< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Rin sa for siden:

Hvordan fryses eggehviter mest hensiktsmessig? :cool: Jeg får gjerne 2-3 eggehviter til overs om gangen - føles ikke så godt å bare kaste dem.

ninagronn sa for siden:

Vet ikke hvordan de kan fryses, men lurer på hva du bruker de til, finner aldri noe å bruke de til, så de står i kjøleskapet til jeg kaster de.

nellie sa for siden:

Står jeg på eksamen i dag??

nellie sa for siden:

Hvilken oppgave får jeg da?? Mellom 1 og 11

Furine sa for siden:

Har aldri sagt eg er klarsynt! ;) Men ynskjer det tvi tvi og lykke til!

nellie sa for siden:

Klart du er:p Stol på den kvinnelige intuisjonen:p

Skjerper koffein sansene? og.. Hjernen?

vimsen85 sa for siden:

Jeg blir ukonsentrert av kaffe, men jeg er heller ikke vant til å drikke det..

vimsen85 sa for siden:

Ja og masse lykke til, foresten!

Kanutten sa for siden:

Når blir jeg frisk??? Jeg er gørrlei av å være pusk!! :mad:

Forresten, en gammel venn (gammel i år) av oss fortalte sambo her om dagen at han har fått så rare hender.. Sambo så på hendene hans og sa at de så da helt normale ut. Nei, sa denne vennen, og forklarte at når han tar borti folk så blir hendene hans varme. Folk har i ettertid, når de har truffet denne gamle mannen igjen, fortalt at de har blitt friske for det som plaget dem. Det har skjedd såpass mange ganger at han har omsider trukket den konklusjonen at det er hans hender som gjør folk friske.. Kanskje jeg skal be han ta på meg??

Egwene sa for siden:

Snakker du om Snåsakailln? XD

vimsen85 sa for siden:

Ja, det er da bare å prøve. Det skader i alle fall ikke!

Anne sa for siden:

Spør ham pent og forsiktig om han kunne tenke seg å prøve ...om du tror på det selv. :ja: Hvis ikke la det være.

Krysser fingre og sender "varme vibber"

Kanutten sa for siden:

Jeg tror på det.. Har alltid trodd på det.. Skal snakke med sambo og sette oss i kontakt.

Bøtt sa for siden:

Jeg tror også på det,alt må prøves mener jeg :)

Photobscura sa for siden:

Jeg har fått satt inn kopperspiral i dag, og som det svimehodet jeg er, så glemte jeg å spørre om et par ting: Jeg fikk faktisk mensen i dag (hvilket jo er like greit, når jeg kanskje kommer til å blø på grunn av spiralen likevel), kan jeg da bruke tampong?
Og hvor lenge kan man ha kobberspiralen inne?
Jeg kjenner jeg har smerter i mellomgulvet som kraftige menssmerter omtrent, noe som skulle være normalt, men jeg glemte også å spørre om hvor lenge de kommer til å være der?

Nerthus sa for siden:

Jeg satte inn hormonspiral og hadde slike kraftige menssmerter i veldig lang tid.. ikke for å skremme deg, jeg vet at dette er svært individuelt :)

Jabba sa for siden:

Jeg fikk beskjed om at kobberspiralen måtte byttes hver 5 år av min lege.....

Ok, men du vet ikke noe av det andre? Jeg er forberedt på at jeg kan ha en del smerter, ettersom jeg aldri har født barn (men jeg har vært gravid, hvilket hjelper litt på), men jeg har forankra meg med ibux, og dette minner mest om de menssmertene jeg hadde da jeg var yngre, som var relativt kraftige, men forsåvidt til å leve med.
Jeg må ellers si jeg føler meg letta, har ALLTID angst for å glemme å ta p-piller, ikke minst liker jeg ikke tanken på å tilføre kroppen mer hormoner enn nødvendig, og ettersom så godt som alle pcos-symptomer er borte (bortsett fra fortsatt noe østrogendominans), så var det like greit.
Mener å ha lest at kobberspiralen kan sitte i i fem år, stemmer det?

Ah, jeg fant det ut, fem år stemmer, det!

