Spiser mindre søtningsmidler og karber enn før.....
Innimellom, men ikke hver dag :) Akkurat som før.....
Jammen, da burde det jo vært det samme de to helgene jeg har levd litt mer høykarbo også? Jeg har også gått på 2 antibiotika-kurer siden jeg begynte på lavkarbo, begge gangene har jeg hatt sprekker og vært helt fin i magen - men tilbake til diare og luft så fort jeg lever lavkarbo igjen.... Og nå går altså bare vekta opp i stedet for ned - med akkurat det samme kostholdet som jeg har hatt hele veien.....I tillegg har jeg også hatt vondt i halsen nå siste uka - ikke sånn som ved forkjølelse, men vondt......
:lol: billig som fy, hvertfall når det gjelder rødvin, så den prøver jeg å holde meg unna...
Takk, denne hadde jeg helt glemt av! :heia:
Klarer desverre ikke løfte bena fra gulvet, når jeg ligger på rygg pga smerter i korsryggen, men takk for tipset, kanskje jeg kan prøve en annen gang :)
Det var vel mer modellen, den jeg kjøpte var svart og hvit-pepitarutete, og den var på salg, og jeg tror de kun hadde 80 cm og nedover ... Men jeg vet det har kommet en del sånne bustier-bh-er de siste årene.
Jeg ble selv målt på Lingerie Lounge på Steen og Strøm for et par år siden. Jeg, slasken, følte meg litt mistilpasset sammen med de fine damene i typ chanel-drakter og perlekjeder, men jeg ble gledelig overrasket, for de var de søteste i verden, målte og styrte, og tok hensyn til budsjettet mitt, sjekket at ting satt bra etc. Og så trøstet de meg da jeg begynte å gråte fordi jeg ble så glad over at jeg hadde gått ned fra 100D til 85C ...! :)
LaLina på St. Hanshaugen er også veldig søte har jeg hørt.
Husk på at de som jobber der som regel har pupper selv, og vet at dette er en privat og følsom ting. Det er sikkert greit å si at du er sjenert, men om du klarer å legge det til side så har du sjansen til å få unik hjelp. Det er ikke alle som egentlig vet bh-størrelsen sin heller, og får en positiv overraskelse over hva en bh i riktg størrelse faktisk kan gjøre med hylleseksjonen :D.
Jeg fikk nettopp målt meg på Debenhams i London og fikk meg en aldri så liten overraskelese på hvilken størrelse jeg er. Har fått bekreftet det her hjemme også og med riktig bh sitter puppene høyere enn noen gang før. Dessuten ser det ut som om jeg virkelig har pupper og ikke bare mage, så nå strutter jeg rundt med skikkelig kløft for første gang i mitt liv :D
Synes også det var litt flaut å bli målt og få puppene håndtert av en vilt fremmed, men de er så utrolig profesjonelle (ihvertfall de aller fleste plasser) at det gjorde ikke så mye. Dessuten er resultatet så bra at det var verdt å få gjort det :p
Eg handlar bh på postordre, eg. Det skulle ein vel tru er eit sjansespel utan like, men eg har blitt 1000 gongar meire nøgd med kvalitet og passform med BHar frå Miss Mary enn noko eg har funne i butikken. Og det at dei har svært mange storleikar er jo unekteleg eit pluss, utvalget i vanlege butikkar stoppar før det passar meg...
Compeed. Men hugs å varme dei godt opp i hendene før du har dei på, og legg handene på etterpå for å gi dei ein ekstra sjanse å lime skikkeleg. Gi føtene eit godt fotbad først kanskje, la dei få kvile litt?
Compeed, ja. Works like a charm.
Men prøv også å ligge med beina litt høyere enn vanlig i natt, for sår på beina kan være svært vonde, og hvis du får drenert beina godt kan dette lette på smertene.
Men bare så det er sagt:
Jeg har gått i samme fella (nye støvletter + lang dag), og det er ingen skam i det!
Hva gjør vi vel ikke for fabelaktige sko :D ;):cool:
Dette er muligens et spørsmål med en latterlig åpenbar og logisk løsnng, men jeg spør likevel; Hva er den enkleste måten å overføre filer jeg skal spare på fra den gamle til den nye pc-en min? Er det så enkelt som en dobbel usb-kabel, en ethernetkabel, kanskje, eller er det lettere å gjøre det over nettverket? Det er snakk om i hvert fall hundre gig med bilder, musikk og diverse annet småplukk.
