Er litt nysgjerrig på hva dere andre tror og tenker om det her - hvor gamle barn er når de skjønner hvordan babyer lages? Evt. når de forstår konseptet "sex".. Uten at man blir fortalt det av foreldre. Har en diskusjon gående med en om at 11 år er for ungt til det - mens jeg tror jeg visste det der når jeg var rundt 9 år.. Tenker ikke på når man begynner å være nysgjerrig på egen og andres kropper, men når man forstår hvordan barn lages, og hva konseptet sex går ut på.
Og dere som har barn og har tatt samtalen om "blomster og bier" - hvor gamle var barna deres da dere gjorde det?
Jeg ble selv aldri forklart det her - men de av dere som husker Starlet og "Kjære Nina", vet hvor mye info vi fikk der ;)
Min sønn var 5 da jeg ble gravid med hans lillesøster. I god tid før han fylte 6 år, visste han hvordan hun, og alle andre babyer, ble til!
Jeg har alltid forklart barna ting når de har spurt, og da han lurte på hvordan babyen hadde kommet inn dit, vel, da fikk han vite det!:)
Alderstilpasset info selvfølgelig!
Han eneste reaksjon den gangen var: Ååå, stakkars dere som måttte gjøre det 2, TO, ganger!
Ja, de fleste vet tidlig hvordan barn blir til :)
Da jeg ble gravid med vesla, var sønnen 7 år.
Og når jeg fortalte at han skulle bli storebror... Så fikk jeg greie på hvordan vi hadde gjort det :o De hadde allerede hatt om det på skolen :cool:
Oioi. Du, jeg husker ikke om jeg mva-registrerte meg, men ... jeg tror kanskje det?!
Så langt har jeg nemlig ikke kommet at jeg har brukt firmaet til noe, og noen utgiftskonto har jeg dermed ikke opprettet.
Dette var bare noe jeg hørte ei venninne hadde gjort, hver gang hun kjøpte noe som firmaet hennes også kunne bruke, om jeg ikke husker feil. Så jeg vet ikke en tøddel ... :o. Grunnen til at jeg opprettet firmaet var en) av symbolsk art, jeg trengte å gjøre noe som symboliserte at jeg er på vei tilbake til arbeidslivet, og to) rett og slett fordi det har hendt jeg har fått frilansoppdrag, og det er ikke alle som digger å måtte ta den jobben med skatt og arbeidsgiveravgift og gud vet hva.
Jeg har mye å sette meg inn i fortsatt, tydeligvis.
PC-en jeg har tenkt på koster 5000 kr, og det meste av de småjobbene jeg pleier å gjøre så er pc helt essensielt for å få jobben utført.
For å få mva registert et personlig foretak, må du ha hatt en omsetning på over kr. 30.000,- I det øyeblikket du bikker den summen, kan du mva registrere deg :) Da er du helt sikkert ikke mva registrert altså ! Når du kjøper pc, pass på at regningen ikke kommer over 10.000,- inkl. mva. Hvis du trenger ekstra utstyr, software e.l. få det på separat regning så du holder deg under 10'. (Da slipper duå bokføre dette som en eiendel i firmaet). Hvis dette er det eneste utgiften du har, vil summen av det totale kjøpet være tilvarende underskudd i firmaet, og kommer til fradrag på din selvaivelse. Det er spesielle skjemaer som skal fylles ut for dette, og resultatet skal føres inn i selvangivelsen. Har du inntekter, skal selvfølgelig disse også med. Dette vil jo gjelde 2010, så du har god tid til å finne ut av det. Men alt du kjøper som kan relateres til firmaets type drift (ref. det du fylte ut på skjemaet til Brønnøysund da du registrerte deg), vil du kunne utgiftsføre. Alt av pc-utstyr er en selvfølge, men siden jeg ikke vet hva du driver med er det vanskelig å komme med flere eksempler. Men - underskudd i firma gir fradrag på selvangivelsen = mindre skatt på deg, og overskudd = det motsatte :D
Takk for hjelp! Men, jeg må ha tjent mer enn 30 000 i firmaet mitt for å kunne gjøre dette, er det dét du mener? (Beklager om jeg ikke helt følger med ... :o).
