< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

nellie sa for siden:

Dette er kompressjonsklær, så da dekker de nok et litt større størrelsesregister ja.:) Selges på XXL ihvertfall.

TrillTrall sa for siden:

Spørs om jeg må en tur innom XXL etterhvert. :) Den lilla var lekker altså...! :) Hvite har jeg sluttet å kjøpe, de holder seg ikke fine så veeeeldige lenge liksom... :rolleyes: Og bare svarte blir litt kjedelig, det er jo morsommere å trene når man føler seg litt fin! :) Og det kommer fra hun som kan niks og nada om mote og aldri bruker sminke... :lol: Men treningstøy - se det blir noe annet! :D

Carisma sa for siden:

Jeg sa ikke styrke, jeg sa Step ;) det spretter rimelig mye opp og ned, jeg har ikke klart å få så mye "sleng" med løping som med det. Styrke blir noe helt annet ja.

TrillTrall sa for siden:

Step - sånn kasse hvor man går opp og ned? Jeg har ikke prøvd det og har litt problemer med å se for meg at det kan skape i nærheten av like mye "sving og sleng" som under jogging...?

Carisma sa for siden:

Går? Det må være en kjedelig time. :). Hopper og løper er mer det jeg er vant til. Men jeg blir litt lett revet med... :rolleyes: men jeg har trent fotball i mange år, samtidig som jeg var på endel steptimer og timene krevde mer stabilitet enn løpingen på banen. Uansett, poenget litt var at det lønner seg å gå ned en str i sportsbh ift vanlig.

TrillTrall sa for siden:

I cupen da. Om jeg skulle gått lengre ned i omkrets på mine hadde jeg ikke fått dem på meg tror jeg. Det er vanskelig det der, som en annen her bemerket - det er jo ikke forskjell i størrelsen bare fra merke til merke, men også fra modell til modell innen samme merke!

Carisma sa for siden:

De jeg har vært har vært sånn m-l-xl str. Så jeg gikk for m da jeg burde hatt l. Som sagt tør det litt på ryggen, men (så ut som en kamel....) :rolleyes:

TrillTrall sa for siden:

Jeg ønsker meg bilde av den bakfra så jeg kan se hvor mye reguleringsmulighet man har på stroppene... Det er antagelig så lite at også denne vil bli for stor over skuldrene for meg.

TrillTrall sa for siden:

Og kun håndvask!? Ha ha ha... Alt av treningstøy går i vaskemaskina her i huset. Alt. I grunnen er det bare dunjakker og bunader som ikke gjør det når jeg tenker meg om. Den var ikke noe fin heller på det bildet der. Og som du sier - borrelås? Tja... Er usikker der gitt.

Cyan sa for siden:

Borrelås på stropper fungerer helt fint. Eller, det er sikkert store forskjeller der også, men den jeg har med borrelås fungerer i hvert fall greit. Men håndvaske treningstøy er tungvint, ja.

annex sa for siden:

Hadde en trenings-BH med borrelås i stroppene, det funka ganske lenge, og stroppene var lette å justere. Da borrelåsene begynte å bli litt slitte, sydde jeg bare et par sting for å holde borrelåsene / stroppene på plass, og brukte BHen en god stund til.

TrillTrall sa for siden:

Har hatt noen runder med å sette på noen sømmer her og der ja - kjøpte en ganske dyr bikini på postordre i fjor og den viste seg å ha stropper som kunne tas av og de spratt av mens jeg tok på meg overdelen! Helt ubrukelig. Endte med å kjøpe "nøkkelringer" og tre på mellom stroppene og selve overdelen, både foran og bak. :)

mereo sa for siden:

Jeg syr fast stropper til halternecks jeg!
Fordi jeg ser ut som om jeg er brytemester om jeg bruker halternecks.
Føler meg litt som ei bestemor når jeg gjør det, kanskje mest fordi min bestemor sydde igjen knapper og utrigninger som var "litt mye" i hennes verden. :P

