< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

BenteR sa for siden:

Jeg bløtlegger dem, siden de sveller. Bruker du de uten at de er bløtlagte, så vil de svelle i magen i stedet. Knuser dem ikke.

Turid42 sa for siden:

Tror ikke det, mener å ha lest et sted at da blir karbene tatt opp i kroppen? Men ikke sikker, altså!

Lillemy71 sa for siden:

Chia frø trenger ikke å knuses for å få nytte av alle næringsstoffene, i motsetning til f.eks linfrø ( og en del andre frø), for kroppen også fordøyer hele Chiafrø.

Det ser ut til at det på et eller annet tidspunkt har oppstått en myte at når man maler frø, enten de er chia, linfrø eller helt andre typer, vil kroppen "ta opp" karbohydratene. Frø har det samme næringsinnholdet enten de er hele eller malte, det er ikke næringsstoffer som mystisk forsvinner eller oppstår når de blir malt. Mye av karbohydratene i ulike typer frø er fiber (løselige eller uløselige) og enzymer i tynntarmen bryter ikke disse ned, men som fordøyes (fermenteres) helt eller delvis av bakterier i tykktarmen, det er nettopp derfor det kan være effektivt på avføring og få i seg en del fiber.

Kanutten sa for siden:

Har hørt at grunnen til at man ikke bør innta så mye malt linfrø skyldes blåsyre.

Lillemy71 sa for siden:

Det stemmer, men man skal innta en del knuste linfrø over tid, man får ikke akutt forgifting av 1 ss knuste linfrø i ny og ne. Nå vet ikke jeg hvordan folk flest bruker linfrø, men selv bruker jeg de kun i knekkebrød o.l og varmebehandling fjerner blåsyren. Ved å bruke knuste linfrø vil man også få mer av de gode næringsstoffene og ikke bare den lakserende effekten som hele frø har. Noe næringsstoff vil nok forsvinne i varmeprosessen, men sånn er det jo med nesten alt :)

Hele frø bør benyttes. Knuste frø vil nemlig frigjøre mer HCN.(1-2 ss per dag for en voksen vil ikke medføre forgiftningfare)
Dersom du vil være helt sikker kan du varmebehandle knuste linfrø ved cirka 90–100 grader i stekeovnen cirka 20 minutter.

Turid42 sa for siden:

Høres jo logisk ut, dette da! :D

Carisma sa for siden:

I lys av vaksinasjonsdebatten som raser om dagen må jeg si jeg er en smule forvirret ang Meslingvaksina. Jeg ser den skal beskytte mot Meslinger, røde hunder og kusma. men dette er da sykdopmmer man likevel får? Jeg hadde meslinger (fikk av vaksina :rolleyes:) da jeg var halvannet, og røde hunder på barneskolen. Og "alle" hadde kusma, så det ble holdt smittefester, men jeg var tydeligvis immun mot det siden jeg var den eneste i barnehagn som ikke fikk det. Så altså, hvorfor vaksinere mot noe man likevel får? Er det for at det skal bli mildere?

Lemen sa for siden:

Om jeg ikke husker feil, så kan det være ganske farlig for fosteret, om gravide blir smittet av røde hunder. Så selv om det i og for seg er en ufarlig sykdom blant barn, så er det om å gjør at det ikke er en sykdom det florer av. ?

TrillTrall sa for siden:

Fikk du den vaksina da? Du er riktignok 9 år yngre enn meg, men jeg fikk den ikke. Ble røde hunder-vaksinert på ungdomsskolen selv om jeg hadde det da jeg var liten, for sikkerhets skyld. Meslinger hadde jeg med påfølgende ørebetennelse da jeg var 12 år, på 17. mai-bildene det året har jeg skaut... Kusma fikk jeg aldri, selv om jeg ble sendt til venninner som var rimelig oppblåste. Men jeg vet ikke når den vaksina ble innført, den var ikke det da jeg var liten i alle fall. Du er sikker på at du fikk den?

Kanutten sa for siden:

Eneste vaksina jeg kan huske var stivkrampe og bcg. Jeg hadde også både kusma, vann-og brennkopper, røde hunder, meslinger som barn. Og reagerer negativt på pirquet tross påfyll.

nellie sa for siden:

Jeg kjenner nesten ingen som har hatt kusma. Kjenner faktisk ingen. Det er ikke noe alle får. Har heller ikke hørt om så veldig mange som har hatt røde hunder eller meslinger. Er mest vannkopper og den femte barnesykdommen som går igjen.

nellie sa for siden:

Det ble meldt om 11 tilfeller av Kusma i Norge, i 2011. 35 i 2013.
www.apotek1.no/lunger-og-luftveier/kusma

Røde hunder er stort sett utryddet, men folk som kommet fra andre land tar det med inn. 3 tilfeller meldt i Norge i 2013.
nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/rode-hunder-2851.html

Meslinger, nesten ingen, men blomstrer opp pga innvandring.

nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/meslinger-2848.html?page=2

Det er da de som ikke er vaksinert som får disse sykdommene.

langaard sa for siden:

Jeg ønsker meg ei joggebukse med lavt liv! Jeg har trålet sportsbutikker, men finner bare med høyt liv :(
Jeg vil ha en som "ligger" på hofta. Noen som vet hvor man får tak i en sånn:confused:

Ethereal sa for siden:

Nedbrettbar midje? Stoffkvalitet (pustende high-tech, joggebuksestoff?)? Vær spesifikk, dame! :D

BenteR sa for siden:

MMR-vaksina kom ikke her i Norge før i 1983, merkelig at du fikk den som halvtannet år gammel da?
Jeg er eldre enn deg og fikk meslinger, vannkopper, brennkopper og kikhoste opp gjennom årene.
MMR-vaksinen er en levende vaksine så man kan få lette utbrudd av vaksinen. Man risikerer også ettersykdommene, noe som er grunnen til at mine unger ikke fikk MMR-vaksinen før de var større. Lillebroren min fikk hjernehinnebetennelse etter MMR-vaksinen og mistet nesten livet fordi ingen av legene koblet symptomene opp mot meslinger/hjernehinnebetennelse.
Ingen av ungene mine har forøvrig hatt noen av barnesykdommene.

Photobscura sa for siden:

Nå kjenner du en. ;) Men det var ingen andre enn meg blant mine jevnaldrende som fikk det, og jeg følte meg nesten litt eksotisk. Teorien var en fetter fra en annen kommune. Men bortsett fra vannkoppene hadde jeg heller ingen andre av barnesykdommene, trass ivrige forsøk på å få meg smittet ...
Husker at jeg ble sjekket en tid etter kusma for hjernehinnebetennelse, bortsett fra det var det ganske udramatisk.

nellie sa for siden:

Ja, det er kjekt å kjenne en. :p

Var du vaksinert når du fikk den da? Vaksinen ble jo innført i 1983.

Ja, så vidt jeg vet var jeg det, er vel noe man får mens man er rundt året eller noe, og jeg er jo født i 1979 (er det ikke MMR det heter?) Så kanskje ikke så rart det var litt eksotisk. :p Men det er jo ingen garantier. Jeg var ni da jeg fikk den. Fetteren min sju, så kanskje det er en familiesvakhet? ;) Det eneste jeg egentlig husker var at hodet mitt så ut som en fullmåne, og at jeg bare klarte å spise kulturmelk.

Ethereal sa for siden:

Hvis oppussing i etasjen over er på femte uka, og med det tre uker over tida, og man har gått fra "dette holder jeg ut" til "vær så snill, la meg dø"- og det ikke går å være ute av huset fra 07 til 22- er det noen som har tips om ørepropper av typen man bruker mot snorkende kjærester om natta, bare bedre?

Vitusapotek hadde flere typer, såpass mange at jeg ikke helt ante hva jeg skulle velge.

Å høre på musikk med hodetelefoner med lydisolerende klokker er ikke helt nok lenger.

langaard sa for siden:

Bomullsstoff, "Collegebukse" :p

nellie sa for siden:

Leser at man er 95% immun mot kusma etter første dose. Derfor må man ha to. Så teoretisk sett er det jo en ørliten sjanse for å få det, mellom første og siste dose. Men liksom.. 35 tilfeller av 5 millioner innbyggere. Det er ikke stort å bli pessimistisk over.

Sant nok. Nesten så jeg føler meg litt unik. :cool:

Ethereal sa for siden:

Nå vet jeg ikke hvor gira du er på STOR logo, men f.eks sånn?

De har en del andre varianter i både mer og mindre glorete variant her.

nellie sa for siden:

Ikke helt, men nesten. Vi trodde ei klassevenninne på barneskolen hadde kusma. Men det var struma. Sånn kan det gå.

langaard sa for siden:

Takker!:D

Vel, jeg har jo struma også, det fikk jeg riktignok som voksen. Ikke helt vanlig i vår tid det heller. ;) Men det er knutestruma grunnet malabsorbasjon av jod, så ikke sånn at jeg har pelikanhals.

Carisma sa for siden:

Ja, jeg fikk som sagt meslinger av vaksina (var flere i distriktet som gjorde det, så noen hadde vært litt sløve med å sjekke den batchen tror jeg :) )
Og i følge infoen nellie la ut er det vaksinert for røde hunder siden 1969. Fikk nok den som var delt opp først, men jeg vet at jeg fikk mmr på barneskolen (mamma var en smule skeptisk til å la de gi den siden jeg ble syk av runde 1 og hun hadde mistet en unge i mellomtida, så jeg husker veldig godt at jeg fikk den :o)
Røde hunder hadde jeg i potetferien. Husker også det veldig godt fordi alle (det kom alltid masse nabounger i slike ferier, siden mødrene deres plukket poteter hos oss) kunne være ute og leke og jeg måtte sitte inne og se svensk skolefjernsyn, som var det eneste som gikk på dagtid på åttitallet :p

Jeg lurte bare på hvorfor man vaksinert mot ting man jo da fikk uansett jeg, det kan jo ikke ha vært særlig effektive vaksiner. Men de er kanskje bedre i dag?

