< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Photobscura sa for siden:

Jeg tar faktisk steinene ut med tenna! :lol: Altså, så lenge det bare er jeg som skal spise den, da. Jeg verken kan eller vil ha lange negler. Utrolig upraktisk når man f.eks spiller gitar, eller har negler som brekker for et godt ord.

Furine sa for siden:

Eg brukar enten gaffel eller skei, den kjem dumpande ut ganske kjapt.
Deler den opp som Supera og Nerthus seier.

Synest ofte avocadoane kan vere så vasne, dei skal jo vere feite. Skal tru om det kan vere ei sesonggreie?

Supera sa for siden:

Jeg lurer på hvorfor det er ett ski-VM og ett skiskytter-VM. Hvorfor ikke bare ha det samlet? For det er visst sååå forskjellig hvis man i tillegg til å gå på noen planker har med seg noe skytevåpen. :rulleøyne

Lillemy71 sa for siden:

Det har jeg også lurt på. Man har jo skihopping, langrenn og kombinert samtidig men nedoverski og våpen det skal ikke få være med :D

vimsen85 sa for siden:

Kan man ta en svineknoke ut av frysen helle vann på og sette den på kok uten å tine den først? Jeg bruker å koke den ganske lenge uansett, for kjøttet kan være litt seigt dersom det ikke blir kokt lenge. Vil det ha noe å si om den er frosen?

Furine sa for siden:

Blir det ikkje litt som Photobscura sin tjälknöl? Det kjøtet kokar ho i alle fall frå frosen tilstand, trur eg?

Kanutten sa for siden:

Jeg koker ofte frosset kjøtt. Bare pass på og skum av etterhvert.

vimsen85 sa for siden:

Okei :D Da skal jeg sette den på. Jeg fikk så sykt lyst på, så det blir nok seeeein middag i dag :p Får spise litt nå. Nam, svineknoke!

Kanutten: hvem er Andersen (har Fedon giftet seg og lagt til et navn?)?

Kanutten sa for siden:

:lol: Neida! Jeg holder bare meg til maten de to herrene anbefaler. Jeg er IKKE i ketose, men teller karber likavel jmf KetolyseAndersen OG spiser endel av maten som Fedon anbefaler. :ja:

vimsen85 sa for siden:

Ahaaa :) :lol: Fedon-Torkil altså ;) Fungerer det bra?

Kanutten sa for siden:

Jada, jeg trives godt med det! Det ble med denne komboen lettere å lage EN middagsrett hver dag mot tidligere i allefall to forskjellige.

Kanskje sa for siden:

klappe klappe
hehehe! den var god ! Helt enig,
er det virkelig TO slike ski VM??? Er det ett igjen???:eek:

Carisma sa for siden:

Kan de ikke heller skyte på hverandre? Hadde blitt mye mer spennende da!

Kanutten sa for siden:

:lol:

Den som bommer på en løper må gå strafferunder. Den som blir truffet må stå stand by og telle til 50 før han kan begynne stake igjen. :ja:

Kanskje sa for siden:

Jeg skiftet lysreøene i akvariet her for en måneds tid siden. Nå blomstrer grønnalgene nedi der. Det er virkelig IKKE pent. har masse planter, men de får også alger på seg nå. Trodde de plantene skulle bruke opp energien i vannet så ikke algene fikk blomstre??
Noen gode tips?
Må vel kaste noen hundrelapper ut vinduet og kjøpe inn noen algespisere igjen ... synd det er så grusomt dyrt med akvariefisk!

Har faktisk fisk oppi der som må være en 3-4 år nå. men det er ikke så mange fisk igjen, for jeg har en bande av ulike tetraer som har rottet seg sammen, og spist opp samtilige andre. hadde vel 25 nydelige kardinaltetra og tror det er rundt 6 igjen. sukk.

men hva med algene?

