Man kan være i ketose uten å gå ned, og man kan gå ned uten å være i ketose. SÅ det spørs jo hva som er viktig for deg. Vil du ned i vekt kan det lønne seg både å telle, og å være nøye på hvor karbene kommer fra. Men hvis du teller en stund setter det seg i fingrene ganske fort, og du kan ta ting mer på øyemål. Bare husk å kontrollveie en gang i mellom, øyemålet har lett for å øke litt etter hvert :D
Er det bare jeg som begynner å bli gammel og gretten, eller er det ingen som leser i trådene her inne lenger? Syns alle spør om det samme hele tida... :confused:
Jeg lurer på HVOR farlig sjokolade er for hunder!
Jeg var på besøk hos noen med hund, og hadde en halv snickers i vesken
(tur/nødmat) og hunden spiste den.. eiger sa det var ikke farlig, for hunden
deres spiste ofte sjokolade :eek:
Sjokolade er svært giftig for hunder, generelt sett!:rolleyes:
Da jeg fikk min første hund på begynnelsen av 80- tallet, ante ingen det! Så han fikk ofte litt sjokolade, han, og levde godt på det.:)
En tispe jeg hadde spiste en hele planke melkesjokolade og overlevde fint!
Hehe... Hvis den var rettet mot meg, noe jeg ante at den var, så må jeg bare unnskylde for at morgenen din startet i et grettent humør... Jeg har lest maaange tråder her inne, men akkurat dette spørsmålet har jeg faktisk ikke fått svar på. Tro det eller ei! Jeg visste rett og slett ikke om det jeg gjør er godt nok, siden jeg holder meg i ketose.
Bøker har jeg også lest, så kanskje det er hjernen min som har tungt for det. Søren... Må også innrømme at innimellom tar jeg enkleste utvei og spør om noe før jeg har lest og studert alle tråder... Håper dagen blir strålende, don´t mind me;)
agurken! Jeg ser at du har valgt lchf som filosofi, den er jo langt mer generell enn f.eks Ketolyse, atkins eller Skaldeman for å nevne noen. Det kreves jo litt mer av en også, da man må lese seg mer opp på hvordan ting fungerer. Men det nivået hvor de fleste er i ketose, typ 15-30 kh om dagen (veldig individuelt, men de fleste kommer i ketose deromkring), så får man faktisk pressa inn ganske mye grønnsaker, så lenge man ikke bruker opp kh sine på masse meieriprodukter og erstatningsprodukter. Sats på å spise grønt til hvert måltid, og ekstra mye til i hvert fall ett av dem :). Du kan jo alltids kontrollveie nå og da, det har, for de aller fleste ingen hensikt å ligge kjempelavt på kh, da det STORT SETT ikke spiller noen rolle for vektnedgang om du spiser fem eller tjue gr kh om dagen :)
Husk nok fett ;)
Vet ikke hvilken som er billigst, men vet av erfaring at Nettbutikken til Lefdal pleier å være veldig mye billigere enn hylleprisen. (Kjøpte kaffetrakter i julegave, 599,- på nettbutikken og 899,- på hylla i butikken :eek:)
Jeg lurer på om det finnes en smart måte å oppbevare alle rundpinnene mine på. Nå ligger de i en kurv - og det hele er bare et helsikes rot :eek: Har prøvd noen plastlommer fra Stoff og Stil, beregnet for formålet - men de revnet med en gang :mad:
Har ikke sjekket akkurat kjøkkenvifter, men kelkoo.no har jeg brukt endel for å sammenligne priser. Mulig det er bare internet-priser de kjører med, men er vel likevel verdt et forsøk..
Eg har hatt mine i ei slik rund sylinderboks ei whiskyflaske kom i ein gong. Den er jo i tjukk papp, og loka er i metall, så dei held ting på plass. Ein må framleis "grave" litt for å finne fram ned i der, men dei står jo ganske fint oppi der da.
Sydde meg tøy "konvolutter", ca 20X20cm, og merket dem sirlig med pinnestørrelsen, nå holder pinnene seg flate, og jeg finner riktig størrelse uten problemer. Får sånne "tak" der jeg lager system i saker og ting.. :o
Nå er det ikke jeg som skal årne kjøkkenvifte, men det er ikke det i den nye leiligheta mi, og det må man jo ha. Jeg skal ta det opp med huseier, men tenkte samtidig at det kunne være greit å ha oversikt over hva som er billig, og kanskje også enkelt å montere.
