< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jammo sa for siden:

Nøttesnacs:
100 g mandler
2 ss yaconsirup
1 ss sukrin gold
1 ts kokosolje
Revet kokos
Himalayasalt

Noe erstatning for yaconsirup? Er vel mye karbohydrater i det :confused:

kennygirl sa for siden:

Tagatose! Den karamelliserer seg som sukker, men er uten karber :)

kennygirl sa for siden:

Swix er knøtte små i str! Selger de der jeg jobber... Damestørrelsene må mange gå opp to str. Herrestørrelsene må noen gå opp en størrelse, men ikke alle. Buksene i herre er ok i størrelsen stort sett...

Ethereal sa for siden:

Tagatose er da virkelig ikke helt uten kh? Hvor mye som faktisk tas opp er vel ikke de lærde enige om enda, engang.

Yaconsirup har ikke veldig mye kh, man bruker uansett liten mengde, og den har veldig lav GI (hever ikke blodsukkeret særlig, og et stabilt blodsukker er en viktig del av det man forsøker å oppnå på lavkarbo)
[url="http://forum.lavkarbo.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]

Jammo sa for siden:

Hva er best av de to da? :)

kennygirl sa for siden:

Ren tagatose har GI 2, men kan gi luft i magen ved stort inntak. Yacon sirup har GI 3 og har ikke hørt noen som får luft i magen av den....
Små mengder det er snakk om i denne oppskriften, så regner med det går bra uansett hvilken du velger. Kanskje lurt å følge original oppskrift dersom det er første gang du lager den :)

Jammo sa for siden:

Tusen takk for gode råd :)

Sivensvans sa for siden:

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan fjerne stearin fra en lys skinnveske? Jeg har jo fått av selve stearinen, men "fettet" sitter igjen.

Har søkt på nettet og det ser ut som en håpløs oppgave, men prøver her også før jeg gir meg helt:)

Anne sa for siden:

Zalo og varmt...og etterpå sette inn hele veska med fett, tenker jeg. Zalo tar det meste av stearin fra andre ting. Prøv et sted det ikke synes så godt. Eller spør i en møbelforetning hva de gjør med stearinflekker på skinnmøbler. Ekornes fabrikker feks.

Sivensvans sa for siden:

Supre råd som jeg vil forsøke! Tusen takk, Anne!;)

Sivensvans sa for siden:

Hvordan gjør jeg dette?

Anne sa for siden:

Med møbelfett eller en sånn fettboks du kjøper i skobutikker, nøytral. Bruk svamp og ta bit for bit og gni godt inn. Ikke mye fett av gangen.

Anne sa for siden:

Sivensvans, du kan også bruke et strykejern for å fjerne mest mulig av stearin som har gått inn i veska. Legg et kjøkkenhåndle eller tørkepapir i mellom . Ikke bruk veldig sterk varme.

Ziltoidia sa for siden:

Noen som vet hvor man får tak i skikkelige godteriknitreposer som disse? Vurderer å gi bort julenoms i julegave i år. :D

TrillTrall sa for siden:

Jeg bruker en tynn ull-longs og vinter-løpetights utenpå. Ullstrømper (Trysil el. Ullvang) på føttene, 2 ulltrøyer (en tynn + en mellomtykk) innenfor softshelljakka, den ene med høy glidelås-hals, buff om jeg ikke har høyhalset ulltrøye, pannebånd, løpehansker med hjemmestrikka tovede ullvotter utenpå. Refleksvekst + refleksbånd på begge armer og begge ankler.

TrillTrall sa for siden:

Cellofan får du jo kjøpt på rull, klipp ut en sirkel og lag en pose selv? :)

Ziltoidia sa for siden:

Åååå er det deeet det heter? Godteriknitreposer gav ikke noen resultater på Google. :D
Takk!!

Kanutten sa for siden:

Maske og staples vet jeg har dem.

Carisma sa for siden:

Søstrene grene har i mange størrelser

Marella77 sa for siden:

Vet du HVOR?

Marella77 sa for siden:

Er jeg den eneste som sier at barna må velge mellom gotterikalender og hjemmelaget? Og at dersom de velger hjemmelaget, blir det bare billige små-ting? Barna er 6 og 8 år... Syns det tar av med dyre hjemmelagde... Noen for for 100-150 kr hver dag !! Jeg tror ikke mine barn hadde satt pris på 24 små-ting til 10kr stk...

