< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Carisma sa for siden:

Ingen?

Kanutten sa for siden:

Kanskje fordi begge ørene ikke er likestilte? Akkurat som man kan miste dybdesynet med for stor forskjell på brille/linsetilpasning på øynene.

Carisma sa for siden:

Ok, er det noe som bør sjekkes opp? Jeg har ikke hatt problemet før siste halvåret. Har sittet mye med plugg i ett øre på jobb opp gjennom.

Lava sa for siden:

Jeg har Iris knoller jeg fikk fra usa ifjor, de ble plantet ute i potte i vår, siden jeg ikke har hage. De blomstret ikke, men var friske og grønne..

Nå er de da inne og jeg lurer på om noen vet hva jeg skal gjøre med dem. Hadde dem en kort periode i kjøleskapet i potten, men tok dem ut nå for jeg tror det er lurere å la dem tørke og oppbevare dem kaldt og tørt.

har forsåvidt mulighet å spa dem ned, men vil helst ikke, da bedet ikke er mitt..

Noen som har tips? Vil gjerne beholde dem i live, siden de er en gave fra en avdød venninne i usa.

smgj sa for siden:

Vet du hvilken type iris det er? Er det avlange røtter som ingefærrot eller er det mer løkaktige knoller, eller er dett "hårete fingre"? De ulike typene iris trenger ulik behandling....

Lava sa for siden:

mest ingefærrot aktig. Vet ikke mer enn det..

smgj sa for siden:

Da er det sannsynligvis en form for skjeggiris.
Skjeggiris:
De tynne røttene skal ned i jorda, resten av rhiozomene (ingefærrota) skal stå så mye i jordskorpa at de får sol. De liker veldrenert, jordholdig grus. Og sol, ikke for mye vann.
Herdigheten til skjeggiris varierer veldig. Dør lett av våte vintre/barfrost i våt jord. Selve kulden går som regel greit bare de er tørre på beina. Og snø går fint.

TrillTrall sa for siden:

Jeg lurer på dette med speltlomper som tydeligvis er veldig populært. Men de er vel laget av poteter og speltmel som begge deler inneholder en god del karbohydrater? Får man kjøpt slike på vanlige dagligvare-sjapper?

Carisma sa for siden:

Speltlomper er ikke lavkarbo. Det er nok endel som blander det sammen med at spelt skal være sunnere siden det er et urkorn, og har beholdt mineraler bedre enn annen hvete, men det er omstridt hvorvidt det utnyttes i malt spelt. Så i bunn og grunn kunne man spist hvilken som helst lompe (eller egentlig ikke, men om man på død og liv skal ha disse...)

TrillTrall sa for siden:

Jeg begynte å stusse litt ja, trodde kanskje de var laget av noe annet enn poteter, men det var de jo ikke. Takk! :)

Cyan sa for siden:

Finnes det sukkerfrie kamferdrops? Hvor selges det i så tilfelle?

Carisma sa for siden:

Ja. De selges ofte på samme plasser som har DeBron sukkerfritt. Eneste plassen jeg husker de finnes er på Narvesen på Rikshospitalet, og på Rustad cafe på Sokna... :rolleyes:

Sivensvans sa for siden:

Hallo!

Jeg har en nydelig sterilisert han-kattepus som er 11 år gammel. Han har aldri gjort fra seg inne, men nå i den siste tiden har han begynt å tisse oppå klær som ligger på gulvet.

Noen som har erfaring med sånt?

Kan jo være at han bare vil ha oss til å rydde:lol:

Lillemy71 sa for siden:

Er det tissing (katten setter seg ned for å tisse) eller der det markering? Selv kastrerte hannkatter markerer

Når en katt som "alltid" har vært sturen begynner å gjøre fra seg inne, er den usikker/misfornøyd med noe.

Det kan være sykdom, f.eks diabetes, den kan være misfornøyd med noe (nytt familiemedlem, ommøblering, for lite oppmerksomhet, ny katt hos naboen osv osv - rett og slett endringer i hverdagen), det kan også være noe som trigger markeringsbehovet. Har du f.eks begynt med nytt vaskemiddle, parfyme o.l siden det er klær den tisser på? Det er vanskelig å si og man må egentlig tenke igjennom når det startet, hvor det startet og det kan være noe spesielt som har utløst det. det er ikke alltid enkelt å identifisere det, men om man klarer å finne en årsak, er det og letterer å avverge atferden. OM du googler "katt tisser inne" finnes det mange råd om hvordan man skal forholde seg til dette. Om det vedvarer ville jeg definitivt tatt en tur til dyrlege for å utelukke sykdom.

Sjekk dette bla., her står det mye klokt: www.kattensvern.no/?side=urinmarkering

BenteR sa for siden:

Ville fått sjekket ham hos veterinær om han har UVI

Carisma sa for siden:

Siden han er såpass gammel og nettopp har begynt med det ville jeg sjekket urinveiene hans hos dyrlegen. Kan være han har uvi f.eks og derfor velger det nærmeste som ser ut som kan graves i.

Vi har også en som gjør det der, men han er bare 6 mnd og gjør det for å markere... Håper det blir bedre når han kan være ute og får større teritorie.

smgj sa for siden:

To muligheter som andre har vært inne på

• markering (Kan være alt fra nye møbler til nye dyr til nye personer.)
  • sykdom (uvi/nyresykdom/diabetes ... få sjekket hos dyrlegen)

Siden han er sterillisert og såpass gammel ville jeg fått han til vetrinær raskt dersom dere ikke ser noen åpenbar grunn til at han skal markere. Nyresykdom er dessverre vanlig hos kastrerte hannkatter.

