Huldr sa for siden:
Da gir jeg opp ;). Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner :p
Huldr sa for siden:
Da gir jeg opp ;). Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner :p
Photobscura sa for siden:
Jeg innser at jeg må ha gjort en feil, på en eller annen merkelig måte (som jeg ikke skjønner, for jeg har skrevet opp hver økning) så har jeg økt en gang for mye, og endte dermed opp med to masker ekstra. Så det var min egen slurvefeil som gjorde at jeg ble forvirret. Haha, sorry, altså. Hjernen min var litt uvenner med meg der, jeg ville sikkert heller at oppskriften skulle være feil enn at jeg tok feil :lol:.
Takk for tålmodigheten. Hehe :suss:.
Huldr sa for siden:
Bare hyggelig :klem: Håper du finner ut av det!
Huldr sa for siden:
Du får poste her igjen (eller i håndarbeidstråden, kanskje flere "håndarbeidere" som ser det der?) hvis du står fast igjen da vet du. Men ikke heng deg for mye opp i tallene. Gjør du det som står der blir det riktig :)
Ferskenbeinet sa for siden:
Jeg lurer på hva 1kg glutenmel koster på helsekost? Har kjøpt det før men husker det ikke. I helga så jeg at min lokale Mega hadde det samme melet til 95kr. Så da vil jeg vite hva som er billigst!
Carisma sa for siden:
Steinbitt... Hvordan serverer man den som hverdagsmiddag? Sambo er ekstremt skeptisk til hvit fisk, men har gått med på å prøve det i morra. (Så det er no pressure on me liksom) :rolleyes:
grotingeling sa for siden:
Stekt/ovnsbakt med grønnsaker og hollandei saus
LineJM sa for siden:
steinbit er en veldig fast fisk. så den er god å steke i panne. server med ønskede grønnsaker og soppstuing, nam!
katten sa for siden:
Den er deilig gratinert i fløtesaus med masse ost :)
Men gje fisken eit lite oppkok først.
Så legger du fiskebitene i ildfast form.
Lag fløtesaus av fløte, smør og jbk og hell den over.
Godt med raspa ost på toppen. 30-40 min på 200 grader i ovnen og du har ein fantastisk god middag. Elsker gratinert steinbit sjølv, endå eg er halling og skeptisk til all fisk utan om fjellørreten :lol:
Idarull sa for siden:
Kan jeg lage kokosmel av kokosmasse? Vil lage hvetestanga til Lisbeth!
vimsen85 sa for siden:
Desverre. Kokosmel og kokosmasse er ikke det samme. Prøvde å finmale kokosmasse en gang og det funka dårlig. Kokosmel er en god investering. Det er kjempedrøyt!
Idarull sa for siden:
Æsj det var synd :( da blir det ikke kringle denne uka nei. har du forslag til hva jeg kan erstatte med da?
vimsen85 sa for siden:
Har ikke funnet noen god erstatning for kokosmel. Prøvde med soyamel og syntes ikke det vart noe bra. Mulig proteinpulver eller bakemiks eller noe funker. Kan desverre ikke hjelpe :(
Idarull sa for siden:
okei, det var leie greier :/ skal finlese tråden som kringla sto i nå!
Opheliia sa for siden:
Fiskeburger av laks(frossenfisk..fileter) - en god oppskrift på dette her?
Jeg er i utgangspunktet ikke veldig glad i fisk, men nå skal det utfordres her:p
Gerd sa for siden:
Alldelesen nydelige lakseburger-oppskrift her: forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130&pictureid=839
Sanney sa for siden:
finnes det et sted hvor man kan finne ut blodprøvekoder.. de siste testene har en del koder som ikke var på den forrige.. MON# og PDW er ikke så veldig beskrivende :p
Opheliia sa for siden:
Takk!:D
Kitt sa for siden:
Fürst laboratorie har mange fine, opplysende sider!
I analyselisten finner du referanseområder og kommentarer på så og si alt av vanlige blodprøver i hvert fall!