Kanutten sa for siden:

Det snakkes så mye om det at handelsstanden tjener godt på blant annet morsdag, farsdag og halloween. Men det er ingen som snakker om at det lages adventskalendere som gjerne har gaver for ca 100 kr hver dag. Det blir endel penger som går ut når poden i tillegg skal ha julegave som neppe er noe dårligere enn kalendergavene. Noen har begynt med kalendergaver kun hver søndag og jeg må si jeg har mer sansen for det.

TrillTrall sa for siden:

Jeg gidder ikke lage til og styre med å finne disse billige småtingene (mine unger er så store nå) så de får velge seg en kjøpekalender og da blir det Smarties der begge vet at de liker alt som er inni. Enkelt og greit.

Cyan sa for siden:

Jeg laget gavekalender i fjor, men bare med billige småting og en og annen smågodtsak innimellom, så det ble ikke så veldig dyrt. Men poden var bare 3 år og syns det var kjempestas bare med en ballong så da var det greit. I år har jeg ikke orket å styre med pakkekalender og har bare kjøpt en smartieskalender. Jeg ser heller ikke helt poenget med å skulle gi 24 småting som blir glemt i løpet en dag og syns heller ikke noe om å skulle bruke flere tusen kroner (gudene skal vite at det blir nok gaver på julaften) på noe sånt. Får se hva jeg gjør etterhvert som han vokser opp, om det blir hjemmelaget gavekalender med billige småting og opplevelsergaver, evt. en legoleke delt i 24 eller om vi bare holder oss til ferdigkjøpte kalendere. Jeg håper jo i mitt stille sinn at det som jeg ser på som en ganske tullete utvikling når det kommer til gavekalender skal reverseres litt innen han blir gammel nok til å bry seg nevneverdig :o Det har jo vært litt skriverier siste tiden om den utviklingen.

Lemen sa for siden:

Jeg har brukt å kjøpe ruller med cellofan på blomsterbutikken.

Carisma sa for siden:

Jeg lager hjemmelaget kalender, men med småting. Men, min mor lurte på om hun kunne gi kalender, og da ble vi enige om å kjøpe halvparten av gavene hver... Ergo vet jeg at det blir halvparten "billigdritt" fra meg og halvparten dyre ting. :rolleyes: men, siden han bare er tre skjønner han ikke pris enda. Får se hvor mye hun har tatt av og evt ta konfrontasjonen før neste runde.
Men, jeg kommer til å kjøre hjemmelagde kalendere. Han skal lære at det er omtanken og det ekstra arbeidet lagt ned som teller, ikke bare å kjøpe en billig sjokolade-kalender på nærmeste europris. Da kan man like gjerne droppe det. Poenget med advent er jo ikke at de skal få noe hver dag, men at de skal glede seg, ha forventning. Om de får samme sjokoladefiguren hver dag er det bare en rutine, ikke en spesiell hendelse.

nellie sa for siden:

Julekalender går vel mye på tradisjoner. Jeg kjøper "billig sjokoladekalender" fordi at 1. Det er det jeg har fått hver jul, hele mitt liv, altså er det jul for meg. 2. Det er en bitteliten sjokoladebit, fremfor større godteriposer og esker.

Synes ikke det er noe rett eller galt hva adventskalender og juleforberedelser angår. Folk gjør det som gir dem noe.

Kanutten sa for siden:

Søster og jeg måtte enes om kalendergaver. Vi har begge poder i samme alder og både kalendre og julegaver ble diskutert. Problemet var bare det at søster har meeer enn nok av penger i forhold til meg. Så for at ungene ikke skulle bli skuffet dyr kontra billig så ordnet vi det slik. Julegaver er omtrent blitt ala konfirmasjonsgaver.. Hvem får dyrest og mest.. Blant ungene altså.