Furine sa for siden:

Er det nokon annan som opplever at forumet er ganske tregt i dag? Nokre trådar vil ikkje laste i det heile tatt og står berre og heng.

Svima sa for siden:

Yepp, det er supertregt, og ikonene er enda tregere.
Vi får håpe det retter seg snart.
Super irriterende.:confused:

Samme her, men nå er alt på stell igjen, i hvert fall hos meg!

Men, jeg spør på ny, jeg. Satte som sagt inn kobberspiral i går, og lurer på om jeg kan bruke tampong? :o

Furine sa for siden:

Ja det oppfører seg igjen, no! :)
Sorry Photo, har ingen ide ang koparspiral. Ingenting å finne ved å google?

Svima sa for siden:

Jeg har hatt hormonspiralen i mange år,
men jeg bruker ikke tamponger.
Jeg er blitt fortalt at de da kan "falle" ut, men har ikke spurt lege.

Rin sa for siden:

Jeg vet ikke spesifikt i forhold til kobberspiral - men jeg bytta hormonspiral for ikke så lenge siden, og fikk beskjed om å unngå samleie og tampongbruk de første 3-4 dagene. Hvis du er usikker, kan du ikke ringe til gynekologen og spørre?

Har googla litt mer nå, og fant ut at man skal unngå samleie, tampongbruk, karbad og bading i offentlig bad/svømmehall, de første fire til sju dagene. Det burde vel gå greit. Det skal ikke være noe problem å bruke tampong etter dette. Puh! Jeg HATER bind.

Fant ut av det! Gynokologen sa bare det med samleie, og at det ikke var uvanlig å blø litt ekstra, særlig de første dagene, og ha smerter særlig om man aldri har født barn.
Smertene er faktisk så godt som borte! Hurra! Nå føler jeg bare litt svak "napping" i mellomgulvet, som helt normale menssmerter (for meg i alle fall), altså ganske ubetydelig. Håper virkelig dette funker for meg! :)

Rin sa for siden:

Tør jeg å klippe håret kort igjen og bli kvitt slitt og frizzy vintermanke, eller defaulter jeg tilbake til en halvlang bob? :rolleyes:

vimsen85 sa for siden:

Har du en god frisør er det bare å spørre om hun/han mener vil se best ut. Jeg er litt sånn: "gjør hva du vil". Blir som oftest fornøyd!

Rin sa for siden:

Ikke har jeg en fast frisør heller. :p Da blir neste spørsmål om noen kan tipse meg om en inspirert og ikke ultra-dyr frisør rimelig sentralt i Oslo!

vimsen85 sa for siden:

Jeg går faktisk til lærlinger og blir alltid fornøyd :) Og det er billig..

Pia på Billie Bangs i Rathkes gate er en helt FANTASTISK frisør, hun er ikke billig, men ikke så dyr i forhold til mange andre frisører her på Løkka, 600 for klipp + vask og styling. Ikke minst er det verdt det nesten alene på grunn av stilen, interiøret og stemninga! INGEN andre enn Pia får lov til å helle kjemikalier i håret mitt! ;). Hun klarte å avfarge håret mitt med henna i uten at det falt av, bare det er en prestasjon i seg selv!

vaskeklut sa for siden:

Har man rett til å bytte saksbehandler hos NAV om man ikke er fornøyd med vedkommende/ønsker en annen?

Kanutten sa for siden:

Jeg bruker kobberspiral, men jeg erfarte et par ganger at tampongen viklet seg inn i disse trådene som skal henge nedenfor livmortappen. Derfor ble mooncup ypperlig for meg!!!

Ja, har det hele tiden i bakhodet at jeg skal kjøpe en sånn, men har bare ikke kommet så langt! Men jeg har jo uansett mensen nå, så jeg må vel uansett bare bruke bind på grunn av infeksjonsfaren foreløbig.

Kanskje sa for siden:

eh, hvordan bruker man den greien der??:eek:

Kanutten sa for siden:

Klikk på linken jeg la ved under ordet mooncup. :ja:

langaard sa for siden:

Lurte jeg også på:lol:

Tunrida sa for siden:

Noen som har tips til god kartongrødvin? :o

Vel, jeg har nettopp tatt jomfrudommen på en Riscal, den er av den lettdrikkelige typen ute å være for kjedelig og saftaktig, uten mye restsukker eller garvestoffer, og relativt billig (drøyt 300 spenn).

