Jabba sa for siden:
Har sjekket alle de tingene jeg selv vet om -og ingenting kommer i nærheten av Avocado. Agurk har jo lite, samt salat....men Avocado er lavest....sammen med sopp (hermetisk championg)
Matvareguiden er genial! :D
Jabba sa for siden:
Har sjekket alle de tingene jeg selv vet om -og ingenting kommer i nærheten av Avocado. Agurk har jo lite, samt salat....men Avocado er lavest....sammen med sopp (hermetisk championg)
Matvareguiden er genial! :D
langaard sa for siden:
Spinat har mindre:) men bare litt:D
Jabba sa for siden:
Takk for tipset om Spinat!
LineJM sa for siden:
Og spinat er godt også :)
Er det noen som har noen erfaring med produkter fra Burt's Bees? Har kjøpt shampoo og er godt fornøyd og nå lurer jeg på å kjøpe andre ting også.
Carisma sa for siden:
Den er perfekt i guacamole eller smoothie når den er sånn :ja:
KarMa40 sa for siden:
Bruker baby tingene til gutten min, faren hans bruker også baby shampoo og er godt fornøyd.
LineJM sa for siden:
:) likte godt at de er uten parabener og silikon.
Egwene sa for siden:
Hey.
Jeg skal trekke en visdomstann i dag(ugh:( ) og lurer på om noen har litt tips ang. mat?:P
I tilfelle jeg blir hoven og supervondt utover kvelden, så hadde noe som var enkelt å spise vært greit.
KarMa40 sa for siden:
Og sulfatfrie! Kommer litt an på hva man har i håret til vanlig, mineralolje vil ikke bli vasket ut, bruker du ingenting, som min 4-åring gr det helt fint.
Photobscura sa for siden:
Suppe/smoothie, f.eks. Ikke noe som er for varmt, eller for sterkt krydret. For å si det sånn: Det tok et år før det grodde helt da jeg tok første visdomstanna, andre gangen tok det et par uker, og da var jeg på lavkarbo -så jeg antar at groevnen min er bedre på et sunt kosthold ;).
Egwene sa for siden:
Ja, jeg burde vel lage noe smoothie kanskje.
Moren min har ordnet i stand til trøndersodd i kveld, men jeg kjenner jeg blir kvalm bare av tanken.
KarMa40 sa for siden:
Med litt ordentlig kryssmedisinering husker du ikke resten av dagen i hvertfall. :p
Ettersom jeg husker selv, brød jeg meg fint lite om hva jeg spiste samme dagen. Dagene etterpå var verre, men da var jeg jo ikke helt dopet heller og bedre istand til å ta vare på meg selv. Det verste var smaken av det som kommer opp mens det gror - Bleurgh.
Men ting som ikke krever tygging. Suppe og kanskje eggemelk?
Omelett etterhvert.
Lykke til
Omfg. Ja, usj! Jeg husker jeg skylte munnen MYE!
Tittit sa for siden:
hei:)
misunner deg ikke veldig:(
jeg har fjernet en visdomstann som hadde kommet litt fram og en som måtte opereres bort.
jeg hadde ingen problem med å spise etter at den som hadde kommet litt frem ble fjernet.
jeg hadde fått kjevesperre noen dager før den ble trekt så det var deilig å kunne åpne munnen igjen da den ble fjernet.
da jeg opererte ut den som ikke hadde kommet frem lot jeg munnen være helt i fred og bare drakk vann resten av dagen.dagen etterpå var det bare å fore på med smertestillende og prøve leve normalt.spiste ikke knekkebrød på en stund men det meste gikk ned,tygger bare på andre siden av munnen.men det kommer til å være ømt og sårt en stund framover.
lykke til.
Ja, det er kanskje greit å presisere for min del også; Jeg opererte ut en, og den andre måtte meisles i stykker og trekkes ut bitvis (var jeg ukoselig nå? :snill:). Og samme prosedyre på neste side to år senere. Da tar det selvfølgelig mer tid før det gror!
Morsomt med sterke smertestillende, da. :p
Egwene sa for siden:
Jeg er såpass heldig da, i følge tannpleieren som sjekket tennene, at den jeg skal trekke har vokst ganske langt ned og ikke sitter så godt i kjevebeinet som den egentlig skal.
For jeg har ingen visdomstenner i underkjeven, så den har vokst lenger ned enn andre tenner.
