< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Photobscura sa for siden:

Jeg lurer litt på hva slør for øynene kan komme av? Jeg har det i blant, og veldig akkurat nå, og det er liksom ikke bare å blunke vekk, det kommer tilbake, særlig på høyre øye, og alt blir litt blury og dust. Irriterende.
Jeg vet jeg har slitt litt med tørre øyne. Ikke noe jeg tror jeg merker noe til, men de gangene jeg våger meg på linser, så er det alltid det evige problemet, at de fleste linser blir for tørre for meg.

Kanutten sa for siden:

Bruker du kunstig tårevæske?? Jeg kan anbefale Hylocomod.. Den er dyr (300 kr), men meget drøy. Tørre øyne er ofte et symptom på Sjøgrens... Har du blitt sjekket for det? Andre ting kan være at du ser OPP på en pcskjerm.. Da blinker du sjeldnere.. Når det gjelder linser så er harde linser myyyye bedre enn mye da de holde lengere på fuktighet. Men selv de kan bli tørre... Vet. :p

Kitt sa for siden:

Kanutten min! Vet du hva Harde eksudater er for noe?:confused:
Kom tilfeldigvis over det og det høres ut som det jeg hadde på øyet mitt!:eek:

Når du sier drøy, hvor lenge regner man med at den varer? Skal ikke sånne ting bare brukes en måned av gangen eller er det enpack?

Nei, gjør ikke det, bruker tårevæske, altså. Jeg ser ikke opp på pc-en, heller, mer ned, egentlig.
Jeg har blitt testet for alt mulig, som man skal når man tar linsekontroll, har et mulig anlegg for en eller annen stær, med trykk på mulig. Men det har vært fullstendig uforandret i fire år.
Men, jeg glemmer det når jeg ikke har det, så hvor ofte jeg har det vet jeg ikke, jeg vet bare at jeg har det nå.
Men, det kan jo også faktisk ha noe med at jeg er tom for sminkefjerner, og de siste par dagene har vaska vekk øyesminken med lano? :p.

Kanutten sa for siden:

Harde tanter.. som jeg kaller det bør sjekkes av øyelege. Især hvis du er diabetiker.. Legen vil se det som små gul/hvite flekker på netthinna.

Den som jeg sa var drøy varer i 3 måneder.. Iallefall! Kom deg til øyelege, jeg har sagt det før! MIN en gang i året. Gjerne hvert halvår.

Rin sa for siden:

Dere erfarne Djengis Khan-spisere :p Jeg hadde gleden av å innta en buffet-middag der i dag, lenge siden sist, men det slår meg at jeg aldri har funnet ut av om de sausene der er fryktelige mht sukkerinnhold. Noen som vet? Jeg tror ikke det gikk "galt" uansett, men kjekt å vite sånt for fremtiden...

Sanney sa for siden:

Jeg lurer på hvorfor vi blir overrasket av snøen hvert år... den var jo på værmeldingen i forrige uke for svingende, og likevel SKAL folk på død og liv kjøre i snøen med slitte sommerdekk... idioter!

Kitt sa for siden:

Kjære vennen min, jeg har vært hos øyelegen. Han SKAR(brukte skalpellen til å skrape:p) bort noe fra øyet mitt som han sa liknet på en hvit stearinflekk på et bord!:eek: Men han sa han ikke ante hva det var!
Derfor ble jeg litt satt ut da jeg leste om noe annet, og plutselig leste om dette her. Det hørtes ikke ut som om det var uvanlig, men han visste ikke hva det var!:(

Øyelegen vil ikke se meg oftere enn hvert annet år. Jeg er ung og har ikke hatt noen endringer de siste 6 årene. Bortsett fra denne harde tanten, da!

Det er 6 måneders ventetid hos øyelegen min. Kanskje jeg skal bestille time nå, så jeg kommer til i april/mai. Da er det et år siden sist!