Er en forkortelsesliste der også!
Forkotelser som de du sier, er gjerne totalt uinteressante for oss vanlige folk. De sier litt om telling, spes mengde av ting som forskjellige typer røde blodlegemer etc. Ikke noe de fleste bryr seg med eller kan tolke, mao!
Cherry sa for siden:
Hvem kan se min pasientjournal bortsett fra fastlegen? Er det noe restriksjoner på å se disse journalene? Jeg er blitt så gammel nå at halvparten av mine bekjente er sykepleiere eller hjelpepleiere, og siden bestemora mi er hjelpepleier, og jeg har halvveist vokst opp med pasientjournaler i nattbordsskuffa hnenes, så VET jeg at det leses litt mer enn hva godt er. Og dessuten så er jeg ikke akkurat godvenn med hun ene helsesekretæren på legesenteret mitt:p
Kan alle i helsesektoren lese hele min journal da? Eller er det kun min fastlege som har tilgang til hele journalen? Hva med når jeg kommer til vikarlege da? Eller om jeg havner på sykehus?
Furine sa for siden:
Eg veit ikkje, men det er eit interessant spørsmål, Cherry. Legen har jo teieplikt, det har vel alle som jobbar der. Men det er vel kanskje ikkje noko sperre på kven som kan sjå i kva journalar?
Eg lurer berre på kvifor det er så stille overalt i dag. På jobb, her inne.. Stille før stormen?
Kitt sa for siden:
Journalen som ligger hos fastlegen din er det bare fastlegen og de som jobber på det legekontoret som kan se!!! Vikarlege bare om de tilhører samme legekontor/datasystem!
Det er jo faktisk noe av det som er problemet i helsevesnet i dag, at for FÅ personer har adgang til journalen din.
Skjer det noe med deg en fredag kveld så du havner bevistløs på et sykehus, er det ingen som får tak i noen opplysninger om medisiner, tidligere blodprøver, sykdommer etc før legekontoret åpner mandag, om det er en hverdag, da!;)
Der jeg hører til, er ikke røntgenavd koblet opp til sykehusjournalen automatisk engang!
Meni dag ligger alt på data og ingen kan ta med journalen din ut av legekontoret uten å printe den ut og det er det nok ingen som gidder!
Du kan be om å få den, da! Om du vil lese den, skifte lege etc!
Helsepersonell har ikke lov til å åpne en journal bare for å åpne den! Noen gjør det nok, skal ikke unndra det, men kan ikke tro at det er vanlig!
Men som sagt, det største problemet kan være alle de som IKKE har tilgang! Det er derfor det planlegges et helsekort, der alle opplysninger lagres i chipen!!!:D
Huldr sa for siden:
:eek: Vi har nok et litt forskjellig syn på noen ting Kitt, for det syntes jeg hørtes helt hårreisende og veldig problematisk ut med tanke på personvern. Det kan da ikke være anledning til å lagre alle slags ting en lege kan finne på å skrive i en journal på en chip som alle i helsevesenet m fl kan se? Regner med at dette er noe Datatilsynet har innsigelser mot i så fall.Furine sa for siden:
Vi har helsekort i Belgia, med chip. Der ligg info om deg, adresse, fødselsdato etc, men ikkje heile livshistoria di liksom. Men du tek det med deg om du skal til sjukehuset, for då får dei opp info om deg, kva lege du har etc, og du må ha det når du får ut medisin på apoteket, for å få tilbakebetalt det du har rett på. Meiner det viser kva medisin du har hatt tidlegare etc. Veit ikkje om det er så mykje meir info på det, men synest systemet fungerer greit.
Kanutten sa for siden:
Jeg jobber på en privatklinikk og du aner ikke hvor mye tid vi bruker på å ringe rundt for å innhente opplysninger som kan være relevante! I værste tenkelige tilfelle kan det jo hende at pasienten overhodet ikke får den behandling vedkommede trenger grunnet nettopp mangel på opplysninger. Jeg synes det er flott at de prøver samordne journaler. :ja:
Kitt sa for siden:
Du vet du kan lese gjennom journalen din og kreve ting fjernet???
