Hahaha. Eg klipte meg jo faktisk hos ei sånn ei og endte opp med veldig kort hår. Eg va litt sjokka først og litt lei meg for alt håret va borte. Men det var egentlig kult. Ingen farger though. Men det handler vel meir om at dei som jobba på frisørsalong som oftast ikkje har ordna håret sitt sjøl. Eg e dødsskeptisk. Har hatt så mange elendige frisøra som har maltraktert skolten min at eg e litt redd dei. Bortsett fra tante. Ho bare gjer som ho vil og så får eg ny sveis kvar gong og e alltid fin.. Sukk. Skulle ønske ho budde her..
Vel, jeg har bare en halvlang/kort pasje som trenger å trimmes innimellom, og en ettervekst som jeg tar et par tre ganger i året, nekter å la meg eksperiemteres med. Det er en grunn til at frisøren jeg har nå er den første jeg har gått til på nesten atten år. Men nå lar jeg faktisk ei venninne ta stussen, så modig har jeg blitt. Og jeg ser ut som en gorg med helt kort hår. Aldri mer :o.
Hihihi. Eg ser faktisk ganske ok ut med kort hår fant eg ut. Har aldri hatt så kort før (eller eg blei vel skamklipt av barnevakta mi når eg va ett. Ho syns eg va langhåra :P ).
Eg har et spm. Dersom eg har tatt to tabletter med magnesium på morningen og kjem heim etter en dag på lesesalen og har glømt at det var samme morningen eg tok dei og tar to til, skjer det nåke da? Oj. En tablett e faktisk 350 mg. Det blir jo faktisk 1,2 gram. Er det farlig?
Det eneste du vil oppleve med en såpass stor dose magnesium er å måtte holde deg nær et toalett det nærmeste døgnet! Diare er nemlig en vanlig bivirkning!:eek:
Om en tablett er 350mg, blir det faktisk 1.4g, da!;)
Og det er lurt å ta magnesium om kvelden, da den er noe muskelavslappende!
I fail at math. Again. Ups. Eg som skal ta båten i morra :S Det kan jo bli spennande. Tenk å være så tom i haudet at man glømme det. Evt. full i haudet. Det renne over av kunnskap :P
Ooooh. Kanskje eg kan spørre om det her.. Er du, eller kjenner du nåken, som er utdanna i språk/religionsvitenskap/arkeologi/kulturvitenskap/historie/filosofi som har startet egen bedrift? Vi (humanistenes arbeidlivsutvalg) skal ha et Gründerseminar på kvarteret i Bergen en kveld i begynnelsen av november (det er ikkje heilt bestemt enda). I den forbindelse trenge vi nåken som faktisk har starta bedrift med den typen bakgrunn. Vi har ikkje så god økonomi, men kan muligens sponse flybilletter dersom du/din bekjente ikkje bur i Bergen..
Det var kanskje litt sært å poste det her. Men er ny i Bergen og har ikkje så mykje nettverk her. Tenkte kanskje eg skulle utnytte det her nettverket. Høhø :P
Kva er poenget med søtningsmiddelet Sweetwell eigentleg, skal tru? Oppdaga i ei avis i dag at ein restaurant her i Belgia med to Michellin-stjerner har slutta å bruke sukker. Åh, så bra, tenkte eg. Dei brukar altså noko som heiter Sweetwell i staden. Eg googla produktet og kjem fram til at det er samansett av sikori, mais og beter. Og så kjem det eg synest er heilt koko: "It is composed for more than 99% of low calorie ingredients originating from beet, corn and chicory, to which we add a very small proportion of sweetener to ensure the exact same sweetness as sugar. We either use stevia (where allowed by the regulator) or sucralose as sweetener."
Stevia og sucralose er jo søtningsmiddel i seg sjølv, kvifor i all verda skal dei blande inn sikori, beter og mais?
Eg vil tru at det har med konsistens å gjere, mellom anna for å kunne bruke det i staden for sukker i bakverk og dessertar, der sukker er ein viktig del av massen og ikkje kun eit smaksemne.
Jau, du har nok rett. Men dei har jo ikkje laga eit "revolusjonerande" søtningsmiddel, når dei brukar stevia eller sucralose for å få det søtt... Det var litt poenget mitt, sorry..