Kanskje sa for siden:

hehe !!! jo, kunne blitt ganske så fargerikt det .....enten de brukte paintball kuler, eller vanlige kuler ....

nei, huffameg :p

Furine sa for siden:

Med det i tankane blir jo jaktstart ganske interessant!

grotingeling sa for siden:

Carisma sa for siden:

:D

Jeg stemmer for komboen skihopperskyting!

Furine sa for siden:

:lol: Aka russisk rulett!

Kanutten sa for siden:

:lol: Jaktstart i skihopperskytinga?? Mange som hopper ut samtidig og skal skyte på hverandre??

Sanney sa for siden:

kan anbefale deg om å søke og lese litt på akvaforum.no angående alger :)
litt alger har jeg ikke problemer med, er jo naturlig det. men ikke pent når det tar helt over. har ikke sugemaller i de fleste karene mine, men jeg bruker timer på lysene så de er på 10 timer om dagen. står lyset på lenger enn 12 timer så er det algene og ikke plantene som får næringen av det, så hvis du har lyset på hele dagen, så prøv å reduser tiden. nye lysrør betyr jo bedre og mer lys. og dermed mer energi til det grønne.
og akvariefisk er ikke alltid dyrt. men noen kjeder er vesentlig dyrere enn andre. om det er noen akvarieklubber i nærheten så pleier de gjerne å ha auksjoner hvor man kan gjøre varp :)

langaard sa for siden:

Nei huff da!!:eek::lol:

Jeg koker jo ikke tjälknölen, jeg langsteker den i ovnen! Men ja, fra frossen tilstand.

Furine sa for siden:

Sorry, det var steiking, det! :o Som sagt, TRUR EG! ;) Men kva med å steike den knoken..? Burde ikkje det funke også? Ser dei har svineknoke, usalta sådan, på sjappa her, vurderer om det kunne funke på seinsteiking i omnen...?

vaskeklut sa for siden:

Jeg lurer på hvor denne våren som alle snakker om er? I dag så var det tidenes høstregn, og nå er det full snøstorm :blinke:

Furine sa for siden:

Den har gøymt seg her hos meg!

vimsen85 sa for siden:

Heldige deg Furine! Jeg koker nå knoken min nå. Gleder meg til den er ferdig. NAM! Men den va litt hårete. Syns de burde vokse grisen :lol:

vaskeklut sa for siden:

Suuukk... Er du villig til å dele? Bittelitt liksom bare?

Furine sa for siden:

Eg deler gjerne! No skal det seiast at det var -2 då dette biletet vart tatt! :lol:

Huldr sa for siden:

Våren er i likhet med ungdommen en overdrevent rost årstid - mer kjennetegnet av bitende vinder enn av mild bris ;)

(Fritt etter Samuel Butler)

Svima sa for siden:

:stortsmil

:klem:
Kos deg, med den hårete grisen.
Barberingen er tingen:)

Jabba sa for siden:

Hvilke av de norske lavkarbo nettbutikkene har best utvalg? Og lavest porto?

knh sa for siden:

Skjønner at du også befinner deg i trondheim:p helt grusomt vær i dag! Og ekstremt glatt! Oppfordrer folk i trondheim til å la bilen stå ;) Holdt på å få en bil oppi ræva i sta da jeg stoppa i et lyskryss. Heldigvis var sjåføren smart å svingte opp på fortauet isteden;)

Nerthus sa for siden:

En av mine hovedargument for å flytte fra bartebyen til indre østland... her er været så stabilt at det NESTEN er kjedelig... fordelen med trondheim er at våren kommer litt tidligere da...når det blåser og regner "fra alle kanter og i sirkel" som mamman min fortalte i dag ;) Her ligger det MYYYYYE snø enda!