Jeg er nok litt enkel sånn, for jeg bryr meg rett og slett ikke om hva andre vet om meg!!!
Lurer de på noe, så kan de bare spørre!!! Har overhodet ingen hemmeligheter, hverken medisinske eller andre!!!:p
Jeg er mye mer redd for å ikke få den behandlingen jeg trenger fordi opplysningene ikke er tilgjengelige!!!:eek::eek::eek:
Det kan jeg faktisk dø av!!!
Huldr sa for siden:
Joda, ser den, men det er jo alltid sånn at forskjellige interesser må veies opp mot hverandre. Klart det kan være upraktisk for helsepersonell å måtte ringe rundt, men å beskytte pasienten ser jeg som helt overordnet.Men å samordne de mest essensielle opplysningene er sikkert ikke så dumt.
Kanutten sa for siden:
Vet du?? Det er sååååå mange ting med kroppen man overhodet IKKE trodde hadde sammenheng med hverandre.. Men likavel så HAR det det! Og det kan berge liv. Jeg VET vi har gjort det mange ganger.
Huldr sa for siden:
Nei, jeg har tenkt på å finne ut av det, men visste ikke at det faktisk var sånn. Så bra da :ja:Sanney sa for siden:
er dte greit å bruke pinex+ibumetin mot magesmerter selv om paracetamol av en eller annen grunn anbefales? responderer best på førstnevnte.. hatt smerter i 8 timer nå og er dyktig lei...
fikk bare beskjed at jeg skal bare følge med på smertene og det er jo litt vanskelig om man gnasker smertestillende
Huldr sa for siden:
Det vet jeg veldig godt. Likevel mener jeg at man skal være svært restriktiv med opplysninger. Rene faktaopplysninger som allergier, medisiner etc er jo greit, da.Kitt sa for siden:
En venninne kunne omkommet fordi legen, gynekologen og bedriftslegen ikke hadde de samme opplysningene og hun skjønte ikke at de trengte å vite om hverandre og de forskjellige diagnosene hun hadde og medisinene hun brukte!:eek:
Annen episode med bevisstløs pasient og opiatmisbruk! Kunne også blitt fatalt fordi sykehuset ikke kom inn i legen journal midt i påsken!:eek:
Kanutten sa for siden:
Jeg skjønner hva du mener... Tro meg, jeg gjør det.. Jeg har selv lest mange henvisninger hvor det står at pas er slitsom, kverrulant, har dårlige matvaner etc.. SLIKT trenger ikke publiseres.
Huldr sa for siden:
Klart at medisinbruk og slikt bør være mer tilgjengelig. Det bør faktisk være mye mer bevissthet rundt dette, for veldig mange medisiner kan kræsje med f eks helt vanlige kosttilskudd og det kan få fatale følger. Nå var det var ikke akkurat det jeg tenkte på da, men herlighet, det er jo forferdelig ...!Jeg tror en del leger kunne hatt godt av kursing i etikk, respekt og å lytte til pasientene sine. Og bli mer bevisst på hva en journal skal brukes til.
Men nå er jo dette en spørretråd da ... Får avslutte diskusjonen her vel, for min del i alle fall :)
Sanney sa for siden:
kastet inn håndkleet og tok pillene jeg... nå må jeg bare vente på at de virker...
Kitt sa for siden:
Beklager at jeg ikke har sett disse før!
Man skal ALDRI ta smertestillende mot magesmerter man ikke vet hva er!!!
Litt synd om blindtarmen sprekker eller tarmslyngen blir koldbrann, liksom!:eek:
Håper det går bra med deg, snuppa!:klem:
lommerusk sa for siden:
Hvor lenge holder en flaske vin som har vært åpnet? :p
Supera sa for siden:
Det spørs vel på dine smaksløker. :geip: De sier vel ca en uke hvis den er oppbevart kjølig. Man kan selvfølgelig drikke den en god stund etter det, men vinen smaker mindre og mindre godt.
