< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

LineJM sa for siden:

Tror ikke kruskakli virker spesielt bindende selv med lite vann, Kankskje prøve med blåbær som regulerer?

Anarko sa for siden:

Hva virker bindende med en gang da? Blåbær har jeg ikke. Lurer på om det kan være alle grønnsakene som gjør at jeg er løs i magen. Spiser lite salt også. Har også lurt på om det kan være for mye fett.

Kitt sa for siden:

Er du veldig løs i magen, kan det være lurt å kutte kraftig ned på fettet/grønnsakene for så å øke langsomt igjen!
Noen mager må ha en lengre tilvenningsperiode enn andre!;)

På apoteket får du Imodium som effektivt stopper de fleste løse mager svært kjapt! Men det hjelper jo ikke om du ikke finner ut av årsaken!

Anarko sa for siden:

Da får jeg kutte på grønnsakene i første omgang i alle fall. Så skal jeg kutte ned litt på fettet også. Bare syns det er rart at jeg reagerer slik etter å ha vært lavkarbo i 7 mnd. Men greit nok, har vært mer fokusert på mer fett etter nyttår, pluss at jeg har kuttet ut en del ting som tomat, kålrabistappe og surkål (som jeg spiste av og til før).

Kitt sa for siden:

Det går en masse forskjellige magegreier for tiden også, så det er ikke sikkert det har med kostholdet å gjøre!:p

vimsen85 sa for siden:

Jeg lånte penger for å kjøpe meg en test og den var negativ :heia: :heia: :heia: For en ufattelig lettelse. Når jeg var 21-22 kunne det aldri falt meg inn at abort var et alternativ, men nå kjente jeg at jeg faktisk vurderte muligheten. Nå slapp jeg heldigvis å ta stilling til det, men... Burde man ikke egentlig bli mer klar for barn jo eldre man blir? Jeg kjente bare angst nå.

KarMa40 sa for siden:

Nei da, det beste er visst å fullstendig overvurdere sine egne evner og overhode ikke se for seg ansvaret, våkenetter, gulp, endeløse bleieskift og den fullstendige perspektivendringen som kommer.

Denslags vurderinger er man gjerne bedre på mens man er ung og uerfaren.

Men det går bra altså, og de er veldig fine småttisene, særlig når man har laget dem selv, og/eller jobbet veldig hardt for dem. Hatten av for adoptiv-og foster-foreldre

Anarko sa for siden:

Har hatt det i en måneds tid nå så jeg tror det er kostholdet. Men blitt verre nå siste uka.

Anarko sa for siden:

Gratulerer med negativ test :D
Jeg er blitt mer usikker på det med barn nå som jeg er blitt eldre også. Før ville jeg tatt abort siden jeg var så ung. Nå ville jeg vært usikker, jeg er 25 og kunne tilbudt stabilitet og kjærlighet. Men er ikke sikker på om barn er noe jeg og sambo ønsker oss. Vi får se med tiden, vil helst ha vært sammen i 2 år til før jeg tenker så altfor mye på det. I alle fall nesten 2 år...

Kitt sa for siden:

Jeg hadde bare vært sammen med Gubben i noen måneder da han spurte om vi skulle få barn sammen! Hadde akkurat fyllt 25, brukt ppiller i 8 år og tenkte at det ville ta sin tid å bli gravid, så jeg sa jada, om det er det du vil, kjære!
Det er nå akkurat 18 år siden jeg ble gravid, 6 uker etter at jeg sluttet på pillen!:eek:
Vi har snart vært gift i 16 år og har det bedre enn noen gang!
Ikke sikkert at det å ha etablert en type livsstil sammen er noe bedre med tanke på barn enn å begynne i den enden!
Men begge må i utgangspunktet ønske seg barn, da!
Vi er så glade i dem at vi nå også skal bli fosterforeldre!:o

vimsen85 sa for siden:

Jeg liker barn og blir litt sånn "naaaw" når jeg ser dem og får holde dem/leke med dem. Men jeg ser ikke for meg at jeg kunne taklet det ansvaret. Uansett tror jeg nok det er bedre å være to. Men jeg tror kanskje at jeg ikke vil ha mine egne. Tror jeg egner meg godt til å være tante. Så jeg krysser fingrene for at brødrene mine fikser biffen. Men av og til tror jeg logikken og hjernen blir overstyrt av hormoner og biologiske klokker og så tror jeg at jeg ønsker meg sånne selv. Men det er vel kanskje naturen som har laget oss sånn..

