Gerd sa for siden:
"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Kitt sa for siden:
Ligger egne lister her inne!
Denne feks
Egwene sa for siden:
Takk skal du ha!
Rin sa for siden:
Mine flasker med tigi control freak lukter bare intenst sitrus - jeg setter pris på både dét og at de er det mest effektive anti-frizz jeg noengang har hatt klørne i. :p
Furine sa for siden:
Er det i Danmark (København) stengt i butikkar etc som i Norge torsdag og fredag i påska? Nokon som veit?
Kitt sa for siden:
Det er i hvert fall helligdager i Damark også, så regner med at det meste er stengt!
Furine sa for siden:
OK, takk! Belgia er det vanlege dagar nemlig, men har jobbfri, vurderte ein tur til Køben då, men kanskje litt teit om alle butikkar er stengt.
Kanutten sa for siden:
I Dublin er butikkene åpne alle dager bortsett fra boxingday. Fullt liv på søndagene altså!
Furine sa for siden:
Katolikkar dei også, som her. :ja: Kanskje vi skulle sjekke ut Dublin igjen. Har ein "gavesjekk" som går for to overnattingar på hotell i diverse byar i Europa, må liksom berre finne ut kor vi vil satse på å reise.
Kanutten sa for siden:
:eek: Du er da vel ikke i tvil?? :lol:
Furine sa for siden:
Jaaau. Har jo vore der før. Lenge sidan men... Vil gjerne igjen, men vil samtidig så gjerne vise sambu København. Men lite vits i om der er stengt.
Kanutten sa for siden:
København er megastengt.. En uke FØR påsken, i selve påsken og uka etter. :ja: Heeelt sikker. :o
Furine sa for siden:
Samtidig kunne Paris, Amsterdam, London vore fint. Og Barcelona, Roma, Venicia... Hm.. Trur eg må sjekke ut kva det kostar med flyreiser/togreiser hit og dit.
Kanutten sa for siden:
Amsterdam er nyyyydelig!!! Sies det. :p Jeg vil også dit!
Furine sa for siden:
Amsterdam ligg jo berre to timar unna med tog. Men trur nok det er like stengt der dei dagane. Amsterdam er fin den. :)
langaard sa for siden:
Hei:) Jeg har sett reklame, der de lokker med påskeåpne butikker i Køben:)
Furine sa for siden:
Oh, er ikkje du grei, då! :D
Kanskje sa for siden:
takker så masse for oppskrift. Fikk sannelig lyst på kake :)
Carisma sa for siden:
Redken ødela håret mitt fullstendig, og jeg fikk ikke orden på det igjen før jeg oppdaget Tigi! Herreserien lukter mint (hvertfall den grå), ellers er det forskjellig lukt på alle. Jeg bruker superstar, den lukter jordbær. Ordentlig, ikke sånn syntetisk som frisørshampoer vanligvis gjør.
Eh, nei :nei: De har åpent samme dagene som i Norge. Har vært der i de dagene først i påskeuka mange ganger.
Amsterdam har bare stengt langfredag, ikke skjærtorsdag. Hvertfall var det åpent da vi var der i påsken 2004. :ja:
Photobscura sa for siden:
Det sier også ganske mye om hvor forskjellig hårkvaltitet forskjellige folk har. Du er jo mørk, Carisma (om det er naturlig?) mens jeg er lys, da har jeg også sannsynligvis tynnere hårstrå enn deg f.eks. Jeg er veldig fornøyd med Redken, men håret mitt blir tydeligvis fort lei av produkter, og jeg bytter gjerne mellom to. Matrix ser ut til å få bra respons :D. Sølvshampooen derfra er det beste jeg har prøvd! For ikke å snakke om proteinhårkuren!
