< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Timona sa for siden:

Ok, supert :)
Var usikker på om alle ingrediensene var "lovlige".

frkprym sa for siden:

Jeg har et strikkespørsmål. Har lett og lett, men klarer ikke å finne ut av det. Det er et diagram jeg ikke forstår, noen som kan hjelpe meg?
www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=115&d_id=41&lang=no

Hva er de tallene i diagrammet, er det cm eller rader? Om det er cm, er det da i bredden? Rundt kan det ikke være, det blir alt for lite... SUKK...

Orkide sa for siden:

Om det er tallene som er skrevet rundt den tegningen av skjørtet så er vel det cm går jeg ut i fra.

frifuggel sa for siden:

Det er målene på skjørtet, dvs centimetrene :) Fint skjørt!

Lava sa for siden:

Kan man få i seg for mye kaffe med fløte og cocosa? Sånn rent fettmessig?
(Utenom at det kan slå seg på magen)
Syns det er så godt, og det blir lett 2-3 krus pr dag..:p

Ignite sa for siden:

Vet bare at kaffe gjør rare ting med blodsukkeret til enkelte, Lava. Men du har vel ikke hatt noe bremsing av det før så vidt jeg vet?

Carisma sa for siden:

Høres ut som Roscea (er det det det heter?) Ei veninne hadde det, og det var akkurat slik du beskriver. Hun gikk til homeopat med det, og fikk bukt med det med naturmedisien.

Kitt sa for siden:

Jeg har alvorlig Rosacea og det er ikke akkurat sånn det er hos meg!
Jeg får massevis av små, betente "kviser" over hele hodet. Ikke bare i ansiktet, men i ørene, nesen, hodebunnen, våtkanten på øyet etc. Er IKKE pent! Klør, svir, brenner og er kjempevondt!:eek:
Eneste som hjelper ved et sånt megautbrudd, er en runde antibiotika/tetracykliner!
Men riktig kosthold( ketolyse?), minimalt med stress og nok søvn kan holde meg fin ganske så lenge av gangen. År, faktisk!
Siste store utbrudd, vinter/vår i fjor, skyldtes kun en ting, NAV!:(

Lava sa for siden:

nei, kaffe kan jeg drikke uten problemer. Har byttet ut noe av kaffen
med te uten søtt, så det går nok fint. Takk for svar! :D

Indiekid sa for siden:

Det skal vel stå på tuben om den er beregnet til hender eller ansikt..Jeg har en som er beregnet på hendene, men jeg bruker den på leppene og i ansiktet hvis jeg trenger også. Vidunderkremen!!! :)

Indiekid sa for siden:

Har du prøvd tetracycliner? Hvis du bare har litt av de dype kvisene så kan nok det sikkert hjelpe deg på vei..selv måtte jeg gå til hudlegen etter å ha prøvd alt. Da fikk jeg noe som het roacuttan, som er VELDIG sterkt. Gikk derretter et år uten medisin, med perfekt hud, men nå har jeg fått litt igjen, så jeg har fått en enkel salve utskrevet hos fastlegen. Hvis du ikke har prøvd reseptbelagte midler før får du sikkert det samme som meg (bare styr unna dalacin, det hjelper ikke i det hele tatt!!!!). Neste steg er da antibiotika/tetracyclin.

Kanutten sa for siden:

Jepp, jeg bruker Oxytetral i allefall en gang i året mot rosaceautslett. Jeg begynner på kuren så snart jeg kjenenr at det begynner å "boble" under huden. I løpet av et par dager er da huden glatt og fin igjen.

Indiekid sa for siden:

Men har legen sagt at du bare skal bruke det til du er fin igjen? Jeg lurer litt på om det var Oxytetral jeg gikk på en stund, og det er jo meningen at man skal gå på det over en lengre periode for varig resultat.

Og forresten; dette gjør du sikkert uansett, men jeg må bare få fram viktigheten av å rense huden skikkelig morgen og kveld, og dessuten få nok fuktighet i form av kremer..spesielt nå på vinteren. :) Rensing er essensielt!

