< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Anarko sa for siden:

Må spørre hva det der er? Ser ekstremt godt ut. Jeg har ikke problem med det med osten vanligvis. Men så tar jeg på rimelig mye også... spørs vel litt hva som er under kanskje?

Sanney sa for siden:

en modda versjon av en kyllingryte jeg fant her inne.. men har seff glemt hvem som la den ut, jeg bare kopierte oppskriften til notisblokka :p
fløte og baconost vispet sammen som saus. jeg gidder ikke kjøpe grillet kylling så jeg steker opp et par fileer. mind modda versjon inneholder tandoorikrydder, litt hakket fersk chili, paprika og broccoli. jeg bruke også mye mindre baconost og fløte enn oppskriften.

syns jeg hadde masse revet ost oppå jeg da.. den snurper seg kanskje mer hvis underlaget er vått? den gjør jo ikke slikt nåt jeg lager minipizza med tørt fyll f eks

TrillTrall sa for siden:

Sølvøredobber inneholder nesten alltid nikkel og det er allergisaker det! En del gulldobber inneholder også nikkel så det kan bli kostbart å lete seg frem til noen man tåler... :(

TrillTrall sa for siden:

Jeg reagerer ikke så kraftig som deg, men verker som bare fy også med plast ja. Bortsett fra noen jeg kjøpte hos en frisør, "kirurgisk plast" sto det og de tålte jeg! Men dessverre satt bakdelene så dårlig fast at de skvatt veggimellom hver gang jeg dro av meg genseren så det tok jo ikke mange dagene før jeg rotet bort den ene... :(

Brittk sa for siden:

Hei hei!
nokon som veit kor en får kjøpt større fløtepakker enn 1/3 liter?
Kva er fiberhusk og kor får en kjøpt det?
Kva bruker dykk cocosa til?
Er det anna snacks enn bacongull en kan ete på ketolyse?
Kvifor er nokon av dere skeptiske til Pepsi max? kan en ikkje drikke all sukkerfri leskedrikk?

samla opp en del spm når eg først var i gang :)

Anarko sa for siden:

Skal prøve så godt jeg kan å svare på det jeg vet.

1. Jeg fikk faktisk kjøpt 1 liter med kremfløte på rema. Men de skal også ha dobbelt så store pakker enn det som er vanlig størrelse. Den literpakken er første gang jeg ser.
  2. Fiberhusk er noe man bruker i deig, røre osv for å holde røra (t.d. pannekakerøre) sammen.
  3. Cocosa vet jeg blir brukt en del i smoothies, bortsett fra det så kjenner jeg ikke til bruksområdet så godt :) Mener noen bruker det som steikefett også?
  4. Jeg kan ikke så mye om ketolyse, men en moderat mengde av nøtter. Spørs hvilken del av ketolyseprogrammet du er i.
  5. Noen er skeptiske pga søtningsstoffet aspartam. Men om du tåler det eller ei er noe du må oppdage selv. Kroppene våre reagerer forskjellig. Noen stagnerer i vekten av for mye ost (jamf. Skaldemann), mens andre kan spise kilovis med ost. Noen kan spise litt nøtter, andre ikke. Bacongull er salt btw, så det kan slå litt feil ut, siden vann binder seg i kroppen da. Siden jeg ikke veier meg, bare måler forskjell på buksene mine, så er jeg usikker på de forskjellige effektene på meg. Jeg er forsiktig med nøtter i alle fall. Men har ingen dårlig samvittighet for f.eks. sprite zero :)

På den annen side er det nok folk her med MYE mer peiling enn meg. Les litt rundt i de forskjellige trådene så finner du nok svar :)

Idarull sa for siden:

Okei, takk for svar! skal seriøst vurdere å bestille det :)

TrillTrall sa for siden:

Det har de vel på alle dagligvarebutikker??? Kanskje ikke laaaangt ute på landet, men ellers vil jeg tro det. Selv butikken ved jobben min, med verdens mest begredelige utvalg har det.