Carisma sa for siden:
Hvis man tror man er beskyttet slik systemet er i dag er det desverre naivt. Jeg har jobbet med et prosjekt på et stort sykehus, som innleid konsulent, og selv vi hadde tilgang til en masse mapper som bare fløt rundt! Prosjektet var heldisvis i forbindelse med elektronisk arkivering av de tingene, men fy søren, jeg fikk en øyeåpner.... Bilder av alt fra edlere deler til psykiske diagnoser fløt i ett eneste stort virrvar tilgjengelig for alle som gadd å dykke ned i det. Ikke sikret med andre ting enn at det var i en ansatte-fløy :rolleyes:
Jeg vil mye heller lagres på en chip som det faktisk kan spores hvem som har lest og printet fra :ja:
Carisma sa for siden:
Noen som har oppskrift på Bosniatøfler i babystørrelse?
Gracella sa for siden:
Hvis man bare setter i korken, ville jeg ikke la den stå lengere enn til neste dag.
Hvis du har slik pumpe som suger ut luften i flasken, så ville jeg ha kunne latt den stå et par dager.
Jeg TROR at man kan bruke "utgått" vin i rødvinssaus, ellers er det nok bare å helle den ut, hvor trist det nå enn måtte være, hehe
Huldr sa for siden:
Det tror jeg ikke ;) og sikkert ikke hun som spurte heller, i og med at hun spurte ...Ellerish sa for siden:
Pinex er det samme som paracetamol (heter også Paracet, Pamol, Panodil osv..), og Ibumetin er det samme som Ibux (ibuprofen er virkestoffet). De kan godt kombineres.
Hvis du har magesmerter pga høyt syrenivå i magesekken, kan det imidlertid være lurt å holde seg unna Ibumetin fordi ibuprofen kan irritere mageslimhinnen, og dermed gjøre vondt vondere.
Vet du hvorfor du har vondt da? :)
Sanney sa for siden:
nei, jeg vet ikke det. hadde vært en del enklere om jeg visste :p
spurte hvilke type smerte jeg bør være ekstra obs på, på legekontoret da jeg var innom og hentet prøvesvar idag, må gå forbi der fra jobben uansett. svaret var "alle sammen!" men fikk bare beskjed om å se det an og heller komme tilbake om det ble værre.
smertene forsvant fror det meste etter tablettene, bortsett fra det punktet over høyre hofte.. smertene holder på å komme tilbake nå, så dette var heller langvarig.. 14 timer så langt. får se hvordan jeg er imorgen...
Grolla sa for siden:
Du burde kanskje være litt obs på blindtarmen og få sjekket det ut.
Nerthus sa for siden:
Har du andre symptomer i tillegg? Feks diare eller forstoppelse? Leddplager? Stor variasjon i energinivå? Hvis du har det burde du vært undersøkt litt nærmere når det gjelder plager i tarmen.
Jeg vet også at vanncyster på eggleder/eggstokk mm kan være ekstremt smertefullt, slike cyster sees vanligvis greit med ultralyd hos en gyn. :)
God bedring ihvertfall!
Sanney sa for siden:
fremdeles smerter, dog ikke like ille som på det værste igår. skal til å ringe legen, for som dama i skranken sa, man skal ikke gå rundt og ha vondt. har ingen andre symptomer som jeg vet om, toalettbesøkene går greit..
Huldr sa for siden:
Håper du finner ut av det snart, Sanney!
Jeg har også et medisinsk spørsmål. For et par tre dager siden hadde jeg en litt rar opplevelse. Jeg fikk plutselig en slags snørende følelse et stykke oppe i skinneleggen, og samtidig ble jeg litt svimmel. Og jeg har enda den greia i leggen, det er litt lamt på en måte, men jeg har ingen problemer med å gå eller noe sånt. Ikke vondt heller.
