< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

vimsen85 sa for siden:

Takk Gerd.
Har ikke bakemiks. Men prøver meg litt fram. Har kuttet opp ost i biter og håper det blir snadder! ;) Hadde visst ikke mer bacon, så det får jeg heller prøve en annen gang ;)

Carisma sa for siden:

Hehe, veldig bra :D

For min del ble jeg tatt av vinen i går. Bare to glass, my ass.... :cool:

Kanutten sa for siden:

:lol:

Kanutten sa for siden:

Hvordan får man ut et drueskall fra kanalene mellom nesen og halsen??? :o

Jeg spiste en drue og begynte umiddelbart og hoste med det resultatet at skallet for opp i nesegangene.. Jeg kjenner at det ligger der og det klørirriterer noe forferdelig! VIL ha det bort! :p Må vel frem med nesehornet...

Bombus sa for siden:

Er det noen som har prøvd karboblokker?
Jeg tullet til å kjøpe av ren nysgjerrighet, ikke for at jeg trenger på noe vis. Den heter Phase 2. Det står: "Phase 2 er en veldokumentert, trygg og naturlig måte å redusere opptaket av karbohydrater på."
("naturlig", liksom, jommen sa jeg smør).

Men så står det også under dosering: "3 tabletter 5 minutter før et stivelsesrikt måltid." Nå fins det jo flere karbohydrater enn stivelse.

Kanskje den ikke virker på inntak av is og sjokolade, men bare på brød, pasta og potet? Noen som vet?

Kitt sa for siden:

Søker du på Phase2 her inne, finner du mange tråder!;)

Bombus sa for siden:

OK. Jeg fant et svar fra jvb et sted: "Karboblokkere nøytraliserer den midlertidige virkningen av alfa-amylase, enzymet som spalter stivelse til glukose iflg Phase 2." Det virker altså bare på stivelse, noe som var litt uklart i forklaringen på pakningen.

Carisma sa for siden:

Eller ingenting? ;)

Cherry sa for siden:

Hvordan skal jeg brenne en plate for å spille på vanlig anlegg? Når jeg brenner platene mine fungerer de på pcen og på stereoen i bilen. De fungerer imidlertidig ikke på vanlig stereoanlegg, og det er forferdelig upraktisk nå som jeg prøver å kjøre inn en spinningtime og cd-plata mi IKKE fungerer på senterets anlegg.:(

Zillah sa for siden:

Usj da, så ubehageleg!

Naseskylling var det eg skulle til å foreslå, fint at du har nesehorn, da blir det jo mykje lettare.

Opheliia sa for siden:

Hahahahaha....herregud, er det mulig?? Jeg har aldri vært i den situasjonen, så beklager for at jeg bare ler..og ikke har noen gode råd:o

Opheliia sa for siden:

Samboeren min kjøpte seg slik for ehm, rundt 1-1,5 år siden og hun gikk faktisk ned...men samtidig så spiste hun også minimalt :o

Så vet ikke helt hva det var som er best, å ikke spise eller å ta karboblokkere:rolleyes:

Bombus sa for siden:

Ja det er nok poenget, at det ikke er godt å vite om det virker uten å gjøre kontrollerte forsøk. Jeg kjøpte den bare for kuriositetens skyld. Ser Phase2 har vært diskutert på andre tråder. Dette er ingen diskusjonstråd så saken kan legges død for nå.

Nerthus sa for siden:

Er det mp3 filer? Mulig anlegget på senteret ikke kan spille mp3-filer? Jeg har ihvertfall opplevd dette tidligere at man må ha et anlegg som kan spille slike filer.
Det er mulig å konvertere fra mp3 til .wav filer vha gratisprogram som du laster ned på pcn din - om det da er dette som er problemet :)

Cherry sa for siden:

Joda det tror jeg også, ettersom anlegget i bilen viser "MP3" når plata kjører. Hvor finner jeg sånne programmer da?

Nerthus sa for siden:

CDex er et gratis program som det ser ut til har fått mange gode tilbakemeldinger.

www.download.dk/index.asp?Kat=&subkat=&prog=842

Du kan laste det ned fra mange sider - bare google CDex, linken over er fra en dansk nedlastingsside. Som vanlig kan jeg ikke garantere at det ikke er noe som vil gi problemer for din pc ved bruk - samtidig får jeg ingen advarsler når jeg går inn på siden - altså - på eget ansvar ;)
Du kan også laste ned fra CDex sin egen side -

cdexos.sourceforge.net/?q=download (velg "release version")

Gi meg en tilbakemelding så jeg får høre hvordan det gikk :)

Kom på en ting til - sjekk om det er noen mulighet i programmet du bruker for å brenne CD'n for å velge filtype :)

TrillTrall sa for siden:

Hvilket program bruker du da? Jeg mener Windows Media Player har flere valgmuligheter der.

Cherry sa for siden:

Funker ikke å brenne i WMP her. Bruker roxio burn, integrert brenneprogram på pcen.

Opheliia sa for siden:

Hvor stor er en striesekk? Jeg skulle ha kledd meg ut som Ronja Røverdatter på en bokstavfest...men altså, jeg må jo passe i striesekken:o Iallefall slik at den går ned under rompa (helst litt nærmere knærne:p)?

Opheliia sa for siden:

Jeg fant ut at Clas Ohlson selger.. 80*100 cm...jeg passer jo oppi den:p

Nerthus sa for siden:

Fikk du det til Cherry?