Carisma sa for siden:
Ikke i det hele tatt :D Jeg er midt mellom bloond og mellom blond opprinnelig, men har ikke hatt naturlig farge siden jeg var 14. Håret mitt er veldig tynt pr hårstrå, men fryktelig mange hårstrå så det virker tykt likevel. Har hørt fra absolutt alle frisører at de aldri har sett noen med så mange hår før :rolleyes:
Ah, ok. Ja, det er jo typisk blondiner, tynne hårstrå men myyyyye hår! Jeg hadde enormt mye hår før kroppen bestemte seg for å klusse til hormonene mine sånn at typ 2/3-deler ramla ut. :(
Furine sa for siden:
Greier ikkje å bruke Redkenprodukta eg hadde i hus lenger, etter at Frøy gjorde meg oppmerksam på paraben. Eg er litt paranoid. :o
Hihi, eg greier heller ikkje tanken på Tigi, men det er på grunn av dårleg erfaring med ein Tigi-frisør. Eg skulle ha rundjult den vesle skiten av ein mann! Eg skulle ha ein klipp til €15, enda opp med alt mogleg skit til €50 (det var det året det var så bratt!), ja for eg hadde jo så stygt hår, og han måtte jo berre kure det, og brenne meg i nakken 3 gongar, og la meg betale €2 for hårspray eg instendig ba om å få sleppe..! :mad:
Takk for info om opning i Køben! Amsterdam fann eg ut av på nettet. Litt dumt å reise stadar om mykje er stengt der. Så vi må tenke litt på dette.
Carisma sa for siden:
Men det er jo en masse severdigheter i Amsterdam, som man kan bruke fredagen på :ja: Vi brukte den i dyreparken :D De fleste ville nok valgt museene... Også shoppet vi torsdag og lørdag.
Furine sa for siden:
Jauda, eg veit jo det, har vore der før ;) Men vi har liksom spart på denne gåvesjekkgreia så lenge no at eg verkeleg har lyst til å gjere noko spesielt. Sambu har aldri vore i sjølve Køben (eg anser ikkje transit på Kastrup som besøk i byen :rolleyes:) så det hadde vore stas. Sambu jobbar eigentleg både torsdag og fredag i påska, men har tatt fri sidan eg har fri. Så vi skal i alle fall gjere noko begge har lyst til. Har ikkje vore i London på 10 år heller. Ei skam! Vi som bur så nær!
Jabba sa for siden:
Hva kan jeg spe kjøttdeig med for å få den festest mulig? Utenom fløte og ost da...
Skal lage hjemmelagede karbonader....
Gerd sa for siden:
mykt smør :D (ikke smelta, men romtemperert) :)
Jabba sa for siden:
Det vil ikke smelte og renne ut i panna under steking da?
Gerd sa for siden:
Noe vil, men pass på å elte det godt.
Jeg bruker å tilsette smør i både kjøttpuddinger, kjøttkaker og karbiser :D
Og det blir en god avrunda smak med smør :ja:
KarMa40 sa for siden:
Eggeplomme og/eller finhakket bacon
Jabba sa for siden:
Da skal jeg også prøve! Takk for tipset Gerd!
Jabba sa for siden:
Lurer på en ting til jeg...eller rettere sagt to ting:
-
Slike Stay-Up strømper....holder de seg virkelig oppe av seg selv eller er hofteholder et must?
-
Jeg sliter med dårlig holdning og merker nå at jeg til stadighet får vondt i ryggen. Hva kan jeg gjøre for å forbedre holdningen min ?
Jabba sa for siden:
MMM - da blir det jo baconburger! Nam nam! Steker du baconet først da eller?
ada-emilie sa for siden:
For å forbedre hodldningen hjelper det som regel å trene styrke på treningsstudio. Egentlig all form for trening. Armehevinger! For å få strukket ut brystet må du få trent ryggmusklene på motsatt side på en eller annen måte. Svømming er også bra. Yoga. Jeg merker mest virkning av styrketrening med apparater.
Carisma sa for siden:
Yoga!
Svima sa for siden:
Nå har jeg prøvd å lage "taco skjell" av ost, uten hell.:eek:
Jeg la de over aluminiumsfolie:eek: (tenkte jeg skulle prøve å få en bøy, så jeg kunne fylle de)
Ikke prøv. De satt helt fast:) Ha ha.:)
Har noen et råd?