Det jeg i hovedsak vil bruke firmaet til er språkrelaterte ting som korrektur, oversettelse, transskribering. Samt fotografering. Egentlig er jeg utdannet fotograf :p, men kunstfotograf, liksom, dermed blir det ikke mye til oppdrag og sånn, ser for meg at jeg en gang i tiden skal kunne jobbe med utsmykning, komme i gang med utstillinger igjen, og forsåvidt noen ting på oppdrag som bandfotografering hvor jeg har en viss kunstnerisk frihet, sånne ting.
Dette er ikke helt riktig, du må ha en omsetning på over 50.000 kroner før du må momsregistrere deg. Det er også noen typer omsetning som er momsfrie, men det kommer jo helt an på hva du driver med.
Til den siste kommentaren om at underskudd gir fradrag på selvangivelsen....
Det er jo en større fordel med overskudd, husk at det er dette der regnes pensjon av når du kommer så langt.
Og går du med underskudd mange år, kan du få beskjed om å legge ned firmaet ditt.
"skjemaene" du sender med selvangivelsen er resultat og balanse regnskapet til firmaet, og det skal jo tas fra regnskapet ditt
Snakk med en regnskapsfører, så blir det ingen missforståelser. Det er mange regler å ta hensyn til som de kan.
OOOOPS, det er en stund siden det ble opprettet firma her i huset, så jeg er nok ikke oppdatert :o Beklager !!
Neida, det eneste grensen på 50.000,- har betydning for er å mva registrere seg. Regnskap må du ha alikevel føre, men du må regne hele summen på fakturaer, siden du ikke har krav på fradrag for mva.
Enig med Oride, om at det beste selvfølgelig er et overskudd. Da tjener du jo penger :D Men, har du underskudd blir det fradrag i selvangivelsen, så det er ikke slik at underskuddet "blir borte". Hvis underskuddet er så stort at du ikke skal skatte, mener jeg bestemt at restbeløp kan overføres til neste år. Men - her kan det være nye regler, så en regnskapsfører er absolutt en god ide. Da vi hadde personlig firma her, førte jeg regnskapet gjennom året, og gikk til regnskapsfører med årsoppgjøret og fikk han til å fylle ut skjemaene til selvangivelsen.
Ut i fra hva du driver med, vil jo alt av ordbøker, oversettelsesprogram, fotoapparater, film, fremkalling, div kontorrekvisita o.l. være ting du fører i firma. Garn og nye stuegardiner derimot - vil være litt verre å få dekket ;)
Hvis ikke foreldrene forteller de det i dag, så får de greie på det av andre barn i barnehagen.
Min datter er bare to år og har ikke spurt enda. Men den dagen hun gjør det, skal jeg forklare henne hva det går ut på, barn tar sånne ting helt naturlig. Blir nok ikke lenge til, er nemlig en baby i magen her.
Jeg var nok litt eldre, men jeg husker mamma tok en sånn bok fra Fakta-serien, der var det tegninger av samleier og sædceller og alt, og forklarte. For meg var det vitenskap, og jeg syns det var interessant.
Er det noen som vet hvilken behandlingmetode som er best for overflladiske arr? Må det en plastikkirurg til, eller? Og om noen vet hvor mye det koster, så hadde det også vært praktisk.
Jeg har noen overfladiske, men ikke så pene arr i ansiktet etter talgcyster, groper etter noen som har gått bort av seg selv, og etter et par som er operert bort. Jeg har metabolsk syndrom, og det er visst derfor jeg har fått dem, så kanskje det også er mulighet for å få en rekvisijon for arrfjerning?
Laserbehandling er vel det mest vanlige, og så vidt jeg vet så er det mulig å få rekvisisjon av fastlegen - men hvilke kriterier de stiller aner jeg ikke.
Oi, spennende. Vet du noe om resultatet?
Jeg skal på oppfølgingstime hos spesialisten jeg går til i februar. Da skal jeg jammen spørre. Vet hun har gitt rekvisisjon til fjerning av hår til PCOS-pasienter.
Resultatet avhenger nok av hvilket utgangspunkt en har; dype/grunne arr, type hud osv. Men begge de to jeg vet har hatt slik behandling har vært fornøyd. Arrene ble ikke helt borte for en av dem, men om det skyldes for få behandlinger eller at det ikke var mulig å gjøre noe mer vet jeg ikke. Lykke til hos spesialisten :D
Takk! Så ei jente på en dokumentar som fikk behandling med laser mot acne-arr, når jeg tenker meg om, og det ble veldig bra, skikkelig stor forskjell.