Jeg pleide å bruke en krysset tp-kabel til sånt (ca femti kroner på clas, om det må anskaffes) - skjønt nå begynner det å bli veldig lenge siden jeg trengte å gjøre noe sånt (dytter gamle harddisker inn i nye kabinett, heller). :p
Det siste blir nok en smule vanskelig når det for det første er snakk om lapperter, og når det for det andre er en 120 gb i den gamle og viduuuunderlige 500 i den nye!
Jeg har ikke fått den nye ennå, da.
Men tp-kabel er jo det samme som ethernet-kabel, er det ikke?
En UTP (Unshielded Twisted Pair) kabel kalles ofte for ethernetkabel, ja.
Men husk Photo, at den må være krysset, som 157cm skriver (de har ofte røde plugger), hvis du skal bruke den rett fra en maskin til en annen uten en hub/switch/router imellom. Ved bruk av en av de nevnte boksene bruker du en vanlig kabel. :)
Åh, ok! Men da er kanskje det letteste å rett og slett bare gjøre det over nettverket. Jeg har oppretta hjemmenettverk på denne pc-en, så det burde jo gå hvor lett som helst. Kom på nå at mine eks-samboer gjorde det, for å hente musikk fra pc-en min da han kjøpte ny.
Så lenge du har ledig ip adresse på samme nettverk kan du sikkert gjøre det over nett ja :ja:
Eller så kan du bruke en ekstern harddisk (Sikkert en nerdevenn som låner bort).
Det er en sannhet med modifikasjoner... For det kommer an på om du har noen adresser ledig. Hvis man f.eks bare har en trådløsruter og en pc på nettet kan man gi den en ip-range hvor det ikke er mulig å ha mer enn to elementer pålogget samtidig. Det er evt en ekstra sikkerhetsgreie i tillegg til passord. Men det er veldig få som setter opp et så lite nett.
Luking.. Eller om du ikke makter å spa opp og solde bort hver bidige rest av røtter fra kveke, skvalderkål og løvetann; brakking! Dekk jorda med aviser og bark, eller presenning etc, og la det ligge i et år, helst to..
Kjøp en dunk plenrens. Den er litt dyr, men tar alt av ugress. Iallefall gjorde den det hos meg i fjor sommer. Det ble bare grønne gresset igjen! :heia:
Jeg hadde den plenrensen på kommunen sin plen rett utenfor huset vårt. Det var FULLT av løvetann som spredde seg over til vår hage. Når jeg kom hjem fra ferie er det nesten ingen løvetann igjen, kun gress! Veldig fornøyd! Om du holder dyrene borte fra plenen noen dager så burde det gå fint. Ellers får du luke!
Jeg har lest at mange skriver at det er vanlig med småblødninger på ketolyse. Selv hadde jeg mensen siste dag på søndag som var, da hadde jeg hoppet over en måned før jeg fikk den.
Har spist ganske ketogent i uken som var slik jeg gjør hele tiden. Lørdag, som nettopp har vært, har jeg skeiet ut med is, jordbær, potetgull og sjokolade fordi jeg har feiret bursdagen min. Er litt oppblåst i magen, men ikke noe ille Det mest interessante merket jeg nå når jeg skal legge meg. Nå har jeg begynt å blø igjen - rent og friskt blod. Og det etter en høykarbo kveld av dimensjoner. Hadde det vært etter en kjempeketogen dag ville jeg skjønt det.
Har også litt små smerter nederst i magen som jeg ofte har under mensen, men kan selvsagt være pga karbene.
Flere som har opplevd dette? synes det er så rart når det kun er en uke siden sist.
( Jeg er forøvrig ikke gravid, så det er ikke abort eller noe slikt)
Jeg har gått på ketolyse i snart tre uker nå og jeg har også hatt en del diaree, men ikke hver dag. De dagene jeg har vært mest plaget har vært dagen etter dager da jeg ikke har spist noe korn (kun kjøtt og salat) i det hele tatt, tror jeg. Da jeg var på helgetur, forige helg, måtte jeg ty til en Atkins-bar for dagen (en sånn med korn i) og da var magen helt fin. Jeg kom tilbake fra turen og vips, på an igjen med diaree over flere dager. For noen dager siden spiste jeg en halv Atkins-bar igjen og da var magen fin igjen dagen etter. I går spiste jeg mikro-brød med div. korn/nøtter og i dag er jeg fin igjen i magen. Jeg er langt ifra sikker på om teorien min er vanntett, men jeg skal prøve å spise dette brødet til frokost en periode og se om ingen korn kan være årsaken til diaree. (Hvis jeg tenker på det, så er det kanskje ikke så dumt da korn har en evne til å suge til seg væske...)