Så de sa det skulle gå veldig, veldig bra.
Håper virkelig at jeg kan stole på dem, for har en liiiten tannlegeskrekk x)
Rin sa for siden:
Jeg har måttet trekke alle visdomstennene mine etterhvert som de har dukket opp, for jeg har ikke plass til flere tenner. :cool: Den ene gikk det betennelse i før jeg fikk den fjernet, så det var ikke en behagelig opplevelse, men de øvrige var uten komplikasjoner, og selve trekkingen foregikk enkelt og greit og uten traumer. Og jeg har også litt tannlegeskrekk, altså. :p Det kan hjelpe mye om du får ha litt musikk på øret så du slipper å konsentrere deg fullt og helt om det som skjer i munnen. I tillegg sier jeg alltid klart ifra til tannlege om at jeg er veldig nervøs, så vedkommende er obs på å si fra om hva som foregår og spørre hele tiden om bedøvelsen er tilstrekkelig og sånt.
Tilføyer fløtegrøt til måltidsforslag!
cathrin09 sa for siden:
Dere som trener - hva spiser dere før treninga?
noe som gir god energi? :)
Anarko sa for siden:
Jeg trener på morgenen, og spiser da ikke før etter jeg har trent. Før trente jeg på kveldene med kampsport, og da passet jeg på å spise noe lett før trening. Middag blir for tungt når man skal trene litt hardt. En salat, omelett, slike ting, passer fint før trening :)
Svima sa for siden:
Egwene. Lykke til med visdomstennene:)
Her var det mange "fine" historier for en med liiit tannlegeskrekk:)
Gir deg en :klem:, og lykke til.
Egwene sa for siden:
Det gikk faktisk veldig, veldig bra!:)
Føler jeg overvant tannlegeskrekken litt i dag, for tannlegen var veldig snill og flink.
Han visste at jeg gruet meg veldig, så han var ekstra forsiktig.
Så middagen i dag har vært en smoothie, og nå er jeg mett for resten av kvelden^^
Håper jeg kan tygge skikkelig i morgen, for da skal broren min lage verdens beste hamburgere<3
Lillemy71 sa for siden:
Jeg prøvde lebepomaden, jeg syntes ikke denne var noe i det hele tatt. Kunne likså godt kjøpt lypsyl, men det er jo selvfølgelig smak og behag.
Lillemy71 sa for siden:
Jeg måtte i en alder av 12 år trekke to jeksler oppe (melketenner) og få knust/operert ut de nye tennene som lå oppi kjeven, siden det faktisk ikke var anlegg for nye tenner i underkjeven og det ville gitt skjev tannstilling.
Jeg var så ung at jeg fikk ikke noe særlig smertestillende ettertpå, var på paracet-nivå. Husker godt de der sinnsyke kraterene jeg hadde, som var vanskelig å holde rene også smaken - URGH. Fordelen var at jeg hadde god plass til alle visdomstennene og de kom gjennom uten problem.
Måtte bare dele denne solskinnshistorien, siden det var så mye tannhistorier her :D
Kanutten sa for siden:
:eek: :eek: :eek: DET hørtes vondt ut!!
Jeg er alltid så avslappet hos tannlegen at jeg kan sovne i stolen.. :snill:
Sprøyte har jeg kun hatt når han har rotfylt eller trukket visdomstennene.. Dvs tre ganger har jeg fått bedøvelse. Jeg synes det går greitt å ha det vondt den lille stunden det tar med boring selv om han treffer nerven. For når jeg da er ferdig, så ER jeg ferdig! :heia: Skal innrømme at jeg synes bedøvelsesstikket er sabla vondt! :eek:
Supera sa for siden:
Jeg lurer på om det er med syrinduft som med smaken av grapefrukt. Altså at noen opplever det som "giftig" mens andre synes det lukter/smaker godt og søtt. Jeg klarer ikke syrinduft... Jeg brekker meg nesten av lukta. Den lukter rett og slett giftig for meg. Mora mi drar stadig inn slike blomster om sommeren og hun synes de lukter sååå godt. Bare ca 1 av 4 kjenner den bitre smaken av grapefrukt (jeg er en av dem)... Noe av det samme med syrinduft?
