< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

KarMa40 sa for siden:

Jeg har personlig møtt én fuglehund, én hel setter, som til vanlig vil ligge under bordet og slappe av og se på matmor.
Så vidt jeg husker var den dengang landets mest premierte jakthund.

Ikke pynt i bil eller bak gjerdet, men et dyr med mening i livet.

Jabba sa for siden:

Chanel neglelakk....har ingen planer om å reise i nærmeste fremtid og Strawberry.net hadde ikke .....

Jabba sa for siden:

Takker og bukker.......Noen som vet hva den koster her hjemme? Kjøpte en Chanel neglelakk på Skin Tonic en gang men jeg husker ikke hvor mye jeg betalte....Det må være den beste neglelakken jeg har prøvd....

Kanskje sa for siden:

Sitter og leser om fettfestival og fakirmetode - og ser at man skal regne prosenter av proteiner. man skal ha ett gram protein pg kg, så da skal vel jeg ha 114 gram proteiner.

MEN- hvordan finner jeg ut hva jeg skal spise for å få 114 gram proteiner? Regner med det er kjøtt? Dersom jeg spiser 114 gram kylling - har jeg da spist 114 gram protein?:confused:

Kitt sa for siden:

Å nei, så enkelt er det selvfølgelig ikke! Vi må finne frem næringsinnholdtabellen igjen og der står det at feks kyllingfilet inneholder 24g protein pr 100g kjøtt.
Og for å gjøre det enda verre, inneholder forskjellige deler av kyllingen forskjellig mengde proteiner!:eek:

Lillemy71 sa for siden:

Protein finner du i kjøtt, fisk, meieriprodukter, nøtter m.m. Svært mye av det vi kan/skal spise inneholder proteiner.

100 g kylling inneholder 23,8g protein. Se f.eks matvaregudien.no. Her kan du legge inn mengde og "sende" til din tallerken så ser du næringsinnholdet.

Ellers kan du jo legge inn det du spiser på diett.no og se næringsfordelingen dag for dag. Det er bare og registrere seg som bruker (gratis) så kan man legge inn alt man spiser og få en god oversikt fra dag til dag. Bare vær litt obs på at næringsinnhold ikke stemmer for alle matvarer så det kan være greit å dobbeltsjekke.

Kanutten sa for siden:

Hvorfor har jeg gått opp fire kilo etter at jeg begynte med manuellterapi for fire fem uker siden? Jeg spiser jo akkurat det samme som jeg har gjort og har begynt å trimme i tillegg.
Men FØR jeg begynte med terapien følte jeg jo at musklene var i helspenn hele tiden. Kan det tenkes at musklene faktisk jobbet for meg da jeg var pusk mens nå som musklene begynner bli ok så må jeg selv jobbe for at de skal bidra til forbrenningen? Noen som skjønte hva jeg mente? :p

Kanskje sa for siden:

Hjelpe meg ! Dette blir ikke lett da !
Jeg er helt analfabet på regning.
Har registrert meg på diett.no, og får prøve å legge inn der. men det blir ikke lett å regne ut , ser ut som om jeg må spise MASSE kjøtt for å få nok protein?? Hva veier liksom et kyllingbryst?

Lillemy71 sa for siden:

Hva med å veie det?? Kjøp deg en vekt og vei og mål alt du spiser sånn til å begynner med så finner du ut hva du spiser. Ellers kan du jo prøve å følge det som står i Ketolyseboka slavisk!! Er veldig lett at det blir for mye eller for lite av noe dersom man kjører sitt eget opplegg før man har lært opplegget å forstå og lært å kjenne kroppens reaksjoner. Diett.no regner jo ut for deg hva næringsfordelingen er.

500 g kyllingfilet (bryst uten skinn) inneholder 120 g protein og 5g fett, men du skal vel ikke bare spise kjøtt?? Meieriprodukter inneholder også mye protein. Det er nå bare en gang sånn at man bør måle og veie en del i begynnelsen for å få feelingen med hvor mye man skal spise, sorry men det er ikke enkelt. Mange får seg en overraskelse på hva de faktisk får i seg når de registrerer alt de spiser og da mener jeg ALT!! Viktig og være nøyaktig og tro mot seg selv.