TrillTrall sa for siden:

Halternecks er det i alle fall bare å glemme, det gjør rett og slett vondt - men det finnes jo så mange lekre!!! Ønsker meg spretne små b-cups som egentlig ikke trenger støtte engang! Da skulle jeg boltret meg i bh'er og bikinier da! :p

mereo sa for siden:

Du vil ha sånne du også ja..
Godt å høre jeg ikke er alene.
Sånne som ikke slår deg ut om du hopper litt for mye før du har kledd på deg!:D

Kanutten sa for siden:

Hvorfor strever man mye for å behage andre som ikke fortjener det/vil la seg behage, i stedet for å behage dem hjemme som faktisk fortjener det??

TrillTrall sa for siden:

La meg si det sånn - jeg rocker ikke med rockeringen uten bh... :p

Cyan sa for siden:

Hørt om blyanttrikset? Jeg tar halvannenliterstrikset :cool:

mereo sa for siden:

Haha!
Bruk litt gaffateip, så duger blyanttrikset :D

Carisma sa for siden:

Jeg klarte faktisk å stoppe blodomløpet helt i nakken da jeg prøvde halterneck :rolleyes:

Prøvde blyanttrikset en gang, aldri sett blyanten siden.... :lol:

Godt spørsmål jeg har stilt meg endel i det siste!

TrillTrall sa for siden:

Blyant? Gi meg hele penalet... :rolleyes:

Lemen sa for siden:

Jeg har som sagt denne bh'en, og jeg har ikke akkurat noe lite frontparti... Bruker vanligvis 70I/65J i bh'er, og det borrelåset har aldri løsnet. Jeg putter den treningsbh'en i vaskemaskinen på 40, og den har holdt fint.

Cyan sa for siden:

Åh, supert! Da tenker jeg at jeg prøver den, for de har i hvert fall stor nok omkrets for til meg, og jeg har jo vært fornøyd med vanlig bh fra change fra før også.

Kanutten sa for siden:

Nå vet jeg at mspoden får negative nyheter på sykehuset i morgen. Skal jeg forberede ham eller ikke?

TrillTrall sa for siden:

Men den ser jo ut til å gå så innmari høyt opp foran? Jeg svetter jo enorm mellom puppene som det er, blir det ikke fryktelig klamt og vått når det blir opptil flere lag stoff? Jeg er ikke så glad i sånne som gir "monopupp" som denne jo gjør til tross for at den har cup'er innenfor det ytterste laget.

Cyan sa for siden:

Flere enn meg som samler vann i lutealfasen, og ikke under mens? Jeg har inntrykk av at de fleste samler vann under mens, men jeg gjør det altså fra eggløsning og bruker ikke å gå ned noe i lutealfasen, mens jeg bruker å gjøre et stort hopp ned på første blødningsdag. Føler meg litt motsatt av andre, men mulig det er vanligere enn jeg tror?

Lillemy71 sa for siden:

Er helt lik jeg også. Rundt eggløsning sveller jeg opp og det holder seg nesten konstatn til første dag av mens, da går jeg gradvis ned i størrelse.

Carisma sa for siden:

Jeg gjør det begge gangene jeg. Så for min del har jeg et vindu på en drøy uke hvor vektinedgang er mulig hver mnd. :rolleyes: Hvilket forklarer snittnedgangen på 0,3kg i mnd på forrige runde.

Rin sa for siden:

Det har alltid vært sånn for meg også. Skikkelig blubbe ved EL, bittelitt bedring før superblubbe i 3-4 dager før mens. Enorm lettelse og fryktelig mye tissing på første blødningsdag. :o

smgj sa for siden:

Samler fra eggløsning og opp til mens. Slipper vann sammen med at mensen starter. Matlysten går også opp fra EL til mens, og faller ved mensstart.

smgj sa for siden:

Det tror jeg er veldig vanskelig å svare på for andre.... klem

Cyan sa for siden:

Ser ut som det er ganske vanlig da :ja:

nellie sa for siden:

Jeg går bare skikkelig ned sånn dagen etter 1. dag mens og 1. dag etter EL. Resten av tiden er et evig vannsamlings- og vannslippsbonanza.