Jeg ønsker meg sånne 4-pk med småbokser med seterrømme, men de finnes bare med lettrømme tror jeg. :(

Supera sa for siden:

Cocosa er også herlig i te, og det funker nok i kaffe også (liker ikke kaffe, så kan ikke svare på det). Man kan også shotte Cocosa som den er om morgenen eller før trening (bensin på fettforbrenningsbålet vårt). Jeg har også slengt oppi noen klatter i en Bali kyllinggryte rett før det skulle serveres. Det ble herlig! Litt ekstra fett og med kokossmak. :snill:
Det er to typer da. Extra Virgin smaker kokos, men Pure er litt renset så den har mistet kokossmaken (og en del av det sunne) men er til gjengjeld god å steke i.

Angående snacks: Man kan lage sjokolade selv fra Økosjokolade. :sikle: Hvis man vil søte, så kan man søte med stevia eller sukrin f.eks. Og man kan forresten bruke Cocosa i sjokoladen. ;) Det blir herlig!

Eller man kan spise Atkins-bar.

Brittk sa for siden:

har sett både på rema furuset, rimi haugerud og meny Tveita, men har enda ikkje sett liters pakker med fløte. lurte å sjekke smart club i morgen. men får berre leite litt til så finn eg det sikkert.

ja det stemme nok med rømmen, den ha eg berre sett i lettvarianten.

Kitt sa for siden:

Min ellers så velfylte Rema- butikk har kun store fløtekartonger før høytider som jul og 17. mai. Ja, og Fastelaven, da!

Nå etter sist 17. mai fikk jeg faktisk 3 x1/2 liter gratis fordi de gikk ut på dato!:p

Tror nok Meny og Ultra etc alltid har, da!

Anarko sa for siden:

Literskartonger har jeg ikke sett før denne uka da slik at det er sagt :)
Jeg tipper de tok det inn siden man må feire norgesrekord i kaffidrikking (som forøvrig uoffisiellt er blitt tatt av meg med over 10 kopper kaffi på jobb i dag).

Nei, nå må jeg legge meg og lade opp til ny dag med mer kaffi!

Godnatt godtfolk! :D

vaskeklut sa for siden:

Jeg har sett literskartonger på Coop OBS! :)

Carisma sa for siden:

Rema på Haugenstua hadde før hvertfall. Og Meny på Kalbakken tror jeg har, Meny på Brobekk har hvertfall. Og Ica på Linnerud, selv om jeg boikotter de etter de solgte meg råtten makrell! :rolleyes: Tror kanskje det er 0.75 npen av de har, men det er hvertfall større enn 0,33.

Ferskenbeinet sa for siden:

Jeg vil tippe det er pga innholdet er såpass flytende? Når det er flytende vil det boble masse i ovnen, og da er kantene enkleste stedet for boblene å komme ut. Om konsistensen er litt stivere blir det ikke så mye bobler! Har du prøvd å legge osten litt oppover kanten?

manne sa for siden:

Legger du osteskivene med mellomrom vil de ikke snurpe seg sammen til en stor flate... eller riv opp osten før du legger den på.

Forøvrig har jeg merket mer sammensnurping på retter der osten ligger på hele steketiden...enn retter der osten blir lagt på halvveis uti stekingen.

Ethewia sa for siden:

Da jeg sjekka ut det jeg skulle sjekke ut for å svare deg, så endte jeg selvsagt opp med å bestille noe jeg ikke burde ha gjort. Kan jeg skylde på deg for det? :p

Brittk sa for siden:

Er det berre meg?
dei siste dagane ha eg vore ekstremt trøtt. Laurdag er min 14 dag på ketolyse så er forholdsvis ny. men i natt sov eg 13 tima? skulle tru eg va på vei i dvale :)

vaskeklut sa for siden:

Helt klart, bare du ikke tvinger meg til å betale :D:p

Sanney sa for siden:

osten var revet da jeg hadde dem på.. og det er en våt grateng ja.. osten på hele tiden, jeg vil ha den halveis brun :p

Carisma sa for siden:

Har det blitt et veldig kalorifokus her inne i det siste? :confused: Eller er jeg bare uheldig med hvilke tråder jeg leser?...

Supera sa for siden:

Oi... Kanskje like greit at jeg er slapp med å lese nye tråder for tida. :geip:

Syns heller det er VELDIG mange tråder om "huff jeg går så sakte ned, kun 5kg på 1 uke"... De blir jeg lei av...