Sanney sa for siden:

hæh? jeg er en tidlig diagnostert diabetiker, i 2007 tror jeg at jeg var hos øyelege første gang. eller 2008. sa det var så fint at fastlegen fikk bestemme neste gang. det ble i våres. nå vil han ha meg inn hvert år selv om jeg er ung og alt det der... og alt var helt fint også.
dem sier jo at diabetikere bør gå minst annehvert år, men om du mistenker noe er galt så burde dem jo ta deg inn fortere enn opprinnelig tenkt?

Rin sa for siden:

Jeg har forresten også ofte både tørre øyne og "slør", men jeg har både grønn stær i familien og synsnervebetennelse tidligere i år, så jeg tør ikke uttale meg kategorisk om hvorvidt noe er en konsekvens av noe annet. :cool: Som regel kommer slørsynet med trøtthet/stress, dog.

Kanutten sa for siden:

Som diabetiker SKAL du inn til øyelege hvert år! BRUM!!!

Ja, jeg er ikke stressa. Men jeg har vært uvanlig aktiv denne uka, så kanskje en smule trøtt? Her i huset er det katten som bestemme hvor lenge jeg får sove som regel :p.

Men det er vel kanskje grønn stær optikeren så mulige tegn til. Skal snart tilbake, så kan sjekke det ut da. Men det er som sagt ikke hele tiden.

Kanutten sa for siden:

Photo da!! En optiker ser ikke alle mulige tegn til grønn stær! Grønn stær er alvorlig og kan medføre blindhet hvis det ikke blir tatt alvorlig. Og optikeren bør i allefall vise deg videre til øyelege hvis mistanken er der.

Kanutten sa for siden:

Grønn stær er som oftest arvelig og opptrer gjerne i senere alder...

Jeg var hos øyelege etter det, da.

Kanutten sa for siden:

Hva sa øyenlegen da??

Kitt sa for siden:

Jeg er en av få som kan komme som øyeblikkelig hjelp til øyelegene her. Trenger ikke ringe en gang, bare komme! :D
Tenker jeg snakker med den nye fastlegen min, jeg. Etter å ha gått med blodsukker på rundt 15 siden januar, er det sikkert lurt å gå litt oftere til øyelegen også!

Kanutten sa for siden:

:ja:

Det samme som optikeren. Et eller annet med et marginalt høyere trykk, men såpass marginalt at det kan like så godt være en naturlig variabel. Det har som sagt vært uforandret i fire år. Det er ingen historie med stær i min familie, og det understøtter muligheten for at det bare er noe å holde under oppsyn med årlig kontroll. Trykket kan man sjekke lett hos optiker, fikk jeg beskjed om.

Kanutten sa for siden:

ja, men da må jo DU ta kontakt!!!

Kanutten sa for siden:

DA går du til legen og be om lege henvise deg til en øyelege for å få sjekket tensjonen, pachyen, foto av papillen, tykkelsen på nervefiberlageret samt dybden på papillen... og sidesynet. MINIMUM!

Kitt sa for siden:

Er det ikke flott å ha tilgang på så mye ekspertise???:D

Jeg stoler på at øyelegen gjorde de nødvendige kontrollene når jeg gikk dit grunnet optikerens anbefalning.

Kanutten sa for siden:

Nå... skomakerens barn ble uten sko...

Er det ikke så det heter??

Kanutten sa for siden:

Jeg regner med at du hadde ca 19/21 i trykk på øynene. Det er det som er i grenseland. Men det er DA man sjekker de andre tingene.

Carisma sa for siden:

Siden vi har så mye medisinsk kompetanse her: Jeg har innimellom, siden jeg var liten, hatt en intens pipelyd i øret. Varer fra 3-4 sek til kanskje et halv minutt på det verste. Det kan gå måneder, og kanskje år, mellom hver gang den dukker opp. Men i det siste har den kommet mange ganger om dagen (opptil 10-12) og vart ganske lenge hver gang. Innimellom er det svak susing i de "stille" periodene, samt at jeg syns jeg hører dårlig og "ullent". I tillegg er jeg endel svimmel. Er det begynnende tinnitus, eller er det bare tett av ørevoks? Eller kan det være ubalanse i væske i mellomøret? (Noen har tipset meg om det tidligere pga at jeg blir så fort sjøsyk, ikke kaster opp men svimmel sjøsyk...) Eller er det rett og slett stress? :confused:

Jeg har det samme, og blitt utredet, og har svak tinnitus på høyre øre hvor jeg ogås har en hørselsskade. Tinnitusen forverrer seg under stress eller lengre eksponering for høy lyd. Jeg har hatt det i mange år, og hyppigheten følger gjerne stress- og generelt lydnivå. FYI; Jeg har aldri vært sjøsyk.