Furine og Frifuggel: Tusen takk for gode ideer :) Her i huset liker ingen whisky, så jeg får nok ta fram symaskinen ;) System skal det bli i hvert fall - blir gal slik det er nå :eek:
Men de rundpinnenen kommer jo i plast fra butikken.. har du ikke tatt
vare på dem? Jeg har alle mine (med få unntak) i dem fremdeles,
og de står støtt i en plastboks :ja: Lett å finne rett str også..
Ei venninne sydde en genial sak til meg, et stort stykke tøy hvor hun sydde en masse lommer på nederste halvdel. Der ligger pinnene pent sortert med pinnestr på de respektive lommene. Større lommer til rundpinnene. Når den ikke er i bruk brettes den øvre halvdel over lommene og den rulles sammen med en hårstrikk rundt. Har også festet en slik plastdings man måler pinnestr i den :) Fungerer helt utmerket!
Hadde jeg bare vært så smart du :p De fleste pinnene er fra den gang jeg var tenåring, og da var jeg IKKE så smart. Har dessuten fått mange etter moren min da hun sluttet å strikke, uten plasten der også. Dumhet er kanskje arvelig, hi, hi :cool:
Rundpinner ja. Jeg tar nok fram symaskinen og lager et bra system der :) Har prøvd med forskjellige bokser tidligere (nesten alt untatt whisky-bokser :p), og blir frustrert av å måtte dra alle ut for å finne den jeg skal ha. Type lommer/konvolutter etc sydd på maskinen som kan merkes høres ut til å være det perfekte for meg. Har jo IKKE tålmodighet til denne letingen. Så nå henter jeg fram symaskinen, bare jeg greier å legge fra meg strikketøyet da.... :D
Har trøbbel med å strikke bare en ting av gangen ;), så her går det i babyteppe (nevø skal ha baby i mai), tovet vinhøne til 3-liter vin, sokker og nisse-bokmerker til neste jul :D Du/dere da ? Noe spennende på pinnene ?
Høres meeeget velkjent ut :p
Akkurat nå er det en lang kjolegenser-ting til meg selv i deilig tykt klør-ikke-garn! Samt babysett som består av jakke, bukse, lue, sokker og votter, samt de evige sokkene og en plain fremogtilbake sak som skal toves og bli sitteunderlag.
Over til noe annet; noen som har et godt tips mot hard hud rundt neglene? Huden blir knallhard og kan draes av, og det er ikke mye pent og til tider ganske vondt.. :(
Whiskyboksene er fine dei! Er ofte ganske fint motiv på dei :) Hadde ei eg hadde pinnar i frå Orknøyene, frå Higland Park. Og sidan eg har vore på Orknøyene og stått og tatt på steinane i ringen som er avbilda på boksa (a la stonehenge), så var jo det litt stas da ;)
Strikkar ingenting akkurat no, men burde komme meg i gong igjen med å strikke litt. Manglar berre litt motivasjon... Men det blir frihandsprosjekt for det meste. Lenge sidan eg har laga både vesker og hattar, kanskje ein ide å komme seg i gong med.
Fuktighetskrem? Eg har forresten også ei eller anna oljegreie i "pennefasong" eg kjøpte på Body Shop. Trur det er mandelolje, luktar i alle fall mandel trur eg.. Den er ganske god. Problemet er å hugse å bruke det regelmessig!
Spørsmål og svar-kategorien blir som regel bare markert som lest for min del for tiden... Litt dumt også, for det er jo nye folk som rett og slett trenger litt starthjelp, men det er så mange spørsmål som går igjen og igjen...
Vet ikke sikkert, men vil anta det. De har jo det aller meste som man tar med seg på tur og plutselig kanskje finner ut at man har glemt. Det er nok av folk som drar til varmere strøk. Men du må nok forvente å betale mer enn det normalt hadde kostet.
Veit ikkje med Schiphol for det har eg aldri lagt merke til. Men eg vil då tru dei har noko på Gardermoen? Men det er vel på innlandsdelen i så fall? Kan ikkje seie eg har lagt merke til kle (anna enn turistfelle-gensarar etc) på utlandsdelen på Gardermoen.
