< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Cherry sa for siden:

Hva slags mat er godt med en skje kanel på?

grotingeling sa for siden:

Cottage Cheese, rømmegrøt, smoothies, kjøttgryte, vafler (i røren), pannekaker osv osv osv...... :p

vaskeklut sa for siden:

Eggemelk!! Gjerne med litt kakao og eller kaffe oppi:rolleyes:

vaskeklut sa for siden:

Forresten. Er det sant at man ikke skal spise mat om natta/sent på kvelden? :confused:

Photobscura sa for siden:

Nei, det er ikke sant. Spis når du er sulten :).

xtra sa for siden:

Blenderen min gikk i stykker sist jag lagde smoothie, jeg løftet kolben av "maskineriet" og bunnen med bladene ble sittende igjen. Innholdet i kolben rant selvfølgelig nedover de hvite skapdørene, ikke å anbefale når man har hatt blåbær i blenderen :)

Jeg må ha meg ny blender, og vil gjerne ha tips fra noen som er fornøyde med sin. Min siste (Tefal)var jeg bare sånn passe fornøyd med. Jeg er villig til å legge litt penger i ny blender siden den kommer til å bli brukt mye, men Kitchen Aid og desslike er utenfor min økonomiske ramme (ser f eks at Kitch'n har dem på tilbud nå, men 2380 for en blender??). Rundt en tusenlapp er ok.

Krav:
Glasskolbe på minst 1 liter, gjerne 1,5
Minst to hastigheter og pulseknapp
Blad som knuser isbiter
Blad utformet slik at de også blander (så man slipper å riste på eller røre nedi)

Ferskenbeinet sa for siden:

I tilfelle du har kenwood mixmaster, så har de en blender som tilleggsutstyr. Er utrolig fornøyd med den!

xtra sa for siden:

Nei, dessverre. Moren min har en gammel jeg sikkert kan arve, men den bråker jo verre enn en F16, tror veggene ville ramlet ned :)

vaskeklut sa for siden:

Kan man vaske dyner som har kunstfiber som fyll i vanlig vaskemaskin? det står at dyna kan vaskes på 60 grader, men spørsmålet er om en vanlig vaskemaskin tar det, eller om den må leveres på rens? :confused:

frifuggel sa for siden:

Vasker mine i maskinen, men har ikke "full guffe" på sentrifugeringen. Innbiller meg at fyllet kan forskyve seg, om vaskingen blir FOR hard, selv om jeg ikke har opplevd noe slikt, til nå..

vaskeklut sa for siden:

Ok, så det er bare å presse den svære (normalstore) dyna inni og kjøre på, bare med mindre sentrifug? Hvordan tørker du den?

frifuggel sa for siden:

Henger alt tøy ute til tørk, jeg, så langt det går :) Tørketrommelen ble pensjonert for flere år siden. Dyner pleier jeg å henge over flere snorer, sånn at bretten ikke blir så skarp.

Cherry sa for siden:

Presse og presse...presser du for hardt kan du skyve trommelen ut av ledd ...egenerfart:p

vaskeklut sa for siden:

Haha! :D Får prøve på å unngå det :o Heldigvis ikke jeg som skal forsøke å vaske, men roomie... :D

Kanutten sa for siden:

Jeg vasker ALT i vaskemaskina, tom den doble, tykke vinterdyna str 220x240. Og jeg sentrifugerer på full guffe da jeg ikke har tørketrommel... Så lenge jeg klarer stappe det inn i maskina vasker jeg det..:ja:

Carisma sa for siden:

Den har jeg også, og den er veldig bra! Men syns den blir for pinglete til smoothies. Vi har denne: www.wilfa.no/katalog/product.php?productid=16186 og den er helt super :ja: Knuser is som bare det.

Jeg vasker dyner i vanlig maskin. Hvis du skal tørke den i trommel lønner det seg å hive inn en joggesko eller lignende så får du "banket" den luftig igjen.

xtra sa for siden:

Det må nok en skikkelig blender til ja, jeg har også stavmikser men bruker den egentlig bare til blomkålmos :)
Den Wilfaen ser ikke verst ut, tror det er noe slikt jeg trenger.

Furine sa for siden:

Har ikkje prøvd å vaske det sjølv, men svigermor svergar til å hive eit par-tre tennisballar i trommelen med den, så får den skikkeleg dæng!