Supera sa for siden:

De er det alltid mange av. :geip:

Photobscura sa for siden:

Jeg sitter her med en oppskrift på en strikkegenser, og leser i oppskriften om størrelse, og skjønner ikke helt hva "overvidde" betyr. Er det rundt bryst/mage/skuldre? Den er 100 i medium, og det hørtes jo litt stort ut, om jeg i det hele tatt er inne på noe ...

Gracella sa for siden:

"... Og nå har jeg gått på denne kuren i to uker og går ikke ned noe mer!! Har bare hatt to sprekker..." :rolleyes: ;)

Tror forventningene er fra alle ukebladkurene som lover maaaange kilo ned på 1 til 3 uker - og selvfølgelig heeeelt uten anstrengelse eller forsakelser.

TrillTrall sa for siden:

Jeg mener overvidde er rundt brystkassen. :) Men jeg er ingen håndarbeidsguru...

Ok, men nå målte jeg på det jeg hadde begynt på (for ett år siden? To? :p) rett og slett ved å være så gæren at jeg tok det av pinnene og dro på meg det. Det var alt for stort, så jeg må strikke den i small (knis!).
Det er en Mariusgenser i søttitalls jentemodell med raglandsfelling, så den vil uansett være finest når den er litt kroppsnær. Heldigvis hadde jeg ikke strikka mer enn vrangbord pluss fem seks cm, så det var ikke så ille å måtte ta den opp.

vaskeklut sa for siden:

Ååååh! Jeg har så lyst på en sånn! Strikker du til meg og i samma slengen? :D :p

manne sa for siden:

Jeg lurer på om det er flere som synes det er vanskelig å måle seg... nå er det like før jeg tegner streker på mannemannen sånn at jeg husker fra gang til gang HVOR jeg har målebåndet... :rolleyes:

Det skiller jo flere cm overalt... :eek:

Hahaha :p. Jeg tar jo faktisk bestillinger (knitting for food ;)), men gensere er mye jobb, så det blir ikke billig ;). Men dette er min første mariusgenser; min egen variant i svart, vindrød og naturhvit (jeg kler ikke marineblå :o), så jeg må nesten strikke den først sånn at jeg vet jeg får det til!

Supera sa for siden:

rekker opp hånda Og så er jeg jo så myk flere av plassene jeg skal måle... "Hvor stramt hadde jeg båndet sist?"

Ethewia sa for siden:

:O Du er jammen ambisiøs! Å strikke genser er liksom, i mine øyne, type det største man kan gjøre innafor strikking. Du må si ifra hvordan det går. :)

Hvor lenge har du strikka forresten?

Jeg har strikka mange gensere før, da! Men aldri Mariusgenser. Og heller aldri raglandsfelling (sånn at man strikker ermene inn i bolen i stedet får montere de på etterpå).
Jeg har strikka siden jeg var fem.
Skal holde dere oppdatert :D. Har en del oppdrag som må gjøres, men skal bevilge meg en liten time om dagen til genseren min, sånn at den en gang blir ferdig!

Ethewia sa for siden:

Aha, du er ganske dreven da, med andre ord. But still, jeg synes det er stort. Og Mariusgenser er fint, og veldig koselig. ^^

vaskeklut sa for siden:

Hihi, når (?) jeg blir rik lover jeg å legge inn bestilling :D

Joa, dreven forsåvidt, men det er først de siste par årene jeg har lært meg å strikke etter mønster :o.

Nice!

Dette er forresten nøyaktig den modellen det er bilde av i katalogen jeg fikk med mønsteret. Dødsfin, sant?

Carisma sa for siden:

Altså, syltetøy...
Jeg skal koke solbærsyltetøy i morgen. Lønner det seg å bruke sukrin/stevia eller splenda? Har hørt at man kan koke bæra, avkjøle litt og så ha oppi sukkeret, og regner med det gjelder for søtning også? Vil da sukrinen evt ikke løse seg opp slik at det blir krystaller?

Supera sa for siden:

Jeg lagde nylig shave ice-sirup av sukrin, og det ble ikke suksess... Jeg helte over kokende vann, det løste seg opp, virket fint, oppbevarte det i kjøleskapet og så ble det slush. Jeg tok det ut av kjøleskapet og lot det bli romtemperatur, men det var fortsatt slush - altså krystallisert. Vet ikke om det var en effekt av det kokende vannet eller kjølingen etterpå...

