< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Regret sa for siden:

For kun 2dl så blir det svært søtt. For meg hadde det blitt for mye, da jeg mener suketter har litt for bitter smak til å ha mye oppi. Men det er helt opp til hver enkelt, og hva en liker. Om du spør om du KAN bruke så mange mtp lavkarbo, så jajo du kan, men ikke alle tåler søtningstoffer like bra.

Kanskje sa for siden:

ok, da blir 3 litt masse, får prøve meg på 2 :) Synes teen smaker masse jeg, kommer bare an på hvor lenge man lar den trekke, (en sånn pose i et krus gir masse smak), og hvilken smak det er. Jeg varierer mellom mange sorter og er veldig glad i te. Men må ha noe søting i skal den smake noe godt. :rodme:

Regret sa for siden:

Enig med deg der, jeg heller er ikke så glad i te uten noen form for litt søtt oppi. Eneste jeg vet om som ikke trenger sukring, er nok sånn instant tea, men den er jo omtrent 99% sukker i seg selv hehe!

Kitsu sa for siden:

Drikker all te uten søtning jeg - og har alltid gjort det. Viser bare hvor forskjellig smaksløkene våre er. XD

Kanskje sa for siden:

hehe ja instant te - det er utelukket ! bare sukker.

(men så pleide jeg FL (før lavkarbo) gjerne å drikke teen min med TRE teskjeer sukker ) Så jeg er vant med søt te :p. Må nok ta meg selv i nakken og venne meg til mer bitter smak. kanskje la den trekke kortere tid:D.

Kitsu sa for siden:

Har du prøvd Celestial eller yogi-teene? De er ofte ikke så bitre som vanlig svart te.

Kanskje sa for siden:

Nei det tror jeg ikke. har bare twinnings og lipton. Hvor selges de andre?

Kitsu sa for siden:

Helsekost, lokale Joker'n her, iHerb.com. Mye å velge mellom som ikke bare er svart te.

Regret sa for siden:

De selger de her på Ica nær også. Smakene ser kjempegode og fyldige ut, så de tenkte jeg å prøve. Jeg må bare huske det neste gang jeg er der :p

Jeg drikker for det meste grønn te, og selv om svart te er bittrere, så er ikke grønn drikkbar uten søtt heller, men de krever mindre da før de blir gode.

Camomilla sa for siden:

Jeg har 3 suketter til en stor kopp mørk te :) Drikker bare te i helgene (til frokost), og da må det nesten smake som det "alltid har gjort". Drakk endel te på jobb før, men blir så sulten/hol i magen av sukettene, så nå er det bare vann og kaffe på jobb. Skal forsøke å kutte ned på kaffen også, men jammen er det vanskelig, gitt :p

TrillTrall sa for siden:

Jeg hadde ikke klart å drikke det, holder lenge med 1 sukett i et krus for meg. Tidligere måtte jeg ha minst to. :) Har en kjempestor termokopp på jobb, 4,5 dl, den bruker jeg 2 suketter i.

Furine sa for siden:

Celestial Seasonings er bra! Eg er veldig glad i Sleepy Time teen deira.

Det med grøn te utan søtt er ei vanesak. Eg drakk te BERRE med søtt i før, no drikk eg den bar, også den grøne.

silje21 sa for siden:

hvordan takle abstinenser? er på 4de dagen uten tyggis. har forøvrig tygget mist 2pakker extra tyggis om dagen de siste 7-8årene.. så er litt.. grumpy.. og kjenner det godt hvertfall:)

Anyway, drikker masse vann, og skulle gjerne ut å gått, men ryggen i lås hjelper ikke heller. noen ideer?

Kanskje sa for siden:

Har du trappet ned gradvis eller bare sluttet?

Kanskje sa for siden:

Hvorfor får jeg ikke lagret oppskriften min på Diett.no?? Får opp at tiden jeg har ført opp at retten tar å lage - ikke stemmer eller ikke er fyllt ut. Men jeg HAR fyllt ut i feltene. Anyone???

silje21 sa for siden:

bare sluttet rett og slett, for meg om jeg skal trappe ned, så glemmer jeg meg, og fortsetter som alltid. Kan IKKE ha tyggis i hus o.o

kennygirl sa for siden:

Noen som vet om "μg RE" (norsk måleenhet på vitaminer) og "IU" (amerikansk måleenhet på vitaminer) er det samme?

Vurderer å bestille vitaminer fra iherb, men det er jo så himla store doser. F.eks vitamin A er det lovlig med max dagsdose på "μg RE" 1500 i Norge og de fleste A vitamintilskuddene på i herb har "IU" 10000 og oppover...

KarMa40 sa for siden:

40 IU= 40 International Unit = 1μg

Norsk anbefalt daglig dose vitamin D3 = 10 μg = 400 IU

Det som er vel så relevant i denne sammenhengen er at dersom middelet er i fritt salg i et EU-land i en høyere konsentrasjon enn den som er tillatt solgt i Norge, så er det pga EØS-tilpasning - de frie markeder - fullt lovlig å bestille til Norge som privatperson. Det samme gjelder ikke for nettsteder lokalisert utenfor EU, da blir alt stoppet i tollen. Iherb er bra, men har noen praktiske begrensninger på vitaminfronten.