Jeg har og stavmixer, men lager absolutt ikke smoothie med den!

Bare et tips. Dyner og puter skal ha halv mengde vaskemiddel når de vaskes. Jeg vasker og alt av dyner og puter på 60 grader med full sentrifugering. Har de en evighet i tørketrommel etterpå med 4 tennisballer for å puffe dem om igjen.

TrillTrall sa for siden:

Jeg har ikke brukt den til smoothies da, men den hakker løk så det koster etter og moser blomkålmos helt perfekt! :) Den hakker nøtter finfint også - jeg digger den! :D

Furine sa for siden:

Kor mykje kan ein handle for på til dømes amazon.co.uk før ein må fortolle? Er det 200kr framleis?

Ok, kan gløymast. Fann det på toll.no

Men då kom det opp eit anna spørsmål. Det står på amazon sine sider at ein kan sende ting som gåver. på toll.no står det at ein kan sende ting opp til 1000nok verdi utan å fortolle, viss det er gåve. Kan ein då sno seg unna 200 kronersregelen? Hm....

ja, en kan få gaver opp til 999,99kr. Men en er da avhengig av at selger merker den som gave, at innholdet ser ut som en gave og at det ikke ligger noen kvitteringer etc i pakken i tilfelle den blir åpnet.

Furine sa for siden:

Takk Ferskenbeinet! Då er vi kanskje like langt, for Amazon sender info om innholdet på pakken, og den er jo ikkje akkurat presanginnpakka...

Jeg pleier å få sendt ting til en amerikans venn som deretter videresender til meg, så om du har den muligheten går det fint! ;) Evt om du finner tingene du vil ha på ebay? Der er det mange som er villige til å merke ting som gave...

Furine sa for siden:

Det er ein serie på dvd eg har tenkt å kjøpte på amazon, den britiske amazon altså. Men dei skriv på sida si at info om innhold blir skrive på pakken, og at ein sjølv må finne ut kva som er tollreglane for sitt land. Så då får eg heller ta den med i bagasjen, OM den kjem fram i tide.

vaskeklut sa for siden:

Husk at det kan bli surt om pakka åpnes i tolla likevel. Det behøver ikke nødvendigvis å gå så bra. Men nå er jeg tilhenger av å følge de der reglene da:o

nei selvsagt, det trenger ikke å gå bra! Men om en venn sender det til deg skal det mye til at det ikke blir godtatt selv om de åpner pakken altså! Sjelden jeg og beveger meg over 200 grensa, men av og til blir det sånn...

Så lenge den norske stat ikke har hevet 200 grensa siden 1975, så får jeg heller bare være ulovlig av og til, det er jo helt på tryne! ;) Hvor mye fikk en for 200kr i 1975 i forhold til nå?

vaskeklut sa for siden:

..Jeg formulerte meg dumt! Jeg mente at den løsningen med å be ebay-selgeren sende som gave og slik ikke alltid går bra! Å sende det til en venn som videresender må nå gå bra, tror jeg!

Nei, den trenger absolutt ikke gå bra, men gjør som regel det lell... ;)

Orkide sa for siden:

Kan noe hjelpe meg med hvordan man kan sittere 2 eller flere innlegg samtidig?:)

Anne sa for siden:

I høyre hjørne i hvert innlegg finner du en liten boks med "tødler" i. Merk av den i alle innleggene du vil sitere og trykk til sist på Skriv Svar boksen, nederst til VENSTRE. Da kan du redigere og ta ed det du vil fra hvert innlegg.
Ble dette forståelig da?:o
Lykke til!

kennygirl sa for siden:

Noen som vet hvor lenge tapetlim skal tørke før en kan male oppå? Står IKKE på embalasjen :(

Orkide sa for siden:

Takk Anne, det var jo enkelt:)

Mill sa for siden:

Standard er visst et par døgn, som et minimum...
Du kan se og kjenne på det om det er tørt.

Så sier i alle fall min kjære bedre halvdel, som har tapetsert noen meter i sitt liv. MANGE meter.

JEG derimot, aner ingenting om temaet. :p

vaskeklut sa for siden:

Hvorfor er det så vanskelig å få bort det psykiske sukkersuget? Det fysiske er borte for lengst, men jeg har stadig "lyst på" sjokolade eller kake eller sånn. Jeg kjenner at kroppen ikke vil ha det, men hodet vil. Hvorfor det? Hvordan får man det til å forsvinne?