Carisma sa for siden:

Jeg blir sykmeldt neste uke siden jeg skal opereres på fredag. det betyr at det bare er to stk på vår avdeling til jeg er tilbake (vi var overarbeidet da vi var fire...). En av dem har satt seg opp på ferie torsdag og fredag, selv om han visste at jeg er borte (uten å sjekke med leder om det var ok). Sjefen har vel rett til å nekte dette?

Kanutten sa for siden:

Ja...

Carisma sa for siden:

Var det jeg trodde. Men han har ikke ryggrad til å gjøre det. Hva gjør man når sjefen ikke gjør jobben sin? Dette er ikke første eksempel, men i det minste et veldig konkret et.

Supera sa for siden:

Ta det videre til sjefens sjef?

index sa for siden:

Eller lar det skjære seg, slik at sjefen blir stilt til ansvar?

Det er uansett ikke ditt ansvar. Du er sykemeldt, hvordan bedriften løser dette er opp til dem.

Sivensvans sa for siden:

Takk for svar - fra alle som har svart:)

Han tisser (setter seg ned), så det er ikke markering.

Jeg begynte å lese litt på nettet i går og begynte å tenke på om det har vært noen forandringer i det siste. Min 18 år gamle sønn har en kjæreste som mer eller mindre har flyttet inn - dvs hun har ikke flyttet inn, men er hos oss "hele tiden", og det er helt klart en forandring for katten. Nå får han ikke komme inn og ut av rommet hans som han vil lenger foreksempel - står utenfor og mjauer litt sårt:o
Første gang vi oppdaget dette så tisset han regelrett oppi veska hennes!

Okke som, jeg tar han til veterniæren for å sjekke om det kan være noe medisinsk, det kan være greit uansett - tusen takk igjen for alle svar og råd!;)

smgj sa for siden:

Ah...da har du nok svaret der, forhåpentligvis. Ikke greit for en voksen katteherremann det der.

Jeg har hatt litt markeringsproblemer hos oss med en kattefrøken som slett ikke var begeistret for at samboeren min tok med seg katten sin til oss da han flyttet inn. Hun tisset litt rundtomkring og det gjorde også innflytteren i en periode. Vi har brukt feliway i store doser og det hjelper veldig hos oss. Nå har vi ikke hatt det problemet på en god stund - sist da forrige diffuser var tom. (De varer i ca 1 mnd og vi klarer oss med én - i det rommet hvor vi oppholder oss og hvor det var verst.)
www.feliway.com/uk/Feliway/Feliway-Diffuser

Den er grisedyr, men når du har prøvd den og vurdert om du skal ha refill så finner du de iallfall mye billigere hos www.zoopermarked.no/ enn hos dyrlegen.

Sivensvans sa for siden:

Å, så flott - takk for tips! Det skal jeg sjekke ut! Nei, det er jo noe hærk med den tissinga - det lukter jo...eh...kattepiss!:p

Så bra dere fant en løsning som funka hos dere!

Carisma sa for siden:

Hvor mye sover dere hver natt? Jeg leste en skremselsartikkel om lite søvn i dag,og i følge den er jeg på vei rett i grava :rolleyes: Jeg har aldri sovet mye, men etter vi flyttet får jeg sjelden mer enn 4,5-5t søvn hver natt (kanskje 6 i helgene). Døgnet har ikke nok timer til mer... :o

BenteR sa for siden:

Jeg sover vanligvis 8-9 timer til natten, men når jeg har dårlige perioder sover jeg mellom 11 og 15 timer til natten.
Det normale er at man sover en tredjedel av livet sitt, altså 8 timer.
Å gi kroppen for lite søvn stresser kroppen og stress er ikke bra.....
Da ungene var små og jeg var i full jobb sov jeg nok ikke mer enn 6-8 timer i ukene og så noe mer i helgene.

Lemen sa for siden:

7 timer er et absolutt minimum for meg, om jeg skal fungere på jobb, men bør helst ha en 8-9 timer. Om jeg skal sove til jeg blir uthvilt, så må jeg iallefall opp i 10 timer, men det lar seg sjelden gjøre. Kan klare 1-2 dager ned i 6 timer, men da får jeg leamus, hodepine og dobbeltsyn. Dobbeltsyn/ skjeling om jeg får for lite søvn er hovedårsak til st jeg må sove mye.

Bare fra kk, men likevel interessant: www.kk.no/livsstil/sover-du-d%C3%A5rlig-mer-enn-fire-netter-i-uka-23276

Supera sa for siden:

Det varierer veldig. Vanligvis sover jeg bedre etter nattevakt enn ellers. Etter nattevaktene pleier jeg å sove 5-6 timer og så våkner jeg uthvilt. Jeg sover lengre jo travlere natteskiftet har vært. Har aldri på alarm med mindre jeg må stå opp til en viss tid. Etter travle natteskift sover jeg opptil 11 timer.

Når jeg jobber kveld sover jeg som regel 9-10 timer. Når jeg jobber dag sover jeg som regel 5-6 timer fordi jeg er B-menneske og sliter med å legge meg tidlig nok til dagskift, og jeg kjenner at disse 5-6 timene ikke er nok når jeg sover om natta... Skulle trodd at man sov best om natta, men ikke jeg... Jeg sover best om morgenen. Kan legge meg mens det er lyst ute og sove godt likevel... Har ikke gardiner på soverommet en gang...