Tunrida sa for siden:

Har du bilde? Prøvde å google, men fant ikke.

Timona sa for siden:

Heter den noe mer?
Fant :
Riscal 1860 Tempranillo 2008 og Riscal 1860 Verdejo på vinmonopolets sider, er det en av de?
Leter etter en god rødvin med lite garvesyre og restsukker ;)

Timona sa for siden:

Ops, så nå at den ene var hvitvin.
Men den rødvinen er det vel ikke lite garvesyre i? (Eller så er det jeg som misforstår symbolet)

Har ikke bilde, men den har mosaikkmønster i (fra øverst) blått, turkis, rødt, blått, og rødt med litt gult og mørkerødt i seg, og så står "Riscal S.L. 1860" i en blå boks med hvit ramme rundt.

Haha, ja, det er riktig, det er den første der. Var nok litt mer garvestoffer enn jeg husker, men den er likevel ganske lett på smak likevel. Og så er det lite sukker,da! Men jeg sammenligner jo gjerne med f.eks Marquise De Monistrol som gir en skallbank som aldri går over (føles det som :o).

Timona sa for siden:

Ok, vet ikke om jeg tør prøve, litt mye garvestoffer kan utløse migrene hos meg. Har funnet noen gode med lite garvesyre, men da er det til gjengjeld litt mye restsukker. Har dia 2 også, så litt elle melle liksom.
Å finne en som har veldig lite garvesyre og restsukker OG at det ikke smaker saft er ikke helt enkelt hehe :p

Når jeg ser på alle de vinene som jeg foretrekker, som jeg anser som ganske lette, altså av typen som fint kan drikkes alene (altså uten mat ;)) til fest, så har de samme mengde garvestoffer, så det er mulig det ikke er SÅ mye, altså. Men om du liker cava så har de jo ikke garve i det hele tatt. Grans Brut Momento er kjempefrisk og fin, og har bare 1,8 gr restsukker per liter.

Timona sa for siden:

Den siste er en musserende vin? Fikk anbefalt en rødvin på polet for noen uker siden med 2% restsukker, og den skulle ha lite garvestoffer. Fikk en ganske heftig skallebank dagen derpå, og sjekket innholdet på nettet og så at den faktisk hadde endel garvestoffter, så ikke alltid de ansatte på polet treffer helt heller. (Nå kan jo selvfølgelig skallebanken ha sammenheng med at det ble litt vel mye vin da:o )

Tunrida sa for siden:

Takk takk :) Det blei to andre..Mannfolket skulle ringe når han var på polet, men neida.. Så har denne til gode ;)

Cava er en form for musserende vin, ja. Men i prinsippet er det det samme som Champagne, bare fra et annet distrikt (altså Spania).
Det vil jo alltid være garvestoffer i rødvin, og som du sier, med lite garve så blir det gjerne saftsmak. Men det er en stoooor fordel å drikke mye vann til vinen, minst et raust glass vann pr glass vin, og ikke minst sørge for at du har fått i deg et dugelig måltid før du drikker, og gjerne før du legger deg. Kan du unngå å legge deg på stigende rus, så er det også en fordel. Skallebank av alkohol får man gjerne på grunn av dehydrering.

St Lucas (som er en av mine favoritter, både på smak og pris ;)) finnes også på kartong nå, forresten. Den er også et hett festtips fra meg! :D

Kanutten sa for siden:

Jeg ble dausjuk av den. Aldri mer!