Turid42 sa for siden:

Jeg er også unik! Født i 1972, det betyr vel at jeg sikker fikk vaksine? Men kunna hadde jeg lell, gitt! :)

Turid42 sa for siden:

Autokorrekt...skulle være kusma, selvfølgelig!

Vet ikke? Jeg tror man gir vaksine når man er baby, og en senere når man går på barneskolen?! Jf. at man begynte i 1983, tenkte jeg, og at jeg sånn sett antagelig fikk den før jeg hadde kusma som niåring.

Turid42 sa for siden:

Veldig usikker på om jeg fikk vaksine, men hadde kusma to ganger - en gang på barneskolen, også på andre siden på ungdomsskolen. Men ble da folk av meg også! :D

nellie sa for siden:

Det var jo en grunn til at de startet med denne vaksinen. Det var lite trolig fordi at det var 35 tilfeller i året, på den tiden. Så vaksinen fungerer den og fungerte da du fikk den også, men det var da også 5-10% sjanse for å få det, etter den første vaksinen, og nærmest 0% sjanse etter den andre vaksinen. Samme gjelder nå. Tror ikke den er blitt så mye endret med tiden, siden det er en svekket versjon av viruset som injiseres i kroppen. Viruset var sikkert likt seg selv for 20-30 år siden.

nellie sa for siden:

Her er litt fin fakta og statistikk. Som f.eks viser at forekomst av Kusma har sunket med 95.5%. Riktig nok i USA da, men ingen grunn til at denne statistikken ikke kan overføres hit.

tjomlid.com/2013/02/25/vaksiner-redder-liv-2/

Faren for hjernehinnebetennelse pga MMR vaksine er 1 : 1.000.000.

Uten vaksine 1:2000.

forskning.no/forebyggende-helse-samfunnsmedisin-vaksiner/2009/05/ti-myter-om-vaksinasjoner

Det er antatt at 95 av 100 personer i et samfunn må være vaksinert mot en sykdom for at det skal gi felles immunitet. Felles immunitet betyr at folk som ikke er vaksinert også er beskyttet fordi de aller fleste er vaksinert og vil derfor ikke kunne føre smitten videre.

www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/mmr-vaksine-mot-meslinger-kusma-og-r%C3%B8de-hunder

Så 99.99% immunitet avhenger altså av at nesten alle er vaksinert.

Kanutten sa for siden:

De burde begynne å gi d-vitsprøyter til unge og gravide også. Norge er blant de landene i verden hvor ms har "eksplodert" blant de unge. Canada og Orknøyene ligger foran. D-vit i store nok doser kan redusere utviklingen, men gjøres det noe med det?

Carisma sa for siden:

Jeg har lurt på en ting de siste dagene. Jeg har konstant forhøyet CRP, mellom 15 og 40, uten at noen helt kan forklare hva det kommer av uotver at det sannsynligvis henger sammen med PCOS. Nå som jeg går på antibiotika for halsbetennelsen raser jeg ned i vekt! (til meg å være). Kan vektnedgangen ha med antibiotikaen å gjøre? Det begynte liksom samme dagen.

Cyan sa for siden:

Jeg begynner å få en del vondter av løpetreningen min, og innser at jeg nok dessverre er nødt til å begynne med en del skadeforebyggende øvelser som for eksempel tøying og foam rolling. Spørsmålet mitt er da om foam rolleren vil være god nok oppvarming før jeg setter i gang med tøying, eller om jeg må bruke tid på ekstra oppvarming?

Turid42 sa for siden:

Nå vet ikke jeg hva en foam roller er, men du merker godt på kroppen om du er varm nok til tøying. Som gammel turner vil jeg understreke viktigheten av å være tilstrekkelig varm før uttøying! Derfor er det jo lurt å gjøre det etter en løpeøkt, for eksempel. Stort varmere blir man ikke! :)

Cyan sa for siden:

Tøying etter en løpeøkt gjør jeg jo (eller skal begynne med i hvert fall :p), men tenkte når det gjelder tøying når jeg ikke har trent. En foam roller er rett og slett en hard skumrulle som man bruker til egenmassasje. Det setter i gang blodsirkulasjon, derfor tenkte jeg at det kanskje kunne være oppvarming god nok :)

Turid42 sa for siden:

Hm...for meg ville ikke det holdt, altså! Men du må jo bare kjenne etter, gjør det vondt, så stopper du med en gang. Tøying skal IKKE gjøre vondt!

Supera sa for siden:

Jeg spiste hele chiafrø (chiapudding) og jeg kan informere om at min kropp ikke fordøyde chiafrø... De kom ut igjen.