Har god tid, så skal sjekke der. Dro til en spesialforretning med undertøy i Kongsberg, de kosta det 419,90 pr del... :eek: Og jeg er så desperat at jeg kjøpte et sett :o Skal sjekke med ei som jobber på Gmoen, har de der, så leverer jeg tilbake denne i morgen. Selv om den er fiiiin, så er den altfor dyr for min lommebok :p
Takk Photobscura, det var akkurat det svaret jeg var ute etter! Har vel egentlig vinglet litt mellom ketolyse/lchf, men jeg prøver nå å gå ned de siste 4-5 kg med lchf. Teller som sagt ikke karber, rett og slett fordi jeg stinker i matte og ikke har tålmodighet til å sette meg inn i prinsippet. Har tenkt som så, at så lenge jeg holder meg i ketose må jeg gjøre det riktig:)
Nok fett ja, hva er nok fett egentlig? Kan gi en pekepinn på hva jeg spiser på en vanlig dag, om du orker å komme med evt kommentarer...?
Frokost: 2 stekte egg og 2 skiver bacon, stekt i smør
Mellommåltid: 4 osteskiver + 2 skinkeskiver
Lunsj: Salat med skinke el. reker el. egg med cf eller olje av fetaost
Middag: Kylling surret inn med bacon stekt i smør, blomkålmos med fløte, fetaost og smør, grønne grønnsaker
Evt. kvelds: liten bit av omelett eller 2 egg
Ser at dette kanskje er lite grønnsaker.... Og er det for lite fett? Syns jeg egentlig vasser i fett, men mulig jeg tar feil der..
Supertakknemlig for svar:)
Du kan bestille på nett og få de i løpet av 3-4 dager, fra Ellos f.eks. Ellers kan det være lettere og billigere å kjøpe det i det varme landet du evt skal til.
Noe godt tips om hvordan jeg fullstendig fjerner klistremerker? Det er ikke sånne plastklistremerker, men verste sort, i papir med blank overflate. Nytteløst å legge i bløt, da klistremerkene er på et kjøleskap :rolleyes:
Bruke ei slik skrape ein får kjøpt til bruk på keramiske komfyrtoppar?
Gnikke og gnure med klut og zalo? Det burde i alle fall få bort limrestane om du får bort sjølve papiret.
Jeg fikk det bort. Gnukka litt med en klut til det var gjennomvått, og så bare pilla jeg bort med neglene, og skrubba bort resten med en svamp. Herlig!
Jeg har forresten funnet vifte og kullfilter for til sammen under 1000 kr, hurra! Tenkte å tilby meg å kjøpe og montere selv mot trekk i husleie :)
Er du sikker på det? Den lagar jo ikkje riper i den keramiske toppen. Det er jo liksom pointet med den. :rolleyes: Ein brukar jo den på skrått så den IKKJE ripar... Ein brukar den jo ikkje til å SKJERE med.
Jauda, sant det! Men ein går vel ganske så forsiktig til verks når ein held på med slikt, tenker eg. Ein går jo ikkje på med dødsforakt og "hackslasher" heller ;) ... var tanken min. Kan starte forsiktig med skrapa, og ta resten med zalovatn og klut. Klistremerker er jo ofte noko skit å få av, og den flisar seg jo ALLTID opp når ein skal drage det av.
Det kjem vel kanskje an på kva kjøleskap ein har også. Det eg har hadde det gått greit på trur eg, det har "ekstra front" på fronten, i samme materiale som resten av kjøkkenet.
Jeg lurer på om frøene i vaniljestangen Må varmes/kokes opp for å gi smak, eller kan den has rett i fløten når jeg pisker krem. Vil jeg få vaniljesmak av kremen da?
Som sagt gikk klistremerket av med litt tålmodighet ;).
Ja, jeg har jo noen flere domestiske spørsmål:
-Hva slags varmovn kan man ha på et bad? Et biiiittelite bad may I add ;)
-Hva skal til for å montere blandebatteri? Som det er nå så er dusjen kobla direkte til krana, sånn at jeg må slå på krana først, og så trykke på en knapp på dusjhodet, og jeg ser at utvalget av sånne vekselsdusjer er heller tynt ...
-Hva varmer mest og tar minst strøm av oljefyrovn og panelovn?
Har en bitteliten vifteovn som vi kjøpte på Clas Ohlson som er helt super! Den er lett å flytte rundt på etter behov og varmer bra mtp størrelsen :D
En slik burde være greit på et lite bad? Lett å flytte på når man skal dusje ;)
Det kan også være fastmonterte veggovner, men disse skal være godkjent for våtrom med det det medfører av jording osv. Samsvarserklæring fra elektriker skal foreligge.