TrillTrall sa for siden:

Jeg har gjort lego-varianten en gang, men da kjøpte jeg bare ett ganske rimelig legosett til hver ungen og delte i tre. Et annet år kjøpte jeg et puslespill på sånn plate-ramme med motiv med mage flagg og delte opp slik at de fikk plateramma utenom og så en bunke flagg hver i en del kalenderluker og det var veldig populært! Men det skal sies at mine to er uvanlig opptatte av flagg, land og hovedsteder... :)

Photobscura sa for siden:

Jeg fikk gavekalender, det fikk alle vi søsknene. Men det var mer spenningen enn innholdet som var viktig. Vi hadde ikke så mye å rutte med, så mot normalt var det typ en bugg, en twistbit, klistremerker eller glansbilder, kanskje en ekstra fin julekule, sånne ting. På selve julaften var det en ekstra fin ting, som regel pene strømpebukser til julaften. Stas! Lager selv en til kjæresten, fordi han aldri har hatt noe sånt. Nå drar han bort en uke, så da blir det fem gaver på én dag når han først får den. For hans del er det mer omtanken i det, enn noe annet.

elien sa for siden:

Jeg var hos endokrinolog på fredag, og han sa jeg hadde lavt langtids blodsukker.
Men jeg glemte helt å spørre noe mer om det, for det var en del andre ting
som var mer prioritet på å spørre om.
Men nå lurer jeg på det om hva det har og si å sånn.:confused:

Og jeg er et spesielt tilfelle når det gjelder å spise vitaminer,
og skulle øke en del for det om :eek:

Men et av mine spørsmål var om vitamin mangelen hadde noe å si for sårheling,
og eventuelt hvilke vitaminer som kunne hjelpe.
Og så ser han litt på skjermen og det går et lys opp for han.
Jeg tror du har blodmangel som sekundær bivirkning av E-vit mangel.
Så nå skal jeg øke på det også :eek:

Dosetten er snart ikke stor nok til alt jeg skal ta :rolleyes:

nellie sa for siden:

Lavt langtidsblodsukker er vel en fin ting. Hva det betyr kommer vel helt an på. Har du diabetes? Det kan jo være "lavt i forhold til" også kan det være generelt lavt. Bra er det uansett.

Zink og visse B-, og C-vitaminer er bra for sårtilheling.

Kanutten sa for siden:

Og selen..

elien sa for siden:

Og når det gjelder vitaminer så tar jeg også zink, c-vit og b-vit i sprøyter.
Men det er så stor mangel jeg har at det er i følge spesialisten hele
total bilde på vitamin mangelen som er problemet med sårheling og fatigue.
Så det stresser jeg ikke med :p

Har ikke diabetes, skal ringe legen i morgen og høre verdien.
Det var bare det med langtids blodsukkeret jag var usikker på.
Men vis det er en fin ting så tenker jeg ikke mer på det, jeg reagerte bare
på kommentaren fra legen.

nellie sa for siden:

Høyt langtidsblodsukker er tegn på diabetes, insulinresistens og sånt. Lavt er ikke tegn på noe dårlig. :)

elien sa for siden:

Supert, å takk for svar :)

pumkin sa for siden:

Hei :-) Jeg håpet noen kan hjelpe meg og at jeg har kommet til rett tråd.
Jeg lurer på om Chit Chats drops har karber man bør unngå?

Varedeklarasjonen angir at den har 95 kcal. At den er søstet med sorbitol, aspartam, acesulfam-K og aromaer. Det står også at den har kolhydrat 95G, hvorav sokcerarter 0 G, og Polyoler 95 G.
Polyoler? Hva er det tro?

Lava sa for siden:

Jeg har en venn, en mann, som er gift og alt. Jeg vil gi ham en "julehilsen" i form av en -blomst-plante-

Hva kan jeg skrive på ett kort??

Vi er gode venner, kjenner også kona, så vil skrive til Mr. XX med familie, men hva kan jeg ellers skrive? uten å lage trøbbel. liksom..

Vi møtes offentlig, og ikke privat, men han har nok utvist mer enn "normal" høflighet. Vil ikke skape trøbbel for noen, men ønsker å sende en hilsen.

Lava sa for siden:

med normal høflighet mener jeg ikke kyss eller sånn. hehe

TrillTrall sa for siden:

"Takk for hyggelig samarbeide i året som gikk" eller noe sånt?

