sa for siden:

Hei, jeg sitter å grubler litt på en ting også fant jeg ut at dette er den rette siden for det.... Så er det noen som vet om det er mulig å få lavkarbomat når man er innlagt på et vanlig sykehus???? Går og venter på en innleggelse og vet jeg blir liggende inne noen dager. Jeg blir så oppblåst og ufin i magen når jeg har spist litt mye karber :flau: Også hadde det jo vært fint å ikke sprekke av luftplager, for det er jo ikke bare bare å slippe løs alle hemninger.:rodme:


#358

Sophie sa for siden:

Har en cc som gikk ut på dato 06.08.09

Den er ikke åpnet og har stått i kjøleskapet hele tiden. Kan den brukes til noe, og i såfall hva, eller er det bare å kaste den?


#359

Sophie sa for siden:

Hvor mange kg må man gå ned for å bli kvitt en valk?

He he, vet jo at når man går ned er det ikke nødvendigvis valken som forsvinner først, men tok tak i magevalken min som jeg får plass inn i en håndfull og lurte plutselig på hva denne var "verd" i slankeverden ;)


#360

Gracella sa for siden:

Åpne den og lukt evt smak... Er det ok, så bruk den ila dagen eller morgendagen. Bak brød eller stek lapper??

Det ble sagt i en annen tråd her inne at uåpnet CC er brukbar i opptil 3 mnd etter dato, men det vet jeg ikke helt om jeg tror på, he, he



#362

Photobscura sa for siden:

Ring sykehuset og si (ikke spør) at du skal ha ketogen kost. Eventuelt at du ikke vil ha brød, frukt, juice etc. Det er ikke verre enn å spørre!
Jeg vet at for min egen del hadde jeg ikke godtatt annet, for jeg er som deg, veldig karbohydratfølsom. Jeg har faktisk ikke noe valg.


#363

Gracella sa for siden:

Har svart deg litt i den andre tråden.
Jeg tror ikke du skal ha cc i den gryten.


#364

Sophie sa for siden:

Takk :)

Ett helt annet spørsmål.

Hvor mye mer veier mann i snitt mer om kvelden enn om morgenen? 1kg?


#365

Photobscura sa for siden:

Helt umulig å si. Det varierer kraftig fra person til person. Det har med alt fra hvor mye mat man har spist, hvor mye vann man har drukket, og hvor mye vann kroppen samler. Ikke har det noe å si heller, om du veier deg til samme tidspunkt og under samme forutsetning hver uke, så er det dét som er betegnende ;).
Jeg veier meg hver torsdagsmorgen, naken, etter dobesøk. Og jeg veier meg bare én gang.


#366

Sophie sa for siden:

Takk for svar :)

Lager mat nå og skal ha kajennepepper, det har jeg ikke. Er det stor forskjell på kajennepepper og chilipulver?


#367

Photobscura sa for siden:

Jeg lurer på en ting i dag. Jeg har talgcyster i ansiktet (skikkelig stygt og plagsomt, har hatt det en stund, og skal min andre tur til hudlege i oktober). Men, da jeg var inneom Oslo Hudpleieklinikk så mente de at det kunne være et symptom på ... jeg tror det var hovne lymfer de sa, og at man best kunne kjenne det på det området der kjeven møter øret, altså litt under øreflippen i overgangen fra kjeve til hals.
Når jeg kjenner der nå, så er det litt hovent og ubehagelig å trykke på, men bare på høyre side, men nok til at det er bemerkelg, altså.
Noen som vet hva dette kan være, hva det kommer av og hva man eventuelt kan gjøre?


#368

Sophie sa for siden:

vet ikke, men hovne lymfer kan jo være tegn på så mye. Infeksjoner og sykdom kroppen jobber med. Hadde slike talgcyster en periode for mange år siden og hadde da også hovne lyfekjertler. Jeg prøvde det meste av hudpleietips, men ingenting virket på meg.

Gikk tilslutt til legen og hun satte meg på en kur med tetracylin (mulig feilskrevet). Dette er antibiotika og tok da knekken på både hudproblemet og hovne lymfekjertler hos meg.


#369

Photobscura sa for siden:

Oi, så fantastisk! Jeg har slitt med disse i et par år, og de sprer seg sakte. Men jeg har i det minste (stort sett) klart å slutte å trykke på dem (vaaaanskelig) og merker at det hjelper i alle fall litt.
Nå vet jeg ikke når jeg skal til legen neste gang, men jeg kan jo ta det opp med hudlegen, om han kan skrive ut resept på dette!
Takk for info! Dette er en big deal for meg, da jeg har vært utrolig stolt over poreselenshuden min i alle år, "heldigvis" er cystene stort sett på høyre side av ansiktet, så det har blitt til at jeg alltid vender den plettfrie venstresiden til når jeg blir tatt bilder av :rolleyes:


#370

Sophie sa for siden:

Håper det hjelper! Jeg bruker også aberela krem, som er til veldig god hjelp for meg. Denne fåes også på resept og er en a-vitaminsyre krem (den hjelper mot rynker og solskadet hud også).


