< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Lillevoff sa for siden:

Det kan jeg umulig tenke meg. Det er din naturlige hårfarge som skal stå i passet. Og jeg har vært både lilla, rød og brun, selv om det står mørkeblondt (les: kommunegrå) i passet :D

Kan også nevnes at de har halvert prisen på pass nå, så det koster "kun" 490, ikke tusingen som det kostet før.

Carisma sa for siden:

Sambo har passbilde med verdens største afrohår... Helidvis har han klippet det av seg, men alle passkontrollørene holder på å le seg ihjel av bildet :D Og dobbeltsjekker en gang ekstra. Går ut fra det blir ca det samme.

Photobscura sa for siden:

Jo, men greia er at jeg ER naturlig blond, men det står at jeg har rødt hår i passet :o

Lillevoff sa for siden:

Da gjør du så:
Når du må fornye passet skriver du bare blond på hårfargerubrikken.

Og bekymrer deg ikke nå, fordi rødtopper kan bleke håret sitt de og. :D

(Men jeg skjønner deg godt, jeg er ganske overforsiktig med ting generelt... dobbelt og trippeltsjekker alltid ting når jeg skal ut og reise. Er livredd for å bli stoppa på grensa :P)

Kitt sa for siden:

Jeg har en Ø i etternavnet mitt. Er alltid redd for at de skal lage problemer fordi det er jo ikke det som står på billettene!:eek:
Gubben sier vi skal forandre navn, sånn at det skrives med O!:p

Hadde ikke hjulpet å beholde pikenavnet heller, Ø der også!;)

Lillevoff sa for siden:

Mm. Jeg fant ut nå nylig, da jeg skulle bestille flybilletter, at det å bruke det som skal være maskinlesbart i passet er lurt... der står det oe for min del i hvertfall.

Lava sa for siden:

Ei jeg dro med til Førde heter Hilde, og de som bestilte biletten hadde skrevet feil navn, hun fikk littegranne trøbbel med det hun ja...
og det innenlands. Gikk bra altså :ja:
(kun èn bokstav feil, husker ikke hvordan de hadde feilet)

Ok. Jeg måtte sjekke og sjekke på passet, men nå så jeg ingen av de opplysningene plutselig! Bortsett fra at jeg så at det står at jeg er 168 cm, men jeg er da vitterlig bare 167 :lol:
Men jeg husker veldig godt at de så på meg på politikammeret, og bare sa ''hårfarge rød, øyefarge grønn''. Ja, det er en annen issue, for med rødfargen forsvant det meste av grønnskjæret i øynene mine, og de heller absolutt mer over til blått nå. Haha, det skal ikke være lett. På bildet ser det ut som om jeg har svart hår, forresten, ettersom det er svart/hvitt :rolleyes:

frifuggel sa for siden:

Hårfargen/-stilen i passet spiller overhodet ikke noen rolle, OM de skulle være i tvil om din identitet, så er det de metriske målene i ansiktet ditt som sjekkes, dvs øyenavstand, avstand fra ører til øre, vinkler etc. Dette finner de ut fra bildet. Disse tingene er de samme, uansett øyenfarge (pop med fargede linser), hårfarging etc. Dette er er min erfaring, reiste med samme pass, langt fra Norge, nesten 30 kilo forskjell i kroppsvekt, de lurte litt på hvem den slanke dama på bildet var, eller rettere sagt; om jeg var den som var avbildet :o Høyden vår forandrer seg jo også, med tiden. Sånn det er, bare. Til neste år er jeg nok mere lik "meg selv" i passet.. :) At din registrerte hårfarge ikke er "din" spiller ingen rolle for andre enn deg selv, og er egentlig ikke noe å bry seg om..

Takk for svar! Da slipper jeg å tenke på det :)

Furine sa for siden:

Har de fargebilde i passet? No er dei berre i svartkvitt, trur eg. Eg leverte inn eit fargebilete då eg fekk nytt pass i 2005 i alle fall, og det ferdige passet kom tilbake med svartkvitt bilete. Og det løyser jo problemet ;)

Kitt sa for siden:

Ja!

Kruskakli # 17

Ok, men finnes det et godt alternativ som IKKE er nøtter/soymel/bakemiks? Eller noen andre vanskelige spesialingredienser. Malte solsikkefrø, kanskje?

Kitt sa for siden:

Jeg bruker mye malte solsikkefrø og malte linfrø!

