Cherry sa for siden:
Hvorfor får jeg tidenes største kvise akkurat på rævballen slik at det kjennes ut som jeg sitter på ett fjell når jeg sitter?:p
Cherry sa for siden:
Hvorfor får jeg tidenes største kvise akkurat på rævballen slik at det kjennes ut som jeg sitter på ett fjell når jeg sitter?:p
Nerthus sa for siden:
LMAO! Fordi du fortjener det?? :p
LineJM sa for siden:
murphy er han som får skylda for sånt.
senorita sa for siden:
hum.. jeg lurer på hvordan jeg får en slik søt ticker på signaturen min.. jeg har laget en, går inn på kontrollpanel men får ikke til.. hjeeelp :P
fant en annen tråd om hjelp, så da ååårner det seg :P
Opheliia sa for siden:
ÅÅ! Det har jeg også hatt en gang. Det var helt forjævlig:mad: Jeg kunne ikke sitte, ikke gå og ikke ligge uten at det gjorde vondt. Til slutt måtte jeg få kjæresten til å klemme den:o Det var ikke flaut i det hele tatt når kjæresten utbrøt "Å dæven for ei lukt..det stopper jo faen aldri å komme ut":rodme:
Men fy så deilig det var etterpå:rolleyes: Det var skikkelig brutal kvise......
Opheliia sa for siden:
Hva er endiver? I en oppskrift står det nemlig at jeg skal bruke to store endiver. Jeg har googla og for meg så det ut som en form for salat?? Men jeg har aldri hørt om endiver før og vet egentlig ikke helt hva jeg skal se etter når jeg skal kjøpe endiver.
Opheliia sa for siden:
Enda et spørsmål. Anbefal en marsalavin til meg? Skal brukes til matlaging. Alt jeg vet er at marsalavin er italiensk sterkvin:p
Zillah sa for siden:
ad Endive:
Ja det er en sort salat, den er nok meir vanleg å kalle sikori. Den er ganske liten i storleiken, og litt bitter. Jo eldre den blir, jo bitrare er den. Heilt fersk sikori smakar ikkje så verst. Tipset frå Bama om å velje rett sikori var å passe på at salaten er lysegul og at toppane er gule og lukka når du kjøper den.
Edit: eg kan jo linke til infosida frå Bama, da, der det står bilde også.
Opheliia sa for siden:
Aha! Takk for oppklaring! Greit å vite når jeg skal lage den retten som inneholder endive:D ....hvorfor velger dem de mest ukjente orda i kokebøker mon tro:p
Photobscura sa for siden:
Om du ikke når til den selv, og det vrikelig er så vondt, så bare gå til en lege eller en hudpleieklinikk, de fjerner den kjapt for deg med en skalpell og litt håndkraft, og du er sikrere å unngå infeksjoner og sånn etterpå.
Hilsen Byllekvinnen :cool:.
Cherry sa for siden:
Neida. Jeg er ikke SÅ stor over ræva, så det går greit å klemme selv. Må klemme litt før den blir moden for plopping vettu :p. Nesten litt fascinerende om det blir en slik som rikosjerer metervis eller en bløt en, eller en blanding med blod inni. Man føler seg litt lettet etter den første smerten når det plopper hull på den :D
Cherry sa for siden:
Hmmm, om den lukta veldig ille tror jeg ikke det var en kvise per see, men heller en absyss eller MRSA (eller hva det nå heter), som er mer enn byll enn kvise. Mine kviser lukter aldri noe som helst. Men jeg pleide før i tiden å få ett par "blodkviser", eller større kuler, dvs noe som så ut som kviser, bare at de var mer blå eller svart, og ikke røde. Disse var alltid fyllt med blod og ikke puss. Nesten utømmelig. Kroppen er en merkelig sak :p
Nå er det jo en kjennssak at store mennesker ofte får pussfyllte kuler som kan tas for kviser. Og de skyldes ehhh...fedme, eller hormoner på en snurr rettere sagt. Pleide å ha en og annen slik selv. Nå har jeg bare sorte prikker på nesa :p
Haha, sorry, jeg går vel bare rundt og tror at det bare er jeg som er så absurd langarmet at jeg kommer til overalt :p. Klem på!
Augustina sa for siden:
Jeg har begynt på LCHF og tenkte jeg skulle prøve meg på 15 karbs i starten, men jeg får det ikke til. Det blir alt mellom 16-20 karbs hver dag. Ahhhh, æ blir gaaaal.