Såh. Google : EU A-vitamin?

Photobscura sa for siden:

Du burde heller bestille fra Sverige; Shopping4net.com har masse bra vitaminer til en fornuftig pris. Jeg har bestilt mye derfra, både monster-b- og d-vitaminer godt over anbefalte norske doseringer, aldri noe problem! :)

kennygirl sa for siden:

Tusen takk for informasjon og tips :) Skal sjekke ut den svenske siden :D

Regret sa for siden:

Jeg ser mange har delmål med en tidsfrist, f.eks 5kg til påske. Men hvordan kan man påvirke vekttapet på den måten?
Jeg forstår kaloritellere kan trene ekstra hardt, og gå kraftig i minus for å falle i vekt, men hva med lavkarbo? For meg så beveger vekta seg slik den vil, og jeg kan ikke få den til å gå raskere ned selv om jeg hadde bestemt meg for det...
Så ja, hvotdan påvirker man vekttap ved lavkarbo og ketolyse?

grotingeling sa for siden:

For meg er målet om -5kg til påske mer en motivasjonsfaktor enn en faktisk tidsfrist.

Signerer! Om jeg ikke har nådd "målet", så har jeg kanskje fortsatt gått ned noen kilo, og det er jeg fortsatt kjempeglad for. Så det er ikke sånn at det er noen nedtur å ikke få til akkurat fem kilo til en bestemt dato, men mer for gøy, som Gritingeling sier motiverende, og så er man jo mange i en tråd hvor man får ros når man har gått ned, trøst når man går opp/står stille, og man kan heie på eller trøste andre. Finfint! Men om man føler det er et press, så er det jo ikke så mye mening i.

Regret sa for siden:

Takk for svar!
Da var det litt som jeg trodde da, at man kan ikke påvirke hastigheten?
Jeg liker tanken på et sånt mål da, men 5kg for meg er jo ganske mye, så å greie det på så kort tid er helt utelukket hehe! Det tar nok kanskje opp til 4-6 måneder. Men det å ha en felles sats som ikke er så grusomt langt unna er jo motiverende :) Kanskje jeg skal tørre å henge meg på noe sånt jeg også.

Carisma sa for siden:

5kg til st.hans for eksempel?
Selv kan jeg ikke ha slike mål, for da jobber kroppen konsekvent i mot meg. Går opp 3 kg i stedet for noe ned, selv om jeg gjør alt riktig. Så fort målet er forbigått (datoen) slipper det huagevis med kilo over natta :rolleyes:

Regret sa for siden:

Hehe er ikke det typisk? jaja så lenge vekta slipper så er det jo bare det som spiller noen rolle i den sammenheng ;)
Ja 5kg til st.hans høres ikke så værst ut. Er det noen som kan tenke seg å være med på den da? Jeg kan jo forsåvidt lage en tråd, så kan de som vil henge seg på den :) Veldig kjekt og motiverende å være flersammen når det gjelder sånt!

Du, Carisma, jeg ser du er gravid og jeg lurer på hvordan det der fungerer med vekttap og svangerskap? Håper ikke jeg virker frekk eller noe, men er det i samarbeid med lege så det ikke går utover barnet? Og hvordan vet du at du går ned? tenker siden man blir jo tyngere og tyngere igjennom svangerskapet og da vil jo vekten stå stille selv om du selv går ned.. Du trenger selvsagt ikke å svare om du ikke vil, jeg er bare så nysgjerrig på sånt :)

Carisma sa for siden:

Jeg går ikke ned nå når jeg er gravid, tvert i mot... :o
Kroppen min samler masse vann i tillegg, så jeg går opp. Hadde håpet å stå stille i lengre perioder enn jeg gjør. Har gått opp 8,5 kg nå på 22 uker. Kunne vært verre, men kunne definitivt vært bedre også. Jeg må innrømme at det å nærme meg toppnotering igjen stresser meg ganske mye.
Men på den andre sida, om man går ned når man er gravid vil fosteret få i seg masse oppsamlede miljøgifter, og det er jo hvertfall ikke heldig.

Regret sa for siden:

Jeg vet ikke om dette er ditt første barn eller ei, men jeg kan love seg at når barnet kommer til verden, så vil du droppe mye vekt. Det er jo ikke bare barnet som veier, men alt annet også. Jeg fødte en liten gutt på 3,6kg, men jeg droppet 7kg pga at fostervannet, livmorkaken osvosv.. Jeg gikk ned 8kg under svangerskapet og var på nippet til å bli undervektig. Så det jeg skal ned nå er vekten jeg pådro meg etter barnet ble født.
Du skal med andre ord ikke tenke på at vekten går opp nå! Men det beste rådet jeg har er vel å ta skikkelig godt vare på deg selv etterpå, det gjorde ikke jeg og nå sitter jeg jo her da med 20kg for mye etter kun 1,5 år.

Nestemann blir nok en lavkarbo baby, ser ikke helt for meg å slutte med lavkarbo nå som valget er tatt, men ketolyse under svangerskap er nok ikke med i planene.

Kanskje sa for siden:

Er det noen som vet hvordan slike avstemninger på tlf virker? Tenker på programmer som Norske talenter, X factor, GMelodi grandprix og sikkert mange andre.
Er det slik at de som er først får lengst stemmetid? Og at de som kommer sist kun har de få minuttene på slutten hvor man kan ringe inn og stemme? I såfall er det jo veldig urettferdig vel??

