< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hevingen sa for siden:

Tusen takk, begge to. Da skal jeg sende beskjeden videre :)

xtra sa for siden:

Jeg har veldig gode erfaringer med feelunique, har kjøpt mye der. Og i følge et rykte på internett refunderer de toll og moms når du sender dem kvittering. Det høres litt for godt ut til å være sant, men det står så både her og der :)

www.hildechristina.com/how-to-tilbakebetaling-av-tollmoms-fra-feel-unique

www.heidioksendal.com/?p=3202

camryn sa for siden:

Kva er greia med overmadrasser? Eg må rydde mi på plass kvar morgon, i løpet av natta sklir den nedover i senga og held seg aldri der den skal... Korleis får eg den til å ligge i ro!

(Eg trudde lenge at det var eg sjølv som flytta på madrassa i søvne, men gjentatte hotell-og-overnattingsbesøk har bevist at det faktisk kanskje ikkje er slik.:o )

blåbær sa for siden:

Har du et laken mellom vanlig madrass og overmadrass? Jeg hadde samme problem før, men så bytta jeg fra vanlig laken til et frottè/stretchlaken mellom dem, og nå holder den seg på plass :) Ble litt mindre glatt :p

kennygirl sa for siden:

Jeg hadde det på akkurat samme måte, helt til jeg fant noe genialt på JYSK! www.jysk.no/4/294/658/659/1499900/a/catalog De er egentlig ment for å holde på plass laken, men det funker i alle fall på min overmadrass :D

Photobscura sa for siden:

Sånne bruker jeg også! Works like a charm :).

Hevingen sa for siden:

Flott tips! Sliter med det samme!

Carisma sa for siden:

Noen som vet hva som skjer i Stockholm i slutten av august som gjør at alle hoteller er fulle? :confused:

grotingeling sa for siden:

Det er i alle fall en stor konferanse der - European society of cardiology rundt den 28.august

Cherry sa for siden:

Hvorfor, hvorfor, når jeg farger søsterens hår, får hun alltid en lys stripe i luggen? Stripa er det liksom naturlig, åkke som, og vil verken la seg bleke bort eller farge mørkere!! Nå har jeg prøvd å farge bare den, farge ettervekst, farge hele håret, stripe den, etc. Nei, går ikke.

Huldr sa for siden:

Mine opplysninger var ikke ment som en korrigering av dine. Det er jo forskjellige typer det er snakk om. Hva det heter kommer jo an på hva slags sitteunderlag spm.stiller var ute etter. Fold-a-mat er vel en type sammenleggbart isoporunderlag (folding sit mat), mens mat seat er en litt større sak til å ha i bilseter så vidt jeg kan se via google. Jeg for min del var totalt i håndarbeidsmodus da jeg så spørsmålet og tenkte automatisk i den retning :p

Sit mat kan det også hete, hvis det ikke er sammenleggbart.

Cushion er et litt videre begrep enn pute, jfr f eks "cushioned sole" i sko. Det ene jeg viser bilde av er for øvrig utmerket til å ha med i skogen ;)

kennygirl sa for siden:

Mamma og jeg har bestemt oss for å holde på med noe hobby relatert på søndag dersom det ikke blir fint vær ( blir det finvær skal vi på tur ).

Noen som har tips til et enkelt prosjekt som en kan bli ferdig med i løpet av en dag? Bør ikke være så veldig avansert....

CosiFanTutta sa for siden:

Hekle sjal med kjærlighetsknuter???? Det får fort :)

Anarko sa for siden:

Cherry: kanskje din søster i alle hemmelighet er Rogue i X-Men?

Kolve sa for siden:

Hvorfor veier kvinner seg når tante rød er på besøk, når de vet at da går vekten opp.
Også skriver dem at de er så skuffet for at vekten økte.

Godt spørsmål :p. Jeg veier meg hver dag uansett, men gir en blank eff om jeg går opp noen hundregramser som jeg vet er vann. Det går an å ha to tanker i hodet på en gang :D.

Cherry sa for siden:

Fordi...vi tror det ikke selv :P

(Håper jeg veier minst 3 kg mindre neste uke på veiinga) plystre:p

Anarko sa for siden:

Om man går på p-piller, og hopper over et par menstruasjoner, vil man da legge på seg også når man egentlig skulle hatt pauseuke?

vaskeklut sa for siden:

Ut i fra hva jeg har skjønt er dette individuelt. Noen gjør det, noen gjør det ikke :)

Anarko sa for siden:

Bah. Bare en måte å finne ut på antar jeg :) Takk for svar! :)

Men spiller det noen rolle, da? Stort sett alle kvinner går jo opp i forkant og starten av mens, så hvorfor henge seg opp i det?