Jeg trener da. I dag løp jeg f.eks 35 min på tredemølla (intervall) og trente styrke overkropp 30 min, samt at jeg har gått sammenlagt en time. Kan jeg da ha klart å forbrenne karbsene mine så det ikke er så nøye at jeg nesten pusher oppmot 20? Eller bør jeg bli strengere her?
All hjelp settes pris på, hihi:D
Cherry sa for siden:
Hvorfor diller du med 1-5 karber for mye? Er det en prinsippsak? De 20 karbsene de bruker kroppen på å produsere glukose til f.eks hjernen så du trenger ikke stresse med det. De forsvinner uansett om du trener eller ikke.
Jeg ser ikke helt hva som skulle være den store forskjellen mellom 15 og 20 karber for de aller fleste. Atkins anbefaler jo 20 gram karbohydrater daglig de første fjorten dagene, og hans filosofi faller så absolutt inn under begrepet lchf! I følge Lutz er det jo ikke heller noen god grunn til å kutte på fettet før du er over 72 gr kh om dagen, men så har du de indviduelle forskjellene, for ikke å snakke om trivselsnivåene. Hva med å kjøre på med et slingringsmonn? Mellom 15 og 20?
Augustina sa for siden:
Fordi, jeg har hørt, at i starten bør man ligge så lavt man kan på karbene. Venne kroppen til å bli en fettforbrenningsmaskin. Vil etterhver øke karbsene altså og ikke bedrive flisespikkeri, hehe :)
Augustina sa for siden:
Jeg tenker kanskje på 15 som en magisk maksgrense, hehe, men nå prøver jeg å tilvenne kroppen å brenne fett da på en effektiv måte. Så tenkte at desto lavere jeg var, jo bedre. Men 15-20 har egentlig ikke noe forskjell da? :)
Jeg kan ikke helt se hva som skulle være forskjellen, det må du i tilfelle kjenne på deg selv. Men så godt som alle er i ketose på 20 gram kh om dagen. Det er ikke dermed garantert vektnedgang, noen må lavere, og noen må faktisk litt høyere. Men jeg mener å huske at du i grunn ikke skal ned så mye, så hvorfor henge seg opp i fem gram?
Augustina sa for siden:
Ja, er i ketose. Har sjekket med stix, men tenkte det var mer effektivt desto lavere jeg var på karbene, hehe. Veeeel, da fortsetter jeg uansett bare som før og holder meg unna 20 :) Takk for hjelpen.
Forøvrig skal jeg ikke så mye ned i vekt nei, er mer opptatt av å gå ned i fettprosent og øke muskelmassen :)
Furine sa for siden:
Sikori skal vere gul i enden, om den er grøn, har den sett sollys. Det skal den visst ikkje (den veks i mørket, i jorda eller under svart plastikk..)
Men endive kan eventuelt også vere "vanleg" salat.
Vi brukar i alle fall begge deler i Belgia, begge er bitre på smak.
Opheliia sa for siden:
Ikke? ÆSJ! Det var da bare enda eklere.
Jeg har aldri hatt sånn før eller etter, så er glad for det, men den stemmer helt med det du skriver etter "blodkviser". Det var rett før jeg drog til legen!!! Den gjorde så sinnsykt vondt, men så fiksa vi det selv:rolleyes: Gad damn så vondt det gjorde, både å ha den og å få den bort. Jeg gråt av smerte:o
Men jeg er glad så lenge jeg ikke får flere slike, og hvis jeg absolutt skal ha dem så vil jeg heller har dem på rompa enn i ansiktet:rolleyes:
Gå på youtube og søk på ordet "cyst", så skal du se du ikke er alene ... :wacko:
Carisma sa for siden:
Eller insida av låret, det er er lite helvete... :o
Furine sa for siden:
Tru meg, det verste er i nasa.. Sambu, stakkar, fekk ein betent hårsekk der, og halve ansiktet hans var dobbelt så stort. Han såg ikkje ut! Det kan visst i tillegg vere ganske farleg, for det kan ta seg ein tur på vidvanke i ansiktet og opp i hovudet, i følge legen. Måtte trykke puss frå kinnet ut gjennom nasa, det var moro det.. :eek:
Opheliia sa for siden:
Jeg har bare hatt "småkviser" i nesa, det gjør også j***** vondt:o
Tror ikke jeg hadde bevegd meg ut hvis jeg hadde fått sånn stor greie der nei:p
Opheliia sa for siden:
Hmm..skeptisk. Tror ikke jeg har lyst å se på de resultatene:o
Jeg så ikke mye av den jeg hadde, men dæven, jeg trengte det ikke heller:p
Mellom låra! Au! Ser for meg at den gnisser godt da:rolleyes:
Furine sa for siden:
Vel, han enda opp med 3 dagar sjukmelding, antibiotikakur, antibiotikasprøyter og det heile, samt "behandling" med så varme, våte vaskeklutar han greidde, på kinnet, for å lede materien ut. Det var ganske ekkelt, heile greiene. Men vi har flira godt av bileta av han i etterkant! Han såg heilt crazy ut.
