Men det er veldig konkret.
OK, la oss ta som eksempel at man kjenner en som alltid velger kjærester som er dårlige for personen. Hva ville en coach/venn etc spurt for å få i gang en tankerekke og slevrefleksjon hos denne?
Eller, for å ta et eksempel fra meg; hvorfor kommer jeg ikke i gang med å trene selv om jeg veit jeg burde prioritere det? Det er ikke særlig effektivt å fortelle seg selv i det vide og breie at jeg er en egoistisk idiot som ikke klarer å prioritere rett.
og jeg kunne fortsatt med eksempler i det uendelige, men som sagt jeg gidder ikke ta den helt spesifike saken.
Det kommer en på hva som menes med «på NAV», og ikke minst hvor lenge. Og hvor man bor i en større by hvor man har mange jobbmuligheter eller tilbud for fysisk og psykisk helse ville jeg vært skeptisk til en med lang historie fra NAV, men på et mindre sted med færre arbeidsplasser og mindre kompetanse på oppfølging hos NAV og helsevesen er det ikke like stigmatiserende.
Men det er jo en enkel måte å løse det på, uformelle referanser. Altså å sjekke litt rundt i tillegg til de referansene som søker oppgir.
Når det gjelder treningen så ville min terapeut sagt "hvordan liker du å trene" (Og svaret kunne godt ha vært "jeg liker sisten")... og "hva skal til for at du kommer til å prioritere tid til sisten" og "hva stopper deg fra sisten"?
Altså sånn helt generelt går det ut på spørsmål for å
finne ut hvor man er/hvordan ting er nå
finne ut hvor man vil/hva man ønsker å oppnå
finne veien fra "er" til "vil"... Ikke hele veien, men starten videre, neste skritt.
Takk! :blomster: Da holder det i hvert fall tre dager. :) Jeg drar til USA for to uker på søndag og har micro den første uka, så tenkte jeg kunne lage noen å ta med videre.
Det er jo enighet om at PCOS og Firbomyalgi sannsynligvis har samme årsaken, og dermed nærmest samme behandling (livsstil). Men jeg ser sympotmene mine er mer og mer like Fibro, og kostholdet har jo ikke lenger særlig effekt på meg. Så, hvor starter jeg prosessen for å finne ut mer? Og hvilken annen behandling enn livsstil finnes det?
Såvidt jeg vet finnes det ingen kur for fibromyalgi.
"Behandlingen" er oftest en kombinasjon av lett opptrening og samtaleterapi evt anti-depressiva.
Ganske mange leger anser ikke fibromyalgi som en somatisk sykdom og derfor tyr de til antidepressiva og smertestillende. Nyere forskning viser derimot at det er en somatisk sykdom.
Vanlige smertestillende som paracet, ibux, etc. har ingen virkning på disse smertene.
Må tilstå at jeg ikke har sett noen plass at det er enighet om at PCOS og fibromyalgi har samme årsak. Såvidt jeg har lest vet ikke forskerene hva som forårsaker fibromyalgi.
Det finnes visstnok endel forskning som linker det til forhøyet insulinnivå som igjen gir betennelser, som jo også er årsaken til PCOS. Gynekologen min, som har forsket mye på kvinnesykdommer, mener det er en og samme sykdom og at mange er feildiagnostisert utfra hvilke symptomer man kartla først.
Det var nytt for meg.
Det jeg har hørt er at insulin-ubalanse vil kunne forverre smertene i fibromyalgi www.naturalchoicesforyou.com/page/594047
Ser at svært mange har begge diagnosene; kanskje det du har?
Ellers ser jeg at fibromyalgi og ME ofte blir diagnotisert (spesielt hos fastleger) om en annnen.
Mange med fibromyalgi burde fått en ME-diagnose, mens mange med ME-diagnose burde vært diagnotisert med fibromyalgi.