Nerthus sa for siden:

Jeg koker forsiktig opp bæra, har i en blanding av flytende natreen og erythritol (husker jaggu meg ikke det andre mer kjente navnet hehe), og litt JBKM. I tillegg har jeg oppi litt sitronsaft.
Hiver så direkte i frysen - holder bare noen få dager i kjøleskap etter åpning på denne måten - så DERFOR har jeg bestilt natriumbenzoat (konserveringsmiddel) til å ha i neste gang :)

Sukrin ;).

Ethewia sa for siden:

Neinei, jeg kan betale sjøl. Jeg bare trengte en unnskyldning, hehe. :p

Uten mønster? Imponerende. Forstår ikke hvordan folk får til det de vil uten mønster, hehe. Men det har vel litt med erfaring å gjøre, jeg har ikke strikka så lenge. Og veldig fin genser, ja! :)

Gammel nihilist, vettø! :D

Ethewia sa for siden:

Haha. :D

Nerthus sa for siden:

TAKK! Skylder på lavkarbo'n jeg når hukommelsen svikter hehe ;)

fettnurket sa for siden:

Et spørsmål i natten- jeg er usikker på hvor mye jeg egentlig trenger å gå ned i vekt. Jeg er 175 cm høy og veier nå 121 kilo- og ja det høres MASSE ut, men jeg SER egentlig ikke så stor ut. Idealvekten min er i følge legen 83 kilo, da burde jeg jo i teorien ta av 40 kilo..? Jeg har snakket med med-slankere som ikke kan begripe hvor disse 40 kiloene skulle kommet fra, de henger hvertfall ikke på kroppen min. Jeg aner ikke om det virkelig er rett eller om jeg da kommer til å se avmagret ut, vanskelig å vite når man aldri har vært normalvektig..

Hvordan har deres erfaringer med idealvekt kontra reell vekt vært? Er idealvekten deres i det hele tatt innen rekkevidde uten at man ser avmagret ut?

Dette er fryktelig individuelt, og har med så mange faktorer å gjøre at det ikke finnes et fasitsvar. Det kan påvirkes av alt fra muskelvekt og skjelettstørrelse (om du er grovbygd, altså har stor "ramme"), hvor gammel du er, om du har født barn, etc etc.
Var jeg deg ville jeg delt det opp i mindre delmål. Fem og fem kilo er ganske vanlig, så tar man det etterhvert og ser når man nærmer seg. Ellers kan jeg anbefale å ta en kroppsanalyse, enten hos en lege som har Tanitavekt (f.eks en fedonklinikk) eller en tilsvarende elektronisk vekt, som flere treningssentere har, for å se på det aller viktigste i forhold til å definere reell overvekt, nemlig fettprosent. Normalområdene ligger på 20-30 hos kvinner, og 15-25 hos menn, selvfølgelig avhengig av de faktorene jeg har nevnt over. Det koster litt, men jeg synes det er verdt det, da det sier langt mer enn både kroppsvekt, BMI, MHR og så videre. Jeg er selv 167, har muskelvekt nederst i normalområdet og er sånn lett/medium i benbygninga, og tipper min idealvekt ligger på pluss minus 65 kg. Jeg veier i dag 73 kg, ser relativt normalvektig ut, men har heller ikke problemer med å se at det fortsatt er litt igjen.
Den gode nyheten er jo også det at så lenge du har et godt sammensatt lavkarbokosthold så vil kroppen din helst selv finne en idealvekt som er passende for nettopp deg. Lavkarbo er i høyeste grad vektregulerende ;).
Lykke til :).

fettnurket sa for siden:

Photobscura: takk for fint og oppklarende svar. :)

Idarull sa for siden:

kan noen regne ut karbene i denne for meg?

Mock Danish. (Minner litt om arme riddere):

50 gr kremost
2 egg
1 ss meierismør
15 gr proteinpulver m/vanilje smak
1 ts kanel
1/2 ts Splenda (eller Natreen)

takk! og hvis noen vet hvor mange karber det er i de frokostmuffinsene som er lov på Atkins? var vel 1 dl linfrømel, 1 ts linfrø, 1 egg, 0,5 ts bakepulver, 0,5 ts natreen, 1 ss olje.