På nettsida til produktet står det nemlig "the sweet revolution".
Fann no litt meir fakta om det.
Nutritional labelling Values expressed per 100 g product
Energy155 kcal / 649 kJ
Carbohydrates2 5 g of which sugars max. 5 g of which polyols20 g
Fibresmin. 70 g
Protein 0 g
Fat 0 g
Sodium 0 g
Og så har det visst lav glykemisk respons.. Må eg bite i meg det eg har sagt no, kanskje?! ;) Åkei, sårrryyy..
Jeg bytter bilforsikring om en måned. Men problemet mitt er at det bare er 65 km igjen til grensen som var på den gamle. Hva skjer hvis jeg går over den grensen og jeg kræsjer? Gjelder ikke forsikringen lenger, eller må jeg bare betale litt ekstra? Altså, det jeg tenker at hvis det er det siste så kræsjer jeg jo mest sannsynligvis ikke, og da får jeg heller godta å betale litt mer. Hvor mye mer er det snakk om i så fall? Eller må jeg snakke med nye forsikringen min og betale dobbelt i en måned?
Forsikringa vil framleis gjelde, men dersom du har gått over køyregrensa så vil du kunne risikere reduksjon i erstatningsbeløpet dersom det oppstår skade som dei skal erstatte. Her har eg saksa frå Forbrukerportalen:
"Sikkerhetsforskrifter
Det er en hel rekke sikkerhetsforskrifter som må overholdes for at bilforsikring skal være fullt gyldig. Som eksempler kan nevnes krav til bilens vedlikehold og tekniske stand, låsing og oppbevaring av nøkler, overbelastning, gyldig førerkort og øvelseskjøring for å nevne noen. (...)
Merk deg at selskapet kan foreta en forholdsmessig reduksjon i forsikringsutbetalingen ved overskredet kjørelengde. Har du en forsikret kjørelengde på 8000 km i året, og det ved skade viser seg at du har kjørt 16000 km i avtaleperioden, kan utbetalingen bli redusert i forholdet mellom den premie du har betalt og den premien du skulle ha betalt for en forsikring på 16000 km. Men erstatningen kan bare bli nedsatt hvis det er en sammenheng mellom overskredet kjørelengde og forsikringstilfellet."
Om du med HF mener humanistisk fakultet, så jo, jeg gikk der på historie en periode. Men har nå hoppet ut i arbeidslivet istedet, siden jeg ikke visste helt hva jeg kom til å bli etter 3-5 år med historie. :)
Det var det jeg håpet på, takk skal du ha! :snill: Da fortsetter jeg bare å kjøre. Har ikke hatt bruk for forsikringen de snart åtte årene jeg har hatt lappen, så jeg regner med at jeg ikke kræsjer den neste måneden. :geip:
Jeg har en fløyelsjakke, som det står "dry cleaning only" på, men lurer på om det finnes noe program jeg kan bruke på vaskemaskina, da rens blir for dyrt? Ullvask, kan det gå?
Jeg pleier å "hurtigrense" med strykejern og våt fille (evt med vaskepulver på), som når man presser ting. Siden det er fløyel kan det være greit å gjøre på insida kanskje?
Hmm ... Nå er det sånn at jeg ... host ... har spydd på den, så jeg tror ikke det holder :o.
Men jeg kom på at jeg vasket fløyelsgardinene mine på ullvask, så jeg tror jeg gir det et forsøk. Den kostet uansett bare 89 kr på Fretex, men selvfølgelig dumt om den skulle gå i stykker, for det er en av mine favorittjakker.
Den er matt i utgangspunktet, og allerede en smule slitt (den var ubrukt da jeg kjøpte den, da, selv om jeg kjøpte den på en brukthandel). Aner ikke om det er noe håndvaskprogram, ikke så lett å tolke, den vaskemaskina mi :rolleyes:. Det gikk i alle fall bra med gardinene mine.
Jeg har vasket mange plagg i maskin som det egentlig står "rens" på. Brudekjolen jeg kjøpte brukt tålte faktisk ikke rensingen den....lim som holdt sammen blomsterpynt løsnet og jeg måtte sy fast alt for hånd, gøy jobb en uke før bryllupet altså. ;)
Hei jeg lurer på om det er noen her som bruker diett.no?
