Jeg skal ikke drikke på konserten nei, det har jeg ikke tid til innimellom all digginga.. :p
Men på før/etterpartyet hadde jeg tenkt å drikke litt. Får drøye det til etterpartyet da vel, så er jeg safe. Da kan jeg jo dra hjem hvis jeg blir full. ;)
Jeg trenger tips om noe reseptfritt effektivt slimløsende! Brukte noe bronk .... et eller annet tabletter (har kasta pakka), men det smakte så grusomt, som appelsinsaft -hvilket jeg hater :p. Men det funka greit. Noen supertips?
Vel du har jo de vanlige apotek-produktene Bisolvon og Solvipekt, men selv har jeg flere ganger brukt timian i form av te med godt resultat.
1ts timian, hell på kokende vann, legg lokk på koppen og la det trekke i ca 10 minutter. Sil vekk urten og drikk.
Både fersk og tørket timian brukes, men jeg har kun prøvd med tørket siden det er noe som alltid står i krydder hyllen.
Timian har forøvrig god effekt på tarmsystemet, sår hals (gurgle timiante), luftsmerter og ikke minst kan man bruke et avkok til å vaske uren hud med. Bruker da 2-3 ganger mer urt enn når jeg lager te.
Åh, det har jeg aldri hørt om. Så timian er slimløsende, altså? Jøss. Er det effektivt? For jeg holder på å bli frisk fra en forkjølelse, men tørrhosten sitter fortsatt i, og det er frustrerende å ikke få opp slimet ... urk. Jeg har ventolin fra jeg hadde lettere astmabronkitt, men nå er den tom, og jeg får antageligvis ikke mer siden jeg er friskmeldt :o. Men det skal jeg teste, timian har jeg jo :D.
For meg har timian vært redningen flere ganger ved forkjølelse, men vi er jo alle forskjellige. Det fine er jo at timian er helt ufarlig :D, og som du sier - dette er jo noe du har. Give it a try ;)
På de fleste dagligvarehandler, så vidt jeg vet. Den er i krydderhylla sammen med alt annet krydder. Black Boy har vaniljestang, og da er den i en sånn vanlig grønn pose akkurat som det andre krydderet de har :). Vaniljestang er en stang, ja ;).
Åh, trenger jo ikke det, var jo ikke ment som noen kosedrikk, det var jo bare å kyle ned. Det smakte uansett ikke like forferdelig som de smeltablettene med ''appelsin''smak som jeg nevnte. Men nå er jeg tom for timian, og effekten er jo midlertidig :o.
Vel jeg har hatt god effekt ved diaré og magekramper, men det sies at den også hjelper ved magetarmkatarr, er fordøyelsesfremmende, febersenkende, svette- og urindrivende samt betennelseshemmende.
Du finner en god del informasjon om timian her.
For min del er det egen erfaring som tilsier at timian fungerer, og det skyldes nok helt og holdent min mor som alltid har brukt timian og andre urter i stede for apotekvarer til diverse ikke-livstruende-daglidagse plager :D
Noen som vet hvor lenge man bør være ute av ketose, før man skal på fest for å slippe ketosefylla?
Vi skal på storfest et par ganger i sommer, og med erfaring her hjemmefra med å bli overbrisen av et par glass med vin, så har jeg ikke lyst til det på sommerfestene med masse ukjente mennesker og på ukjent plass....der går det i ett fra fredag til søndag, og da er det surt og ligge rett ut og kokelimonke for seg sjøl etter en dram...... Å være edru er ikke et alternativ, siden jeg er så sjenert at da møter jeg ikke opp - dessuten orker jeg ikke å være sammen med fulle folk hvis jeg er edru sjøl :(
Jeg prøver å finne på noe kult å ha på meg på Grand Prix-festen vi skal arrangere på lørdag, men sliter med inspirasjonen. Noen tips?
Helst noe med glitter og fjas som ikke er åletrangt :D
Det er et par ting som spiller inn. Noen blir dårlige av å spise mye karber etter å ha vært i ketose en stund, andre tåler hva det skal være.
Dersom du vet at du tåler karbene, kan du vel bare passe på å gå ut av ketose samme dag, men om du ikke vet, ville jeg ha gjort det dagene før, uten å ta av seff.