Anarko sa for siden:

Det der er det nydeligste jeg har sett på en stund :)

Hilsen Anarko som nettopp er kommet hjem fra byen og har kun drukket sukkerfritt

Lillemy71 sa for siden:

Den er her i Stavanger. Her er det 10 pluss grader og strålende sol. Snøklokkene står i full blomst, og krokus og påskeliljer er ikke langt unna. Fuglene kvitrer i vilden sky (Vibå er her) og har helt tydelig begynt på vårkurtiseringen. Deilig !!

Ikke for å gjøre noen misunnelig altså.......
Nå skal jeg bare støvsuge, rydde og henge sengetøy ut på snora, så skal jeg gå eller jogge meg lang tur ute ved sjøen. Etterpå blir det deilig biffmiddag

knh sa for siden:

Kommer fra indre østland, så det blei en stor forandring da jeg flytta opp hit ;) men det har jo på en måte sin sjarm også da :p Er ferdig med studiene til våren, og da blir det østlending av meg igjen, kommer til å savne trondheim!!

og våren her pleier å være heeelt fantastisk ja :D bare synd det er midt i hektiske eksamensperioder :p

så ett spm:

For noen dager siden kom det en metallisk piping/knirking (vanskelig å forklare lyden, hehe) fra høyre bakhjul på bilen, hørtes absolutt ikke bra ut og tenkte at jeg måtte få den på verksted for turte ikke kjøre med den "skumle" lyden! og i går når vi skulle flytte bilen til en annen parkeringsplass hørte vi lyden når vi rygga ut bilen, så blei den helt borte! Tok sjansen på å kjøre en runde, og hørte ingenting...kjæresten tok enda en tur med bilen seinere, og ingen antydning til denne lyden som hadde vært ekstrem for noen dager siden!

Noen som har peiling på hva dette kan ha vært :p ?

TrillTrall sa for siden:

En stein som hadde kilt seg fast "inne i" hjulet? Skjedde med oss en gang og vi sendte bilen på verksted til og med... :lol:

Carisma sa for siden:

Det kan være en stein.... Men da jeg opplevde det samme (på forhjulet) endte det med at fjæra i opphenget røk midt på østre akervei, oppkuttet dekk, henting av falck (på lille julaften!!) og syk bil i hele jula + utgifter til nytt dekk og oppheng. Heldigvis er broren min bilmekaniker ellers hadde alt annet kosta også.
Så hvis dere ikke har hatt bilen på sjekk på en stund ville jeg kosta på en liten runde. Better safe than sorry!

Kanskje sa for siden:

Hm, har timer jeg også men må sjekke om lyset er på 12 timer , tror kanskje det.

får se i dyrebutikken i dag om de har noen algespisere. hadde masse fargerike snegler før men de spiste jo opp plantene mine.

er sikkert en ide å sjekke det forumet ja, lenge siden jeg har vært innom.

Idarull sa for siden:

Er det lov å selge ting her inne?

Jepp - finnes flere salgstråder på de ulike under-forumene

Idarull sa for siden:

OKei, da skal jeg se over hva jeg har å selge! Har endel barer og slikt som ikke falt i smak.

Nerthus sa for siden:

Si fra her når du har laget en tråd da - jeg bor ikke så langt unna deg og kan være interessert i barer mm :)

Idarull sa for siden:

Har lagt ut i lavkarbo generelt!

Tinii sa for siden:

Hvordan er det med paracet og andre "medisiner" på lavkarbo? og p-piller? Er det noe man burde holde seg unna? evt finne en annen erstatning? :-)

Du behøver ikke å forholde deg til verken smertestillende eller hormonprevansjon på noen annen måte enn på ditt gamle kosthold. Men sistnevnte hvor man f.eks normalt mister blødninger (som f.eks p-sprøyte, minipiller etc) vil det ikke være unormalt at blødningene kommer tilbake, for noen bare i en periode, ettersom hormonene justerer seg.
Hvilke andre medisiner du tenker på, vet jeg jo ikke. Men det finnes jo eksempler på at de som går på insulin må justere ned dosen på lavkarbo, ettersom blodsukkeret stabiliserer seg. Det samme med levaxin (stoffskiftemedisin), ettersom lavkarbo kan justere opp stoffskiftet. Om man har noen metabolske og/eller autoimmune sykdommer kan det være greit å legge om kostholdet i samråd med legen sin.