Jeg la inn i dag at jeg ikke skulle spise mer enn 1500kcal om dagen. Nå står det på alle dagene mine slik: "Energi > 508" på ALLE! hadde skjønt det hvis det var for lite for akkurat den dagen, men er jo likt på alle dagene selv om kaloriene er forskjellige... har lagt ved bilde, hvis noen kan forklare meg. :rolleyes:
Jeg hadde garantert slengt den inn på ullprogram, jeg har aldri renset noe som helst tror jeg. Selv dressen til eksen gikk i vaskemaskina på ullprogram selv om det sto rens på den, var like fin etterpå den. :) Jeg sa det jo ikke til ham før etterpå da. :lol:
Ok, bra! Jeg tror det er det mamma gjør med alt som det står rens på også ;). Har også et syntetisk "pels"pledd som trenges å vaskes snart, og den står det også at kun kan renses, men moren min vaska den på ullprogram, og den så like fin ut også. Jeg tror jeg tar sjansen :).
Har du lagt inn noe vektmål? Dersom du har skrevet inn et vektmål med dato, regner den ut hvor mye kalorier du trenger for å gå ned, og så går den etter det.
Jeg får av og til hvite prikker på innsiden av kinnene. De oppstår ofte hvis jeg biter meg selv, men kan oppstå helt av seg selv også og er veldig vonde. Noen som vet hva dette kan være eller vet om noe som hjelper?
Har hørt med tannlegen og fikk for noen år tilbake et middel som hjalp, men det produseres ikke mer...
typen min kaller det ulcers. han får det av og til, og listerine munnvann hjelper! det er fryktelig sterk dog, jeg må blande den ut med vann for å greie å bruke den..
Jeg har også tidvis vært veldig plaget med sånne - for min del tror jeg det må være en slags allergireaksjon på enkelte tannkremer. (Sensodyne er i alle fall på lista over de jeg ikke tåler, og i alle fall to nederlandske typer jeg ikke husker navnet på :rolleyes:) - Men det finnes noe på apoteket som kan hjelpe! Sist jeg opplevde dette kjøpte jeg inn en Nycomed Aloclair gel, "mot munnskold, stomatitt og små sår i munnen". Det lå godt synlig i munnpleie/hygiene-hylla. :)
After eller munnskold? Min kjære får det om han spiser for mye kaviar eller for mye sjokolade. Mener å ha lest at b-vitaminer kan forebygge om man er plaget.
Ja jeg har det. så jeg må miste 508 kcal om dagen da sikkert. eller betyr det at jeg ikke skal spise mer enn 508kcal om dagen?? det er jo kjempelite...
Absolutt. Det ein reagerer på da er sannsynlegvis latex som er eit vanleg tilvirkningsmateriale for slike og latex-allergi er slett ikkje uvanleg!
Det finst garantert latexfrie kondomar om du går på apoteket eller ei forretning med godt utvalg i slikt (t.d. Kondomeriet?) vil du sikkert få hjelp med allergifritt merke.
Det er nok utregningen på diett.no som mener du skal spise 508 kcal om dagen ja. Men du må for all del ikke finne på å spise så lite! :eek: Jeg ville heller tatt bort det vektmålet, så slipper du de røde tallene :rolleyes:
Har det visst med å overspise vitamina for tida. Viss eg ete fire vitaminbjørna istedet for to, gjer det nåke? Eg var litt godtesjuk :p Huff. Har vært skikkelig svolta i dag og heve inn på med masse greier. Ete en halv pose bacongull og. Og ete yoghurt med heimelaga (sukkerfri) plommesylte. Men eg vil ha meir. Satt å lurte på om eg skulle ta en vitaminbjørn til... Men skal la være :p Kanskje eg ikkje va så svolten. Mest godtesjuk. Hahaha
Takk! Jippi :D Det e maltitol i dei though. Så eg trur eg ikkje ska ta for mange :p
Men eg har et til spørsmål. Er det frekt å påpeike orddelingsfeil til folk? Det er mange gonger eg har veldig lyst til det. På FB for eksempel. Og også i sånne diskusjonsforum som det her. Men eg føler jo at eg ikkje akkurat kan sitte høgt på min hest (korleis va det uttrykket egentlig?). For det første skrive eg jo dialekt. Og mange gonger har eg problemer med å skrive rett. Trur kanskje eg er litt ordblind. Lese ofte feil og sånn. Men orddelingsfeil (ikkje ord deling) irritera meg inni margen. Og eg håpa at eg ikkje begår sånne feil. Og eg fatta ikkje at det skal være så vanskelig.. Men ja, er det frekt å forklare folk at det ordet er ikkje delbart? At det skal være kjempebra og urfet uten mellomrom..