Altså bare spise akkurat nok karber til å være sikker på å gå ut av ketose en 2-3 dager før. Tenk om du blir så dårlig av karbene at alt blir ødelagt uansett, liksom!:eek:
Takk, var det jeg lurte på serru, om det holdt med bare noen dager, eller om jeg måtte starte et par uker før.....for da går jo vinninga opp i spinninga liksom :rolleyes: Jeg skal på stor fest-helg om to uker, så da starter jeg oppkarbing på tirsdag/onsdag den uka tenker jeg :) Aner ikke hvor høyt opp jeg må i karber, for har enda ikke klart å ramle ut av ketose siden jeg starta......får vel bare starte med en brødskive og jobbe meg videre derfra.....og vet jo heller ikke om jeg blir dårlig av det......men, jeg blir ihvertfall dårlig av både vin og sprit, og overdrita av ingenting, så det vil jeg ikke!
Noen tips om hvordan komme ut av ketose - uten å bare spise sjokolade og kake - holder det med litt potet eller pasta til middag f.eks? (regner med at det er individuelle forskjeller her, altså, men vil jo ikke overdrive heller....)
Du kan jo begynne med å spise alle typer grønnsaker, altså gulerot, kålrot etc og ikke telle karber i det hele tatt. Pasta, ris og brød er vel de karbo- kildene du helst ikke skal bruke. Eller i hvert fall velge de grove, fullkornsvariantene.
Tenker jeg ville drukket litt juice, spist en frukt, litt brunost på et knekkebrød..... ting jeg ellers savner når jeg kjører strikt ketolyse!
Is i varmen.......
Åh, brunost :love:
Har hele veien spist litt gulrot til middag, en gang har jeg spist en soft-ice, jeg har to ganger spist lompe på pølse, jeg har spist fiberrik en gang, og et par skiver med fløtemysost i starten...... Soft-icen spiste jeg vel en uke etter oppstart og gikk opp en kilo, nå i helgen har jeg for første gang gått ned på to uker - da spiste jeg to fiberrik til frokost lørdag, en pølse med lompe på søndag og en på mandag...... I tillegg spiste jeg en kjøttkake med kålstuing på lørdag (var innom en restaurant) - men har ikke vært ute av ketose noen av dagene......ikke engang den søndagen jeg spiste soft-ice......
Men, om jeg spiser litt fiberrik, litt fløtemysost og kanskje en frukt fra neste tirsdag, og tester på kvelden, så kanskje jeg kommer ut av ketose :confused: Tror jeg kommer lett i ketose, for jeg starta 14. april og kvelden den 15. var jeg i ketose......
Du må bare skrive dem inn. F.eks denne: :) er : ) uten mellomrom. Hva du må skrive inn står på lista du får opp når du trykker [Mer] under uttrykksikoner. Så må du bare vite hvilke du vil bruke når du skriver i tilbakemeldingen. Tror jeg. Jeg har hvertfall ikke funnet noen annen måte.
Dette er ordentlig ekkelt, men det er såpass plagsomt at jeg må spørre.
En periode hadde jeg kløe og utslett rundt navelen, samt at det kom væske ut fra den (som luktet til tider skikkelig ille.. :flau:). Trodde det var nikkelallergi. Det har forsvunnet de siste årene uten at jeg har tenkt over det.
Men, i helga var jeg litt lite flink et par dager, og spiste ting jeg helst ikke skal. Og jammen er ikke væsken tilbake, og så smått kløen! Noen som vet hva det skyldes? (Har skjedd dfør, så er ikke tilfeldig desverre).
Det er vanlig for overvektige værtfall. Den væsken i navelen altså. Nesten sånn materielignende saker som stinker høgg.
Vet ikke hva utslettet skyldes eller om det har noen sammenheng, eller om du i det hele tatt har det jeg sikter til over her altså. Det er jo selvfølgelig mulig at du har spist noe du reagerer på.
Dette tror jeg ikke er overvektsrelatert, men kostholdsrelatert. Jeg har nemlig hatt nøyaktig det samme, og jeg husker også ei venninne av meg som er tynn som en spiker, men levde på typ grandis og bananer beskrev det samme på vgs en gang. Jeg trodde det var på grunn av en gammel navlepiercing jeg tok ut, som også hun gjorde, men det forsvant med kostholdsendringen, og det kom tilbake da jeg prøvde meg på såkalt karboloading for tre år siden. Og det er jeg jaggu glad for, for det er ganske nasty ... :o.