Tips: Lån bøker om ulike kostholdsfilosofier på biblioteket og kjøp evt det som er interessant. Det er mye bra info her inne på forumet, men det kan til tider bli litt mye synsing og bastante påstander og alt for mye motstridende info for en stakkars nybegynner :D

Egwene sa for siden:

Ugh, jeg har et lite problem..

I sommerferien skal jeg møte en fyr jeg har hatt kontakt med i MANGEMANGE år.
Jeg har i det siste begynt å like han litt, men jeg tror ikke han liker meg noe mer enn at vi er venner og at vi kommer til å være det.

Så kjenner jeg gruer meg litt til sommerferien, for hva om jeg faller helt hodestups?

Føler jeg er dårlig på sjekketing.. ><
Tips generelt hjelper:P

Kanutten sa for siden:

Kanskje han er litt lunken, men er den som faller hodestups? Hvorfor skulle han treffe deg i ferien hvis han bare vil ha en venn? Da må han jo være temmelig ensom i utgangspunktet! Treff ham! :meditere:

Egwene sa for siden:

Jeg skal selvsagt treffe ham uansett, hehe.
Skal være hos ham i en uke.
Men er bare litt usikker likevel.
For jeg flørter helt naturlig når jeg er rundt noen jeg virkelig liker, og er redd for at det kan skremme/dytte bort ham.

Kjærlighet er vanskelig.

Gracella sa for siden:

Hvis jeg ikke tar heeelt feil, så veier en hel, grillet kylling på Rema1000 ca 800-900 gram - det er med bein og alt mulig.

Men kjøp deg ei vekt.... og les boka...:)

Kanskje sa for siden:

Jeg har vekt, og jeg har boka.
Men jeg har ikke regnet fett og proteiner før - bare karbene - slik som man skal på Ketolyse.
Men siden jeg har stått fast flere uker nå, tenkte jeg å prøve et par uker på fakirmetoden - som jeg leste om her på forumet. men der må man vite alt man spiser i prosenter, og spise så og så mange gram med protein og fett hver dag - og det er der problemene begynner for meg, fordi jeg sliter sånn med å regne :rodme:

Driver og leser om fakirmetoden, så jeg er ennå ganske grønn - men forstår det slik at man eter masse kjøtt og fett og omtrent null karber en periode, slik at vekten begynner å rase nedover igjen. Og forstått det slik at melkeprodukter skal man begrense veldig.

Det er derfor jeg stresser litt med mengder og slikt, klarer ikke se det for meg. får bare prøve å veie alt igjen, og legge inn på diett.no. Og se om jeg får det til :)

Vet iallefall at jeg virkelig må ta meg sammen, slutt på funlightsaft og natren, og pisket fløte :o

Lillemy71 sa for siden:

Fakirmetoden (Skaldeman) innebærer ikke prosentfordeling. Skaldeman snakker om fettkvote og det er det du skal ta utgangspunkt i, men dette har jeg vel forklart deg (tror det var deg) i en annen tråd. Du bør absolutt lese boka GI-null før du gir deg ut på fakirmetoden for å få det riktig.

Her er tråden om Skaldeman fakir, der skriver jeglitt om hva Skaldeman selv sier: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42270

Idarull sa for siden:

Hva kan jeg gjøre med sorte prikker i ansiktet? Kan de bli borte hvis jeg spiser renere mat og drikker mer vann?

Nerthus sa for siden:

Sorte prikker er tette porer, altså støv og forurensning har lagt seg på toppen av porene. Enten bestiller du deg en rensetime hos hudsalong (anbefales), eller så åpner du porene dine ved å ha ansiktet over en balje med kokende vann - altså ikke OPPI - men kun i dampen i noen minutter. Vask så hendene dine og klem ut de sorte prikkene forsiktig. Bruk en god rensekrem på ansiktet etterpå, litt hudtonicvann og deretter en lett fuktighetskrem.

Jeg har LAAAAAAAAAAAAAAAANG erfaring med sorte prikker fra da jeg var på din alder - og siden jeg ikke alltid tok meg tid til å dampe opp ansiktet først og være forsiktig, har jeg fått noen "store" porer som i dag nesten 20 år senere vises :) Derfor jeg anbefaler at du går til en salong og får det gjort profesjonelt - bør ikke koste mer enn rundt 500 kroner for kun rens og utklemming :)

De blir nok ikke borte av å drikke og spise riktig - de er et resultat av forurensning av huden. Du kan forsøke å rense huden din hver kveld før du legger deg - slik at du unngår at det hoper seg opp såpass at det blir sorte prikker og tette porer :)

Cherry sa for siden:

Kjøp deg en skubb og det der renseskummet fra vaselin intesive care på blå flaske. Bruk skummet 2 ganger om dagen og skrubb huden jevnlig. Så blir det borte. Men det kommer tilbake uansett hva man gjør om man ikke passer på huden.

