Cherry sa for siden:
urk da:p....da vil jeg nesten heller ha en med kakemage:p
Cherry sa for siden:
urk da:p....da vil jeg nesten heller ha en med kakemage:p
Anarko sa for siden:
Han i midten var ikke så aller verst da. Selv om det er noe overdrevet... Jeg liker mannen min jeg, bredskuldret og kjekk, dog med litt mage. Men en mannemann av klasse :) Menn som er menn. Det er tingen det.
Kanutten sa for siden:
Min mann har også mage, og jeg elsker magen hans! :love: Min manns beste muskler er smilemuskelen og glimtiøyetmuskelen... :love:
Tropika sa for siden:
Jeg lurer egentlig på hvorfor vannet på badet smaker annerledes enn vannet på kjøkkenet?
TrillTrall sa for siden:
ÆÆÆÆÆÆSJ!!!! Det der må være manipulert i photoshop eller noe? Det er ingen som ser sånn ut?! Helt jævlig. Synes til og med han til venstre, som tross alt er den minste av de tre, er i overkant jeg.
ser forelsket bort på Lille Gubben som har litt vaskeball :love:
Ferskenbeinet sa for siden:
kan det ha samlet seg noe grums i rørene? Gjerne de er eldre/nyere en de andre?
Kitt sa for siden:
Det lurer jeg også på!!!:confused:
Selv da huset til mine foreldre var flunka nytt, smakte det rart av vannet på badet!:p
Lurer på om vi spruter såpe etc opp i filteret eller noe, for vannet på bad smaker bare ikke godt! I hvert fall rart!:p
Tropika sa for siden:
Huset er bare 6 mnd gammelt, men det smaker annerledes både her, hos mamma og andre steder jeg har drukket vann fra badet.
Kanskje det er andre rør til bad enn kjøkken?
kennygirl sa for siden:
Hvorfor får man belegg på tennene når man spiser/drikker noe med mye sukker?
grotingeling sa for siden:
Bakterier tenker jeg, de lever jo av sukker og stivelse :rolleyes:
Anarko sa for siden:
Man får belegg på tennene av ting uten sukker og stivelse i også. Pepsi Max f.eks.... men er jo bare å pusse bort da.
Supera sa for siden:
Det er ikke belegg, det er emaljen som har blitt myk. Så vent en stund etter du har drukket det slik at du ikke pusser bort noe av emaljen! Sure ting som juice og brus (sukkerfri og sukkerfull) gjør emaljen midlertidig myk. Pusser du tennene kort tid etter du har drukket sur drikke, så er det fare for at du tar med deg litt av emaljen. Vent ca 30 minutter, hvis ikke enda lengre, før du pusser tennene.
Anarko sa for siden:
:O jeg pleier ikke å drikke brus rett før jeg pusser tennene heldigvis. Men godt å vite. Jus har jeg aldri vært glad i, pluss at det er vel ikke akkurat tingen på lavkarbo heller, det er for mye syre i det.
Zillah sa for siden:
Det er ingenting som heiter for lenge på lavkarbo ;)
Men urk. :eek: Måkkje poste slike bilder for sarte sjeler, Kanutten!
Cherry sa for siden:
Legen min ville ikke måle langtidsblodsukkeret mitt siden han insiterte på at jeg ikke har diabetes eller insulinresistanse. Bør jeg være glad eller frustrert?:p
Photobscura sa for siden:
På hvilket grunnlag insisterte han på det? Står det stemplet i pannen din? :p.
Du kan jo gjøre det selv, også. Bestille en av disse gratis, og mål selv! :)
Supera sa for siden:
De måler vel ikke langtidsblodsukker?
Ooops, nå tenkte jeg helt feil. Langstidsblodsukkeret er jo en egen blodprøve. Jeg var litt blind og tenkte bare på glukosebelastning. Sårri!