Furine sa for siden:
Bakepapir!! Eller putt i muffinsformer av silikon? Eller bruk ein kopp med bakepapir i.
Svima sa for siden:
Takk takk:)
Da prøver jeg det.
Ha en fin dag:klem:
Ildern sa for siden:
De holder seg oppe på egenhånd. :)
Gracella sa for siden:
De holdes oppe av seg selv, ja.
Et lurt tips for å få de til å sitte enda bedre, er å ta litt vann på den "gummilisten" som er i strømpen.
Altså, dra på deg strømpen, men ikke den øveste biten, den lar du være vrengt nedover så du ser den gummikanten.. Fukt fingrene med vann og gni rundt gummien, brett opp strømpen helt og den sitter som et skudd!!
På den annes side, synes jeg hofteholdere er mer sexy, da slipper man (jeg i alle fall) at noe tyter ut over kanten...
christine76 sa for siden:
Noen som vet hvordan Paris er med åpningstider i påsken da? Jeg har tenkt å reise der, og hadde ikke tenkt på det med åpningstider før jeg leste her i tråden. Gjør ikke noe om det er stengt en dag eller to, men litt kjedelig om det er stengt hele oppholdet.
Og stay-ups holder seg fint oppe. Men det er jo veldig sexy med holdere da.
Kan noen svare meg på om det å få en aktivitetsplan fra Nav som skal undertegnes en uke etter jeg leverte søknad og gjennomførte "intervju" er et godt tegn på at man får vedtak? :snill:
Og så lurer jeg på, jeg har kun brukt blodsukkermåleren min til å måle fastende blodsukker. Jeg fikk i dag det for meg at jeg skulle teste hvor mye blodsukkeret mitt påvirkes av maltitol, bare sånn for moro skyld. Så jeg lurer da på hvor lenge etter siste måltid jeg bør vente med å måle blodsukkeret, og hvor lenge etter inntak av sjokoladen jeg bør vente med å sjekke stigningen?
Sanney sa for siden:
mener at det er 2 timer etter inntak som er "regelen", uten at jeg skal være altfor skråsikker.
For både før- og ettermålingen? Hadde for meg noe med to timer jeg også, men ettersom stripsene er så himla dyre, så vil jeg være sikker!
Sanney sa for siden:
vel, før målingen kan jo du ta rett før du spiser greia, og etter målingen 2 t etter du har spist maltitolen.
forøvrig har jeg to bokser med sticks ett eller annet sted. jeg vet bare ikke hvor. så jeg måtte få ny resept... i og med at jeg har diabetes får jeg jo kraftig redusert pris, så jeg aner ikke hva sticksa egentlig koster...
Hehe, nei, jeg mente første målinga to timer etter siste måltid, og målinga etter inntak av sjokkisen to timer etter jeg har spist den, blir det riktig?
Jeg husker ikke hvor mye de koster, kanskje rundt 200 kr for hundre strimler? Fikk meg nettopp nye blodsukkermåler, så jeg har fortsatt noen av de strimlene som fulgte med. Jeg får jo ikke blå resept på dem, ettersom jeg "bare" er insulinresistent. :rolleyes:
Sanney sa for siden:
jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for siste måltid, hvis du bare vil sjekke virkningen av maltitol. med lavkarbo spretter jo ikke blodsukkeret opp allikevel.
jeg hadde to produkter på samme resept, så det er bare en pris på kvitteringen min.. men mener jeg ble fortalt at det er 50 kr per boks av 50 sticks. så 1 kr sticksa. og uten resept er det 3 kr sticksa. men kommer vel ann på merket og. er uansett så sløv på å måle at det blir ikke store utgiftene i året...
Carisma sa for siden:
350 kostet en boks strips uten resept for 2 år siden.
KarMa40 sa for siden:
Faktisk ikke, men så liker jeg rått bacon da:D:D:D
Kanutten sa for siden:
Noen her som kjenner til et bra sted å overnatte enten i Northwich eller i Knutsford i England?? Det er rett sørvest for Manchester flyplass. Det må passe for eldre folk. Mamma og pappa får en tur dit fra oss barn i gave, akkurat der fordi vi har familie der. Men samtidig må det passe for sambo og meg (les pubber) siden vi skal reise sammen med dem..