Kan man forebygge lagring av vann ifbm en planlagt sprekk, ved å drikke nok?
Skal karbe meg ut av ketose før helgen, for å (forhåpentligvis) slippe ketosefylla og det den fører med seg.....øker karber fra i dag, og håper å være ute av ketose i kveld eller i morra.....
Jeg skal i bryllup i midten av juni, og har kjøpt en rød kjole. Nå har jeg hørt rykter om at bruden kanskje skal ha rød kjole! (2. gangs giftermål på begge, og ikke kirkebryllup)
På en skala fra en til ti, hvor krise er det å ha samme farge på kjolen som bruden når den ikke er hvit?
Nei, det er ikke et alternativ. Kjenner henne ikke godt nok (sambos familie), og dessuten mistenker jeg at hun hadde sagt det ikke gjør noe selv om det gjør det. :rolleyes:
Carisma: Jeg hadde gått i rød kjole om jeg ikke var forlover eller nær venn av bruden, dvs bli tatt bilde av sammen..
Jeg lurer på om noen har en lader til Nikon D60 de ikke bruker, for jeg kan ikke fine min, og er redd den gikk i søpla.. betaler godt for å få en!
Eller belønner med kyss og klem til dem som gir meg tips hvor jeg finer en ny.. har ikke rukket goooooogle enda.. :p
Søk på batteritype på mpx.no, då finn du sikkert rette ladaren. Lykke til! Er litt for trøytt akkurat no til å google meg fram til kva batteri D60 har.. gjesp Godnatt!
Helt unødvendig. Jeg brukte (egentlig ved en tilfeldighet) et triks jeg vet besteferdregenerasjonen brukte, nemlig å drikke kremfløte rett før man drikker alkohol. Spiste skyr med ca 1dl fløte ret før festen, og dermed merket jeg ingenting til 1,5 flaske musserende vin og to velkomstdrinker. Var strålende form dagen etter også, merket ikke at jeg hadde drukket + hadde ikke noe sug på fy-ting som ellers.
Takk for tips, men jeg klarer ikke å drikke fløte eller spise krem/skyr/rømme/cottage cheese eller sånne ting, brekker meg før jeg har fått svelget :( Blir stort sett alltid fyllesyk, men ikke så ille som i ketose - og jeg fyser aldri på noe når jeg drikker - dagen etter orker jeg ikke mat ;)
Det er sopp som gjør det...
Ekkelt, jeg vet, men sånn er det bare.
Sopp spiser sukker, og trives i varme fuktige rom, ergo er en navel tilhørende en som spiser karbohydrater et fin-fint sted å være. Spesielt hvis den som navelen tilhører er litt 'myk i kantene', slik som vi er.
Du stikker inn tre-fire tannpirkere rundt "ekvator" på steinen. Deretter henger du denne steinen etter pirkerne i et glass med vann. Med det som skal danne rot nederst seff.. det tar uuuuuuuker før det blir røtter, i allefall hos meg. :o
Jeg har liksom plutselig fått kjempesynlige, utstående blodårer på føttene. Har aldri vært sånn før, verken på føtter eller noe annet sted på kroppen - snarere tvert imot, fortvilte sykepleiere har ikke greid å finne blodårer på verken armer, hender eller føtter når jeg har trengt å ta prøver. Så hvorfor denne plutselige åpenbaringen? Er det rett og slett fordi jeg har mistet fett på føttene? :o
Hmm ... Jeg har alltid hatt veldig blodårete føtter, men så har jeg vært velsignet med magre senete manneføtter uansett vekt :cool: Jeg er litt sånn p hendene også, men likevel, jeg er en hver sykepleiers mareritt, for jeg har nemlig rulleårer, uansett hvor mye de stikker fram, blå og friske, de ruller unna.
Men det som får blodårene ekstra synelige er jo varmen, da. Særlig om jeg har vært ute og gått litt og er varm på føttene, da ser de ikke ut ...
Jeg lurer på om noen kan forkare meg hva og hvordan en IP-adresse virker?