Nå er ikke dette snakk om mer enn en tre fire arr, og de er som sagt ikke så veldig dype. Det er jo ikke verre enn å spørre, så dette kan jo bli litt spennende!
Jeg har alltid vært veldig stolt av huden min, aldri hatt særlig arr og aldri kviser, noe særlig med rynker har jeg heller ikke, så det hadde vært deilig å få det helt eller delvis tilbake :)
Om noen har gjort arrfjerning med laser, fortell gjerne om resultatet :)
Noen flere som er litt overtroiske og tror på "troll i ord" - på en negativ måte? (selvfølgelig!)
Altså, jeg har siden jeg var liten ment at et mønster er tydelig:
Hvis jeg tror at jeg ikke får kjeft når jeg kommer hjem, gruer meg ikke, etc - da kan man banne på at mor er over en som en hauk, og graver og kjefter og smeller fordi man er 5 minutter for sen.
Men GRUER jeg meg, forventer det verste, DA er ikke mamma sur eller sinna, men sier pytt sann fem minutter til og fra spiller da ingen rolle!
Samme som voksen:
Hvis jeg tror og håper det skal gå greit med lavkarbo, nå er jeg i god driv med skolearbeid, trening, mat, psykisk, DA kommer en attans smell. Og alt ryker før jeg får sukk for meg.
Så det beste er liksom å være super bekymra, stresset, ha vondt i magen, for da går det bra.Kanskje.
Uff, forferdelig ulogisk!! Må jo le litt av meg selv. Men er altså en dille jeg har. Og mener BESTEMT at det stemmer. Så jeg prøver jo med afirmasjoner (positive setninger man sier til seg selv flere ganger om dagen), men hvis jeg sier positive setninger, da går det jo ikke.... ifølge min høyst subjektive erfaring!
Murphys Law - psykisk.
Vettel: Jeg opplever det motsatte, men det viktigste med affirmasjoner jo at du TROR på dem også ;). Det nytter ikke å si ting som ikke går inn på deg. Det hjelper noe å gjenta det nok ganger, men det er ikke nok, en bør også prøve å sette seg inn i hvor godt den ønskede situasjonen føles. Ikke minst så bør alltid affirmasjoner være i presens, gjentar man alltid affirmasjoner i futurum, så er det alltid det de blir -nemlig en gang i fremtiden :) F.eks, i stedet for å si at 'det årner seg', prøv heller å si 'alt er i orden' -og som sagt, kjenn på hvordan det føles!
Max: Det er ikke godt å si, er jo gjerne veldig individuelle årsaker til at man ikke får sove. Jeg har i alle fall som en fingerregel at jeg ikke legger meg om jeg ikke er trøtt. Uansett så er det ingenting som er mer frustrerende enn å ligge der og stirre i taket og vente på søvnen, det tror jeg faktisk kan forverre det også.
Tenk på søvnløshet som et symptom, hva kan være årsaken? :o
Jeg lurer på, jeg har operert bort en liten fistel på brystet og en talgcyste i ansiktet. Kan jeg bruke basimysin på det for å få det til å gro bedre? Jeg har alltid en tube liggende, mer av gammel vane fordi pappa alltid løp etter oss med basimysin da vi var små og tryna og skrubba opp knær og lignende.