Nettopp derfor mener flere og flere at de har en sammenheng. JEg var nettopp på et foredrag om det i regi av Klinikk Verkstedet, men jeg klarer ikke konsentrere meg lenge nok til å finne dokumentasjonen de la ut etterpå :hylgrine:
Jeg har ikke forhøyet insulinnivå eller PCOS, men jeg har Fibromyalgi. Så det må ikke ha noen sammenheng. Forøvrig har heller ikke jeg hverken lest eller hørt det. Og jeg er rimelig god informert om fibromyalgi (eller
muskel-/senefestesyndrom/betennelse som noen også kaller det).
Ikke mye som hjelper dessverre, men nå får jeg Nobligan Retard 200 mg, samt Sarotex, som jeg tar hver ettermiddag. Det hjelper litt på smertene faktisk. Tør nesten ikke si det, men jeg har det ganske smertefritt i kroppen om dagen. Hadde en runde på 3 uker med kjeven, men det har roet seg nå.
Forøvrig viste det seg at jeg er gluten-/lactoseintolerant og etter at jeg kuttet ut dette, så er jeg også mye bedre. Vanskelig å si hva som er hva.
Først hjalp medisinene og nå er jeg enda bedre etter spes glutenkutt.
Til info. Jeg tok toleransetest av 200 matvarer hos Fedon Lindberg i slutten av mars, som de sendte til utlandet for undersøkelse. 14-16 matvarer jeg reagerer veldig på og har kuttet helt ut. Og noe i grenseland. Har ved et par uhell fått i meg Gluten og da er både smertte- og hostehelvete(som leger trodde var lungerelatert og jeg har tatt alle mulige prøver) tilbake i løpet av ett par timer.
Ellers finnes det ingen kur, selv om noen får enkelte typer medisiner mot revmatisme for det. Det er vanskelig å få fibrodiagnosen, fordi den ikke vises på noen prøver.
Ja, mulig det er derfor jeg blir verre og verre, fordi jeg ikke har tid til trening lenger. Før trente jeg jo 3-6 ganger i uka. :( Pr nå må jeg gå baklengs ned trapper da føttene nekter å bøye seg på morgene og sånn. Drittlei.no....
Jeg er jo på ED om dagen, så jeg får i meg minimalt med matvarer utover det som er i produktene (pluss "vanlig" middag med proteiner og grønnsaker), uten at det hjelper nevneverdig. Jeg klikker snart om jeg ikke finner ut hva dette kommer av. :mad: Ilende smerter i musklene ut fra det som går under triggerpunkter, griner HELE tida (i dag har jeg vært på do 8-10 ganger fordi jeg har begynt å grine helt uten grunn. Ikke egentlig deppa heller, det bare kommer ut av det blå) Konsentrasjon helt på bånn, klarer ikke lese en mail på tre linjer da jeg ikke aner hva som står i begynnelsen av linja innen jeg kommer til slutten.... Null følelse i huden (brente meg for n'te gang på strykejernet i går og merket det ikke før det luktet...) problemer med synet (fokus og "bølgende syn". Vært hos optiker, men ingenting galt i følge dem) Spontane svimmelhetsanfall og genrelt absolutt null energi.
Både fastlegen og Fedonsykepleieren er av samme oppfatning som gynekologen min, at det springer ut fra det samme som PCOS'en og at det derfor ikke er annet å gjøre enn å fortsette. Men jeg merker motivasjonen ikke akkurat strøymer på for tida. :mad:
Edit: Og jeg glemte kvalm konstant. Hadde det ikke vært 250% umulig hadde jeg nesten trodd jeg var gravid igjen.
Må innrømme at jeg synest det er rart at noen mener at PCOS og fibromyalgi kommer av det samme når forskerene enda ikke vet hva som forårsaker fibromyalgi. Skulle gjerne sett dokumentasjon på det, om du finner en gang.
Har du fått d-vitaminene dine over 75?
Både lav d-vitamin, lav B12 og lav ferritin kan gi symptomer slik du beskriver (i tillegg til lavt stoffskifte og sikkert mye mer)
Jeg bruker selv aktivt quigong og pusteteknikker for å takle ting og tang som ikke stemmer i kroppen min.