Jeg har derimot blitt mye bedre i magen generelt sett. Dvs. jeg var ekstremt mye plaget med luft og luftsmerter før. Bare jeg så på salat og grøntfor begynte magen min å jobbe som en treskemaskin. Nå der i mot kan jeg spise så mye salat jeg vil uten så mye som en rap. Det romler litt av og til, men det er akkurat som om luften forsvinner av seg selv uten hverken raping eller det som verre er... :-D (Sorry...:-))
Vel, jeg har bestemt meg for å prøve ut korn-teorien min, men hvis jeg ikke finner ut av det, tror ikke jeg at jeg orker å gå på ketolyse. Å ha diaree sånn hver dag - annenhver dag er ikke noe kjekt. Blir liksom litt hemmet, ihvertfall blir jeg det...
Hmmm, interessant :) Jeg blir heldigvis ikke så hemmet av diareen, men lufta gjør jo at jeg har mye vondt - men det har jeg alltid hatt, så tenker ikke så mye over det :) Jeg hadde bare trodd at magen skulle bli bedre når jeg har levd ketogent så lenge - det er jo over 10 uker nå, men, så lenge vekta går nedover så holder jeg ut, for den har ikke gått nedover på noen annen kostholdsfilosofi......
I går var jeg på cocktailparty, og verttskapet sparte ikke akkurat på innholdet i drinken! :rolleyes: Og jeg fikk da innpå en 6-7 stk, minst. Men likevel merket jeg INGENTING! Var helt klar i hodet, stø på beina, ikke noe mer pratsom enn vanlig.. ja, rett og slett mer eller mindre sober. Dette kunne aldri skjedd på høykarbo, da gikk jeg i bakken av et par drinker. Hvorfor er det sånn? Har opplevd det før også, sprit funker ikke på meg når jeg er i ketose. Vin deriomot.... :flau:
Haha, jeg må bare si noe... Altså, nå har jeg spist dette mikrobrødet med flax seed (knuste linfrø og mandelmel) i to dager. Magen min er bedre, men i dag har jeg jammen vært på do 3 ganger allerede, dog ikke diaree. I dag har jeg også vondt i magen og litt mer luft enn vanlig... Akk ja... Ser ikke ut for at det blir mer skikk på magen min nei.... Mulig jeg går over til Grete Roede hvis magen min fortsetter og jeg heller ikke går noe nevneverdig ned i vekt (har nok gått inn i cm. det merker jeg på buksene...:-)) På Grete Roede går jeg ned 1/2-1 kilo i uken, det vet jeg, men der er jeg også veeeeldig mye sulten og altfor mye mat som er fy, fy. Vel, jeg skal holde ut litt til, ihvertfall til jeg skal på jobb igjen på onsdag! :)
Farlig og farlig... det kjem jo an på kor dårlig kjøttet har blitt. Viss det er gått så langt at du blir dødsens av å ete det ville maten neppe friste å spise heller! Som regel er det vel mest milde formar for mage-tarmbesvær ein opplever.
Generelt sett, dersom det smakar dårleg, lukter og ser dårleg ut (er blitt sleipt osv) så er det ikkje nokon god idè å ete det. Det er jo berre sunn fornuft. Uåpna pakker held seg stort sett bra ei stund etter datoen, har pakka vorte åpna kan du ikkje rekne med at varen skal halde seg lenge. Mjølkesyrebakteriene startar å jobbe fort!
Bacon er vel ikkje det verste heller, det er jo "langtidskjøtt" - men kjøttdeig og farser skal du vere veldig forsiktig med å bruke lenge etter dato fordi det mykje lettare kjem bakterier til inni kjøttet når det blir malt.
Mjølkeprodukt derimot kan halde seg leeeeeeeeeeeenge etter datoen i uåpna pakning, og tommelfingerregelen der er at om det ser ut, luktar og smakar normalt, så er det bra. (Eg åpna ein kartong fløte her forrige helg som hadde dato sist i mars. God som ny.)