Kanutten sa for siden:

Legen fortalte meg at man kan aldri helt bli kvitt rosacea. Men bare holde den i sjakk. Jeg gikk på laaange kurer til å begynne med, men utslettet kom tilbake med samme intervall og lik varighet uansett hvor lenge jeg gikk på medisinen. Derfor kortet jeg tiden ned til det jeg selv kjenner er nok.

Kitt sa for siden:

Jeg går ut en kur hver gang nå, etter å ha gått på tetracykliner 6 måneder av gangen ved oppstart.

Rense? Fuktighet?
Gi meg et rense- eller fuktighetsprodukt som ikke trigger et nytt utbrudd, så skal jeg prøve!:p
Vasker jeg ansiktet for ofte, pipler det frem på nytt. Hver gang jeg har prøvd et nytt produkt, ny runde med utbrudd!:eek:

Har slitt med dette i snart 20 år! Tro meg, jeg har prøvd det meste! Har vært på Riksen 3 ganger og fjernet blodårer med laser, har ligget rett ut med utrolig smertefulle utbrudd, har gått glipp av skoletur pga heftige betennelser i ørene, slitt meg gjennom svangerskap uten å kunne bruke medisiner..............

Og jeg er bare middels alvorlig angrepet!:eek:
Skal til hudlegen igjen i morgen! Hele hodebunnen min er full av små sår som væsker, klør og flasser!:(

Sorry for å kuppe tråden, Lava!:o

Indiekid sa for siden:

Huff, det høres ikke morsomt ut nei. Det du trenger er jo en hudlege som kan gi deg de produktene du trenger. Og når du går på tetracycliner så mange ganger så vil jeg tro at effekten kommer til å gå til helvete etterhvert. Jeg regner med at det sier seg selv, men har du vært på apoteket og forklart det med renseprodukter? De skal ha noe til enhver hudtype, og for meg høres det ut som du trenger noe for tørr hud? Kan nok være du må betale litt ekstra, men det er sååå verdt det når du først finner noe som passer akkurat deg.

Iallefall kommer kviseproblemet aldri til å gå helt vekk hvis du ikke kan rense huden morgen og kveld. Det er vanvittig med dritt som samler seg i porene hver dag, og kanskje spesielt hvis man bor i sterkt traffikerte områder. Jeg har noen fine produkter fra dermajetics/herbalife som fungerer kjempefint på meg. Man kan velge mellom produkter egnet til tørr til normal hud, og fet til normal hud. Det er de eneste jeg vil anbefale iallefall. Koster selvfølgelig litt derretter, men det er sååå verdt det. :)

Uansett burde du ta deg en skikkelig alvorsprat med hudlegen din. Ingen skal være nødt til å gå rundt og være SÅ plaget!

Kitt sa for siden:

Til hverdags har jeg porselenshud i ansiktet!:D
Dog med en del rødme som følge av rosaceaen.
Har ikke hatt mange kurer. Kan gå år mellom hver gang!

Om jeg bare holder meg unna alle disse produktene som skal være så bra, spiser riktig og ikke stresser (verste fienden!), går det for det meste heeeeelt fint!
Har aldri hatt for vane å styre med å rense/smøre huden med noe som helst og har aldri vært plaget av acne i vanlig forstand!

Men takk for tips, uansett! Kanskje det kan hjelpe andre i en annen situasjon!:)

Lava sa for siden:

Går fint, men kanskje disse rådene om utslett skulle vært samlet i en egen tråd?
Slik at andre kan finne dem også.

Photobscura sa for siden:

Jeg trenger noen tips på noen skikkelig gode kjøttpølser uten alskens drit i som selges til en ikke altfor dyr peng i Oslo, gjerne mellom løkka og sentrum. Jeg har SÅÅ lyst på pølser! Men det er for kaldt å vandre rundt og lete :p

Carisma sa for siden:

Meny på oslo city har hatt ketolysepølser hvertfall. Kan jo ringe de og høre om de fortsatt har inne.