Timona sa for siden:

Ja er sant det, kan nok bli enda flinkere med vannet :o
Nå skal det jo ikke så mange glassene til når man er i ketose, så kan kanskje prøve litt med de som har middels garvesyre ;)

Furine sa for siden:

:ja: + At det er andre druesortar som blir brukt til Cava. Den funkar ikkje for alle. :o Svigermor meiner det er såååå mykje betre enn Champagne (fordi du får meir for pengane :rolleyes:), sambu får brekningsfornemmingar berre av ein slurk. :lol:

Huldr sa for siden:

Timona: Hva med å prøve en rødvin som er økologisk? Det er mye "drit" i vanlig vin som også kan gi skallebank, mens den økologiske er renere. Jeg sitter her med en Carussin Asinoi, ikke så mye garvesyre, ikke så kraftig, men mye smak. Jeg liker vanligvis best kraftige viner, men denne liker jeg godt :). Dessverre sto det restsukker ukjent - men generelt er importøren Non Dos et hett tips når det gjelder øko-vin :)

Furine sa for siden:

Dette kan eg skrive under på. Økologisk vin er noko heilt anna. Vi hadde ein vinbutikk på hjørnet her for nokre år sidan, og den hadde berre økologisk vin, frå små vinfarmar i Frankrike og Spania. Fantastiske saker! Aldri fått skallebank av desse.

Huldr sa for siden:

Furine: Fant du ut hva den svenske forkortelsen var? (Leste de fire siste sidene i tråden her nå i dag, hehe :p)

Bra vi er to som liker økologisk! :heia: Du rakk forresten å quote meg før jeg fikk rettet opp linken ;) Tenkte nemlig på deg med en gang da jeg så den var feil :D

Alkoholstyrken kan være en liten pekepinn på restsukkeret, jo mer alkohol jo mindre restsukker (pga gjæring), med mindre den er ettersukret, men det hører heller til sjeldenhetene når det kommer til relativt "vanlige" rødviner.

Furine sa for siden:

Eg sjekka ikkje linken din, sorry, så det oppdaga eg ikkje. Ja, økologisk vin er berre noko HEILT anna. :love: Dessverre forsvann denne vinbutikken på hjørnet pga trøbbel med skattevesent i Nederland (eigaren var nederlandsk).

Nei, fann ikkje ut av den svenske forkortinga, har gløymt av heile greia!

Carisma sa for siden:

Kan Frisør på Rignes Park har jeg begynt å gå til. Fornøyd med alle der, har hatt forskjellig nesten hver gang. Og de har ledig time på kort varsel (som i 2t før jeg MÅ klippe meg :D) Men jeg har med bilde da, lettere å forklare da. 525 tror jeg at jeg betaler for klipp vask og føn.

Jeg syns Prosecco er bedre enn Cava (Italia sin "champagne"), og ofte mye lavere på restsukker.

Furine sa for siden:

Brut Champagne her, gjerne rosé! :)

Huldr sa for siden:

Synd med vinbutikken!

Nei, det var jo ingen interessant link med tanke på hvor du befinner deg :), det var bare at du pleier å være så kjapp, og det var du jo nå også :suss:

Furine sa for siden:

Ja, veldig synd med vinbutikken! Den var her i rundt 3 år. Gratis vinsmakingar, som inkluderte besøk av vinbønder som tok med seg både gode ostar, pata negra, olivenolje og lomo. Fantastisk! Og veldig trivelege folk. :ja: Synd dei rota det til med skattefuten.

Imp sa for siden:

Kan noen tipse meg om nettbutikk, gjerne norsk, som selger de vanligste "lavkarbo"varene, som jbk, lavkarbosjokolade, kokosmel, +++..jeg er så lei av å dra laaangt av gårde for å handle disse tingene, hadde vært så kjekt å få dem i postkassen!

Kitt sa for siden:

Du kan be om en ny saksbehandler, ja! Bare si at kjemien ikke stemmer eller noe sånt!;)

vaskeklut sa for siden:

Fantastisk! Kan jeg spørre om å få noen spesielle, eller må jeg bare ta det jeg får? Og hvem ber jeg om ny saksbehandler?

Lillemy71 sa for siden:

Både Life.no og Sunkost.no har nettbutikker og jeg vet at de selger de produktene du etterspør i butikkene så kanskje de har det på nettet også. Ellers har du jo www.kinsarvik.no. www.sukkerfritt.com/ selger sukkerfri sjokolade.