Men på det jevne vil jeg si at jeg nok sover 8-9 timer. Og jeg har gitt opp power naps. De funker ikke på meg. Etter 15 minutter skrur jeg av alarmen og så snur jeg meg og sovner og sover 2-3-4 timer.

Carisma sa for siden:

Ja, det er interessant det med insulinresistens og lite søvn. Og jeg vet at jeg ikke går ned i vekt når jeg sover lite. Men jeg har som sagt "alltid" sovet lite. I tillegg er jeg aller mest produktiv etter halv elleve om kvelden :o (Nå har jeg f.eks gjort unna en haug med jobb jeg sikkert hadde brukt hele dagen på på jobben på tre timer nå nettopp) Og jeg sov ikke så mye mer før jeg fikk barn heller egentlig, så jeg kan ikke skylde på det (bortsett fra at det går en drøy time mer til klesvask, ordning osv hver dag med barn)

smgj sa for siden:

Sover ca 7 timer ukedagene (i seng før 23 og opp kvart på 6) og 1-2 timer mer i helgene. Har til tider høyere søvnbehov - f.eks ved sykdom og generelt om vinteren. I uka blir det litt lite. Skulle nok ideelt sett sovet bortimot en halvtime-time mer daglig. Da hadde jeg ikke trengt "å ta det igjen" i helgene.
I perioder med mye stress kan jeg fungere på ned mot 5 timer... Men det straffer seg fort.

TrillTrall sa for siden:

Hvorfor tar du bevisst så lite vare på deg selv? Hvorfor sitter du oppe på natten og jobber (jeg tolker det du skriver som at du har jobbet) når du heller burde sove?

Lemen sa for siden:

Men du sier også at du "alltid" har hatt problemer med å gå ned i vekt. Kanskje du rett og slett må begynne å ta vare på deg selv og kroppen din, f.eks med å sove nok, og ikke jobbe til langt på natt, slik at det blir lettere for deg å gå ned? Jeg synes ikke det er så rart om kroppen din er i super-stressmodus om du aldri sover nok, jeg hadde iallfall aldri i verden hatt sjanse til å takle en slik rovdrift som du har.

BenteR sa for siden:

Noen som vet noe som helst om barn med KISS?
Mitt lille barnebarn på snaue tre uker skal sjekkes for det til uka og dette aner jeg lite om annet enn at det er en låsning i øverste del av nakken.

Cyan sa for siden:

Jeg sover ca 6 timer i ukene. Litt varierende i helgene (sitter lengre oppe, men guttungen sover ikke nødvendigvis lengre på morgenen). Jeg føler det er for lite, men når man må opp kl 5 på arbeidsdagene blir det sånn. Har ikke lyst å legge meg kl 21 heller... Jeg har i tillegg veldig dårlig søvnkvalitet, og våkner flere ganger om natta. Når vi har ungefri ender jeg ofte opp med å sove 10-12 timer, så det er åpenbart manko på søvn.

TrillTrall sa for siden:

Jeg sover - tja - 6-7 timer kanskje? Ofte avbrutt av en tissepause, men stort sett sovner jeg med en gang igjen. Står vanligvis opp kl. 6, i helgene er jeg som oftest våken før 8. Føler meg som oftest uthvilt, men selvfølgelig er det morgener man er trøttere enn andre morgener. :)

nellie sa for siden:

Min hadde endel låsninger. I nakke, tunge og rygg. Ordna seg med et par behandlinger.

www.kiss-kidd.no/hva-er-kiss-kidd.htm

BenteR sa for siden:

Takk nellie!

Er på jakt etter ny støvsuger, har ikke tepper eller tøymøbler, men nok av hybelkaniner + alt dyrene drar med seg inn.
Noen som har tips om god støvsuger med lang ledning og lite støy?

Carisma sa for siden:

Akkurat i går var litt spesielt siden jeg skal være borte fra jobb i minimum en uke nå, så måtte få unna endel. Men som sagt er jeg veldig mye mer effektiv etter elleve, så om jeg bare skal ordne en liten ting har jeg ofte plutselig gjort et helt dagsverk på en time eller to. Og så påvirker det litt at i min bransje er det ikke uvanlig å jobbe til langt utpå kvelden. Da jeg logget av var det hvertfall to kollegaer som fortsatt stod som pålogget på Lync :o

Ja, jeg vet det jo egentlig. Men hver gang jeg prøver å endre det, ender jeg opp i seng enda senere uten egentlig å vite hvorfor :confused: det er en tilvenningssak å takle det, og de fleste klarer det om de må (ellers hadde ikke folk fått barn f.eks :)) men det er vanskeligere å komme ut av vanen enn inn i.... Det jeg lurer på er egentlig hvordan folk rekker alt i løpet av bare noen timer på kveldstid og så være i seng før 12? En vanlig ettermiddag og kveld kan se slik ut: hente i bhg kvart over fire, hjem, lage middag til junior til klokk fem/halv seks. Slappe av med ham litt og få ham til å lande litt etter dagen. Så litt rolig lek eller bading av ham før kveldsmat og legging. Så enten legging eller lage middag til oss mens sambo legger. Da er jo klokka allerede nesten ni før vi får satt oss ned. Så spising, litt oppsummering av ting før rydding, klesvask og alle de andre ad-hoc tingene som må ordnes, som å handle på butikken. Da har det hvertfall gått to timer eller mer, før ordning av klær til neste dag. Så er kanskje vasken nesten ferdig, så venter man og får satt på en til før natta, og hengt opp den første. Så forsøker jeg å lande selv, og sjekke nyheter o.l. Så kommer jeg gjerne på noe jeg har glemt... :o. Og sånn går nu dagan. :rolleyes: og dropper man det til fordel for noe annet blir det dobbelt opp neste dag.