Carisma sa for siden:

Jeg trenger tips om en fin skiløype i Oslo-området (nord-/øst-/lillomarka, evt Bærum) som er grei for litt sånn nybegynner. Helst ikke så mange bakker, og hvertfall ikke i starten :_plystre:

Går det an å bruke windows live messenger på Linux? Spør på vegne av ei venninne.

Rin sa for siden:

Det finnes mange msn-klienter til Linux som fungerer helt fint (Pidgin, aMSN, Empathy og flere) - det går kanskje an å krongle windows live-greia til å funke gjennom wine, men jeg sliter litt med å se for meg noen grunn til å ikke velge en av de andre klientene istedet. :cool:

Jeg tror det hun er mest bekymret for er å ikke kunne se alle de fine flotte nedlasta og rare smileyene/ikonene til vennene sine og/eller bruke dem selv, hehe :p. Har sendt henne link til aMSN, forsto det sånn at den var mest brukt.
PC-en hennes havarerte fullstendig med supervirusinfeksjon, og ettersom den er kjøpt ferdig innstallert på jobben til faren hennes, som han ikke jobber på lenger, og det ikke finnes noen mulighet for å legge det inn på nytt lovlig, så måtte pc-wizard-kompisen min rett og slett legge inn linux, gitt. Men hun slipper i det minste mer virus.

Areola sa for siden:

(men de er ikke skikkelig gode..)

Hehe, nei, det er hva jeg har hørt også. Mener Nannah sa noe om noen på Youngstorget som selger skikkelig gode polske (tror jeg det var ?!) pølser med rent kjøtt, og at de ikke var så innmari dyre. Men jeg kan ikke forestille meg at noen selger noe i boder i denne kulda.

Carisma sa for siden:

Hvis du gidder ta trikken opp til Torhov så skal jo Strøm-Larsen ha bra utvalg. De er sånn midt på treet prismessig tror jeg.

Takk for tipset! Den store pølsetrangen jeg følte i går har lagt seg litt, men greit å vite :D
Og Torshov er jo knapt ti minutter å gå!

LilleM0r sa for siden:

"Gutta på Haugen" har kanllgode pølser fra Idsø (tror jeg de het) og har under 1 karb pr. 100 g!!
Som sagt kanllgod - men ikke helt billig.....

Sushi sa for siden:

Hei!
Er helt ny i "gamet" med lavkarbo mat. Det jeg nå lurer på er:

Dersom jeg har hatt en sprekk(...klarte ikke å motstå Quality Streeten fra jula:(), bør jeg da være mer foriktig med fet mat i dag? Vil fet mat da legge seg rett på ribba i og med jeg ikke har hatt stabilt blodsukker?

Hva gjør jeg?

Åhh, er noe dritt når man har spist så mye sjokolade ijula at kroppen har blitt vant med sin daglige dose... det var jo ikke særlig godt engang...arrrrg!!!

Splendid sa for siden:

Jeg ser at tørr vin ikke har så mye karbohydrater men den har jo til gjengjeld endel kalorier...Vil det ødelegge veldig for lavkarbo-dietten om jeg drikke vin i helgene? Går det an å ta seg et glass vin i ukedagene uten at dette skal ødelegge noe eller bør jeg være veldig påpasselig med alkohol?

God helg og skål :)

Elinf sa for siden:

Hei
Jeg tror kanskje at melkeprodukter er partystopper for meg, så kutter det ut nå.
Men så så jeg laktosefri fløte fra Tine - er det noen her som vet om det er OK eller partystopper sånn som vanlig fløte?

(Huff, merker alt at magen oppfører seg bedre - bare to dager etter fløte-kutt... lite lysten på å konkludere at jeg må ligge lavt på fløten..)

Jabba sa for siden:

Kan man hakke mandler med stavmixer?

Det kommer til å sprute noe alvorlig, men om du har en sånn kutteboks med blader som følger med stavmikseren din, så funker det fett som bare det! Min erfaring er at man ikke bør fylle den noe særlig mer enn en knapp fjerdedel om gangen om man vil ha det mest mulig finmalt.

Jabba sa for siden:

OK! Tenkte jeg skulle prøve meg på Gerds ostekake og da skal vel ikke mandlene være finmalte så da satser jeg på å prøve å hakke m stavmixeren.....