Lillemy71 sa for siden:

Nais :eek::D he he he vi er nok forskjellige der også også kommer det kanskje an på hvordan man forbehandler disse frøene også, men det er det som blir sagt at de er bedre fordøyelige slik at man utnytter mer av næringsstoffene selv i de hele frøene :)

Når det er sagt har jeg selv begynt å bruke kun de knuste frøene, litt mindre froskeeggfølelse :D

Supera sa for siden:

Jeg har bare prøvd det en gang. Prøve CBEs chiapudding-oppskrift. Altfor intens kokos for min smak... Så glad er jeg ikke i kokos. Froskeeggkonsistensen plaget meg ikke. Jeg var for opptatt av den intense kokossmaken. Men laget med fløte i stedet tror jeg chiapudding kan være riktig så godt. :snill: Om de kommer ut igjen hele eller ikke har jo ikke så mye å si. Kanskje det bare var skallet som var ufordøyd som med mange andre frø. Sjekket ikke så nøye akkurat. De er heldigvis ikke så store at de lager problemer.

Lillemy71 sa for siden:

Du kan fint tøye uten å ha varmet opp, men kroppen vil da tåle mindre strekk, man må bare kjenne etter at man ikke tar i for hardt.

Muskelterapeuten min (og også PTen min) anbefalte meg og ikke strekke for mye etter en hard treningsøkt, for kroppen er så full av endorfiner og i stressmodus, samt at man kan ha brudd i muskelfiber (som er helt vanlig etter en hard økt) at tøying kan gjør vondt verre. dessuten vil den lille tøying som folk flest gjør etter en økt, ha lite eller ingen effekt men det føles godt. Dersom man vil tøye for å forbedre bl.a. bevegelighet bør man faktisk ta en lett oppvarming for deretter å gjøre tøyeøvelser. Øvelsen skal da holdes lenge og man skal strekke mer og mer. Det skal faktisk være ubehagelig og man skal kjenne et skikkelig strekk i musklaturen som er på grensen på til vondt.

Min erfaring med å forebygge joggevondter var at jeg kunne ikke bare jogge (jogga 3-5 ganger i uka en periode) og tøying gjorde ingenting. Fasiten for meg ble rett og slett god variasjon i treningen og et par gode, tunge styrkeøkter i uka. Dette gjorde meg til en bedre jogger og ikke så plaget med vondter. Men alle er forskjellige her og du må jo nestn bare teste hva som fønker for deg :)

Cyan sa for siden:

Jeg må tøye for bedre bevegelighet, særlig i hofteområdet. Jeg er ekstremt lite smidig, jeg klarer ikke en gang å ta tak i foten for å tøye fremsiden av låret, men må bruke et belte til hjelp :o Ellers trener jeg styrke en gang i uken (time i sal), og tenkte å innføre en ekstra styrkeøkt etter ei av løpeøktene hvor jeg fokuserer på spesifikke øvelser for løpere. Ellers håper jeg at det blir litt bedre når våren kommer og jeg kan løpe mer i terrenget og variere litt med sykkel. Det har blitt mye asfaltløping og løping med piggsko på is denne vinteren, og følgelig ikke den beste holdningen når man løper på isete partierhar

Ellers tok jeg meg en liten runde med foam rolleren og tøying i går kveld, og det kjentes greit ut. Masserte først de områdene jeg skulle tøye, så slang jeg litt på armer og ben før jeg tøyde. Var ubehagelig, men ikke vondt, og jeg klarte hverken å massere eller holde tøyen så lenge. Kroppen min er visst bare en stor muskelknute, så ingen tvil om at jeg må fokusere litt mer på bevegelighetstrening :o

Carisma sa for siden:

Som gammel fotballspiller kan jeg skrive under på at tøying (før, under eller etter) fort gjør vondt verre. Men styrke på bein, og ikke minst coremuskulatur hjelper. Yoga burde være den ultimate variasjonen siden det både bygger og strekker, og ikke minst får blodomløp i gang.

Cyan sa for siden:

Hadde det vært noen yogatimer som hadde passet å gå på, tidsmessig, hadde jeg nok gjort det. Men, det gjør det dessverre ikke.

Carisma sa for siden:

Isløping er drepen, jeg sliter fortsatt med et kne etter oppvarmingsturene på isete alsfalt for 20 år siden! Og det er årsaken til at jeg ikke kan drive med løping (om jeg hadde villet ;) )
Men jeg glemte å nevne svømming som alternativ kombinasjonstrening.