#371

Photobscura sa for siden:

Takk for tipset, jeg har ingen øvrige hudproblemer, huden min tåler kulde og sol og er mer eller mindre rynkefri, ingen pigmentflekker eller uregelmessigheter, verken tørr eller fet hud. Det er kanskje derfor det var så ekstra ille å få disse cystene. Jeg vokste opp som en overvektig tenåring med briller, tannregulering og fett hår, men huden min -helt utrolig plettfri! :o. Så da var liksom sorgen stor når disse dukket opp, min eneste ubetingede fysiske stolthet!
De største skal opereres bort, men skal ta med meg tipset ditt og få den antibiotikakuren, ettersom jeg sikkert har flere små som ikke er opererbare, men som kan bli større over tid.

Takk takk!


#372

Carisma sa for siden:

www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1069

Harepest syns jeg var den festligste sykdommen man kunne ha, vanlig blandt gnagere står det :lol: (Der har du igjen for vegeterianerperioden, liksom? :D)

Men seriøst, jeg hadde mye hovne lymfekjertler etter jeg hadde kyssesyke. De er kroppens avfalsshåndtering, så det kan være noe kroppen sliter med å skille ut som hoper seg opp.


#373

Gracella sa for siden:

Kajennepepper er MYE sterkere enn chillipulver.
Har etterhvert oppdaget at hvis det står 1/2 ts kajenne, så tar jeg ikke mer på slump :rolleyes:.
Det er forskjell i smak også, mrn hvis du bare skal ha maten hot, så går det med chilli.
Hvor mye mer chilli du kan bruke, vet jeg ikke. Du får nesten smake deg fram.
Husk å ha litt tålmodighet, den sterke/hotte smaken må få "sette" seg litt før den kommer fram. Ha i litt om gangen og la det virke noen minutter før du smaker.

Jeg bruker kajennepepper når jeg lager Thousand Island dressing, og det hadde ikke blitt det samme med chilli.


#374

Carisma sa for siden:

Jeg prøver å lage en logo hvor jeg har ett bilde som jeg vil fade ut i enden, altså gå over fra blått gradvis til hvitt. Jeg har ikke photoshop, men lastet ned Gimp fra nett. Noen son vet hvordan jeg gjør det?


#375

Photobscura sa for siden:

Jeg har kjøpt en brukt lampett, men ser nå at den ikke har jording? Kan jeg klippe av den og skjøte på med sukkerbit en ledning som har jording?


#376

Sophie sa for siden:

i følge mannen, kan du gjøre det, men bør ikke. Skal lampen brukes i våtrom, anbefales ikke dette.


#377

Photobscura sa for siden:

Faktisk, så kom jeg på at jeg gjorde det med lampettene i stua for fem seks år siden, de er typ med 15/25 watts pærer og har stått på hver dag i mange år.
Det er bare for å kunne putte den i støpselet her, alt er jo jorda, lisom ...


#378

Jabba sa for siden:

Tenkte på å lage Himmelsk Gryte men så hadde de ikke tørket chili på glass på REMA. Kan jeg bruke chilikrydder? Og i tilfelle - mer eller mindre enn chilien på glass?


#379

Photobscura sa for siden:

Det kan du, og mindre! Typ en femtedels ts for hver chili, ellers er det bare å smake seg fram. I alle fall mitt Raija-chilikrydder er kruttsterkt!


#380

Photobscura sa for siden:

Det gikk bra! Lampa er gammel men i god stand, ikke noe skader på sokkel eller noe som helst. Jeg tar sjansen. Det har som sagt gått fint med lampettene i stua, og denne lampetten er til soverommet, så ikke noe vått her ;)


#381

Sophie sa for siden:

Da går det bra, vi trodde det var type kjøkken, bad, vaskerom du skulle ha den på og da er det litt mer risky å sjanse på slikt på egenhånd :p


#382

Jabba sa for siden:

Er disse dropsene ok å spise noen av innimellom? De er sinnsykt gode!


#383

Lava sa for siden:

Jeg lurer på hvorfor det er høykarbomat man fyser på når man
har drukket..?

Er det en god forklaring på det tro.. jeg har det hvertfall slik,
at jeg vil heller ha en skive (eller fler) brød, enn kyllingvinger feks..
Står jo over da, men lysten er der.

Og dagen derpå, er jo ment for å spise burgere, pommes ol... :lol:


#384

Carisma sa for siden:

Kanskje alkoholen har senket blodsukkeret?