Cherry sa for siden:

Vet ikke hva idealvekta mi er, men jeg mener selv at jeg trenger å ned minimum 15 kg til. Jeg sier det til folk og de sier neineinei, det er ikke sant, men de har ikke sett meg naken og sett hvor mye mage jeg faktisk har :p

Nå er det sånn at jeg har nok en del muskelmasse også, så det er mulig at fettprosenten er litt mindre enn jeg tror. Jeg skal uansett ikke veie noe som er på 70-tallet, det nekter jeg. Det skal minst være på 60-tallet og aller aller helst på 50-tallet ;)

Cherry sa for siden:

Ooookei, ute på lørdag da. Fyren på bensinstasjonen inviterte meg med hjem. To gutter slåss om meg på baren, og en fyr bare stirret på meg hele kvelden.

Eh...jah. Man har jo ikke akkurat vært bortskjemt med så mye oppmerksomhet før da. Hvor lenge lever man på dette?:p

Gerd sa for siden:

Leeeeeeeeenge :D :ja:

Supera sa for siden:

Jeg har en lillebror med ADHD som hadde ett raserianfall i går og sparket meg hardt i venstre legg. Jeg kan stå på det uten at det gjør vondt i det hele tatt. Det gjør ikke vondt i det hele tatt når jeg sitter bøyer på musklene. Men når jeg går fortere enn en snegle klarer å krype, så gjør det vondt. Jeg satser på at det er en "legghøne", men det gjør litt vel vondt å gå på. Burde jeg gå til legen? Det gjorde så vondt at jeg måtte si til kollegaene mine at jeg kunne gjøre ting som ikke involverte gåing.

Sukk, nå må jeg gå heeelt ut til bilen. Det kommer jo til å ta evigheter selv om den står rett utenfor det lille bygget her.

Borghild sa for siden:

Du kan jo ha fått brist i en muskel. Hadde sjekket det jeg. God bedring. :)

camryn sa for siden:

God bedring Aeryth! :klem:

Vi har kjøpt hus (hurra!), og har ikkje mindre enn to 50talls kjøkken! Eg ser håp for det eine, det -kan- bli bra med litt kjærlighet. Vi har ikkje all verdens av midler så i første omgang blir det å male herligheten.
Tidligere leieboer har malt vegger knallblå og kjøkkenskap... veldig veldig glinsande svart. Veldig. I eit seriøst tjukt lag. Må eg pusse ned før eg kliner på med meir maling (foreløpig plan er at det skal bli grønt)? Går ut i fra at det kanskje vil trengast ein god del lag for at det svarte ikkje skal skinne gjennom?

Kitt sa for siden:

Puss lett, vask med salmiakk og for all del bruk et lag med heftgrunn under!;)

Eller ta med en skapdør til nærmeste fargehandel og spør dem!

Ja, de kommer til å prøve å prakke på deg en del ting, men fortell at du kommer til å pusse opp mye fremover, så vil de nok også få beholde deg som kunde!

Vil du at jobben din skal holde noen år, kan du like gjerne legge litt penger i det. Er uansett mye billigere enn å pusse opp hele kjøkkenet!

Jeg malte det gamle badet vårt, fliser og baderomspanel etc. Holdt i 7 år til vi hadde råd til helt nytt!:D

camryn sa for siden:

Er det godt nok med ein kloss med sandpapir for pussing? :D

Salmiakkvask og heftgrunn notert! Takk :)

Kitt sa for siden:

Bør holde i massevis. Er jo bare for å få litt rubb sånn at den nye malingen ikke seiler rett av igjen!;)

camryn sa for siden:

Glimrande, da går eg laus så snart vi får nøkkelen. :D

Kitt sa for siden:

:heia::heia::heia:

kveiten sa for siden:

jeg lurer på om noen har et skjema en kan følge som man går ned i vekt av? i skjemaet må det være hva en skal spise og når(klokkeslett)? takker for svar på fårhånd

Carisma sa for siden:

På lavkarbo spiser man ikke etter klokka, men etter kroppen :ja:
Og en måltidsplan setter du sammen selv, eller så finnes det forslag i de fleste bøkene for hvertfall 14 dager.