Cyan sa for siden:

Joda, svømming er bra, men det er tiden det skorter på da. Åpningstidene passer ikke inn i timeplanen min, og sentertrening får jeg bare gjort 1-2 ganger i lunsjen, evt i helgen hvis jeg en sjelden gang er hjemme (men da prioriterer jeg langkjøring). Med begrenset tid til å få trent blir det jo til at man gjør det som krever minst innsats (og reisetid) å gjennomføre, og som er mest hensiktsmessig ift målet man har. Skal man lære seg å løpe langt må man øve på å løpe langt, ikke bruke tid på å plaske i et basseng. Helt enig i at svømming (og mye annen trening), er super supplementerende trening til løpetrening, men det er ikke noe jeg kommer til å prioritere :) Jeg trenger først og fremst mer bevegelighet og styrke.

Anne sa for siden:

Jeg syns du gjør veldig mye riktig jeg, Cyan. Bare ikke glem små pauser, så musklene får rehabilitert seg etter en tøff økt. Nødvendig det og. Særlig for oss som ikke er helt topp- og gjennomtrente.

Cyan sa for siden:

Takk :suss:

Carisma sa for siden:

Jeg veit alt om tidsmangel til trening. Jeg bare foreslår treningsvarianter som går direkte på det forespurte, bevegelighet og styrke.

Cyan sa for siden:

Egentlig spurte jeg bare om hvor lite oppvarming som er nok før tøying ;) Og der har jeg egentlig bare fått to til dels motsvarende svar. Men, det er vel ingen fasit på det da, annet enn at det ikke skal gjøre vondt, men det er helt greit at det er ubehagelig :)

mereo sa for siden:

10-15-20 min.
Litt utifra hva du gjør.
Du skal jo bare bli varm :)

TrillTrall sa for siden:

Joda, svømming er jo supert, men dessverre er det de færreste av oss som har et svømmebasseng i hagen... :(

Carisma sa for siden:

Ja, men det finnes ganske mange svømmehaller og mange er åpne etter barneleggetid, så det er en av de få aktivitetene det er mulig for småbarnsforeldre å få gjennomført :)

TrillTrall sa for siden:

Her kunne jeg ramset opp en haug argumenter for at det er vanskelig å få til på jevnlig basis for meg, men jeg skal ikke gjøre det. :) Men trening gjør jeg helst hjemme hvor jeg ikke trenger å forflytte meg fra huset (og mann og barn, som jeg ser alt for lite som det er), evt. joggeturer. Trening som medfører at jeg må være borte i flere timer jeg kunne tilbrakt sammen med mann/barn er lite aktuelt for meg. Men svømming er deilig da!

Carisma sa for siden:

I know. Våkentid/hjemmetid kan ikke brukes til trening. Men så lenge de er små kan man trene etter leggetid så lenge en er hjemme med de/den. (Selv om samvittigheten for å prioritere egentid stopper meg :o ) Når de blir større er de jo på aktiviteter osv, så man kan skvise inn noe der. Ei veninne har en sønn som spiller hockey, og der er det eget treingsrom som er åpent for foreldrene ved siden av der barna trener, med tilvarende tilganger (kl xx, foreldregruppe T tilgang, kl yy foreldregruppe w tilgang osv)
Selv blir jeg null motivert av å drive og surre på egenhånd (med unntak av sykling og til nød stavgang) så jeg må hvertfall ut av huset for å komme i gang. :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Ang unger og mat. Jeg vil jo at junior skal få en så normal oppvekst som mulig. For meg betyr det middag på bordet seinest 16.30, og hele familien samlet. Men det er jo ikke mulig når vi er hjemme halv fem, og sambo ikke er hjemme før kvart på sju! Så noen dager spiser vi middag når sambo kommer hjem, og heller noe lett etter barnehagen. Men så blir jeg usikker på om det blir for tungt for en treåring med middag rett før legging? Er det bedre at jeg og han spiser rundt fem, og at vi ofrer familiesamling, eller er det viktigere med familietid? (Man leser jo stadig om viktigheten av å ha felles målitder men tar disse da utgangspunkt i at man har "normal" tid sammen fra typ 16-19?)

Lemen sa for siden:

Kan dere ikke heller ha felles kveldsmat da? Trenger vel ikke å være varm mat for at man skal ha fellesmåltid?

Cyan sa for siden:

Nå skal ikke jeg uttale meg om dette med å spise måltider sammen, siden vi er alt annet enn normale på det området og nesten ikke spiser noen måltider sammen. Men om et stort måltid før leggetid er for heavy for guttungen vil du vel merke på søvnmønsteret hans, tenker jeg. Og som Lemen sier, fellesmåltidet kan vel liksågodt være kveldsmat som middag.

Carisma sa for siden:

Ja, men sambo må nesten ha middag når han kommer hjem sulten. Og kidden spiser jo brød, det gjør ikke vi. Syns at på fellesmålitder bør vi spise noenlunde likt også, er jo endel av utviklinga nå å lære å spise det man får servert f.eks. Veldig dårlig opplegg når vi da spiser hver vår ting. :o

Merker ikke noe på søvnen, evt så sover han bedre med middag sent.