Anne sa for siden:

hvorfor to måtider for gutten før dere selv spiser? Hva med å spise middag sammen med ham? God samværsform det og... Kan spare mye tid der.

milena sa for siden:

Jeg må bare si det - jeg har alltid vært fascinert over din mengde med klesvask Carisma. Skjønner ikke hvordan dere får til flere maskiner til dagen...

Cyan sa for siden:

For å å spare litt tid kan dere (foruten å senke kravene til hvor perfekt man skal virke utad mtp hus og hjem og familie)

1. Spise middag sammen alle tre
  2. Storhandel 1 gang i uka
  3. Vaske mindre klær (Jeg skjønner heller ikke hvordan dere klarer å få så mye klesvask med bare tre stykker. Vi har også en liten gutt som er mye ute og gjørmer seg til, og jeg trener en del, men er likevel ikke i nærheten av å vaske så mye som dere)
  4. Tåle litt mer rot, og ta den grundige ryddinga før vaskehjelpen kommer
  5. Bruke litt tid på søndagene til å planlegge ukas aktiviteter.

TrillTrall sa for siden:

Med mindre man har kroniske syke barn som kaster opp utover klær og sengetøy flere ganger i døgnet har jeg - som de andre her - store problemer med å tro på at dere må vaske 1-2 maskiner hver dag. Om man sorterer skittentøyet i det man legger det til vask tar det to min å sette på en maskin, det kan dere gjøre når den første voksne kommer hjem om ettermiddagen. Det tar heller ikke mer enn 15 min å henge opp vasken etterpå. Jeg har et kurvstativ med 4 kurver for skittentøy - 1 til hvitvask, 2 til mørk 40-graders og en til ull. Tar null tid å sette på en vask, jeg tømmer bare en kurv inn i trommelen. Ferdig.

Og dere må vel ikke begge to lage mat til ungen og sitte med ham mens han spiser, være sammen med ham, roe ham ned og stelle ham for natten? Hvis en av dere gjør det og den andre tar unna klesvask, oppvask og rydding så er det meste gjort innen gutten er i seng. Og som de andre sier - hvorfor spiser dere ikke sammen med ham?

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen - jeg tror du må senke skuldrene kraftig når det gjelder forventninger til hvor strøkent hjemmet skal være. Evt. også få gubben mer på banen i heimen, det høres ut som du gjør alt.

Carisma sa for siden:

Sambo kommer ikke hjem før kvart på sju, så han rekker som regel bare inn døra før det er legging.

Ja, jeg har innsett at vi har mye klær... :o

4 kurver? Haha, jeg har femten! Sånne hvite bakker fra ikea som kan stables. www.ikea.com/no/no/catalog/products/10255897/
Sorterer alt på farge... Ja, det er en hang up og nei, den kan ikke endres. :flau: de er fulle nesten hele tida. Jeg skjønner ikke selv hvordan vi klarer å bruke så mye klær. :nei:
Den halvtimen vi er sammen alle hver dag har vi valgt å bruke til andre ting enn å rydde og vaske. Siden sambo er seint hjemme som nevnt over blir det veldig lite familetid.
Jeg spiser sammen med junior en del dager, med det krever at jeg har ordnet maten dagen før. Han kan spise ting som tar kort tid, det kan ikke alltid jeg.
Og tro meg, jeg er ikke overdrevent opptatt av et ryddig og reint hjem. Men, vi er nok bare ekstremt rotete.... :o jeg er f.eks fryktelig dårlig til å legge på plass ting, så alt jeg bruker blir liggende igjen. Skulle ønske jeg var flinkere til å henge opp klær, rydde bort mens jeg lager mat osv. :rolleyes: sambo er litt flinkere, men vi påvirker hverandre i dårlig retning. Men han er flinkere med huslige ting, og tar definitivt sin del og vel så det. Men jeg kan jo ikke kreve at han rydder i mitt rot hele tida. Og hvis jeg er stressa eller har dårlig kosthold er det enda verre... Da glemmer jeg hva jeg driver med og må begynne på nytt hele tida. Mamma sier jeg bare må skjerpe meg, men det er ikke bare at jeg er et rotehode, for jeg merker veldig godt at PCOS-tåka har endel å si. :( det blir verre for hvert år.

TrillTrall sa for siden:

Dere er klar over at så lenge plagget ikke har flekker eller lukter svette så kan det brukes i flere dager? ;) Unntatt truser da. At guttungen flekker seg til hver dag skjønner jeg, men det gjør vel ikke dere voksne? Uten at jeg vet hva mannen din jobber med. :)

milena sa for siden:

Og jeg gikk nok ut i klær som allerede hadde på seg grønne gressflekker to dager på rad. Skulle jeg ut å leke så trengte ikke klærene være helt reine.