Carisma sa for siden:

Hmpf, jeg bruker endel ørepropper med lydbok rett i øret. Ikke så høyt, men.... Er tinnitus arvelig? Faren min har det.

Jeg vet ikke? Mamma har det forsåvidt, men hun vet ikke hvorfor, men lurer på om det er på grunn av gamlinger som har ropt henne i ørene i femogtredve år :p
Jeg fikk det vel mest sannsynlig da jeg skjøt leirdue uten hørselvern da jeg var ca tolv. Det var da jeg fikk hørselsskaden min i hver fall. Og så har det nok vært en og annen for mye øving med band uten ørepropper ... :o.

Rin sa for siden:

bump :o

Kitt sa for siden:

Enklete typer tinnitus er veldig arvelig!
Gubben har samme hørsel- lege som sin mor og det er til tider frustrerende å vite at han kommer til å bli like døv og plaget av tinnitus som henne!:p

Furine sa for siden:

Kva skal ein finne på av godt til middag når ein har blomkål og fersk torskefilet?

Kanutten sa for siden:

Jeg fikk tinnitus på det venstre øret etter at det fikk seg en trøkk under dykking. Det bråker så fælt i det øret om kveldene at jeg knapt får sove. Høyfrekvente lyder som skjærer i hodet og pulsen som dunker med en mer lavfrekvent tvlyd! :( Jeg pleier da å dryppe endel saltvann i øret og ligger med øret fylt av vann vendt oppover, da reduseres lydene mye.

vaskeklut sa for siden:

Er det noen som har studert kunsthistorie eller lignende her? Jeg sitter litt i gjørma med oppgava mi. Så det jeg lurer på, har noen tips til følgende oppgave: p { margin-bottom: 0.08in; }gjør rede for karakteristiske trekk ved utformingen og utsmykningen av Parthenon (447-432 f.kr), og diskuter hvordan bygningens utforming kan forstås i lys av Athens politiske situasjon på den tida da tempelet ble reist ? :confused:

Kanutten sa for siden:

Kee???? :confused:

Rin sa for siden:

Jeg har ikke hatt kunsthistorie siden videregående, men jeg er en antikknerd :p Nøkkelord - Marmor og doriske søyler, demokrati og ekspansjon. Utfyllende lesning finnes for eksempel her (på dansk, riktignok)

vaskeklut sa for siden:

Nettopp:D

157cm: takk! skal lese litt der :)

Jeg har hatt kunsthistorie i flere år enn jeg orker å tenke på :p. Men jeg husker ikke så mye av antikken, egentlig.
Vel, det ble jo "reist" tre ganger, men jeg mener det som står i dag, som visst kalles Jomfru Athenes Tempel (skutsgudinnen til Athen) var det Perikles, en fremstående politiker og general, som sto for bygging og konstruksjonen av, så jeg vil anbefale deg å lese deg opp om han.
Noe mer husker jeg ikke, sånn egentlig :p. Jeg var mest opphengt i ekspresjonismen og sånn.

Carisma sa for siden:

Kjenne igjen :(

camryn sa for siden:

Ikkje heilt lavkarbo men... Sånn posegulrotkake, type Toro... Skal egentlig stå i ovn i 25 min i springform, eg lagar den no som (store) muffins og dei har stått i 33 minutter no men ser ikkje ferdige ut. Skal dei egentlig ut av ovnen medan dei framleis "dissar" og virkar deigete innvendig eller skal eg vente til dei ser meir faste ut? Ting tar tid!