Cyan sa for siden:

Merker du ingenting på søvnen er det vel bare å spise middag sent, da :)

Carisma sa for siden:

Er vel ikke bare søvn det slår ut på.
Vil han få et naturlig forhold til mat f.eks? Eller bør man ha bedre måltidsrutiner da? Vil barnehagen reagere om han forteller at han spiser middag så seint? Hva med å ha med venner hjem, og vi hadde planlagt fellesmiddag den dagen? (Hvis vi skal ha middag til "vanlig tid" må den lages dagen før) Kanskje ingen får lov til å bli med hjem til ham hvis de bare får brødskiver når de er på besøk? (Ja, jeg bekymrer meg over mye rart... :o )

Cyan sa for siden:

Ja, du bekymrer deg over mye rart. Det tror jeg du ser selv. Du vil ikke støte på problemer eller anklagende blikk fra samfunnet forøvrig om dere spiser middag kl 19 (det er da også helt normalt å spise middag kl 19 så vidt jeg har fått med meg) . Tror ærlig talt det er mer problematisk med foreldre som er så ekstremt opptatt av å gjøre alt såkalt riktig til enhver tid. Slapp nå litt av da, og ikke lag så store problemer av noe som egentlig ikke er så problematisk :)

Carisma sa for siden:

Det er ikke meg selv jeg er bekymret for. :rolleyes:
Da vi vokste opp var slike ting ofte grunner til å ikke leke med og inkludere barn. De som ikke hadde "normale" rutiner i hjemmet, slik alle vi andre var vant til måtte det jo være noe rart med liksom. :o

Cyan sa for siden:

Du har vel skjønt etter utallige tilbakemeldinger her inne at ditt oppvekstmiljø ikke nødvendigvis kan karakteriseres som normen. Jeg kommer opprinnelig fra et skikkelig ryktehull av et sted, og som barn av en psykisk syk, uføretrygdet og fattig alenemor har jeg fått kjenne det godt på kroppen. Likevel syns jeg det du forteller om ditt hjemsted høres helt hinsides ut. Da får du gjøre det som du tror dømmes minst i bygda. Og minn meg på å aldri flytte til det stedet :p

smgj sa for siden:

I resten av verden er det vanlig å spise middag før leggetid... det er vi som er unormale der. Og det blir stort sett folk av utlenninger også. drar nisselua godt nedover ørene

Har forøvrig bekjentskap som har "skive ved kjøkkenbenken når de kommer hjem" og ordentlig mat etter barneTV (og vel så det). De sier at det gjør hjemmetiden mindre stressete og mindre grinete når ungene slipper å gå sultne "til middagen blir ferdig".
Unger kan henge seg opp i de merkeligste ting - og ta de merkeligste ting helt på sparket. Det finner du nok ut.

nellie sa for siden:

Du trenger ikke varme opp med noe annet. Det holder å tøye forsiktig i starten.

nellie sa for siden:

Jeg har ikke og hadde ikke peeeiling på hvilke rutiner mine barndomsvenner hadde hjemme. Reflekterte ikke over det da og har Ikke reflektert over det siden. Nå om dagen har vel nærmest 50% av familier en part som jobber turnus, så tviler sterkt på at din sønns venner alle spiser middag sammen med mamma og pappa, klokka 16.30, hver dag. Tror heller ikke at dette er noe sønnen din vil bli merket for livet av.

Her spiser vi av og til middag sammen, alltid på søndager, men som regel spiser mann og jeg middag i 19.30-tiden. Det et vår tid sammen. Det er ikke mye mamma-pappa-tid man får sammen. Så da spiser vi noe lett, når E spiser middag etter barnehagen. Nå jobber jo jeg 3-5 kvelder hver eneste uke, så der er ikke så mye ordning her. E har masse venner likevel og aldri har hun lurt på når andre familier spiser middag. Spiser grønnsakene sine, fisken sin og har et veeeeeldig normalt forhold til mat.

Sånn ærlig talt. Vil du at sønnen din skal ha venner som dømmer han ut i fra når dere spiser middag? Barn blir ikke født dømmende. Om foreldrene så har tidene på middag klokka inn, så mangler de mye essensielt, om de lærer ungen sin å dømme andre for noe så banalt.

TrillTrall sa for siden:

Du verden. Hos oss har vi alle varianter - fellesmiddag kl. 17, fellesmiddag kl. 20 eller ingen middag overhodet. Jeg tviler sterkt på at de andre ungene overhodet bryr seg om det. Og jeg må si at det at du i det hele tatt har kommet på tanken på at det skal være stigmatiserende på et vis at han spiser middag kl. 19 høres mildt sagt spinnvillt ut... Jeg tror aldri jeg har vært borti noen som har vært så opptatt av hva naboene vil tro, synes og mene som deg.

nellie sa for siden:

Når det gjelder smerter så synes jeg rumbleroller er mye mer effektiv enn tøying.. Litt foamroller også, men den med tagger er best.