Carisma sa for siden:

Faren min får veldig mye sånt gjennom jobben, da skriver de som regel "Ønske en geldelig jul til deg og dine" og slikt. Evt "Takk for god hjelp" eller "godt samarbeid" o.l.

elien sa for siden:

Har far sin gamle oppskrift på sild, men fant ikke matjesild som det stod i oppskriften. Og fikk på butikken anbefalt krydder sild. Så det kjøpte jeg, står nå å lager. Og ser plutselig på silden at den skal vannes ut i 2-5 timer, gjerne blanding av vann og melk. Må jeg gjøre dette nå før jeg kan lage silden??

Det er nå 3 år siden far døde, og han laget en super goe sild, og dette året kan jeg selv klare å lage. Det har vært alt for trist til å kunne gjøre det. Men nå er jeg klar. Håper bare jeg får den like goe som han.
Har jo oppskriften, men det er alltid egne måter å gjøre ting på.
Å det står så fint i slutten av oppskriften: "Dette blir det store mengder av, men man har vel da venner" :love::love:

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for så mange svar!! Setter pris på det!! :-)

Lava sa for siden:

Takk, ja holde det litt høflig og sånn. Er mest vant med å skrive julekort til familie og nære venner, og da blir det annerledes. :)

Marilyn sa for siden:

Jeg lagde pakkekalender i fjor, og hun viste mindre interesse til den enn til lego- og sjokoladekalenderen hun har i år. Hun er straks 4.
I dag åpnet hun luka på sjokoladekalenderen og sa "Åh, sjokolade i dag også! Sjokolade er det beste jeg vet!".
Så "billig sjokoladekalender" settes minst like stor pris på som hjemmelaget pakkekalender når de er små.

En liten unge vet ikke forskjellen på en hjemmelaget pakkekalender og en ferdig kjøpt en. De får en luke å åpne eller en pakke å åpne, og er fornøyde med det.

Sivensvans sa for siden:

Tusen takk igjen, Anne! :klem:

mereo sa for siden:

Kalender trenger ikke å være verken pakker eller sjokolade, poenget er jo at man skal telle ned til julaften. Kan være aktiviteter man gjør sammen også.
Jeg har vel hatt pakkekalender en gang når jeg bodde hjemme, ellers gikk det i twist kalender eller sjokoladekalender.
Det funka for meg :) Har ikke tatt skade av det.

nellie sa for siden:

Det er like spennende og stas hver dag, å se hva det er bilde av på sjokoladen. Finne rett tall på kalenderen. Osv. Et slags koselig rituale hver morgen.

Husker da jeg var "liten" pleide vi å snakke om hva det var "bilde" av, når vi gikk til skolen.

Synes rett og slett det er motbydelig å uttale at noens tradisjoner er bortkastet. Empati er visst mangelvare rundt omkring.

kennygirl sa for siden:

Er det noen som har prøvd å lage mandelsmør med en Magic Bullet?

Carisma sa for siden:

Er det noen som har sagt at de er bortkastet? :confused:
Masseproduserte kalendere er sjelløse, etter min mening, men det blir vel hva man gjør det til. Jeg er også oppvokst med plastfigurer eller sjokoladeklander, men da var det ingen som hadde hørt om pakkekalender engang. Husker en i klassen hadde det på slutten av barneskolen, legopakker, og det var veldig eksotisk. Nå er det jo pakkekalendere som er det vanlig, så kanskje det er mer eksotisk med sjokoladene nå. For meg er sjokoladeklander noe vi får i haugevis på jobb som reklamegimmicks fra leverandørene, så jeg klarer ikke helt å få noen assosiasjoner til kos og hygge med dem lenger.
Junior endte forøvrig opp med to kalendere siden han fikk playmokalender av farfaren i helga. Han syns ingen av dem er særlig spennende. :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Du har en tendens til å overtolke andres utsagn....

Carisma sa for siden:

Jeg har en treåring med sår hals som ikke har spist siden forrige torsdag. I følge legen gjør det ikke noe så lenge han drikker saft, men jeg ser jo at han ikke blir bedre av det. Noen tips om hva jeg kan prøve å få i ham? Har forsøkt å tilby alt fra rosiner, frukt, brødskiver, youghurt, smågodt, sjokolade, og potetgull til grønnsaker og kjøtt men han bare brekker seg av synet (ikke med vilje). De siste par dagene drikker han mye mindre også, kanskje 3 kopper a 2,5dl ila dagen.

kennygirl sa for siden:

Har du prøvd annen drikke? Buljong eller suppe for eksempel...