Det er bare å google litt så finner du både norske og utenlandske ganske så effektivt. Dette tok meg 2 min å finne ;)

Timona sa for siden:

Takk for tips, skal sjekke ut denne :)

Kitt sa for siden:

Du må sende et brev til sjefen for ditt lokale NAV- kontor og forklare hva som er feil/hvorfor du ønsker en annen. Du kan sikkert ønske deg en spesiell, men akkurat det vet jeg ikke noe om! Regner med at det kmmer an på hvorfor du vil ha akkurat den personen. Er det søsteren din eller bare en du har vært borte i som du hadde mye bedre kjemi med, liksom....

Lykke til! Kampen mot NAV er hard nok om man ikke skal slite med en saksbehandler man ikke fikser å samarbeide med!

Timona sa for siden:

Jeg har funnet 3 rødviner på vinmonopolets sider som har både lite garvesyre og restsukker:

Ken Creek
Marques De Chive Tempranillo Crianza
La Dolce Vita

Alle finnes på 3 liter, noen av disse som er gode?

Ken Creek er jo en gjenganger her på forumet, jeg syntes ikke den var noen høydare, men jeg vet andre som liker den veldig godt! Kanutten bl.a om jeg ikke husker feil. Den er ikke så innmari dyr (akkurat en hundrings, tror jeg), så du kan jo gi den et forsøk!

Timona sa for siden:

Jeg er ingen vinkjenner, så merker sikkert ikke forskjell uansett :p
Tar med meg lappen min på polet, og spør hva de anbefaler på smak av disse ;)

Det er lurt! Jeg har ikke voldsom peiling på vin selv, men jeg vet hva jeg liker. Skal jeg drikke mer enn et par glass, foretrekker jeg en som er medium lett, og som er litt 'fruktig'.
Bare beskriv hva du selv liker av smak fra rødvin uten å tenke på faglingo som "pene ben" og "fin boquet" :p, så får du nok den hjelpen du trenger! Løkke tell! :)

Ignite sa for siden:

Etter noen glass vin så synes man vel at de fleste har pene ben... :cool:

Babycherry sa for siden:

www.lavkarbo-torget.no/

Timona sa for siden:

Ble anbefalt Marques De Chive Tempranillo Crianza, den er også ganske langt opp på vinmonopolets bestselgerliste. Nå er ikke jeg noen vinkjenner, men har prøvesmakt og synes den var god. At den har lite garvesyre og kun 1,20 g sukker pr /l gjør jo heller ikke noe ;)

La Dolce Vita anbefalt hun IKKE, den smaker visst saft :rolleyes:

Catwoman sa for siden:

Lurer på hva gjennomsnittelig IQ niva er på Paradise Hotell jeg...? Og hvorfor det alltid er de dummeste av dem som går på BI...:rolleyes:

Nerthus sa for siden:

Fnis:D

Høhøhø!

Svima sa for siden:

:stortsmil Tja....... si det :)
:suss:

langaard sa for siden:

BI har veldig stor strykprosent leste jeg netopp:lol::_plystre:

Imp sa for siden:

Takk! Ja, google is my friend, men glemte det rett og slett bort jeg..tenkte at dette er noe lavkarbogjengen har greie på :D

Thank you! :D

KarMa40 sa for siden:

:D L.O.V.E.

Jeg brenner helt ut på rekken av karakterbrister og fraværet av redaktøransvar for å beskytte folk mot seg selv og blir sittende og rope om grammatikk, manglende kjennskap til selv elementære fremmedord og setningsoppbygging til skjermen. Jeg og Per Egil Hegge, hvis han orker.

:lol:
I blant tenker jeg at det faktisk er en velsignelse for blodtrykket mitt at jeg verken har kabel eller tv! :p

Lillemy71 sa for siden:

Jeg lurer på så mangt egentlig men det jeg lurte på akkurat nå er beregning av daglig næringsinntak. Antar at 1g protein er 4 kcal, samme for 1g kh og 9 kcal for 1g fett.

I dag har jeg spist/skal spise 1547 kcal, av dette er 30,6 g kh, 129 g prot og 99 g fett. Dette skulle da bli

((30,6*4)/1547)100=7,9% kh
((129
4)/1547)100=33,4% prot
((99
9)/1547)*100=57,6% fett

hvis jeg har forstått beregningsprinsippene riktig (mener jeg leste et sted at det %-vise inntaket skal beregnes av energiinntak (kcal). Kan noen bekrefte eller avkrefte at jeg har forstått dette riktig?