Anne sa for siden:

Haster ikke Vimsen85...du er så ung enda at du behøver ikke bekymre deg for hvorvidt tiden er inne eller ikke.:) Når og hvis du treffer den "rette mannen/pappan" så melder behovet seg hos en av dere...eller kanskje dere ikke vil ha barn.

....men ikke stress...:p

Sanney sa for siden:

har lagd sellerirotmos, og lagd altfor mye ser jeg.. har hatt i litt kremost, smør, hvitløk og fløteskvett i den. safe å putte i en boks i kjøleskapet til imorra?

Anarko sa for siden:

Man må vel finne ut hva som funker for akkurat deg. Jeg har litt lyst på barn av og til. Men det kommer og går. Jeg har ikke hastverk i alle fall. Hund har jeg derimot veldig lyst på. Men hadde jeg fått barn nå så hadde jeg selvsagt blitt glad i dem og gjort alt for at de skulle få det godt. Du har gjerne et poeng i det med å etablere en livsstil med et menneske, det blir en omveltning når man får barn, men om begge vil så skal det gå. Der det er vilje er der råd :) (eller noe i den duren)

langaard sa for siden:

Ja det går helt fint:)

Anne sa for siden:

:ja: Det er jeg rimelig sikker på;) Sier en som har god erfaring med å få barn tidlig:p

vimsen85 sa for siden:

Eller evt. den rette jenta :p Jeg holder alle mulighetene åpne ;) Men jeg stresser ikke. Men føler det er litt rart at alle rundt meg blir så etablerte. Jeg er ikke litt klar for det en gang.

Anarko sa for siden:

Jeg har mange bekjente og venninner som har fått barn tidlig, men jeg kunne ikke tenkt meg det selv. Nå er jeg jo 25, så det er ikke så tidlig lenger, men min mor var 27 når hun fikk meg, og jeg er eldst, så stresser ikke :)

vimsen85 sa for siden:

Mamma var 26, bestemora mi var 17.. Så dersom jeg følger trenden kan jeg være ca 35 ;)

Sanney sa for siden:

mamma fikk meg når hun var 21, de to neste kom da hun var 38 og 42 :p jeg har ikke lyst på barn, ikke typen min heller heldigvis.

forøvrig blir jeg irritert når folk sier vi er egoistiske fordi vi ikke vil ha barn. jeg syns det er mye mer ego å få barn, barna har da ikke bedt om å bli til. velger du å få barn, er det fordi DU vil det. (forhåpentligvis) og det er egoistisk det :p

Babycherry sa for siden:

Er det noen som har kjøpt vaniljepulver på iherb, og hvilken type? :)

Kitt sa for siden:

Å ønske seg barn har så absolutt ikke noe som helst med egosime å gjøre!
Da ville det ikke blitt mange barn, gitt! Hvem ofrer frivillig maaangee års nattesøvn, alle våkne timer, alle tilgjengelige midler etc om man er så egoistisk? Man velger ikke år med bekymringer, dag ut og dag inn med fortvilelse, oppkast, avføring, matsøl og krangling ut i fra egoistiske motiver!:eek::p;)
Tror biologien må få mye av skylden for at folk vil ha barn! Jeg vet i hvert fall ikke hvorfor jeg hele mitt liv har ønsket meg barn, helst så mange som mulig!