Butterfly83 sa for siden:

Jeg samler vann rett før EL som slipper en dag eller to etter. Så bygger det seg opp et par dager før mens igjen som slipper når jeg begynner å blø som regel, kanskje dagen etter.

Kanutten sa for siden:

:klem: Takker! Jeg sa ingenting til ham... Men jeg selv var psykisk forberedt. Han har hatt flere attaker; noen nye og noen eldre. Han skal nå over på ny medisin. Dvs at sykdommen har blitt værre. Jeg blir så lei meg for en ung mann på 20 år skal nyte livet og ikke sitte hjemme og føle at alt går forbi siden han ikke klarer følger med de andre unge mennene. Jeg skulle ønske at han innser hva som feiler ham og ta ting derifra i stedet for å sitte hjemme og føle at han ikke lykkes. Han skal heldigvis snart ned til Hakadal. Håper de klarer hjelpe ham :love:.

streber sa for siden:

[font="Comic Sans MS"][size="3"] Får håpe det Kanutten! Nok å tenke på for dere alle skjønner jeg! Så bra du har ordnet deg mer tid til å følge opp podene:) De er nå heldige som har deg hvert fall:)

Lava sa for siden:

Hva er mest "effektivt" vedr planken, å holde så lenge man klarer eller kortere runder?

jeg klarer fint 1,5 minutt eller mer, men lurer på om feks 3x30 sek er bedre..

mereo sa for siden:

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror vel det å repetere og øke tiden etterhvert er bedre enn å bare "max'e".

Cyan sa for siden:

Å holde planken så lenge man klarer er vel egentlig bare en fin måte å måle fremgang på en gang i blant. Det man kan gjøre er at man etterhvert gjør tyngre versjoner av planken fremfor å bare øke tidene. Eksempelvis når man fint klarer 3x60 sek begynner man å planke mens man vugger litt frem og tilbake, eller tripper litt på stedet, strake armer, en hånds stående roing (gjerne med en manual eller kettlebell i hånden hvis man klarer, utrolig bra øvelse for stabilitet og styrke i coreområdet) mens man står i planken, legger inn sideplanker, tar motsatt albue og kne mot hverandre mens man står i planken osv.

nellie sa for siden:

Å stå og holde planken i evig tid blir som å fortsette å ta flere og flere repetisjoner av en øvelse, med samme belastning, hele tiden. Tilslutt ender man opp på 100 repetisjoner med 50 kg beinpress, man gjør ingenting annet enn å underholde muskelen.

Derfor må man, som Cyan sier, finne på andre og tyngre versjoner av planken.

Lava sa for siden:

Takk for svar! Det var egentlig det jeg trodde, så da varierer jeg litt fremover :)

milena sa for siden:

Jeg forelsket meg i noe min PT kaller for krabbe-øvelsen: man begynner stående med hendene nede ved føttene (strake ben), så "går" man framover med hendene så langt som mulig (slik at man kommer i en stilling som er mer utstrakt enn planke), der holder man bittelitt og så går man bena fram til hendene. Og så på an igjen.

Lava sa for siden:

hmm, det går nok ikke med min rygg, er stiv og vond, men jeg kan jo prøve haha. takk for tips :D

Carisma sa for siden:

Det stemmer ikke. Det er stor forskjell på statiske øvelser og gjentagende repitisjoner.

Carisma sa for siden:

Omega 3, hvilket tilskudd er det beste? Jeg har jo hørt om at endel er harsknet osv. Er det bedre å ta noe, selv om det ikke er premium kvalitet, eller bør man heller droppe det enn å ta halvdårlige?
Dette stresser meg voldsomt om dagen, så håper noen har et godt svar :o Leddene mine skriker etter tilskudd.