Anarko sa for siden:

Statistisk sett så får deltakerne nesten alle sine stemmer under opptreden, og derfor mener produsentene at det ikke er urettferdig.

Carisma sa for siden:

Første ja :ja: Jeg forsøker å ligge på ca fedonkost, med litt mer fett (etter råd fra Torkil). Det går opp og ned, men jeg gjør hvertfall t helhjertet forsøk :o Også trener jeg yoga og vannaerobic og går turer.

Imp sa for siden:

Huff, så trist å lese Cherry. Ja både om gutten som blir mobbet, og urokråka. De har det helt sikkert ikke lett noen av dem. Jeg tenker at alle barn er forskjellige, og skole passer ikke for alle. Kanskje det er det som plager han som bråker. Kanskje han har et medisinsk problem. Kanskje han har problemer hjemme og søker oppmerksomhet på skolen. Kan være mange grunner til slik oppførsel, tror jeg..han er sikkert en ålreit gutt han også, når han ikke bråker...

Når det gjelder mobbingen, finnes det en film du kan vise som omhandler mobbing og hva det kan føre til? ELler kanskje noe mulighet for at noen kan holde et foredrag? Vet at Jesper Juul har noen tips her, hva med å lese litt derfra?
Håper virkelig dere får slutt på det. Jeg har også blitt mobbet, ikke i så sterk grad, men det har preget meg.

Treg dag i dag, vondt i magen og trøtt, så følte meg ikke tipptopp på jobben slik jeg pleier. Og så tok leggingen laaaang tid igjen, jeg sovnet og fikk ikke gått i stallen før klokken var halv ni. Dermed gikk kveldsturen i dass også. Syns jeg var flink sist uke, fikk gått tur fem av syv kvelder. Vil helst gå hver dag, men orker ikke hvis det blir så sent. Skal jo legge meg en gang også.
Men var koselig å gå i stallen etter hestene var kommet inn, er sånn lun stemning når de står og gumler høy og er helt stille og rolige. Måtte børste Herkules, han røyter og det ramler av stooore dotter. Snille fine hesten, han står bare i ro og nyter det han..

Kanskje sa for siden:

Virkelig en vanskelig situasjon. Får lyst å dra med meg mobberene rundt hjørnet og virkelig skremme vett av dem!!! :mad::mad::mad: De ødelegger så utrolig mye. Og jeg tror virkelig de driter i det. man kan si at de mobber fordi de er misunnelige. Ingen har noen gang mobbet meg fordi de var MISUNNELIGE på meg. nei, de likte meg rett og slett ikke, og de vant på å såre meg, og likte å gjøre det. :mad: Nei, jeg er sannelig glad jeg ikke er i din situasjon. Håper du på en eller annen måte får grepet fatt i dette og stoppet det.
Du kan jo lese opp diktet om Amy ....Det er et veldig godt dikt.

Carisma sa for siden:

Men det er jo et poeng hvorfor den mobbede føler seg mobbet også? Kanskje det å begynne med han er like greit som å begynne med de andre? Å spørre hvordan han har det, hva han føler seg "truffet" av, hva han syns bør endres osv. Det er jo enklere å ta tak i ting når man vet hvor skoen trykker, noe som faktisk kan være helt andre plasser enn man tror.
Kanskje han kan lære å ta i mot kommentarene på en annen måte? Av erfaring vet jeg at man ikke kan mpbbes om man ikke lar seg mobbe, og når man ikke lar seg mobbe går de fort lei.

Anarko sa for siden:

Veldig enig med deg. Men når det gjelder det å "la seg mobbe" så er ikke det så enkelt for et barn.

Antoinette6 sa for siden:

Hvilket klassetrinn er dette, Cherry ?

Cherry sa for siden:

Urokråka i 6. og stakkars guttungen i 7.

Litt for 'små' til at jeg kan hjelpe deg. . . Dessuten er det aaaaaltfor sent for meg å sitte oppe :(

Lykke til til deg. Jeg tror jeg ville snakket med sosiallæreren og bedt om råd, - hvis det er et bra menneske som du har god kjemi med :)

Lillemy71 sa for siden:

Noen som kan anbefale noen omega-3 kapsler av bra kvalitet? Har brukt Fri Flyt sine, men har hørt at de ikke har så bra kvalitet. Husker ikke nå hvor jeg fant det, men mener det var gjort en test.

Har også tenkt på å bestille Astaxanthin fra iherb.com. Noen som vet om det går greit å bestille kosttilskudd derifra eller blir det stoppa i tollen?
Astaxanthin er forøvrig hovedingrediensen i vitaepro.

Nerthus sa for siden:

Bruker trippel-omegan jeg finner i butikken jeg...

Astaxanthin har jeg gått på over flere mnd tidligere, leste nemlig en artikkel om ei som ble "frisk" av dette middelet (chrons). Mulig de ikke sa noe om kostholdsendring da ler - JEG ble ihvertfall ikke noe bedre i det hele tatt. Tror ikke dette blir stoppet i tollen?