At noen ikke vil ha barn er vel heller ikke egoistisk. Men bare tanken er så fjern for meg at jeg ikke kan sette meg inn i en slik tankegang!:p

Anne sa for siden:

Eller jenta...:)

Charlott sa for siden:

Me to! :D 3 barn som 22-åring ;)

Anarko sa for siden:

Det sies at hver eneste handling er egoistisk. Gjør vi noe for andre er det fordi at vi får god samvittighet, alt er for vår egen del. Dette mente et klokt menneske jeg ikke husker navnet på.

ada-emilie sa for siden:

Så du mener ordet uselvisk er upresist? Den som ikke kan være uselvisk kan lett si det ikke er mulig å være det.Men hva vet denne om det?

Anarko sa for siden:

Ordet uselvisk er kanskje litt upresist ja, men klart man gjør ting for andre, jeg gjør det jo selv. Men for alle gode gjerninger man gjør, så vet man jo at man får god samvittighet, eller en eller annen form for belønning (god samvittighet er også en form for belønning). Om det å få barn, eventuelt ikke få barn er egoistisk er vel litt opp til hver enkelt med tanke på grunnlaget deres. Men hva er så galt i å være litt egoistisk? Om jeg velger å ikke få barn så er det jo helt klart av egoistiske grunner, om jeg velger å få barn så er det jo fordi at jeg VIL ha barn, til tross for nattevåking, bekymringer osv.

Nå sier jeg ikke at det ikke finnes nestekjærlighet og omtanke for andre. Det er ikke svart/hvitt.

ada-emilie sa for siden:

Om det er galt å være litt egoistisk? Alle er det så hvorfor engang spørre?;)
Men jeg er altså ikke enig med deg. Uselviskhet finnes, i min verden.

Idarull sa for siden:

Takk for svar kitt! Jeg har diskutert med mamma og andre og kommet frem til at det kan være parafinfyringa til min nye venn jeg ikke tåler. Har vært dårlig de to nettene jeg har sovet der. Er det typisk astmatiker å ikke tåle slikt? En sånn ovn oser sier pappa. Jeg har ikke peiling jeg...

Idarull sa for siden:

Har fått ventoline 0;2 mg. Det glemte jeg å skrive. Ei på jobben sa at barnebarnet hennes på 2 år får sterkere medisin enn meg! Hah..

Anarko sa for siden:

Jada, uselviskhet finnes. Jeg mente bare at i bunn og grunn så kan alt forklares i egoisme. Men klart man gjør ting uten å tenke på seg selv.

Photobscura sa for siden:

Egoisme er vel egentlig ikke så negativt som vi skal ha det til i vår dagligtale, i utgangspuntet er det jo en etisk doktrine basert på en hel filosofi som handler om å overleve i et samfunn, ved å gjøre gjerninger som gagner oss selv, kontra altruisme (uegennytte) som gagner samfunnet. Likevel mener jeg dette er ting som flyter veldig i hverandre, for hvis den gode følelsen av andres gode følelser er målet så ligger man vel midt i mellom.
Jeg synes ikke det er så interessant å se på om det å få barn er et utslag av egoisme. Artens overlevese er vel ikke noe vi forholder oss til i vår tid, men som Kitt sier så er det kanskje det at det ligger biologisk nedfelt i noen. Men kanskje også under de rette forutsetninger.
Jeg kan bare snakke for NÅ, men jeg har ikke lyst på barn. Ok, jeg er må jo ærlig innrømme at jeg ikke er så innmari opptatt av barn, egentlig. Eller, ikke mer enn mennesker ellers. Men man ønsker vel også å gi et barn de aller beste forutsetninger, og så lenge jeg faktisk ikke er frisk og har nok med å ta meg av meg selv, og så lenge jeg ikke er i et forhold, så er det vel også faktorer som fjerner meg fullstendig fra ønsket om å få barn. Og det største av alt: Tanken på det å skulle være den som legger grunnlaget for et helt liv levd! Det skremmer vettet av meg. Og da tror jeg ikke man kan være så generell at man snakker om egoisme/uegennytte lenger, men det å faktisk være realistisk i forhold til sin egen situasjon.