Cherry sa for siden:
Jajaja, jeg spurte om langtidsblodsukker og han snakka om glukosebelastning og masse sånn rart jeg ikke forstår. Nei han mente at siden blodsukkeret mitt lå veldig innenfor normalen og jeg ellers er ved optimal helse på alle prøver så var det ikke noe som kunne insinuere at jeg hadde disponibel diabetes, diabetes eller insulinresitanse, og at det dermed var unødvendig nå :P
Supera sa for siden:
Langtidsblodsukkeret er greit å måle uansett. Det er en bitteliten prøve, så jeg skjønner ikke hvorfor de skal være gniene på den. Men langtidsblodsukkeret blir jo naturligvis lavere på lavkarbo enn på høykarbo. Så hvis du allerede spiser lavkarbo, så er den litt ubrukelig. Min lege ville måle langtidsblodsukkeret og ville ikke høre på meg da jeg sa at den var ubrukelig som insulinresistentindikator siden jeg hadde vært i ketose i fem måneder. Men jeg kjenner ikke deg godt nok til å si om du bør være glad eller frustrert.
Enig med Aeryth. Men er det ikke standardprosedyre å måle hba1c, altså langtidsblodsukker samtidig som man tar glukosebelastning? Den beste indikatoren er jo c-peptid som viser insulinnivået ditt, men den er nok en del leger mer gniene på. Dessverre kan man ha fine prøver på blodsukkeret men likevel ha mye insulin. Det merkes gjerne på at man ikke går ned, uansett hvor strikt og flink man er, sånn var det nemlig for meg, men så er jeg mer insulinresistent enn hva normalt er :o.
Supera sa for siden:
C-peptiden måtte jeg mase meg til å få sjekket. Men de målte ikke langtidsblodsukkeret samtidig som de tok glukosebelastning på meg. Men med mindre man går til en lege som kan en del mer allmennleger, så er c-peptid også ganske ubrukelig. Man må jo ha skyhøye verdier for at de skal si at man er insulinresistent med de definerte normalverdiene. :rulleøyne
Flippy sa for siden:
Jeg vet at man ikke bør være i ketose hvis man blir gravid, nå satte jeg inn et befruktet egg i dag, og dermed ønsker jeg å leve som gravid de neste to ukene - før test :) Men, hvor lavkarbo kan man leve, liksom? Jeg skal jo ikke mer ned i vekt egentlig - og har spist både brød, ris, pasta og poteter innimellom de siste to mnd og enda gått ned flere kilo...... Er det tryggest å fortsette sånn, eller anbefaler dere en annen filosofi enn ketolyse? (som er den eneste jeg har prøvd) Jeg har ingen problemer med insulin eller andre ting, trengte bare en 'kur' for å få bort ivf-kiloene :)
Hva med noe mer lindbergsk? Belgefrukt, bær, nøtter, litt fullkornspasta og fullkornsris? Fedonbrød/Ingers rugbrød? Dersom du trives med lavkarbolivsstilen, som jo også er kjempesunn selv på et høyere nivå av kh, så ser jeg ingen grunn til å gå tilbake til et vanlig høykarbokosthold :). Og ikke minst har vi jo sett mange eksempler på her inne at lavkarbokosthold er veldig bra for fruktbarheten, ettersom det er hormonstabliserende. Det er ikke bare insulinet som påvirkes positivt av det :).
Flippy sa for siden:
Takk :)
Dette er 5 egget vi får satt inn på to år, så håper at livsstilen min siden april har en positiv virkning på det :) Men, problemet vårt er egentlig gubbens dårlige svømmere (han hadde tre forsøk med sin tidligere kone også, uten at det ble barn av det) og at jeg er sterilisert, så vet ikke om det har noen betydning til syvende og sist......og egget ble befruktet før jeg starta med ketolyse...... Men, det blir uansett ikke høykarbo hver dag, altså :)
Cherry sa for siden:
Hvor er lønna mi? 3 dager over betalingsfrist, like før jeg sender krav:P
Den er desverre ikke overført til min konto hvertfall... :o
Jeg har den, og er nå på vei til en hemmelig destinasjon. Hasta la vista, sucker :p.
Høhø, nei. I wish :o.
Cherry sa for siden:
Kommer til å gå konken på å ringe telebanken!!:p
Jeg har en sånn fin funksjon som jeg stilte inn via nettbanken, hvor jeg får en tekstmelding med saldo dersom det kommer inn penger over et visst beløp, som man bestemmer selv. Veldig praktisk!
Timona sa for siden:
Hvor får man kjøpt porsjonspakninger med smør?