Carisma sa for siden:
Jeg lurer på hvor mye stress kroppen tåler før den snapper jeg?
Også lurer jeg på hvor mange andre som hadde giddi å gjøre så mye jobb for så lite resultater?... :rolleyes:
LineJM sa for siden:
Det er utrolig hvor mange som gidder å stå på med hele seg og litt til for lite resultater og utakknemlighet. :confused:
Idarull sa for siden:
Jeg skal spise Smash i dag og kanskje litt potetgull, burde jeg telle kalorier i dag eller burde jeg spise så mye fett som mulig ellers? Kan jo drikke fløte og smøre inn maten med meierismør, no problem. Hehe... Blir egg og bacon til frokost nr 2. har bare spist litt cottage cheese og fløte før i dag.
vimsen85 sa for siden:
Jeg holder på å lese frisk med lavkarbo. Leser om diabetes akkurat nå og lurer på om man kan ha diabetes selv om langtidsblodsukkermåling er normal. Jeg var hos legen i fjor og tok MANGE tester fordi jeg var veldig sliten og sov gjerne mellom 12-14 timer i døgnet. Ble helt utslitt av å trene og skoledagene sugde meg tom for energi. Jeg var tørst og drakk mye vann, men gikk ikke så ofte på do. Jeg har hørt at andre som tester seg for diabetes tar testen fastende og at de må drikke sukkervann eller noe sånt. Jeg tok en blodprøve for langtidsblodsukker og hadde spist både frokost og lunch. Jeg tror aldri (på tross av at jeg tok 36 ulike prøver) tok den C-peptid (er det ikke den som sjekker insulinresistens?)
Jeg kan også huske at urinen min ofte luktet søtt. Og for to helger siden spiste jeg litt mye karbohydrater og drakk alkohol. Og neste morgen luktet urinen min søtt igjen. Jeg begynte å tenke på at slik var det før også. Men jeg tror ikke jeg spiste mer enn kanskje 50-60 karber tilsammen den dagen (men det mer en dobbelt så mye som jeg bruker å spise).
En annen ting er at jeg ofte ikke har lyst på mat om morgenen, så jeg venter en god stund med å spise (selv om jeg er sulten). Noen ganger kan jeg bli veldig uvell og skjelven av det og det tar gjerne en stund etter jeg har spist før det går over.
Er søtluktende urin tegn på diabetes? Jeg lurer nå på om jeg burde ta den "sukkertesten" for å se om jeg har diabetes, eller om det bare er bortkastet når jeg spiser lavkarbo? Jeg regner med at langtidsblodsukkeret mitt er bra fortsatt siden jeg har spist slik i et halvt år. Noen som vet?
Nerthus sa for siden:
hvorfor har du bestemt deg for å spise smash og potetgull i dag?
Idarull sa for siden:
Fordi jeg har bursdag :) glemte visst å skrive det...
Nerthus sa for siden:
ah... ok :) Jeg hadde 40-årsdag for et par uker siden og må innrømme jeg MÅTTE smake på min venninnes dessert; minivannbakkels med vaniljekrem, dyppet i hjemmelaget karamellsaus...(åh det var så utrolig verdt det ler) så synes du det er VERDT det (smash altså) så kos deg - nyt det - og fortsett lavkarbolivet etterpå/ i morgen. :)
GRATULERER MED DAGEN FORRESTEN! :happybday
vimsen85 sa for siden:
Hurra, hurra, hurra! Gratulerer så mye med dagen! :heia::blomster::gave::D
Veldig klassisk med søt urin om man har insulinresistens/diabetes. I gamle dager pleide man å fete opp griser med korn før jul, og smakte på urinen om den hadde sukkersmak, for det betydde at grisen lagret fett som bare det ... Trivelig! :p
Insulinresistens er forresten forløpet til diabetes, og skillene kan være ganske vage. Det er nok mange som har blitt diagnostisert med insulinresistens som har rukket å få dia2, jeg lurer selv på om jeg hører med i den kategorien ...