Cyan sa for siden:

Jeg syns bare foam roller er dritvondt (har nettopp begynt), så jeg venter litt før jeg avanserer til rumble roller.

nellie sa for siden:

Ja, rumbleroller er hard core. Skriker av smerte. Men så godt etterpå.

Kanutten sa for siden:

Fra min egen barndom kan jeg huske to venner av meg alltid spiste middag til et fast tidspunkt. Hvis vi andre vennene ønsket å gjøre noe sammen i det tidspunktet de to andre spiste middag visste vi at det nyttet ikke be dem med. De måtte spise sammen med familien. Det endte opp med at vi sluttet spørre hvis det gjaldt ting som skulle skje i et visst tidsrom.

Lemen sa for siden:

Tidene er vel litt annerledes nå enn for mange år siden. Var veldig ofte vi ikke spiste middag sammen da jeg var barn, siden vi var 5 søsken, og alle sluttet til forskjellig tid på skolen, og mamma og pappa (og evt. de eldste søskenene mine) var kanskje på jobb. Søndag dermot spiste vi stort sett alltid sammen. (Foreldrene mine har hatt barn i minste trinn og største trinn på barneskolen, ungdomsskolen, videregående og på høyskole på samme tid.)

Var aldri noen grunn til å bli utestengt da, og skjønner ikke at det skal være en grunn til å bli utestengt nå. Jeg kommer fra grisgrente strøk, så mer på bygda enn der jeg kommer fra, er det nesten ikke mulig å komme fra. (Vi var 3 stk i klassen min, og stort sett rundt 20 elever på hele skolen min.)

annex sa for siden:

Er det noen som har oppskrift på sylta makrell?

Gerd sa for siden:

Har ikke prøvd, men denne såg god ut :)

Supera sa for siden:

Enda større aldersforskjell i min søskenflokk. 5 stk med 17 år mellom yngste og eldste. Men vi hadde alltid middag kl 16:00, fordi da var de seneste kommet hjem (jobb og videregående). Moren min var husmor til minstemann begynte på skolen og faren min hadde dagjobb (+ hjemmevakter av og til. Sånn var det å være politi på landet). Så da var det jo lettere å ha rutinene på det. Var man sulten før det, så måtte man ordne noe kaldmat selv.

Men det var bare fordi rutiner gikk an å holde i vårt gammeldagse hushold. Jeg er også fra landet og kan aldri huske at det var snakk om slike ekstreme tilstander som Carisma snakker om... Jeg aner ikke når andre familier spiste middag. Det var aldri et tema.

nellie sa for siden:

Jeg er også på landet. Fra ei skikkelig bygd. Ikke var det mye sladring og ikke snakket vi noe om når hverandre spiste middag. Vi var en "gjeng" på 10-15, som hang sammen fra etter skole til sent på kveld. Ingen pekte seg ut, på tross av at sikkert flere spiste middag sammen med familien. Kunne man ikke komme og se på film klokka fem, så kom man klokka seks. Noe drama var det så klart, men absolutt ingen dramatikk knyttet til spisetider eller rutiner.

Carisma sa for siden:

Det var nok mest at alle i nærområdet var veldig like, og fra lik bakgrunn. Mer eller mindre hjemmeværende mødre, fedre som jobbet nær nok til å være hjemme fire-halv fem, og ingen skilte eller andre sammensatte familier. Og nesten alle med en unge på min alder og en på broren min sin. (Når jeg tenker på det nå er det helt sært, litt stepford wife-ish å være så konforme! :eek:) jeg husker det var en med skilte foreldre i klassen min, og han var den eneste på 3 klassetrinn! 16-20 i hver klasse :rolleyes: også kom det noen tilflyttere litt uti barneskolen som hadde eldre halvsøsken, det var verkelig rart husker jeg. :) og de var sånne som spiste brødskiver til middag og sånn, sånt hadde vi aldri opplevd før. Så dem ble vi ikke med til etter skolen... Så jo, barn kan halt klart være dømmende, når noe er helt nytt og utenfor det man er vant til.

Lava sa for siden:

Hei.

Sånn vanlig gjærbakst er det ikke ofte jeg lager, men lagde boller her en søndag. De hevet seg flott, men når jeg penslet dem med egg, falt de sammen en del. Og ville ikke heve seg i ovnen.
De stod halvtimen over komfyren i varmen der etter pensling.

Når pensler man? Burde de stått lengre og ville de hevet mer da?

Har brukt denne oppskriften i mange år før, og de ble alltid store og fine da...

TrillTrall sa for siden:

Når jeg baker vanlige hveteboller hever jeg deigen en time, baker ut bollene og setter på stekeovnen når den siste bollen er trillet ut. Etter 15 min går første brettet i ovnen og da pensler jeg alle brettene samtidig. Om det blir mer enn 3 brett, altså lenger enn ca. 45 min etterhev på de siste, så har de siste en tendens til å falle litt sammen - det betyr at de har hevet for lenge. Det er jo ikke sånn at jo lengre de står jo bedre hever de. Ved et visst punkt har hevet nok og etter det vil de lett falle sammen igjen.