Ok, kanskje ikkje "kort" enkelt svar, men håpar det var nyttig likevel.
Du må ikke ta noen vaksiner for å reise til Egypt, men jeg ville kanskje ha tatt drikkevaksninen mot kolera (turistdiaree). Jeg vet det er mange som tar den før de reiser til både Tyrkia og Egypt iom. at det er landene som ligger på topp når det gjelder magebesvær.
Dyrt og dyrt. Ingen hindring, jeg brukte tusen spenn på kalk,gjødsel og plenfrø i dag. Her sløser vi :p
at jeg er lemster i ryggen etter å bært på 30kgssekker i timesvis. Det setter ting litt i perspektiv, ettersom jeg har gått ned 1 sekk + litt over en halv sekk til. Det er j**** tungt det skal jeg si deg:p
Hvis man er av de som er veldig forsiktig med hva og hvor man spiser til enhver tid, også her hjemme i Norge ville jeg nok tatt den. Men hvis man har et normalt avslappa forhold til mat, og lar kroppen bygge opp et visst immunforsvar blir man som regel ikke sjuk.
Jeg og sambo var ikke hyseterisk forsiktige med noenting og har som sagt vært der 2 ganger uten å bli dårlige av noe slag. Broren min og sambo er i overkant speptiske til alt (både her hjemme og i utlandet) og hun endte med diare og legebesøk + utslått i en uke.... (Hadde tatt vakse OG tabletter). Så jeg tror det er viktigere å lære kroppen å takle sånt.
Jeg har vært i India og jeg har vært i Japan. I India var jeg ekstremt forsiktig med hva jeg spiste fordi jeg visste at sjansene for å bli syk var ganske store. I Japan spiste jeg absolutt alt, til og med rå egg, fordi jeg visste at sjansene for å bli syk der var små. Jeg ble ikke syk noen av stedene, men jeg skal love deg at det var mange som ble syke i India fordi de IKKE passet på hva de spiste. Selvfølgelig var det noen som ikke ble syke, selv om de ikke passet på, men kanskje de ikke spiste det samme som de som ble syke? Jeg tror at hvis mat er bedervet, har amøber (fysj og fy, dette finnes i vannet i India og mange andre land, og du blir aldri kvitt de) osv... så blir man syk uansett om man er "hardbarket" eller ikke.
Så lenge Egypt og Tyrkia er på topp når det gjelder antall folk som blir syke, så ville nå jeg vært forsiktig. Statistisk sett er det større sjanse for å bli syk der enn i f.eks. Sverige. Dette vet de fleste, allikevel ligger de to landene på topp.
Cec1973 og Flippy: Ikke gi opp riktig enda. Dere må gi kroppen tid til å venne seg til å jobbe uten fiber. Vi trenger strengt tatt ikke fiber, men vi er vant med å spise mye fiber på høykarbo. Og jo eldre man er, jo lengre tid tar det for kroppen å omstille seg. Men hvis du har mye problemer, så ville jeg tatt en gradvis forandring i kosten.
Og flere av de kunstige søtningene oppfører seg som fiber i kroppen (for lange molekyler til å bli tatt opp i kroppen). Atkinsbar klarer kroppen min fint, men en hvilken som helst annen sukkerfri sjokolade og jeg får diaré og masse, masse gass etter noen timer. Det blir kanskje ikke like ille hvis man er vant med å spise brøderstatninger og slikt, men det gjør jeg så godt som aldri.
Så mitt råd er vel egentlig da å prøve å spise en del brøderstatning på lavkarbo en periode og så trappe ned på det. Med f.eks. linfrø. Linfrø er 1/3 fiber.
Sist vi var i Egypt tok mannen min og barna denne drikkevaksinen. Jeg tok den ikke fordi homeopaten min sterkt frarådet det. Iflg. henne drepte vaksinen bakteriene i tarmen, og det var fritt fram for "fremmede" bakterier å flytte inn. Har ikke peiling jeg, men det var slik hun forklarte det. I alle fall: Mannen min var stort sett dårlig hele tiden mens vi var der, og så spiste han et eller annet og blei ENDA dårligere. Fikk diverse medisin der nede og gikk på to antibiotikakurer i etterkant. JEG som ikke tok noe var helt fin, og vi spiste jo stort sett de samme rettene. Barna hadde heller ikke problemer og de tok jo denne vaksinen. Neste gang vi skal et sted det er aktuelt tenker jeg at barna også dropper denne vaksinen.