Tinii sa for siden:

Ok, tusen takk for svar. :-)
Tenkte ikke på noen spesielle medisiner, bare tenkte hvis man ble syk på en eller annen måte.

Babycherry sa for siden:

Er Endometriose hormonbetinget? Kan man blir bedre av det på lavkarbo? Noen som vet?

Furine sa for siden:

Ja, det er ganske fint å gå til jobb når det ser slik ut!

Ja, og nei. Så vidt jeg vet er endometriose medfødt, men det er jo hormonene som fører til problemene, ettersom det er syklusen som gjør at man kan få plager
Jeg aner ikke, men har mine tvil om lavkarbo vil hjelpe, ettersom dette ut fra hva jeg vet jo er en kroppslig abnormalitet/mutasjon, for man vil jo fortsette å menstruere selv om man lever lavkarbo.

Jabba sa for siden:

Er alle Fribol produktene OK å spise? Eller er det noen jeg bør styre unna?
Så de hadde fått inn en del nytt på mitt lokale apotek....

Egwene sa for siden:

Hei! Fant denne oppskriften:
2 dl melk
½ dl vann
1 ts sukker
1 ss kakao
75 g mørk sjokolade

Vurderer å lage den mer lavkarbo med fløte og sukrin, og skikkelig kakao istedet.
Men noen som ser for seg om den blir litt myk og god, eller steinhard? xD

Kakao med fløte er kjempegodt! Men du kan med fordel jevne ut fordelinga mellom vann og fløte, ellers kan den tendere til å bli en smule kvalmende og mektig.

vaskeklut sa for siden:

I utgangspunktet, ja. De er sukkerfrie. Men de har søtstoff i seg, så om du reagerer på det er det kanskje lurt å styre unna. Det står forresten ingredienser på pakkene :)

Egwene sa for siden:

Så kanskje en 1 1/2 liter fløte og resten vann kanskje?

Jeg regner med at du mener desiliter, men ja, det funker sikkert fint!

Egwene sa for siden:

Ja, jeg mente det:P
Jeg er ikke så god i matte, og glemmer av og til forskjellen x)

Kanskje sa for siden:

Jeg lager eggemelk med kakaopulver oppi, kan også ha i litt fløte. Blir faktisk veldig god kakaoerstattning :-)

Kitsu sa for siden:

Noen som har opplevd at maltitol har gjort at de de har falt ut av ketose? Har skjedd et par ganger i det siste at jeg ikke får utslag på stixene, og det er alltid etter at jeg har spist en Atkins-bar som nødproviant. Holder meg ellers innenfor karbogrensene til ketolyse og teller så klart med netto karber i barene og, men virker nesten som om jeg ikke tåler maltitolen lengre.

Gracella sa for siden:

Du faller nok ikke ut av ketose av en Atkinsbar, det hørtes i så fall litt uvanlig ut.
Som jeg har sagt et par ganger her inne, grensen for ketose (altså kostholdsindusert) går ikke på 15-20 gram pr døgn. Dette er den mengden spm regnes som optimalt for vektnedgang.
Måler du på kvelden, ca to timer etter siste måltid?
Det er mange faktorer som kan påvirke stixene, så hvis du ellers VET at du har spist riktig i løpet av dagen, så ville jeg ha senket skuldrene og fortsatt som før ;)

Ferskenbeinet sa for siden:

Hva koster mandelmel og kokosmel på helsekosten? Og hvor mye er det i pakningene?

Furine sa for siden:

Når ein på svensk skriv FKDM, kva betyr det ordrett? Forstår ut av samanhengen noko slikt som til orientering.

Nerthus sa for siden:

Husker ikke hva de kostet men det er drøye pakninger siden man ikke bruker så mye av de hver gang.