Jabba sa for siden:

Dette er hva jeg har gjort....har ikke veid eller målt noen ting....
Jeg spiser også en del egg

j88 sa for siden:

Etter jeg begynte å bruke hudpleieprodukter fra MD formulations har nesten alle de sorte prikkene jeg hadde blitt borte, så jeg tror det vitkgiste er å bruke gode produkter.

Kitt sa for siden:

Øverste kanten på en støvel eller nederst kanten på et skjørt feks?
Noe med en påsydd kant i hvert fall!

Jabba sa for siden:

Nope.....

Jabba sa for siden:

Neeeeei.....var visst ikke det heller....

Catwoman sa for siden:

Nederst på ett dusjforheng?

Carisma sa for siden:

Det er et erme, eller åpningen på ett

Karissima sa for siden:

Kanten på et pledd som er brettet sammen

Anarko sa for siden:

Trusekant på en stor truse :)

Kanskje sa for siden:

Takk for svar :-)
Ikke alltid lett å huske alle svarene man får.
Skal se om jeg får fatt i den boka også, hvis det blir aktuelt, er enda usikker på om det er rett rettning .
:-)

Jabba sa for siden:

Niks...:p

Zillah sa for siden:

Eg syns det liknar på ei arkivmappe eg har. Den ser slik ut (sjå bilde):
Kva syns du?

Jabba sa for siden:

Ja, det ligner faktisk.....

Carisma sa for siden:

Nei, det er ermet på en sånn eskimojakke, helt seriøst! Sånn med ullaktig for inni.

Kanskje sa for siden:

Gjest i bryllup: løsnegler, eller negler med neglelakk ( desverre korte og ikke lange og pene) ?

Photobscura sa for siden:

Vel, det er mange med meg som er godt enige om at lange negler ikke er så pent! ;) Jeg har alltid helt korte negler, og stort sett alltid neglelakk. Så spør du meg, så er svaret klart! ;) Om man brått får lange negler så føler man seg gjerne mer klønete enn om man lar dem vokse seg til over tid også.

Carisma sa for siden:

Mener du løsnegler støpt i salong eller sånne du limer på selv fra f,eks HM? Hvis det første ja, hvis det siste Helt klart ikke løsnegler!

Kanskje sa for siden:

hehe tenkte på slike man limer på selv.

Carisma sa for siden:

De holder i ca et kvarter, resultatet er at man går rundt med lang negl på to fingre og resten korte uten lakk :rolleyes:

Gracella sa for siden:

Ha, ha, husker første gangen jeg hadde på meg slike "lim-på" negler.
Var ikke vant til det i det hele tatt og klønte mye med det meste. Jeg stod i kassakøen og begynte å lempe varer på kassabåndet da to av neglene spratt av og fortsatte fint forbi kassadamen...:eek: :D:D :eek:

Det så LITE lekkert ut, det kan jeg love, hehe

langaard sa for siden:

Ha ha! Det samme skjedde med meg en gang også:lol:

Cherry sa for siden:

Jobber som vikar på en ungdomsskole, og hadde en 8.klasse i dag. En av guttene hadde SKIKKELIG sterkt bartevekst og da snakker jeg skikkelig. Er det normalt?

Det er vel ikke akkurat normalen, men det er da heller ikke unormalt. F.eks hadde jeg en fetter som fint kunne gro helskjegg da han var fjorten. Det er vel bare snakk om veldig tidlig utvikling, samt eventuelt gener og etnisitet. Som med jenter som får mensen og pupper når de er ni ti.