Jeg har forstått det slik at to maskiner i samme hus, ikke kan ha samme adresse, and thats about it... :p
Jeg har slikt opplegg at jeg får ny adresse hver gang jeg går på nett,
(tror jeg), jeg har hvertfall ikke fast Ip-adresse.
Her i huset har vi 3 maskiner som ofte er på samtidig, da har de forskjellig adresse? (sønn, datter og meg, på hver vår pc)
Hva betyr det, og hvorfor har den adressen så mye å si?
Grunnen til at jeg spør, er at det har kommet til en diskusjon om å sende meldekort, noen mener at Nav kan se på adressen hvor du er i verden, andre mener det ikke betyr noe..
Det var noen som mente de kunne sende meldekort fra "syden" uten at noen så hvor du var, mens andre sa at da kunne Nav se at du ikke var
"i Norge" og trekke dem for penger ("lønn")
Det er ikke meg som skal reise bort, men syns det var rart hvordan den adressen fungerer.. har ikke tenkt over det før nå :rolleyes:
En IP adresse er din identifikasjon i et nettverk. Den gjør at de f.eks internettsidene du besøker vet hvor de skal sende informasjonen slik at du kan se de på din maskin. Eller at e-post kommer riktig frem. Hvis to maskiner har samme adresse vil den ene ikke ikke kunne komme på nett. IP-adressen kan sammenlignes med et telefonnummer, tenk deg hva som skjer hvis to personer har samme telefonnummer?
På samme måte som man kan se hvor man ringer fra kan man også se hvilken adresse en datamaskin som "snakker" med en annen datamaskin har. Men hvorvidt NAV bruker dette til å spore sine brukere er jeg usikker på. Det vil være en enorm jobb å sitte og gå gjennom hvor all trafikken kommer fra... Men om det skulle oppstå en konflikt hvor de f.eks mistenker at du har vært i utlandet kan det brukes som bevis hos de. Også kan det kanskje hende de tar stikkprøver.
Dette tenkte jeg på da jeg var i Sverige forrige uke, men serveren var nede så jeg fant aldri ut. Men om man f.eks er på helgetur til utlandet (meldekortet kan jo sendes fra annenhver lørdag), så er det høl i hue, mener jeg, om de skal begynne å trekke deg penger for det.
Det er nok også forskjellig hvor strenge de er om man er arbeidsledig eller på AAP!
Men med de begrensede resursene NAV har, kan jeg ikke tenke meg at de kan lønne noen til å sitte og sjekke opp hvert eneste meldekort!:p
Og dette stemmer slettes ikke!
Har selv drevet et forum hvor man kan se personers Ip-adr. Om man har en eller ti pc'er som er tilkoblet samme nettverk så vil samme Ip komme opp, uanvhengig av hvilken av pc'ene man taster fra ;)
Pc'er som går på samme linje vil få lik IP. Hvorfor noen har variabel IP fra gang til gang er meg fremdeles like ubekjent.
Men det er i allefall sikkert at flere pc'er har samme Ip når de kommer fra samme nettverk (f.eks en stasjonær pc i et hjem, og en laptop som er trådløst tilknyttet i samme hjem).
De har høyst sannsynlig en sjekk på innenlands- og utenlandsIP... man fanger lett opp IP'er som ikke er fra Norge... bare se f.eks på hvor lett det er å "fange" opp trafikken på ulike blogger... mange har en liste over HVOR surferne kommer fra... ;)
Det er ingen som i utgangspunktet kan se andres IP'er. Men det finnes programmer som fanger opp ip'er og som gir anledning til å sjekke IPer. Derav har man moderatorer på f.eks chattesteder, som kan se ip'en og dermed sperre den for bruk. Problemet oppstår i det at mange av oss har noe som heter flytende ip, dsv at ipen skifter hver gang vi logger på nettet. Dermed kan det se ut som vi har naboens ip, for kanskje vi har den han hadde forrige gang. De av oss som er middels gode i databruk kan fint bruke ett IP-program, men IP er ikke offentlig tilgjengelig for alle uten å måtte arbeide for det.
Vi har enten statisk eller dynamisk/flytende IP. De som har statisk IP har den samme hele tiden, de andre med dynamisk IP skifter altså hver gang de logger på nett.