Lillemy71 sa for siden:

Takker:D

Har tenkt å prøve Astaxanthin for det kan visstnok ha effekt på urolig musklatur, men det er kanskje like greit å få tak i krillolje. Er mye dårlig kvalitet ute å går på sånne produkter og de finner jo stadig vekk tungmetaller og all mulig dritt, er derfor litt skeptisk til å bestille fra utlandet. Har forhørt meg litt rundt og det viser seg at det jeg har hørt om FriFlyt enten er gammelt nytt eller rykter, for nå kommer de svært bra ut i en test i Sverige, tror derfor jeg bare bestiller derifra igjen for de er jo også billige;)

Nerthus sa for siden:

Jeg regner med du har sjekket en del hos legen, men jeg sliter alvorlig med urolig muskulatur, rykninger, "strøm", rastløs, vanskelig og få hvile fordi jeg "kjenner" aktivitet i musklene når jeg ligger helt rolig i senga og skal hvile... veldig stressende faktisk!
B12, folat, jern, D-vit, og ikke minst kalsium kan jo alle være med på å påvirke hvordan kroppen har det - har du sjekket nivåene dine?
(Jeg har lært litt de siste pr mnd kan man si....:rolleyes:)
Magnesium har hjulpet meg med de verste krampene, men jeg har nå flere alternativer som kan ligge bak - venter på utredning:
Stoffskiftet, ms, fibro, me og ikke minst borreliose.

Jeg har forsøkt krillolje, selolje (dritdyrt!) som jeg tok sammen med astaxanthin - men jeg hadde ingen bedring i muskulaturen eller leddene dessverre. Spiste det ihvertfall i et halvt år.

Du må nok bare prøve deg fram selv over noen mnd - og så trekke en konklusjon. Utfordringen er jo dessverre at dette KOSTER mye penger...

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har fått sjekket absolutt alt (Stoffskifte, blodsukker, blodtrykk, elektrolytter, vitaminer og mineraler, kolestreol og masse greier som jeg ikke husker navnet på) hos legen for bare et par uker siden jeg overhodet ikke går ned i vekt. Alt er så normalt som det kan bli og jeg er frisk som en fisk (fysisk) i hvertfall. I begynnelsen av februar ble jeg testet for diverse sykdommer siden jeg hadde ei hardnakka influense som ikke ville gi seg. de finner absolutt ingenting. borreliose var jeg til utredning for i høst og den var heldigvis negativ.

Jeg har det nok ikke så ille som deg når det gjelder urolig musklatur og treningsregimet mitt gjør nok også sitt. Hjelper litt med ekstra magnesium, men jeg blir så ulidelig tørst av det, derfor ville jeg bare prøve noe annet en periode. Er jo ikke så dyrt på Iherb så lenge man bestiller under tollgrensa og det kommer gjennom tollen, tenkte bare det kunne være verdt å prøve.

Ferskenbeinet sa for siden:

Om en er separert, når er det da "greit" å ha funnet seg en ny? Et brudd hvor det kun var den ene som ville ut...

TrillTrall sa for siden:

Jeg synes det er helt i orden. Et brudd er et brudd, selv om det var bare den ene parten som tok initiativ til det.

Nerthus sa for siden:

Jeg har tidligere i Bedre uten brød lest om kortvarig kortison-behandling av infeksjoner som ikke går over av seg selv. Det skyldes av og til at kroppen ser på sitt eget vev som fiendtlig etter at en reell infeksjon er bekjempet. Kortison demper immunsystemet kortvarig, og når behandlingen er over - bør ikke immunsystemet reagere igjen, siden den infeksjonen som var der i utgangspunktet ikke er der lengre.
Jeg fikk også en slik behandling etter langvarig opphovning av slimhinnene i hodet som ga meg bihulesmerter deluxe, men det var ingen bihulebetennelse. Behandlingen hjalp ihvertfall kortvarig for meg siden hodepinen forvant - så jeg vet legene bruker dette av og til :)
Du kan jo nevne det for legen - siden alle prøver er ok nå?

Mine prøver er helt borti staur og vegg for tiden, så det er nok noe på gang i kroppen som ikke er helt bra.
Bla har tyroksinverdiene mine som var 13 og noe pre-lavkarbo ligget på rundt 17 etter at jeg begynte på lavkarbo :) Nå har de gått opp fra 17 til over 20 på bare 3 uker... so somethings's fishy in Nerthus' body! ;)

Ja men NÅR er det i orden? Må vel ta med at ting blir enda verre om en kommer fra et lite sted hvor alle kjenner alle. Rykter og spekulasjoner er ikke akkurat ukjent å drive med...

Kozemor sa for siden:

Bedre å bryte å få¨seg en ny, enn å få seg en ny og bryte etterpå, eller ikke bryte i det hele tatt.
Ett brudd er et brudd. Man kan vel ikke forvente at hverken den som bryter, eller den som er brutt med (uansett om den parten ville det eller ikke) skal leve i sølibat fordi den andre parten kan ble lei seg.

Linn H sa for siden:

Har myeeeeee fløte jeg trenger å få brukt. Har laget en porsjon pannacotta og skal ha laks i fløte i dag. Noen andre gode tips som forbruker ca en liter. Gjerne noe som kan fryses.

takk:)

Lillemy71 sa for siden:

til deg!!