Svarte du på den eg sletta. No skjønna eg ingenting :p Skal begynne å skrive bokmål. Skriver bare dialekt fordi jeg ikke kan skrive nynorsk. Skal bli voksen. Skal skrive så korrekt jeg kan :)
Det er ikke det at vi har noe i mot dialekter, men det er ofte så innmari mye å lese seg opp på her inne og når man da må skjerpe seg ekstra mye for å lese et innlegg, ja, da hopper man ofte glatt over det!:o
Så om man ønsker seg respons på det man skriver, er det best å uttrykke seg på et av våre skriftspråk!:)
Jeg har det ofte så travelt med å få sagt det jeg vil at som blir til osm og skal til klas etc jeg da!:p
Når jeg i tillegg lærte touch i 1983 og ikke har hatt bruk for det i yrkessammenheng før de siste årene, er det slett ikke rart det roter seg til for en stakkar med svært mye på hjertet til en hver tid!;)
Hehe, pussig sammentreff at du skrev om språkfeil og ble retta på for språkbruk samtidig, Vimsen :p Er det det som kalles poetic justice? :p
Jeg irriterer meg også over orddelingsfeil! Og og/å-feil irriterer meg så mye at jeg hopper glatt over tekster med det i ... Men om man skal påpeke andres språk eller ikke kommer litt an på synes jeg ...
Jeg synes faktisk du skriver et greit og forståelig språk jeg, Vimsen. For meg ser det ut som nynorsk med litt slingringsmonn, ikke skriver du dårlig ortografisk, og ærlig talt synes jeg det ville være synd hvis du legger av deg språket ditt og begynner å skrive bokmål. Men så er jeg ikke oppvokst på det sentrale østlandet heller da, og er ganske flink til å forstå folk ... ;)
Hva med alle østlendinger som fletter inn dialektuttrykk og slang, skal vi slå ned på det? Og hva med feil språk? Som f eks den meget utbredte (også her på forumet) feilen å skrive/si de der det skal være dem. "Jeg sa det til de" - årrrhhh, det skjærer i ørene! :cool:
Hihi! Godt å sjå det er fleire som har problem med skrivefeil. Eg får litt åndenød av det, spesielt når eg ser DEI grisefeila blant dei mest populære bloggane i landet. Isj!:o
Jeg må legge til at jeg ikke er generelt for å skrive på dialekt, da. Det må være en balanse mellom personlig språk og normalisert skriftspråk. Leste nettopp et eksempel i en annen tråd her som var skikkelig grøss ...
Hehe. Kanskje for min. Men kjenner mange som orddeler mye. Jeg leste CV'en til venninna mi en gang og den var full av orddelingsfeil og skrivefeil. Jeg sa det. Og så hjalp jeg å rette den. Og der følte jeg at jeg faktisk gjorde en god gjerning. For jeg tror at eventuelle arbeidsgivere også ser på språket i en CV. Men ja, jeg syns det er irriterende.
Jeg lærte på universitetet (NÅR jeg gikk på engelsk) at det faktisk ikke er ukorrekt å si for eksempel NÅR/DA om hverandre. Eller si ting som "they was" fordi folk snakker sånn. Og alle måter mennesker snakker er gramatisk korrekt. Men siden man som oftes bare studerer skriftspråk, blir slike regler opprettholdt. Det er vanskelig å begynne å studere ord- og setningsstruktur i muntelig språk. Poenget er at noen av disse tingene er estetiske ting. Hva som blir sett på som "finere". Men og/å og orddeling er alltid feil. Uansett. Orddeling er feil når man skriver dialekt og.