Tror de begge er på en halv kilo hver.

Furine sa for siden:

Amanprana kokosmjøl får ein i kilospakkar og 2-kilospakkar. (I alle fall her.)

j88 sa for siden:

mandelmel koster 90 kr. og kokosmel 179 for 1 kg.

Furine sa for siden:

Ingen av desse har vel lim-eigenskap? Så om du brukar ein av desse må du ha noko som fungerer som lim, kanskje fiberhusk?

Idarull sa for siden:

kanskje jeg kan bruke pofiber da? Som visstnok skal erstatte fiberhusk i noen oppskrifter. jeg har glutenmel også. er bare usikker på mengden. pofiber veier ingenting nesten. jeg får veie og måle når jeg har tid!

Idarull sa for siden:

1 ss mel = 10-12 gram leste jeg her inne. Det er vel ikke-toppede spiseskjeer. Jeg får bare prøve meg frem. Ønsker meg så inderlig seige brownies!

Furine sa for siden:

Glutenmjøl blir lim ja, så det kan du bruke. Pofiber også. Men måleforholda har eg dessverre ingen ide om.

Bøtt sa for siden:

Har noen vekter her som jeg bruker til zumbaen,det står 2 LBS på de.Noen som vet hva det er i kilo?

Furine sa for siden:

2lbs i kilo. Altså nesten in kilo.

Idarull sa for siden:

Okei :) jeg får se på de fine bildene hu har lagt ut også se om jeg ikke får samme konsistens! takk!

Jeg lurer på om det finnes kommunale leger sentralt i Oslo som ikke tar timebestilling og tar inn pasienter som ikke har fastlege? En kamerat av meg trenger time kjapt, men vil absolutt ikke gå på legevakta ... :o
Jeg husker det var en i Bentsebrugata før, hvor man bare kom og trakk kølapp, men det finner jeg ikke noe info om på nettet, i alle fall. Dette er lenge siden også.

Furine sa for siden:

Lykke til! Må få høyre korleis det går! :)

Rin sa for siden:

Det er en kølapp-ordning på Rodeløkka legesenter (rett ved Sofienberg trikkeholdeplass - sentrumsnært nok?) men jeg vet ikke om det er begrenset til noe spesifikt tidspunkt på dagen - verd å ringe og spørre, kanskje!

Ja, det er sentrumsnært nok! (Jeg tenker jo liksom automatisk nok på Oslo øst når jeg snakker om sentrum. :p). Duden har ikke nett heller, men som den gode bestevenninna jeg er, så årner og fikser jeg. Info overlevert! Takk!

Kitsu sa for siden:

Jepp, måler på kvelden. Samme som jeg har gjort i ny og ne de siste...10 månedene. Og det er bare nå i det siste det har skjedd. Lurer litt på om 'toleransegrensen' min har gått ned etter hvert som jeg selv har gått ned. Og ja, det er snakk om etter EN bar. Jeg får vel bare kutte de ut helt, har bare syns de har vært så greie om jeg har hatt lenge å vente på bussen etter jobb - men de er jo ikke nødvendige, må bare vente litt lengre til middag.

Kanutten sa for siden:

Kan trommehinna sprekke selv om man er begynt med antibiotika? Håper nesten det for det gjør litt vondt i øret mitt. Var ikke kjekt å få ørebetennelse på toppen av de andre vondtene. En annen ting. Jeg har hatt ørebetennelse bare en gang tidligere, for ca 30 år siden. Men jeg har vært plaget med det aktuelle øret i lang tid. Kan betennelse eller noe ligge latent for så å bli trigget ved heftig massasje? Jeg hadde massasje av hals, nakke og hode da jeg var hos manuellterapauten sist torsdag. Jeg kjente allerede da at jeg ble øm i nakken og kjeven. Dagen etter, altså fredag, var øret kaputt. Kan man trigge betennelser?