Håper legene finner ut av hva som er galt slik at du kan få hjelp. Selv har jeg vurdert å få tatt en sjekk på en privat klinikk, tror det er en Fedonklinikk her i byen, mulig de ser litt anderledes på ting og tester andre ting enn fastlegen.

Lykke til og god bedring :klem:

Nerthus sa for siden:

Takk snuppa - setter pris på det!

Balderklinikken står på lista mi... jeg får borrelia-svarene på mandag - men jeg VET jo at jeg har hatt borreliose tidligere, så hva de kan si til eller fra er vanskelig og si, men legen mente hun måtte ha tatt de før hun henviste til vestfold. Så spørs det da om hun klarer og skrive en henvisning god nok til at Nerthus blir tatt på alvor... :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Jo, for alt handler om selvverd. Ikke selvtillit som mange tror, men å vite sin egen verdi og betydning selv på dårlige dager. Og da lærer man hva man skal bry seg om og ikke.

Anarko sa for siden:

Jeg er enig med deg i teorien, bare syns ikke det er så enkelt å utføre i praksis. Enkelte barn får vite meget godt hjemme at de er verdt like mye som alle andre osv. For noen så begynner mobbingen så tidlig som i barnehagealder, og da er ikke selvverdet nødvendigvis så høyt, eller lett å gjøre noe med, når man blir rakket ned på hver eneste dag.

Regret sa for siden:

Fin tanke, ja, men det fungerer desverre ikke for barn. Jeg vet selv av egen erfaring, at når man er liten så tenker man ikke så klart og stort som vi voksne gjør, så det å forstå meningen med med å 'la seg bli mobbet' er veldig veldig vanskelig for de. Barn er som svamper, og det de blir fortalt er hva som blir tenkt og trodd på. Så det å utføre dette i praksis er veldig vanskelig. Barnet blir fortalt nedlatende ting, og barnet vil føle seg mindre verd for eksempel.
Det er så utrolig mye som barn har godt av å forstå, som desverre ikke fungerer i praksis. Vi ser jo selv hvor satt ut vi kan bli om en situasjon blir ubehagelig og direkte angripende, og hvor vanskelig det er å holde hodet kaldt da. tenk deg hvor hardt dette er for et barn..

Carisma sa for siden:

Nettop derfor er det lettere å plante tanken da enn når man er eldre! De forstår ikke konseptet om å la seg bli mobbet. De vet ikke at de blir mobbet før noen forteller dem at det er det de blir.
De blir plaget, ja. Ofte av de samme personene. Men hvis de har fått med seg gode verdier, og en forståelse for hvorfor og hvordan folk reagerer vil de komme langt og kunne se ting fra utsida.
Det som er skummelt nå i dag er at selv små konflikter blåses opp til mobbing. Og dermed tør ikke skolen og andre å ta tak.
Nå sier ikke jeg at saken i Cherrys innlegg er en liten konflikt, men den begynte som det en gang. Noen burde reagert da.

Kanskje sa for siden:

Men selv om barna får høre hvor glad man er i dem, og hvor mye verd de er, så hjelper kanskje ikke dette den dagen de gang på gang får høre noe som sårer.

kanskje har de et fysisk problem, stammer, eksem på hendene, overvekt, annen dialekt, foreldre "som skiller seg ut" (kan ofte mobbes for slikt også), eller lignende. Dette er noe som enkelte henger seg opp i. Og begynner gjerne å kommentere det. Og klart man blir lei seg da - og når de merker dette, så blir det mer gøy å si det ... og da henger gjerne andre seg på også for å være på den "tøffes" side.

Om det er en eller fem som mobber, så sårer det. Noen ganger så mobbes man for filleting. Men om man mobbes for noe som ikke man kan endre på, da kan det bli et rent helvete.

jeg blir så forbanna på disse som mobber, og er utrolig glad at jeg ikke jobber med slike :mad:

Carisma sa for siden:

Ja, og i det man lar det gå innpå seg har man tapt.
Jeg snakker av egen erfaring her. Jeg hadde opptil flere ting som burde gjort meg til et mobbeoffer. Og selvfølgelig fikk jeg slengt kommentarer, allerede fra barnehagen. Men jeg hadde ikke tålmodighet til å la det gå innpå meg. Og da var det ikke interessant i lengden.
I voksen alder har flere av de som jeg så på som tøffe, og som slengte kommtarer som såret mer enn jeg viste kommet og sagt hvor imponert de var over hvordan jeg taklet ting, og hvor dum jeg fikk dem til å føle seg. Dette var jo ikke ting jeg gjorde bevisst, men som i dyrenes verden taper den som viser svakhet. Jeg visste instinktivt at om jeg begynte å se etter et mønster ville det sette meg i en helt annen situasjon. Så jeg så på det som enkelthendelser. Selvfølgelig var noen værre enn andre, men de banka jeg opp :rolleyes:

Jeg tror ikke du kan forvente at alle har like tjukk hud som deg, Carisma. Men faktisk, det var omtrent sånn jeg selv opptrådde. Eventuelt var jeg ganske stor i kjeften tilbake også. Jeg ble vel forsåvidt mobba, eller forsøkt mobba i årevis, for alt mulig rart. Både fordi jeg var tjukk, halta litt på ene foten, reggis, briller, rare foreldre, jeg var temmelig rar selv også, unt so weiter. Mye brydde jeg meg ikke om, andre ting gikk mer innpå meg. Men jeg kan ikke si at jeg ga dem noen grunn til å fortsette annet enn at jeg tok igjen eller gikk med ryggen rak.
Jeg har aldri i ettertid sett på meg selv som et offer, og det er der jeg tror man kan skille mellom hvem som har ballast til å håndtere det og ikke. For meg handlet det nok mye om at foreldrene mine aldri lot meg tro annet enn at jeg var helt perfekt som jeg var, at jeg kunne få til og bli akkurat hva jeg ville, og at jeg var ønsket og elsket. Jeg har tidvis hatt helt latterlig god selvtillit, og på den måten kommet meg gjennom årevis med plaging og til og med fysisk vold av skolekamerater. Og ikke er jeg bitter i dag en gang. Jeg tror jeg virkelig skylder foreldre og støresøstre akkurat den biten.
Men, dessverre, det hjalp ikke det minste å drite i mobberne. Men til og med jeg, fra ganske tidlig av, visste at de som mobbet egentlig var loosers, mest sannsynlig med større problemer enn meg.

Jeg har, i forhold til det med mobbing, veldig stor tro på å dra inn alle, ikke bare offeret, eller bare mobberne, men alle de som i sin taushet samtykker i at sånt drit skjer. Og man skal være innmari forsiktig med å stakkarsliggjøre de som lider i en sånn situasjon, for det tror jeg stort sett faktisk gjør ting verre.

Her er jeg veldig enig med deg, Photobscura. Var lærer i en 8. klasse engang. Èn gutt ble mobba. Jeg fiksa det ikke ! Tok det opp i klassen og ba dem være med på å få slutt på den mobbinga de kunne se på skolen. (Ja, det var en liten skole) Vi gjorde det til et 'prosjektarbeid'. Dro på besøk i de andre i klassen og fortalte fra sine egne erfaringer. Både mobbere og de som ble mobbet. Og lærerne i de andre klassene. Denne 8. klassen opprettet også et slags 'mobbepoliti' som skulle fungere, ikke bare i skolegården, men også i fritida.

Og jaggu ble det ikke slutt på mobbinga de to årene jeg og klassen var på skolen, gitt ! Lærerne var forresten slett ikke uten skyld. De snudde ryggen til i friminuttene. Dæven, jeg ble forbanna, jah !!!

Bra! Sånt liker jeg å høre. Skolen min var godt bekjent av uthenging og /eller kollektiv avstraffelse. Skikkelig hyggelig. Not. Og om noen sladret så var det så lett å gjennomskue, at man kunne gi seg eff på at vedkommende fikk seg juling i etterkant.
Men en lærer vi hadde som kom fra et større sted, og ikke var så infisert av "bygdedyret" snakket til oss på en ganske ny måte, han var alltid generell i konflikter, og var mer opptatt av hvordan vi skulle oppføre oss kontra hvordan vi ikke skulle. Det var aldri noen mobbing internt i klassen min, og vi hadde han som klasseforstander i fire år.

Uansett tror jeg man må ta høyde for at enkelte er mer sårbare enn andre, at ikke alle har god støtte og bagasje hjemmefra etc. Men alle, ALLE har et ansvar. Mobberne, lærerne, foreldre og søsken, tilskuere og også den som blir mobbet. Men å skulle peke ut skyld er for meg ganske meningsløst i en sånn situasjon. Med det sagt forstår jeg Cherrys ønske om å filleriste mobberne, altså. Heldigvis hadde jeg store sterke storesøstre som tok den biten. :D (Ikke til etteretning, støresøstre der ute! ;)).

Regret sa for siden:

Spørsmål til dere med tickere..
Når dere går opp i vekt, oppdaterer dere da? eller bare venter dere til vekten er slanket bort igjen og dere kan oppføre et lavere tall?

vaskeklut sa for siden:

Jeg oppdaterer begge veier :)

Nerthus sa for siden:

Haha - genialt spørsmål! Jeg ventet i det lengste, men har oppjustert dessverre en gang ja ;) Total denial :D

Jeg har gjort begge deler, - men jeg oppdaterer nå. . .altså neddaterer igjen. Ellerhvajegnåmener !

Det skal mye til før jeg justerer min opp, altså. Her fokuserer det kun på nedgang! :D

Regret sa for siden:

Jeg må innrømme at jeg fint kan gå opp en del, men nekte fult for det, og dermed setter jeg meg på bakbeina og 'glemmer' oppdatere den nye vekta, fram til den er gått ned igjen og enda litt mer ned så totalen blir lavere enn før :flau:

Men jeg vil også si at jeg har oppdatert den når jeg har gått opp også da.. føles bare så demotiverende at jeg unngår det så langt det går. Blir vekta værende høyt opp en stund, så må jeg skrive det opp, hvis ikke så føler jeg at jeg bare lurer meg selv.

Beurre sa for siden:

Jeg oppdaterer tickeren hver mandag uansett om jeg har gått opp eller ned. Det hender jeg oppdaterer den andre dager i uka også, men da kun ved hyggelige endringer ;)

Regret sa for siden:

hihi litt sånn jeg tenker også. Jeg veier torsdager, og jeg snikveier i løpet av uka,men jeg gidder ikke å oppdatere om det ikke er godt nytt.