Carisma sa for siden:

Han bruker ting flere ganger (sambo altså), men jeg klarer ikke det. Jeg kjenner jo ikke selv om jeg lukter vondt, så tar ikke sjansen :o det holder t jeg belemrer omgivelsene med utseendet mitt, om jeg ikke skal lukte i tillegg! :rolleyes:

nellie sa for siden:

En gang må man ta et valg. Skal man fortsette som før, eller vil man endres. Er man full av bortforklaringer og "grunner" så ønsker man vel ikke å endre atferden da. Da får man tydeligvis et eller annet ut av den atferden man har nå. Det man får ut av det nå er viktigere enn det som endringene kanskje kan føre til.

Da kan alle prøve å hjelpe så mye de vil. Komme med forslag, vennlige, eller mindre vennlige, råd. Det spiller ingen rolle hva folk har å komme med.

Må være slitsomt og lite givende med denne runddansen av en diskusjon, flere ganger i året. Hadde heller brukt den tiden på å vaske klær eller å lese i ei god bok, isteden for å sitte her og holde hardt på det man har holdt på i "alle år".

Carisma sa for siden:

Vel, akkurat nå får jeg ikke fjor så mye annet siden jeg ligger i en sykeseng og kommer til å ligge rett ut i hvertfall ei uke. Så det er jo en god anledning til å tenke gjennom hvordan man kan endre ting. Bortforklaringer? Det er ikke bortforklaring, men beskrivelser av situasjonen i dag.
Jeg stilte et spørsmål om hvordan andre får tida til å strekke til, så langt har jeg bare fått spørsmålet tilbake om hvorfor ikke jeg gjør det. Så da svarer jeg på det. Jeg vet jo at mye ligger i at jeg ikke jobber strukturert med en og en oppgave, men starter mange prosjekter samtidig. Men det er den eneste måten jeg kan. Derfor spurte jeg om hvordan andre legger opp hverdagen.

Lemen sa for siden:

Altså, andre har jo 2-3-4 barn, og klarer seg greit. Så om du ønsker at ting skal bli annerledes, så må nok både du og mannen din innstille dere på at dere må endre på en del ting for å oppnå bedring.

Jeg kan også være grunnleggende negativ til diverse ting. For eksempel ble vi nesten tvunget til å starte å bruke jobbantrekk på jobb, og jeg var veldig negativ til akkurat dette. Vi fikk forsåvidt velge selv, men hadde et godt pressmiddel fra kjedekontoret. Jobbklær ble bestilt, og de ble liggende i 3 mnd før vi tok oss på tak og startet å bruke dette. (Alle vi tre kollegaene var nesten like negative.) Men nå kan verken jeg, eller de to andre tenke oss noe annet enn å gå i jobbklær på jobb. Så utrolig deilig å alltid vite hva jeg skal ha på, jeg trenger ikke å handle private klær som også kan brukes på jobb. Og klesbudsjettet mitt er betydelig redusert, jeg trenger jo nesten aldri å dra på kleshandel lenger!

TrillTrall sa for siden:

Ok. Jeg har to unger, nå er de store (14 og 16 år), men stort sett har denne rytmen vært rimelig lik i alle år. Jeg er alene, men halve tiden omtrent er ungene hos pappan, de dagene de er borte er jeg også borte, så husarbeidet må jeg uansett gjøre når ungene er hos meg, har altså ikke "fritid" hjemme.

Jeg står opp kl. 6 og ordner meg, noen ganger tar jeg en dusj, men ikke alltid. 6:30 vekkes første unge, 6:40 vekkes neste, jeg smører matpakker mens jeg vandrer litt mellom rommene og vekker dem. Vi spiser frokost foran hver vår skjerm (fydda!) og etterpå hender det jeg rekker å ta kjøkkenet en liten runde, men det er ikke alltid jeg gidder. 7:30 går jentungen og jeg og 10 min senere går guttungen.
Jeg er hjemme ca. 16:15 og da lager jeg middag til oss. Vi spiser sammen ca. kl. 17-17:30. Etterpå gjør ungene lekser 1 times tid, jeg kan da ordne litt på kjøkkenet (men det gjør jeg som oftest mens jeg lager middag, tømmer oppvaskmaskina mens potetene koker opp før jeg begynner med resten av maten f.eks.) samtidig som jeg hjelper jentungen med leksene. Kanskje setter jeg på en vaskemaskin før middagen, denne er det ikke alltid jeg rekker/gidder å ta om kvelden så den får gjerne ligge i maskina til neste morgen, da tar jeg den før jeg går på jobb.
Etter at leksene er ferdig rundt kl. 19 gjør jeg veldig lite husarbeide som regel, ofte er jeg sosial med jentungen, vi kan spille noe eller bare skravle, se på tv og sulle på nettet samtidig som vi snakker sammen. Ofte er en venninne innom i kveldinga på mandagene og på tirsdagene har jeg besøk av mine to søstre fra 19-22 som oftest.

Støvsuging og mer omfattende klesvask og storrydding og sånt tar jeg annenhver helg når jeg er hjemme. Jobben gjør jeg på jobb, i arbeidstiden. Noen ganger føler jeg at om helsevesenet hadde sett leiligheten hadde barnevernet kommet på døra, men stort sett lever jeg etter mottoet - "Her er rent nok til å bevare helsa, men rot nok til å bevare lykken". :)

Jentungen elsker å male og holde på med formingsaktiviteter så her flyter det gjerne med slike ting på spisebordet. Noen ganger (tirsdager da vi bruker bordet når tantene kommer) rydder jeg hele bordet når vi skal spise, ellers måkes det meste bare bort til den ene enden av bordet så vi har plass til å spise på den andre enden. Det går helt fint! :)

Cyan sa for siden:

Og jeg kom med noen ganske konkrete forslag på hvordan man kan spare tid. Værsågod.