Som jeg ser det er c-peptid den aller viktigste prøven. Jeg hadde selv finfint blodsukker, mens insulinet fortsatt var alt for høyt. Å ta den glukosebelastningen når du alt går på lavkarbo har egentlig ikke mye for seg, og er i beste fall bare en utrolig ubehagelig opplevelse. Jeg nekter nå mere å ta den, for jeg føler meg som en narkis i venteværelset der jeg første timen holder på å tilte av prikkete flimrende uro i kroppen, og sliter med å sitte stille, før jeg rett og slett kræsjer og nærmest går i koma, og har opplevd å ramle av stolen. Flaut ... :o.
Sanney sa for siden:
sukkerbelastning er noe av det kvalmeste jeg har opplevd, bare overgått av gastroskopi...
drikke en halv liter lunken sukkervann, og bare allernødigst få lov til å skylle munnen uten å svelge vann.. sitte i to timer og prøve å la vær å brekke seg før de endelig kommer og tar den jævla prøven.. og den gangen var jeg sukkerjunkie så det holdt!
det var forøvrig den eneste prøven de tok hos meg for å stille diagnosen.
Idarull sa for siden:
takk takk, vimsen og nerthus! ja jeg må ha litt annerledes i dag. har greid meg sååå bra nå i 6 uker faktisk! tida flyr ja. tror ikke jeg orker så mye smash heller, men vil ha litt. også har mamma laget kake, verdens beste, og jeg elsker den! men det jeg egentlig lurte på var hva jeg skulle spise utenom? fett eller ikke?
vimsen85 sa for siden:
Okei. Da dropper jeg den sukkerdrikkinga :O Men vil jeg få utslag på en c-peptidtest selvom jeg har spist ketogent i 6 mnd? Kanskje jeg bare skal fortsette som vanlig og prøve å spise frokost med en gang jeg er sulten så jeg ikke blir skjelven. Jeg smakte på ei halv skei med kake hos venninna mi i går (bare for å smake på den. Hadde laget bringebæris til meg selv) og det smakte som jeg hadde puttet en sukett i munnen. Æsj hvor søtt alt er! Tror ikke jeg har lyst å drikke en halv liter sukkervann :/
Word! Jeg pleide å be dem putte litt sitron i vannet. Det hjalp noe. Jeg måtte virkelig mase for å få ta c-peptid, for legen mente det ikke var nødvendig ...
Det jeg har funnet ut på egenhånd er jo nettopp det at det slettes ikke er uvanlig, særlig når man lever på et lavkarbokosthold, at man kan ha et høyt insulinnivå selv om blodsukkeret er normalt. Det gjelder i alle fall enkelte av oss, som meg som er VELDIG insulinresistent. Jeg er i tillegg arvelig disponert for LADA (latent autoimmun diebetes hos voksne, altså en voksenvariant av dia1), hvilket tilsier at om jeg virkelig utvikler diabetes og går med det en stund, så vil kroppen min slutte å produsere insulin helt, og jeg kommer til å bli sprøyteavhengig. Først når legen fant ut akkurat det at det ble litt mer alvor. Jeg lette meg fram til en lavkarbovennlig spesialist i Drammen og fikk henvisning til henne, påvist at insulinresistensen så absolutt fortsatt var til stede, tross strikt ketogent kosthold over flere år, og ble sporenstreks satt på metformin.
Så, det er i hvert fall greit å sjekke ut. Dessverre opererer allmenlegestanden med relativt nye retningslinjer, og diagnostiserer ikke med insulinresistens før du har 1400 på c-peptid, hvilket egentlig tilsier at du alt har diabetes ... Fedon, Hexeberg, og andre lavkarboorientere leger/spesialister setter som regel grensen ved ca 700. Jeg hadde nesten 1000 i vinter.
grotingeling sa for siden:
:ja: C-peptid kan fint måles og vise for høy verdi selv om blodsukker er ok og en spiser lavkarbo.