Har dessverre ikke noe svar til deg, men jeg lurer på det samme :cool:
Falt utpå i går med sjokolade og boller, og selv om jeg jo raskt merket at kroppen ikke ville ha dette så ble alt spist uansett :eek:

TrillTrall sa for siden:

Snodig det der. Om det er sånn så sier jeg til meg selv:"Men har jeg egentlig lyst på det eller er det bare hodet mitt?" Og så spiser jeg f.eks. bær (har en del i fryseren fra egen hage, utrolig kjekt!) med eggedosis, eggedosisen blir tynnere med sukrin, men søt og god, istedetfor sjokolade. :)

Lava sa for siden:

Leser stadig om dere andre kvinner som får diverse sug, oppgang og slikt ved
menstider. jeg har ikke hatt mens på .. 14 år pga hormonspiral, men jeg lurer på om jeg kanskje kan ha litt slike plager likevel?
Om kroppen jobber i "det skjulte" og markerer denne tiden, selv om jeg ikke får mens liksom.. føler hvertfall at noen ganger er jeg mer hissig, mer godtesyk osv, uten at jeg egentlig før nå kom på at det kanskje har noe med perioden å gjøre.
Får notere i boka mi hvis jeg husker det neste gang det oppstår, og se om det kommer igjen med jevne mellomrom.
Men, altså, noen som har en mening om dette? :spent:

TrillTrall sa for siden:

Jeg går heldigvis ikke på noen form for hormonprevensjon, men har ikke noen slike sug allikevel, ikke øker vekten når mensen er i farta heller. :) Før jeg begynte på lavkarbo hadde jeg litt pms, men nå merker jeg ikke noe til det heller. :D Dessverre har ikke menssmertene blitt mindre. :(

Supera sa for siden:

Onkelen min har en hund som dyrlegen har sagt at de må være forsiktig med fettet til. Dyrlegen hadde sagt at milten holdt på å ta kvelden på grunn av for mye fett. Dette får jeg ikke til å stemme... Hvis milten gjør det samme for hunder som for mennesker, så renser den blodet. Som har fint lite med fettinnhold i maten å gjøre... Mistenker heller at det har noe med sukkerbitene de pleide å gi hunden? :geip: Sukker er gift for hunder, så DET høres logisk ut i mitt hode. Noen idéer?

vaskeklut sa for siden:

Gav de hunden sukkerbiter??:eek: Jeg tror jeg må si meg enig med deg. Tror også det kan ha mye med sukkerbitene å gjøre. I tillegg får hunden sikkert hundemat med masse karber i? :rolleyes: Jeg mener. Sukker er elendig for oss mennesker, da må det jo være omtrent katastrofalt for en hund? :confused: Stakkar bikkja.

Supera sa for siden:

Senest i går så jeg at de ga hunden rester fra middagen vår. Masse ris, litt salat, litt kjøtt og blandet dette godt sammen. Og de voksne satt der og sa at det var jo bare bra for hunden... Jeg ville ikke ta den diskusjonen akkurat der, for de hadde besøk andre enn oss også. Og ja, de har gitt alle hundene deres sukkerbiter, helt siden sekstitallet... Men har ikke sett noe til det nå heldigvis. Men altså, de fikk streng beskjed fra dyrlege om å gi hunden mindre fett. What the?

vaskeklut sa for siden:

Oh my. I mitt hode kan det der nesten oversettes til "la oss se hvor lang tid det tar for hunden å dø" :mad: Stakkar, stakkar hunden! Dyrlegen er sikkert kompis med Drevon og gjengen... Hvorfor i all verden gir de hundene sine sukkerbiter? Nå vet jeg ikke om onkelen din har barn, men tror du han ville putta i barna sine sukkerbiter? Tviler. Det er jo usunt med sukker.... :rolleyes:

Supera sa for siden:

Sukkerbitene var belønning og kos, og de fikk noen sukkerbiter hver dag. Og onkelen min er ikke mye sunn... Onkelen min har bodd hos Mormor hele livet, så jeg har vært mye med Onkel, og han fôrer hvem som helst med sukkerbiter. :geip: Hans egne barnebarn blir proppet fulle av sukker når de er innom. (Han har en datter fra ett kortvarig forhold). Og de var en tur til Sverige på mandag, og han kom hjem med 20 kg sjokolade, minst like mye annet godteri, pluss masse brus, øl og whatnot. Heldigvis spiser jeg ikke sukker, så jeg slipper blodsukkerberg-og-dalbanen. Han er en god og rund mann... Jeg prøver å hinte innpå at han kan prøve lavkarbo. Han er veldig flink til å lage enorme mengder kjøtt til middagen, så akkurat på det punktet er han lovende.