Men jeg tenkte på blodpropp faktisk ... Tror jo ikke det er det, men er det noen som kan avkrefte det? :o Kitt?
Furine sa for siden:
Snørande kjensle i leggen har eg hatt, men eg var ikkje svimmel samtidig. Det viste seg å vere beinhinnebetennelse. Men det var vel vondt i tillegg trur eg. Det er over 15 år sidan, så detaljane er ikkje så klare...
Huldr sa for siden:
Jeg ringte legevakta jeg, de sa at det burde sjekkes ...
Furine sa for siden:
Ja, gjer det Frøy! Når legevakta seier det, så... Greit å vere føre var! Håper dei finn ut av det kjapt.
Sanney sa for siden:
fikk ikke time før imorra jeg.. smertene er mye mindre nå, sitter jeg stille en stund eller ligger kjenner jeg dem nesten ikke.. men hvis jeg står eller går kommer de tilbake.. mye mulig det føles mindre smertefult da jeg begynner å bli vant til den... har jo hatt det siden igår morges
Kitt sa for siden:
Jeg kan jo ikke bare avskrive det, men kan i hvert fall berolige deg med at det overhodet ikke er symptomer på blodpropp, Frøy.
Symptomer er smerter både i ro og ved gange, hevelse, rødhet og varmefølelse!
Det skjer mye rart i en kropp som er vanskelig å si hva er! Sannsynligvis er det muskulært og vil bli borte av seg selv, sakte, men sikkert!
Huldr sa for siden:
Ja, det går nok kjapt, men jeg er så sliten, skulle helst sovet litt før jeg drar ned dit. Det skulle visst gå greit bare jeg kom i løpet av ettermiddagen. Må bare holde meg rolig, jeg ble litt redd nå. Usj.
Kitt sa for siden:
Etter 2-3 dager??? På Legevakten???
Huldr sa for siden:
Ja, får håpe det. Men siden hun sa uten å nøle at det burde sjekkes, så gjør jeg det. Det er vel medisinsk kvalifisert personell som sitter ved telefonen der.Jeg er ganske vant med rare symptomer, det skal mye til før jeg drar til lege for det :p
Kitt sa for siden:
Tror nok noen er litt overivrige i jobben sin i dag!
Kun et fåtall av de som virkelig har symptomer på blodpropp har det og du har jo ikke symptomer en gang!!!
Ro deg helt ned du, dette er nok ikke noe å stresse seg opp for!:klem:
Med mindre du ikke har fortalt meg om ppiller, familiær tendens til blodpropp etc etc!:p
Kanutten sa for siden:
Man anbefaler jo ofte Albyl E som blodfortynnende ved blodpropp, men siden du ikke har vært hos legen og fått bekreftet noe som helst vil jeg anbefale to glass rødvin siden rødvin også er blodtynnende.. :ja: Rødvin kurerer så mangt! :lol:
Huldr sa for siden:
Jeg har aldri hatt noe sånt som dette før, og man trenger ikke ha smerter for at det skal være blodpropp visstnok. Hun foreslo at jeg skulle komme ned og snakke med en sykepleier som kunne se på det. Mest sannsynlig er det jo ikke noe, men når de sier så klart at det bør sjekkes, så stoler jeg på det. Jeg ringte faktisk en gang til nå og spurte igjen på bakgrunn av at du sa det du sa, Kitt.
Jeg er en sånn som går så lite til lege som jeg bare kan, så jeg synes det er litt greit når andre sier bestemt at dette bør sjekkes jeg da ...
Men jeg er rolig igjen altså. Ble bare redd et lite øyeblikk, for jeg forventet at hun skulle si "Neida, dette er ingenting", og så fikk jeg en helt annen beskjed.
Jeg tenker for øvrig at det kan ha sammenheng med at jeg mister mye magnesium/kalium pga en annen lidelse jeg har. Greit å få tatt den sjekken ihvertfall.