Grenseverdien på 1400 ble satt for noen år siden, etter at en studie viste at flere hadde høye verdier - den er altså kun en indikator på flere syke men brukes feil slik jeg oppfatter det.
Men Photo - hvordan fant du ut at du har LADA?
Har et søskenbarn som fikk dia1-diagnose for et par år siden (han er 40 år nå), og har flere dia2-slektninger, så jeg skulle gjerne hvis litt mer om den diagnosen med tanke på meg selv og eventuelle barn.
vimsen85 sa for siden:
Okei. Takk! Så snart jeg finner meg en fastlege (alle de som jeg har blitt anbefalt har ikke åpent for flere pasienter) skal jeg be om å få sjekket c-peptid. Men dersom jeg for eksempel har 1000 og legen mener det er normalt, hva sier jeg da?
Jeg mener det var en prøve på et antistoff som het anti GAD som påviste disponeringa mi. Ble først sendt til diabetesspesialist på Lovisenberg, som ikke var så mye til hjelp. Det var liksom sånn "ja, du kan få LADA, eller du kan ikke få det. Bare fortsett å holde blodsukkeret ditt stabilt, du, og ta en måling nå og da". Tusen takk for ingenting, liksom :p. Heldigvis lette jeg meg fram til dr Willumsen som jeg nevnte over her. Hun samarbeider/har samarbeidet med Hexeberg, og er utrolig dyktig.
Ta deg råd til å besøke dr Hetland på Fedonklinikken i Bergen, hun stilte diagnosen insulinresistent på meg for 5 år siden.
Hun er privatpraktiserende, så det koster en del mer enn hos fastlegen (hun er ikke med i egenandelsordningen til fastlegene), men jeg føler det er verd pengene å få en skikkelig gjennomgang av alle prøver og hva de faktisk betyr.
Full utredning med blodprøver koster ca 1500kr, men da får du også 60minutter med legen :p
Oi - det var jo litt av en behandling hos en "diabetesspesialist":eek:
Men dr Willumsen høres jo lovende ut, tror jeg skal sjekke ut muligheten for å få time selv om jeg da må reise over fjellet fra Bergen.
Haha, ja. Det var liksom en halvtime av livet mitt jeg aldri får tilbake :rolleyes:.
Om du alt går til Hetland, så tror jeg vel hun er like så flink som Willumsen :).
vimsen85 sa for siden:
Hadde det ikke vært for studenttilværelsen hadde jeg nok tatt meg råd til det. Jeg har omentrent 2000,- å leve for etter alle faste utgifter og nå har jeg brukt alle pengene jeg tjente i sommer på tannlegen. Men kanskje etterhvert når jeg får mer peng å rutte med. Jeg tror jeg bare skal passe på at jeg faktisk spiser når jeg blir sulten. Og så kan jeg jo be om en c-peptid hos vanlig lege og se hva den ligger på. Dersom den er under 700 har jeg ikke insulinresistens? Eller kan jeg ha hatt insulinresistens, men blitt frisk av lavkarbo?
Carisma sa for siden:
Siden det nærmer seg jul er kanskje det et tips å ønske seg i julegave?
vimsen85 sa for siden:
God ide :D
Supera sa for siden:
Det er snakk om én dag, så det har ikke mye å si. Det er ikke hva du spiser på bursdagen din som har noe å si, men hva du spiser når det ikke er bursdagen din (ny versjon av jul og nyttår).
Og gratulerer med dagen! :happybday :blomster:
Opheliia sa for siden:
Hva kan jeg oppbevare knekkebrødene i, for at de ikke skal bli myke?
Sist prøvde jeg meg på plastboks - hehe...det var lite lurt. De ble myke dagen etterpå og mugla etter noen dager.
Jeg har ikke noen..eh, tinnboks (plutselig stod det helt stille hva det faktisk heter) her i huset.
Opheliia sa for siden:
Fungerer det med papirposer kanskje? Jeg har nemlig papirposer (som i utgangspunktet er søppelposer til matavfallet:p..men jeg synes det er ekkelt, så jeg bruker ikke slike poser..så dem ligger fint på boden:p)
vimsen85 sa for siden:
Tror papirposer funker. Har hatt dem i kakeboks (som sikkert er tinn, eller noe).
Opheliia sa for siden:
Da skal jeg teste det etterpå!