Jabba sa for siden:

Jeg har regna ut at jeg i dag kommer til å spise for lite karber. Er det da ok at jeg "fyller opp" med gulrot?

SunnhetMedSirrup sa for siden:

gulrot har en GI på 2, og en GB på 10. :)

så jeg ville ha tatt den :)

ps! kokt har enda mindre:)

Gracella sa for siden:

I boken "De beste GI-oppskriftene" av Lauritzson og Davidsson står det at RÅ gulrøtter har en GI på 16 og med en GB på 1. KOKTE gulrøtte har en GI på 65 (og en GB på 1....)
Verdiene er pr normalposjon.

I en atkinstabell jeg har, står også kokte gulrøtter med høyere GI enn råe.

Du får sjekke tabellen din, sms

EDIT:
Thor Foseid refererer til GI-tabellen www.klikk.no og her er verdiene for rå gulrot 23 mot 82 for kokt gulrot.

Edit 2:
Var inne på klikk.no, men hvis det har vært noen tabell der, så har de fjernet den nå.

Gracella sa for siden:

Fortrinnsvis bør det være grønnsaker som vokser over jorden, f.eks paprika. Men om du vet hvor mye (lite) gulrot du kan spise, så er det sikkert greit en gang i blant ;)
Ellers er ikke gulrot greit på ketolyse, nei.

Jabba sa for siden:

Jeg spiser ikke gulrot til vanlig - men akkurat i dag ligger jeg så lavt i karber at jeg har skrelt meg en gulrot og har med meg på jobb.....
GI og slikt skjønner jeg ikke bæret av så......

Carisma sa for siden:

Gi er et tall som viser hvor mye en matvare påvirker blodsukkerstigningen, altså hvor raskt blodsukkeret stiger. Det er et forholdstall hvor sukker er det man måler mot, og den er satt med GI på 100. Så om en vare har GI på 82 så for den blodsukkeret til å stige raskt. Blodsukkerstigning = mer insulin = Fettlagring.

Jabba sa for siden:

Takk for info om GI - en lettfattelig forklaring det Carisma!
Jeg spiste gulroten og må visst tulle i meg enda litt mat for å komme opp i 15 karber ser jeg......hmmmm - kanskje litt paprika er tingen ??? Det er jo snadder!

Er det noen som vet hvor den nærmeste UFF/Fretex-containeren er i forhold til Grünerløkka?

Carisma sa for siden:

På Fretex sine sider er det et kart, i følge det er det innsamlingspunkter øverst i th. meyersgt (nesten oppe ved rignes Park), I sannergt/nordmøtegt, og i københavngt. Ellers regner jeg med du kan spørre i Fretexbutikken i markveien, kanskje du kan levere der også.

Takk, den eneste jeg vet om ligger på Tøyen, og jeg syntes det var litt langt unna da det er mye å bære på. Man kan visst ikke levere i butikken selv om det virker som mange tror det ;). Ligger poser utenfor der omtrent hver dag.

bare et kjappt spørsmål:

er proteinene fra egg, eller kjøtt(allt typer) "best" ?

har lest litt av hvert.. men dere pleir og kunne sånt :D:D

Noen som vet om det fortsatt finnes sjapper på Løkka som selger tobakkspunger til en hundrings? :snill:

Jabba sa for siden:

Jeg lurer fremdeles på dette og sniker meg til å stille spm på nytt......:o

Jeg tror det letteste er om du regner det ut på et diettprogram som mat på data f.eks. Ut fra hvor mye du mosjonerer/trener. Om du er i moderat aktivitet, så skal du ha 1 til 1,5 gr protein pr kg kroppsvekt :)

Jabba sa for siden:

Ok - da skal jeg prøve det. Det varierer vel også fra dag til dag.....

Beklager, Jabba, jeg utelot noe der, retta opp i det nå ;)

Jabba sa for siden:

Takk!!
Forresten - du svarte meg i en tråd her forleden vedr. vekta mi som ikke ville rikke på seg. Du anbefalte meg å kutte ut tomater, søtstoffer, meieriprodukter og nøtter - altså de typiske partystopperne - og det har jeg nå gjort i 1 - 2 uker. Og det ser ut til at det virker - vekta viser nå ca 1 kilo ned!!! Så TUSEN TAKK SKAL DU HA! NOen ganger må en ha andre til å påpeke det en innerst inne muligens vet selv..... ler

Fantastisk bra! Grattis :heia:

Tiki sa for siden:

Jeg er forholdsvis ny på ketose, og prøver å kontrollveie innimellom og bruker da "mat på data"

I går var prosentandelen min på matinntak 19% proteiner, 78% fett og 3% karbo. Jeg hadde da spist 15,2 gram karbo i løpet av dagen, altså det jeg skal ha.