Jeg synes egentlig det er godt å blande finmalte og litt grøvre hakka til den bunnen. Men, jeg kom på, det funker til dels, dersom du ikke har sånn boks, å legge et oppvaskhåndkle rundt bollen du bruker stavmisker i. Ikke optimalt, men greit.

Furine sa for siden:

Eg knuser alltid nøtter av forskjellig slag til brødlaging med stavmiksaren. Men då med den boksegreia med lok som fylgjer med stavmiksaren min. Det funkar fint, men prøver du berre med stavmiksaren så må du rekne med at det flyg litt veggimellom!
Min Braun stavmiksar er forresten det beste kjøpet eg gjorde i 2009 trur eg. Den har eg ståande på kjøkenbenken heile tida, den er i bruk dagleg.

Kitt sa for siden:

Du bare sukker tungt og tenker:" Spist er spist" og så går du rett på igjen!;):):D

Lykke til!:heia:

Kitt sa for siden:

Så lenge du har alkohol i blodet vil kroppen forbrenne den først!
Det er anbefalt å holde seg unna alkohol de første 6 ukene i hvert fall og jeg ville drukket minst mulig (kanskje bare ved spesielle anledninger) ellers også!

Det finnes lister her inne over viner med lite restsukker. Man kan jo i hvert fall prøve å holde seg til dem!

Krizzi sa for siden:

Etter at jeg kjøpe Ketolyse sine egne Magnesiumtabletter har leggkrampene kommet tilbake. I følge anbefalingen på pakningen er døgndosen 1 tab. Jeg tar de som forskrevet på kvelden.
Er det noen som vet om det er ok å øke dosen til 2 tab pr døgn ?
Eller er det noe annet jeg kan gjøre for at krampene skal forsvinne ?

Det er nesten blitt slik at jeg gruer for å legge meg på kvelden på grunn av dette, helt pyton. Håper noe kan hjelpe meg.

frifuggel sa for siden:

Ikke noe problem å ta to istedet for en, jeg har kjøpt noen med litt større dose enn de fra ketolyse, og tar to. De fra ketolyse ble litt svake for meg.

Gerd sa for siden:

Ja ta gjerne dobbel dose. :ja: Det kan også være lurt i dagen før menstrasjon også, viss man er plaget med smerter.

Krizzi sa for siden:

Takk og takk til dere for kjappe svar:klem: Dosen vil bli økt allerede fra i kveld.

Orkide sa for siden:

Er det noen som vet om det er karber i servelat og evt. hvor mye?

Veldig sjeldent jeg spiser det, men nå fikk jeg et akkut behov, og embalasjen var kasta så jeg får ikke sjekk.

Dør sikker ikke av 3 skiver, men greit å hvite:)

Orkide sa for siden:

Snakk om å være bevistløs, jeg tenkte ikke på å se der engang.
Takk for at du tenker for meg:D

Gerd sa for siden:

bare flaks at jeg kom på det ;) :p

Tre skiver servelat veier jo ikke så mye, så om behovet er akutt, så ville jeg spist det med god samvittghet ;)

Orkide sa for siden:

Jeg spiste tre skiver, det var bare det at plutselig begynte å tenke på hvor mange karber det var:D

agurken sa for siden:

Jeg lurer på om det er flere enn meg som sliter med en villstyrig menstruasjon? Jeg har vært mer eller mindre i ketose siden september, og mensen har vært en trofast (u)venn omtrent siden. Jeg har kanskje gått 2-3 uker uten, deretter dukker den opp igjen, for så å vare i flere uker. Nå har jeg hatt den i to og en halv uke, sist var det faktisk 5 uker, i varierende styrke da! Legen kunne ikke si at noe var galt, "sånn er bare kroppen innimellom". Men ikke min, den har alltid vært helt i vater når det gjelder mensen. Jeg skjønner at ketosen kanskje kan få hormonene litt på villspor, men såååå mye da? Er det andre som har hatt det på samme måte? Jeg er skikkelig lei nå....