Regret sa for siden:

Helt normalt!
Det er litt som, når kommer mensen til jentene? Den kan jo komme fra jenta er 8 år og oppover.. (dog jentene er som regel tidligere ute med pubertetrelaterte ting)
Jeg vet om flere gutter i den alderen som har bart- og skjeggvekst :)
Jeg ser også at de med noe mer pigmenter får det tidligere enn andre, så det er kanskje mindre utbredt hos oss blodekte nordmenn ;)

Regret sa for siden:

hehe ja nå ser jeg at jeg mer eller mindre kopierte det du skrev, men jeg leste nok ikke innlegget ditt godt nok før jeg postet selv hehe, bra vi er enige da hvertfall!

Anarko sa for siden:

Husker en i min klasse på siste året på barneskolen som hadde ganske så imponerende skjeggvekst. En i min yngre søster sin klasse hadde såpass helskjegg som 12 åring at enkelte 20 åringer ville blitt misunnelige.
Kjæresten min hadde skikkelig skjeggvekst også når han var 12. Så det er nok store variasjoner. De jeg nevner har forøvrig ikke mer pigment enn den "vanlige" nordmann. :)

Hehe, ja. Jeg husker jo også de første asylsøkerne som begynte på skolen vår, flere kurdere bl.a, om jeg ikke husker feil, og det var nok noen misunnelige blikk fra guttene i fra bygda vår hva angikk både ansikt- og kroppsbehåring! :p
Fetteren min arvet veldig på faren sin som var svarthåret og generelt hårete.

Lillemy71 sa for siden:

Enda lekrere er det når du sitter der og tror du har sjans på den flotte karen, også spretter neglen av og lander i ølen hans. Er vel det man kaller "epic fail":stortsmil :geip:

Lillemy71 sa for siden:

Dersom du har tid og råd, gå en eller annen plassen og få deg en manikyr med neglelakk. da iler og buffer de dine egne negler slik at de ser freshe ut. His du ikke har anledning til dette, ta deg tid til file forsiktig på dine egne negler (selv om de er korte, bruk en fin fil). Smør neglebånd inn med en god krem så de ikke ser tørre ut og masser også neglene med kremen (evt olje). Gjør dette noen dager før du skal legge neglelakk og ikke gjør det rett før for da sitter ikke lakken. Ta deg god tid med lakken slik at det ikke blir søl.

Gjør du det skikkelig kan det være like lekkert med korte, lakkerte negler som lange fake som detter av. Synes forøvrig ikke det er så lekkert med veldig lange negler lagt av negledesigner heller, spesielt ikke de med en voldsom hvit tip.

Kitt sa for siden:

Når vi først er inne på neglelakk, noen som kan anbefale et merke som tørker ganske kjapt?
Eller komme med en sånn: Slik legger man på neglelakk for dummies?

Jeg sliter med å få det pent, særlig å få det til å tørke sånn at jeg ikke våkner neste morgen med dynetrekkrynker i lakken!:p

Jabba sa for siden:

Er veldig fornøyd med lakken fra Chanel...tørker fort og tåler mye. Jeg legger alltid et lag med klar Top Coat lakk oppå - da holder det enda bedre. Men la det tørke skikkelig før Top Coaten blir lagt på....

Om du ikke vil bruke masse penger, så vil jeg anbefale neglelakkene fra Depend. Små flasker som selges på Vita og H&M (tror jeg affal :p). De holder sikkert ikke like lenge som de litt mer prisete greiene, men lenge nok for meg i alle fall! Og så finnes de i uhorvelig mange farger, og er såpass små at du kanskje rekker å bruke dem opp før de tørker inn.

Neglelakklegging for dummies: Vaske og skrubb hendene, fil negler og bånd om nødvendig, dytt litt på neglebåndene, om de "vokser utenfor" (typ tynt hudlag inn mot negleroten). Smør med en god krem, og la trekke godt inn. Gjerne en halvtime eller mer.
Legg et tynt lag forsiktig fra roten og ut. Om neglelakken er nogelunde bra, så er den første hånda tørr nok til å legge på et lag til når andre hånda er ferdig. Oooog la tørke. Gjerne rist litt på fingrene, og gjør minst mulig med hendene en liten time framover.
Skulle du få litt lakk på feil sted, la det tørke godt først, før du går over med q-tips og neglelakkfjerner.
For et enda mer varig resultat, legg på et tynt lag klar neglelakk over.
Tada! Pene puselanker! :)

christine76 sa for siden:

To ting som jeg synes er viktig for en bra neglelakkjobb:
Corrector pen til å rette feil (mye enklere enn med q-tips og neglelakkfjerner.
Og Hurtigtørkende top coat fordi jeg aldri har tålmodighet til å vente lenge nok på at lakken tørker.

hvis lakken skal vare i mange dager så er en god base coat viktig også. Selve neglelakken synes jeg det spiller mindre rolle hvilket merke den er så lenge top og bunn er bra.