Ja, det er det jeg har funnet ut at jeg må. MEN jeg har jammen hatt mye vondt i magen i dag, selv om jeg ikke har hatt diaree.... Har heldigvis ikke så mye luft i magen, bare vondt. Lurer på om mikrobrødet mitt kanskje ble litt for kompakt i dag, kanskje det er det? Får prøve med litt mindre "mel" i morgen. Krysser fingrene for at det går bedre da! Det var forresten FANTASTISK deilig å spise noe som likner på brød med litt pålegg.
Moren min tåler alt og spiser alt, men hun ble utrolig dårlig i magen i Egypt!:eek:
Med 7 dagers ferie, er det utrolig surt å tilbringe 3 av dem på hotellet i nærheten av et toalett!:p
Men hva som hjelper hvem, nei, det tror jeg nesten bare går på flaks!;)
Tenkte mest på det Carisma sa om at om man var litt hysterisk til vanlig, ville man bli syk uansett. Mamma var nok forsiktig i Egypt, men hun er ikke akkurat av de kresne sånn til vanlig!
Levde under krigen og spiser alt som ikke er irrgrønt og går av seg selv!:p
Og hun har ikke blitt syk i utlandet andre steder, hverken Tyrkia, Thailand eller Kina!:)
Takk for det, nei, jeg gir ikke opp når jeg først har funnet noe som funker :) Diare bryr jeg meg ikke om, så lenge jeg har en do i nærheten - og det har jeg stort sett......og det er ikke sånn direkte plagsomt heller, er jo bare 2-3 ganger om dagen :)
I dag er jeg bare strålende fornøyd med vekta, selvom jeg vet den ikke holder seg neste uke, for da skal vi på familiecamping og jeg vil gjerne spise litt is og pizza sammen med unga :)
Kanskje har kroppen litt godt av en ukes middelskarbo, etter 11 uker (nesten) i ketose? Noen som vet om jeg risikerer å ødelegge forferdelig mye da :confused: Er jo nesten i mål, så er litt skeptisk til å ødelegge, samtidig er det sommerferie med unga bare en gang i året, og de er litt lei seg for at jeg forsaker så mye godt.......
Hvorfor er de lei seg? Er det du som har fortalt at du forsaker enkelte matvarer eller har de funnet det ut selv? Jeg har litt vanskeligheter for å se at det kan være viktig å spise det samme/sammen med ungene, men så har jo ikke jeg unger heller da. Jeg kan ikke se heller at det er så mye å forsake. I verste fall kan du risikere å bli knall dårlig og da er jo ferien skutt i alle fall ;)
Bruker man den analogien at det ."er jo bare.." så kan man havne fort ut, fordi det er jo også bare påske en gang i året, og jul en gang året, lørdag bare en dag i uken, og plutselig sitter man der med verdens beste lureunskyldninger.
Straks du inntar karboene i isen og pizzaen vil kroppen slutte å forbrenne fett og gå over til å forbrenne karbohydrater. Det er mulig du går opp 1-7 kg på en uke. Det meste vil da være vann.
Noen som vet hvor lenge vanlig Jotun lady må tørke før jeg kan ta andre strøk? Det står ingenting om det på spannet. Det er ca. en time siden jeg ble ferdig med første strøket nå, og det kjennes helt tørt.
Det er vannbasert maling kan jeg tenke meg? Jeg mener at vi ventet i ca. 4 timer, men det var på jobben min og vi var ikke så nøye med om hvor lenge det skulle vare.
Ok, takk! :) Da rekker jeg å bli ferdig i dag, og det er jo fint for en utålmodig sjel! Da stikker jeg en tur på Jernia og kjøper en gardintrapp til neste runde mens jeg venter.
Jeg skjønner ikke helt denne, jeg. Smaker isen deres dårligere fordi DU ikke spiser is?
Nå vet ikke jeg hvor gamle ungene dine er, men mine tre troll på 8, 9 og 10 tenker ikke over engang at pappa ikke spiser is... ikke det at jeg ikke gjør det heller, men det er fordi jeg stort sett aldri har lyst på is...