Cyan sa for siden:

Her er resultatet av en undersøkelse, men den er nesten fire år gammel da.

bramat.no/kosthold/matvarer/388-harske-oljer-kan-vaere-helseskadelig5

Jeg bruker Møllers sin trippel omega eller noe sånt, eller bare vanlig Møllers tran. Varierer litt. Kjøper alltid boksen eller flasken med lengst holdbarhet. Det er vel enklere å merke om oljen er harsk dersom du styrer unna kapslene. En gang opplevde jeg at jeg gikk og gulpet tran hele dagen av noen kapsler, og da kastet jeg den boksen siden jeg tror jeg har hørt at det var et tegn på at den kunne være harsk. Ellers tror jeg ikke det er nødvendig å bruke så mye energi på å stresse så fryktelig med det altså. Er du fryktelig skeptisk er det jo bare å ta olje fremfor kapsler, og må du ha kapsler kan du jo ta en kontrolltest ved å snitte noen kapsler og smake om oljen er harsk. Tror uansett det er bedre å ta tilskuddet når man trenger det enn å droppe det.

Fant denne også.:
forskning.no/fisk-forebyggende-helse-menneskekroppen/2011/11/ufarlig-fiskeolje-i-kosttilskudd

Carisma sa for siden:

OK, det er møllers jeg har hørt at særlig skal være harske. Og de har vel ikke så mye omega i hver kapsel?

Ser forøvrrig ut at den jeg har tatt er trygg, Nycoplus Omega-3 høykonsentrert. Da den var ny hvertfall... Tror jeg må kjøpe ny, den har stått endel år i skapet. :rolleyes:

Cyan sa for siden:

Møllers tran kommer best ut i den testen. Vet det var en sak angående Møllers, men det er veldig mange år siden. Ga dem vel såpass dårlig rykte den gang at de har skjerpet rutinene kanskje? Møllers har forskjellige produkter med ulikt innhold Omega3. Jeg velger den som har mest. Den du tar brukte jeg før, og kjøper den fortsatt når apoteket har kampanjer på dem. Var fornøyd med dem. Møllers tar jeg fordi den er lettere tilgjengelig og billigere (selges ofte i billige to pk på Coop).

Carisma sa for siden:

Kommer nok til å fortsette med de høykonsentrerte (eller begynne igjen...), men får prøve om jeg får i treåringen de møllers dobbel. De andre er gigantiske, møllers har hvertfall overkommelig størrelse.

nellie sa for siden:

Hva er det som ikke stemmer mener du? Hvilken effekt får man av å holde planken I 2-3-4 minutter? Du øker utholdenheten. Akkurat som du gjør ved å trene 9000 reps med alt for lette vekter.

Isometrisk/statisk trening er flott det, men ikke når det er så lite utfordrende at man klarer å holde samle stilling i flere minutter. Sånt er mer mental trening enn trening for muskelen.

Damer som har vært gravide bør forøvrig ikke trene planke, sier de som har greie på det.

Lillemy71 sa for siden:

Det er ikke bare de som har vært gravide, men også de som har hatt stor mage pga av overvekt. Grunnen er at man da kan ha diastase (delt bukmusklatur) i større eller mindre grad og at planken kan gjøre dette vondt verre. Det finnes egne øvelser som er anbefalt for de som har diastase.
nhi.no/livsstil/kosmetisk-medisin/plastisk-kirurgi/delte-magemuskler-stor-mage-som-ikke-kan-slankes-trenes-34991.html

Når det gjelder planke er det en omdiskutert øvelse både av eksperter og lekfolk, et av de største problemene er vel at så mange gjør den feil, selv om de tror de gjør den rett. Selv har jeg trent aktivt i mange år og hatt mye hjelp av PT, jeg sliter enda med å få den hundre prosent riktig.