Flyttbare ovner kan man bare glemme hvis man skal følge forskriftene og ikke risikere avkorting av forsikringssum. Eller bli grillet av elektrisitet.:rolleyes: ;)
Må være fastmontert, men ikke oppunder tak. Den må derimot være sprutsikker og konstruert for bruk i våtrom.. På et såpass lite bad tror jeg likevel at jeg hadde gått for en enkel stråleovn, montert over døren. Hvis den da er lovlig i dette rommet, skal være en viss avstand til "spruten", tror de må monteres utenfor våtsonen.. Helt sikkert et spørsmål for en elektriker ;)
Elektriker ... Det høres veldig dyrt ut, altså. Badet mitt er to kvadratmeter, maks. Kan jeg ikke bare gå på en sjappe som selger varmeovner og be om en bitteliten veggmontert varmeovn som jeg kan ha på badet? Er kun et støpsel på badet og det trenger jeg til føner o.l, så jeg må dra ledningen ut av rommet. Dette må bli så billig som mulig.
Men hvorfor trenger jeg rørlegger for å montere blandebatteri? Er det ikke bare å montere det i veggen og koble slangen ett sted? Eler? :o
Jeg har ikke anledning økonomisk sett til å dra inn noen fagpersoner i prosessen ;)
Kitt: Jeg har sovet som et barn i natt! Veldig støl ;)
Disse stråleovnene dere snakker om, er vel ikke lovlige lengre?
Da vi pusset opp badet for 3 år siden, lo elektrikeren godt av stråleovnene våre og sa at slike ikke var lov å montere opp lengre!
Det er det som er så fint med å flytte, det kommer alltid en drøss ufortutsette utgifter... :rolleyes:
Men er det ikke varme på badet i det hele tatt? Varmekabler? Hvis ikke må vel huseier sørg for varme? Og i såfall ta elektrikerregninga. Og hvis du skal flytte en kurs skal det vel uansett en elektriker inn der? Lønner seg sikkert å få tatt det samtidig.
Mulig det ikke er lov med stråleovner lengre, lurer IKKE på hvorfor, i så tilfelle! Photo; Hvis du skal ha varme på et bad med en stikkontakt, så
A; Den stikkontakten beregnet kun til hårfønere etc. Dvs svak kurs.
B; Du MÅ ha en kraftigere kurs til en ovn.
C; Det er forbudt å montere faste, elektriske installasjoner, hvis du ikke er godkjent til sånt arbeide (Dvs elektriker) og kan fylle ut ferdigstillesesattest.
Forøvrig ikke uvanlig at knøttsmå toalett- og baderom er uten oppvarming, har bodd i flere sånne leiligheter. Har kanskje med sprutsone å gjøre? Løste problemet med å ha døren åpen i en liten halvtime, før jeg skulle i dusjen.. Var verre i ene leiligheten; Dritkaldt i Pasvik (under minus 30) uten varme på do, is i do.. Fikk aldri tempen opp såpass at det var noe poeng i å åpne på døren, heller.. :p
Ja, de har vel utvida begrepet tror jeg. Hvertfall var det endel fram og tlbake med det på forrige jobben med begrepene montør/elektriker og svakstrøm/sterkstrøm i forbindelse med godkjenninger.
Jammen atte osv, om en liten vifteovn står litt sånn strategisk plassert sånn ca i døråpningen så står den jo ikke på badet? Så kan den jo bare flyttes lenger unna når dusjen skal brukes? :p
Vi måtte bruke en slik løsning da vi bodde på Finnskogen i et gammelt tømmerhus, hadde ikke nubbsjans til å få et snev av varme der uten. Spes ikke med -32 ute...brrr....
Hei,
Jeg har et knøttlite bad og der er det en liten stråleovn, montert høyt på veggen, det er en Simens Type RK4 S05. I tillegg så har jeg montert en elektrisk hånkletøker på badet.
Hvis det finnes en stikkkontakt på utsiden av badet, kan du da sette ovnen inn på
badet og lukke døra inntil? Slik at du ikke egentlig "har" ovnen på badet,
så er det bare å sette den på gangen når du dusjer.. ikke vet jeg, men det jeg vet
er at vann og strøm er en dårlig kombinasjon.. :p
Jeg fikk en pris på ca 600,- for den minste typen panelovn som var godkjent for våtrom. Det er ca 3 mnd siden jeg spurte på en lokal el-butikk. Kan sikkert få tak i rimeligere hos de store el-kjedene....eller kjøpe brukt på Finn.