Kanutten sa for siden:
:ja: Få det sjekket du.. Og man trenger IKKE ha smerter ved blodpropp. Du kan også lese mer HER!
Huldr sa for siden:
Takk Kanutten :klem: Hehe, har allerede lest det der. Når jeg først satte i gang med dette kom jeg på at jeg kunne google også :p
Kitt sa for siden:
Man trenger ikke ha smerter, nei! Selv om det er veldig uvanlig med dvt uten smerter!
Det er kvalifisert medisinsk personale som tar telefonen, men de er også mennesker og etter alle skriverier i avisene LIVREDDE for å gjøre feil!
Uansett bedre med en sjekk for mye!;)
Håper du slipper å sitte der alt for lenge, Frøy!:)
Kanutten sa for siden:
:eek: Åhh?? Flere enn meg som kan google?? :o
Huldr sa for siden:
Takk :klem: Det blir nok ikke så lenge å vente bare for å komme til mottaket :). Hun hørtes ikke ut som hun var redd for å gjøre feil altså, veldig rolig og sikker.Kanutten sa for siden:
Hør på Kitt du! Ho er bare fabelaktig! :heia:
Kitt sa for siden:
Den dagen en pasient hører at jeg ikke aner hva jeg snakker om, leverer jeg inn godkjennelsen min!;)
Det er som regel veldig flinke folk som bemanner disse telefonene, og det er ikke alltid man blir ønsket velkommen til Legevakten, så sier de at man bør komme, så tar man seg en tur! :)
Idarull sa for siden:
Noen andre enn meg som får luft i magen av solsikkebrød? Sånn 90% solsikkefrø og litt egg og anna. Har luft i magen hver dag :(
Cherry sa for siden:
Jeg syns det er helt utrolig at ingen vi brøyte til meg i vinter! Må da finnes en eller annen spirrevipp med traktor i nærheten??? sukk
Nå skal de bare passe seg ellers starter jeg eget brøytefirma og tar fra de alle sammen kundene :D
vaskeklut sa for siden:
Noen som har gode råd mot urinveisinfeksjon? Ikke jeg som har det, men ei jeg kjenner. Hun er i tillegg allergisk mot de fleste antibiotikasorter, så det er ikke et alternativ.
agurken sa for siden:
Er det noen som vet om det det stemmer at forbrenningen faktisk går ned når man slutter å tilføre kroppen nikotin....? Jeg slutta å snuse for 5 uker og 1 dag siden (klapp på skulderen, hihi), og gikk altså opp 3 kg bare første uka!! Selv om jeg spiste noe mer enn jeg pleier, syns jeg det var skrekkelig mye!!!!
Og så sier en kollega av meg, at "det er fordi forbrenningen går ned når du slutter å tilføre kroppen nikotin". Kan det stemme? Og vil det evt. snu?
Nerthus sa for siden:
tranebærjuice skal være antiseptisk og fint å drikke ved urinveisinfeksjon. ellers er å drikke mye et råd for å "skylle" ut bakteriene. jeg ville aldri klart meg uten antibiotika mot urinveisinfeksjon - det er så smertefullt... føler med venninnen din...
Jeg leste en del om det der for et stund siden, og det virker til at, ja, forbrenningen går ned med ca 10 prosent, men de aller fleste henter seg inn igjen i løpet av et års tid. Spiser du lavkarbokost vil du uansett ha minimal insulinutskillelse, så det er vel egentlig marginalt hva du faktisk kan legge på deg. Tre kilo på en uke kan umulig være fett, om du er kvinne, kan du være akkurat der i syklusen hvor du samler vann, f.eks. Du vil kanskje gå saktere ned i vekt en tid, men jeg tror ikke du behøver å bekymre deg for permanent vektoppgang.
agurken sa for siden:
Ok, så da kan det altså stemme. 10 % ja, ganske mye og det! Jeg var ikke flink med maten den perioden rett etterpå, så kanskje det er den største forklaringen. Det ble mye trøstesjoko da gitt... Men nå har jeg snudd flisa og kommet meg inn i lavkarbolivet igjen. Føles best på alle måter!