Den forrige hunden fikk hjerteproblemer og este ut noe helt sinnsykt plutselig. Alt var vann. De behandler hundene veldig bra altså, bortsett fra uvitenheten. Den hunden de har nå er så skjønn. En supersnill dachshund med masse energi som alltid vil leke eller kose. Ligger gjerne i fanget i timesvis (litt korte bein, så han må få hjelp til å komme opp i sofaen da :geip:). Hunden sover i senga til Mormor, helst under dyna. Men det passer Mormor fint, fordi hun er alltid så kald.

Orkide sa for siden:

Kjøpte cocosa i helgen, den med grønn etikett.
Lurer derfor på hvor mye bør jeg ta i en kaffekopp, og hvor mye pr. dag.

Har jo lest at det er flere her inne som bruker det i kaffen.
Er nemlig redd jeg får i meg for lite fett.

Gracella sa for siden:

En rimelig toppet teskje i en kopp kaffe. Ha gjerne oppi en skvett fløte og litt kanel :) Det blir yummi!!
Jeg har blitt fortalt at jeg kan spise ca 100-150 g fett om dagen, vet ikke om det hjelper deg, da :o

Orkide sa for siden:

Takk Gracella, da skal dette prøves.

Men tror jeg skal ta det en dag jeg har fri, har nemlig reagert på fett noen ganger før, så da er det greit å ha toalettet lett tilgjengelig:ja:

Cocosa (både den grønne og den brune..) er forøvrig veldig fint å tilsette i f.eks. tomatsuppe og gryteretter - spesielt godt hvis en liker kokossmaken, blir litt indiskinspirert :D

Om du ikker er vant til cocosa så begynn foriktig. Dyrekjøpt erfaring ;).

Sukkerbiter til hunder? :confused:! Hjelp! Hundene våre har aldri fått andre matrester enn kjøtt, de har blitt fôret med mat som Vom, og noe tørrfôr fra Eukanuba f.eks, stort sett. Belønning er griseøre etc. Vi har alltid hatt sunne friske hunder som har levd lenge.

Cherry sa for siden:

Jeg har ny pc med windows 7. Kjenner ikke at jeg blir vant til dette altså. Jeg greide å få oppgavene mine liggende på linje på oppgavelinja istede for sånne teite vinduer. Men hva i all verden er det som skjer når jeg plutselig under skriving får opp "favoritter" eller "logg" eller ett eller noe annet? Finner ikke ut hva jeg trykker på. Plutselig kan det komme grå bokser eller strek under det jeg skriver og bruker jeg backspace da, så forsvinner alt i boksen eller under streken.

Også irriterer det meg at det blir egen boks på oppgavelinja for msn sine aktiviteter, som tidligere i andre versjoner lå på oppgavelinja i msn-vinduet!

Oh what to do, what to do...:o

Rin sa for siden:

Er daikon det samme som rettich, og er dette igjen det samme som "japansk nepe"? :p

arnakristin sa for siden:

Hei,
Dette har ikke veldig mye greie på men fant dette på forumet:

…og dette på Wikipedia:
Daikon på Wikipedia en.wikipedia.org/wiki/Daikon

Som du ser av artikkelen finnes det flere typer Daikon en har gulrot fasong og en annen har nepefasong.

Rettich fant jeg ikke noe om, kan jo være Daikon reddikvarianten.

Tropika sa for siden:

Jeg lurte på om smoothies kan regnes som et måltid, som f.eks til frokost? Og, kjenner man eggsmaken mye? Jeg er overhodet ikke glad i egg, men føler jeg må ha det med i ketolysedietten.