KarMa40 sa for siden:

Dette er 'slagordet' i en viktig bok (en.wikipedia.org/wiki/The_Selfish_Gene) innen evolusjonær biologi. Der det fremsettes en tese om at gener alltid har som formål å overleve og spre seg og med denne ideen i bunn anser hele menneskehetens utvikling og sosiale liv som et uttrykk for dette.

Altså: Du hjelper ikke damer med barnevogn fordi du er snill, men fordi genene dine vil at arten skal overleve, altså må det ikke være forferdelig vanskelig å være dame med barnevogn. Og sånn bortetter om alt vi tofotinger finner på. Subkulturer? -sortering i jakten på passende make. Sport? -det samme. Oppdagelsesreisende? -sikre artens utbredelse. etc . etc

Bokens tese gir en forklaring på hvorfor noen ofrer seg for andre (uten at ens egen direkte familie er involvert) og hvordan dette ikke strider med det som må være biologiens dypeste krav om overlevelse. Overlevelse her forstått som artens overlevelse og ikke individets.

Men forenklingen gir opphav til minst to feilslutninger:

• at ingen er 'ekte' uselviske, de bare later som
  • fordi alle er egoister og det er riktig, trenger jeg bare å gjøre egoistiske ting

Gener har ikke følelsesutrykk, man kan ikke kjenne om genene blir skuffet eller kjeder seg...
Dersom man vil argumentere med at genene bestemmer alt (født sånn fra Eia-debatten) . Så medfører det at følelsene man har også hører med i det genetiske uttrykket, de er nødvendigvis helt ekte og reelle. OG videreføringen av dette argumentet er at alle damer alltid vil ha lyst til å få barn hvis den rette mannen skulle dukke opp...
Siden dette siste nødvendivis er feil; for skulle det være riktig ville alle gen-uttrykk som ikke medfører direkte videreføring av slekta, homo-lesbisk-aseksuell feks eller vente-på-den-rette, ha blitt sortert vekk gjennom forhistorien, men de er der og kommer stadig igjen (selv i de beste familier), Må det finnes en større sammenheng.
Den ser i denne teorien sånn ut; de rasjonelle genene aksepterer at kanskje ikke alle individer formerer seg, men genene sikrer at man er vennlig instilt overfor medlemmer av ens egen art.

Så ja, man føler ting helt på ekte og er uselvisk titt og ofte, dette er helt naturlig og genetisk sikret. Og dersom man ser det fra menneskehetens perspektiv helt rasjonelt. :D

Kitt sa for siden:

Aha, synderen funnet, tenker jeg! :D
Jada, vi er litt rare sånn. Og selv om du reagerer på den, er det ikke sikkert jeg hadde gjort det! :p
Gubben reagerer på alt som kan reageres på! Fra stekeos til lave temperaturer. Tror ikke vi har vært borte i en parafinovn, da!
Dog er astmaen hans gunnen til at vi planlegger en pensjonisttilværelse i Thailand. Der er han nemlig så godt som frisk!:D

Hva slags medisiner har du,da? Disk eller "puffer"? Gubben klarer ikke bruke de greiene for de kommer ikke langt nok ned i lungene til å ha noen effekt. Han brukte Ventoline i pilleform til de ble tatt av markedet. Nå bruker han Bricanyl + prednisolon og har det greit med det. Om han ikke utsettes for noe han reagerer på, da. Som det norske klimaet!:p;):D

Idarull sa for siden:

Jepp. Det er greit å vite hva det er jeg ikke tåler hvertfall. Har disk. Kan være jeg ikke får dratt inn skikkelig ja. Men er bedre nå. Merker det litt i Halsen når det er kaldt ute ja.

Tinii sa for siden:

Noen som har tips hva man kan spise og drikke for å gjøre sår og vond hals bedre?

langaard sa for siden:

Fribol hoste/hals drops kanskje? God bedring:)

Tinii sa for siden:

Kanskje det ja. Tusen takk :-D

Pøsh sa for siden:

Kjøp fersk ingefær og kutt opp. Kok opp i vann noen minutter. Ta gjerne litt sitron oppi koppen også.