Cyan sa for siden:

Håh, sånn mage har jeg hatt siden fødselen. Endelig en god unnskyldning til å droppe planken :D

TrillTrall sa for siden:

Jeg bruker Møller sin Omega3 Ekstra sterk og tar 3 stk om dagen og det funker fint. Har prøvd andre typer, men synes ikke de har sammen virkning. Når jeg er ferdig med kapslene jeg har liggende skal jeg gå over til tran har jeg tenkt.

Carisma sa for siden:

Eeeeeeek! Jeg har nettopp operert delte magemuskler etter graviditeten og tenkte å begynne med planken neste uke. :eek::eek::eek::eek: Og vi hadde den som avslutning på barselyogaen også, kan det ha gjort det verre? :confused:

(Forøvrig syns jeg artikkelen var merkelig, for ingen av behandlingsmåtene de skisserer er i nærheten av det som reelt ble gjort. Dessuten sier de at " ingen risiko for at tarmslynger presser seg gjennom åpningen og utvikler seg til inneklemt brokk" hvilket overhodet ikke stemmer! Første gang jeg ble undersøkt fikk jeg beskjed om at de ikke gjorde noe med det før det oppstod inneklemt brokk, og nå fikk jeg operasjon nettopp på bakgrunn av dette. )

Marella77 sa for siden:

Jeg har vasket min dunjakke i vaskemaskinen, og nå stinker den fjøs! Noen som har tips?

Anne sa for siden:

Du må kjøre dunjakke i tørketrommel med eks tennisballer eller joggesko for å banke duna, så den ikke blir liggende i bløte klumper. Uten tørketrommel kan den ikke vaskes hjemme. Send den på vask/rens om du ikke har annen mulighet.

TrillTrall sa for siden:

Hvis du har latt den henge og tørke og ikke kjørt den i trommel så er den nok ødelagt vil jeg tro. :(

Carisma sa for siden:

Alltids mulig å vaske igjen og tørketromle, kanskje det går bort.

TrillTrall sa for siden:

Duna er vel klumpet sammen, men det kan kanskje funke å gjøre den skikkelig gjennomvåt, sentrifugere og så tromle igjen - jeg vet ikke. Hun får ta den med seg til et vaskeri og spørre om de kan hjelpe henne, men det koster jo litt.

Kanutten sa for siden:

Jeg har lenge hatt trøbbel med å tisse... Ikke urinveisinfeksjon, men jeg får vondt i sete og lår når jeg liksom "tar i". Lurer på om det er isjas igjen? Hadde isjas for ca et år siden, men da var ikke tissing noe problem. Har nå konstant "tannpine" fra korsryggen, via baken, baksiden/yttersiden av lårene, baksiden av leggene og under føttene helt ut i tærne. Det gjør vondt, men det er mest irriterende vondt; ikke lammende... Sååå, kan det fremdeles være isjas? Må nevne at det er umulig å sitte for det gjør for vondt.

Marella77 sa for siden:

Jeg tok jakken i tørketrommelen med sko... Men takk for svar :)

Lillemy71 sa for siden:

jeg tok egentlig bare noen greier som jeg fant på nettet for å underbygge det jeg sa, dette er nemlig en diskusjon som jeg har hatt med kirurgen i forkant av en mulig bukplastikk. Han anbefaler folk med diastase og kjøre andre/egne øvelser for å prøve å minske diastasen før operasjon. Jeg har heldigvis ikke så mye, men han kommer til å sy sammen dersom jeg tar operasjon. Venninna mi hadde så mye som 9 cm åpning og fikk beskjed om at hun stod i fare både for brokk og alvorlige ryggproblemer. Allikevel fikk hun ikke dekket dette for hun hadde ikke løst skinn. Hennes diastase var så stor at øvelser ikke hjalp noe særlig, men hun fikk klar beskjed både fra kirurg og fysio at planke var nei.
Hvordan det er nå etter operasjonen vet jeg egentlig ikke, det er jo ikke åpning der nå lengre.Har forstått det sånn at dersom man har diastase og tar planke så der det noe i den øvelsen som gjør at musklene kan skli lengre fra hverandre, spesielt derom man ikke klarer å gjøre det 100% riktig, noe de aller fleste sliter med. Men når du har operert og sydd sammen, har du jo ikke diastase lengre?