Gerd sa for siden:

Ja, vet det er flere med det problemet, og det ligger flere tråder hvor det er diskutert ute i forumet :ja:

agurken sa for siden:

Ja, jeg har lest noen flere innlegg her som gjelder det samme. Det er bare det at jeg blir så frustrert, og ville ha litt "sympati", hehe. Neida, skjønner at det er normalt, men mensen må da stabilisere seg snart. Jeg mener, etter 4 mnd burde vel kroppen ha skjønt det liksom!?

Jabba sa for siden:

Min menstruasjon stabiliserte seg etter ca 10 - 11 mnd på lavkarbo (ketolyse)

Jabba sa for siden:

JAda - det funka supert å hakke mandler med stavmixer!!!

frifuggel sa for siden:

Næh.. Min kropp oppførte seg nesten "normalt" (dvs til meg å være), før jeg nå fikk mens etter bare to ukers opphold. Normalt har jeg 4-6 uker imellom. Og det etter tre måneder i ketose.. :p

Det tok i hvert fall seks måneder for meg. Men villspor, nei nei! Det er nå hormonene finner veien hjem, der de skal være :D. Men noe trøbbel i overgangen må man nesten regne med :o

Så bra!

agurken sa for siden:

Såpass ja, så lenge... Jaja, det får vel være greit, håper det er fordi ting blir bedre i kroppen min. Har vel innsett det nå. Men 5 uker med mensen er ikke noe jeg unner noen...;)
Skal forresten til legen og ta nye blodprøver på tirsdag, så da får jeg i alle fall sjekket at alt er i orden. Satser på det!!

Lindabtn sa for siden:

Nå har jeg sittet en times tid og kost meg med denne tråden. Elsker den :D Så må bare abb, kommer nok noen spm etterhvert ;)

agurken sa for siden:

Jeg lurer på om noen har tips til mat på reise jeg? Neste helg skal jeg til Nice, og jeg er litt spent på hvordan det skal bli med maten. Vil gjerne beholde min gode lavkarbo-trend... Skjønner jo at jeg skal holde meg unna poteter og deilige croissanter (stort sukk...;)) Men jeg har også 5 timers ventetid på Amsterdam flyplass, og tenker at maten kan bli litt vanskelig der... Kanskje er jeg bare paranoid, jeg får prøve å velge riktig.
Men har noen noen tips, blir jeg veldig glad:)

Nannah sa for siden:

Synes egentlig det å spise ute er det letteste som er jeg:)
Hold deg til rent kjøtt/fisk/fugl grønnsaker og salater ...det meste kan spises om du dropper pote/pasta/ris og ber om extra grønnsaker isteden:)

Vettel sa for siden:

Jeg lurer på om noen har erfaring med mellomlagring av møbler, etc??
Vet om City Self Storage, og søkt litt på Gule Sider, men står ikke priser noen steder. Må vel ringe rundt imorgen. (Skal lagre fra 1. februar - juli)

Orkide sa for siden:

Vi lagret en del i forbindelse med en flytting for 3 år siden.
Det fungerte helt fint.
Dette lå på Ulven, husker ikke hva det het, mulig det er det du oppgir navnet på.

Areola sa for siden:

Vær obs på at om du vil kjøpe lavkarbomat på flyplassen, så må du være klar til å betale mye for å bli mett. Jeg hadde en tur ned til Kanariøyene i høst - med to mellomlandinger begge veier, og hadde ikke planlagt godt nok, og økonomien var heller ikke god. De alle fleste restauranter servere bare baguetter, pasta og pizza, men om du leter godt - og kanskje sjekker på forhånd om alternativene - så går det kanskje bedre med deg enn meg :) (har du tilgang til matbutikk kan kjøttpålegg være et godt alternativ!)