Carisma sa for siden:

Ja, det er et måltid. Jeg blir mettere av det enn mange andre frokoster. :ja: Egget kjenner man ikke, jeg brukte lang tid på å tørre å prøve :) Jeg syns forøvrig noen dråper sitron oppi dekker smaken enda mer.

Tropika sa for siden:

PUH! Da er det jo enklere å variere frokosten noe..

vaskeklut sa for siden:

På mandag skal jeg til Sverige for litt "harryhandel". Hva burde jeg kjøpe av lavkarbomat? Som er billigere der, altså. Jeg har ikke altfor mye penger, så vil helst få mest mulig for pengene, derfor går jeg til dere, O' vise lavkarbere :D

PS. Det tar ca to timer å kjøre hver vei, frysevarer er utelukka :p

Carisma sa for siden:

Frysevarer holder et par timer i sånne poser, men enda bedre er det å låne en kjøleboks. Da holder de 4-5t hvertfall.

kennygirl sa for siden:

Takk for svar :) Klarte ikke vente et par døgn, så mala dagen etterpå... Virka tørr og det ser ut som det gikk bra. Endelig ferdig å pusse opp soverommet :)

arnakristin sa for siden:

Denne tråden gir mange gode tips:
Hva handler lavkarbere på harrytur i Sverige

Jeg har også over to timer fra grensa og hjem og jeg kjøper frysevarer, det går kjempefint med kjølebag.

Mill sa for siden:

Bare hyggelig :)
Og gratulerer med nytt soverom! :D

vaskeklut sa for siden:

Om man skal søke om økonomisk sosialhjelp, har de på NAV da lov til å be om å få se transaksjonene på kontoen til vedkommende? Altså, Jeg vet mange ofte får beskjed om å ta med "bevis" på bankkontoen(e)s saldo, men kan de kreve å se kontoutskrift hvor det står detaljer om de forskjellige transaksjonene? Og, kan de evt spørre en ut om de transaksjonene for å få vite "hvorfor" man har brukt penger på det man har? Sånne ting?

Jepp! De skal ha kontoutskrift for de siste tre måneder fra alle kontoer du har, samt at en hver krone som kommer inn regnes som inntekt, uansett, og dette går inn i et totalt regnestykke som angir om du skulle ha hatt penger i dag i forhold til satsene deres, som f.eks er 5600 (om jeg ikke husker feil) i livsopphold, det vil si etter at utgifter for bolig (leie og gjennomsnittlig strøm) er dekket. Jeg vet, det er et overvåkingssystem uten like.

vaskeklut sa for siden:

så jeg må rett og slett sitte der og forsvare transaksjonene mine? fy faen jeg gruer meg nå.

Det hjelper nok ikke å forsvare dem, gitt. Jeg har prøvd, tro meg. Det har gått i alt fra strikkesokker jeg har solgt, til penger mamma har sendt til meg når jeg har vært blakk, og det festligste var da jeg solgte trekkspillet mitt til pappa (som han i et øyeblikk av galskap syntes var en god idé å gi meg i julegave for tjue år siden). Jeg måtte jo bare spørre saksbehandleren om hun seriøst anså det å selge trekkspill som fast inntekt. Hun trakk litt på smilebåndet, og sa at, jo, dessverre. Det er sånn de gjør det. Det er nesten uansett hvor hyggelige de er, paragrafryttere fra h****e der, mulig de ikke tør annet. Jeg mistenker at politikken deres er å unngå i størst mulig grad å få nye brukere.
Jeg håper jeg ikke tar fra deg motet nå, for det kan være du er heldig, og at det er mulig du får hjelp i Trondheim (det fikk jeg for ti år siden, men kunne jo vise til NULL og NADA inntekt siste tre måneder), men dette er nok dessverre helt vanlig praksis. I tillegg skal de ha leiekontrakt, ligning (ikke bare den vanlige, men en spesiell du må be om fra ligningskontoret), og bevis på at du har tatt ut goder som feriepenger, at du ikke har bil eller andre ting du kan selge først. Og mulig enda mer papirere jeg ikke husker i farten.
Nå vet jeg ikke hvilken situasjon du er i nå, men det er mulig du har bedre sjanse til å få bostøtte f.eks?

vaskeklut sa for siden:

Vel, helt ærlig så forsvant vel siste rest av mot. Jeg aner ikke hva jeg har krav på, det eneste jeg vet er at jeg ikke har penger snart, sannsynligvis ikke får studielån til høsten, og at jeg ikke kan jobbe på en stund (får heller ikke sykepenger, fordi jeg ikke har skikkelig dokumentasjon. vikarbyrå og jævlig lang historie) på grunn av tennisalbue. Hu-føkkings-rra.