Edit: ah well, 45 min lot eg dei stå. Me får sjå kva som skjer. Er heldigvis ikkje eg som skal ete dei. Ekle kakene!

silje21 sa for siden:

spørsmål, kan man spise ostepop på lavkarbo? xD

Gerd sa for siden:

Nei. :)

silje21 sa for siden:

Veldig skuffa xD men men tror jeg overlever^^

Gerd sa for siden:

Å ja det overlever du nok ;)

Spiste masse ostepop før. Ikke nå mer. Lukter tåfis jo :p

silje21 sa for siden:

hehe vel akkurat nå er jeg på uke 6 av Xtravaganza Helfart, så ostepop vil jeg Egentlig ikke tenke på, men har jo begynt å tenke litt på når jeg skal begynne å spise igjen, og selv om godter burde vært lengst mulig ute av tankene mine, så sniker de seg inn og fester seg litt^^
Men er ikke så viktig, jeg gleder meg mere til å spise God, sunn mat igjen:)
og ja hehe ostepop lukter herk de 2første minuttene ut av posen hehe, etter det er det heeeelt greit, for meg :D
:o

Kanutten sa for siden:

Jeg er nok en av dem som spiser ostepop på lavkarbo.. Ostepopen er så lett så det bli kanskje ikke mer 10 karber av det jeg spiser...:o

Gerd sa for siden:

Kanskje ikke... men veldig raske karber da ,)

silje21 sa for siden:

hehe for søren da:P må ikke forvirre meg sånn :P neida bare tuller, heldigvis (?) for meg har butikken jeg jobber i, sånne ganske små poser med ostepop, omtrent på str med små baconsnacks poser (husker ikke vekta på den.) blir det ostepop etterhvert, så blir det hvertfall en minipose hehe

Kanutten sa for siden:

Jeg spiser ikke ostepop SÅ ofte da.. Kanskje to ganger i måneden?? Jeg tillater meg selv ting istedet for å nekte meg selv, det er så mye lettere å holde fast på prinsippene mine da. :p

Ostepop er kanskje noe av det mest motbydelige av godteri jeg vet om. Ha den første prompe-lukta i minne, og glem alt annet. Æsj, æsj, æsj, Visste dere forresten at ostepop er laga av snerk og snørr? :p

Kanutten sa for siden:

:lol: :sikle:

Jeg hadde en oppdatering på pc-en min i dag, og da fikk jeg også en ny versjon av msn live messenger, som er helt fryktelig! Smileyene ser ut som de har downs, og det går ikke an å skrive til noen i frakoblet modus, med mindre man er synlig for den man skal skrive, noe som jeg synes er en veldig viktig funksjon. Noen som vet hvordan jeg går fram for å få tilbake den gamle versjonen? Noen oppdateringer jeg kan fjerne?

Furine sa for siden:

Ta ein system restore kanskje? Då kan du gå tilbake til før du installerte den nye versjonen.

vaskeklut sa for siden:

Photo: grunnen til at du får den er pga sikkerhetsoppdateringer etc. Du vil mest sannsynlig være nødt til å bytte til den uansett etterhvert.

Jeg vil tipse om Pidgin. En helt fantastisk fin erstatningsklient for MSN. Men så er jeg blitt windows-motstander og da.. :o host

camryn sa for siden:

Ja Pidgin er bra! Og windows er like bæsj som ostepop!

Furine sa for siden:

Takk for tips om Pidgin. Kanskje eg kan få google talk på macbook'en. Sleppe å logge på mailen.

Opheliia sa for siden:

Kan man legge til msn-kontakter på pidgin?

Og mitt egentlige spørsmål:
Jeg må levere skattetkortet, men det skal ikke til arbeidsgiver, jeg må levere det selv til et eller annet sted som jeg ikke husker hvor. Hvor leverer man det da? Jeg vet dte skal til kommunen, men det kan jo være så mangt:p Hva er mest sannsynlig?

vaskeklut sa for siden:

Jepp! :)

Nav, kanskje? Om du er arbeidsledig eller under noen trygdeordning, så er vel det mest nærliggende.