Furine sa for siden:

Eg ville nok ha pakka med meg matpakke for Schiphol-oppholdet. Det er ofte berre burger, trekant-sandwich, pommes frites, pastasalat etc ein får tak i.
Lag ei eller annan form for lavkarbobrød, men då i form som tynne rundstykke/bagnat/pita, skjer i to og fyll opp med mykje godt imellom. Det har redda meg fleire gongar :) God tur!

agurken sa for siden:

Ja, det er akkurat flyplassen jeg er litt bekymret for, og på 5 timer mellomlanding må jeg jo ha noe mat. Men det bør jo finnes en restaurant der som serverer noe ordentlig mat, ikke bare pizza og den slags. Hva endte du opp med å gjøre da?
Jeg sendte også en mail til hotellet, og spurte hva slags frokost de har. Og det er jo den vanlige franske, med baguetter, croissanter, syltetøy og appelsinjuice. Men akkurat i Nice finnes det jo matbutikker, så der får jeg bare handle litt ost og skinke og klare meg med det til frokost/lunsj. Er Atkinsbar en liten redning kanskje? Kan jeg jo ta med fra Norge...

agurken sa for siden:

Ja, det er jo lurt. Problemet er bare at Schiphol er på vei hjem, og da ikke før på søndag. Men kanskje jeg kan ta med noe fra Nice da, som kan holde seg noenlunde i håndbagasjen. På vei ned tar jeg med niste av Ziggys polarbrød:)

Furine sa for siden:

Ah, på den måten. Den var verre. Eller vent, lag ostechips, og bruk dei som brøderstatning. Ta med i ei lufttett boks, og la det ligge der til du skal opp igjen. Kjøp med deg vanlig pålegg frå Frankrike, som du kan ha på.(Sjekk Dreamy sin tråd om søndagsfrukost med lite karb, ho brukar dei som "brød". Nam!)

Når man går på dagpenger, skal man levere skattekort til Nav da?

Kitt sa for siden:

Mener det står på skattekortet et sted at om man mottar ytelser fra NAV, trenger man ikke det!

Nydelig! Har fått litt overdose av offentelig kontorer nå, enn om Nav arbeid kanskje er det eneste kontoret som virker som om de ikke har bind for øya mens de snurrer rundt for å sette hale på grisen :p. Takk!

Kanutten sa for siden:

Jobber jo på et legekontor, og vi har erfart masse rart fra NAV i dette nye året. Nye regler, nye direktiver, noe er automatisert annet ikke.

Få har feks fått med seg at grensen for egenandelsfritak for unger har økt fra 12-16 år...

Dietta sa for siden:

Er det virkelig sant ? :) Har "kroniker " på 13 her i huset - og jeg har ikke hørt et knyst om det. Skjønner at jeg må gjøre årets første innhugg på apoteket snart.......

Synnekn sa for siden:

:DHei
Jeg går på medisiner for depresjon og angst, som viser seg å være vektøkende! Noen andre som har erfaring med dette?
Sliter voldsomt med å gå ned i vekt, selvom prøver så godt jeg kan.
Har imidlertid gått ned i cm.:D

Supera sa for siden:

Centimeterne er jo det viktigste! :ja: Selv om det gjør noe med oss mentalt å se vekta gå ned, så er det definivt positivt å gå ned som du har gjort. Siden vekta ikke har forandret seg, men kroppen har blitt mindre, så har du forbrent litt fett, men bygget muskler i stedet! Muskler vil vi ha!

Kanskje du skal skrive hva slags medisiner du går på, så er det kanskje noen her som har erfaring med det.

Areola sa for siden:

Det første stoppet overlevde jeg på cashew-nøtter, som forresten ikke selges i store poser, neida, det er vel knapt 20 gram i posene man får kjøpt... Tilslutt ble det baguetter og svampe-brød de kalte toast på flyet.. Jeg var rett og slett ikke godt nok forberedt og motivasjonen sviktet..:o

Kanutten sa for siden:

Står HER

Carisma sa for siden:

Jeg lurer på hvorfor ingen har dratt igang noe treff nå på nyåret? ;)

Dietta sa for siden:

FLOTT :heia::heia: Betaler over 2000,- for medisiner av egen lomme til han hver måned (ting jeg før fikk på blå resept), så alt jeg kan spare er veldig velkommen !!
Tusen takk :)

Areola sa for siden:

Er det ikke løst bestemt at det skal treffes i februar..? Da burde vi opprette en tråd snart!