Kanutten sa for siden:
Jeg synes syrin lukter godt... I små mengder. Etter en stund lukter det bare kattpiss. :o
"Noen kjenner bitter smak av grapefrukt??" Jeg trodde det var den bitreste av alle frukter og at ALLE kjenner bittersmaken! :wacko:
Hos meg er det kaffe som er problemet.. Jeg synes kaffe er godt!!! :sikle: Vel og merke de første minuttene etter første slurken.. Etter det har jeg en smak i munnen som ligner på bark... Hvis du har gnagd bark av selje for å lage seljefløyte? :snill: Derfor drikker ikke jeg kaffe. Smaken blir PYTON etterhvert.
Supera sa for siden:
Nope, mange kjenner ikke den bitre smaken og synes bare at det smaker søtt og godt. Sikkert surt også da, akkurat som appelsiner og slikt. Rare greier. Grapefrukt som er så avskyelig for mine smaksløker på grunn av den bitre smaken som forteller hjernen min at dette er giftig.
Kanutten sa for siden:
Giftig?? DET er den da ikke.. Kanskje omprogrammere hjerne litt?? Ta min i samme slengen for jeg vil gjerne takle kaffe da både lukta og den første supen er god!
Supera sa for siden:
Nei, jeg vet jo at det ikke er giftig, men bitter=giftig for hjernen. Jeg klarer ikke å spise grapefrukt uten å vrenge trynet og skylle munnen. Men jeg skal prøve Miracle Fruit snart, og da vil jeg ikke kunne smake den bitre biten av grapefrukt. Mange andre ting som også skal smakes på da, hehe.
Sanney sa for siden:
sliter med sure og bitre ting selv, og hater smaken av kaffe. lukta og. jeg får til og med gorilla vrengtryne av lovehearts :p
Kanutten sa for siden:
Og få smaksløkene fullstendig forstyrret???
Jeg fikk som bivirkning av svineinfluensavaksinen at smaksløkene endret seg. Det var forferdelig! ALDRI om jeg utsetter meg selv for det igjen. Prøv heller spise maten på en annen måte.. Bitterheta sitter langt bak i munnen.. Resten husker jeg ikke. :o
Det er derfor man ruller smaken i munnen når man drikker vin/øl etc. For å kjenne alle smakene. Og hvorfor skal du på død og liv spise noe du ikke liker smaken av?? Da er jo letteste veien og holde for nesa mens du spiser for da forsvinner smakssansen!
Supera sa for siden:
Det varer bare en time. Og målet er ikke å kunne spise grapefrukt, men å ha en morsom smaksopplevelse. Ting smaker visstnok som om det er fra en annen verden. :geip: Tihi, høres jo gøy ut.
Kanutten sa for siden:
Morsom smaksopplevelse?? Se at du stapper en grapefrukt i munnen og kjenne at den smaker som jordbær??
Hva er hensikten?
Supera sa for siden:
Tviler på at den smaker jordbær da. Det blir jo som å smake på nye ting. Gøy å smake på nye ting. :ja:
langaard sa for siden:
Ser dere snakker om smaksopplevelser, i går kveld kasta jeg tobakken i ovnen!! Jeg er sykt røyksugen!! men nå SKAL jeg slutte!! Hører andre snakker om bedre lukt og smaksevne, dette skal jeg klare!!!
LineJM sa for siden:
Så bra :) Lykke til med røykeslutt.
Kanutten sa for siden:
:klem: Det klarer du! Skal holde deg i hånden jeg!!
Og jeg kan klipe hardt hvis du jukser. :lol:
Supera sa for siden:
Var det den lureste plassen å kaste det? :confused: Luktet det ikke? Hadde det ikke vært bedre å kaste i søpla?
Men lykke til! Hold ut!