Kanskje sa for siden:

takk for mange negletips alle sammen :-)

Kanskje sa for siden:

Spis deg slank med Skaldeman - eller GI boka?

Hvis man skal kjøpe en av dem, hvem er lettest å forstå, hvem får man mest utbytte av, har begge oppskrifter? Hvem er best for dem som drasser på mange kg som skal av?

Tunrida sa for siden:

Har du noe erfaring med den siden? :)

Kitt sa for siden:

Tusen takk for masse gode tips og dummies- instruksjoner!:D

Og takk for andre innspill, selvfølgelig!

vaskeklut sa for siden:

Jeg hadde definitivt mest utbytte av GI-null!-boka. Der er det oppskrifter, man får alt inn med teskje og det er egne kapitler for de ulike "vektklassene". Jeg vil definitivt anbefale den :)

Lillemy71 sa for siden:

GI-null boka uten tvil. Får pocketutgaven til rett over hundre kroner på nettbutikker. Bl.a. www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4863460&rom=MP

Bare hyggelig! :)

Et lite bonustips, i hvert fall for oss som lider av litt "grove" tørre hender (jeg har oppvaskhanskefobi av en eller annen merkelig grunn, og har ikke oppvaskmaskin, så hendene betaler litt ... :o), om du har kaffetrakter, ta noe av gruten som er igjen i filteret, bland med håndsåpe, og peel hendene med det. Smør deg godt med krem mens hendene enda er litt fuktige. Man får seriøst babyhud! For full uttelling, kjøpe bomullshansker på apoteket, og ta dem på og sov med, etter kremen er smørt inn.
Kaffegrut kan også brukes på kroppen for øvrig, men det blir fort litt griseri av det. :p Ikke bruk det i ansiktet, det blir for grovt. erfart
Dette funker best med trakterkaffegrut, ettersom fettet blir igjen i filteret.

@nne sa for siden:

Jeg skal jo på hotell i helga og lurer litt på frokosten... Stemmer det at eggerøre på hotell ikke er laget av egg, men av noe pulver greier?

christine76 sa for siden:

Ja, har handlet der flere ganger og vært veldig fornøyd. :)

Kanskje sa for siden:

Går det greit å bruke frossne blomkål og brokoli, eller bør de være ferske? Synes det er så greit med frossent for det holder seg bedre.

Gerd sa for siden:

Jeg bruker en del frosne :ja: Lettvindt :D

Kanskje sa for siden:

Vet du om de inneholder mindre vitaminer enn ferske?

ja det er greit når de er frossne synes jeg, slipper å kaste slikt som ikke har blitt brukt opp i tide.

Gerd sa for siden:

Inneholder gjerne mer næring, spesielt med tanke på de ferske om vinteren. Vet det er en tråd som dette ble diskutert i her inne :ja:

Kanskje sa for siden:

Ok, får lete etter den :-)

Gjorde et søk i sted for å finne ut hvilken olje man bør bruke for å få i seg mer fett, men ble sannelig ikke klok. En del anbefalte extra virgin olivenolje- men så skrev andre at den smakte grusomt. Flere anbefalte cocosaoljen.

jeg steiker jo i meirismør, så det er vel helst en olje å bruke til andre ting jeg er ute etter. Som ikke smaker vondt, og gjerne tilfører kroppen noe positivt. Noen anbefalinger? Og hvor kan man egentlig putte inn olje for å få i seg mer fett i kosten?

Furine sa for siden:

Eggemelk er jo perfekt til det. Bruk enten cocosa med eller utan smak, utan smak er den jo heilt nøytral.

Om du investerer i en god olivenolje, så vil den nok ikke smake grusomt, altså! Ikke gå for de Coop eller Ica-merkene, men dra gjerne på litt, om du har en litt velassortert butikk eller en innvandrerforretning og kan få noe anbefalt! :) En god olivenolje skal være på mørk flaske, helt riktig være extra virgin, og den koster gjerne en god slant. Men det gjør jo også Cocosa.
Olje kan du helle over salaten, gjerne i form av vinagrette!