Og får man kjøpt porsjonspakninger med fløte, eller finnes det bare i kaffefløteutgaven? I tilfelle hvor?
jeg kjøper porsjonspakninger med smør på mega. Har ikke sett porsjonspakker med fløte utenom kaffefløte...
Timona sa for siden:
Supert, da skal jeg stikke innom der. Synd at det ikke finnes porsjonsbeger med ekte fløte. De hadde det i Bulgaria av alle steder, men ikke helt praktisk å hamstre med seg hjem :o
TrillTrall sa for siden:
Og kilosprisen på disse porsjonspakningene? Tror jeg går for en liten plastboks med dagens smørkvote de dagene jeg trenger matpakke jeg... Blir nok adskillig billigere.Men finnes ikke seterrømme i sånne små beger i 4-pk? Finner bare lettrømme og det vil vi jo ikke ha! ;)
166kr pr kg tror jeg... 2kr stk og jeg mener de er 12gram... Ikke noe jeg ville kjøpt hver dag, men syns de er greie å ha med på flytur feks! Seter rømme er desverre ikke i mindre bokser nei...
Timona sa for siden:
Såpass, litt stiv kilopris ja :cool:
Men jeg skal også bruke disse kun på reise, kjekke å ha i vesken :)
LilleMill sa for siden:
Hos oss er faktisk vannet på badet bedre enn vannet på kjøkkenet.
Anarko sa for siden:
Kan hende det er fordi at jeg bare har vært røykfri i en mnd (og dermed røykte før og mistet smakssans) at jeg ikke kjenner forskjell på vannet på badet og på kjøkkenet. Jeg syns det er like godt.
Kanutten sa for siden:
Kan hende det skyldes at man bruker kaldvannet på kjøkkenet oftere enn kaldvann på badet.. Kaldvannet på badet blir dermed "dødt" på smak hvis det ikke får renne lenge nok før det drikkes?
Anarko sa for siden:
En teori jeg foreløpig kan gi min tro til :D bruker mest kaldtvann på i springen på badet.
Om det ene vannet er lagt i plastrør og det andre i kobber rør kan det gi en betydelig smaksforksjell...
vaskeklut sa for siden:
Når man skal steke løken sånn at den blir brun og myk, men ikke brent hva gjør man da? bruker sukker? (funker det å bruke sukrin i stedet?)
TrillTrall sa for siden:
Lille Gubben bruker sukker ja. Jeg har mine tvil om at sukrin funker, men det er jo bare å prøve.
Supera sa for siden:
Jeg lurer på hvordan folk med luktesansen i behold klarer å bo i Egersund. :geip: Hersens sildojefabrikk.
Kitt sa for siden:
Man smelter smøret slik at det blir brunt og steker løken en stund i en ikke alt for varm panne! Min mor har aldri brukt sukker og hennes brune løk er kjempegod!:sikle:
Cherry sa for siden:
Er det virkelig nødvendig at ALLE foreldre følger med barna sine på fotballturneringer nå til dags? Min pappa sutrer over å måtte betale 900 kroner for leie av hytte under turnering. Det er da i guds navn ikke nødvendig at han reiser land og strand rundt med søstera da hver eneste gang??
Furine sa for siden:
Korleis lagar ein best ingefærte? Ser det skal hjelpe mot kvalme. Går det å lage av tørka krydder, eller må det vere fersk ingefær? Er innmari kvalm denne veka, har null matlyst, men kvalm og kjenner eg er svolten. Så vil jo gjerne prøve eitkvart som kan hjelpe. Har vore RELATIVT flink under ferien, men strikt overgong til LCHF er ikkje så populært i systemet mitt, gitt.
Borghild sa for siden:
Jeg bruker fersk ingefær. Deler den i skiver og tar et par i koppen og heller varmt vann over. Tror ikke du får samme effekt av tørket ingefær, men du kan jo prøve.
God bedring med kvalmen. :)
Luselise sa for siden:
Skal vi se..
Luselise sa for siden:
Er det noen som leser innleggene her?
Tenkte å stable på plass et spørsmål om ketose-ting, men vet ikke om jeg gidder hvis ingen svarer ..