Pøsh sa for siden:

Jeg lurer på hvor oppskriften på is ble av, som jeg fant i går og svarte i tråden. Finner den ikke noen steder!

Det var fløte, egg, sukrinmelis som jeg husker.

Fant den i en journal :smile:

Kitt sa for siden:

Svarte du i tråden, kan du jo bare gå til innlegg du selv har skrevet!
Klikk Kontrollpanel så dukker alle abonnerte tråder opp. Har du ikke automatisk abonnering, kan du gå inn på din egen profil og finne innlegg du selv har skrevet under statestikk feks!:)

Rin sa for siden:

Samboern min, som ikke lever lavkarbo, er så omgangssyk at jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg. :o Han passer godt på væskeinntaket sitt, og jeg har sørget for at han har salt mat/snacks innen rekkevidde, men finnes det noen annen trylleformel jeg kan bruke for å reparere stakkaren? :p

Pøsh sa for siden:

Nei, det gikk ikke, for oppskriften lå i en journal og det husket jeg ikke. Jeg så etter "Oppskrift på is" :p

Kitt sa for siden:

Det beste er å la det gå sin gang! Heldiggvis er det som regel fort unnagjort!

Pass på at du ikke blir smittet og kjøp ny tannbørste så han har når han blir frisk!:p

Carisma sa for siden:

Ikke alltid. Noen ganger er det fordi den andre parten i forholdet vil det. Hadde det vært 100% opp til meg veit jeg ikke om jeg ville ha barn, men da jeg plutselig befant meg i en situasjon hvor jeg måtte ta stilling til det viste det seg at noe to personer har vært med på å få til er det ikke alltid bare den ene som kan bestemme over :o

Det å drømme om og ønske seg barn for enhver pris har alt med egoisme å gjøre. Både biologisk betinget egoisme og følelsesbetinget. Veldig mange som ønsker seg barn fra de er veldig unge har egentlig behov for nærhet. I tillegg kommer som nevnt det biologiske ønsket om å bringe genene videre.

Gerd sa for siden:

Da kan du gå inn på profilen din, velge statistikk og tråder du har skrevet.

Jeg tror jeg fant den:

Pøsh sa for siden:

Ja, du fant riktig, Gerd :D
Tenkte ikke på at jeg kunne se på egne innlegg.

på vei for å kjøpe mer egg for å lage is

Nerthus sa for siden:

Dæggern - nå skal jeg også jaggu meg lage is i morgen! Noen favoritter smaksmessig? Vanilje? Bær? :)

Kitt sa for siden:

Det var jo det jeg sa du skulle gjøre!:p:snurt:;)

Gerd sa for siden:

:p;) :suss:

Pøsh sa for siden:

Sorry :klem::rolleyes:

Ikke blitt noe is ennå, ble bading på ungene og nå er jeg endelig ferdig å børste hår. Skal snart på jobb, men skal få til å lage før jeg går. Er jo ikke store operasjonen.

Lillemy71 sa for siden:

Noen som har opplevd å bli ekstra tørst av å ta en stor magnesiumdose (600mg) på kvelden? Jeg våkner opp om morgenen med tunga klistra i ganen og må ha vann med en gang. :eek:

Har aldri hatt det så ille som jeg har det nå etter at jeg begynte med ekstra Mg, bortsett fra de gangene jeg har vært litt langt nede i vinflaska :D

Og bare så det er sagt så drikker jeg rikelig med vann og te gjennom dagen, har ikke endret på noe bortsett fra Mg-inntaket.