KarMa40 sa for siden:
For å få ordentlig oversikt kan du gjøre som de gjør med sukkerbelastning: innta tingensomskalmåles, og så måle etter 10 min, 30 min, 1 time, 2 timer. Tegne graf, som en ekte nerd :D:D:D. Hvis blodsukkeret er normalt etter to timer kan du fortsatt ha hatt det opp i skyene i mellomtiden... Jo mere grafen svinger jo sterkere reagerer du og det vil jo være veldig interessant hvis du har spist noe som skal ha lav glykemisk belastning.
Jeg skjønner at det er noen pekuniære begrensninger, men du trenger jo ikke teste alt og dersom du måler Matterhorn og Montt blanc for noe som burde være Kolsåstoppen, kan vel legen hjelpe med resept?...
Krysse fingre for Nav forresten ...
Såpass! Takk for tips, altså. Men det er mer bare nysgjerrighet. Jeg er jo diagnosisert med insulinresistens, og går på metformin, og kjenner sådan mindre svingninger, men nå er jeg også langt over snittet pedantisk på kostholdet :).
Jeg har hatt veldig reaktivt blodsukker tidligere, og kjent veldig godt om jeg har fått i meg noe jeg ikke har tålt, noe som sånn generelt skjer svært sjeldent. Bare ordet glukosebelastning får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Jeg har blånekta de siste to årene. Det er rett og slett en for hard påkjenning!
Jeg tror ikke jeg har merka noe av å spise maltitolsjokolade før, men det hadde vært interessant å se om det skjer noe. Og så ligger jo bare den måleren der. Brukte den en del da jeg la om kostholdet etter diagnosen, men som sagt bare for å sjekke fastende blodsukker, og at det faktisk bevegde seg nedover.
Oregano sa for siden:
Jeg lurer på om dette er riktig tråd å spørre om hvordan dere holder magen i gang på lavkarbokosthold. Min er usedvanlig treig for tiden. :flau:
Den holder seg i gang av seg selv, den! Men du må nok gi det litt tid, dersom du er fersk i lavkarbo-gamet! :) Imidlertid finnes det noen triks for å få den i gang også, linfrø som har ligget i vann, fløtegrøt, blåbær etc.
Oregano sa for siden:
Jeg har vel levd lavkarbo i 7-8 uker nå. Du mener det kommer seg etterhvert? Linfrø har jeg jo i knekkebrødene mine. Blåbær spiser jeg av og til litt av i cc'en til frokost. Sikkert ikke store nok mengder.
Pøsh sa for siden:
Jeg merker på magen når jeg spiser frokostbollene til Gerd. De funker :cool:
Magen min har generelt blitt mye bedre enn før.
Jeg mener ikke det kommer seg etterhvert, men de fleste opplever at det går seg til! Det er jo ren, naturlig og ubearbeidet mat vi spiser, og det med fiber er en nymoderne oppfinnelse tilpasset dagens kosthold. ;) Hvor lang tid det tar er nok ganske individuelt. Jeg tror det tok noen uker for min del, men det begynner å bli en stund siden nå, så jeg husker ikke helt …
Men det kan jo også hende at du ikke er så treg i magen. Man har som regel mindre avfall når man spiser helt rent mat, enn man får på et mer tradisjonelt norsk kosthold, med mye brød og sånn.
Men, som sagt. Om du føler deg treg i magen, prøv å legge noen ss linfrø i et glass lunkent vann til det danner seg et litt tykt slimaktig lag, og drikk det. Det fungerer lakserende og er helt uskadelig. Om enn ikke så innmari apetittelig. :p
Oregano sa for siden:
Takk for tipset - skal prøves. Har lest her inne at maltitolsjokolader også kan virke lakserende. Det er kanskje også verdt et forsøk? :D
Både og! Det fungerer ikke lakserende på meg, derimot får jeg gravidmage og flatulens fra en annen verden om jeg spiser for mye sjokolade med maltitol :flau:
hernon sa for siden:
Jeg lurer på hvorfor jeg - som vanligvis båder er hyggelig og høflig - to ganger har glemt å takke for svar her inne?