Carisma sa for siden:
Ser det er allerede overstått, men tenkte jeg skulle veie opp litt for skrekkhistoriene likevel :D Jeg trakk en for en mnd siden, og det er noe av det minst skumle jeg har vært med på! (Og jeg gikk ikke til tannlegen på ti år pga tannlegeskrekk, så jeg burde dødd bare av tanken). Hele seansen var over på fem min. Tok en vanlig paracet da jeg kom ut fra tannlegen, og en til ca åtte timer senere. Det var alt. Var ikke vondt engang, nesten litt skuffende etter alle skrekkhistoriene man har hørt :D
Mat kunne jeg spise vanlig etter tre timer fikk jeg beskjed om. Tok stingene (3 stk) etter en uke, det var faktisk mer ubehagelig enn selve trekkinga. :rolleyes:
langaard sa for siden:
Takk Kanutten!! Akkurat nå trenger jeg ei hand:hylgrine:
Anarko sa for siden:
Kan ikke angre seg når man har kastet det i ovnen vet du ;)
Jeg slutta å røyke for 7 mnd siden. Det går bra så lenge du er innstilt for det :)
Carisma sa for siden:
Begynn å hekle! Jeg hekla en haug med luer da jeg slutta, det hjalp :D Mye av det jeg røyka var for å ha noe å henge fingrene i, og det måtte erstattes :ja:
langaard sa for siden:
Vurderer å kjøpe strikkepinner og garn!! Men f....n det her er ikke lett:mad:
Huldr sa for siden:
Jeg tror ikke det stemmer helt altså. Jeg kjenner den bitre smaken av grapefrukt, men jeg liker den bitre smaken ...Jeg tror at enten smaker noen mer av bitterstoffene, eller så er det bare det at de ikke liker bitter smak i det hele tatt. Kanskje begge deler, at det ene gjerne følger av det andre.
Vi hadde en sånn test på vgs der man dryppet et stoff på tunga. Noen vred hele fjeset på grunn av den bitre smaken, andre (deriblant jeg) kjente ingen smak whatsoever. Det er genetisk. Så jeg vil tro at det kan gjelde bitter smak i for eksempel grapefrukt også :)
Carisma sa for siden:
Jeg brukte nikotinplaster de to første ukene. For da får man ikke de toppene med røykesug. Tyggis bare understreker toppene, mens plasteret gir jevnt tilsig av nikotin.
langaard sa for siden:
Takk:) Føler jeg trenger all mulig støtte nå:)
Grolla sa for siden:
Hei.
Jeg lurer på om noen vet om plasser i Oslo dem selger ketolyse pølser? :)
Furine sa for siden:
Greier heller ikkje smaken av grapefrukt. Det smakar magesyre/galle for min del.:o Prøvde ei tid å drikke grapefruktjuice (leeenge sidan no), ja for eg likte jo Schweppes Grapesoda, men rein juice, fyyydaa!
ada-emilie sa for siden:
Jeg liker grapefrukt. De søte. Eventuelt strø sukrin over.
Noen som faktisk opplever raskere hårvekst ved inntak av b-vitaminer? Da særlig b-12. Jeg har tatt det innimellom, men husker aldri fra gang til gang om det hjelper, for jeg klipper meg så ofte ... (særlig siste året, for å få bort slitt hår etter avfarging, men det er jo ikke nødvendig lenger). Jeg er så lei av halvlangt hår, asså.
Sanney sa for siden:
jeg har for tiden for mye b12 i kroppen jeg :p jeg har vel egentlig ikke merket noe på håret, men syns jeg kanskje røyter litt mindre enn før. men nå vokser håret mitt unormalt fort uansett =/
men håret på legga mine har hvertfall roet takta etter at jeg gikk over til lavkarbo, og forhøyet b12 har ikke gjort at det vokser fortere.
eneste "bivirkningen" masse b12 skulle ha var visst økt matlyst da jeg ringte legekontoret og spurte..
Minnepinna sa for siden:
Noen av dere snakker om vitamintilskudd på ketose (og lavkarbo). Hva tar dere, og hvorfor? Jeg tar bare krom, magnesium, kalsium (alt i ett) og Omega3. Kalsium (og Omega3 for opptak av kalsium) fordi dette øker forbrenningen (og for skjelettet, selvfølgelig), magnesium pga mage og kramper, krom for søthunger og stabilisering av blodsukker (alt-i-ett pakke). Spiser mye grønnsaker og litt nøtter så jeg regner egentlig med at jeg får i meg det jeg skal, men lurer nu likevel...?????
MAR sa for siden:
Jeg tar ketolyse-tablettene - bare sånn for sikkerhets skyld. Men så er jeg også på ketolysekuren :)
Jeg hadde en stund en veldig lavkarbovennlig lege, og han syntes det var en fin løsning. De som kan en hel masse om kosthold greier seg helt sikkert uten om de vil, men jeg synes det er veldig behagelig å ha alt fikset på den måten. Det blir dessuten bare noen-og-femti kroner i uken, om man kjøper alle sammen, så det er jo ikke egentlig dyrt heller :)
Jeg tar ingen kosttilskudd, annet enn magnesium etter anledning, hender jeg har behov for det i ekstra tørste perioder.