Syns at det er veldig stygt å si sjøttkake og hamburgersjede. Men det er også en naturlig språkutvikling.
Noen som leser korrektur på innleggene mine nå?
Men jeg lurte på noe med bruken av og/å her for en stund siden. Men kommer ikkje på hva :p Ja, det var kanskje noe sånt som "jeg skulle i bakken og grille pølser med vennene mine". Er det korrekt? For det er to setningsledd og da skal det være og? Eller er det bare en setning og skal man bruke å? :rolleyes: Er ikke perfekt :p
Ja, og en til til. Visst, er det et ord? Jeg vet at hvis er bokmål og viss er nynorsk og vist er noe som er smart. Men heter det "det var visst..." og/eller "ja, visst". Og hvordan forholder det ordet seg til de andre? Er det bokmål? Kan det brukes på nynorsk?
Man skal bruke og. Å er infinitivsmerke, så det kan ikke brukes når man tidsbøyer verbet. Det er bare å sjekke om det er fremtid, nåtid eller fortid du skriver i - da skal det ikke være å!
Og ja, to setningsledd :ja:
Hvis det virkelig er sånn som du skriver at det er lov å skrive når og da om hverandre er det en forflatning av språket i mine ører, det blir rett og slett mye mer upresist. Uansett om det er "naturlig språkutvikling". Hvis vi følger den logikken og slutter å lære barn og ungdom å bruke "kj"-lyd kan vi like greit gå ned til småbarnsstadiet og slutte å skille mellom "l" og "r", i prinsippet ...
Det er riktig å bruke "og" i den sammenhengen, ettersom det binder to handlinger, eller, ja, to setningsledd.
Jeg er nok ikke så veldig glad for blanding av når og da, selv om det hender jeg gjør det selv i forbifarten, så ser jeg fort at det blir feil. Du vet, den gang da, hver gang når ;). Visst er et ord, som at noe er sikkert, som i "visshet".
Hilsen korrekturleser-Jorun :D.
Hehe, jeg og Frøy er ganske på linje når det kommer til språk :D. Jeg synes også det er veldig rart å skulle se ord som "pøbb" og "sørvis" brukt i seriøse sammenhenger, men igjen, moren min kan huske den gangen man begynte å skrive "sjåfør" i stedet for "chaffeur", så det har vel med hva man er vant til. Verre er det da å skrive champagne med sj, eller konjakk ... Hurr! Det er faktisk snakk om et direkte opprinnelsessted. Hva blir det neste? Oschlo?
Ja, skjønner hva du mener. Reagerer alltid når noen skriver sjiraff. Kjipt og egentlig, men det har jeg faktisk skrevet selv. Så jeg kan vel ikke stå her å kaste stein i glasshus :P Men noe lærte jeg da på barneskolen. Aldri j forann i, y, ey og øy. Jeg er egentlig ganske dårlig i gramatikk da. Men er ikke grille i infinitiv? Eller er jeg på bærtur. Jeg liker veldig godt å plukke bær. Fint at man har denne tråden å spørre spørsmål om bærturene ;)
Jeg bruker ofte en sjekkregel jeg lærte for mange år siden. Kan man bytte med det gammeldagse at skal det være Å. "Gå for å danse" ville vært "gå for at danse".
Å grille, ja, men når du både skulle i bakkenoggrille, så beskriver du to handlinger. Jeg vil ikke si at det er godt språk, hehe, men jeg skjønner jo at det er muntlig.
Apropos er fransk og betyr "til saken", dvs når du sier noe apropos, så sier du det fordi det har noe å gjøre med samtaleemnet på et eller annet vis. Er det totalt uten forbindelse med det det snakkes om, så er det malapropos.