Egentlig er det jo ganske hårreisende når jeg ser det skrevet ned samlet at dette er noe det forventes at man skal gå med bare fordi man er kvinne og har en diagnose. Hvor mange menn hadde godtatt det?... :cool:
Jeg tar 4000-6000iu d-vit, fullspektert b-vit (b-stress), og jernnivåene er ok. (har lavt folat så merker fort det også om jeg ikke tar det eller full b-vit)
Siden alt tar så lang tid og jeg må begynne på samme tingene "hundre ganger" pga konsentrasjonen har jeg ikke tid til å trene noe om dagen, hverken mentalt eller fysiske ting. :(
Søskenbarnet mitt bor i Finland og har fibromyalgi. Hun har fått beskjed om å kutte sukker og hvetemel siden det trigger. Hun har også fått trening på "blåresept" da det er viktig å holde kroppen i form. Denne damen har en søster i Norge som også har fibromyalgi. Hun får smertestillende.....
Teller man antioksydanter eller måler man effekten av antitantene? Uansett.... Grønnsakene jeg har kjøpt i år på kiwi, rema, rimi, bunnpris etc etc har avgått ved søppelboksen omtrent dagen derpå. Er jordbruket blitt fullstendig ødelagt? Husker da jeg var lita og det om høsten kom en frukt-/grønnsakbåt til bygda. Vi kjøpte store striesekker med både kålrot, gulrøtter og epler. Og alt holdt seg bra i flere måneder!! Jaja...
Jeg har ikke dette problemet... Kjøper grønnsaker for det meste på coop markedet i bygda, men også litt på coop xtra. Kjøpte en pakke gulrøtter som jeg brukte til coleslaw i August, og restene av den pakken ligger fortsatt i kjøleskapet... Mye fuktighet i kjøleskapet ditt kanskje? Og sjekk temperatur i kjøleskapet og hvordan du oppbevarer grønnsakene. Jeg tror mitt kjøleskap står til 5 grader, og grønnsakene oppbevares i grønnsaksskuffen. 3 år gammelt kjøleskap. Men oppbevarer jeg varene feil (for eksempel purre i tett pose uten kjøkkenpapir til å trekke til seg fuktighet) så blir de selvfølgelig ødelagt hos meg også.
De har antagelig kommet et steg videre i Finland i synet på Fibromyalgi...håper Norge følger etter.
Trening er viktig, men jeg fikk beskjed på rehabiliteringsoppholdet jeg hadde, om viktigheten av å ikke ta for mye i. Lære å begrense meg..veldig vanskelig for et konkurransemenneske. Konkurrerer bare med meg selv, men lett å bare øke liiitttt til og litt til:o og da sitter jeg i saksa etter 3-4 mnd med mer smerter enn da jeg startet:o
Vi snakket om dette sist jeg var på fedonklinikken faktisk, for hun sykepleieren er gift med en nordlending. Hun sa kvaliteten på grønt der oppe var helt elendig og ting var nesten råttent i hylla i butikken. Det ligger nok lenge på lager før det ankommer hylla. Merker jo veldig forskjell bare på grønnsakshandleren som kjøper direkte fra bonden her, og matvarekjedene som mellomlagrer på store lager.
Jeg må bite i det sure eplet og innse at jeg ikke raser ned en 8-10 str den neste måneden :rolleyes:
Så, finnes det kule butikker med store størrelser i Budapest? Hva er ellers bra å shoppe der?
Hmmm.... Mye bedre nå et par dager senere. Muskelsmerter og -stivhet nesten borte, konsentrasjonen bedre og ikke minst null trang til å grine! Og et lite dypdykk i notater og i bloggen min gir meg et lite hint som jeg har streifet innom før, men det virker litt "ute". men disse formbunnene sammenfaller ALLTID med et par dager før fullmåne :eek:
Et spørsmål til... Når dere måler midjemålet, tar dere på det smaleste eller det bredeste punktet? Har hørt at man skal måle over navlen. Men det blir vel ikke helt rett heller. Folk har jo forskjellig fasonger på magen. Noen er størst under navlen, andre over...