Supera sa for siden:

En oppdatering. Smerten har forsvunnet fra selve leggen nå, men nå kjenner jeg det i selve ankelleddet - på utsiden. Jeg tror smerten i ankelen har vært der hele tiden egentlig, men med lynende smerter er det ikke så lett å stedfeste to steder som er nær hverandre. Men ellers det samme som før, men kan presisere at jeg får bare vondt hvis vekten kommer skrått fremmenfra (altså at foten er bak kroppen slik at ankelen er i spiss vinkel) eller hvis ankelen er vridd til sides når jeg får vekta på den. Så å gå med bittesmå steg med venstre fot først og sakte går fint. Og veldig ofte når jeg går blir jeg lei av å gå så seint, tar plutselig ett for stort skritt og så segner jeg nesten sammen i smerte... Hm... Jeg skal jo ha en ankelbeskyttelse her ett eller annet sted...?

Hvis det ikke har blitt så mye bedre i morgen tidlig ringer jeg til sjefen og spør om jeg kan jobbe hjemmefra. Hvis ikke, så blir det egenmelding. Jeg kan egentlig ikke ha hjemmekontor siden jeg jobber i en helpdesk og må egentlig ta telefoner og spankulere rundt, men jeg kan fortsatt gjøre en del nytte for meg bare jeg ikke må gå. Jeg kan fortsatt sende e-mailer.

pernille sa for siden:

kan noe gi meg en kort og enkel forklaring på hva jeg skal si til de som sier jeg ødelegger forbrenningen når jeg kun spiser to måltider om dagen. (skulle vel sikkert vært en komma eller to i den setningen) :)

Carisma sa for siden:

Hvorfor klarer jeg ikke å somle meg til å søke på jobber når det ikke er noe jeg heller vil enn å få meg en fast jobb igjen? :blinke:

Huldr sa for siden:

Kan ikke hjelpe deg med det dessverre, men kan si så mye som at det mangler ikke noe komma i setningen din (selv om den er lang) - bare et spørsmålstegn :p

Carisma sa for siden:

Du kan jo si at så lenge man spiser mat som fremmer kroppens egne sult/mett signaler fremfor å dempe dem, så regulerer kroppen det selv. ;) Og at så lenge man har et stabilt blodsukker så trenger man ikke spise så ofte.

Lava sa for siden:

Denne tråden er verdt sin vekt i gull, og det er ikke lite! :lol:
Takka meg som fikk den i gang! juhu.. liksom..

Jeg lurer ikke på noe, blir så klok av å lese her atte :p

Brittk sa for siden:

Oi.. stemme det? I mitt tilfelle har eg en jobb der det blir spist til urutinerte tider, noko som passer bra når en er på ketolyse, men har hatt litt svingande blodsukker. Kan det hemme vekttapet? eller misforsto eg ?

pernille sa for siden:

Ha, ha det var jo godt å høre. Spørsmplstegn er jeg litt dårlig på :)

Supera sa for siden:

Si at du gir kroppen litt brensel for at den skal forbrenne fett. Og som Carisma sier, vi lytter til kroppen og den sier ifra om den trenger mer. De som sier du ødelegger forbrenningen er avhengige av sukker for energi og våre energilagre for sukker er lave. Det blir ca som å sammenligne solcellepanel (med ett bitte, bittelite batteri) med bensintank. Det fungerer på to forskjellige måter, selv om poenget er at begge gir energi. Vi er en bensintank som trenger en gnist for å starte, men karbohydratene er som sol for de andre og uten karbohydrater blir de tomme litt etter. :geip:

kennygirl sa for siden:

Noen som vet hvordan jeg kan få tjære av en katt? Pusen min har fått tjære på den ene foten sin og jeg vil helst ikke bruke terpentin eller white spirit...

grotingeling sa for siden:

Smør, matolje (soya/raps) eller margarin fungerer i alle fall på klær (endelig et bruksområde for margaring liksom :rolleyes:), så det burde fungere på pusen også

Alternativt ville jeg prøvd med nylonvask - funker også på tjære- og oljeflekker.

Kitt sa for siden:

Helt vanlig shampoo(Herbal essenses) tar i hvert fall bort tjære i medisinsk behandling!:eek::p;)

Og venninnnen min brukte det da hun hadde tjæret hytta for å bli ren på hendene!:)

kennygirl sa for siden:

Takk for alle råd :) Hun trenger vel en skikkelig vask nå, så får prøve med sjampo først...

camryn sa for siden:

Kan eg bruke dei ansatte i banken som vitner ved underskriving av lånepapir? :confused:

vi fikk beskjed om at det måtte være noen som kjente oss godt!