Kitt sa for siden:

Her er hva ernæringsfysiologen sier om saken:

Kitt sa for siden:

Tenker det var denne Gerd mente!

Kanskje sa for siden:

eggemelk er deilig, har ikke kommet på å ha olje i, god ide :-)

Kanskje sa for siden:

og takk til Photo, og Kitt :-)

Regret sa for siden:

Kan noen fortelle meg hvordan jeg får oppgitt drikkevarer på diett.no? Jeg får bare velge gram som mengde, mens jeg ser andre har fått til dl osv.. Hvordan?

Regret sa for siden:

Jeg fikk det til allikevel :P ble bare så frustert et lite øyeblikk der hehe

Regret sa for siden:

men jeg har et annet spørsmål da..
Jeg finner det ikke ut selv etter å søkt og søkt og søkt på forumet, ett sted må svaret ligge, men det er søren meg godt gjemt.

Hvorfor kan vi trekke ifra sukkeralkohol? Hva er det?

Kitt sa for siden:

Da har du nok ikke lett på de rette stedene, for dette er noe noen lurer på nesten hver dag!;)
Noen sukkeralkoholer er som fiber. De tas ikke opp i tarmen og gir dermed ikke blodsukkerstigning!:D

Men ikke la deg lure! Det gjelder ikke alle sukkeralkoholer og hvorvidt det gir blodsukkerstigning eller ikke, er også litt individuelt!:eek:

Pluss at fibereffekten også kommer frem i at svært mange reagerer med magesmerter og utallige svært kjappe turer til toan!:eek:

Kanskje sa for siden:

Lurer på en ting.
For å få andres meninger på kostholdet mitt, og hva jeg får inn av fett, proteiner og karber hver dag, synes dere da jeg skal starte en tråd om dette, eller finnes det allerede steder hvor man kan legge dette inn? Legger jo inn i dagboken, men den er det ikke så mange som kikker i, så jeg tror sjansen til svar er bedre i en vanlig tråd kanskje?

Carisma sa for siden:

Hvis du holder deg til formelen 5% karbo, 20% proteiner og 75% fett er det vel ikke så mye å mene om det? Så lenge mesteparten av karboene kommer fra grønnsaker og man er forsiktig med søtningsstoffer.

Regret sa for siden:

Kan man drikke melk på ketolyse?
Jeg savner en god iskaffe, slik jeg laget den før dietten begynte. Svart kaffe, vaniljesirup og masse melk, gjerne lett eller ekstralett melk.
Dersom jeg kan drikke melk, så hadde jo denne vært herlig å lage med sukrin i stedenfor vaniljesirupen..
Men lettmelk inneholder vel sukker? Hvilken melk kan jeg evt drikke?

Kitsu sa for siden:

Bruk kremfløte, evt. bland fløte med vann for å få det tynnere. Melk har generelt for mye karbo per dl for ketolyse. Evt. kan du kanskje bruke usøtet soyamelk om du tåler det og vil "spare" på karbo. Jeg foretrekker dog fløten selv.

Supera sa for siden:

Hvorfor ikke bare bruke kremfløte? ;) Vi på ketogen kost skal alltid velge den feteste versjonen hvis vi kan. Og så kan du heller vanne den ut hvis du ikke vil ha den så tykk. ;) Men vær obs på at det er noen som ikke kan spise meieriprodukter og likevel gå ned i vekt da. Eller så kan du også lage eggemelk. Det ligger en link til det hvis du ser tilbake noen innlegg i denne tråden. Jeg har laget "vaniljekaffe" til moren min med eggemelk, kaffe, sukrin og vanilje og hun syntes det var vel så godt som de sukkerfylte porsjonspakkene hun har kjøpt på butikken.

Regret sa for siden:

Prøvde en eggemelk etter en oppskrift jeg den smaker jo bare smør og egg :( Oppskriften skulle smake kaffelatte, og jeg kjenner en bismak det den, men næh ikke noe kosedrikk dette nei..

Dette blandet jeg:
ca 50g smør smeltet
3dl kokt vann
4 ts sukrin
1 egg
litt vanlije essens
litt økologisk kakopulver
en stor dæsj sterk kaffe

Jeg prøvde først bare 2ts sukrin og bare vanilje, men prøvd å sukkre mer etterpå og senere også kako, men det ble ikke bedre altså =/ Kanskje jeg brukte for mye smør.