Kitt sa for siden:

Har ikke tenkt over det, men det er logisk!
Magnesium kan gi diare ved stort inntak pga at det trekker væske til tarmene! Mer i tarmene-> mindre i omløp-> tørst!:)

Lillemy71 sa for siden:

Har ikke diare - langt derifra, men er fytti så tørst. Tror jeg skal kutte ned på Mg bare for å se om det er det som gjør det eller om det kan være noe annet. Skal til legen nest uke og sjekke diverse så da kan jeg jo evt spør om de kan teste for jeg mangler noe (ok, det veit jeg jo at jeg gjør :D) vesentlige mineraler/stoffer/Vitaminer.

Det blir litt dilemma om jeg må slutte med Mg for jeg synes jeg sover mye roligere med en overdose Mg og ryggen er ikke så sår lengre, men er så lei av å tømme i meg vann og måtte stå opp på natta for å gå på do. Det har jeg nesten aldri gjort før. :p

Nerthus sa for siden:

Har det HELT likedan - det blir en vane! I de første ukene var jeg oppe på do konstant - men nå klarer jeg å la være å drikke så veldig mye de siste timene før senga :) Vannflaske på nattbordet er greit å ha da...
Har aldri tenkt at det er Mg som gjør det... men jeg kan ikke slutte da er jeg "ødelagt" og får ikke sove...

Lillemy71 sa for siden:

Det blir desverre aldri en vane for meg å gå på do om natta for jeg får nemlig ikke sove igjen etterpå. Ligger bare og vrir meg. Har alltid sovet veldig, vedlig lett så den minste lille lyd og minste lille lys vekker meg. Fryktelig irriterende og ha det sånn, men jeg har alltid hatt det sånn. Har alltid begrenset væskeinntak ettermiddag/kveld men nå klarer jeg ikke å begrense det nok. Er tørst, tørst og atter tørst, tror jeg skal trappe litt ned på Mg og se hva som skjer, for sånn det er nå sover jeg jo ikke skikkelig uansett.

ada-emilie sa for siden:

Jeg drikker også veldig mye, men det skyldes ikke magnesium siden jeg ikke har unormalt mye vann i avføringen. Vi forbrenner mye fett og proteiner siden vi lever hovedsakelig på det, og dette krever mye vann.

Anarko sa for siden:

Men for meg som faktisk sliter en del med diarè da, vil det si at jeg får i meg for mye fett, proteiner, vann osv... jeg har begynt å spise litt kruskakli før jeg legger meg, det hjelper på.

Noen som har bestilt klær fra nettbutikken til H&M som har noen erfaring med leveringstid?

Lillemy71 sa for siden:

Har kommet i løpet av ei uke de gangene jeg har bestilt. Jeg henter det på butikk (Rimi) og jeg har lagt merke til at leveringstida er blitt lengre i det siste. Lurer på om det er Tollpost som leverer? Men som sagt pleier å ta ca ei uke. :p

Ah, takk! Her er det posten som leverer. Dvs oppkrav på posten.

Så bra! Har null penger nå, men får på mandag, så derfor bestilte jeg oppkrav. Har kosta på meg ny (om enn veldig billig) "skinn"jakke, som jeg skal innvie samtidig som årets første uterødvin! :D Litt ivrig, kan man si! Men den er så fet!

Lillemy71 sa for siden:

Kult, jeg gleder meg også til jeg kan ta frem den tøffe skinnjakka jeg kjøpte meg i fjor. Litt kaldt ennå og utepilsen er vel fremdeles noen uker unna for min del, men vi nærmer oss, vi nærmer oss :D (Snøklokkkene titter frem og vipa er kommet :)).

Kommer pakken før pengene kan du jo bare la den ligge på posten noen dager. Det er vel normalt 14 dagers hentefrist før pakken blir returnert.

Er jo spådd bare bedre og bedre vær framover her i Oslo. Og jeg sitter jo uansett ute hele vinteren, som den vikingen jeg er (fordi jeg røyker, og jeg fryser ræva av meg, men later som om det betyr at jeg herdes).
Ja, vet om det med at den kan ligge på posten i to uker, men jeg ser at bestillingen bare er under behandling ennå (bestilte den i går). Har en skaijakke fra før, som faktisk først har passet det siste året, den er egentlig fin, men samtidig er den så kjeeedeeeelig fordi den er helt lik sånn som 75% av hele Oslo går rundt i. Jeg har brukt den to-tre ganger, og håper noen bare vil kjøpe den av meg.