Egwene sa for siden:
Jeg har hatt litt problemer i det siste med at jeg ikke har gått ned noe mer i vekt.
Har stått stille i noen uker nå, og føler jeg blir litt "rastløs" og vil gjerne komme meg iallefall 1 kg lenger ned.
Om noen kan som har peil på Skaldeman(eller bare peiling generelt) kan gi litt hjelp/tips, så taes de imot med takk.
En dagsmeny kan se ca sånn her ut:
Frokost:
Hamburger med tomatost i skiver og bacon.
Lunsj:
Strimlet svinekjøtt stekt i smør, og litt fløte.
Middag:
Kjøttsaus/kjøttdeig med parmesan eller ferdigrevet vanlig ost.
Drikker vann til alt, tar ikke noen vitamintilskudd.
Av og til så er jeg ikke sulten på morgenen, og da blir det heller en litt større lunsj.
vaskeklut sa for siden:
Forsøk å kutte meieriprodukter og tomat en stund, og eventuelle andre "partystoppere" du måtte få i deg. Husk å spise når du er sulten, ikke ellers!
Supera sa for siden:
Men hvor lenge har du holdt på? Man snakker ikke om platå før man har stått stille noen måneder altså... Jeg går som regel bare ned en uke for så å stå stille i tre uker. Helt normalt. Litt syklus og greier, vet du.
Egwene sa for siden:
Åh, beklager.
Glemte å skrive det:P
Jeg begynte 3 Januar, og har vært heldig med å gå ned til 80 kg fra 86.
Men den vingler nå bare mellom 80 og 81-82 kg.
Supera sa for siden:
Det var det jeg mistenkte siden du ble medlem i januar 2011. Men du har jo gått ned 6 kg på 7 uker! Det er jo ikke noe å kimse av! Det er sannsynligvis kroppen som trenger litt tid til å ta seg inn igjen. Det er helt normalt. Man går som regel ikke ned jevnt og trutt hver dag, men i hopp. Det er altfor tidlig til å snakke om noe platå, så bare fortsett og så kommer nok nedgangen når kroppen er klar.
Egwene sa for siden:
Ja, du har vel rett.
Jeg har bare ikke tenkt over hvor kort tid det egentlig har gått, føler jeg har brukt lang tid, men når du sier det på den måten høres det mye bedre ut x)
tar meg en babybel-mini
Kanutten sa for siden:
Har spist 10 fiberrik på størten nå jeg!!! Og jeg som skal reise med fly i morgen tidlig...Går det bra?? :o
Minnepinna sa for siden:
Hva er fiberrik??? Hvis det er vanlig mageregulerende fiber er det bare å ikke drikke vann, da blir du hard som stein...
.
Anarko sa for siden:
Er det ikke da man MÅ drikke vann for å ikke bli hard som stein?
Minnepinna sa for siden:
Ja, så jeg tenkte at hun muligens var redd for diaré???? Og da hjelper det å IKKE drikke vann... :rolleyes:
Kanutten sa for siden:
Var det jeg tenkte på da.. Blir aldri hard i magen av å spise fiber. Håper det kommer ut i løpet av natta. Det var nok reisefebern som tok meg. :p
Anarko sa for siden:
Jeg misforstod det du skrev :)
Svima sa for siden:
Etter en travel dag i dag, gikk jeg innom og spiste på en kro.
Jeg valgte biffsnadder med dobbel salat.
Veldig vannskelig å beregne når man er ute.
Har noen her inne, anelse om sånn ca. beregning på karber?
Minnepinna sa for siden:
Jeg leste ett eller annet sted at man ikke skal overdrive rømme og fløte. Jeg har brukt mengder hittil, det er jo masse godt fett...??? :confused:
vimsen85 sa for siden:
Jeg var ferdig med mensen for ca. 9 dager siden, men i går blødde jeg litt og det fortsatte i dag. Det er lyst på farge og litt rart. Jeg hadde bare 4-5 dager mensen sist, mens jeg vanligvis har 8-9. Kan mensen være forsinket? Venninna mi mente jeg var gravid. Kan man være det selv om man har hatt en kort mensperiode og noen dager med småblødninger? Eller er det bare noe annet med hormonene. Jeg blir nervøs...