Kanutten sa for siden:

Du høres av og til ut som minstepoden min. Han har asperger uten at jeg tenkte på deg av den grunn. Men grunnen til at jeg sammenligner deg med poden er det at poden føler seg dårlig. Lav selvtillit, liker ikke endringer, litt manisk i tankegang. ++++ Nå har poden begynt på et opplegg hvor vi har møter tre ganger i uka i minimum 3 uker. De møtene består av (i tillegg til poden, mannen min og jeg) to psykologer og to psykiatre!! Poden ønsker endring, men han tviholder på situasjonen slik den er... noe jeg føler du gjør.. Hvis de finner en løsning for poden skal jeg fortelle deg.

Carisma sa for siden:

Jeg ticker jo endel ADD-bokser når jeg ikke er i ketose :o og av en aller annen grunn har kroppen min bestemt seg for at jeg ikke skal i ketose. Mulig det ligger litt ubevisst selvsabotering der også....
Men jeg er ikke uvillig til endring! Jeg er den som står på barrikadene for nye rutiner på jobb, og irriterer meg grønn over de som ikke henger med. Men der er der ofte lett å se hva som må til, det er det jeg ikke klarer her. Også må jeg liksom få kontroll på kaoset før jeg kan endre noe :o
Ang jobbing så gjør jeg ikke det så veldig ofte, nesten ikke hver uke engang. I motsetning til f.eks sambo som jobber hjemme 3-4 kvelder. Men begge har en jobb hvor ingen tar det som henger, og det går ut over både oss selv, kunder og ikke minst lønn om vi ikke gjør det.

Ingen som har lest noen gode "slik rydder du opp i livet ditt"-bøker eller sett noen online foredrag eller noe?

Supera sa for siden:

Jeg lurer på om dere også kjenner godt til den forsterkede luktesansen når man har eggløsning? Det er sånn jeg kommer på at jeg har eggløsning. Luktesansen min går opp noen gir. Plutselig en dag så lukter alt ille, særlig meg selv (siden jeg ikke har noen kjæreste eller barn som jeg er tett på) og jeg skifter alt fra topp til tå fordi alt stinker selv om jeg bare har hatt det på meg i noen timer. Når jeg lukter på de klærne neste dag så lukter de OK.

Carisma sa for siden:

Ah, det visste jeg ikke, men det er forklarende for endel ting!

Butterfly83 sa for siden:

Jeg har ikke noen forsterket luktesans ved eggløsning. Heldigvis, hehe :p

mereo sa for siden:

Jeg har det problemet generelt - ikke ifb. med eggløsning, jeg bare har en hyper sær luktesans.
Men jeg blir ikke sjokkert om det skulle være en effekt av det :)

TrillTrall sa for siden:

Jeg merker eggløsning på andre måter, men forsterket luktesans kan jeg ikke si jeg har noen som helst mistanke om nei. :)

Carisma sa for siden:

Noen som har tips til filmer eller serier? Jeg skal holde meg i ro i minst ne uke, og trenger tips til hva jeg kan se. Har Netflix og HBO nordic. Er ikke fan av veldig Hollywood-glatte filmer... Har sett ferdig alt som er ute av girls, how i met Your moter, welcome to sweden, american horror story, fringe, the affair. Og filmer som de urørlige, fisk tank, the great gatsby...

BenteR sa for siden:

Vi likte veldig godt Milleniumtrilogien, Homeland, Orange is the new black og Crossing Lines for å nevne noen (alle på netflix)

BenteR sa for siden:

Vi likte veldig godt Milleniumtrilogien, Homeland, Orange is the new black og Crossing Lines for å nevne noen (alle på netflix).
Vi skal nå starte med the Vikings (HBO) og har også sett True Blood

Carisma sa for siden:

Ei venninne skryter av OITNB, mulig jeg sjekker den etterhvert. Homeland, er ikke det sånne krigsgreier? Ikke helt min ting.... Ville evt sett den originale og ikke den amerikanske :o. Men rakk det ikke mens NRK hadde den ute.

Noe ny bra engelsk humor i det siste? Ala black books, green Wing, coupling osv?

BenteR sa for siden:

Jeg trodde også at Homeland var en ren krigsereie, men selv om handlingen inkluderer terror og militære, så er det dramaet i serien + personlighetene som fenget meg.
Jeg likte den så godt at jeg faktisk kjøpte serien på DVD i julegave....