Hva gjør jeg feil her, siden det ikke da blir 5 % karbo? Har jeg totalt spist formye proteiner og fett i løpet av dagen? (Vet det ikke er på grammet, men ønsker å skjønne hva jeg kan gjøre anderledes. Synes jeg går litt sakte ned i vekt, så jeg prøver å bli mere nøye nå. Jeg spiste totalt 118 gr. proteiner, og veier ca. 80 kg.

Håper på svar.

Margrethe sa for siden:

Det betyr at du har spist for energi totalt sett. Se for deg et kakediagram. For at de 15 grammene skal bli 5% så må kaken være av en gitt størrelse. I en større kake vil samme karbohydratmengde gi en mindre prosentandel fordi kaken er større. Kakestørrelsen er bestemt av energiinntaket ditt.

Rottis sa for siden:

Hvor blir det av vannet i kaffetrakteren min?:confused:

Når jeg trakter kaffe fyller jeg opp (ca 10 kopper), har oppi en mengde kaffe og kjører på. Jeg forstår jo at en del bli damp og noe blir igjen i kaffegruten, men TO kopper vann?? Det syns jeg er mye, altså..

Viclin sa for siden:

Men da vil jo egentlig de 5% være konstante uansett hva man selv veier og hvor mye man selv da burde ha i kaloriinntak i forhold til det?
15 g kh er jo 15 g uansett, og da vil jo egentlig de 5% være et standard-tall for alle? Eller er jeg helt på jordet nå?

Da må det jo bli sånn:

Kvinner som skal ligge på 15 g kh må da spise 1200 kcal om dagen - uansett vekt og treningsmengde.

5% kh = 15 g x 4 = 60 kcal
20% protein = 60 g x 4 = 240 kcal
75% fett = 100 g x 9 = 900 kcal

Totalt 1200 kcal. Så lite vil jo de aller fleste gå ned på. Det er jo ikke mye mat med tanke på fettandelen.

Nå er ikke jeg helt dreven i Atkins, men det er vel han som sier at det skal fordeles prosentvis sånn? Men da kan man jo egentlig ikke ligge så lavt som 15 g kh - det er det vel Ketolyse og ikke Atkins som anbefaler? Da må jo nødvendigvis fett- og proteinandelen på Ketolyse ligge høyere enn kh-andelen? Og siden det er Ketolyse Tiki har som filosofi, så syns jeg det ser riktig ut med en høyere andel av fett og protein enn av kh, jeg altså.

På 20 g kh derimot, blir kcal-inntaket 1600, og da kan man vel lettere regne 5-20-75%. Og det er vel også 20 kcal Atkins anbefaler, om jeg ikke husker feil? Da stemmer jo denne prosenten bedre, med 20 g kh, 80 g protein og 133 g fett.
På 15 g kh for kvinner på Ketolyse, blir 1200 kcal lavt for de aller fleste altså. Så jeg syns i alle fall Tikis fordeling ser fin ut, så lenge hun ligger på 15 g kh. Om vekta står helt stille over lengre tid, eller går opp, så kan man vel heller begynne å se på kcal-inntaket i tillegg.

Men som sagt; mulig jeg er helt på jordet altså.

Det der er bare en generell anbefalning, mer for å ha en høy fettandel og riktig proteindel. at du ikke oppnår akkurat 5% er ikke så farlig.

Jeg lurer på; Hva slags utdannelse bør man ta om man vil være oversetter?

Kitt sa for siden:

Språk???:p:lol:

Viclin sa for siden:

Nei, det var det jeg regnet med også. At det var bare sånn ca, sånn at 3-4% er helt greit.
Jeg bruker den fordelingen sånn ca. Ligger stort sett på rundt 3% kh, og resten fordelt sånn ca.
Akkurat 5% med 15 g kh er vanskelig å treffe altså, når man da må ned så lavt kalorimessig.

Carisma sa for siden:

Jeg mener det finnes egne utdanningsretninger for det. Men vær obs på at det er et beinhardt marked. Jeg har jobbet sammen med det flere plasser, og de jobber stort sett bare freelance og det kan gå flere år mellom oppdragene. Så og si all oversetting til tv og film har blitt tatt over av datamaskiner, og det skjer mer og mer med andre ting også. I tillegg til at flere og flere er gode i engelsk slik at bruksanvsininger og tekniske dokumenter ikke oversettes så mye lenger.
Det kan nok lønne seg å satse på et eller annet obskurt språk som kinesisk, japansk eller russisk, da er nok fremtiden sikere.