Nerthus sa for siden:
Det viktigste spørsmålet her blir vel om du bruker prevensjon eller ikke :) Jo mer nervøs du blir - jo rarere vil kroppen oppføre seg - er du usikker tar du en test eller stikker innom legen :)
Nerthus sa for siden:
Hvis kostholdet ditt fungerer for deg skal du ikke endre det. Punktum ;)
(Mange andre har problemer med resultat når det gjelder vektnedgang - og i slike diskusjoner kommer gjerne typiske MULIGE partystoppere opp som tema - og man prøver gjerne å redusere på slike for å se om det gir effekt. Dette vil IKKE gjelde dere som går fint og jevnt ned i vekt - så ignorer slik informasjon til dere evt kommer i en situasjon der dere må gjøre justeringer for å få resultater :))
vimsen85 sa for siden:
Egentlig er vel sjansen ikke så stor for graviditet. Klarte ikkje å skrive om den lille muligheten som kanskje fant sted uten å bli litt for intim. Men brukte kondom for det meste. Så sjansen er forhåpentligvis liten. Men kan man ha noe som ligner på vanlig mensen selv om man er gravid?
Anarko sa for siden:
Mange får blødninger til tross for graviditet. Mener det er gratis graviditetstest på helsestasjoner. Sjansen er nok liten ja, men for å være på den sikre siden kanskje?
vimsen85 sa for siden:
Gratis er bra! (Siden jeg har 9,- på konto). Da skal jeg finne en og sjekke det. Det er vel best å være på den sikre siden, ja. Takk for hjelpa!
angst
Anarko sa for siden:
Lykke til :)
Babycherry sa for siden:
Er ketolysevitaminene å få kjøpt på meny feks? Eller må de bestilles?
Og kan man bruke dem selv om man ikke går på ketolysedietten men på generell lavkarbo?
Nerthus sa for siden:
Finner de på meny her jeg ihvertfall - og jeg går ikke på ketolyse - men bruker de allikevel :)
Jeg bruker magnesium i tillegg på kveldene pga leggkramper i beina som noen opplever blir verre på lavkarbo.
Babycherry sa for siden:
Ja åkei, jeg trodde det var magnesium i di tabelettene? Eller tar du ekstra kanskje?
Nerthus sa for siden:
De tar jeg ved siden av - fås på helsekosten :) Jeg må opp i 600 mg hver dag og enda har jeg rykninger og kramper og urolige bein - men jeg får ihvertfall sove (tilslutt) og slipper våkne opp med kramper slik jeg gjorde før :)
Babycherry sa for siden:
Uff, hørtes ikke noe godt ut! :(
Jeg sliter med mye hodepine, senstrekk og innimellom urolige bein når jeg har lagt meg, så ska prøve ekstra magnesium og se om det hjelper!
Takk for svar! :D
Minnepinna sa for siden:
1000takk:ja:
TrillTrall sa for siden:
Det vil si at det er ca. 14 dager siden siste mens første dag - ergo har du eggløsning og det er ikke uvanlig med en liten blødning da. :)
Minnepinna sa for siden:
Nytt spørsmål: Hvor mye vann må man egentlig drikke på lavkarbo? Jeg drikker mellom to og tre liter hver dag, men huden er tørr og og ser dehydrert ut ('krøller seg* når jeg klyper i den) :confused:...
vimsen85 sa for siden:
Ok. Jeg satser på det. Men nå har jeg blitt så paranoid at jeg tar en test uansett..
vimsen85 sa for siden:
Og takk foresten.. :D
ada-emilie sa for siden:
Er du tørst da? Jeg drikker mye mer enn to liter. Men jeg er tørst også nesten konstant. Drikker store kopper te og kaffe med soyamelk pluss vann hele dagen.Jabba sa for siden:
Prøv å komme opp i 3 liter.....
Jeg drikker mellom 3 og 5 liter væske til dagen....Husk at det behøver ikke å være vann....
Minnepinna sa for siden:
Takk. Nei, litt saft og en og annen pepsi max blir det jo. Men kaffe og te er vanndrivende, så der holder jeg meg til en kopp av hver pr. dag. Men 3-5 liter skal bli... :blomster:
Nope, kaffe og te er ikke vanndrivende. Det har blitt forska ganske nøye på det, og det som oppleves som vanndrivende er at det er alt varm væske, og dermed går fortere gjennom systemet, sånn at det på en måte føles som om det er vanndrivende.