Nerthus sa for siden:

Jeg tror nok at man kan trigge en allerede betennelse til å bli verre med massasje ja... føler med deg - ligger rett ut med antibiotika her jeg også (trodde ikke det kunne bli verre her jeg heller ;) )

Timona sa for siden:

Er det noen som vet hvor lang holdbarhet det er på kokosmelk etter at boksen er åpnet ? (Jeg oppbevarer kokosmelken i glass med lokk i kjøleskapet etter åpning)

Kitt sa for siden:

På boksene mine står det 1-3 dager i kjøleskap!:)

Timona sa for siden:

Takker. Det står på boksen ja :o

Kanutten sa for siden:

God bedring til oss! :meditere:

Carisma sa for siden:

De holder til på Bjølsen nå, ved gamle Idunfabrikken. Men jeg tror jeg ville vært rimelig døden nær før jeg dro til de :eek: Jeg bodde rett over gata for de før, så jeg brukte de til sykemelding et par ganger jeg gikk over egenmeldingstida. Han ene var sykelig opptatt av at røyking var roten til alt ondt... Tror han kunne fått et brekt bein til å være røykeleatert. :rolleyes:
Og jeg tror de har slutta med kølappsystemet (trodde ingen fikk lov å ha det lenger?).

Hehe, ok. Jeg var der en gang for åtte ni år siden, før jeg fikk fastlege. Men det årna seg, altså, og han har vært hos lege nå!

Kanskje sa for siden:

Søren hvor mange sorter det finnes med kokosmelk da !!! Og alle er lilla !! nå er det andre gangen jeg kjøper feil.

Eldorado ene gangen, og brlue dragon andre gangen - og så var det vel santa maria sin jeg var på jakt etter - den med 0,5 karber - dessuten så smaker den mye bedre.

Men er det den vi skal bruke, eller er det andre sorter som er bedre å bruke?

Kanskje sa for siden:

Hvordan kan jeg få rein en microbølgeovn med masse skvett flekker i? tomatsaus i fleng :eek: men liksom håpløst å vaske bort med vaskemiddel. jeg er ikke såååå flink å vaske den :rødme:, så det er ganske fastgrodd

Furine sa for siden:

Trur eg såg eit tips ein eller annan stad ein gong om å sette ein bolle med vatn og sitronsaft i mikroen, og la det få ein omgong inni der. "Dampe" den rein. For så å tørke av med ein mikrofiberklut eller noko.

Kitsu sa for siden:

Santa Maria sin er vel den beste ja. Lite tips; dersom man trenger kokosmelken flytende er light-versjonen best - den lyseblå boksen. Mindre fett, ja, men fortsatt 0.5-1g karbo per 100g. Den lilla har en tendens til å splitte seg og kokosmassen blir fast. Det er greit i varm mat når hele boksen skal i, men om man gjør som meg og bruker kokosmelk på frokostblanding og slikt, er det greit at den holder deg flytende.

Kanskje sa for siden:

ja det er noe rart med smaken på disse andre, den til santamaria smakte i allefall godt !

Egwene sa for siden:

Hvilke datoer er det det påskeferie for alle?:P
Om noen skjønte det x)

Furine sa for siden:

Palmesøndag er den 17. april. Andre påskedag er den 25. :) Så mellom der ein stad!

Ferskenbeinet sa for siden:

skjærtorsdag er 21. april, langfredag 22. april, 2. påskedag 25. april

Tips!
Santa Maria full-fett-typen kan enkelt bli flytende ved å piske fett-delen og væsken lett sammen.

Kitsu sa for siden:

Spesielt med stavmikser med ballongvisp! Men siden jeg bruker en del i kaffe and such, så synes jeg det er greit med en som holder seg flytende i kjøleskapet og.

LineJM sa for siden:

1. til 25 er det helligdager i ett. :)

Carisma sa for siden:

www.kalender.no, der finner du alle helligdager

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.