Jammo sa for siden:

Drikker dere fettkaffe til frokost? Har dere en god oppskrift? Er dette å anbefale når jeg skal feks kjøre til jobb, istedenfor å ta 2 skiver (lavkarbobrød). :)

Jeg liker også Orange is the new black , og Homeland. Hva med Sherlock på netflix? Breaking bad? The Killing har jeg også hørt skal være veldig bra :)

Jammo: Jeg drikker fettkaffe til frokost. Tar enten bare og visper i en ss kokosfett eller en stor ts kokosfett og en stor ts smør :) Jeg har gjerne litt frokost itillegg da,men lager kaffen bare for at jeg syns det er så godt :)

Carisma sa for siden:

Sambo har nettopp sett hele breaking bad, det er virkelig ikke min greie. :o eller, jeg er lei av den type serier... Jeg er til og med lei Big bang theory! :rolleyes: Har lyst til å se noe som gir meg noe jeg nå. Ikke bare se ting for underholdningen. Som nevnte Fish tank, og De urørlige. Eller Før soloppgang fra nittitallet. Litt sånn feelgood.

langaard sa for siden:

Se downtown abbey på netflix, jeg forelska meg helt i den serien :)

Carisma sa for siden:

Nå vet jeg at jeg er vanskelig, men jeg får utslett av britiske kostymedramaer. :flau:
Hehe, jeg har alltid sett på meg selv som en med bred smak i film, men nå begynner jeg å tvile :rolleyes: tror det er mer at jeg liker de litt sære tingene, at det med bred smak er ift de som kun ser amerikanske actionfilmer og blockbustere (jeg kjenner endel av dem).
Men jeg ser den tredje filmen i Før soloppgang/før solnedgang trilogien har kommet p3.no/filmpolitiet/2013/09/for-midnatt/ Må sjekke om noen streamer den, eller kanskje biblioteket har den.

Spinnerette sa for siden:

Om du ikke har sett Peep Show, så kan jeg anbefale det! :)

Cyan sa for siden:

Shameless. Den originale (britiske) ligger på Netflix. Alle sesongene. Virkelig en av de beste seriene jeg har sett.

langaard sa for siden:

Finner ikke den på netflix, jeg:confused:

Cyan sa for siden:

What!? Har de fjernet den da kanskje? Er noen måneder siden jeg så den.

Ellers så syns jeg faktisk de to første sesongene av Skins var absolutt sebart, selv om det vel er rettet mer mot
unge voksne.

Cyan sa for siden:

Åh, da har de nok fjernet den. Det var dumt, for det er virkelig en morsom og bra serie.

Carisma sa for siden:

Den har jeg faktisk lagt til huskelista mi for en stund siden :ja:

amritam sa for siden:

Jeg trodde heller ikke Homeland var noe for meg, men jeg tok så feil! Men jeg sluttet etter de første par episodene og tok den opp igjen senere - den blir virkeleg bare bedre etter hvert. Ellers ble jeg hekta på Grey's Anathomy, og det var vel heller ikke en serie jeg hadde store forventninger til.

Supera sa for siden:

Hm, det skal være en vanlig effekt av eggløsningen, men jeg har så langt ikke møtt på noen som merker noe til det... Har ikke spurt så veldig mange da... Bare venninnegjengen min, og nå her. Temaet kom opp en gang jeg hadde eggløsning og luktet noe de andre ikke luktet og så sa jeg at det var nok den forbedrede luktesansen min siden jeg hadde eggløsning da. Ingen hadde hørt om det, og ingen følte de hadde merket noe til forbedret luktesans når man har eggløsning.

Vel, neste gang, prøv å være obs på det. Prøv å lukte på klærne du brukte i går. For meg når jeg har eggløsning lukter de som at man har gått med dem i en uke og så har de ligget en måned i skittentøyskurven.

Supera sa for siden:

Mine guilty pleasures er Switched at Birth og Saving Hope. Liker vanligvis ikke drama og i alle fall ikke sykehusdrama, men Saving Hope har en interessant versjon av sykehusdrama. Om de er på Netflix eller HBO Nordic vet jeg ikke.

Cyan sa for siden:

Jeg har perioder hvor jeg går rundt og kjenner veldig mange lukter, spesielt røyklukt. Mannen min påstår at det er noe jeg innbiller meg, men neste gang jeg opplever det samme skal jeg jaggu sjekke hvor jeg er i syklusen :ja: Jeg har heller aldri hørt om at man skal ha forbedret luktesans under eggløsning.

Carisma sa for siden:

Jeg har øyeblikk hvor jeg kjenner lukter veldig tydelig, altså kan skille mye bedre enn vanlig mellom forskjellige lukter f,eks, og tenker ofte oj, nesten som da jeg var gravid. Men med litt ustabil syklus har jeg aldri dratt noen link mellom disse, men skal ha der i bakhodet ja. :ja:

Sanney sa for siden:

Nå går jeg på psprøyte og har ikke eggløsning, men jeg har merket at luktesansen har forandret seg veldig det siste året.. Lukter jeg ikke reagerte på før reagerer jeg veldig på nå...

Apropos psprøyte. Jeg har gått på den i fem år og nå sier legen stopp, jeg må ha pause... Hvor lang pause svarer han ikke på. Så jeg må finne på noe annet å bruke.
Jeg er helt ubrukelig på å huske å ta piller, og har ikke fast døgnrytme... Så jeg tenkte på å prøve det p-plasteret.
Skulle helst sett at det ikke ga mens, men jeg får visst ikke i pose og sekk. For min del kunne jeg gjerne fjernet hele skiten, men som snart 32åring og uten barn får jeg ikke lov...

BenteR sa for siden:

Om ikke reglene har forandret seg har du lov til å sterilisere deg etter å ha blitt 25 år, men tror ikke det offentlige godtar å fjerne alt fordi du vil slippe mens altså....
Når det gjelder luktesans så er jeg familiens nese (og ører) alltid. Har aldri merket forskjell fra eggløsning eller andre ganger.