Carisma sa for siden:

Hmm, nei... Prøvde å få i han te i går, men det ble full krig. :rolleyes: Tenkte på kakao også, men det liker han ikke. Men kanskje buljong hadde gått.
Er det bedre å ha det i en tett kopp for å lure han til å prøve det,eller en åpen så han ser hva det er?

Jeg har visst bare Fond, er det det samme? Kan jeg bare løse opp det i vann?

kennygirl sa for siden:

Det aller beste er hjemmelaget kraft, men fond eller buljong funker også :)
Kanskje greit å bruke tett kopp slik at han i alle fall prøver...

God bedring til gutten :)

smgj sa for siden:

Jeg pleide å få havresuppe med rosiner (ihjælkokte) når jeg var syk. Ikke lavkarbo akkurat, men om det er noe som går ned...?

Carisma sa for siden:

Han hater alt som lukter eller ser ut som grøt, særlig havre... :o. Broren min spiste havresuppe når han var syk, så jeg forsøkte dt en gang tidligere. Men der er han visst for lik meg. :rolleyes:

Men jeg fant en ispinne nederst i fryseren, og han spiste faktisk 2/3 av den + to blåbær så må har han litt å gå på :)

smgj sa for siden:

Det var nok lurt. Is virker faktisk ofte bra på sår hals siden det gjerne demper smertene og gjør det lettere å svelge. Sprit fungerer også sånn, men er neppe å anbefale før om noen år. ;)

langaard sa for siden:

Har vært hos legen og målt kolesterolet mitt, hun sier det er lett forhøyet,LDL 1,8 , HDL 4,1 og triglyserider 0,5.
Jeg tolker det slik at lipidprofilen min er bra siden triglyserider og LDL er lavt mens HDL er høyt.
Noen som har innspill? :)

Carisma sa for siden:

Hehe, vi brukte cognac på gommen hans da han fikk tenner og vi ikke hadde det tannkjøtt-middelet (som forøvrig lukter ren sprit...) funket faktisk bedre! :D

elien sa for siden:

Nå har jeg fått verdien på langtisds blodsukker,
den var på 3,2% og det vil si 2,54 mmol (vis jeg har regnet rett)

Han mente jeg burde hatt en del symptomer på det,
men det er så mye i denne skrotten at jeg kan ikke plassere alt :p

Carisma sa for siden:

Det snakkes stadig om at kommunalt ansatte har så mange fordeler, hva består de i?

nellie sa for siden:

Da ligger du akkurat på grensen for hypoglykemi da. "Lavt blodsukker" er liksom litt diffust. Men leger er jo ikke kjent for å være de mest konkrete her i verden.

m.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/lagt-blodsocker-hypoglykemi-hos-icke-diabetiker/

elien sa for siden:

Nei, det er ikke alltid lett å forstå når det er så mange blodprøve svar
å forholde seg til. Og det er ikke satt av så veldig lang tid til hver pasient :p

Men jeg må nok begynne å be om utskrift på det fremover :D

nellie sa for siden:

Endra på svaret mitt etter at du hadde quota. :p

elien sa for siden:

Ja, jeg så det etterpå. Å jeg har det nok pga operasjon.
Det sto listet som en mulig årsak.

Leste en annen plass det kan ha en forbindelse på hemolyse,
som legen mente jeg hadde pga e-vit mangel.

Blir spennende å se om blodsukker blir bedre nå når jeg skal
ta 1400 mg e-vit daglig

Fastende glukose og glukosemålinger etter en glukosebelastning kan fortsatt brukes for å stille diagnosen diabetes i spesielle situasjoner. Dette gjelder spesielt hos pasienter hvor HbA1c ikke er egnet til diagnostisk bruk og omfatter tilstander med endret omsetning av erytrocyttene (for eksempel betydelig jernmangelanemi, hemolytisk anemi, kronisk malaria, større blødninger og transfusjoner). Enkelte hemoglobinvarianter kan også føre til falske HbA1c-verdier ved bruk av noen analyseinstrumenter.