Klarer du å holde deg under 200 kr (noe som vel er vanskelig hos VS). Kommer det over 200 kr må du betale moms (25%) og toll (klær må fortolles) på både det du handler for og frakt/forsikring. Hva tollsatsen er på kommer an på hvilken type klær det er og jeg tror det er billigere fra EU (6-8%) enn i fra USA (10-12%). Foreslår at du bruker Importkalkulatoren til Tollvesenet, så vil du få et bilde av hva det vil koste deg: toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/importkalkulator/?step=2#
Her finner du også reglene for netthandel fra utlandet :)
Lykke til :)
P.S: lekte litt med kalkulatoren og fant ut at det er 6.5% toll på BH og hofteholder, mens på truser må du bare betale moms :D Husk også at det kommer et fortollingsgebyr fra Posten som ikke er rent lite :S
Tusen takk!! dette hørtes dyrt ut ;) Den bh-en jeg vil ha, koster over 200 kr desverre. Jeg var akkurat i USA og kjøpte 2 bh-er. Fikk lyst på flere. Beste bh-ene jeg har hatt!! ;)
Enig. Jeg har nesten bare BHer fra Victoria's Secret etter at jeg prøvde ut dem. Har vel et sted mellom 15 og 20 fra VS. :snill: Ikke er de så dyre heller. Og de holder så utrolig mye lengre enn BH'er fra Kappahl, Lindex og sånne butikker. Men det er best å prøve dem i butikken uansett. Det er veldig viktig med riktig størrelse på BHen. De lagde et kort til meg med størrelsen min i forskjellige modeller en gang. Og det var ikke samme størrelsen i alle BH-modellene.
Det er nettopp det. 75E er ikke det samme i de ulike merkene, det er ikke engang det samme innenfor samme merke, men fra modell til modell! Jeg har 75DD som er kjempestore og 75E som nesten er for små... Av samme merke.
Du får ta deg en tur til London eller Warszawa :D Også er det en del av flyplassene her i Europa som har fått VS, men det er stort sett accessoirer og parfyme som selges der :)
Jeg trenger ny oppvaskmaskin - er butikken pliktig til å ta med seg den gamle når de leverer den nye? Er det da forventet at jeg kobler den fra før de kommer? Jeg aner jo ikke hvordan jeg gjør det... Kobler de til den nye for meg eller må jeg ha rørlegger i tillegg? Detta blir dyrt...
Det er rørlegger som har koblet opp den jeg har nå, men da jeg flyttet hit tror jeg det var eksen min som koblet den opp for meg...
Du må koble fra den gamle og selv koble til den nye.
De som leverer den nye maskinen har ikke lov til å montere. Du kan montere selv, men skal du ha ditt på det tørre bør du få en rørlegger til å godkjenne det. Ifølge rørleggeren her, så monterer stort sett alle dette selv uten å kontakte rørlegger.
Såvidt jeg vet er de forpliktet til å ta den gamle maskinen med.
Det ordner seg, bortsett fra at jeg må bli kvitt den gamle på et vis da... Får helt gratis overta eksens gamle oppvaskmaskin (de byttet til integrert da de skiftet kjøkken nylig), en Siemens som er 1-2 år gammel og som kostet mye mer enn jeg hadde tenkt å gi for en ny. :) Han ordner med å koble fra den gamle og til den nye så forhåpentligvis har jeg den i hus i løpet av morgendagen. :) Den gamle blir jeg vel kvitt på et vis, enten via vaktmester i borettslaget eller via kjæresten håper jeg.
Hm. Jeg har liksom gått bare opp og ned den samme halvkiloen, så for noen dager siden kuttet jeg ned på stevia-sukettene i teen. Før har jeg brukt 2 på et vanlig krus og 3 på de større krusene mine, nå bruker jeg 1 og 2 suketter. Og vips! så slapp det en liten kilo! Jeg drikker mye te så det gikk gjerne med opptil 10 suketter på en dag...
Tilfeldig? Eller en sammenheng? Ikke vet jeg, men pussig er det. Andre med samme erfaring?
Jeg har fått beskjed fra lege om at jerntabletter ikke skal taes samtidig med kalsium, fordi den ene av de hemmer opptaket av den andre. Tar derfor kalsium kun på morgenen dersom jeg skal ta jern.
Har ganske store doser med kalsium, har sikkert noe med det å gjøre.