Brødet ligger jo i papirposer..og hvis dem ligger for lenge så blir jo det tørt:p (og knekkebrøda skal jo helst være litt tørre og sprø:D)
vaskeklut sa for siden:
Mulig dette har vært spurt om før, men jeg tar sjansen. Når man bruker Veet voksstrips-greier, kan man bruke noe annet enn de der oljete serviettene som følger med til å fjerne voksrestene? Jeg har nemlig førten strips, men er tom for serviettene!
Huldr sa for siden:
Du kan bruke en olje, f eks mandelolje mener jeg funker bra :ja: Eller babyoil for den saks skyld, hvis du har det.Supera sa for siden:
Fedonklinikkene opererer visst med disse tallene:
700 til 1000 er sannsynligvis insulinresistent
over 1000 er betydelig insulinresistent
Under 700 regnes som ikke insulinresistens, men det finnes grensetilfeller og du kan jo også ha vært insulinresistens men vha kosten ha redusert verdien slik at du nå er "frisk".
Men i så tilfelle er du fortsatt i risikogruppen, og tilbakefall til høykarbo vil kunne trigge insulinresistens og eventuelt også diabetes 2.
Godt forslag :ja:
Furine sa for siden:
Vaskeklut, arganolje skal vere bra for slikt, men eg veit ikkje kor enkelt det er aa faa tak i?
Eg har mine knekkebroed berre i ei boks, utan lok. Dei held seg sproe lenge daa synest eg.
camryn sa for siden:
Eg sjekka c-peptid etter vel eit halvår på lavkarbo og hadde då 1330. Låg på ca 950 nokre mnd seinare. Du kan nok sikkert ha hatt insulinresistens sjølv om du skulle ligge rundt 700 eller mindre no, men då vil du i allefall vite at du har greie verdiar no, og det er jo ikkje dumt? Eg ville ha tatt testen hos fastlege, og så heller gå vidare med det om det skulle vise seg at den er litt høg, enten du då tek diskusjonen med fastlege eller spesialist. Eg gjekk til Hetland men angrer faktisk, eg kunne ha fått akkurat samme oppfølging hjå fastlegen.
camryn sa for siden:
Er det nokon som har erfaring med nettundervisninga til ecademy?
vaskeklut sa for siden:
Sukk, jeg som har hverken mandel-, agran- eller babyolje.. :o
Takk for gode forslag i hvert fall da!:D
vimsen85 sa for siden:
Babyolje er jo mineralolje :O Det er jo ikke bra for huden eller kroppen (dersom det ikke er en babyolje fra type helsekost da..)
Takk :)
Har ikke planlagt noe tilbakefall ;) Dette føles så rett på alle måter :)
Tror jeg skal sjekke hos min nye fastlege så snart jeg klarer å velge en blindt i fra lista. Syns det er stress å bytte lege. Hvordan skal man liksom kunne vite hvordan en lege er ut i fra et navn på en liste. Tror jeg skal bestille journalen min fra Tromsø og se hva slags prøver jeg faktisk tok i fjor.. Takk for alle tips og info og hjelp :love:
Huldr sa for siden:
Neida, jeg vet det altså :) Men jeg tenkte at det er noe som mange har hjemme og bruker fra før ... Jeg vil ikke oppfordre noen til å kjøpe det ;)Mandelolje derimot :ja:
Arganolje har jeg aldri hørt om før, men ved et googlesøk så det jo spennende ut :)
Furine sa for siden:
Arganolje har eg fått vite om av ein kollega, som er gift med ein frå Nord-Afrika. Skal vere veldig bra for huda. Dyr, og veldig lita flaske, og luktar gamp seier ho, men det skal vere bra. Det finst også ein type som er meint til matlaging, den er gjerne blanda med mandelolje, seier ho. Det er den typen vi fekk av svigers då dei kom tilbake frå Marokkoferie no.
Furine sa for siden:
Kvifor er forresten folk så dumme at dei prøver å ta bilete når dei er på konsert, gjerne 50 meter frå scena, i mørket, MED BLITS?! Vi snakkar då små kompaktdigitalkamera.. Eg får fnatt av slikt! Mykje fine bakhovud!