Et annet spørsmål;
Det er mange som merker at når man skifter kosthold, så får man mens. Eller syklusen endrer seg.
Er det fler som har oppdaget at syklusen har blitt lengere? eller at blødningsperioden varer lengere? eggløsning uteblir? Er det vanlig?

Jeg går heldigvis aldri så mye opp at det er verdt å justere opp tickeren for det.

Jeg fikk mindre og kortere blødninger etter en tid med lavkarbo. Men så skulle det mye til for å slå ni dagers fossblødninger. Jeg hadde så og si aldri eggløsninger heller. PCOS. :cool:.

Regret sa for siden:

Ok, jeg har nå hatt blødning i 1,5 uke, og jeg hadde egentlig ikke mens før jeg begynte å gå på lavkarbo pga pillene jeg går på.. Om jeg blødde, så var det maks 7 dager med litt mild blødning, ingen smerter eller ubehag. Gikk ofte fortere over også, sånn 4 dager. Nå har jeg ligget å vridd meg i 10-11 dager, det rykker og napper og jeg har det direkte vondt. Føler meg skikkelig uggen.. og jeg mener bestemt at det er pga det nye kostholdet. Ser ikke ut til å gi seg med det første heller.. Jeg har ingen diagnose, som kan påvirke dette heller.

Lava sa for siden:

mange opplever uregelmessigheter med mens når de begyner på lavkarbo. Det kan ta tid før det kommer i orden, men det vil det!
Hva som er tid .. varierer like så mye som det finnes mennesker. Jeg har hormonspiral og har ikke opplevd at mensen tøyser, men hadde litt mer "verk" i magen i begynnelsen.

Regret sa for siden:

ok, da høres det i såfall helt normalt ut! og det er jeg glad for. Men jeg synes det skal slutte nå, hindrer meg i så mye føler jeg, særlig når jeg ikke er vandt til å blø hehe. Plutselig så er mye av det jeg ofte gjør, veldig ubehagelig å gjennomføre. Sånn som trening (får veldig vondt), og jeg har veldig lyst å dra i svømmehallen med ungen, men det skjer ikke så lenge dette står på!

Lava sa for siden:

Trøst deg med at det blir bedre! Men det kan ta tid, og som sagt...
tid er forskjellig fra hver person :ja:
Jeg var så dårlig første uken på ketolyse da det var nytt,... trodde ikke dette var noe for meg, men så. plutselig ble alt mye bedre! :D

Supera sa for siden:

Jeg er jo på vei ned uansett. Om jeg har gått opp, så er det bare noe gjenstridig vann. Så jeg ser ikke poenget med å oppdatere tickeren med oppgang. Jeg oppdaterer kun med minstenoteringene mine, jeg.

Jeg har alltid hatt stabil syklus, men den har forandret seg litt. Jeg har fått to ekstra med nesten ingenting blødning før og etter det jeg normalt hadde. Mønsteret er likt ellers av dagene, det er bare de ekstra dagene med blødninger. Men jeg har gått fra fem dager til ni dager. Hvis man kan regne med de ekstra dagene da fordi det er minimalt med blødning. Det er bare noen få dråper til dagen.

Zillah sa for siden:

Du kan fryse fløten :) Gjerne i isbitformer, så blir det lett å ta opp litt om gangen for å bruke i sausar osv. Det er veldig lenge sidan eg har prøvd å piske krem av fryst-og-opptint fløte, så der kan eg ikkje innestå for kvaliteten, men for bruk i matlaging går det heilt fint. Og så kan du lage mokkalikør (bytt ut sukkeret m sukrin) etter oppskrift her: www.tine.no/7537.cms .

Camomilla sa for siden:

Åh, jeg som har savnet baileys i kaffen min - tror du denne kan brukes? :)

Zillah sa for siden:

Har ikkje smakt Bailey's på så innmari lenge, så eg kan ikkje seie heilt korleis dei er i samanlikning, men det er vel berre å prøve? :)
(Denne likøren skulle eigentleg bli julepresang, men eg fikk det ikkje gjort i tid til jul, hehe.)

TrillTrall sa for siden:

Selve blødningsperioden endrer seg hos meg har jeg lagt merke til. Når jeg er konsekvent på lavkarbo spotter jeg litt i noen dager før og så varer selve mensen bare 3-4 dager og så ferdig. Men om jeg havner på karbokjøret (host) så kommer mensen riktignok til vanlig tid, men da kan den være helt på villspor og fossblø et par dager, så en dag oppholds, så en dag med fossblødning igjen og deretter noen dager med spotting før det kommer nok en større blødning f.eks. Forholdsvis upraktisk.

Kanutten sa for siden:

Jeg har vært 100% sykemeldt i ca et halvt år nå. Jeg har de siste 6 ukene gått til manuellterapi og det kan virke som om det var det som skulle til for at jeg skal bli frisk. Men hvordan trapper man opp jobbinga?? Jeg har lyst å begynne jobbe sist i april. Gjerne begynne med 20%. Men setter jeg arbeidsgiver i ei klemme ved å begynne med såpass lite?? Samt at jeg vet jo ikke om det går bra eller ikke? Jeg føler bare at jeg strutter av pågangsmot og tiltakslyst og vil gjerne tilbake til det normale så fort som mulig. :heia:

Jeg HAR to avdelinger til på sykehuset jeg skal innom før de vil sette noen diagnose (lunge og reuvmatisk avdeling), men jeg føler meg jo såpass bra nå at jeg TROR de har funnet ut hva som var gærnt! Fullstendig låsning i muskler og ledd grunnet stress. Må snakke med putten når jeg drar til ham i morgen. Skal forresten innom jobb i morgen og jeg GLEDER meg!