Furine sa for siden:
Jepp, tranebærjuice funkar. Finst visst tranebærtablettar på apoteket også. Tranebærte eventuelt?
Skjønner! Da er det nok det som er greia. Ett gram karbohydrat binder (om jeg ikke husker feil) tre gram vann, så man samler fort vann om man har en sprekk! Men at det kan gå saktere ned er sikkert verdt det, gratulerer så mye med å være røykfri! :heia:!
katten sa for siden:
Eg fer ikkje veslejenta mi til å ta antibiotika, og i sommar var gode råd dyre.
Då var det ei som tipsa meg om tranebærjuice. Eg kjøpte ei flaske med tranebær juice eller konsentrat på apoteket, og ga ho 15 ml morgon og kveld til flaska var tom. I tillegg drakk ho kun vanleg appelsin juice, pga c-vitaminene og syre. Ho var frisk att etter 3 daga.
No går ho på "vedlikehold" med 15 ml kvar kveld. Har ikkje hatt det etterpå. Og ho hadde det ofte før.
Kan absolutt anbefalles.
vaskeklut sa for siden:
Alright, takk folkens! Har pusha på henne tranebærjuice nå :)
lommerusk sa for siden:
Jeg har også hørt at tranebær hjelper. Man kan få det som kapsler også ;)
Er det noen som vet råd mot menstrasjonssmerter? I går var det så ille at jeg ikke kunne annet enn å ligge og skrike til smertestillende begynte å virke.. :S
grotingeling sa for siden:
Vibrasjoner hjelper meg. Har en pute med vibreringsfunksjon som funker bra, ellers så er biltur og massasjeapparater gode alternativer.
Om du har noen som kan massere korsryggen din, så er det noe av det mest effektive jeg vet om i alle fall :).
vaskeklut sa for siden:
Ååh, stakkar :( Jeg bruker ofte varmeflaske. Om du ikke har det kan du fylle en 1,5-litersflaske med varmt vann:) Bruker også kamillete, det er krampeløsende. Sies det iallefall. Jeg hiver innpå med mengder av det.
Nerthus sa for siden:
smerter i magen og i ryggen? jeg har prøvd noe som heter portosantogel - og den funker helt utrolig på krampene i magen ihvertfall :) jeg har kramper som får meg ned i knestående...
www.behandlingsreiser.com/portosantogel/
Greit med et alternativ som gjør at man ikke må spise så mye smertestillende spør du meg :)
vimsen85 sa for siden:
Den tranebærteen vi hadde da jeg jobbet på kaffe-og tebutikk var det tilsatt sukker i. Vet ikke om denne venninnen går på lavkarbo da.. Har også hørt at sitrus skal hjelpe. Men vet ikke om det gjør det. Tranebær funker bra!
vimsen85 sa for siden:
Hæ.. Skjønner ingenting. Nå var det mange poster som var postet før jeg gikk inn på denne tråden, men jeg så de ikke før jeg hadde svart.. Hva kommer det av? Kanskje det bare er den dumme dataen min?
vimsen85 sa for siden:
Eller kanskje det var en ny side :lol: Tror det er på tide at jeg legger meg! LOL!
Kitt sa for siden:
Sitrus hjelper fordi det surgjør urinen, noe bakteriene ikke liker.
Tranebær gjør slik at bakteriene ikke fester seg og dermed blir skyllet ut uten å gjøre skade!
Tørre, varme føtter og mye drikke (gjerne appelsinjuice/c- vitaminer) er kjempeviktig både ved forebygging og bekjempelse!:)
Da er jo rød og gul paprika genialt, ettersom det inneholder ca tre ganger så mye c-vitamin som appelsin :).