Takk for svar og linker :). Ja, det er vel med det som det er med mitt nåværende yrke, korrekturleser, utdøende ... :o
Og jeg er frilanser alt, og har heller ingen formell utdannelse sånn sett, jeg er bare innmari god i norsk :p.
Så, det var mer en halvspontan tanke for å utvide reportaret mitt. Spørs om jeg kommer til å lære meg noe nytt språk, jeg tenkte mer på oversettelser av engelsk, og forsåvidt svensk også, som jeg snakker mer eller mindre flytende.

Carisma sa for siden:

Sånn sett tror jeg det er større marked for å oversette fra norsk TIL svensk, for de har mer problemer med vårt språk. Sjekk ut det arbeidsformidlingskontoret i storgt for svensker, kanskje de har tips til noen oppdrag eller fremgangsmåter for å få oppdrag?

:) Takk for tips!

Noen som har en enkel og grei framgangsmåte for å steke nakkekoteletter i stekeovnen? Tid og temperatur og sånn?

Kitt sa for siden:

Her er Gerds metode!:D

Margrethe sa for siden:

Jeg lurer på om noen har gode tips for å klare og komme seg på morgentrening? Jeg la meg elleve i går, burde klare å stå opp halv syv for å gå på spinning, men neida... kvart over åtte stod jeg opp.

Bulldog sa for siden:

Stå opp før... :lol:

legg deg etter samme tidspunkt og stå opp så vell, så sitter nok rytmen for kroppen etter et par dager, kansje 3-4.

Margrethe sa for siden:

Jeg prøver. Det går helt fint når jeg må opp tirsdag og torsdag, verre når jeg vet at jeg egentlig kan sove til ni mandag onsdag fredag. Jeg klarer liksom ikke å bare stå opp når vekkerklokken ringer - en eller annen del av meg tenker "mendukanjosovelengersåhvorforgjørduikkedetdanårdeterjosågodt?" og så snorker jeg videre :(

Tiki sa for siden:

Tusen hjertelig takk for veldig detaljert og oppklarende svar. :) Da skjønner jeg virkelig mere, siden jeg altid har ligget på 2 eller 3 % på karbo i % i løpet av dagen totalt når jeg har regnet ut. Tror kanskje min treget i vektnedgang, snart fortjener en utprøving i å droppe en del meieriprodukter en stund. :o Men jeg utsetter det liksom så lenge jeg tross alt totalt sett går nedover, om enn sakte.

Har liksom fått smaken på denne rømmen og fløten.............. :rolleyes:

Rottis sa for siden:

Sliter med det samme! Den "enkleste" måten er å ikke legge seg for sent (gjerne til samme tid hver kveld), ikke spille sudoku til langt ut på natta og å tvinge seg opp om mårran.

Carisma sa for siden:

Jeg har lyst til å jobbe med salg, men har teknisk bakgrunn. Jobbet mye med kundekontakt, men mangler dokumentert salgserfaring. Og derfor har de jobbene jeg vil ha glippet. Hva kan jeg gjøre for å likevel få jobben? Må jeg ta en tlf-salg noen mnd eller finnes det andre måter?
Har lyst til å ta mer utdanning innen markedsføring og salg, men vil helst ta det gjennom jobben... :rolleyes:

Furine sa for siden:

Har nokon erfaring med iTunes på norsk? Kan ein til dømes kjøpe lydbøker på norsk via iTunes sin butikk på nett? Eller er det berre musikk?

Carisma sa for siden:

Jeg har lett, men ikke funnet noen norske lydbøker :(

Kan man bli støl i lungeområdet av yoga? Er jo litt uvant pusting for oss vanlige dødelige :D Jeg har en rar følelse i brystet når jeg puster dypt, og var på yoga i ågr...

Kitt sa for siden:

Masse muskler som hjelper deg til å puste!:)
De kan bli støle, alle sammen!:eek::p:D

Furine sa for siden:

Takk Carisma, då får eg tenke ut noko anna. Kanskje lettare å leite fram discman og låne lydbok på cd på biblioteket.
Yoga har eg dessverre ikkje peiling på!