Åh, nei! Beklager, altså. Merker jeg blir litt overivrig, nettopp fordi jeg har så dårlige erfaringer, så det rykker litt i sinnamuskelen. Men dette er ikke den verste historien forsåvidt. Men du, jeg anbefaler deg på det varmeste å prøve å snakke med Nav. Du kan få dagpenger, med en mulig karenstid på åtte uker, med mindre du får legen din til å skrive en erklæring om at skaden din er arbeidsrelatert. Jeg fikk årna det sånn en gang i tiden. Og dersom hun/han gjør det, så slipper du å tape noe mer enn tre dagers egenandel med inntekt. Behandlingstida på dagpenger er heller ikke mer enn ca fire uker. Når du først får dagpenger har du faktisk også rett på sykemelde deg, da fra Nav som "arbeidsgiver". (Jada, jeg har vært uten en vinternatt med Nav før ... :o).

PS: Oh no! Nå har katta dratt inn enda en småfugl! :(

PS: Dagpenger er ca 63% av inntekta, om du da blir sittende igjen med veldig lite penger kan du søke om bostøtte (så lenge du ikke deler bolig med noen som har høy nok inntekt, det gjelder like mye samboere som folk du bor i kollektiv med).

vaskeklut sa for siden:

HEhe, det går bra. Sist jeg var der fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde krav på dagpenger, fordi jeg hadde tjent for lite i fjor.. (hvem faen med vettet i behold klarer å studere fulltid OG jobbe så man tjener dritmye? ikke jeg, kudos til de som klarer det!) Jeg skal dit i morra tenker jeg, og heldigvis skal ikke jeg til det kontoret som er verst i byen. Får høre hva de sier, men håper nå virkelig ikke de mener at studielånet som ble utbetalt i mai skal rekke hele sommeren pluss litt til. :mad:

vaskeklut sa for siden:

Hahaha, seriøst?! Mener de at roomiene mine skal betale husleia mi i så tilfelle?! Erremulig. Aldri i verden om de kommer til å gjøre det :S

(ufint med den fuglen og katta, forresten!)

Åh, sånn å fortså! Har du studert i mer enn tre år? For jeg vet de kan ta gjennomsnittet, men det blir vel fortsatt ikke så mye. Hmmm ... Kinkig. Men ja, ta en prat med dem i morgen, og om de mener de ikke kan hjelpe deg, så krev å få snakke med noen andre, f.eks Nav Trygd. Du har krav på hjelp, det er bare ikke alltid like lett å vite hvilken instans man skal henvende seg til i den enorme jungelen ...! Men jeg vil også anbefale deg å ta en prat med legen mtp skaden din.

Ja, man kan jammen lure. Jeg bodde i en leilighet med ei venninne, og da hun flytta fikk jeg i hurten og sturten inn en fyr som tjente sykt mye penger. Hva skjedde? Jo, jeg mista bostøtten min. Haha. Jeg hadde aldri møtt fyren før han kom på visning en gang. Byråkrati er veldig underlig, og veldig lite menneskelig til tider.
Og når jeg tenker på det, så er det mulig man ikke får bostøtte eller dagpenger i det hele tatt så lenge man er student. Åh. Vanskelig altså.
Jeg klarer ikke å huske på stående fot, men det skal finnes noen som har laga en bok som kalles (eller heter) Jungelboka, som forteller deg alt det Nav ikke forteller deg. Skal poste her omgående når jeg finner den. Jeg har selv tenkt å søke penger for fordyret kosthold. Om det er fordyret, tja, men jeg kan jo ikke spise makaroni med ketsjup selv om jeg lever under fattigdomsgrensa, for da blir jeg syk. Så jeg skal gi det et forsøk!