Det her svaret kommer litt sent. Og det er kanskje ikke relevant. Men uansett, hvis man skal til UK og har litt store bryster anbefaler jeg å få en tilpasset BH på bravissimo. De bruker ikke måleband, men prøver BH'ene på og passer på at de faktisk passer. [url]www.bravissimo.com[/url]. Jeg ble målt på change en gang. Kranglet til og med med jenta som mente jeg måtte ha 85DD. Den passet på innerste hakket. Og etter at jeg hadde brukt den en stund ble den alt for stor. Og cupen var for liten. På Bravissimo fikk jeg en BH i 85FF og en i 80FF. De insisterer ikke på at BH'en er riktig selv om den ikke passer. Veldig hyggelige damer. I forskjellige fasonger også ;)
Æææææh. Det var ikke dialekt. Men jeg kom ikke på det norske ordet. Então er kanskje samme som thus på engelsk. Eller muligens ikke. Men hva blir det på norsk?
portugisisk. Har en lei tendens til å bruke ord fra både engelsk og portugisisk automatisk, uten å klare å komme på hva det er på norsk. Men jeg liker det ordet. Det er forklarende på en måte. Nei, klarte ikke å finne ordene for å forklare det på norsk en gang. ÆSJ!
Ja, det ville jo bety nesten det samme. Men det er på en måte mer mening i então. Er ikke vant til å oversette fra portugisisk til norsk tydeligvis. Men nå har jeg sluttet å stille enkle spørsmål for å få enkle svar. På bærtur igjen :p
Men jeg har et spørsmål. Hvorfor klarer jeg ikke å legge meg tidlig? Jeg er et nattmenneske, men jeg er trøtt og jeg skal tidlig opp, så hvorfor sitter jeg her?
Den ideen kan du bare legge igjen i femtitallet ;). Det er ingenting som er løst og tøsete med jenter som har kondomer i veska, det er derimot ansvarlig! Om det skulle være noe hold i en sånn idé, så betyr i tilfelle det at det er løst og tøsete at gutter har dong i lommeboka ;).
Men blogget en gang om det og kom fram at det måtte være noe jeg hadde fra barnsben av. Snudde døgnet mitt første leveår og ga mamman min en fødselsdepresjon (stakkars, bare være oppe sammen med meg hele natta). Og etter det har det liksom alltid vært sånn. Heldig at alle mine forelesninger begynner etter klokka 12 :D Men skal på møte in the morning. Jaja. Artig på lavkarbo :p
Muntlig er muntlig og skriftlig er skriftlig. Vi har veldig få normer for tale. Den eneste jeg kommer på er hvordan man uttaler tall, og den irriterer jeg meg grønn over at folk ikke kan. Tallordreformen fra 1951 (ja, 1951!) bestemte at blant annet at nå skal vi uttale tall med tieren først og så eneren. Altså trettito og ikke toogtredve. Når noen sier toogtredve til meg, så må jeg tenke meg om, fordi jeg instinktivt tenker at det er 23. Men det rare er at sier du det på tysk så trenger jeg ikke å tenke meg om.
Bare fordi noe sies betyr ikke at det er korrekt å skrive. F.eks. på min dialekt sier vi at man sitter MED vinduet når vi mener VED vinduet. Og så har vi egentlig å-ending på hunnkjønn her, og så sier de som regel o i stedet for u, og så har de bløte konsonanter, og så er det ingen r på slutten av verb. "Åm mårenen kjøyre me bossen te skulå å eg sidde på pudå mi me vinduet på siå a Jens". Jeg vil gjerne legge til at jeg har en forfinet dialekt, så jeg snakker ikke fullt så grautmål som dem. :geip:
Jeg tror jeg irriterer meg over dialektskriving minst like mye som du irriterer deg over orddelingsfeil. Og ja, jeg irriterer meg over orddelingsfeil også. Og og/å når/da hun/henne og slikt. Men så er jeg litt nazi på slikt...
Hihihi. Men nå har jeg vært flink (håper jeg) og holdt meg til bokmål. Burde det hele tiden. Merker at dialektskriving ødelegger språket mitt. Men det føles mer naturlig. Og så syns jeg det er kos med dialekter. Og du har kul dialekt! Men poenget mitt var; orddeling er faktisk feil uansett om man skriver standarisert eller dialekt. Men det er kanskje ulogisk siden det ikke finnes standar for å skrive dialekt. Men ordene er jo ikke delt på dialekt mer enn i standar språk. Meina du ka æ forstår?
Men nå har jeg fullstendig kuppet denne tråden. Jeg skal være flink. Prøve å skrive korrekt. Og prøve å sove og.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.