Kitt sa for siden:

Man kan jo få dekket opp til 90% av medisinutgifter som overskrider 1600,- (?) pr år. Ikke alt som går inn under dette, men ganske mye.
Hør med NAV. Jeg sendte inn kvitteringer for å få frikort og så fikk jeg brev tilbake om hvilke medisiner på kvitteringene som gikk inn under den andre reglen. Tilhører unntakene at NAV opplyser om sånt helt av seg selv, så du må nok finne ut av det selv. Evnt bestille time hos NAV og gå igjennom saken ordentlig. Kanskje du har krav på mer også!
Ellers må du jo ha krav på særfradrag på skatten for ekstra store sykdomsutgifter!!!

Carisma sa for siden:

Her om dagen postet noen en ostekake-oppskrift med soyaflokker i bunnen. Jeg leter febrilsk etter denne, men finner den ikke... Noen som kan hjelpe?

Dietta sa for siden:

Dessverre hører ikke det jeg dekker selv innunder denne regelen :mad: Det gjelder endel saker i forbindelse med ketogendiett, hvor nye regler for noen år siden gjorde at dette da av NAV ble betraktet som kosttilskudd, og ikke medisin. Har kjørt saken helt til tops, uten hell. Men - vet at dette er til behandling i Stortinget, siden ketogendiett for epilepsi er en godkjent behandling. (Vi er faktisk ganske mange som jobber for dette). Det som koster mest er Carnitine, (hjelper til å transportere fettet rundt til cellene), og for lite Carnitine er faktisk dødelig. Blir rimelig arg når det faktisk var uregistrerte epilepsimedisiner som tok knekken på Carnitine lageret hans i første omgang. Hm.... HelseNorge igjen.
Trekker fra alt på skatten - og masse annet også, så her er jeg godt dekket

arnakristin sa for siden:

Muligens er det denne du leiter etter:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30289

Kitt sa for siden:

Om du får særfradrag har du jo ikke krav på andre typer støtte,da!
Helse- Norge, ja! Ikke få meg til å begynne, lissom!
Helse- Norge med NAV i spissen er er stooooort kapittel for seg selv!

Jeg får dekket alle medisiner etc i forbindelse med min DIA2, men ikke maten/kostholdet som holder meg unna medisiner, senskader etc!:p

Jeg har et enkeltmannsforetak, og kommer til å trenge ny pc ganske snart, så fort jeg får råd til det i alle fall. Kjenner til at det er mulig å, korriger meg om jeg tar feil, kjøpe igjen pc-en fra seg selv via firmaet sitt, og på den måten kunne skrive av det på skatten. Er det noen som har litt detaljkunnskap om hvordan dette fungerer i praksis, og hva man eventuelt kan tjene/spare på det?

Kanutten sa for siden:

Vet at du kan avskrive momsen på enkeltmannsforetak, men ikke om du kan avskrive hele summen på kjøpte ting sånn direkte på skatten..

Kanutten sa for siden:

HVORFOR kan man ikke farge øyenbryna med hårfarge?? Har farga håret mitt i dag, drastig endret fra øyenbrynsfargen. Det står på pakken at man ikke kan farge øyenbryna med hårfarge, men jeg har gjort det likavel. :p

Dietta sa for siden:

Ooops, dukker sikkert opp en revisor eller registert regnskapsfører som kan gi korrekt svar etterhvert, men:
Litt usikker på hva du egentlig mener. Vil du kjøpe en ny pc selv (fra privet konto) og så selge den igjen til foretaket ?
Hvis du er mva registert krever du fradrag for mva i regnskapet. Hvis innkjøpssummen er mindre enn 10.000,- bør kjøpet bokføres direkte på en utgiftskonto. Hvis beløpet er større enn 10.000,- må innkjøpet bokføres på eiendelskonto. (Kr. 10.000,- ekskl mva hvis du er mva registert).
Regner med at du har separat bankkonto for foretaket, og da kjøper du pc'n der. Fører den i regnskapet som over, og resultatet i foretaket ditt (pluss eller mins) vil skal føres i din selvangivelse når den tid kommer.
Himmel - jeg har ikke sovet i natt, så hjernen er sirup !!! Mulig jeg ikke har fortstått spørsmålet i det hele tatt :(