Anarko sa for siden:

Henger meg ikke opp i det når man da har mensen. Men det er når man hopper over jeg lurer og har fått svar på :)

vaskeklut sa for siden:

Det sies at sukrin utvinnes bl.a fra melon. Kan man da "ta vekk" noen av karbene når man regner karboinnholdet i melon? Ettersom sukrin er et sukkeralkohol?

Nope. Sukkeralkoholet erytrithol (sukrin) er framstilt via fermentering. Det er laget i hovedsak av bær og sopp og enkelte frukter. Melon er et bær, et innmari stort et :p. Men kh i det er fortsatt kh du må regne med ;). Melon er dog ikke det verste du kan spise, da.

TrillTrall sa for siden:

Hva med en sånt antiskli-matte som egentlig er ment til å ligge under en gulvmatte?

TrillTrall sa for siden:

Jeg går ikke opp noe som helst i forbindelse med mensen, har aldri gjort det.

Carisma sa for siden:

Vi har en memoryskummadrass som er helt syk til å krølle seg mot ene kanten. Prøvde sånn matte, den endte opp i en kjempekrøll på midten...

vaskeklut sa for siden:

Så dårlig gjort :lol: Jeg som hadde håpt det var en liten omvei:D

Dårlig gjort, vøtt, men det er som sagt ikke så mye kh i melon. Vannmelon har vel rundt 7, honningmelom 5 og kanaoup rundt 4.

Gracella sa for siden:

Ikke jeg heller. Heldige oss, hehe

Cherry sa for siden:

Såh...om jeg har optimalt blodtrykk (120/80 eller hva det er), så vil det da forklare litt hvorfor jeg har en ganske driftig.....seksualdrift?

Uhm ... Uten å oute meg selv for mye, så har jeg ikke hatt særlig problemer med libidoet, selv når blodtrykket var litt lavt ... :rolleyes:. Så jeg vet ikke om dét har så mye å si!?

Cherry sa for siden:

Bare lurte siden det var noe med sex og blodtrykk i en annen tråd ;)

Rin sa for siden:

Tror ikke det er en direkte sammenheng annet enn det at om man er litt pjusk - svimmel/ør som følge av lavt blodtrykk feks - så føler man seg vel gjerne ikke så veldig yr der og da. :p

Anarko sa for siden:

I følge Skaldemann så blir man mer yr av lavkarbo :)

Grolla sa for siden:

Over til noe annet enn sexprat :D

Noen som har noen erfaring med pizzabunn oppskriften på ketolyse bakemix boksen?

Ina64 sa for siden:

Når det står flere steder ( i innlegg) at folk spiser for lite grønnsaker, da lurer jeg på hva som er nok grønnsaker.

Og hva slags grønnsaker spiser dere som spiser nok? :)

Gerd sa for siden:

Jeg likte den ikke..... :o

Gerd sa for siden:

jeg bruker ketolysekuren. spiser 15/20 karbohydrater om dagen. Mesteparten kommer fra grønnsaker som vokser over jorden :)

Det er nok for min type kostholdsfilosofi :)

Ina64 sa for siden:

Jeg må bare innrømme at jeg ikke er flink til å variere. Lager som oftest en salat (veier ikke), eller koker en slik grønnsakspose med blomkål og brokkoli. Men jeg skulle så gjerne hatt tips til hva slags type grønnsaker som er gode, og rett og slett bare tips til hva jeg kan lage.:)

Grolla sa for siden:

Du kan ha blomkål og brokkoli i en ildfast form, ha litt fløte over og ost på toppen. Du kan lage blomkålmos. Blomkålris.

Kitt sa for siden:

Dersom du søker på Grønnsaker og leter litt nedover, vil du finne flere tråder om temaet, både ideer og oppskrifter etc!;)

Gerd sa for siden:

Ta en titt her: forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=327 Her har jeg samlet en del oppskriftrer som er tilbehør.

og her
forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130 har jeg samlet middagsoppskrifter.

Kanskje de kan hjelpe :)

Nerthus sa for siden:

Gerd er en engel som vanlig ;)

Kanutten sa for siden:

Jeg liker grønnsakene best råe... omtrent, eller smørdampet. Det må være tyggemotstand i dem! På spagettivis kalt al dente.. :p

Jeg spiser alle grønnsaker som vokser over jorden.. Eller alle grønnsaker i det hele og det store. Hvis man spiser lavkarbo og ikke ketolyse vil jeg si at omtrent alle grønnsaker er lovlige.. Vet ikke om noen som IKKE er lovlige..