Carisma sa for siden:

Det høres ut som du kanskje bør ta en telefon til servicekontoret i kommunen og sjekke. Hvis det havner feil sted er det nok ikke sjangs i havet for å få det tilbake uten videre :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Jobber du i en kommunal stilling, skal skattekortet til lønnings-/evnt personalkontoret, tenker jeg!

vaskeklut sa for siden:

Jeg har fått time til gastroskopi i november, på ettermiddagen. Men i brevet står det at på ettermiddagen og kvelden tilbys det IKKE avslappende medikamenter.. Jeg er redd! Det er absolutt ikke aktuelt å stappe en slange ned halsen min uten at jeg har fått så mye dop som overhodet er mulig.

I tillegg er jeg redd for at om jeg ber om ny time får jeg ikke før enten mens jeg sitter med hjemmeeksamen (hvilket da er uaktuelt) eller enda seinere. Legen sendte nemlig purring fordi det tok så lang tid å få time, så de har vel gitt meg en av de "første og beste". Hjelp, hva gjør jeg?

Opheliia sa for siden:

Jeg får ta en telefon:p

senorita sa for siden:

Jeg var på gastro 28.9 og jeg hadde aldri gjort det før.. Jeg fikk kl 16 og det er på "kvelden" og dem skulle absolutt gi meg avslappende.. Jeg nektet, fordi da hadde jeg ikke fått spise før en time ettterpå, og jeg hadde fastet hele dagen og var utsultet. Jeg svelgte slangen, hostet og harket og spydde og sikla, men det var over på 1-2-3.. klarte det helt fint uten noe som helst medikament og følte meg helt fin etterpå.... Prøv uten!! :) Det går kjempefort!

Nerthus sa for siden:

jeg har også vært på gastro uten å få noe som helst beroligende, det går greit, litt harking og hosting og sikling som nevnt over. Det er ubehagelig - men ikke verre enn at det kan håndteres. Du kan ta med deg noen du vet vil hjelpe deg å slappe av om du vil - litt holde handa :) (Mamma var med meg - selv om jeg da var passert 30... det hjalp!!)
Ikke bekymre deg FØR du skal dit ihvertfall - det er det ingen vits i :) dette går kjempefint - dette gjør de jo mange ganger hver dag året rundt så stol på helsepersonellet - og prøv å slapp av. (Vet - vanskelig - men jo mer du klarer å slappe av jo raskere og mindre ubehagelig blir det vanligvis).

Peaches sa for siden:

Oki, jeg bare lurer. Dersom en ikke klarer og holde seg og plutselig går på en liten smell, med la oss si en crossaint... Hypotetisk altså;) Kan en like gjerne bare gå på en stor smell, og spise andre ting en ikke har lov til men veldig lyst på? Siden en allerede er oppe i endel karb.. For å så fortsette de neste dagene å være veldig flink...Hva tenker kroppen om dette?

Egentlig kan jeg tenke meg svare , men trenger kansje bare at noen andre sier det slik at eg ikke gjør det!!:o

Tror nok jeg ikke er helt kvitt søtsuget mitt nei..:hylgrine:

vaskeklut sa for siden:

Du KAN, men jeg ville nok bare tenkt at "jaja, spist er spist og elg er elg." Og så ikke tenkt mer på den der sprekken og fortsatt i ren LCHF-ånd som vanlig :)

camryn sa for siden:

Flyttemelding
Før i tida, kvar gong eg har flytta, så fekk eg ein konvolutt i posten fra Posten med massevis av postkort som eg kunne/skulle sende ut i hytt og pine for å melde fra om flytting. Denne gongen, nada. Ikkje finner eg ut at noko slikt finnast heller. Må eg verkeleg drive å ringe rundt til alle jalla-greier som sender post til meg for å melde adresseending? (evt logge inn overalt, skaffe passord etc. Kjedelig!)