Puh, de var visst ikke en fugl, men en møll, faktisk!

vaskeklut sa for siden:

Jeg har studert i mer enn tre år ja.. Bruker litt lengre tid enn normalt på bacheloren min av diverse grunner. Pluss at jeg skifta studie. Hm. Om vedkommende ikke sier at "jada, du skal få hjelp", men heller det omvendte, skal jeg da bare be om å få prate med noen andre? Jeg regner med jeg blir sendt til trygd med en gang, det var iallefall det jeg ble sist, da jeg snakka med damen i resepsjonen... Ja, jeg får ringe og bestille meg en time (som jeg må bruke penger på! argh.) Uæh.

Ja, det er vel sikkert trygd du blir sendt til. Men du skal da ikke behøve å bestille time? Det som er praksis her i byen er at du tar med deg id og husleiekontrakt og går på sosialen, de tar en kopi og så setter de opp en time for deg.

vaskeklut sa for siden:

Hjelpes!! Jeg bor sammen ei som tjener grovt mye. :S Ja, jeg har jo og fordyret kosthold, men jeg har ikke snakka med legen om det, fordi jeg vet hu ikke er begeistra for lavkarbo (hun og), men jeg vil egentlig ikke skifte, fordi hu er så ålreit ellers liksom.. Si fra om åssen det går med den søknaden da, jeg er spent!

Møll? Det må ha vært en dævla svær møll.... :S

vaskeklut sa for siden:

Bestille time hos legen....! :D Trenger ikke husleiekontrakten hos legen, såvidt jeg vet.. :D Kom på nå at husleiekontrakten kan bli spennende. Vi står tre stykk i den.. dvs at totalsummen deles på tre oss i mellom.. Ånei. De kommer til å pirke på det.

Jeg går til spesialist i kvinnesykdommer som heldigvis tar egenandel, hun er hundre prosent lavkavborboorientert og jobber bl.a tett med Sofie Hexeberg, så jeg er ikke i tvil om at hun kan skrive en erklæring. Hun har jo også gitt meg diagnosene jeg visste jeg hadde/fortsatt har. Så jeg er jo heldig sånn sett, da :o.
Det skal jammen ikke være lett, altså. Håper det årner seg for deg!

Hvis alle tre står nevnt som leietagere i kontrakten, så tror jeg det vil bli ditt minste problem på sosialkontoret :o.

vaskeklut sa for siden:

javel? :S

Og, hehe, jeg er nærsynt, det er mørkt, og jeg så katta komme løpende inn og rett uti gangen med noe som jeg hørte flaksa noe veldig. Nå har den vel avlidd, og katta ligger fornøyd og strekker seg på sofaen :p.

Nei, det jeg mener er at det er nettopp det med "inntekter" er det de er mest pirkete på. Dessuten risikerer du dessverre å få nesten 800 kr mindre fordi du deler husrom med noen ... :o. Ja, jeg vet, dustete. Argumentet deres var at da deler man jo ting som internett og avisabboer. For det utgjør 800 spenn, right :cool:. Nei, nå skal jeg slutte å ta motet fra deg. Jeg har bare blitt en hardbarka Nav-kyniker ...

Hei - den boka om våre velferdsrettigheter (NAV mm), heter Jungelhåndboken og gis ut av Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon.
Les mer på denne linken; www.ffo.no/no/Rettighetssenteret/Jungelhandboka/
Der er det mulig å laste ned 2009-versjonen, mens 2010-versjonen kan bestilles.
Vil anbefale å få tak i 2010-versjonen, da det jo som kjent stadig skjer endringer i stønadsordningene.....

Boka koster 190kr + porto

Lykke til hos NAV :klem:

Cherry sa for siden:

De skal ha kontoutskrifter for de siste tre mnd men det har ikkke lov til å legge gamle transaksjoner til grunn for dagens vedtak. Dvs at de kan ikke nekte deg stønad pga hva du brukte penger på i forrige måned.

Nei, ikke hva du brukte penger på, men alt (alt!) som kommer inn på kontoen ... :o.

Cherry sa for siden:

Søkte sosialhjelp en måned for noen år siden. Det var aldri noe problem. Jeg hadde 585 kroner i fast (! hehe) inntekt og ingenting annet lissom, og fikk fremdeles full stønad, hehe. Fikk det på dagen også. Det er jo mulig det var fordi jeg faktisk la ved alt av papirer med søknaden ned til min siste krone og kontrakt og utgift og ett laaaaaaaangt vedlagsbrev til søknaden.