Bruker en yoga-teknikk med godt resultat. Tar litt tid før man blir virkelig effektiv, men det er verdt det! Finn den beste stillingen du klarer, en som "holder" til du har sovnet. Lukk øynene og pust rolig. Ikke stress med å veksle mellom nese/munn, pust uanstrengt, slik det passer for deg. Kjenn tærne dine, "vil" dem til å slappe av. Om du ikke er istand til å kjenne at de er helt avslappet, så stram dem, for så å slippe, slik at du blir kjent med følelsen av stram/avslappet. Når de er avslappet, konsentrer deg om selve foten, så ankler, legg, knær, lær, hofter, underliv, mage, rygg, etc.. Armene, og hendene, tar du før nakken. Om et tidligere "trinn" strammer seg til, før du er ferdig, så starter du helt på nytt. Ingen grunn til panikk om du må starte om igjen flere ganger, det kommer seg raskt med øvelse. Tok meg et par uker, så hadde jeg dreisen på det. Nå sovner jeg som regel før jeg blir ferdig med hele regla. Om man ikke sovner, så er det i alle fall en god teknikk for avslapning, og det trenger man gjerne å lære seg, det også.. Kunsten er å bli så konsentrert om egen kropp, og å få den til å slappe av, at man blokker ut alt stresset, både innvendig og det vi får fra omgivelsene. Funker det for meg, så funker det for alle. Er egentlig født skeptiker, jeg ;)
Hvis ingen av de rådene du har fått allerede virker, kan du prøve med Melatonin. Vel og merke hvis det er innsovningen du har problemer med. Hvis du stadig sovner, får så å våkne igjen, tror jeg det har liten effekt :(
Melatonin er et stoff som vi alle har i kroppen, som bidrar til å styre trettheten i forhold til lys og mørke. Det er utviklet kunstig for blinde, da de selvfølgelig ikke får den samme trøttheten som vi får fordi det blir mørkt. (Mye mer å forklare her, men det er egentlig ikke nødvendig). Melatonin er ikke et sovemiddel, og du får ingen form for hang-over dagen etter. Det vil kun (kanskje) gi deg hjelp med innsovningen, hvis du blir vekket av en eller annen grunn - er du like langt.
Kommer i kapsler som du skal ta en time før du legger deg. Alternativt kan du åpne kapselen og bare ta pulveret, men da må du legge deg med en gang.
Jeg bruker dette av og til på min 13-åring som i perioder har store innsovningsproblemer pga epilepsi. Han får 2 kapsler, og sovner stort sett greit da. Har også prøvd det selv, i perioder hvor jeg har hatt mye nattevåk og kroppen en i høygir. Det hjelper meg i hvert fall :D
Du må ha resept fra lege, men har hørt at det kan kjøpes reseptfritt på enkelte helsekostforretninger i Sverige.
Sannsynligvis ikke sånn jeg svarer på et av de første spørsmålene i denne tråden, men bær over med meg, jeg er jo ny :) (hvor lenge kan jeg flyte på det tro..?)
Mend vedr. alkohol:
leser boka til Skaldeman om dagen, og han anbefaler å spise noe før man drikker alkohol, og da helst noe fett, selvfølgelig. Dette gjør at inslinutskillelsen ikke eksploderer, og ergo ikke noe særlig fettlagring. Drikk ev alkohol etter at du har spist.
Mye godt lavkarbo øl også, Hansa sin ble min favoritt sist sommer :D
Enig med frifuggel, avspennings øvelse når du har lagt deg kan være en god hjelp. Jeg fikser ikke den ”tenke” den og den kroppsdelen til å slappe av men har god effekt av stramme musklene og slappe av. Jeg har kroniske smerter så jeg hiver også innpå med smertestillende like før jeg legger meg og etter avspenningsøvelsene så er kroppen sånn rimelig avslappet og da går det som regel greit å sovne inn. Dersom smertene er hovedårsaken så ville jeg tatt dette opp med legen, jeg har tidligere fått muskel avslappende medisiner som jeg tok før leggetid. …man blir jo så utrolig sliten av å gå lang tid uten dyp søvn.
Nei der var den jaggu der!!! Når jeg trykka send så bare poppa den opp!
For avansert for meg, dette her...
Men hvordan får jeg bort linken da, den ser jo litt dum ut...
Grunnen til at jeg ikke får sove, er at jeg sliter med å finne en stilling jeg ligger i uten å få smerter. Jo mer jeg kjenner jeg har vondt, jo mer tenker jeg, og blir hvertfall ikke mer trøtt. Ond sirkel. Når jeg har "dopet" meg nok så jeg ikke har så vondt, sovner jeg ofte momentant, men våkner likevel etter noen timer pga skuldra, at jeg har endret stilling..
Har prøvd noe lignende, men skal prøve igjen ;)
Har lest om dette, og selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til å ta for mye slikt, kan det jo være et forsøk i små doser. Liker ikke å ta for mye medisiner egentlig når jeg sover hjemme med to små i huset.. Men de verste nettene kan det jo være en fordel.