#385

Gracella sa for siden:

Helt klart; Tja!! ;)

Jeg spiser noen innimellom.
Noen jeg kjenner har sjekket ut at det ikke går bra å spise en hel eske... :D



#387

Photobscura sa for siden:

Tullehøna: Jeg vet ikke. Jeg fyser kun på en ting, og det er salt og fett :D. Men det første jeg gjør når jeg står opp etter ei kule er å drikke en liten innsjø med vann og en kanne kaffe, da er som regel det verste unnagjort. Har funnet ut at jeg nesten alltid veier en halvkg til en kg mindre enn vanlig etter fylla, antar at det er på grunn av dehydrering, så vann må til. Masse vann! Eller farris. Nam!


#388

Gracella sa for siden:

Som sagt: jeg spiser noen, kanske en eske på en uke hvis det er mye kveldsjobbing foran PC'en. Men jeg foretrekker å knaske nøtter og mandler.

Hvis man vil spise sukkerfrie pastiller og annet godteri, så bør man vurdere en del spørsmål.
Ønsker jeg kunstige søtningsmidler i kroppen?
Hvilken type søtningsmidler er brukt? Aspertam?
Hvor er jeg i kuren? Kanskje det er best å vente til man er i vedlikeholdsfasen? Det er ikke å anbefale å spise mye kunstig søtning de første ukene i alle fall...
Ønsker jeg å risikere at jeg opprettholder en evt søthunger?


#389

Gracella sa for siden:

Tullehøna:
Er det egentlig høykarbomat man fyser på??
Jeg har trodd at det egentlig er fett man "savner".
Kebabben på tur hjem; full av fet dressing...
Nattmaten; egg og bacon, ostesmørbrød...
Dagen derpå: pølsebiter med masse smeltet ost eller biffstrimler med bernaisesaus....pluss pommes frites, da.

Heldigvis er ikke det så stort problem lengre ;):D


#390

Photobscura sa for siden:

Jeg pleide å være bunnløs etter en fyllekule, ikke måte på hvor mye mat jeg var i stand til å sette til livs. Jeg som vanligvis ikke spiste stort. Sånn er det ikke lenger :)


#391

Lava sa for siden:

Kanskje det er det? mulig at du har rett der, hmmm :lol:

(Men jeg lager aldri egg og bacon til nattmat,
det holder til frokosten..)


#392

Carisma sa for siden:

Vi skal på fjelltur en helg sammen med mine foreldre en gang i løpet av høsten, fortrinnsvis i et område som er fint for fiske/fluefiske, ikke alt for langt fra Oslo. Bo på hotell eller fjellstue. Noen som har gode tips? Må få den ordentlige fjellfølelsen der altå, ikke Nordmarka liksom... :lol:


#393

Carisma sa for siden:

Hva er greia med rettkost.no-forumet? Ser ut som en skikkelig rip off... :o


#394

Carisma sa for siden:

Hjelp! Jeg skal ut og spise med ei veninne som nettopp har blitt 35. Så jeg trenger en gave! men jeg har ikke så god råd for tida, og ikke så god tid heller :eek:
Trenger hjelp med tips!


#395

Jabba sa for siden:

Olja som Feta osten svømmer i - er den bra for oss på Ketolyse?


#396

Photobscura sa for siden:

Hvis du tenker på den til Arla, så er det rapsolje. Men aner ikke om den er kaldpresset, da. Om du har tilgang på en innvandrerbutikk så ville jeg heller ha kjøpt den feiteste fetaosten og en skikkelig god olivenolje og laget min egen :) (Jeg har prøvd det, det er dødsgodt, men jeg tåler ikke meieriprodukter, så jeg risikerer det ikke, selv om noe feta er laget av geitemelk).
Dessuten (dette er min personlige mening) så synes jeg fetaen til Arla smaker gummi :p


#397

luringen sa for siden:

Lag et vakkert gavekort på en god ryggmassasje, ungepass, hjemmebakst eller en middag...og heng dte på en flaske grei vin:-)


#398

Jabba sa for siden:

Er egentlig ikke glad i Feta ost, men de har dette i salatbaren på den lokale MEGA-en der jeg kjøpte salat til lunch i dag. Jeg helte over 3 store skjeer olje slik at salatbladene fløt og glinset. Først etterpå kom tanken om at denne oljen kanskje ikke var ok....
Ja, ja - en gang imellom skader det sikkert ikke.....
Men jeg skal kjøpe meg en god olivenolje i morgen - har hørt at en med chili-smak visstnok skal være god!


#399

Jabba sa for siden:

Når jeg leser på varedeklarasjonen på varer og prøver å finne varer med høyt fettinnhold - hvor høyt er bra liksom? Er 7% fett pr 100 gr matvare lite? Hva med 25% fett - nærmer vi oss noe nå?
(Håper dere skjønner spm mitt)


#400

Jabba sa for siden:

Tre dager på rad nå har jeg spist Proteinbrød med MYE makrellfilet i tomat på....og har en slags dårlig samvittghet for det...Typisk!
Hvis jeg skraper bort en del av tomatsausen - vil karb. innholdet minke da?


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.