Kitt sa for siden:
Unnskyld, men vi er da her hele tiden, det ser du på dato og klokkeslett på innleggene her!!!:p
Bare kom med det du lurer på, du, så skal vi se om vi kan hjelpe deg!;)
Furine sa for siden:
Takk Borghild! Får kjøpe inn ingefær i morgon. Har berre tørr i hus. Tenkte ikkje på det då eg handla i dag.
vaskeklut sa for siden:
Du kan forsøke med tørr og :) Jeg syntes det hjalp litt (til å begynne med) iallefall :)
Furine sa for siden:
Ok, vaskeklut, skal teste! No er den haug-gamal den boksa med ingefær, men kan jo alltids drage den med meg på jobb i morgon. Kor store doser snakkar vi om her for ei middels normal krus?
Luselise sa for siden:
Ja, beklager, men jeg så på datoene dere ble medlemmer her :o
Ethewia sa for siden:
Jeg lurte på et par ting. For det første, er signaturene statiske?
Og for det andre, i min søken etter å finne svar på dette, så brukte jeg søk-funksjonen ganske mye. Oppdaget at de vanlige reglene for søking ikke gjelder, type det å bruke tegn som +/- og " for å begrense resultatene og dermed gjøre det lettere å finne fram. Hvorfor er det slik?
Kitt sa for siden:
Jammen, atte, skulle ikke du spørre om noe?:)
Kitt sa for siden:
Statiske? :o:p:o
Vel, det er ingen som er helt fornøyd med søke- funksjonen her, men det blir enklere etter hvert!;):D:p
Aner ikke hvorfor det aldri har blitt gjort noe med! Du må nok spørre i teknisk- suport- tråden!
blåbær sa for siden:
Nei, signaturene er ikke statiske. Når du endrer din, blir den endret i alle innleggene du har skrevet tidligere også. Hvis det var sånn du mente?
Ethewia sa for siden:
Med statisk, så mener jeg at signaturen (f.eks. en ticker) alltid vil se ut slik den gjorde i et bestemt innlegg da innlegget først ble postet, og med andre ord ikke vise forandringer brukern eventuelt måtte gjøre ettersom tiden går. Gjør jeg meg bedre forstått nå?
Får se om jeg hører i teknisk-tråden også. Takk så lenge i alle fall. ^^
Ethewia sa for siden:
Jepp, var det jeg mente. Takk for info!
vaskeklut sa for siden:
Jeg bruker så sterkt jeg klarer! en liten teskje bruker å være fint hos meg. men smak deg fram :) det blir STERKT altså :p aner ikke om det har noe å si at den er gammel, men om du ikke har annet så er det jo iallefall verdt forsøket! om ikke får du stikke ut i lunsjen :o
Supera sa for siden:
Jeg har funnet ut at det er mye lettere å søke fra hovedsiden i stedet for inne i forumet. På hovedsiden kan man søke på vanlig måte. ;)
Kitt sa for siden:
Og det sier du først NÅ???:(
;):D:snill:
Supera sa for siden:
:lol: Da lærte du noe i dag også. :snill:
Kitt sa for siden:
Slett ikke verst! Takk, takk!:D
xeena82 sa for siden:
Jeg vil på det sterkeste anbefale denne pizzabunnen: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27866
Den er det nærmeste man kommer ekte pizza. Bare husk å steike den lenge nok før du har fyllet på. Til og med folk som ikke går på lavkarbo liker den! :D
Rin sa for siden:
Jeg er veldig lite fjong og i det store og hele en analfabet når det gjelder alle former for skjønnhetspleie, så jeg lurer på... håret mitt er veldig tjukt og veldig tørt og lett, sånn frizzy, jeg har liksom en sky rundt hodet av hår som ikke vil legge seg ned med resten. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal fikse det :p Jeg føner det aldri, rører det knapt med hårbørste siden det bare gjør det verre, og bruker nå også forholdsvis dyr antifrizz-sjampo/balsam. Noen gode råd? Vitaminer som kan hjelpe?
Furine sa for siden:
Eg fann frisk ingefær på ei matsjappe no på veg til jobb! Men typisk, no er eg jo ikkje kvalm lenger.. Får vente utover dagen og sjå kva som skjer. Den store kvalmebyga kom etter lunsj i går.