Legen "tvang" meg til å prøve noen lette innsovningstabletter i høst. De hjalp litt så som så noen dager. Noen kvelder sovnet jeg fortere, men våknet etter 3-4 timer, og fikk ikke sove igjen pga smertene. Men skal dit igjen neste uke, så jeg må bare ta det opp igjen, for mangelen på søvn preger meg så absolutt for mye i hverdagen nå.
Guttungen min bruker det, men de kaller det nå Cirkadine. Første dosen han fikk kaltes Melatonin, men nå altså Cirkadine. Det virker fort. Han sovner etter en halvtime.
Det står fortsatt melatonin på boksene våre :) sikkert fordi de blir tatt inn fra Statene. Gjør det fordi alle de andre apoteket fant inneholdt endel ting for ikke er forenelig med ketogendiett som sønnen her går på :D Har du prøvd de selv eller ??
Jeg har lest at om man gruer seg er man ekstra skjerpet, og gjør det ofte bedre enn de som ikke bekymrer seg.
Tell baklengs ned fra 100, men bare hvert tredje tall. Hvis du klarer å komme til null, start på nytt. Det funker, for da kan ikke tankene vandre til alt annet.
Jeg trener på en slik en! Treningsstudioet der jeg går har sånne, bare litt større. Det er utrolig bra trening, og men kan nesten halvere treningstiden på den! Anbefales;)
Men det må det jo et forhøyet blodsukker -og dermed mer insulin til for å transportere til fettcellene, så jeg tror den teorien ryker ;). Fettforbrenninga stopper bare opp.
Hehe, selvfølgelig! Jeg går ikke rundt med operasjonsår uten kompress på ;)
Har hørt reklame for det på radioen, trodde det anbud.no, men når jeg skrev inn det ble jeg videresendt.
Her kan du legge inn hvilken jobb du skal ha gjort, og så kommer flere med tilbud.
Høres genialt ut, spør du meg :)
Tror jeg også, at fettforbrenninga stopper opp.
Alkohol må rett og slett ses på som en utskeielse, og da får vi heller leve med at det går litt treigere den dagen (noen dager?).
Jeg ser ikke på alkohol som en utskeielse, men en adspredelse :D. Om jeg skulle hatt det så travelt med vekttap at jeg ikke kunne tatt meg noen glass vin i helga, hadde det fått være ;)
Nå sitter jeg og strever skikkelig her. Prøver å lage et diagram i Open Office sitt regneark-program. Jeg får til så mye som å lage selve diagrammet, vil ha med x- og y-akse, og med samme type diagram som f.eks de fra tickerfactory har, altså punkter med streker mellom.
For det første så får jeg ikke til å skrive mine egne tall i aksene, og for det andre så får jeg ikke til å plotte inn verdier. Ikke har jeg brukt regneark, og i hvert fall ikke diagrammer til noe særlig før, så jeg skjønner ikke en pøkk :p.
Jeg har ikke word, altså. Kun Open Office.
Noen som vet hvor lenge pakker kan bli "hengende" i tollen på Gardermoen? Ifølge FedEx er pakken min fra netrition "delayed" der siden tirsdag. Egentlig helt iorden, siden jeg ikke har bestilt Stevia denne gangen ;) Irriterende, bare!
Oooh, det lurer jeg også på. Ser at agurken har prøvd, men jeg lurer vel egentlig på om akkurat DEN er noe tess. 800 kr kan jeg fint bruke på noe sånt! :snill:
CRAP! "Maks brukervekt: 100 kg" :( Jeg må kjøpe en større en hvis jeg skal kunne bruke den med mine 121 kg. Jeg måtte i så fall hatt storebroren til 2600...
Ja, hvordan trener man på den? Kan man f.eks. stå og se på TV/film? Jeg har store planer om treningsrom (med TV) i huset jeg straks kjøper, og dere skal ikke se bortifra at jeg kjøper en sånn vibreringsgreie også. :snill:
Ja, jeg så den tidligere. Men uten lyd... har ikke koblet til lyd, skal se TV på laptopen (og da er det greiest å ha lyden på anlegget). Lat, jeg? :geip: OK, får vel knote med ledningene og få koblet til lyden på den stasjonære.
I følge den videoen, så virket det som om det var nok med 5 minutter liksom. Får man veldig vondt hvis man bare sitter slik lenge, eller står ganske normalt? Eller er det liten vits i det?