Nerthus sa for siden:

jeg tror jeg har spist mer grønnsaker det siste året enn de siste 5 årene på høykarbo ler - og det er DEILIG!!!

Kanutten sa for siden:

Fikk for to timer beskjed om at søskenbarnet mitt døde..... :hylgrine:
Fikk for en time beskjed om at søskenbarnet mitt døde ikke likavel, men ligger i dyp koma!!! :hylgrine:

Jeg har grått mye de siste timene grunnet begge tilbakemeldingene, så nå gråter jeg, omtrent hele tiden.. vet ikke hvorfor...... Fordi at han ikke er død eller fordi at han døde????

Borghild sa for siden:

Føler med deg Kanutten. Da gråter vi begge, mistet søsteren min i går.

Kanutten sa for siden:

:hylgrine: Kondolerer...:klem:

TrillTrall sa for siden:

Nope. Aner ikke hva blodtrykket mitt ligger på nå, men tidligere var det i grenseland litt høyt, men seksualdriften var null...

bumblebee83 sa for siden:

Er det mindre karbohydrater i Seterrømme enn lettrømme?

Blir man slankere av å spise mer fett enn, altså som feks å ta på ekstra smør på maten uten at det egentlig trengs, enn å bare spise den enkel som den er? (eks: Skal spise egg. Ta på majones for å få enda mer fett på maten, eller spise eggene som de er?)

Hvilket søtningsstoff er best å bruke? Sett en del oppskrifter med ne osm heter sukrin. Er det best? Evt hvor selger det?

Hilsen en ferskin på dette her :)

Anarko sa for siden:

Sukrin selges på dagligvarebutikker :) jeg bruker natreen og liker best den. Men spørs jo litt hva du skal bruke det i. Ser mange bruker sukrin i bakverk. Fett er bra, men du skal jo holde det på et nivå der du syns det smaker godt. Ekte smør, ikke margarin, kremfløte istedet for matfløte, seterrømme istedet for lettrømme. Lettprodukter skal unngåes for det er ofte ikke bra fett i det. Les Skaldemann sin "GI-NULL", den koster bare litt over 100-lappen og har mye informasjon :)

TrillTrall sa for siden:

Tenker ikke du på Splenda nå? Kan ikke huske å ha sett Sukrin i dagligvaren, men de har den på helsekosten, 65,- for en pose.

Anarko sa for siden:

Beklager, mente splenda ja.

Grolla sa for siden:

Hva er forskjellen på splenda og stevia? Noen som vet? Jeg har til nå bare brukt sukrin og flytende natreen.:rolleyes:

vaskeklut sa for siden:

Splenda er kunstig, stevia er tørket og knust plante :) Jeg foretrekker stevia, da jeg ønsker å putte minst mulig kunstig søtning i kroppen min :)

Les om stevia her

Og splenda her

Ina64 sa for siden:

Takk Gerd. Mange flotte oppskrifter og bilder der, og jeg ser vi bruker mye av de samme grønnsakene.:)

Føler med deg, og håper det går bra med søskenbarnet ditt. Uansett må det være en fryktelig emosjonell berg-og dalbane dette.

Kondolerer. klem

Ferskenbeinet sa for siden:

Føkler med dere begge, Kanutten og Borghild! :hylgrine:

Noen som vet hvilken funksjon på en Husquarna 2000 fra sent sekstitall (tror jeg) som er elastisk søm? Nesten litt flaut å innrømme det, jeg som syr så mye, men jeg har liksom ikke hatt sånn skikkelig bruk for den (eller, det har jeg sikkert, men jeg har ikke giddi :p) før nå, som jeg skal sy om en gammel badedrakt ..!

Gerd sa for siden:

Noen som vet hvor man kan få tak i en hel badredrakt til mannfolk. Slik som de brukte for "evigheter" siden. Tversover-stripete, med korte bukseben og korte ermer og knepping foran?

Du kan jo høre med de som selger russeutstyr, de pleide i hvert fall å ha sånne før :).

Gerd sa for siden:

Kan det stå noe her: html-pdf-converter.com/pdf/husqvarna-2000.html

Gerd sa for siden:

Oki, thanks :)

Takk, men typ to minutter etter at jeg posta spørsmålet mitt, så kom jeg på at moren min rota fram manualen da jeg var hjemme sist, omtrent ti år etter at jeg fikk maskina, hehe. Nå gjenstår det bare å finne den igjen, da :p.