Det der er en stor misforståelse, spør du meg. Om jeg har det godt med meg selv kan jeg møte andre på en god måte - det betyr i alle fall ikke at jeg ofrer andre, tvert i mot. Jeg kan se deg og dine behov mye bedre om jeg allerede tar vare på meg selv. Om jeg driter i meg selv har jeg det ikke godt og kan ikke gi deg noe godt heller.
Det handler vel ikke i å drite i seg selv, men om hvor man plaserer seg selv ift andre. Om man anser seg selv som verdens midtpunkt og alltid prioriterer det som gagner en selv vil ikke verden rundt syns man er en særlig god eller nyttig ressurts uansett hvor bra man anser å ha det selv.
Er det vanlig/normalt at animalsk fett kan være spesielt problematisk om man har utviklet galleblæreproblemer? (Eller er det verd å mistenke andre syndere når måltider med animalsk fett har smertefulle konsekvenser?)
Når er det passelig for barn å være med kamerater hjem alene? Altså sammen med foreldrene, ikke helt alene. Guttungen er tre år og fire mnd og skal være med en i dag. Kjenner jeg syns det er tidlig? Men ville ikke si nei heller...
Jeg passet en niese og en nevø på 5 og 4 år for en søster som måtte jobbe en sommer, hadde de med på en liten familiehytte vi hadde den gang, hvorpå min andre søster leverte sine to på 4 og 2 år, for hun mente at hvis jeg kunne passe barn for min ene søster, så kunne jeg ta hennes også.
Dermed hadde jeg plutselig 4 barn, det var en utfordring for en tante. Har ikke barn selv, så jeg er ikke helt trent på å ha et øye på fire. Men det gikk bra.
Nå er mine unger voksne nå, men da de var små var det alltid travelt siden tre av mine fire er ADHD-barn. Likevel fungerte det helt supert å låne de tre ungene til noen slektninger både på dagtid men også på ferier. Av de tre har en ADHD og to av dem er også hørselshemmet. Med 7 unger rundt seg ble det alltid litt flir når vi foreksempel var i butikken, fordi jeg hele tiden hadde opptelling for å være sikker på at jeg ikke mistet noen. Spesielt han nestminste min var av den typen som forsvant i det øyeblikket jeg mistet kontakt med ham, og opp gjennom årene har han nok gitt meg en del grå hår når vi har vært nødt til å få hjelp til å finne ham.
Det fungerte oftest slik at det ble mindre strevsomt å være den voksne fordi ungene, med rett motivasjon, ble mye mindre krevende siden de aktiviserte hverandre.
Nå var dette i "gamle dager" der hverdagen hos oss var preget av aktiviteter og rutiner og ikke elektroniske aktiviseringsting slik som i dag, så kanskje var forutsetningen litt annerledes da?
Jeg har forøvrig alltid funnet at det å lese høyt for ungene er den beste måten å roe dem ned på når de er i ferd med å bli helt propell. Det rorer ungene, er kos og i dag er deisse stundene noe alle ungene husker med glede :)
Lille Gubben foreslo en gang på ramme alvor at vi i tillegg til mine to (som da var 10 og 12?) skulle ta med hans onkelunger som vi passet, de var 6 og 8, på hytta vår så kunne han og svigerfar jobbe mens jeg passet ungene. Jeg blånektet. En ting er mine to, de vet jeg at jeg kunne stole på, å ha de to andre der midt oppi myrhøl og vann og alt mulig - aldri i verden! Han ble litt sur husker jeg, men han fikk klar beskjed om at jeg ikke tok sjansen på det. :)
Nå er den veldig lang den teksten, men damen som har skrevet den sier at:
Jeg vil anta minst et år, særlig hvis den er laget kun på ben og uten salt og grønnsaker. Den vil ikke bli ødelagt på noe vis, så det er ikke farlig å bruke kraft som er eldre enn dette, jeg antar bare at den vil kunne tape seg litt i smaksintensitet etter dette. Fettet som ligger på toppen vil kunne harskne med tiden, dette er det eneste som kanskje skal fjernes av de som er påpasselige med slikt.