Kitt sa for siden:
Var sammen med en gutt i flere år i min ungdom. Både moren og søstrene hans hadde stort krøllete/krusete/fizzy hår. De brukte jojoba- olje fra Bodyshop for å få skikk på "trollhåret"! Gned inn hendene med det etter hårvask og fordelte i håret.
Resultatet var flotte, blanke, letthåndterlige krøller!:D
Furine sa for siden:
Kva med å kure håret med majones? Det har eg gjort nokre gongar når eg har kjøpt "feil" type majones (for mykje karb eller ekkel smak). Håret blir veldig mjukt og fint av det.
Cherry sa for siden:
Du skal bruke sjampo og balsam for fine and flyaway hair. Også skal du føne det, og greie det, med en god skum i håret. Evt. kan du bruke varmbørste eller rettetang. En tur til frisøren hadde sikkert også gjort seg, siden de gjør mirakler bare ved å klippe litt av tustene :p
Rin sa for siden:
Sjampo og balsam er jeg med på, og jeg klipper av det slitte jevnlig, men resten er nei nei nei. Som sagt er jeg veldig lite fjong, og jeg haaater å ha "greier" i håret, som skum. Føning og rettetang er også helt uaktuelt da det ville spist omtrent hele dagsrasjonen min av energi. :p
Men takk for spennende råd, alle sammen - jeg satser på å prøve jojoba-oljen. :)
kennygirl sa for siden:
Er det noen vet hvilken type proteinpulver som smaker minst? Syns alltid at det er en rar bismak når jeg lager en oppskrift med proteinpulver.
Evt. er det noe annet jeg kan bytte ut proteinpulveret med? F.eks soyamel eller bakemiks fra ketolyse?
Kan noen hjelpe meg med et regnestykke? Jeg har det jeg tror er svaret, men hadde vert fint om noen ville regne å skrive sitt svar sånn jeg får sjekke meg selv! er litt mye å holde styr på her!
I 100g av en vare er det 3,7mcg vitamin
Hvor mange kg av denne varen må en da ha for å få 1kg vitamin?
Kanutten sa for siden:
regner
Kanutten sa for siden:
ca 29 kilo...
det er hvertfall HELT feil! ;)
OOOOps 3,7 mcg skulle det være, endra det i hovedinnlegg
3400 kg, tenker jeg vi sier.
det er og feil...
Supera sa for siden:
Jeg får 27027027 kg.
Jeg både skrev og tenkte feil :p. Svaret er selvfølgelig laaangt høyere! Og nå så jeg at du hadde retta til 3,7. Men svaret er uansett ca 27 millioner kg.
You beated me to it! Jeg er ikke god i matte, sånn skole-wise, men jeg er ganske god til å tenke meg fram til ting, har jeg funnet ut. Det skulle mattelærerne visst! ;).
Supera sa for siden:
Beated faktisk? :geip: Måtte bare erte deg litt siden jeg vet du er god i engelsk.
Men det er tenke-seg-frem-til-ting-egenskapen som er viktigst :ja:, ikke hva man fikk i karakter. Selv om det som regel er en sammenheng mellom dem. Jeg har jo tatt ingeniør-utdannelse, så det har blitt litt matte... Tok bare bachelor, men tok likevel det mattefaget man må ha for å ta master slik at jeg har mulighetene åpne til senere. Og det mattefaget var vanskelig... Husker en syk oppgave. Vi fikk en formel for hvordan bunnen av en dusj var formet, og vi fikk vite hvor mye vann som kommer inn og hvor mye vann som går ut. Så skulle vi lage en formel som regnet ut hva OVERFLATEN av vannet i dusjen var til enhver tid (altså x var tid). Husker det var noe trippel-integral-greier, men har glemt veldig mye av det nå. Men hvor ofte får man bruk for å regne ut slike ting? :rulleøyne
Tøyseengelsk er vel lov, anyways (:geip:), det hendte relativt ofte at jeg fikk riktig svar, men feil på fremgangsmåten for utregningen. Yay for initiativet, liksom :rolleyes:
wohoo det er svaret jeg og får! Takk takk for kontrollregning!