Hevingen sa for siden:

Kondolerer Borghild og Kanutten! Jeg føler med dere i sorgen og uvissheten.

Anarko sa for siden:

Kondolerer Kanutten og Borghild. Føler med dere.

Kanutten, to sjokk som det der kan få hvem som helst til å gråte i timesvis. Helt naturlig reaksjon. Håper det går bra med søskenbarnet ditt.

Grolla sa for siden:

Takk for svar:) Hvor kjøper du stevia? Helsekost?

Flippy sa for siden:

Noen som vet hvordan overvinne panikkangst mot å kaste opp? Har slitt med det i snart 30 år (ble låst inn på do av foreldrene mine og fikk ikke komme ut før jeg var ferdig, for det skulle ikke spys i resten av huset), og legen min fatter ikke hvordan jeg klarer å holde igjen, men det gjør jeg - selvom jeg egentlig bare vil bli kvitt ubehaget :( Nå ble jeg smitta med omgangssyke i går natt - gubben har hatt det i to dager, med ekstrem diarè flere ganger i timen...... Jeg satt i hele går natt på kne foran do'n, men klarte liksom ikke den siste 'kneika'....så roa det seg litt, før det ble ille igjen etter jeg spiste middag - stakk fingeren i halsen flere ganger, men når jeg seriøst begynner å brekke meg, så trekker jeg meg og klarer å stoppe det :(

Det er helt stopp i systemet mitt nå, kommer ikke noe hverken foran eller bak, og nå har det samla seg opp siden onsdag kveld, så jeg må bare få ut no......kjenner jeg har feber og er überkvalm, men hvordan klare å få det opp, når jeg får panikk så fort jeg brekker meg?

Kitt sa for siden:

Jeg har ingen løsning, bare litt trøst om at du ikke er alene!:klem:
Jeg har iingen traumatiske barndomsminner, men klarer altså ikke å kaste opp! Er livredd for å ikke klare å stoppe eller vet ikke......

Men jeg har kastet opp i fylla 2 ganger:p og en gang jeg fikk en allergisk reaksjon. Problemet med den siste gangen var at det ble akkurat som jeg hadde fryktet og nå er angsten sterkere enn noen gang!

Så i stede for å kaste opp og bli ferdig med det, er jeg kvalm i dagesvis!:o

Finnes både avføringsmidler og brekkmidler:eek:, da, om man virkelig må, men jeg!:p

Flippy sa for siden:

Jeg tror også at min største skrekk er at det ikke skal stoppe igjen - men det gjør det jo.....tror det kommer av at mamma sa en gang at jeg ikke måtte finne på å stikke fingeren i halsen, for da kunne det hende jeg ikke klarte å stoppe, men det var nok heller bulimi hun tenkte på den gangen, for da slet jeg med anorexi......men, jeg kobla ikke den da :o Og så er jeg supertøff og vil så gjerne, men når brekningene kommer og hjertet begynner å pumpe, ja så klarer jeg ikke å fortsette :( Jeg klarer ikke engang i fylla, og tro meg, jeg har prøvd for da er jeg skikkelig 'modig' :cool:

Har prøvd å lese meg opp på brekkmidler, men det ser ut som er tilnærmet umulig å få utenom sykehus......og så er jeg livredd for å prøve noe som ikke funker, men som bare gjør det enda værre......har prøvd med salt og sånn, og har vurdert kanel - men, det kan jo være rett og slett farlig, og jeg har jo små unger her, så det bør se 'naturlig' ut overfor dem......

vaskeklut sa for siden:

Stevia får du ikke kjøpt i norge, såvidt jeg vet. Ikke i pulver/flytende form. Jeg bruker å bestille fra iherb.com

vaskeklut sa for siden:

Jeg hører rykter om at melk med en god del tran i skal være effektivt som brekkmiddel... Jeg brekker meg iallefall nesten ved tanken:eek:

Flippy sa for siden:

Hmmmm, det kan funke, for jeg blir kvalm bare av tanken på melk..... men, det får jeg evt vente med til gubben kommer hjem i kveld, tilfelle det bare blir værre....

Flippy, jeg vet ikke hvor "alternativ" du er i tankegangen, men tft (tankefeltterapi, en slags kombinasjon av vanlig kognitiv terapi og prinsippene bak akupunktur) skal være supereeffektivt, særlig på veldig konkrete fobier og angst.

blåbær sa for siden:

Jeg så faktisk Stevia på helsekosten i går. Endra regler, kanskje? Jeg kjøpte ikke, siden jeg har en fra iherb fra før.