Så lenge det er godt forseglet, holder det seg en god stund. Jeg tror jeg har tint opp fårikålkraft som er flere måneder gammel, og brukt i lapskaus. Du kjenner det fort når det har tint - om det lukter vondt av fettet på toppen. :)
Ok, takk. Da prøver jeg i hvert fall før det eventuelt går i søpla. Koker opp en liten dæsj først og smaker før jeg kaster elgkjøttet og grønnsakene oppi :D
Jeg vet at det har vært diskutert før om hva man bør fore katt med og hvilke erfaringer folk har med ulike fortyper, men finner det ikke igjen. For å si det sånn, mine katter er rare og vil ikke ha rått kjøtt uten at de har fanget det sjøl. De rører knapt nok fisk og vil helst ha tørrfôr, med litt våtfôr innimellom. Jeg fikk noen prøver på det foret som selges på bl.a. plantasjen og slankefor hos dyrlegen, men hallo hovedingrediensen er jo ris, korn og mais :eek:. Katter skal jo ha catkinsdietten, ikke rart den ene min er blitt litt småfeit i det siste (alt fe er sin herre likt :D).
I jakten på et bra kattefor kom jeg over følgende aarneszoo.no/orijen/ - lavkarbo for katter/hunder :) Noen som har erfaring med dette foret eller vet om tilsvarende?
Har ikke vært borti det fôret eller tilsvarende, men den ene katten til foreldrene mine er som din og vil ikke spise rått kjøtt som han ikke har fanget selv. Men litt lever likte han, og litt eggeplomme likte han. For å venne katten til kan du jo også prøve å spe ut med noe han liker og så bruke mindre og mindre av det? For eksempel har jeg blandet eggeplomme med bittelitt rømme til katt som ikke ville spise eggeplomme. Jeg har også lagert en slags deig av kjøtt, innmat gjennom kjøttkvern og tilsatt egg. Det gikk ned på høykant.
Jeg derimot har litt motsatt problem her. Jeg skulle gjerne ønske at katten min spiste flere av alle de musene og fuglene hun drar inn gjennom katteluka... Jeg plukker 1-2 mus hver eneste dag her i huset. Rekorden er 6 mus og fugler på en dag. Fyller jo nesten hele restavfallsdunken med muselik. :geip:
Men det er ikke alltid hun gidder å drepe dem heller. Kjempegøy å våkne med ei levende mus i senga...
Hvis man velger tørrfor til katt/hund vil jeg si at Orijen er det absolutt beste man får tak i. Det kan se dyrt ut, men stort sett trenger de mindre formengde på dette kontra andre tørrfor.
"Vom og hundemat" har også kommet med kattemat nå. Det er verdt å prøve, men om den ikke liker rått så er det ikke sikkert den vil ha da. Men krever jo litt fryseplass om man ikke har lett tilgang til dyrebutikken. Men ser på siden at det fåes i dyrebutikker over hele landet fra desember 2014. Vet at noen har kjøpt allerede, men det er kanskje begrenset.
Orijen er noe av det beste tørrfòret på markedet etter mitt syn, men ser på katteprat at en del katter får kløe eller løs mage av ren Orijen.
Mine pøbler liker det de gangene de har fått det.