Ignite sa for siden:

www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Adresseendring+og+oppbevaring/5854.cms

Nerthus sa for siden:

Spis-deg-slank boka åpnet en del nye tanker i hodet mitt. Det er for meg ingen tvil om at sug etter noe i starten når man starter med lavkarbo er hjernen som prøver å fortelle meg at karbo er fint - karbo trenger jeg - jeg MÅ ha karbo!! (Hjernen altså - ikke kroppen hehe). Spiser man først EN croissant og tenker som du gjør - da kan jeg jo bare pakke i meg når jeg nå først har "sprukket". Det kan du nok fint gjøre - du faller vel utav ketose - og kroppen bruker noen dager på å forbrenne og bli kvitt karbohydratene i kroppen. I tillegg kan du bli veldig dårlig... Problemet er bare - klarer du da å la være å spise karbo dagen etterpå også? Eller blir da suget enda større? Nå kommer man i en situasjon - etter egen erfaring - at man må bruke viljestyrken for å la være å fortsette å spise karbohydrater. Viljestyrke er en oppskrytt ting og i kamp mot egen hjerne taper den like gjerne som den vinner. Hvor lenge må man bruke viljestyrken da - til suget har dempet seg?

Jeg har spist lavkarbo i over et år nå. På den tiden har jeg totalt spist 4 kakestykker og 1 vaffel - i tillegg til et par baileys. Jeg tror grunnen til at jeg ikke har "sprukket" oftere er at jeg har brukt enormt mye tid på å sette meg inn i konseptet lavkarbo - og ikke minst - jeg har brukt MYE tid på å analysere og forberede meg på og planlegge hva som kan trigge sug, hva jeg gjør når suget kommer. Oppsummert - jeg har trent på å være ved bevissthet når jeg har spist :) En vaffelplate ga meg sånn magasjau (sikkert chrons'n min) at det blir bra uaktuelt å gjøre igjen. Dessuten finnes det jo så mange fine alternativer - feks lavkarbo-vaffel som smaker omtrent helt likt - men som ikke gir meg dårlig mage.

Så kan man spørre - hvorfor har du lyst på croissant? Kan du gjøre noe for å unngå å falle for suget? Kan du på forhånd tenke gjennom alternativer for croissant - som er lavkarbo-vennlige? Jeg har jobbet mye med og lett lenge etter alternativer for de tingene jeg VET jeg er glad i og som jeg vet jeg har spist i bevisstløs tilstand tidligere. Søtt og sjokolade er jo favoritten da... så nå har jeg cappuchino-smoothie, atkins-bar, sjokoproteinpulverpisket krem med kaffesmak, bringebær med krem som alternativer når jeg fyser på noe. Jeg har hatt sjokolade i skapet som har ligget i et halvt år uten at jeg har spist den. Jeg sier ikke dette fordi jeg er så fryktelig flink - fordi i de siste 20 årene ville jeg spist den for lenge siden ler. Jeg tror man må huske på det mentale i denne prosessen også. Vaner man har hatt i mange mange år sitter godt - derfor kan det være greit å ha en tankegjennomgang og planlegge litt fordi man VET at slike situasjoner vil dukke opp.

Av og til går det jo ikke, man er borte, ting kommer litt brått på, man smaker et par biter høykarbo mat - og vet du hva - det er HELT greit! Gå bare videre og fortsett med lavkarbo-kostholdet ditt etterpå. Gå gjerne gjennom og se hva som gjorde at du valgte slik du gjorde.

Oj - dette ble litt lengre enn planlagt - men jeg er dypt engasjert i dette kostholdet, virkningen det har på meg mentalt og fysisk, og ikke minst i hvordan jeg kan få hjernen min med på MITT lag ;)

Så spis en croissant - nyt den - men ikke tenk at du da bare kan binge i annen høykarbo også "fordi du har jo allerede sprukket". Det er nemlig hjernen din som snakker - og den VET hvor lett du trigges til å spise ENDA mer og ENDA mer...

silje21 sa for siden:

litt nybegynnerspørsmål

LCHF
betyr
Low Calorie High Fat
hehe har sett LCHF i mange tråder,og har måtte tenke litt på det, så håper jeg har rett nå xD

Kitt sa for siden:

NEI, feil!
LCHF betyr Low Carb High Fat, på norsk Lite karber, mye fett!:D

Vi vil helst ikke høre ordet kalori en gang, vi!;)