Dette har jeg kopiert fra www.furst.no/analyse-og-klinikk/kliniske-problemstillinger/diabeteskontroll/

Etter det jeg leser der så kan det være falske verdier

Lemen sa for siden:

Det er veldig mange stillinger som kommunalt ansatt, alt fra å jobbe som lærer og i barnehage, og til å jobbe på kommunen med kommunale saker.

En av de største fordelene er vel at man så og si ikke kan bli sagt opp, og at man dermed vet sikkert at man har en trygg arbeidsplass om man har fast stilling.

Ellers så vet jeg ikke om jeg synes å jobbe kommunalt er så attraktivt, er som regel litt dårligere betalt enn å jobbe privat.

smgj sa for siden:

Jeg hadde ikke vært bekymret så lenge triglyserider og LDL er fine. For en kvinne er det høyere dødlighet ved lavt kolesterol enn ved (lett) forhøyet....

Carisma sa for siden:

Og da pappan kom hjem med sushimiddagen sin fliset han i seg tre svære laksebiter... Rare unge, DET var det som skulle til liksom! :rolleyes:

MissPivotal sa for siden:

Jeg skulle vært døden nær om jeg ikke hadde spist Sushi om det var lov :P Skjønner ham godt ;)

Carisma sa for siden:

Haha, ja, men det var liksom ikke noe som umiddelbart slo meg som det han kunne ha lyst på etter å ikke villet ha noe på en uke :D
Men, det er veldig interessant. jeg lar han stort sett spise det han vil uten å være hysterisk på hvilken dag det er o.l. Og han velger nesten alltid logisk, dvs ting som er bra for situasjonen og tida. (F.eks er jo feit fisk bra for immunforsvaret. Og han begynte plutselig å like kaviar veldig godt da det ble mørkere ute (d-vit?) og han er veldig lik meg ift innmat, fyser på det i perioder og kan ikke fordra det i andre. ) Og godteri o.l begrenser han fint selv. Det eneste jeg er strikt på er å bruke naturlig fett, h-melk, smør o.l.
Jeg tenker at han må være ekstremt godt regulert fra naturens side (antagelig ikke min fotjeneste :o), og så lenge han får la instinktene styre så fungerer de. Blir spennende å se om de holder seg, eller om han endre seg etterhvert som han blir større.

Marella77 sa for siden:

Hei. Min datter på 8 år kommer ofte inn på morgenen og legger seg mellom meg og pappaen i sengen vår. Hun liker å ligge i armkroken. Jeg sover kun i trusen. Er dette feil? Jeg lurer på når det er "vanlig" å slutte med dette... Må jeg bruke pysj? Pinlig spørsmål, men må spørre...

Kanutten sa for siden:

Ikke noe uvanlig! Kropp er kropp. Du merker det når ungene begynner tenke kropp. Da kan man kanskje ta på seg en singlett i tillegg til trusa.

Marella77 sa for siden:

Tusen takk Kanu! Godt å høre!! Er det noen andre som har synspunkter på dette?

Lava sa for siden:

Hun er vel vandt med det og ser ikke noe rart i det. Greit at de opplever kropp som noe naturlig. Føler du deg ukomfortabel med det, ta på en liten topp. :)

TrillTrall sa for siden:

Hm? Det har jeg aldri tenkt på, jeg bruker truse om natten når ungene er i huset, men puppene mine ser de da ofte ved leggetid (og mine er tenåringer av hvert kjønn). Er det ikke litt greit at hun som selv skal få bryster om noen år ser at det er helt naturlig? Den dagen hun synes det er ubehagelig slutter hun sikkert å komme inn i sengen deres. :)

Vibeke-67 sa for siden:

Helt enig.
Helt naturlig med kropp :)

smgj sa for siden:

Jeg vil vel heller snu det på hodet... Om hun begynner å synes det er ubehagelig så er det den tiden hun heller kommer til å holde seg til egen seng - og da vil hun være så gammel at det er naturlig og riktig?