Rottis sa for siden:

Jeg gjorde et kjapt søk og fant bl.a. Flaggermusmannen av Jo Nesbø og noe av Paulo Coelho. Mest på engelsk og tysk, noe på norsk. Jeg tror nok at du kan finne noen norske bøker på norsk på iStore, men antakelig ikke bøker som er oversatt til norsk.

Det er jo uansett et gratis program, så det er jo mulig å lete litt selv også :)

Er i alle fall masse lydbøker på biblioteket her i byen, som du kan låne og legge over på pc-en og overføre til mp3-spilleren din. Men det er kanskje ulovlig :_plystre:

Furine sa for siden:

Takk for gode råd, alle saman! Det er ikkje til meg sjølv, skjønar de. Men eg har gitt alle råd vidare til den det gjeld! Takk! Ser at Deichmanske låner ut spelarar, ein må berre stå for ørepropper og batteri sjølv. Genialt for folk som ikkje kan styre med ripping og ordning sjølv. :)

Ndure sa for siden:

Fres. Se her!

Lava sa for siden:

Hvis jeg skulle ha spist en skolebolle eller annen fersk bakst,
venter det meg to dager med krampe i magen..
MEN, jeg kan spise en berlinerbolle uten å få vondt.

Hvorfor, er det fordi den er kokt i smult?

Gracella sa for siden:

Jeg kjøper lydbøker på capris.no. De er på svensk, men det synes jeg ikke gjør noe... særlig når de bare koster rundt en hundrings +/- :)

LilleM0r sa for siden:

Og jeg kjøper de her:
www.lydbokforlaget.no/
Laster de ned og legger de på Itunes, enkelt og greit :)

Jabba sa for siden:

Jeg vurderer å kjøpe meg en Wii med Wii fit. Er det ikke en side der man kan sammenligne tilbud på denne maskinen fra mange forskjellige leverandører? Hva heter den nå igjen?
Eller - er det noen som vet om noen som har denne på tilbud nå???

Sungrazer sa for siden:

For ca. en uke siden sluttet jeg å fryse, og nå ser jeg også at det sammenfaller med at vekten har vært stabil siden da. Jeg har også begynt å svette om nettene.

Noen som har lagt merke til det samme? (ikke at jeg har begynt svette igjen, altså. :D ) Sluttet å fryse, vektnedgangen stoppet opp?

Kanutten sa for siden:

Kjøpte min Wii på Gamestop. Betalte kun 499 kr for pakka!! Men det var på butikken, IKKE på nettet. Kan hende de har tilbudet fremdeles??

Areola sa for siden:

500 for en wii? Maskinen, altså? Ny,og ikke brukt? Når?

Dette hørtes for godt ut til å være sant.. :)

du er ikke alene.. !

Hva betyr det når det står i en oppskrift at gryta skal ''trekke''?

Kitt sa for siden:

At det ikke skal koke, bare stå og holde seg nesten på kokepunktet!

Ok, takk! Ikke minst for raskt svar :D

Kitt sa for siden:

Bare hyggelig, vet du! Satt nå her og surftet!:D

Carisma sa for siden:

Hvor får jeg kjøpt MAC Mineralize foundation på nett? Funnet to-tre plasser, men de sender ikke til norge....

(evt hvor får jeg opprettet sånn fake USA adresse man kan handle på?)

Gracella sa for siden:

Jøss, finnes det?? Hvordan får man det videresendt til Norge fra den fake adressen da?? Mulig at jeg er helt blond nå, men jeg trodde at jeg måtte kjenne noen der borte som ville videresende det til meg... :confused:
Det åpner jo for uante muligheter... :rolleyes:

Tiki sa for siden:

Jeg finner ikkke igjen et innlegg der det ble anbefalt en del olivenolje som var gode og som egnet seg på salat (............uten emmen smak) Tror det var en test.

Noen som hvet hvilket innlegg jeg snakker om og som kan tipse meg om hvor det stod her inne?
Evt. anbefale en god olivenolje for å ha på salat uten bismak?

Kitt sa for siden:

Dette?

[INDENT] Opprinnelig lagt inn av MHM

Kom over en morsom artikkel på flere sider i KK (nr 12 2004). Det var et sammensatt smakspanel (flest kokker) som skulle teste ulike olivenoljer man får kjøpt på butikken. Alle oljene er xtra virgin! Pris, flaske, holdbarhet, lukt og smak ble vurdert.