Dette er LCHF: LCHF på 3 min

silje21 sa for siden:

mente selvfølgelig karbo o.O eller er vel kanksje ikke selvfølgelig, men var det jeg mente, hehe. Skrivefeil!

vimsen85 sa for siden:

Hei.
Jeg veide meg i dag og hadde gått ned 1,6 kg siden søndag. Dette synes jeg er veldig merkelig siden jeg i går spiste nesten en hel plate bocca (65g) i tillegg til at jeg spiste samme som til vanlig. Jeg ligger normalt ganske lavt i karber. Kanskje mellom 15 og 30 (jeg er ikke kjempenøye med å telle dem). Boccaen inneholden 19. De siste tre ukene har jeg stått mer eller mindre stille. Eller jeg har svinget opp og ned ca 500g. På søndag slapp en kilo, noe jeg også synes var rart siden jeg hadde spist MYE og drukket alkohol på lørdag. Jeg har hatt litt dårlig matlyst i det siste og lurer på om det rett og slett kan være at jeg får i meg for lite energi? Er det derfor boccaen ga et positivt utslag på vekten? Eller kan det være at jeg ikke får i meg nok karber? Er det mulig at lite karber gjør at man står stille? Jeg har forstått at ketolysefolka mener man skal ha 15-20 om dagen. Jeg tror jeg noen dager ligger under dette. Kanskje jeg bare skal konsentrere meg om å spise, for boccaen i går gir meg hang-over i dag, så jeg ser ikke på den som noe positivt tilskudd til kosten. Men bare syns det var så merkelig at vekttapet kom når jeg ikke var flink..

Nerthus sa for siden:

Min kropp har nå begynt å slippe i "bolker" - dvs står stille noen uker - så slipper den en kg eller to - også står den stille igjen. Jeg har nesten gitt opp og se sammenhengen ler - bare nyter kostholdet - prøver å komme i gang med trening fordi jeg har lyst - og tar livet som det kommer!

Cherry sa for siden:

Funker det å stappe regninger man ikke VIL betale i fryseboksen og dermed fryse regningene? :cool:

silje21 sa for siden:

ja man kan jo håpe??:confused:

vaskeklut sa for siden:

Prøv, rapporter om åssen det går! :cool: (Hva gjør man forøvrig om man bare har e-faktura? putter pc-en i frysern?:confused:)

vimsen85 sa for siden:

Ja, jeg stresser egentlig ikke. Bare syns det var veldig rart. Men nå er jeg noen-og-søtti-kg (under 80). Så jeg er superlykkelig. Har ikke vært så lett siden jeg var 15-16.. Hmmmm. Kanskje jeg skal prøve bunaden min når jeg kommer hjem. Kanskje den passer...

Ellerish sa for siden:

Nei, det funker ikke! :p Jeg snakker av erfaring; eks'en gjorde noe lignende.. :mad:

Prøv heller å ringe de som har skrevet regningen, og be f.eks. om betalingsutsettelse en mnd., eller å få delt opp beløpet. Firmaene er som regel veldig behjelpelige, såfremt man ikke tidligere har puttet 3-4 måneders regninger i fryseren, da.. :p

TrillTrall sa for siden:

Noen som vet hva som avgjør gulfargen på eggeplommen? Jeg trodde det var mais i foret til høna, men min søster hevder at høns som får vegetabilsk for får mye gulere plomme enn høns som får for basert på f.eks. sildemel. Plommene på eggene fra gården vi kjøper egg fra er mye lysere gule enn de eggene man kjøper fra Prior ser jeg. Min søster sverger til solegg og påstår at de er best, men jeg skal innrømme at for meg smaker egg rett og slett egg uansett plommefarge...

Supera sa for siden:

Googlet og fant dette:
Andre fôrtilsetninger
Tilsetningsstoffer i fôret - annet enn mineraler og vitaminer - inkluderer enzymer, fargestoffer, koksidiostatika og antioksidanter. Enzymet fytase er viktig for å frigjøre fosfor som er bundet til fytinsyret i fôret. Små mengder fargestoffer (karotenoider) kan tilsettes hvis fôret har et lavt innhold av råvarer med naturlig høyt fargestoffinnhold. Det er disse fargestoffene som gjør eggeplommen gul. Koksidiostatika forebygger koksidiose, en tarmsykdom som skyldes oppblomstring av encellede parasitter (koksidier). Antioksidanter (som ethoxyquin, butylhydroksytoluen og butylhydroksyanisol) blir også tilsatt for å hindre at fôret harskner under lagring.