Nå har jeg 610 kroner garantert resten av livet. Hehe. DET blir man jo rik på. Tror jeg skal søke om forhøyet grunnstønad. Lov å prøve seg. Er jo greit med penger man får i tillegg til lønna.

Karissima sa for siden:

Er det noen har som har prøvd å smøre tomat på soleksem ? Har hørt at det skal hjelpe.

Gracella sa for siden:

det hjalp ikke meg :(.
Det som hjalp, var å begynne å spise kalsium, men det må man begynne med ca 3 mnd før man skal i solen... Regner med at det ikke hjelper deg mye nå, huff. Soleksem er noe herk!!!:mad::mad::mad:

Karissima sa for siden:

Dumme meg . Lot være å smøre meg 1 dag da jeg skulle være i solen bare en kort tid og det var alt som skulle til :mad: Kan jo prøve tomat eller yougurt og se om det hjelper hvis ikke får jeg heller smøre meg med tålmodighet :lol: og se om det forsvinner snart.

Orkide sa for siden:

Lurer bare litt mere ang. cocosa.
Er dette en erstatning til omega 3 om du tar det hver dag?

Info om Cocosa finner du her: soma.no/produkter/cocosa
Slik jeg tolker dette, så er ikke cocosa nok som erstatning for omega 3 - men kanskje jeg leser dette feil :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Det er noe stooooort og gult oppe på himmelen og det kjennes ut som om det kommer varme fra den! :eek: Noen som har peiling på hva det kan være?? Har sett noe lignende før, men det er leeeeenge siden. :rolleyes:

vaskeklut sa for siden:

UFO!!!!:eek::eek:

Hvorfor er vekta mi gått opp når jeg har spist riktig og kutta ut partystopperne? sukk (den som nevner målebånd knurrer jeg til, det er ikkeno resultat der heller)

Carisma sa for siden:

Fordi kroppen samler vann som en svamp om dagne? Det gjør hvertfall min, helt uten noen åpenbar grunn.....

vaskeklut sa for siden:

Hmmm. Okei, det kan jo være. Kanskje det har noe med de der hundedagene? :D:confused: Itj veit æ som vi sier her. Jeg får fortsette, så får vi se hva som skjer!

Carisma sa for siden:

Noen som har tips til bøker å lese på stranda? Skal være borte i 14 dager, så trenger minst 5-6 bøker!

Kitt sa for siden:

Hva liker du å lese, da?
David Baldacci skriver en lett fornøyelig type krim/thriller jeg syns er ypperlig ferielektyre! :D

Carisma sa for siden:

Jeg liker å lese variert egentlig... Så krim/thriller er bra og notert! :ja: Gjerne med litt surrealistisk nerve.
Ellers gjerne en god chicklit eller annen lett og humoristisk.
Men tror ikke jeg orker flere bøker om unge fortvilte menn med hang til kommunist-tankegang :D (Ala "jeg forbanner tidens elv", "Lasso rundt fru luna", og alt av Dag solstad) Og tunge slektssagaer er vel heller ikke meg. Med unntak av Vindens Skygge/Engelens Spill, men de har jeg jo lest.
så langt har jeg tenkt å ha med Hotel New Hampsire (enda ikke fått lest noe Irving, så tenkte å begynne nå), og bok nr 2 i Stockholm Noir serien av Jens Lapidus.

Gracella sa for siden:

Det er sikkert noe skummelt, hold deg innendørs til det blir borte, hehe :D

Å, John Irving! Lettlest og herlig absurd! Hotel New Hampshire er en av mine favoritter, sammen med A Prayer for Owen Meany, og seff, The World According to Garp. Liker du Irving er veien kort til Paul Auster! Litt mer intrikat enn Irving, men fantastisk absurd og kløktig :).

xtra sa for siden:

Jeg leser Bill Bryson akkurat nå. Han skriver ikke romaner, mer "faktabøker"/dokumentar, men det er fantastisk morsomt skrevet, og en fin avveksling fra det å lese sammenhengende romaner (noe som ikke funker så godt for meg nå, ettersom jeg sitter i et større skrivearbeid selv). Lett å legge fra seg, lett å ta opp igjen litt senere. Tror ikke det spiller noen som helst rolle hva man leser av Bill Bryson, han er like morsom uansett hva han skriver om.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.