Fokuser på ting dere GJØR sammen fremfor ting dere spiser sammen...det er DET barna husker. :)
Jeg har hatt en uke på oppkarbing fordi jeg skulle på storfest, spiste da både poteter, is, brød, pizza osv, ble bare bedre i magen enn på lavkarbo, ikke dårlig i det hele tatt, og gikk opp 500g eller noe sånt :) Så har jeg hatt en helg til på campingen som det ble poteter, battery, baileys, brød osv, ikke dårlig da heller, og når veiedagen kom hadde jeg fortsatt gått ned ;) Jeg har aldri blitt dårlig av høykarbo-mat, så, akkurat det at jeg risikerer å bli dårlig er jeg ikke bekymret for!
Unga mine er vant til å dele med meg, når de spiser pizza er de vant til at jeg tar den/de bitene som blir igjen - nå blir de satt i kjøleskapet i stedet.....unga vil gjerne dele av lørdagsgodtet sitt, siden 14. april har jeg takket nei, og de blir faktisk lei seg for det...... De har sagt i mange uker, at de gleder seg til at vi kan spise det samme igjen, for de synes det er så trist at jeg ikke spiser 'vanlig' middag med dem når de har noe annet enn lavkarbo - men, de spiser som regel lavkarbo de også, altså ;)
Mine unger synes faktisk at isen og godteriet smaker dårligere fordi jeg ikke tar i mot når de vil dele..... Mine er 8, 11 og 12 år gamle - og det er de to eldste som er mest opptatt av at jeg er 'utakknemlig' som sier nei, når de bare vil være snille....... Unga mine er vant til at vi innimellom skeier ut med dessert, is, pizza o.l, og nå har det ikke vært noe sånt siden midten av april, og unga synes det er trist...... Mulig mine unger er rare, men jeg synes det er litt hyggelig også, at de er opptatt av mamma'n sin ;) Og ikke minst at de i stedet for å tviholde på sitt eget, så vil de dele......
Nå har det seg sånn, at ikke alle tåler karber like dårlig da :p Og det er ikke sånn at de får is og godteri hver dag - ikke en gang hver uke får de det, så kanskje nettopp derfor synes de det er trist......
Da er det bra du ikke må gå på kafe med meg... for jeg spiser KUN når jeg vil... Jeg er tilogmed en sånn gjest som man IKKE kan påtvinge mat og kaker jeg ikke vil ha... så "frekk" er jeg... ;)
Virkelig? Dette synes jeg er veldig underlig. Jeg går på kafé for å ha prate og ha det hyggelig med hvem jeg nå enn er på kafé med, og hvem som spiser/drikker hva har ingen betydning for meg. Jeg TÅLER det jo virkelig ikke, og kan ikke under noen omstendighet spise hvete eller sukker. Hvordan forholder du deg til allergikere og diabetikere? Synes du kake er så mye mer spennende enn en god samtale? Ikke for å være frekk, og jeg håper jeg ikke leste for mye inn i uttalelsen din, men dette er en mekanisme jeg har bare så store problemer med å forstå ... :o.
Joda, men jeg tåler jo karber da, har aldri hatt noen problemer med det, at jeg ikke spiser fisk og sopp f.eks har barna ingen problemer med å forstå, fordi jeg blir syk av å spise det :) Og, det er ikke så lett for barn å skjønne at man må forsake noe for å gå ned i vekt - spesielt siden jeg aldri har vært sykelig overvektig eller har hatt noen plager i forbindelse med det, og det er ene og alene for utseendets skyld at jeg ville ned i vekt ;) Jeg går på ketolyse som en kur (den heter da også vitterlig Ketolyse-kuren) fordi jeg la på meg i forbindelse med hormonbehandling, og jeg har overhodet ingen intensjoner om å leve strikt lavkarbo resten av livet....... Det må da være rom for oss her også, som aldri har hatt problemer med noen matvarer eller vekta ifbm med mat, men som for en periode ønsker å leve lavkarbo?
Jeg blir akkurat like oppspist nå som før, men den store forskjellen er jo at jeg ikke får golfballstore stikk som før! Men det var noen her inne som tipset om å ta b1-tilskudd, hun hadde merket forskjell med og uten. Mener man burde ta det litt forebyggende også, dersom man skal besøke et mygghøl. Det skal jeg om et par uker, så det blir definitvt noe jeg skal prøve ut. Jeg ser ikke ut etter få dager dager på fjellbygda :o.
Siden du ikke skal ned massevis av kilo og at dette ikke er en livsstilsendring osv så er det jo ikke noe problem å spise litt av "slikt og sånt" i ferien... da tar det bare litt lenger tid før de siste "kosekiloene" er vekk.