Furine sa for siden:

Trur eg brukte mindre smør enn det ja, på eitt egg. Salta smør smakar meir, viss du brukte det. Prøv med usalta eventuelt, eller kokosfeitt?

Regret sa for siden:

Gjorde et nytt forsøk på iskaffe og ikke kaffelatte nå..
Vannet ut kremføte slik det ble foreslått her nå.

Dette blandet jeg:
Utblandet kremfløte 2dl fløte/2dl vann (brukte bare 2,5 dl av den ferdige blandingen.
2ts sukrin
et par dråper vanilje
en stor dæsj sterk kaffe

Dette ble bare bittert og ekkelt, fløten blir for tykk for meg..
Jeg prøvde mer sukrin, men det er da ikke det samme som sukker så det ble ikke lik den iskaffen jeg er vandt til.

Så nei dette får jeg ikke til visst :(
Men guttungen min på 1,5 ble helt tullete etter disse to drikkene. Stikker av med koppen min før jeg får tatt ifra han og drikker og søler over hele stua og kjøkkenet! Bra det ble likt av noen, men jeg tror han er litt liten for kaffe enda hehe!

Regret sa for siden:

Kanskje cocosa er bedre?
Tror du jeg kan bytte ut smøret med det? i såfall så kan jeg jo prøve det heller..

Carisma sa for siden:

Når du sier en dæsj kaffe, vanlig eller espresso?
2/3 fløte blandes med 1/del vann. Røres godt.
Enkel eller dobbel espresso blandes med 2 sukketter og evt vaniljeessens. Hell kaffen over isbiter, og så melkeblandingen etterpå.

Hvis du er ny på ketolyse vil det være uvant at det er såpass fyldig, men når du venner deg til det vil du aldri gå tilbake!

Furine sa for siden:

Det kan du, eg har laga med det eit par gongar. Det smeltar jo i det varme vatnet. :)

Kanskje sa for siden:

Jeg bruker noen dråper natreen oppi, synes den smaker bedre enn sukrin - selv om sukrin vel er anbefalt å bruke.
Jeg lager min eggemelk slik: mengde smør og egg avhenger om det er til kos, eller for at eg skal holde meg mett en stund. Normalt med ett egg og 30 - 40 gram smør - øker hvis jeg skal holde meg mett . Bruker også gjerne mer vann, sånn at det blir halvannet krus av det hvis jeg bruker mye smør og egg.

ca 40 gram smør smeltes i en bolle i mikroen
ca 3 dl vann kokes opp - helles i bollen
1 - 2 egg has i bollen, og så begynner piskingen
tilsetter ca 8-10 dråper vaniljeesens hvis jeg vil ha vaniljesmak
og tja, noen dråper Natren kanskje 5-6 alt etter smak.
Pisker sammen igjen, og kansje en eller to ss fløte, men oftest uten.

Når jeg vil ha kaffesmak så tilsetter jeg bare kaffe, og smaker til. Bruker ikke mye kaffe, kansje et par spiseskjeer .

kakao - bruker 1 -2 ts.

Regret sa for siden:

Tusen takk for mange gode tips og råd, tar meg en ny runde på kjøkkenet i morgen tror jeg ser hva jeg får til.

Jeg bruker vanlig, men sterk kaffe.

Carisma sa for siden:

Vanlig kaffe blir for vassent i slike kaffedrikker, og for rund i smaken. Invester i espresso pulver du får i posjonspakninger i vanlig butikk.

Egwene sa for siden:

Er sjømat okey?
reker med majones f.eks?

langaard sa for siden:

Enda bedre om du lager majonesen selv:)

Kanskje sa for siden:

Jeg bruker nescafe gull, drysser kanskje en ts i litt kokende vann, og heller oppi, synes det blir nok kaffesmak :-)

Kanskje sa for siden:

Er 3 natreen suketter for mye i et krus med te? ca 2 dl.

Kitsu sa for siden:

Blir nok søtere enn hva jeg hadde klart å drikke, ja. Kan ikke smake mye av teen i seg selv med såpass med søtning i. Men det er vel opp til en hver hvor søtt en liker ting.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.