Takk, Furine og Kitt :)
langaard sa for siden:
Hei:) på apoteket har de noe som heter senneste, den er MEGET effektiv mot treg mage:D
Oregano sa for siden:
Te ja, det minner meg om noe annet jeg har lurt på; Er te ok på lavkarbo? Jeg drikker som oftest de koffeinfrie fra London fruit&herb company. De smaker nydelig uten søtning også, men om de lages av frukt og bær bør jeg kanskje velge en annen type te eller ikke drikke te i det hele tatt?
Anarko sa for siden:
Jeg har tidvis, og egentlig rimelig ofte, siste mnd vært plaget med mye bløt mage (diare) og kun på kveldene. Jeg har vært lavkarbo siden juli 2010, men har siste 1,5 mnd vært mye flinkere til å spise enda mindre karbohydrater, trent, (og har gått ned en del) og spist mer fett. Kan det være fettet som gjør at magen oppfører seg idiot? Dette problemet oppstår etter middagene, som er på kvelden rundt om 19. Frem til middag er alt normalt.
Oregano sa for siden:
Jeg har også fettet mistenkt for en del av tregheten ja. I tillegg er det vel mindre fiber i lavkarbokosthold enn grovbrød og grovpastakostholdet jeg hadde tidligere. Jeg trener hver dag, og vil ikke tenke på hvordan magen hadde vært hvis jeg bare satt stille.
langaard sa for siden:
Te er ok så lenge den er sukkerfri:)
Oregano sa for siden:
Finnes det teer som er tilsatt sukker? Da står det vel på pakken regner jeg med?
langaard sa for siden:
Om den er tilsatt sukker, så står det på pakken:) Har aldrig opplevd at teposer er tilsatt sukker:)
Oregano sa for siden:
Teposene fra London fruit&herb company blir forøvrig også geniale isteer. Trenger ikke søtning og de smaker nydelig!
ada-emilie sa for siden:
En boks instant-te inneholder sukker, men det finnes hvit te fra twinings og lipton som også inneholder karbohydrater. Det står ikke ordentlig hvor mye på pakkene, dessverre. Men det smaker søtt så jeg holder meg unna.Kanskje sa for siden:
Jeg har fått tabletter som er vanndrivende, furosemid heter de, men så fikk jeg et spørsmål i dag, og det var : hvor lenge har glasset vært åpnet? Og da svarte jeg at jeg fikk dem for et par år siden, og brukte noen få, så har glasset vært lukket. Men så sa de at de kanskje var gått ut på dato.... jeg har ikke glasset med meg her, så jeg får ikke sjekket noen holdbarhetsdato. Og jeg tisser som bare det, så de virker jo. Noen som vet om de "blir ødelagt" av å ha blitt åpnet og oppbevart et par år?
Glemte å takke for denne! Takk takk! :) Jeg dirrer i spenning, her! Jeg må jo levere aktivitetsplanen ferdig signert på mandag, så da får jeg kanskje vite mer da. Men jeg har trua! Dette betyr enormt mye for meg! :o
LineJM sa for siden:
Vet ikke om det har noe å si om glasset har vært åpnet eller ikke, men de aller fleste legemidler har en holdbarhetsdato. Denne skal stå på glasset/esken.
langaard sa for siden:
Må bare advare deg, selv om du kanskje vet det fra før. Du må være forsiktig med vanndrivende, spesielt siden maten vi spiser er vanndrivende i seg selv. Du må iallefall ta tilskudd av magnesium og kalium!!:ja:
Oregano sa for siden:
Disse teene jeg drikker smaker også søtt - i allefall noen av dem. Burde jeg være mer skeptisk kanskje? Hm.
Kitt sa for siden:
Så lenge tablettene ikke har endret farge eller utseende på andre måter, er de nok like virksomme som den dagen de ble laget.:p
Gamlelegen min fortalte at han tok turnusen sin som militærtjeneste og da fikk de stort sett bare medisiner som hadde gått ut på dato fra nærmeste sykehusapotek!