Siden jeg trodde du skulle ned mer enn bare noen kosmetiske kilo svarte jeg deretter. ;)
Jeg tror du la litt for mye i den uttalelsen ja og jeg må si jeg ble litt overrasket over at du tok sånn på vei og nærmest beskylder meg for å være lite tolerant overfor allergikere og diabetikere. Jeg har ingen problemer med at folk ikke tåler div. ting. Har selv en sønn som spydde som en gris av å drikke melk, så ingen melk hos oss (han har heldigvis vokst det av seg).
På den andre siden så handler vel dette også om å være litt romslig, begge veier? Jeg selv tåler ikke alkohol (blir kvalm og svimmel av bare litt og får en grrruuuuusom migrene dagen etterpå), men jeg kan faktisk skjønne at f.eks. mannen min synes det er dumt at jeg ikke kan dele en flaske vin med ham. Jeg får ofte høre at jeg er en "festbrems" fordi jeg ikke drikker og enkelte har det moro med å prøve og lure i meg alkohol, men jeg gidder ikke å hisse meg opp av den grunn. Det får da være måte på hvor hårsår man skal være! Om noen synes jeg er teit eller kjedelig for at jeg ikke drikker, ja så får det være deres problem så lenge jeg selv ikke har noen problemer med det.
Tips; Neste gang dere leser en tråd som negativ feedback/kritikk/surmaga oppgulp, hvem som helst som leser altså, prøv heller å lese innlegget på nytt igjen og husk at dere er på internett og at det derfor kan være vanskelig å finne ordlyden innlegget er i.
Når man har lest en gang til kan man prøve å ta av seg de mest fornærma brillene og prøve å ta innlegget litt mindre seriøst enn å sette seg ned og furte, finne litt selvironi og ta seg selv litt mindre selvhøytidelig, så går alt så mye bedre;)
Det kommer litt an på, synes jeg :) Vi har snakket mye om dette temaet, fordi min datter på 10 er lett overvektig og vi har jobbet mye med henne siden i fjor høst - vært hos lege, vært til utredning for tidlig pubertet osv, så barna er godt involvert...... Det har også vært tilfeller på skolen til vesla, der jenter på hennes alder faktisk har fått bulimi, og vi har også derfor snakket en del om farene ved at barn skal slanke seg, farene ved å slutte og spise og farene med å kaste opp igjen maten :) De blir naturlig involvert hjemme, når man legger om kostholdet vil de gjerne ha en forklaring - jeg juger ikke til mine barn, ikke serverer jeg hvite eller grå løgner heller :)
Det snakket lærere, helsesøstre, leger osv om da jeg var i den aldreren også. Før de gjorde det visste jeg ikke at det gikk an, men jeg lærte veldig mye av de samtalen... ;) Alle skrekkbildene de viste frem var jo akkurat sånn jeg ville bli! De lærte meg å tenke og leve slanking fra jeg var 11 år.
De har ikke hatt om det på skolen ennå, og nettopp derfor synes jeg det er viktig å vise at man kan spise mat - masse mat, bare den er riktig, og fortsatt gå ned i vekt :) Min datter kom nemlig hjem tidligere i vinter og kunne fortelle at nå skulle hun slanke seg - det var nemlig bare å spise masse og kaste opp igjen, så gikk man ned i vekt, for det var ei i klassen over som gjorde det :eek: Nå er hun mer opptatt av å spise som meg og sambo, samt å gå tur/sykle og hun har spurt om hun kan få penger i stedet for lørdagsgodt :) I følge bmi for barn, er hun bare to kilo overvektig - og om hun ikke roter det til så kommer nok det til å jevne seg ut når hun vokser mer i høyden! Jeg vil ikke slanke henne, men forebygge, sånn at hun kanskje slipper slanking senere....... Både faren og jeg var bare skinn og bein på den alderen, det er de andre barna våre også, men vesla er altså litt dryg.......lettere å forebygge enn å behandle, vil jeg tro?
Jeg får bare beklage om svaret mitt virket litt krasst, det var derfor jeg også prøvde å legge til et forbehold. Det handler vel også litt om at en del her på forumet kan ha litt problemer med å stå i mot mildt press fra folk av typen ''men du kan vel bare smake litt?, en liten bit?''. For noen er det inngangen til en gedigen sprekk.