Carisma sa for siden:

Å aldri ha mens øker sjansen for celleforrandringer (og infeksjoner) i livmoren, for da hoper det seg opp masse slim. (Da jeg fikk igang mensen etter noen års opphold pga PCOS hadde jeg over en kg slim samlet opp i følge gyn da hun så på ultralyd.) Så selv om det er behagelig å slippe er det ikke verdt det i lengden. En venninne av min mor var døden nær av livmorhalsbetennelse, som man kan få når ting ikke renses ut.

Sanney sa for siden:

De to siste årene jeg hadde mens hadde jeg 3, 4 og 6 MÅNEDER sammenhengende mens. Jeg ønsker meg IKKE tilbake dit. sånn før den tid hadde jeg mer eller mindre normal syklus og smerter, dog mye blod.

psprøyta mi "utløper" i februar, så jeg prøver å finne ut av andre alternativer..

Lemen sa for siden:

Hva med p-stav da? Den holder i 3 år i slengen.

Carisma sa for siden:

Hvor lenge etter en kikkhulssoperasjon (7 hull) begynner kroppen å fokusere på andre ting enn å reparere seg selv? Altså når er det vits å begynne å tenke på kostholdet igjen?

nellie sa for siden:

Etter en operasjon er næringsomsetningen din høyere enn den er til vanlig. Men som regel vil det man forbrenner være mindre, fordi man holder seg i ro. Der finnes ingen vitenskapelige holdepunkter for at kroppen dropper sin normale næringsomsetning for å lege seg etter en operasjon. Ingen grunn til å ikke passe på hva man spiser, fra et par dager etter operasjonen.

Det viktigste da er å la være å røyke, at man spiser rikelig med proteiner og evt. kan man jo spise mat som fremmer sårtilheling og som er betennelsesdempende.

Har man abnormal utskillelse av kortisol kan selvfølgelig dette muligens avvike, men dette finnes det ikke noe særlig retningslinjer for. Er vel uansett noe man bør dra til legen og få medisiner imot. Bør da testes for Cushings-symdrom.

Carisma sa for siden:

Jeg har høyt nivå av stresshormoner i omløp konstant, så det var litt det jeg tenkte på, at de blir jo ikke lavere nå. Så det vil klusse med forbrenninga uansett. Så spm burde egentlig vært når kan jeg forvente at ikke operasjonssåret lenger er et ekstra stresselement for kroppen?
Men jeg ser at jeg nok uansett bør øke inntaket litt utover et glass biola eller en youghurt i ny og ne :o "spiser" bare for å holde magen i gang egentlig, proteinkilder er sørgelig fraværende...

Lava sa for siden:

Hvilken type bikinibukse er "finest" på?
Ifjor fikk jeg en bukse av datter som hadde kjøpt feil, det var en slik "bokser" type. Kjekk den men usikker hvor fin den var på :p

Så at de fleste hadde vanlige, uansett hvilken størrelse de var selv. Mine bikinibukser er gamle og jeg trenger nye. Liker ikke at de tyter inn i sidene, som de ofte gjør.. Greit jeg har gått ned i vekt, men er fortsatt polstret rundt hoftene.

Er det så enkelt at bare man finner rett størrelse så ser det ok ut? :confused:

TrillTrall sa for siden:

Nei, det er ikke så enkelt som at riktig størrelser ser ok ut. Synes jeg. G-string f.eks... Det passer ikke på de fleste for å si det sånn! :) Både jentungen og jeg liker litt mer hipsterfasong på bikinitruser, altså ikke for smale i siden. Jeg liker jo at de går litt opp på magen og er såpass stødige stoffet at det holder magen på plass. :rolleyes: Helst skal den også dekke rumpa såpass at den ikke smyger seg mellom rumpeballene når man går (såkalt nysgjerrig-truse).

Marella77 sa for siden:

Noen her som har vært på Friskvernsklinikken i Asker?

Lava sa for siden:

Haha, ja nei stringtruse blir de ikke! :D

TrillTrall sa for siden:

Hvis man har stram sprettrumpe kan man jo ha det, men for oss som har rundet både 30 og 40 år kan g-stringen få ligge igjen i butikken, for de fleste av oss i alle fall... :)

kennygirl sa for siden:

Hva er best? Netflix, hbo, viaplay eller noe annet?

Jeg syns også type hipster er finest. Skjuler litt, men dekker ikke alt liksom :p Jeg har en fra Freya tror jeg som har snøringer gjennom stoffet på sidene sånn at man kan bestemme hvor smalt man vil ha det på sidene. Fra ganske smalt til så bredt at man dekker sideflesket. Om det er litt snøring eller pynt på syns jeg også at det får litt fokuset bort fra selve trusa alle ujevnheter under :p

langaard sa for siden:

Jeg liker de med knyting i sidene og lave i livet :)

Carisma sa for siden:

Vanskelig å si, kommer an på hva du liker. Jeg har Netflix og sambo HBO, og vi bruker begge deler like mye. Men Netflix har mye mer barneinnhold, så treåringen bruker den mye.

mereo sa for siden:

Den dagen du ser meg gå med string - så kan du få ta meg bak låven.
Jeg føler liksom ikke at det er meg jeg. Det var ikke meg da jeg var 13-14 og det var inn heller, følte meg ukomfortabel.

Tror man må prøve seg litt fram for å finne ut det som funker for seg :)
Har funnet mine typer på ebay faktisk av alle ting.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.