Akkurat nå kommer jeg bare på nitroglyserin(mot angina) som ikke tåler at glasset har vært åpnet lenge eller å feks ligge i lommen over litt tid!:eek:
Og som Langaard sier, vær forsiktig med lavkarbo/ketolyse og vanndrivende! :ja:
Etter noen uker trengte jeg dem ikke lengre og har ikke hatt bruk for dem siden!:)
vimsen85 sa for siden:
Kan man bruke cocosa som hårkur?
langaard sa for siden:
Jeg har faktisk prøvd:) det funka ikke så veldig bra:) men litt cocosa på tørre slitte hårtupper derimot, funka bra:D
vimsen85 sa for siden:
Okei. Så dumt :p Takk for svar :)
Kitt sa for siden:
Den skal fungere veldig bra som after- dusj- hudkrem, da!;):D:)
Jabba sa for siden:
Kan man spise Avocadoen selv om kjøttet har fått litt sorte prikker?
Jeg skar litt av en avocado for 2 dager siden og i dag når jeg skulle ha til middag så var det grønne kjøttet sort prikket...
Jeg skar bort det værste og spiste ..... men er det "farlig" ?
Jabba sa for siden:
Noen som vet om noen nettbutikker som selger sukkerfri Sweet Chili Sauce?
Det er bare misfarging, ikke farlig. Ha litt sitron på avocadoen, og pakk den godt inn i plast, så blir det ikke så mye prikker på den.
LineJM sa for siden:
"rust" alstså?
Hehe, kanskje det? Er jo en form for oksidering. :p
Kanutten sa for siden:
Kalles oksidering. Akkurat det samme som skjer med løvetanna når du plukker den. "Melka" blir omtrent svart.
Jabba sa for siden:
Det var bra! Da skal jeg spise Avocado i morgen også!
Er det andre grønnsaker med så lavt karboinnhold som Avocado?
LineJM sa for siden:
Jepp, "rust"
peke nese
:liste:
Kanutten sa for siden:
He he, rust er det kun når det er jern som oksideres.
Bare å sjekke matvaretabellen, det! Avocado er forresten en frukt.
Er det noen som har prøvd vendelrot/valeriana mot søvnproblemer? I mitt tilfelle søvnforstyrrelser, altså ikke problemer med innsovningen, men våkner alt fra hver til hver tredje time. Holder på å bli gal, her. :o
trude.lutt sa for siden:
Mitt tips i forhold til dette er Tolvon. Litt trøtt de første dagene, men så gir det seg.
langaard sa for siden:
Har prøvd, men det funka ikke på meg:mad: Kanskje du skulle prøvd melatonin:confused:(det er reseptbelagt i norge da)
Svima sa for siden:
Jeg har ikke prøvd det selv, men har ei veninne som ikke kan få fullrost valeriana:)
Skader ikke å prøve.:)
Tenkte på det også, men jeg tror dette er forbigående. Det har bare vart i tre uker, mye som har skjedd i det siste, og en del stress, så jeg håper jo at det går over snart.
Leste om noen ganske positive kliniske studier på nettet om vendelrot.
Ah, takk! Får ta meg en tur innom en helsekostbutikk i mårra!
Men tolvon er vel reseptbelagt sovemedisin? Det kommer jeg aldri til å ta! :o.
Anarko sa for siden:
Dette lurer jeg også på. Såg noen på middagstråden som hadde funnet.
Supera sa for siden:
Du mener slike svarte "korn" inne i kjøttet og ikke misfarging på kantene på grunn av oksidering vel? Det er bare litt udelikat, men det gjør ingenting å spise det.
Jabba sa for siden:
Stemmer - det var slike sorte prikker inni selve kjøttet....
Supera sa for siden:
Det var det jeg tenkte. Har spist det mange ganger. Det kommer på noen overmodne avocadoer. Konsistensen blir litt dårligere siden de svarte prikkene blir litt trådete, men avocadoen er fortsatt spiselig.