Jeg har også vært veldig opptatt av å få enkelte av mine nærmeste til å forstå at jeg ikke trenges å serveres mer enn kaffe, og at selskapet er kos nok i seg selv, ja, å liksom redefinere ordet 'kos' til å kunne handle om annet enn mat :). Da synes jeg det er litt trist om man skal oppfattes som kjedelig og at det alltid skal påpekes at man ikke kan ha det og det, noe som blir litt gammelt etter en tid, og for min del så er det ikke alle som har fått det helt inn at jeg ikke kan spise f.eks kake.
Så sorry, og no hard feelings! :)
Når det gjelder dette med å si til ungene at mamma slanker seg, så har jeg forklart mine frøkner på 11 og 13 det på denne måten: Mamma sin kropp er ikke i god form, så jeg kan ikke spise sånn som de gjør. Jeg har sluttet med godteri, for det er ikke sunt og i alle fall ikke for meg. Og at jeg lager mer grønnsaker og sunnere mat er jo bare positivt. Og ungene elsker det meste av lavkarbo maten jeg lager, så det er ikke noe problem.
Det viktigste for meg har vært å forklare jentene at mamma må gjøre en endring i kosten for at jeg skal ha det bra med kroppen min, og at jeg skal orke å følge opp dem med alt de gjør.
Det er muligens lettere for meg som har gutter...og som da forhåpentligvis slipper unna det verste "jegerfortykkhysteriet" senere... men man vet jo aldri...det finnes mørketall av gutter blant de med spiseforstyrrelser osv... :rolleyes:
Guttene er helt på det rene med at pappa er større enn det som er sunt og at han derfor ikke kan spise sånn mat som han spiste før.
Eldstemann er tyngre enn han burde være i forhold til høyden sin og har fått høre det flere ganger på skolen... enn så lenge er han enig i at han bare er kortere enn han burde være ... ;)
Men, jeg kan ikke bruke den, for jeg er i super form (det er også dokumentert av leger - før jeg begynte på kur), og jeg tåler alt unntatt sopp og fisk :) Derfor hadde ikke mine barn kjøpt noen annen forklaring enn den de har fått - nemlig at mamma vil ha bort fleskemagen som kom av ivf-hormoner, og derfor har vi lagt om kostholdet ;) Tror ikke de tar noen skade av at jeg er ærlig, det var en forklaring når jeg starta på kur og vi har snakka lite om det etterpå - unntatt når unga spør om jeg kan spise ditt eller datt.....
Må man søte iste? Eller kommer det an på typen? Jeg tenkte å prøve å lage iste av sitronmelisse, og den står til kjøling nå. Noen andre som har prøvd det? Dette er sikkert dumme spørsmål, men jeg har ingen erfaring whatsoever med iste.
Er det flere enn meg som syntes det er MYE morsommere å lage mat på lavkarbo?
Plutselig kan man bruke fløte og oster og seterrømme og alle de andre gode tingene som har vært off limits tidligere, og jeg har oppdaget matlaging på nytt! Jeg har fått tilbake en hobby jeg mistet for lenge siden på grunn av begrensninger på alle de gode matvarene.
Jeg gleder meg til å begynne på lavkarbo. Jeg skal snart flytte for meg selv, så da er det ingen kjære mor til å lage mat til meg. Noe jeg kommer til å savne er ris. Jeg elsker ris. (no pun intended...):shifty:
Har en sixpack med halvlitere her som ble kjøpt feil (skulle ha vært lite), men hun som kjøpte den med for meg bor i en annen bydel, kjøpte dem her på Løkka, men husker ikke i hvilken butikk, hun typ TROR det er Kiwi. Jeg tenkte å gå dit i morgen og bytte dem mot lite-øl. Burde det gå greit? Jeg lurer liksom på, da, om de må skanne den på ny før jeg får bytte, og så er det kanskje ikke den butikken den ble kjøpt i.
Jeg tror ikke man kan bytte alkohol... Vi prøvde å levere tilbake noen kasser øl etter en jobbfest engang, og det var hvertfall helt umulig. Tror det er enklere å få noen som skal kjøpe øl til å kjøpe en sixpack Lite og bytte med de.
Man kan åpne en vin på alle dager med "R" i.
Marndag, tirsdag, ornsdag osv.
I prinsippet skal man ikke åpne en flaske før etter kl 1200.... og det er det jo alltids en plass i verden ;).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.