Minnepinna sa for siden:
Sikker? For annen varm drikke fører ikke til at man må løpe på do 5 minutter senere, og så vidt jeg vet er det koffeinet som gjør det vanndrivende, ikke at det er varmt... Har du noen link til evt. dokumentasjon - jeg kunne tenke meg å lese litt om det før jeg tror helt på deg... :D
Ja! Jeg er sikker. For en som ikke er vant til koffein, vil det ha en marginal vanndrivende effekt, men ikke for noen som daglig inntar koffein.
Jeg leste en artikke på dn.no, men den er borte, og det står referert til den på nettsidene til Friele, her.
Ellers har pubmed en liten artikkel basert på gjennomgang av data som angår vanndrivende effekt av koffein, her.
Minnepinna sa for siden:
Tusen takk. Alltid greit å få ny kunnskap og forkaste den gamle...
Hehe, bare hyggelig!
Huldr sa for siden:
Nåja :o Det er et kaffeselskap som pusher den infoen ... Forskning finnes i alle retninger, og er ikke nødvendigvis nøytral der kapitalinteresser er involvert. Hvor mye nøytral forskning er blitt gjort?
Min mor og stefar som er biologer fortalte meg en gang om at det var et vanlig forsøk på biologistudiet, altså å teste ut på klassen om kaffe gir mer vannutdriving enn annen væske. I følge dem gjorde det det. Og i følge min erfaring er det en dårlig idé f eks å ta en liten kaffekopp før kino - da kan jeg glemme å nyte filmen, selv om jeg tar en tur på kinodoen før filmen. Da er det faktisk hakket bedre å ta en øl!
Jeg tror nok diskusjonene om kaffe kommer til å fortsette til evig tid ... :p
Idarull sa for siden:
Har fått påvist mild astma (to år siden cirka). Har ikke merka særlig til den før nå på søndag. Sleit hele søndag og halve mandag med pustingen. Fikk ny astmamedisin av legen. Jeg trodde sjøl jeg hadde lungebetennelse, men jeg hadde normal CRP. I dag har vært en jævlig dag/natt. Har tatt medisinen 3 ganger i natt og tok i sta, og nå er det like ekkelt igjen. Er det normalt å måtte ta så mye astmamedisin?? Legen mente jeg var på vei til å bli forkjøla så derfor var det så ille. Jeg skulle bare ta astmamedisin så 6-8 ganger om dagen, men kunne få hjertebank. Hvis jeg fortsetter i dette tempoet så har jeg allerede brukt opp 2 doser i dag, utenom de i natt. Er dette riktig da?
Kitt sa for siden:
Kom deg til legen og be om å bli testet for atypisk lungebetennelse som Mycoplasma pneumoniea.Både gubben og jeg har astma og trodde det var det vi feilte, men takket være en svært oppegående lege fikk vi riktige medisiner og fikk igjen pusten i løpet av et døgn!
Evnt kan du insistere på et røntgenbilde av lungene. 2 ganger har gubben blitt avvist på legevakten, mens røntgen rekvirert av den flotte astma/allergilegen vår har påvist lungebetennelse. Og det uten forhøyet CRP!!!
Ikke gi deg når du først føler at noe ikke stemmer! Riktignok er det astma- klima ute nå for tiden(gubben sliter litt), men det kan jo være du evnt trenger prednisolon- tabletter i tillegg om det er ekstra ille!
Hva slags medisiner har du fått, forresten?
KarMa40 sa for siden:
Jada, lavintensitets lungebetennelse har jeg prøvd, -så fint crp altså!!!
Men hjertebank av å gå opp en trapp og bli forbigått av folk med stokk og engang en hel barnehage , da måtte jeg late som jeg knyttet skolissen...
Husk å fylle med magebakterier under og etter antibiotika!
Anarko sa for siden:
Jeg har problemer med løs mage og sitter nå og spiser noe kruskakli. Hvor lenge skal jeg unngå væske for å få fast mage? sånn ca..
Nerthus sa for siden:
Må du unngå væske for å få fast mage? Det tror jeg ikke... det er vel heller viktigere at du får i deg væske - feks vann eller helst farris - når du har løs mage fordi du mister en del væske i avføringen...
Er den løse magen pga kostholdet eller har du omgangssyke for tiden?
Anarko sa for siden:
Det kan virke som om det er pga kostholdet. Men det er mye stress i livet mitt for tiden også så kan være det. Drikker jeg for mye etter å ha spist kruskakli så får jeg hvertfall løs mage... Jeg er veldig flink til å drikke mye vann ellers.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.