Dietta sa for siden:

La oss få høre hvordan det går etterhvert ;) Lurer litt på det der jeg også. Greit å vite om de faller av eller liknende. Huff, der var jeg vist ikke særlig optimistisk du..... Beklager :)

Dietta sa for siden:

Regner med at du snakker om grunnstønad ? Eller fradrag på skatten ?
Jeg har 2 satser på grunnstønaden for ekstra fordyret kosthold, for ketogendietten. Mulig de har blitt strengere med årene enn da vi fikk det innvilget :mad: Men, jeg trekker kostholdet fra på skatten (øker beløpet hvert år tilsvarende prisstigningen), men jeg trekker fra utbetalt grunnstønad på det beløpet jeg krever fradrag for.

Kanutten sa for siden:

Øyenbryna fikk samme farge som håret!! Det hele skolten ser liksom myyyye mer samstemt ut nå!! :p

Kanutten sa for siden:

Fikk du ekstra støtte grunnet dietten??? Jeg har en adhdgutt og har fått beskjed om at jeg kan søke diettstønad, men trodde aldri i verden at ketogen kost kunne gi meg det. Må kanskje prøve??

Dietta sa for siden:

Joda, ketogendiett ga 2 satser på grunnstønaden. Sønnen startet med ketogendiett for 12 år siden på Statens senter for epilepsi. Søkte om grunnstønad - og fikk det. Jeg tok en tur på Meny og "samlet" inn priser, og satt opp et regnestykke som viste at det han spiste på ketogendiett var ganske mye dyrere enn "normal-kosthold". Han har jo helt egne måltider, som ikke lar seg kombinere med resten av familiens. Såfremt de ikke har endret reglene siden den gang, skulle det ikke være noe i veien for at du skulle få det innvilget. Regner med at du må legge ved en legeerklæring som stadfester at ketogent kosthold har en positiv virkning på adhd. Det burde ikke være vanskelig å få...... :)

Kitt sa for siden:

Neeei, jeg mente at jeg får alle dia- medisiner/måleting etc på blå resept.
Tidligere fikk alle med diabetes 1 og 2 automatisk halvt særfradrag på skatten. Man bare leverte legeattest en gang og fikk fradrag resten av livet! Blir jo ikke frisk av diabetes!
Så fant en smarting ut at dette var for dyrt! Nå må alle sende inn kvitteringer etc og så må en masse mennesker få lønn for å sitte å regne ut hvem som muligens skal få disse drøyt 9000,- . Noe som faktisk er dyrere enn å ha det sånn det var!:eek: Og det er stor forskjell på hvem som får, selv fra år til år! Jeg fikk et år uten å sende inn kvitteringer (flaks!), året etterpå, blankt avslag!:(

Er nok lettere å få innvilget denne typen grunnstønad for barn med alvorlig diagnose enn for en med en livsstilssykdom. At de i tillegg har blitt mye strengere, hjelper heller ikke sånne som meg! :p
Enda godt det er noe hjelp/støtte å få for dere som sliter med syke barn!:)

Dietta sa for siden:

Hvorfor ikke sende en søknad om grunnstønad grunnet fordyret kosthold. Det er jo allment akseptert at lavkarbo-kosthold er gunstig for diabetikere, og det burde legen din kunne skrive en legeerklæring om :) Man vet aldri - kanskje du får et positivt vedtak :D

Kitt sa for siden:

Kan jo kanskje prøve det. Er i tillegg på attføring, så mye penger er det ikke her i gården!
Legen jeg har nå, er ikke mye tess på mange måter, men han har stoooor tro på lavkarbo/ketolyse!
Kanskje han for en gangs skyld kunne gjøre noe fornuftig og skaffe meg grunnstønad?!?!?

Takk for tips!:hearts::klem:

Dietta sa for siden:

Trå til :D Lykke til, og la oss få høre hvordan det går :):)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.