Men så er mine planer å ha sykkel og tredemølle i treningsrommet mitt, så jeg trenger jo egentlig ikke å kunne holde på med den sååå lenge. Det er jo bare å skifte apparat, kommer jo til å ha alle for meg selv! :snill:
Noen som har erfaring med avfuktere? Jeg skal kjøpe ett hus fra 1952 (Farmor sitt) som ingen har bodd i på ca 6 år, og det begynner å få fuktskader. Så jeg tenkte å sette opp en avfukter, helst før snøen smelter og lager mer fuktskader.
Vil det fungere i denne kulda? Ser det står anti-freeze og "setter seg automatisk av ved +5ºC" og slikt på noen...
Bør jeg gå for en stor en (f.eks. denne eller denne) siden jeg skal avfukte hele huset nå (tre etasjer), eller kan jeg kjøpe en litt mindre en (f.eks. denne) og flytte rundt på? Jeg tenker at hvis jeg kjøper en mindre en, så kan jeg bruke den på vaskerommet senere.
Det er jo et apparat hovedsakelig til styrketrening. Jeg holder hver posisjon/øvelse i 30-45 sekunder, så går jeg over til neste. Gjør kanskje 10-12 øvelser, som tilsammen tar en liten halvtime. Men dette er jo på den store power platen da, men prinsippene er jo de samme. Syns den er helt super, og man kan virkelig få kjørt seg på den:)
Endte med å laste ned Open Office og teste litt på egenhånd :rolleyes: - velkommen til nørdeavdelingen........
Vedlegget inneholder en bilde-for-bilde-veiledning som viser hvordan jeg opprettet et diagram, håper den er brukbar :p
Jeg har en ACER Travel Mate 5320. Denne har ungene vært borti og har lastet ned mye spill og annet slik at den nå sikkert er full av virus og annen dritt. Den går utrolig treigt og henger seg mye opp. Jeg tenkte å formattere den - men så finner jeg ikke gjennomrettings CD-en som fulgte med. Kan jeg hente denne fra nettet? Eller er det en annen måte å få slettet alt på maskinen på?
Har svart deg i tretusentråden, men...
Bare du grunner skikkelig, er det best med en oljemaling oppå, tror jeg, men dette vet de veldig godt i fargehandelen!
Koster litt, men blir både fint og holdbart!:)
Hjertelig! Skal høre etter i fargehandel. Men nå er ikke badet mer enn et to tre kvadratmeter stort, så jeg behøver ikke all verdens maling. Holder vel en liten evighet med et ettlitersspann :)
Ja, jeg lurer på en ting til mens jeg først er i gang. Mener bestemt det fantes noen bensinstasjonkjede som leier ut hengere mot depositum, altså, man betaler ikke for selve leiinga, men et depositum man får tilbake dersom man leverer tilbake hengeren uskadd. Noen som kjenner til noe sånt her i Oslo? Eventuelt noen som leier ut billig? Er bare snakk om å kjøre en sofa og en seng drøye fem hundre meter.
Eg lurer på om nokon har eit godt råd å gi meg. Eg har eit par skinnhanskar eg var ute for ei episode med, som gjorde at eg måtte vaske hanskane med såpe.. Ikkje det beste kan du seie, men dei lukta, så eg måtte gjere det, med det resultat at dei er tørre og harde. Poenget er; har nokon erfaring med noko som kan brukast for å mjuke oppatt skinnet? Eg har prøvd noko som skulle brukast på skinnjakker, og då vart dei svarte igjen og ikkje gråaktige :o, men dei er framleis harde og stive. Anyone?
Jeg synes det er litt etisk på grensen å anbefale det, men minkolje funker visst kjempegodt. Jeg blir bare litt dårlig på tanken over hva det er laget av :o ...
Minkolje? Får ein tak i det i EU skal tru? Her er dei jo så moralske ;) Takk Photo, skal sjekke!
Har ikkje brukt hanskane på fleire år, la dei vekk etter at dei tørka. Men så har fine, gode skinnhanskane mine som eg kjøpte etter den festlege episoda gått opp i eine fingertuppen, skinnet har løsna frå saumen, så eg må få dei fiksa før eg vil bruke dei igjen, så dei ikkje blir meir øydelagde. Og når det er minusgrader er det greit å ha hanskar... Dei gamle fungerer greit for all del, men dei ber preg av å ha blitt behandla mindre pent...:(
Photo: ang. maling av gulv eller andre ting også. Har en bekjent som er super alt som har med oppussing å gjøre, og hun sier uansett hva som skal males bruk heftgrunn som underlag.