Best i test:

• L'ulviveto di Dauvina gusto delicato (75 kr for 250 ml).
    (Det kan jeg underskrive på, for dette er MIN olje...:D Kjøper den på Meny.)

Nummer to i test:

• Fraticello fra Pietro Coricello (64 kr for 750 ml)

Orker ikke skrive opp alle de som lå i middelskiktet.

Tapere i testen, som alle fikk terningkast 1:

• Ybarra, jomfruolje
  • Mills kaldpresset olivenolje
  • Eldorado olivenolje
  • Rimi olive oil
  • Landlord olivenolje

Karakteristikker om disse taperne var: "harskt, surt, helt forferdelig vondt, kjemisk, rustikk taverna og båtolje, minner om dårlig urinprøve, bitter og ekkel, maling, lukter som det grå limet vi brukte i forminga"

Såååååå, konklusjonen er: Hvis du ikke liker olivenolje - prøv igjen! Prøv vinneren i denne testen, den ER god! Xtra virgin er altså ikke nok - man må finne de gode og litt dyre merkene.

[/INDENT]

Gracella sa for siden:

Har du brukt begge disse??
Den første så jo ok ut, på den andre fikk jeg litt "bongo"-assosiasjoner...:rolleyes:

Men takk for linkene, det var noe å tenke på :)

Carisma sa for siden:

Akkurat det innlegget sotd jeg og tenkte på på butikken i dag :eek: Takk for at du spurte om det :D

Viclin sa for siden:

Jeg har ikke brukt noen av dem, jeg. Handler stort sett bare på Ebay og som regel under tollgrensen likevel. Kom bare over dem på en amerikansk nettbutikk som brukte dette som betalingsløsning for internasjonale kunder.

Tiki sa for siden:

Tusen hjertelig takk Kitt der var det. Nå er det notert, og skal legges som en huskelapp i lommeboken til jeg skal i butikken neste gang. :)

Tiki sa for siden:

Et nytt spm.

Vademekum munnspray inneholder xylotol.
Kan en bruke det på Ketolysekuren?
Trodde dette var kunstig søtning som i flere tyggegummier og i pastiller som ble gjort om til sukker i kroppen? Men det blir kanskje minimale mengder som munnspray?

Er liksom et poeng, når jeg prøver å holde meg unna kunstig søtning, IFA og Fribol fortiden. Men ånden forsvinner liksom ikke. :flau:

Ja, det er i grunn minimale mengder ...! For meg som hater mentol- og peppermyntesmak så tygde jeg persille. Det funka fett! Men nå var jeg så heldig å bare ha den ånden så vidt i noen uker, og har ikke hatt den siden.

Jabba sa for siden:

Jeg kjøper en kjempegod Avocado olje på Coop Mega. Husker ikke akkurat hva den heter i farten - men den kosta en plass mellom 120 - 140 kr.

Jabba sa for siden:

Noen som har bilde av testvinneren her??? Og evt. nummer 2? Mye lettere å finne dem igjen i butikken hvis en på en måte har sett dem før....

Kitt sa for siden:

Finner dem ikke noe sted på nett i hvert fall!
Kanskje noen har en flaske i skapet og kan legge ut et bilde eller to?

Jeg røyker rulling, og ser jeg begynner å få litt gulfarge på høyre lang- og pekefinger. Noen som har noen tips om hvordan jeg kan fjerne det? (Bortsett fra å slutte å røyke, altså ;))

Gerd sa for siden:

Dypp en sukkerbit i klorin og gni over :ja:
Eller bruk det hvite i skallet på en sitron til å gni over (det har jeg ikke prøvd, bare hørt)

Takk for tips! Det skal jeg prøve :)

Zincite sa for siden:

Noen som vet om blomsterløk - krokus, tulipaner, påskeliljer, blåstjerner - til våren klarer å spire mellom/gjennom et lag med bark i blomsterbedet? Eller må jeg fjerne barken?

Gerd sa for siden:

Så lenge du ikke har lagt duk i mellom, klarer blomsterløkene å spire gjennom barken :)

Zincite sa for siden:

Tusen takk, da er det bare å grave litt i morgen. Gleder meg til våren kommer :)

Carisma sa for siden:

Kan man lage Irish coffe med jack daniels?

Furine sa for siden:

Det måtte i så fall be "American" ;) I følge min kjære, som er whiskymann på sin hals og har litt greie på whisky/whiskey så burde det gå greit, jack daniels er ikkje SÅ langt frå irsk whiskey. Men han meiner det er å kaste bort god Jack Daniels! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.