Og denne. (for mye til å lime inn)

Ble ikke så veldig mye klokere, men fra den første linken ser det ut til at gulfargen av og til ikke er så naturlig som vi tror, så gulfargen trenger ikke å bety så mye.

TrillTrall sa for siden:

Det var noe sånt jeg tenkte også. :) At de rett og slett tilsetter noe i foret for å få plommen skikkelig gul og kaller eggene solegg og tar dobbel pris. Folk er jo lettlurte må vite! ;)

Kanutten sa for siden:

Samme som med oppdrettslaks.. Den er foret med rekeskall som gir en nyyydelig rødoransje farge! Rekeskall brukes også som fargemiddel i kontrastvæske (fluorescein).

LineJM sa for siden:

Jeg har spist egg hvor plommen hadde samme farge som hviten. smakte helt fortreffelig men jeg skvatt litt første gang jeg så dem.

Peaches sa for siden:

Takker for lang svar:) Ja det er jo sant det du sier at hjernen vil ha mer karb med en gang den får litt.. Min hjerne vil tydeligvis ikke spille på lag med meg, den lager all slags unnskyldninger!! :mad:
Og ja jeg blir dårlig etterpå:( Magen bare eser seg opp ved tanken på karbo....
Merker også at det setter igang søtsuget og de neste dagene er vanskelige..

Takker for tipsene om å erstatte det med noe lavkarbo vennlig. Men har nett flyttet til utlandet for en periode, og her har jeg ikke de samme mulighetene for å lage mat.. Savner mange av de tingene:o tror det blir lettere når jeg er tilbake i Norge, der er det ikke halvparten så mye fristelser som her. Her er det bakeri på hver hjørne!!:eek:

Nei, nå skal jeg ikke gå på noen smell mer, basta. Hva gir det oss egentlig? Magesjau og dårlig samvittighet:rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Kan noen i ei sabla fart komme med kortversjonen av lavkarbo???

Jeg var jo så teit at jeg åpnet for et søkeord på wikipedia under lavkarbo, men jeg har jo ikke det dugg i hodet!

Supera sa for siden:

LCHF på tre minutter?

Tropika sa for siden:

Finnes det flere "stadier" av ketose?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Ikke sikker på hva du mener med "stadier "av ketose, enten er du i ketose eller så er du ikke i ketose.

Tropika sa for siden:

Det var det jeg også mente.. At Ketose er ketose. Diskuterte med en venninne som hevdet at det var farlig å gå "for dypt" inn i ketose. Men jeg kunne ikke helt huske å ha lest at det finnes flere stadier.

Carisma sa for siden:

Hehe, det er jo ikke snakke om en skummel sekt eller noe sånt :D

Tropika sa for siden:

:D Ja, du kan så si.. Da hadde jeg rett da.. ;)

Opheliia sa for siden:

Hva kan jeg bruke istedenfor hi maize i oppskrifter som inneholder hi maize?

Tropika sa for siden:

Hvor får man tak i cumin forresten? må ha til tacokrydder

LineJM sa for siden:

Aner ikke hva man kan bruke i stedet for hi maze desverre.

cumin er det samme som spisskummen på norsk og litt velassorterte dagligvarebutikker har det på glass sammen med resten av krydderne.

Opheliia sa for siden:

Innvandrersjapper og matbutikker med litt større utvalg (hindukrydder tror jeg det er som har det?)

Idarull sa for siden:

Kan rød, varm, ruglete hud i halve ansiktet være en allergisk reaksjon? Vært varm i hodet i dag. Var det i går og men da var jeg sliten. Pleier å bli varm og rød da ja.

Ferskenbeinet sa for siden:

Santa maria har det også

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.