Og bare sånn før hylekoret begynner, jeg vet dette er lite fett men det er heller ikke det jeg spør om

Kanutten sa for siden:

Ser da vel rett ut dette?

Kanutten sa for siden:

Kan man ha TO tilstander for vann i kroppen??

Når jeg sjekker Tanitavekta mi er vannsprosenten nå høvelig stabil. 38% +- 0,1%. Vet det er en smule lavt, men det er nå der kroppen har lagt seg. Går jeg over det blir det bare ødemer av det.

Men selv om vannprosenten på vekta er stabil så fyker sticksen mellom nok vann (svak rosa) og dehydrert (mørkerød) og jeg skal jo ikke være i ketose en gang?

Er det forskjell på "registrering" av vannet som er i fordøyelsesomløp og det som er i kroppen ellers? Blir det oppfattet som to forskjellige "vannbeholdere"? Jeg følger vekta og IKKE sticksen.

senorita sa for siden:

Jeg satt inn for en mnd siden og han sa det var ikke problem å sette inn tampong med engang..

Blødde forøvrig i 3!!! uker etter jeg satt den inn.. endelig stoppa :p

Kanskje sa for siden:

Kan man vaske eller på noe vis få rent et saueskinn sin hundene ligger på? Det er slett ikke så delikat lenger, brukes i bilen.

Må jeg kaste det?

Nerthus sa for siden:

Rense det? Ring et renseri og spør :)

Kanutten sa for siden:

Jeg vasket mine rett og slett i vaskemaskinen. :p

Kanskje sa for siden:

Ull program? Det blir ikke bare en stor diger tove da?

Tviler på at det lønner seg å rense et saueskinn.

Kanutten sa for siden:

Nei, men selve skinnet ble megamykt! Jeg stakk flere hull bare med fingrene mens jeg holdt på med det.

Kanskje sa for siden:

Hvordan virker valium på kroppen?? Hvis du har brukt det, hvordan føles det i kroppen?

Tok en tablett i dag siden jeg har en trist deppedag og ikke hadde helt kontrollen på meg selv og mine følelser ....:( Men kjente ikke noe spesielt jeg.

Da jeg tok det før, så fikk jeg en sånn deilig avslappet sløv følelse i kroppen min, så jeg slapp å forholde meg helt til realiteten.

Men det har jeg ikke følt i dag. tok bare en, tok gjerne to før.

kanskje de er for gamle, og at virkningen avtar da :confused:

Anarko sa for siden:

Virkningen vil avta når medisinen er gått ut på dato. Den følelsen du beskriver som du fikk før er vel slik de fleste vil reagere på valium, og andre benzodiazepiner. Det er derimot ingen løsning på problemer, noe du sikkert vet, så jeg skal la være å komme med noen moralpreik.
Om du ikke føler noen virkning så sjekk datoen, ta eventuelt en til. Mange faktorer kan spille inn på effekten, som hvor lenge du har brukt det og dermed toleranse, datostempling, og så kan virkestoffene bli saktere tatt opp i systemet av diverse grunner.

Zillah sa for siden:

Dei fleste skinn - i alle fall nokonlunde nye skinn - kan vel vaskast i maskin på ullprogram. Eg har fleire gongar vaska baby-lammeskinnet minstejenta har brukt no i 4 år, og det er like fint. Vask det på skånsomt ullprogram m ullvaskemiddel. Du må tørke det svært forsiktig, og strekke litt på det mens det tørkar så det blir mjukt og held fasongen. Ikkje tørk det over direkte varme, da kan det bli tørt og hardt.

Det skal stort sett gå greit om det ikkje har så lange hår. Eg har eitt som ikkje er nedklipt også, og også det har vore vaska, men det måtte eg gå over med kam etterpå. Hvorom allting er, du kan absolutt vaske det. Vask er betre enn rens.

Jabba sa for siden:

Hva er Confecta sukkerfri gele søtet med ?

KarMa40 sa for siden:

Jeg har babysoveskinn og kjøpte også eget vaskemiddel som gjør at det går i vaskemaskin.

Babyshop tenker jeg.

Kitsu sa for siden:

Sucralose, tror jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.