Flere pc'er har heller ikke samme IP. Jeg sjekket nettopp og med mine tre pcer har jeg tre forskjellige iper. Ip skifter også når du bytter nettverksleverandør, f.eks om du bruker laptopen og lenker deg på ett annet trådløst nettverk. F.eks kan jeg snike på naboens nettverk og derav skifte IP.
Det finnes også programmer som "scrambler" IPen, dvs at du router ip'en din dit du vil. Dersom jeg vil kan jeg nå route ipen min med å bruke ett spesielt program og det vil komme opp dersom man søker opp lokasjonen på min IP at jeg er i Vietnam eller på Hawaii. I virkeligheten er jeg i grisegrendte strøk i Nordnorge:D. Man kan også skjule ip'en sin, dvs at den blir umulig å se.
MEN, fordi om man kan skjule sin IP, scramble den eller gjøre ditt og datt, så betyr ikke det at man kan oppføre seg som en kødd og misbruke internettet grovt. For hver nettside man er på legger man igjen noe som heter ISP. ISP er den tingen som står med liten skrift fra nettleverandøren og er unik for bare deg. Er du en kødd og misbruker internett, så finner de deg og så klipper de nettilgangen din, og da kan du bare sitte der og glo i veggen;)
Detty er overhodet ikke fakta. Man kan aldri ha samme ip!
Enig med carisma.
Men man kan ha samme begynneradresse.
Det skiller alltid mellom et tall eller to, fordi at BÅDE nettverket til huset lager en adresse som sammen med nettverkskortet i maskinen lager en fullstendig ipadresse. Skal man unngå at ipadressa blir oppdaget må man gå via en proxyserver, eller gjerne tre-fem av dem.
Absolutt ALLE elementer som snakker med hverandre over et standard datanattverk må ha en IP adresse, og den MÅ være forskjellig fra de andre. Men siden det finnes så ekstremt mange datamaskiner, printere, brannmurer, rutere osv rundt omkring så måtte man finne på en løsning for å få nok adresser. Derfor er det delt opp i et hierarki hvor endel adresser er faste og aldri endres. Disse er tildelt fra et eget råd, og kalles (gjorde hvertfall da jeg jobbet med det) ofisielle IP adresser. Bredbandsleverandørene har f.eks en slik adresse som identifiserer dem ut i verden. Under seg igjen kan de ha en masse forhandlere. Disse får sine egne adresser fra leverandøren. Deres kunder igjen får andre adresser. Men som regel år hver kunde bare en adresse, så hvis man har flere pc'er man vil på nett med må man igjen lage et nett av egne adresser. Disse kan man "finne på" selv om man kan litt om IP, eller man får en range av sin leverandør. Hvis man setter opp en såkalt DHCP server (kan enten legges i ruteren, eller på egen server) så får man tildelt en vilkårlig adresse i rangen når man logger på. Eller man kan sette opp alle elementene med faste adresser. Grunnen til at man trenger det er at når alle maskinene er på nett må ruteren vite hvor den skal sende de forskjellige datapakkene. Men når den sender pakkene videre ut i verden fjerner den maskinens adresse, og legger inn si egen, slik at neste ruter sender pakken tilbake til den. Osv.
Når det gjelder å spore en IP adresse.... I all hovedsak skal man kunne spore en IP adresse. Men endel som driver litt shady business har leverandører i land hvor byråkratiet er såpass komplisert at man ikke gidder ta tak i det. Men for de fleste vanlige adresser kan man bruke tjenester som denne for å se hvem som eier adressen. Man vil da som regel få opp en leverandør av typen Telenor, Nextgentel e.l. De sitter igjen på lister over hvem som eier den spesifike adressen på innsiden av deres nett. Det er såvidt meg bekjent bare politiet som kan kreve disse listene utlevert, men firmaer bruker ofte politiet når de har datainnbrudd eller blri misbrukt i spamkampanjer o.l. Så det er ikke veldig vanskelig i praksis å få ut informasjonen.
Det er noen år siden jeg jobbet med dette, så jeg regner med Chunky eller andre nettverksguruer arresterer meg om jeg er litt for rusten og lite oppdatert :o
Da man var gravid... (begynner å bli noen år siden nå :p ) ... ble det vel utslag på proteiner om man hadde fått litt "grums" i urinprøven...om jeg ikke husker feil...