Supera jeg har prøvd alle triks i boka for å fore de "sunnere" de vil bare ikke og det blir et jækla bråk. Har to katter som det knapt er lyd i bortsett fra når de må sitte i bur på vei til dyrlegen og maten er feil, da blir det mye lyd gitt :D
Har kjøpt en liten pose av det foret og prøver. Ser at det har 42% protein mens de andre har rundt 30-35% og hovedingrediensene er mais og ris. Og når snuppene får av det sluker de det og overspiser, de er nok karbojunkier som mora :D
Ler så jeg griner her jeg sitter. Tok litt orijen og hadde oppå det vanlige tørrforet. Resultat? Litt sniffing også så kattene på meg som om det hadde rabla helt. Deretter starta hyle koret og de dilta etter meg i hele huset, satt utenfor dodøra og holdt konsert, selv om det også lå det vanlige foret i skålene. Orijen er for sunt tydeligvis, for de andre karbobombene sluker de uansett merke :D
Det er bare å fortsette. Ingen hund eller katt sulter seg til døde ;) Men om de får litt løs mage i begynnelsen så regulerer det seg ganske greit etterhvert. Men det må jo følges med på :)
De spiste det som lå i skåla i dag til frokost etter å ha ligget å bursovet i kjelleren helle natta, så jeg fortsetter å blande orijen med det vanlige foret så går det seg nok til tenker jeg. Tenkte også å se om jeg kan få tak i Vom til katt og prøve det. Om de liker det er jeg ihvertfall sikker på at de får rett næringssammensetning, noe som jo kan være vanskelig når man lager egen meny til de :)
Oljeskift etter ca. 12 mnd på alle biler. Ellers er det vel vanlig med litt større service etter 30.000 kjørte km? I alle fall på min nye Volvo. :) Det er neppe noe annerledes på andre nye biler. I min bil kommer det opp i displayet når det er på tide å bestille service forresten - stilig. :)
Jeg har en Nissan Leaf, så trenger ikke oljeskift :p
Får ringe og høre... Hater å ringe, derfor jeg spør her først :o
Trodde det fulgte med et servicehefte, men har visst ikke fått det...
Det kommer an på hvor lenge du har hostet. Er det snakk om ukesvis kan det sikkert være lurt med en tur til legen, men om det dreier seg om +/- en uke får man sjelden beskjed om annet enn å vente og se.
Timianavkok hjelper på hoste.
Jeg har lyst til å skaffe meg ei kjøttkvern for og male opp kjøtt og også lage pølser selv.
Noen som har noen tips til gode kjøttkverner som også har en fornuftig pris?
Her foretrakk 3 av 3 katter Orijen "cat & kitten" framfor RC "neutered young female" som tidligere har vært foretrukket framfor alt annet. Nå var riktignok Orijen ferskt utav posen i motsetning til RC-foret, men vi oppbevarer i bøtter nettopp for å redusere oksidering...
Jeg har jo to gutter som ca for 18 mnd fikk diagnosene ms og asperger. Guttene er nå 17 og 19. Aspergern er 17 år og msern er 19. Har jeg krav på fri fra jobb for å dra på møter etc etc sammen med dem? Dette er jo like nytt for dem som for meg, men jeg har tross alt noen år mer på baken enn dem og de føler seg usikre. Jobben sier nei, nav sier tja, men hvordan i all verden kan man kreve at to ungdommer helt alene skal begynne finne oversikt i en fullstendig ukjent verden?
Du kan søke om ekstra "sykt barn" dager, også etter de er 12 år, men ikke lengre enn 18 år. Kreves en legeerklæring, men behandlingstiden er kort. Så for han på 17 antar jeg du har krav på det, men ikke han på 19. Ellers er det jo noe som heter velferdspermisjon, men såvidt jeg har skjønt er det i stor grad opp til arbeidsgiver å fastsette hvilke tilfeller som vil gi deg rett til det, eller så er det fastsatt i tariffavtaler.
Du bekrefter det jeg trodde. Så jeg må altså gå ned i stilling for å kunne følge guttene mine. Til og med nav sier at aspergern fikk sin diagnose "for sent" og msern "for tidlig" med tanke på hva slags oppfølging de kunne ha fått. De har havnet i et slags ingenmannsland hvor det er deres egen innsats som forventes. Aspergern er nettopp henvist til akutt psyk mens msern er nettopp henvist til akutt rehab. Det sier seg selv at de ikke klarer gjennomføre dette alene...
Du har oppdaget noe av det som har irritert meg grenseløst, Kanutten.
Nå har mine hatt sine diagnoser (selv om det er blitt flere i nyere tid) siden de var små, og ikke er de like omfattende som de dine barn har, men jeg har likevel kjent på den avmaktfølelsen når as norge forlanger at ungene skal være voksne og klare seg selv og finne ut av alle de byråkratiske tingene som kreves.
Eneste måten og klare det på såvidt jeg vet, er at du har en lege som sykemelder deg de gangene det trengst eller prøver å få lagt møter og slikt til en mest mulig gunstig tid slik at du slipper unna med bare litt fri. Pleier å fungere om du har en forståelsefull sjef.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.