Furine sa for siden:

Eg gler meg til den dagen eg kan komme meg inn i pappa si fine svarte skinnjakke frå 70-talet. Eg får den over skuldrane, men får den ikkje igjen, og vil gjerne det ein dag. :ja: Har ikkje prøvd den på lenge, når eg tenkjer meg om. Støvar vekk i skapet akkurat no.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har mormors nydelige kjole fra 1965, sydd til henne av sydame, som jeg snart kan bruke. Får den på men får ikke glidelåsen helt opp. Gleder meg til jeg kan ta på den :p

Lillemy71 sa for siden:

Er jo litt rart at det først skulle gjøre seg gjeldene nå etter 1 1/2 år på lavkarbo. Jeg har alltid drukket mye vann/te og fortsatt med det da jeg begynte på lavkarbo. Dessuten brenner jeg ikke en tøddel fett, for jeg har stått stille i vekt/cm siden i fjorpåske.

Denne unormale tørsten (drikker glatt 5-6 liter vann/te til dagen uten å bli skikkelig utørst) begynte for bare en uke siden og jeg fant ut at det var samtidig med at jeg økte magnesiumdosen ganske kraftig. I går kveld tok jeg ikke Mg, var ganske tørst i dag tidlig men har stabilisert det nå. Er ikke så sinnsykt tørst som jeg har vært de siste dagene. Dette kan jo absolutt tyde på at Mg har vært synderen for min del.

Nerthus sa for siden:

Hvis det er lenge siden du har vært og hatt "service" hos legen kan det kanskje være på tide og ta en tur? ;)

ada-emilie sa for siden:

Hvis du ikke får diare av magnesiumtilskuddet kan jeg ikke skjønner at magnesium skulle være en årsak til tørsten din. Om magnesium gir diare er det bare å senke dosen.

Lillemy71 sa for siden:

Nok en gang, har kuttet Mg nå og er ikke unormalt tørst lengre. Men selvfølgelig kan det ikke være det som er årsaken må jo være noe annet som tilfeldigvis har slått inn samtidig med at jeg begynte med store Mg-doser og som sluttet å virke samtidig med at jeg sluttet med Mg.

Jeg drikker fremdeles mye, men nå er jeg tilbake der jeg var før den unormale tørsten begynte. Da jeg økte Mg dosen ble det unormalt mye, 5-6 l daglig er ikke normalt. Nå er jeg tilbake på 2-3 l.

Jabba sa for siden:

Vi vurder å bytte bank da vi er misfornøyd med vilkårene der vi er. Vi skal ha samtale med ny bank i dag og har fått beskjed om å ta med selvangivelse for sist år. Det blir selvangivelsen for 2009 ikke sant?

Ettersom ligninga for i fjor, altså 2010 ikke har kommet enda, så ja, da er det ligninga for 2009 du skal ha med.
(Men, jeg vet ikke, det kan kanskje være en idé å ta med årsoppgaver fra i fjor, dersom du har fått dem. Bare sånn for sikkerhets skyld!?)

Jabba sa for siden:

OK - de var lurt!

Kanskje sa for siden:

Hvordan er en moden, frisk avokadeo? utenpå og inni? Kjøpte en, og den var så bløt og slimete at steinen ramlet ut av seg selv. hadde den i smoothie, men den smakte igrunnen ikke noe.

ada-emilie sa for siden:

Den skal være fast i kjøttet, men myk nok til å taes ut med skje og grønn inni.

Carisma sa for siden:

Når du legger hånda rundt den skal den gi litt etter, ikke mye. IKKE klem bare med fingrene! Da får den svarte stygge flekker. Kjenner du lufthull under skallet er den for moden.