Kanutten sa for siden:
Æhhh var på konsert lørdag kveld med mobilkamera OG blitz... :o
STEVE HARLEY & THE COCKENY REBEL!! :love:
[img]https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=df2e7589fb&view=att&th=12bbf8a4614dcf6e&attid=0.1&disp=thd&realattid=1349945852474425344-1&zw[/img]
Jeg stod heeeeelt fremst og var skikkelig groupie!!! :heia: Kunne ha tatt borti karen... (mannen altså!) :rodme:
Furine sa for siden:
Kanutten, om ein står heilt nær, heilt ok, men når ein står type 100 meter frå scena, og det er 16 000 andre rundt deg, og du har eit kompaktkamera som greier å lyse opp 1,5 meter framfor seg, då seier det seg at det blir mykje dårlege bilete. Har nokon høyrt om å skru av blitsen? Lenger lukkartid? Høgare iso??
Jeg hadde tenkt å prøve meg på disse grove tekakane til Dreamy, men da jeg kom hjem fra butikken kom jeg på at jeg hadde glemt å kjøpe bakepapri ... Er det noen mulighet for at det funker å steke dem rett på bakeplata, om jeg smører først ...?
Sanney sa for siden:
du kan jo prøve.. men mine har tendens til å sitte fast i bakepapiret =/
Carisma sa for siden:
Har du aluminiumsfolie? Jeg brukte det på Nannahs knekkebrød, og de ble om mulig bedre av det....
Store muffinsformer funker på tekakene
Det problemet har jeg aldri hatt. Du har ikke kjøpt matpapir, da?
Jeg tror det ... Tør jeg prøve? De tekakene er jo ikke akkurat knekkebrød, da. Men bør jeg smøre under
Har itte ...!
Carisma sa for siden:
Det kan ikke skade å smøre litt. Og ta de av når de er relativt varme. Det absolutt verste som kan skje er at du må pille av bittelitt under de hvis det ikke løsner ordentlig. Heller det enn halve kaka på stekebrettet.
Ok, I'll try! :cool:
Cherry sa for siden:
Det ER en sjanse for å bli gravid selv om man har brukt kondom ikke sant? Sånn ca 2%?? Og det er en sjanse for å bli gravid selv om sexen ikke ble "ferdig" ja?? Ca 1-2%? Så hva er da sjansen for å bli gravid med kondom og uferdig samleie? 1 promille??:rolleyes:
Godt spørsmål :p. Men merkeligere ting har skjedd, mange faktorer, som precum, når i syklusen du er etc, men det høres ikke akkurat som om du har noe å bekymre deg for, egentlig.
LineJM sa for siden:
Se der ja, lettpåvirkelig som man er så står det nå et brett med sånne til avkjøling. Takk for tipset :D
Hehe, bare hyggelig! Sånn til etteretning så er ikke alufolie det beste akkurat. Jeg fikk dem av, men veldig plunder ... De var helt greie forresten. Men jeg har smakt mye bedre ...!
LineJM sa for siden:
Har ikke smakt enda. Og jeg hadde bakepapir merkelig nok. Har ikke drevet lavkarbobakst på lenge. Får kanskje ta en liten smak før natta.
hvilke var mye bedre da?
Jeg baker stort sett en variant av Nannah-brødet om jeg først baker. Mn det er i grunn veldig skjeldent jeg gjør, fikk bare et innfall nå :).
Jeg tror nok fort dette kan bli bedre med litt linfrø og solsikkekjerner og sånne ting :). Men for meg så ble det litt som tamme ziggy-lapper, ikke hevet de seg noe heller.
LineJM sa for siden:
Hmm, mine ble veldig luftige og fine til lapper å være.Ser ut til å holde ganske bra på volumet også.Ser ordentlig brødaktig ut inni. Jeg gadd ikke vispe for hånd så jeg vispa med håndmikser til det var ordentlig luftig røre før jeg hadde i klien og brukte fortsatt mikseren til røringa for kli også.De kan definitivt trenge mer salt og så tenkte jeg litt på sånt krydder som jeg pleide ha i brød før i verden. karve eller timian eller lignende.
Frø av ymse slag ville nok også være bra.
Furine sa for siden:
Photo, fulgte du oppskrifta som stod der, eller det som stod lenger nede, under oppdatering på bloggen hennar? Trur det hjelper på med litt meir fiberhusk/pofiber. Men det varierer veldig kor høge mine blir. Men sjølvsagt, ein kan jo variere dei, som ein vil sjølv. Tenkte ein dag å prøve å steike tekakedeigen i vaffeljern, for å sjå korleis det fungerer.