Det kunne altså bli utslag om man hadde fått litt utflod eller sædrester osv oppi glasset... :)
Jeg føler meg helt fin og jeg er ikke gravid, så det er nok ikke noe galt, jeg blir bare nysgjerrig...
Men takk for svar :) Er nok bare sånn som du foreslår, at prøven har blitt forurenset... ;)
Det er noen keto diabur sticks man får kjøpt på apoteket. De tester både ketoner og proteiner i urinen. Ellers er de like :).
Men, jeg må bare få lov til å si, det hadde vært fint om du skrev på et av våre to skriftspråk i stedet for dialekt. Det er det mange (meg selv inkludert ;)) som synes kan være tungt å lese.
Jeg tror det er veldig individuelt hvor ''grusom'' den er :p. Men jeg har ikke kjent den på andre, og heller ikke hatt så store problemer med den selv heller. Den var ikke sterk, mer en svak eim av aceton, og en slags metallisk smak i munnen. Det gikk over etter en uke eller to etter jeg kom i ketose, så det er nok veldig individuelt. Jeg syntes det hjalp å tygge på persilleblader, noen tyr til store Ifa, tyggis etc, men jeg liker ikke det, så da ble det persille :).
Jeg er nybegynner jeg, bare gått på kuren i vel 1 mnd. Fikk raskt utslag på stix men den ånden og smaken i munnen ble aldri så forferdelig ille, å da tenkte jo jeg at noe var galt. Men når jeg hører du sier det du sier så skjønner jeg jo at det ikke trenger å være npe galt, å bra er det :D Tusen takk for svar igjen:)
Ikke noe problem! Ånden kommer av overskuddsketoner, noe går ut gjennom urinen, noe gjennom svette, og noe gjennom utånding.
Bare anse deg selv som heldig, det er mange som er veldig plaget av det.
Sjekket kjøleskapet?
Eventuelt brødboksen, der min elskede klarte å glemme den en dag, sammen med gulosten...
Ellers er sprekkene i sofaen et klassisk gjemmested.
Og apropos stix:
Stixene mine måler pH, leucocytter, ketoner, nitritter, proteiner, hB og blod. I ca den rekkefølgen.
Kjør hardt, kjør stil :cool:
Nemlig ikke!:p:D;)
Var derfor jeg ante en kollega i emningen! Er ikke så mange som skjønner hva det er snakk om, enda færre som faktisk kan tyde det på egenhånd!:p
Jeg lurer på hva det skyldes at katta mi med ett har blitt verdens verste matvrak? Han spiser som om det ikke skulle vært en dag i morgen, og kommer løpende og nærmest skriker i sorg når jeg går på kjøkkenet. Men han er like sylslank og blank i pelsen som før. Tenkte på mark, men ser at det ikke er noen symptomer som stemmer. Lurer fælt, altså.
Åh, men kan han ikke være litt sevforsynt i matveien og spise mus og småfugl? :lol:
Jeg råfôrer han, og detta blir dyrt. Ikke minst det at hver gang jeg går på kjøkkenet så kommer han løpende, og mjauer som om han holder på å sulte i hjel. For ikke å snakke om at jeg må passere kjøkkenet på vei til do, og da står han gjerne utenfor dodøren og gråter. Rare katteskinn :p.
Min pus spiser kanskje 75% mus/fugl/rotter og 25% kjøpemat på sommeren. Hun viser frem alt hun fanger (hvis jeg er hjemme) og det er ikke lite!! Kanskje hun bør ta et "fange-sin-egen-mat"-kurs med din pus?
Haha, ja, kanskje det? Jeg har ikke sett snurten av noe fangst (heldigvis!?), men så har han kun vært utekatt i to måneder av sitt snart toårige liv, men igjen er det flust av andre katter her i bakgården som burde kunne innvie han i jaktens finesser. Men den gang ei. Kanskje det rett og slett er for dårlige jaktforhold her midt i byen?
Hva sa du, sa du???:eek:
Har du ikke lest alt om de DIGRE rottene/musene etc som finnes i din del av verden???:eek::eek::eek:
Kanskje rottene og musene rett og slett er så store at han ikke tør fange dem?;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.