TrillTrall sa for siden:

Ifølge søstra mi er det visst regelendringer på trappene i alle fall, hun hadde lest det et sted tidligere i sommer.

Flippy sa for siden:

Hvor finner jeg noen som driver med det i Gjøvik/Hadeland/Hedmark-området da? Og er det dyrt?

Det koster litt, men de fleste trenger visst ikke så mye mer enn fem timer, og så lærer man litt teknikk til å bruke på seg selv. Den nærmeste jeg kommer på er en som heter Pekka, men han praktiserer i Elverum/Løten (venninna mi har gått hos han, og har utrolig god erfaring!), det er kanskje litt langt unna, men om du går inn her og sender en mail til Trine Elverum (som jeg skal ha min første time hos nå på torsdag :spent:), så kan det hende hun har oversikt, hun har kurset ganske mange teraputer opp igjennom! :)

Flippy sa for siden:

Tusen takk :) Elverum er ikke såååå langt unna ;)

Grolla sa for siden:

Noen som vet....:confused:

Hvor man får tak i Hi-maize?? Hva er det egentlig og finnes det noe annet man kan bruke istedefor det? Leste om ei som hadde brukt det når hun laget løkringer....:):)

camryn sa for siden:

Har sett det på helsekost, og på funksjonellmat. :)

Kitt sa for siden:

Her kan du lese om Hi- maze!

Er noen tråder om det her inne også!;)

Anarko sa for siden:

Ser det er 31% karber i det, men man bruker lite av det... Kanskje verdt å sjekke ut? Jeg har både kokosmel og fiberhusk, og trenger kanskje ikke det der? Er det bedre?

vaskeklut sa for siden:

Kan noen fortelle meg hvor Immunforsvaret er? Det har glemt å stille til tjeneste... (Det er straffbart å ikke stille til tjeneste, right?:D)

Cherry sa for siden:

Oh lord. Nå tok de vannet på badet mitt. Det skal rives og bygges nytt, fliselagt bad. Si at dette ikke blir å gå OVER neste helg uten dusj??? :rolleyes::D

grotingeling sa for siden:

Mener jeg så et oppslag på butikken om øvelse på Festningen(Kristiansten) - sjekk der :D

nellie sa for siden:

Hvordan blir man en god student?

vaskeklut sa for siden:

Man slutter å drikke, begynner å legge seg tidlig og leser pensum. Men det er da ikke like gøy :D

nellie sa for siden:

Holder med Babyen, fulltidsjobben og samboeren

Kitt sa for siden:

Ved å følge rådene i denne artikkelen, tror jeg!;)
Fikk liksom aldri helt taket på det, jeg!:o
Men tok sykepleien med et lite barn og sto jo på et vis!

nellie sa for siden:

jeg har alltid vært en sånn som aldri har trengt å gjøre noe for å få det til. (Skolemessig altså.) Men er redd jeg er blitt skikkelig uintelligent med årene..
Så frykter for fremtiden:p

Kitt sa for siden:

Høres ut som meg, det! Svinset gjennom 12 år nesten uten å åpne en bok, mer sammen med kjæresten enn forran leksepulten, men fikk likevel gode karakterer!:D
Skal love deg det ikke er like lett med høyere utdannelse (ble aldri ingeniør, jeg:o), men det er aldri for sent å etablere gode lesevaner!;)
Særlig med et lite barn må du utnytte tiden på dagen godt, så du også kan være mamma om kvelden!:love:

Du kan forresten lese om Pekka her! Jeg synes han ser veldig søt ut, som en gammel hippie eller noe :D. Veldig dyktig, i følge venninna mi, som har fått stor hjelp med angst og fobi! :).

vaskeklut sa for siden:

Noen som kjenner til noe annet kvalmestillende enn det som er reseptbelagt og ingefær?

kennygirl sa for siden:

Det finnes akupunkturarmbånd mot kvalme på apoteket.

Mill sa for siden:

Peppermynte-te skal visstnok være bra :)

Flippy sa for siden:

Postafen reisesyketabletter brukte jeg når jeg var gravid - de fåes uten resept, men da fikk jeg resept på de, så ble de billigere og jeg fikk kjøpt flere om gangen :)

Kitt sa for siden:

2 sjeler, en tanke. Skulle akkurat til å si det!:)
De hjelper både mot kvalme og kløe fra feks vannkopper!:D

Kanutten sa for siden:

Blir man slik som karen til høyre hvis man går for lenge på lavkarbo og bygger muskler???

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.