Lava sa for siden:

aha! Så da sto de nok litt for lenge, for første heving tok lang tid siden jeg var litt opptatt. Takk for svar! :)

Lava sa for siden:

Så lurer jeg på om noen har god erfaring med slik voks man kan ta barten med.. Jeg prøvde med noe for mange år siden, men når datter var frisør fikk jeg det tatt der. Nå er hun ikke i slik jobb lenger og jeg syns det er dyrt og vil gjerne gjøre det selv.

smgj sa for siden:

Dersom du vet at en batch blir for sein inni ovnen i forhold til "bra" hevetid så er det greit å sette dem kjølig etter uttrilling. Da vil de heve saktere.

Kanutten sa for siden:

Noen andre her som opplever at kroppen er i full fart (innvendig) hele tiden? Følelsen kan ligne noe ala fryktelig spent på noe, skynde seg med sminken i full fart før taxien kommer, småtripper utålmodig og ser på klokka hele tiden...?

Sånn har jeg det konstant; hele tiden. Til og med når jeg legger meg ligger jeg "langt over" madrassen. Det er så slitsomt! Hver gang jeg dusjer, selv om jeg bare skal på butikken, agerer kroppen som om den skal på et heftig viktig møte. Kan stå lenge i dusjen, men alt blir liksom så kjapt og intenst likevel. Det samme bare jeg skal pusse tenna! Holder pusten og pusser som en gal bare for å bli fort ferdig. Til og med når jeg kjører bil er det på det viset. Jeg ser for meg (jeg kjører forsiktig og rolig, men..) at jeg har så mye energi i kroppen at jeg kan løpe rundt bilen hele tiden mens jeg kjører! :eek:

Det er dette psykologen mener med at jeg er i fight og flight. Jeg er rolig utenpå, men inni meg raser det hele tiden.

Adrenalinet er konstant på topp og jeg evner ikke slappe av... Skal ny runde til psyk for å lære stressmestring, men jeg bare lurer på om noen andre her opplever det samme? Eller har opplevd noe lignende og kan fortelle hvordan man kommer ut av det?

Det er utrolig slitsomt. Alt overskudd går med til dette innvendige jaget.. Jeg er på tå hev konstant! Klar til å forsvare meg og mine.. Adrenalinjunkie kaller eldstepoden meg...:o

kamp sa for siden:

Sånn var jeg også før da jeg var syk, konstant indre uro og mye angst. For meg har en blanding av medisiner og miljøterapi virket bra.

Kanutten sa for siden:

Det er ikke uro.... Det er mer sånn veldig konsentrert og klar for "action" om det skulle trenges. Jeg våkner om natta av den laveste ukjente lyd og er på alerten med en gang. Det er ikke angst heller.. Jeg føler meg liksom bare "ready for combat" til enhver tid... Men det er vel det som er typisk med post traum.. Synes bare at det har blitt værre det siste året.

Carisma sa for siden:

Jepp. Men jeg aner ikke hvordan man kommer ut av det... :o

Kanutten sa for siden:

:klem: Skal si ifra hvis jeg finner ut av det! Fikk innkalling til første stressmestrimgstime rett etter innlegget mitt.
Den medisinen jeg fikk for noen år siden mot adrenalin hjalp veldig godt et par år. Nå er kroppen blitt vant til den og den begynner som før. Det holder ikke å døyve symptomene, man må finne og kurere årsaken..

BenteR sa for siden:

Du er skikkelig utredet for feokromocytom?
Det er rett og slett, oftest små, adrenalinproduserende svulster på/i binyrene og vil gi slike problemer som du nevner, siden de "spytter ut" adrenalin i hytt og gevær.

Kanutten sa for siden:

Har aldri hørt om det! Det eneste jeg vet er at hypofysen er på bærtur og at noe annet som jeg ikke husker navnet på ikke var helt på stell. Håper at vi endelig har fått en endokrinolog her nordpå. Skulle gjerne vært hos en grunnet denne forsvunne hypofysen....

Jeg skal lage muffins av en kakemiks. Kan jeg da bare halvere steketida? Det er litt store muffinsformer, typ "amerikanske".

Kanutten sa for siden:

Jeg lurer på hvordan det går an å være så teit som NorwegianKjos.. Når det er billigere å reise fra Gardermoen-Paris enn hva det koster med toget fra Oslo eller en brus og baguett på flyplassen. Skal de overleve må de ta mer betalt enn hva en lunsj koster... Men det værste er at folk som flyr forventer at flybillettten skal være omtrent gratis! En flytur Gardermoen London skal liksom ikke koste mer enn en dunk rødvin?? Helteit! Glad de streiker.

Lava sa for siden:

Prøvde du? Muffins i den str sketer jeg vel ca 10-12 minutt, pleier følge med på fargen på dem :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.