Huldr sa for siden:
Når det gjelder appelsinjuice/sitrus, så være obs på at det også kan irritere blæra.
Mye vann er bra for å skylle ut bakteriene når man tar tranebærkapsler :)
silvia_ sa for siden:
Jeg har spist mellom 10 og 15 karbo i ca 2 mnd. og gått av noen kg. men øka til 20 /25 karb og mer fett og plutselig forsvinner gramma(og kg.). Er vekta feil eller??????????????
Furine sa for siden:
Det er vel fordi det ikkje finnast nokon fasit på kva som er rett for deg. Det kan variere frå person til person.
Kitt sa for siden:
Jeg må også opp i det antallet karber for å gå ned i vekt! Ligger jeg lavere, tror kroppen min det er krise og tviholder på alt den får! Mye drikke og nok fett er også viktig for optimal fettforbrenning!:D
Kitt sa for siden:
Noen her som er fosterforeldre og kan fortelle meg litt om prosessen fra man melder sin interesse til man får barnet hjem?
Gjerne om erfarninger og samarbeidet med forskjellige etater/biologiske foreldre etc også!
Har tatt kontakt i dag etter å ha tenkt på det i årevis og er bare så spent!:spent:
Pruttilutt sa for siden:
Noen som tidl. har hatt kontakt med produsenten av Soyamel i tyskland for å få en engang konkludert med innholdet av karb? Har sendt epost, men er utålmodig i og med at jeg har 12 rundstykker stående på kjøkkenbenken og frister...:rolleyes:
Pruttilutt sa for siden:
Du har lest all tilgjengelig informasjon på bufetat.no? Jeg ville ringt, hvis jeg var deg, til nærmeste bufetat for å slå av en prat. Da merker de seg din interesse, og du får et raskt innblikk i hva du står ovenfor :)
Flott av deg!
Kitt sa for siden:
Takk! Vet en del og har allerede snakket med en svært hyggelig dame som var veldig interessert i å snakke mer med oss etc. Vi skal fylle ut et Egenpresentasjonsskjema og så tar hun kontakt når de har lest det!
Var en artikkel i lokalavisen i går som fikk oss til å ta tak i temaet igjen. Fra jeg sende inn mail om at vi var interessert, tok det 10 min før damen ringte!
Mange barn som venter på noe mer permanent!
Bare lurte om noen hadde personlige erfaringer, jeg!:)
Carisma sa for siden:
Dette er kanskje ikke helt relevant, men jeg husker vi var gjennom en sånn vurdering da jeg var ca 10 år. Kom noen folk hjem til oss og snakket og sjekket alt mulig. Tror de var der hvertfall et par ganger. Nå ble det ikke noe av det fordi de barna som trengte det ble tatt fra foreldrene permanent og sendt til et annet sted i landet. Men jeg kom på det når du spurte nå :o Poenget mitt var vel at man må gjennom noen evalueringssamtaler og ha referanser klare hvertfall.
Kitt sa for siden:
Ser for meg at det blir en sånn adopsjon- light prosess, jeg da! Og det vet jeg alt om, både som adoptivbarn selv og fordi jeg kjenner andre som har vært gjennom den biten! :)
Damen jeg snakke tmed, advarte om at vi kom til å bli et "offentlig" hjem, så jeg er forberedt på det. Blir vel uansett litt ekkelt å bli vurdert sånn opp og ned, men det må vi jo bare tåle!:p
Anne sa for siden:
Sjekket gallen? Kramper eller smerter? Har en sønn som "sto på hodet i stolen" av smerter. Knaska smertestillende og trodde det var ryggen.....Gallen var det!:eek:
Har ikke lest alt ifbm spørsmålet ditt, så mulig jeg ikke har fått med meg hva det gjelder:o
Nerthus sa for siden:
Dette gjaldt mens-smerter :)
Anne sa for siden:
:cool: Se det! Sånn går det når jeg ikke tar meg tid til å lese ordentlig de innleggene som gjelder....:D Sorry:oLavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.