Carisma sa for siden:

I følge manuellterapeuten min ville musklene uansett skli fra hverandre så lenge de var delt, så han nabefalte ingen trening overhodet. Som han sa hadde han aldri sett noen som hadde blitt bedre av å trene magen, men han hadde sett mange eksempler på det motsatt (at de skal mer fra hverandre)

Marella77 sa for siden:

Hva gir man en mann på valentinsdagen? Tom for ideer...

BenteR sa for siden:

Har aldri og kommer aldri til å gi etter for kjøpepresset med slike dager som Valentinsdagen, så der kan jeg ikke svare deg.
Noen som har vært ute for at man jobber 100 %, men arb.giver betaler 60 % lønn og NAV (aap) betaler 40 %????
Pr.i dag jobber vedkommenede 100 % og får 100 % lønn av arb.giver, men nå vil NAV at dette skal forandre seg. Lurer på hva som skjer f.eks. når vedkommene skal ta opp lån til bolig, fremover (aap er jo tidsbegrenset),etc?
Noen som har erfaringer med dette?

Butterfly83 sa for siden:

Ingenting? :p

En ekstra god middag eller en runde i halmen er vel godt nok :geip: :D

mereo sa for siden:

Min får ett koselig kort. I år skulle han ha fått blomster, men det blir ikke noe av.
Så da får han hjemmelagde kjeks og brød.

Kanutten sa for siden:

Takker for tips, men det var nok isjas... :(

langaard sa for siden:

God bedring!! :klem:

Kanutten sa for siden:

Mannen min og jeg har kjøpt ei god flaske rødvin og gode oster. Vår valentingave til hverandre blir da rødvinogostkos hvor vi har pyntet oss for hverandre og skal tenne stearinlys og bare prate sammen. De helt "dype" samtalene tar vi oss altfor sjelden tid til så jeg må si jeg gleder meg til i morgen kveld! Blir som å være på stevnemøte igjen. :love:

Kanutten sa for siden:

:klem: Takker! Klarer å sitte normalt nå samt bimmelim. :p

langaard sa for siden:

Godt å høre :D

Kanutten sa for siden:

Jeg har aldri skjønt det der med at det er kjøpepress på slike dager. Man velger jo selv hvordan man vil markere dagene og jeg kjøper aldri noe spesielt. Jeg liker at man gjør stas på hverandre på en annen måte enn det man pleier gjøre og bruker tiden sammen på en sånn "sterkere bånd" relasjon.

Kanutten sa for siden:

Jepp! Valentine! Here I come!!! :lol:... Ender vel opp med isjas igjen... :rolleyes:

langaard sa for siden:

Isjastine :lol:

Carisma sa for siden:

Ikke en dritt :D om man skal følge den amerikanske originalen skal vel han gi gave og hun stille opp på alt han ønsker. :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Valentine er overhodet ikke en amerikansk skikk. Har vært mange ganger i den kirka i Dublin hvor relikvier etter St Valentine ligger.

Carisma sa for siden:

Jeg henviste til "kjøpe gave og gjøre det til en svær greie", og det er veldig amerikansk...