Jeg er ny her og har trålet forumet i flere dager..masse informasjon men jeg sitter igjen med et par spørsmål. (Sorry men send meg gjerne til tråder som er opprettet før for jeg regner med at flere har spurt før meg. Jeg har ikke funnet svar på dette ennå men..)
Jeg har akkurat startet på Ketolysekuren (3 dagen i dag og fult utslag på sticks'n) og drikker et par glass 7up light eller pepsi max om dagen, er det noen grunn til at jeg bør kutte ut det? I tillegg drikker jeg 2 liter vann.
Jeg skal lage hjemmelaget is i morgen og lurer på om det er greit å bruke frøene fra en vaniljestang? (Fant en oppskrift i en tråd her så jeg regner med at jeg kan bruke det)
:lol: I know, men poenget her var å fjerne ovnen når man dusjer, at
den kun står der inne for å gi varme, med døra på gløtt pga ledningen
som går ut på gangen... Dèt må vel kunne gå? :p
Vel - det beste er å klare seg uten kunstig søtning (brus) da dette trigger søtbehovet ditt. Erstatt med vann heller.....
Kunstig søtning kan være en partystopper som kan bremse vektnedgangen din.....
Jeg lurer på om jeg skal lage Nannah-vafler? Og bare ta av litt røre uten sukrin til meg selv.... Er det egentlig noe å lure på?
Lurer også veldig på om sambo merker forskjell om jeg ikke sier det er lavkarbo-utgave ;)
Tenker på det jeg også, å sette en bitteliten stråleovn på badet og bare ta den ut når jeg skal dusje. Er ikke noen støpsler i gangen, men kjøkkenet er jo vegg i vegg med badet, og der er det det. Er en liten glipe mellom karmen og badedøra, så helt uproblematisk å lukke døra med ledning.
Ja, forresten er alle kontaktene i veggene her er jorda ;)
Jeg kan jo ikke ha gassovn! Før det første kan jeg ikke gå fra den, for det andre er den stor, for det tredje, hvordan skal jeg frakte tønner med gass hit når jeg ikke har bil? Takk for forslaget, men det er ikke noe alternativ ;)
Har lest mange steder her inne at folk blir advart mot meieriprodukter, at disse kan være partystoppere. Gjelder det alle meieriprod.? Bør man ikke ha hverken fløte, rømme, CC eller ost dersom vekta stagnerer?
Har innsett at jeg må kutte ut cola zero og nøtter, har vært litt for løssluppen med det i det siste... Men akkurat det med de meieriproduktene er jeg litt mer usikker på å gi slipp på, for hvordan skal jeg da få i meg nok fett...? Noen ideer?
Dette gjelder ikke smør så det kan du spise mye av! Uten meieriprodukter kan du få tilført fett via Cocosa! Og ved å spise mer fet mat; fet fisk og kjøtt, avokado, kanskje litt mindre nøtter......
Noen tanker om denne?
Står at den kan plasseres på badet takket være beskyttelse mot varmesprut, men uansett er den jo ganske liten, og enkel å bare sette utenfor døren når jeg skal dusje :)
Eller denne? Den er enda billigere, hvilket jo er et lite møst for meg akkurat nå ;)
Og, det er jo tross alt bare snakk om et bad som er, etter å nettopp ha målt det 1,15 x 1,15 m ...! Haha, ja! Jeg tullernte!
Men jeg skal sette opp dusjstang og forheng, altså. Orker ikke å ha vått bad hver gang jeg har dusja.
Hipp som happ, de har jo samme wattstyrke, men den første var litt finere utseendemessig, synes jeg. Selv om DeLonghi er det eneste av merkene jeg noensinne har hørt om..
Se der, jeg syntes den siste var finere, ikke at det spiller så veldig stor rolle, da jeg generelt synes stort sett alt av plast, og særlig hvit plast er superstygt :p.
Men er det hipp som happ så kjører jeg på med den lille. Egentlig like greit å bruke to hundre spenn på en vifteovn som jeg bare kan sette i gangen når jeg dusjer enn å drasse elektriker hit, liksom :)
Mener du en gasskomfyr??
Det blir det ikke noe lukt av, nei.
Vel, det lukter litt i det du skrur på gassen. Ellers syntes jeg at det ble mye fuktighet på kjøkkenet hvis jeg hadde noe på langtidskoking. (Vi hadde gasskomfyr i tre år. Stekovnen var elektrisk, så det kan jeg ikke noe om.)
Ja, det er det sammen :) Bruker bare linfrø når jeg baker et eller annet jeg da ;) Men det skal jo være bra for å få fart på magen
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.