Nerthus sa for siden:

Du kan ikke tenke på arbeidsgiver i en slik situasjon, du må nesten tenke etter hva som vil fungere for deg :)
Når jeg skal begynne igjen vil jeg gjerne noen timer hver dag i starten, og heller gå hjem tidligere - og så øke på etterhvert.
Har heldigvis en flott sjef og arbeidsgiver, så jeg får den støtten jeg trenger :)
Føler du at du kan jobbe litt mer eller må jobbe litt mindre så ringer du bare legen din, dette må du ta etter DIN feeling ;)
Håper du nå har funnet ut hva som er problemet, og kanskje lært litt om hvordan håndtere stress så det ikke setter seg i kroppen igjen!

:klem:

Jabba sa for siden:

Hva betyr uttrykket "Det er en lukket bok for meg" ?

Kanutten sa for siden:

At du kjenner til/har erfart innholdet i "boken" (dvs en hendelse eller lignende), men vil ikke snakke om det.

Furine sa for siden:

... og har lagt det bak deg?

Kanutten sa for siden:

Kanskje ikke nødvendigvis lagt det bak seg, eller lagt det bak seg på den måten at man ikke snakker om det.. Men det kan kanskje lure i bakhodet??

Kanutten sa for siden:

Jo.. Man har lagt det bak seg.. :ja: Mener det blir mest rett.

Carisma sa for siden:

De vil vel bare være glad for at du kan avlaste de om det bare er litt? Bedre for de også det, å se hva de får enn om du går på for fullt i to uker og blir borte et år.

En lukket bok vil jeg tolke som noe man ikke har tilgang til, kan tilegne seg. "Hun er som en lukket bok" mao vanskelig å komme innpå.
Et lukket kapittel er derimot noe en har lagt bak seg.

Kanutten sa for siden:

Ja! Enig! :ja:

Se bort fra det jeg skrev.. :p

Furine sa for siden:

Takk! DER var det eg rota det saman med.

Regret sa for siden:

Høres jo ut som at man ikke kjenner til situasjonen..? Når noe er som en åpen bok, så er det jo lett forståelig, eller helt opplagt, men en lukket vil jo være motsatt.
Litt sånn som; Det er helt gresk for meg.

Kanskje dette bare er et utsagn jeg ikke har hørt om før, eller at det er fra en dialekt jeg ikke kan, så jeg sier ikke noe sikkert, bare hva jeg synes det hørtes ut som...

Kanutten sa for siden:

Hvis noen har lagt NOK mange ting bak seg (kapitler) blir det jo tilslutt en hel bok. :p
Furine og jeg hadde kanskje LITT rett vi også. :lol:

Kanskje sa for siden:

den likøren såg god ut !!!!! sikle

Cherry sa for siden:

Hvor i word finner jeg symbolene til bruk i statistikk, f.eks alle de rare x'en, u'ene og diverse? Og hvor var det man gikk for å kunne lage en brøk?

Kanskje sa for siden:

Hvis jeg ser på diagrammet at jeg ligger litt lavt på prosentene for protein, hvordan øker jeg da mengden protein? Proteintilskudd? jeg spiser jo kjøtt hver dag, men kanskje ikke nok da til at diagrammet blir riktig.

dagens fordeling viste 13 % protein og 85 % fett og 2 % karbo

proteinene bør vel ligge på rundt 20 % ?

har spist 66 gram protein, og veier selv 113 kg hvis det har noe å si

Regret sa for siden:

Jeg lurte på en ting.. Jeg ser mange unngår fun light saftene, er dette fordi noen ikke tåler søtstoffene?
Jeg kan drikke pepsi max og andre drikker med søtningsmiddel uten å stoppe vektnedgangen, kan jeg da drikke fun saft? Eller lage brus slik jeg gjorde før ved å blande saft og kullsyreholdig vann..

De som unngår fun light unngår vel og som regel sukkerfri brus. Mye av de samme søtstoffene. Om folk unngår det pga uheldige søtstoffer, at det gir søtsug eller at de føler det er vektbrems blir veldig individuelt...

Cherry sa for siden:

Hvorfor har de bare sånne teite avocadoer på butikken nå? Sånne knallharde det ikke går an å spise!!! Jeg vil ha litt mykere avocado NÅ! Tenk å nekte en hormonell frøken avocado:p

Og hvorfor koster den 18.90 kr stykket på rema og 12.90 på ica? Og hvorfor koster den så sinnsykt mye i det hele tatt? Og hva er egentlig kalorinnholdet i avocadoen? En plass står det 398 og en annen plass 195!

Regret sa for siden:

Det hjelper ikke å la de ligge i romtemperatur heller?

og karboinnholdet kommer at av der finnes 2 stk på markedet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.