Jeg pleier å kopiere oppskrifter jeg er nysgjerrig på inn i et dokument, så det var nok den først utgaven jeg lagde. Men det er jo ikke så farlig heller, da. Jeg lager sånne ting så sjeldent.
Carisma sa for siden:
Jeg har ikke testet de, men jeg har laget nannah sine brød til snitter mange ganger. De er geniale! Jeg tror tekakene er basert på en oppskrift som er basert på snittene... :rolleyes: Så jeg anbefaler å gå tilbake til kjernen :ja:
camryn sa for siden:
Eg lurar på om det kanskje ikkje var eit sjakktrekk og la Mannen velge fritt kva tv me skulle ha så lenge han følte me hadde råd til det?
Har aldri sett så schvær tv før, og no står den i stova.:eek:
Cherry sa for siden:
DEN burde du sett komme :p
Over til meg selv, og siden jeg ikke akkurat er fotballinteressert, så spør jeg her: Finnes det noen plasser på nettet hvor jeg kan bestille manchester united effekter etc. Tenkte å gi i julegave til søstra mi.
LineJM sa for siden:
Kanskje amazon.co.uk og om de ikke har så hender det de har lenker til butikker som har ting som stemmer med søket ditt.
Ferskenbeinet sa for siden:
Jeg har kjøpt på www.ebay.co.uk manchester ting til både mann og barn! ;)
vimsen85 sa for siden:
Jeg lurer på om det er mulig å søke om å få ta en eksamen skriftelig og ikke muntelig dersom man har en medisinsk grunn til det (angst..)?
Kitt sa for siden:
Det tror jeg rett og slett du må ta opp med den skolen det gjelder!
Man kan jo få skriftlige eksamner muntlig feks pga dysleksi, så det bør være en mulighet for å få gjort det andre veien også, selv om det innebærer en del mer jobb for sensorene!
Idarull sa for siden:
Jeg lurer på om noen her bor i nærheten av Tøcksfors? Jeg skal dit på mandag, bare lurte på om dere har snust på hvilken matbutikk som er billigst og har bra lavkarbo? Vi skal på senteret, men er snakk om at vi skal sammenligne priser på kjøtt... Såvidt jeg kunne se er det Eurocash, Ica, Køtthallen og Maximat der. Vi handler alltid på MaxiMat på Svinesund, mamma liker ikke Eurocash ?? Hehe :p takk!
Furine sa for siden:
Snakk med Dreamy, altså Lena Beatrice - eg trur ho handlar der.
Idarull sa for siden:
okei, takk!
Kine87 sa for siden:
Lavkarbo, ekstremt effektivt? Forrige tordag veide jeg 64,4. Dro hjem til mor den dagen og på toget spiste jeg en hel pakke med sånne store sjokoladekjeks ( 6 stk). På fredag spiste vi tacogryte ( ris og sukker) lørdag spiste jeg sushi, potetgull og sjokolade. På søndag ble det to store stk marsipan kake..skikkelig burdagshelg med andre ord..dro hjem igjen på søndag..fortsatte sprekken på mandag med masse sjokolade og potetgull..huff og huff..ny start på tirdag og holdt meg siden da..idag veide jeg meg og fryktet det værste..men vekta viste overraskende 64,3..er dette mulig? Eller er det sånn at det tar tid før alt "fester" seg på kroppen?
Cherry sa for siden:
Neida, du er av de heldige som ikke samler spesielt mye vann av karber, evt. spiser du en del karber fra før av. Det du har gjort kalles rett og slett oppkarbing på fagspråket og skal visstnok fungere som en vektbooster når man gjør det med jevne mellomrom. Forbrenninga øker nemlig når kroppen får hva den vil istede for det du vil, så forbrenninga kan opprettholdes. Det er dog ikke spesielt gunstig å gjøre dette ofte.
Kine87 sa for siden:
takk for svar. Hvor ofte er for ofte? Teller ikke karber noe særlig, men er i ketose..så da er jeg vel under 100 iallefall?
Opheliia sa for siden:
Mest sannsynlig er du rundt 20 gram da, kvinner skal helst rundt 15 gr i begynnelsen, men noen er i ketose selv om de ligger rundt 40 gr kh pr dag.
Gerd sa for siden:
Man kan være i ketose om man spiser opptil 50 karber om dagen. Men mange må ned så langt som 15/20 karber dagen for å gå ned i vekt.
:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.