Supera sa for siden:
Hehe, tøyseengelsk er lov, ja. Riktig svar men feil fremgangsmåte? Sikker på at du ikke bare hadde en alternativ fremgangsmåte? Kanskje du er ett mattegeni? :geip:
Jeg hadde jo stort sett alltid en korrekt framgangsmåte, men ikke i forhold til hva vi hadde lært. F.eks ligninger og kryssmultplisering og gud vet hva klarte jeg aldri å holde oversikten på, så da bare tenkte jeg i stedet for :p. Noe mattegeni er jeg neppe.
Ignite sa for siden:
Veldig sjelden. Jeg bruker Plumbo i stedet.
Hilsen overingeniør ;)
Ina64 sa for siden:
Jeg har redusert inntaket av karbohydrater kraftig, og har så og si ikke spist smågodt siden påsketider. I dag skeiet jeg skikkelig ut, og har nok spist en ca 20-30 biter av både sjokolade og "sukker-klumper". Men nå er jeg rett og slett dårlig. Er uvel, har hjertebank og føler meg "rar". Kan dette skyldes den plutselige sukkermengden og er det noe jeg kan gjøre for å redusere "plagene"?
juppjupp sa for siden:
Denne tråden var grei:)
jeg lurer på om noen har vært borti carobpulver, skulle kjøpe Jbkm i dag på en helsekost i Sverige, og de var hardnakket på at dette carobpulveret var det samme som jbkm, men det har jeg da funnet ut via google at det ikke er, men stort mer fant jeg ikke ut... Er det noen som vet om vi kan bruke det og eventuelt i hvilken sammen heng??
Håper på svar:O)
Supera sa for siden:
Se her. Carob er visst hele frukten, mens JBKM er bare kjernen. Så carob er visst vanligere og mer ment som sjokoladeerstatning. Står det næringsinnhold med kh?
Kan jo ta med bakgrunnen for spørsmålet da. Synnøve Finden har en ost med 3,7mcg D vitamin pr 100g. Når jeg var i butikken tidligere sto det en plakat med denne teksten: "Synnøve finden, 1kg D-vitamin, kr 79,90" Tenkte jo at jeg skulle gjøre et KUPP og finne ut hvor mye ost dette faktisk var. Men tviler vel på at de hadde så mye! fnis
Furine sa for siden:
Eg kjøpte carobpulver ein gong på helsekost sidan dei ikkje hadde jbkm. Eg meiner å seie at eg sjekka no når eg var heime i sommar, at den hadde over 50g karb per 100.:eek:
Åh, hahaha! Ja, gjør det! Gå på butikken og si at du skal ha tjuesju millioner kilo ost :lol:.
Hevingen sa for siden:
Jeg sitter her og funderer på hvordan man flagger med balkongflagg når noen dør. På vanlige flaggstenger senkes flagget til halv stang, men hva gjør vi som bare har balkongflagg?
Hm, tror aldri jeg har sett at noen har balkongflagg oppe når noen dør?
Furine sa for siden:
Ein flaggar vel ganske enkelt ikkje? Anten skikkelig flaggstong der det kan henge skikkeleg på halvstong, eller ikkje i det heile tatt. Vil eg seie.
Zillah sa for siden:
Eg såg balkongflagg på halvt i dag tidleg, faktisk. Det er aller første gong.
Det er så vidt eg har observert og lest verken vanleg eller nødvendig å flagge på halv stang på eit balkongflagg, kun vanleg flaggstang. Enkelte balkongflagg har line som gjer det mogleg å flagge på halv, men ikkje alle. Vi heng ut flagget på vanleg måte i samband med dødsfall og gravferd.
Furine sa for siden:
Eg er nok kanskje farga av ein pappa som har ganske sterkt syn på akkurat dette. Han hadde ansvar for flagging på 6 skular i mange år, og var nok ganske lei til slutt! Mamma har sjølv kjøpt eit balkongflagg, for vi har IKKJE flaggstong heime, men eg trur ikkje han er så gira på akkurat dette.
Men då naboen hadde bryllaup i sommar, så var han snill og gjekk bort og tok ned flagget då han oppdaga at det framleis hang oppe nærare 10 på kvelden. Skal det vere, så skal det vere! ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.