Marella77 sa for siden:

Takk for svar! ❤️ Happy valentines day ❤️

Carisma sa for siden:

Nå er det heldigvis et par år til jeg må forholde meg til det, men hvordan får man ferier til å gå opp når barna begynner på skole? Har foreldrene aldri ferie sammen lenger? Med fem uker hver går det jo akkurat til skolens ferier. Og da er ikke planleggingsdager, påske, jul osv regnet med.

streber sa for siden:

De fleste tar, etter min erfaring 2-3 uker samtidig , for å kunne reise på turer. Resten hver for seg. Sfo har mange steder åpent mye av ferien. Besteforeldre, nabotenåringer etc må også til for å få kabalen til å gå opp:)

Carisma sa for siden:

Uff, jeg kjenner jeg gruer meg allerede! :eek:
Er litt bortskjemt når man er oppvokst på gård, for da var det jo noen der alltid. Men det var jo ikke akkurat ferie heller da :o

Cyan sa for siden:

Sommerskole, Sfo, besteforeldre og delt ferie, og så 3 uker ferie med hele familien på sommeren. Gjør kollegaene på jobben min i hvert fall. De fleste får det jo til å gå opp, til og med folk helt uten familie i nærheten, så da gjør nok dere det også.

Lemen sa for siden:

Her bruker skoleferien å starte med en uke (evt. 3 dager) med fotballskole, så alle mine tantebarn bruker å gå på det. Det hjelper iallfall på planlegging av pass i feriene...

Ellers så irriterer dette meg grønn allerede, enda jeg ikke har barn. Jeg må tilpasse min ferie etter når barnehagen til kollegaen min holder stengt, og har gjort det i 10 år. Kjipt at jeg aldri kan ha ferie de 2-3 ukene, som er de samme hvert år, men denne sommeren er heldigvis siste gang dette går ut over meg, siden siste barnet skal på skole til høsten. Vanskelig med ferieavvikling i en liten bedrift. :o

Cyan sa for siden:

Sånt er vanvittig irriterende, selv om det er forståelig at det blir sånn. Jeg hadde ikke ferie sammen med mannen min i fem år, før vi fikk barn, fordi jeg måtte passe fortet på jobben. Mannen min jobbet i byggebransjen og kunne ikke bestemme ferien selv - så de stengte jo selvsagt byggeplassen i fellesferien, påske, jul osv. og på alle inneklemte dager, altså alle de dagene som jeg ikke kunne ta ferie. Ikke rart det tok lang tid før vi fikk barn :lol: Nå befinner jeg meg heldigvis på kundesiden og ikke konsulentsiden, så vi får i grunn ta ferie når vi vil utenom rett foran lisensrunder og sånn :)

Carisma sa for siden:

Jeg er en av dem som må ha ferie når barnehagen er stengt, og det er ikke så inmari kult å vite at vi er bedriftens hatobjekter når ferielistene settes opp, sånn i tilfelle dere tror vi gjør dette bare for å være kjipe! Det er slitsomt nok å vite at man aldri har mulighet til å stille opp på ting på sparket og ta en ekstra tørn om dere ikke skal gni det inn at vi trenger faste uker. For det er jo ikke VI som velger de ukene heller!!!
Dere kan bytte jobb, vi kan ikke dumpe ungene!

Kanutten sa for siden:

Der jeg jobbet måtte vi om sommeren ta ferie samtidig som sjefene. Det førte til at vi sjelden kunne planlegge årets ferie før tidligts først i mai. Og da var ferien satt. Ikke rom for justeringer. Vi måtte også ta ei uke på høsten når de dro på kurs. Ikke noe slinger i valsen der heller. Og så måtte vi ta fri i vinterferien. Vi fikk aldri selv bestemme ferie eller kunne være spontan å bestille en billig sydentur utenom sesong.... Sjefen kan bestemme all avvikling av ferie..