TrillTrall sa for siden:

Enig. Jeg mener ikke at man skal flashe puppene i hytt og pine i heimen, men at må dekke seg til i sin egen seng fordi barnet kan finne det ubehagelig er å ta for mye hensyn til barnet rett og slett. Om barnet synes mammas nakne pupper er ekkelt/ubehagelig så får det holde seg i sin egen seng og heller kose med mamma i våken og påkledd tilstand. :)

Kanutten sa for siden:

Helt enig! :ja:

Gracella sa for siden:

Helt enig med TrillTrall her! :)

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for mange fine svar! Nå kan jeg puste lettet ut og vite at det ikke er noe galt lissom ;)

TrillTrall sa for siden:

Hva skal jeg bruke for å få rent et dusjkabinett som ikke ser ut?! Kabinettet er av glass. Prøvde samlmiakk+eddik (?) tidligere, men synes ikke det var så voldsomt effektivt som det skrytes av.

langaard sa for siden:

Er det kalkbelegg du sliter med?

TrillTrall sa for siden:

Har ikke induksjon (har keramisk komfyrtopp) så den der er ukjent for meg. Men jeg prøvde meg med en Jif baderomsskrubb:

www.jifrent.no/produkter/jif-baderomskrubb/jifnbspbaderomskrubb

og Sun Alt i 1 Turbo Gel (var med i en kolonial-eske Lille Gubben fikk til jul i fjor...):

www.plusstid.no/Produkter/Rent-og-ryddig/Sun/Sun-Alt-i-1-Turbo-Gel

Og det ser ut til at det funket best av det jeg har prøvd så langt i alle fall. :) Luktet ikke noe og var veldig greit å kline på og skylle av igjen. Nå står kabinettet til tørk før jeg får sett skikkelig hvor effektivt det er, men det så lovende ut. :)

Carisma sa for siden:

Jif vindusvask

TrillTrall sa for siden:

Det duger ikke på gammelt kalkbelegg... Men Sun Alt i 1 Turbo gel funka! Ment for oppvaskmaskin, men tok kalkbelegget i dusjkabinettet som bare det gitt! :)

langaard sa for siden:

Avkalkningsmiddel bruker jeg :)

Rin sa for siden:

En enkeltpakke av den samme kakemixen ser ut til å være 362 gram - det er nok mengden de har glemt å spesifisere til oppskriften på resten av kaka oppgitt på proteinfabrikken-sida med fire egg osv. :cool:

Jammo sa for siden:

Takk for opplysning :)

TrillTrall sa for siden:

Hva heter det og hvor får man kjøpt det? Men den Sun-greia funka som bare det den altså! :)

langaard sa for siden:

Kjøpte det på en sånn "baderomsbutikk" :)

Lillemy71 sa for siden:

Cillit Bang Active Foam er også veldig bra for å fjerne kalkrester, dusjen min ble iallfall veldig blank og fin. Den er ganske dyr, men jeg bruker den bare av g til når det blir for ille, ellers går det i Jif Baderom.

Kanutten sa for siden:

Jeg prøvde den, den var veldig effektiv. Men jeg skulle ha brukt gassmaske mens jeg holdt på 😯. Det ble en intens kløende damp av den. Ikke bare dusjens vegger som ble renset; huden min også.... 😮.

Carisma sa for siden:

Ikke de sprayflaskene, men de små flaskene med tyktflytende ganske sterktluktende såpemiddel. www.jifrent.no/produkter/jif-vindu-system/jifnbspvindu-vask De er helt geniale for alle slags vinduer og glass. Jeg bare vasker over med halvvåt fille med dette, og spyler av og kalken bare renner av.

Den funket ikke hos oss. Ble nesten verre.

TrillTrall sa for siden:

Sterktluktende saker er lite ønskelig når man jo må lukke seg inne i kabinettet for å få spylt det på innsiden. :) Og så lenge det luktfrie alternativet jeg fant i går funket som bare det så holder jeg meg til det så lenge det er i salg. Med min flaks har det antagelig gått ut av sortimentet i løpet av det siste året...

Carisma sa for siden:

Ikke sånn sterktluktende som cilit bang, men det lukter mer "ordentlig" enn de sprayene. Litt salmiakk, men ikke så mye som vanlig salmiakk. Og absolutt ikke noe problem å bruke i lukkede rom. Det er såpe, ikke sånn gass-aktig som sprayene er. Og lukta forsvinner når man spyler (eller bruker nal). Ville absolutt gitt det en sjanse om det andre forsvinner. Til og med mamma, som er ekstremt låst på slike produkter er villig til å teste det i år siden hennes vanlige ting ikke tar det harde vannet de har særlig godt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.