Imp sa for siden:

Du kan kjøpe den umoden også, bare legg den i vinduskarmen, så blir den moden i løpet av noen dager.

ada-emilie sa for siden:

Jeg klemmer forsiktig der stilken er. Om det gir litt etter der er det et tegn på at den er moden. Jeg ser også på fargen. Den skal være mørk, ikke lys grønn.

Carisma sa for siden:

Og så skal de være knudrete. De glatte har mye mer karbo :ja:

Kanskje sa for siden:

Men hvorfor har noen avokadoer grønt skall og noen svart skall?

Anne sa for siden:

To forskjellige sorter:)

Kanskje sa for siden:

ååååååå :-)

Men hvem er best da, hvem bør jeg bruke?

Imp sa for siden:

De knudrete.

De kan også være grønne og sorte. Grønt betyr umodent, svart betyr moden.

Kitt sa for siden:

Her har Nille skrevet litt om de forskjellige:

Kanskje sa for siden:

Det var oppklarende Kitt :-) Er svarte jeg har kjøpt, da får jeg se etter grønne neste gang.

MEN - lurer på en ting til. Er Nutrilettbar ok på lavkarbo??? Jeg trodde IKKE. men så sier en veninne at hun spiser det for det står lavkarbo på esken? Er ikke de alt for fulle av karber da?

Omvendt, det er de svarte (og knudrete) du skal kjøpe. De Florida-avocadoene er dessuten svært sjeldne å oppdrive i vanlige butikker i Norge. Begge typene er grønne i utgangpunktet, men de California-avocadoene blir mørkere i skinnet dess modnere de blir.

Jeg kan aldri tro at Nutrilettbarer er godt for noe, men det er jo ikke verre enn å sjekke næringsinnholdet.

Nerthus sa for siden:

Nutrilettbar er fulle av karbo - velg en atkinsbar istedet - de er utmerket for oss på lavkarbo :)

silje21 sa for siden:

står det ikke lav KALORI på de barene a? gjør det på nærbutikken min^^

Nerthus sa for siden:

Stemmer nok det :)

Kanskje sa for siden:

kan jo hende det er blitt lest feil der da hehe.

Jeg bruker atkinsbarene som reddning hvis jeg er på farten, spiser gjerne en halv da, men det er ikke ofte. Og så er det jo godt isteden for sjokolade, i små små biter.

heidiloco sa for siden:

Er det noen som har en god hvitvin å anbefale som er lavkarbovennlig? evt med næringsinnhold?
Jeg har ikke peil på viner:D når det står feks 4.5 g sukker , vil det da si 4,5g karbo pr 100 g?
Sikkert teit spm men må jo spørre for å få svar ! :o

silje21 sa for siden:

hehe ja første gangen leste jeg også lavkarbo, men så tittet jeg igjen, og så lavkalori :rolleyes::eek:

Kanskje sa for siden:

Jeg kjøpte en på vinmonopolet som var kjempegod ! Husker ikkeh va den heter - men den ble solgt mye til diabetikere pga lite sukker. du kan jo spørre etter en diabetikervin

Jabba sa for siden:

Hvordan deler dere egentlig opp Avocado? Den steinen i midten gjør jo slik at jeg ikke kan skjære den i to....

Supera sa for siden:

Du deler i to rundt steinen og så vrir du de to halvdelene fra hverandre. Og så kan du plukke ut steinen.

Nerthus sa for siden:

Enig - og steinen kan du få ut ved å bruke en stor kniv som du rykker ned mot steinen så kniven setter seg fast i steinen og du kan dra den opp med kniven (litt mindre grisete) ;)

Hvilket faktisk ligger til grunn for et nyere legevaktfenomen; avokadoskade! :p Avokadoen er fet, og dermed litt sleip når den er moden. Bruk heller en skje!

Supera sa for siden:

Eventuelt så kan man gjøre som meg og ha lange negler. Har aldri trengt å bruke noen redskaper for å få ut steinen. :geip:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.