Heftgrunn er viktig, sparer deg ett strøk, minst, gjør den også! Men, til betonggulv, og i tillegg våtrom, så ville jeg ha brukt maling beregnet til akkurat det, selv om den er dyrere enn oljemaling.. Du får nok gode råd i malerforretningen, og gå gjerne i flere enn en, de har jo sine merkevarer, og prisene varierer voldsomt!
Du får egen maling beregnet på våtromsgulv, jeg ville gått for det og ikke noe annet.... Og ikke kjøpt den på Maling 1000 ;) Ei veninne kjøpte maling der og endte opp med å måtte bruke nesten 20 liter maling på 29 kvadrat! I tilegg til at den flasset av.
Skal holdes tørt til det lukker seg!
Eller, ikke ligge i bløt til det har lukket seg. En kjapp dusj eller håndvask skader ikke om du skifter plaster/bandasje etterpå!
Broren min sydde 6 sting i albuen forrige søndag og fikk beskjed om at han kunne gjøre alt, bare han skiftet bandasjen ettepå. Og han fikk stivkrampe- sprøyte og antibiotika fordi såret var så dypt!
Oj! Da så, det er ikke så dypt, men jeg har hatt før hvor det ikke lukket seg,
og jeg måtte "klippe" bort skinnet .. ekkelt. Takk for svar og god bedring til bror.
Kommer litt an på hvordan kuttet sitter om det vil "gro igjen" eller bli en sånn ekstra hud- dings!
Lyn- lim kan brukes til å lukke sånne kutt, men bare om såret sitter slik at det ikke så lett åpner seg igjen!
Og enda ett spørsmål.. :p
jeg sitter og blar gjennom blogger på "blogg.no" og fant noen jeg ville følge videre,
trykket på følg og fikk opp et vindu som jeg kun så halve av..
Jeg fant da selvsagt ingen sted å klikke ok, eller hva man skal gjøre, så da lurer jeg
jo på om det kun skyldes at jeg sitter med en bitteliten pc?
At vinduer ikke viser hele bildet, men kun litt. Det var ingen skrolleknapp heller..
Hvis såret ikke er dypt (dvs ikke trenger å sys), skyller jeg det med hydrogenperoksid slik at eventuelle uhumskheter fjernes. Hydrogenperoksiden "bruser" når den helles på, og lukker på en måte såret. Hvis det fortsetter å blø tar jeg på plaster til det stanser, men normalt sett vil grunne sår slutte og blø etter denne behandlingen. Svir ikke, men kan gi en lett prikkende følelse.
Venus, "problemsår" som ikke vil gro, sælig på hender og fingre, pleier jeg å ha i grønnsåpevann. Ca 10 min i lunkent såpevann en til to ganger om dagen. Det hjelper veldig. Hadde kutt i hånda som burde vært sydd, men jeg fikk ikke somlet meg til lege. Da fikk jeg rådet av legen om grønnsåpevann, og har brukt det mange ganger etterpå.
Jeg lurer på.... om jeg knuser baconcrisp og blander inn med feks egg (og smøreost?), kan det da stekes i vaffeljern? Hadde jo vært en fryktelig enkel og karbefri "ha-under-pålegg" ting feks...
Sånne store ting lurer jeg på liksom..... ;)
30 gr baconsvor som ble kjørt til mel i blenderen og ett egg rørt inn. Halvparten ble skviset ned i vaffeljernet. Stekte fint og hang godt sammen!
Smaksmessig ble det som baconsvor, men med kun svor og egg er ikke det så rart... tror det kan bli ganske bra med feks smøreost og krydder :p
Jeg bruker mye av den samme "oppskrifta" som pizzabunn...fungerer helt fint det også.
Veldig kjekt med noe slikt når man bare skal ha litt "under-pålegget-ting", sliter litt med å bruke opp brøda og jeg glemmer dem i fryseren :p
Jeg lurer på en liten ting.. Så lenge man holder seg i ketose, er det da noe poeng å telle karbene man spiser? Jeg er nemlig fryktelig dårlig på å telle dem, men jeg holder meg godt i ketose. Kan jeg da slappe av og ikke tenke på den tellinga....?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.