Lemen sa for siden:

Nei, jeg kan faktisk ikke bytte jobb uten å flytte fra her jeg bor, og jeg skal tilpasse meg for ellevte sommerferie på rad, så det er vel ikke så rart at jeg synes det er litt kjipt?
Dessuten så er det ikke kollegaen min jeg er irritert på, eller synes er kjip, men kommunen som feriestenger barnehagen. Har ikke beskyldt hverken deg eller kollegaen min for å være kjip, men jeg kan vel få synes at situasjonen er kjedelig uten å få kjeft fra deg?
I nabokommunene feriestenger de ikke, og derfor synes jeg at de burde prøve å få til et internt samarbeid i de kommunale barnehagene i min kommune også, slik de gjør andre plasser. Er mange som ikke har mulighet til å fastsette ferien sin selv. Har f.eks en sykepleiervenninne som enten må ha tidlig, eller sen ferie, og dermed aldri har kunnet ta ut ferie i hele perioden når bhg er stengt, og må belage seg på besteforeldre og tanter/ onkler i deler av den feriestengte perioden.

Carisma sa for siden:

Den oppskriftsamlinga i wordformat som lå ute, er den fjernet?

Gerd sa for siden:

Denne i 1. innlegg?

Carisma sa for siden:

Det var alt for innlysende! :D Takk

TrillTrall sa for siden:

Min fikk ingenting. Og da han ba meg holde frem hendene da vi kom frem på hytta på lørdag trodde jeg bare han skulle varme mine kalde hender og så sto jeg plutselig der med en liten sjokolade med et hjerte på... :love: Men det er første gangen jeg har fått noe og dette var vår 10. valentinsdag... :D

TrillTrall sa for siden:

SFO, en uke hjemme med mor, 3 uker med begge og 1 uke hjemme med far og så SFO de siste ukene. Nå har vi vært såpass "heldige" at vi skilte lag da eldstemann begynte på skolen så vi har delt sommeren mellom oss. :) Noen fordeler skal man tross alt ha.

Nå jobber jeg sammen med en småbarnsforelder og hn har lagt beslag på juli mnd i to somre (i fjor og i år) fordi barnehagen da holder stengt. Vi får ikke overlappe ferien i det hele tatt så jeg er stuck med sen ferie. Men neste sommer har hn ikke barnehagebarn lenger så da skal jeg sannelig ha ferie i juli! Min pålagte ferieavvikling gir jo ringvirkninger til Lille Gubben, eksen og bonusmora også... Men nå er heldigvis mine så store at de greit kan være hjemme alene en uke eller to da og det er deilig. :) I fjor og i år førte det til at Lille Gubben og jeg plutselig satt der med en hel ferieuke bare vi to - og det er jo deilig, men det hadde jo vært koselig å hatt litt ferie med ungene mens de ennå bor hjemme...

Carisma sa for siden:

Jeg har alltid hatt ferie i august, og som regel vært mye heldigere med ferieværet enn dem som ferierte i juli. Pluss at man fikk inn en grisebillig sydentur på slutten når skolen var i gang igjen. Så jeg syns det er kjipt å måtte legge ferien til juli pga barnehagen.
Der søstera til sambo bor finnes det ikke SFO eller idrettsskole, så de må bruke oppsparte midler for å ta ulønnet permisjon i skoleferiene. Og likevel klager lærerne over å måtte jobbe noen kvelder hjemme. :rolleyes:
Men litt penger nord i samme fylket er det barnehage og SFO selv på jule- og nyttårsaften! Det burde i det minste være samkjørt.

Men tre uker samlet ferie er jo bra da, vi hadde ikke så mye før vi fikk unge engang. :D tror første gang var i fjor faktisk.

TrillTrall sa for siden:

Grisebillige sydenturer utenfor skoleferiene kan du bare glemme når du får skoleunger i alle fall. Lille Gubben og jeg hadde kjærestetur på Kreta på et voksenhotell første uka på september i fjor. :love: Etter å ha vært en uke (påspandert av eldste søster!) på Mallorca på småbarnshotell (vi snakker 150 førskolebarn i frokostsalen...) en uke tidligere på sommeren var det paradisisk å bo på voksenhotell - blir garantert gjentatt! :D

Marella77 sa for siden:

Så søtt da! :) koselig med hjerte ❤️Min mann fikk ikke noe, he he, men jeg fikk roser ;)

annex sa for siden:

Bør man knuse chia-frø?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.