Kanutten sa for siden:

:ja: Det har jeg gjort flere ganger.. De skal jo bare bevitne at du er den du er og at du er oppegående..

camryn sa for siden:

Takk, satser på at det går, visst ikkje får vi berre la det ta litt lenger tid. :)

Ok, nytt strikkeproblem.
Jeg strikker ermer på en genser med raglandsfelling nå, bruker strømpepinner, og i oppskrifta står det følgende: (...) samtidig som det økes 1 m på hver side av første maske til det er 86 m.

Jeg ble litt usikker, betyr det at jeg skal øke to masker, altså før og etter den første maska på hele strikketøyet for hver sjette omgang, eller en på hver pinne?! Hmmm.

Anne sa for siden:

Er dette på undersiden av armen?
Ja, du skal øke en maske på hver side av første maske...altså to masker pr omgang:)

Puh! Jeg bestemte meg nemlig for å velge den måten, for når jeg tenkte på det, hørtes det mest logisk ut, og jeg er typ halvveis ;).
Undersiden? Hmm ... Jeg har begynt på ermet, fra håndleddet, og strikker den på strømpepinner, altså rundt, så jeg vet ikke helt hva du mener med undersiden. Jeg har økt før og etter første maska. (Første maska som i den første jeg strikka etter å ha lagt opp masker til ermet).

Huldr sa for siden:

Det blir jo undersiden når ermet strikkes på genseren :)

Er det Mariusgenseren du strikker på nå, Photo?

Anne, så du skrev om "rund sal" en gang (som på Mariusgenseren Photo har mønster til), og etter litt mer lesing på nettet skjønner jeg det sånn at rund sal ikke det samme som raglan, stemmer det?

Ah, så det du mener er at der jeg øker, det er på en måte undersiden av ermet, den som blir inn mot kroppen, altså?

TrillTrall sa for siden:

Og så blank svart maling da... grøss Puss ned, grunn og mal! Men regn med noen lag om dere skal ha veldig lys grønn.

Huldr sa for siden:

Ja, er du treg eller? :D

Jeg har forresten klart å øke feil på ermene på den lille tingesten jeg holder på med ... Skulle jo gjort sånn som det i oppskriften din, men pga mye rundhekling i det siste tenkte jeg feil og fordelte økninga jevnt over hele ermet ... :p Men får tro det går bra likevel, armen som skal inni er jo rund, så ... Er godt oppe i raglanfellinga nå.

Og det er altså ikke raglanfelling på genseren din Photo, men rundfelling!

Anne sa for siden:

Raglangsfelling er synlig felling fra der armen kommer inn foran, på skrå til halsen. Det blir på en måte en strek. Rund felling har usynlig felling...:)

Anne sa for siden:

Det spørs om ikke det blir litt rart, Frøy, for da går armen brått ut fra x-antall masker til kanskje 20 masker mer på en runde? Blir nok en "bulk" på ermen da. Sånn ala ridebukse vet du....Hvor det går brått ut.

Huldr sa for siden:

Ja, det var det jeg så, at det ikke var den streken der :ja: Raglan har jeg gjort og vet hvordan ser ut, men har ikke prøvd rundfelling :)

Anne sa for siden:

jepp. Stemmer:)

Anne sa for siden:

Høres riktig ut:)

Huldr sa for siden:

Haha, nei, ikke sånn :D Har økt to masker på de rundene jeg skal, men på et annet sted på "runden", hvis du skjønner :) Det ser greit ut ihvertfall.

Noen som veit om noen kjekke ting jeg må kjøpe med meg fra praha? Noe lavkarbo digg og?

Ja! :geip:

Absinth! Bare drikk den uten sukkerbit :lol:.

Ja, nå skjønner jeg mer av det der om rundbole og raglandsfelling, har ikke kommet så langt i oppskrifta da, ennå. Men, dere som har begrepene på stell, jeg har tenkt å strikke meg denne genseren, men tenker den vil bli finere med raglandsfelling, ev. rundbole (ettersom jeg har litt brede skuldre, så har jeg lagt merke til at de nesten kan se litt bredere ut når ermene begynner lengre ut på skuldra). Er det en overkommelig modifisering?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.