Cherry sa for siden:

Fikk jo konvertert filene, men de vil fortsatt ikke spille av på vanlig anlegg, og nå er jeg tom for tomme plater hyyyl

Tropika sa for siden:

Er tomatpurè fyfy i ketolysemat?

Nerthus sa for siden:

Uffda! Du får ikke koblet feks pcn din direkte på anlegget som en midliertidig løsning? (eller ipod'n) Gjorde det på bursdagen min jeg - du må i ene enden ha en sånn headset-ut plugg som passer til pcn og i den andre enden to coax-innganger (en rød og hvit) for aux-inngang på lydanlegget (som var ganske gammelt...). Kosta 40 kr på clas ohlson :)

Cherry sa for siden:

Helt sikkert! Men jeg skal heller blafre litt til han datakisen på jobben først :P

Carisma sa for siden:

OK, jeg har rota meg oppi et litt teit dilemma. :o Var ute på lørdag og ble sittende og snakke med en fyr som det viste seg jobber i samme bransje som meg, mot mange av de samme prosjektene og kundene. I tillegg hadde vi felles kjente (ikke bransjefolk). Greia er at jeg gjerne skulle holdt kontakten med han siden vi jobber på de samme feltene, dessuten hadde vi veldig samme humor og mening om ting. Men det er IKKE interesse på noe romantisk plan. Er det mulig å på noen måte ta kontakt uten at det blir feil oppfatta? (Han er ikke på linkedin, det hadde jo vært det enkleste siden det er sånn jobbgreie. :rolleyes:)

Kanutten sa for siden:

Synes du skal si det rett frem! Si at du ikke er på jakt etter noe romantisk, men at du likte ham, og at venner, det trenger vi alltid flere av. :ja: Jeg har et par ganger sagt dette til mannfolk og de er blant mine venner den dag i dag..

Carisma sa for siden:

Ja, jeg burde jo egentlig det.... Men så er det jo også et tema hvordan det oppfattes av sambo? En ting er folk man faktisk møter i jobbsammenheng, det er liksom akseptert å holde kontakt med de. Men så fort man møter noen i en annen setting så blir det liksom et issue.

Jeg merket i helga at jeg savner guttevennene mine veldig, særlig de litt nerdete fra studie-tida.

Lillebjørn sa for siden:

Nerthus, jeg opplever det samme som deg! Jeg har bare spist lavkarbo i noen uker (5 tror jeg..) men merker allerede at alt det jeg hadde lyst på før og som jeg forspiste meg og la på meg av, har jeg ikke lyst på lenger i det hele tatt!! F.eks brød med ost, nudler, kaker, sjokolade, is osv.. Det er akkurat som om det er ute av kroppen, ute av hode.. :)
Jeg hadde en sprekk etter 2 uker ca hvor jeg spiste kake (masse) og potetgull, men ble dårlig av det og bestemte meg der og da for at nå er det bare lavkarbo som gjelder. I noen dager etter sprekken var jeg fysen, men visste konsekvensen og klarte å la vær. Det endte med at suget ble borte og jeg følte meg mye bedre :)

Så opp med hodet alle søtnoser, det er bare å overse så blir det borte ;)

Supera sa for siden:

Hvilken modus brenner du i? Jeg regner med at den har integrert mp3->wav-konverter. Hvis du bare velger å brenne audio CD og legger til mp3er, så konverterer roxio sannsynligvis til wav mens den brenner. Jeg bruker Nero og den gjør i alle fall det.

Sivensvans sa for siden:

Innerst i skapet mitt på kjøkkenet fant jeg en uåpnet Ketolyse bakemix-boks...fra 2008...!:o
[color=navy][/color]
Bare å hive, eller....?

Kitt sa for siden:

Siden den er uåpnet ville jeg rett og slett ha brukt den til en lite porsjon av noe!
Smaker det høgg, hiv resten!:p
Ingen bismak, bruk opp så fort som mulig!:)

Sivensvans sa for siden:

:lol: Just det...!:D

Gerd sa for siden:

Jeg har brukt åpnet.... fra 2007.... :ja:
Helt ok den :ja:

Sivensvans sa for siden:

Så bra! Da dauer jeg sikkert ikke :lol:
Vet du fra og med når det er anbefalt å bruke dette på ketolysekuren? Står sikkert i bokji - men, den har jeg ikke her nå;)

Gerd sa for siden:

I forhold til kuren, tenker du?
Du kan fra starten :ja: iflg bokji :D

Kanutten sa for siden:

Hvor får jeg kjøpt en peisdvd med lyd?

Photobscura sa for siden:

Sånne soyapulvere/bakemisker etc er vanligvis så prosesserte at de mest sannsynligvis både overlever oss og rullekaker fra Samvirkelaget :cool:.

Supera sa for siden:

Hva med å spille den fra youtube? F.eks. denne. ;)

Huldr sa for siden:

Clas Ohlson :)

Nita75 sa for siden:

Hei. :)
Jeg fant denne tråden mens jeg lette etter en annen, og fant ut at jeg like gjerne kunne bruke denne. Jeg er sikker på at det finnes svar på mitt spørsmål et sted, men i denne jungelen er det jaggu ikke lett å orientere seg for en fersking. :p
Bare lurer på; er det noen bivirkninger av lavkarbo? Jeg har vært tung i hodet og "småuggen" og lurte på om det kan komme av at jeg endrer vaner nå, noen som vet?

Kitt sa for siden:

Hodepine, kvalm, uggenhet, litt dårlig i magen...... Velkjente symptomer, ja!
Sukkerabstinenser og /eller tegn på en begynnende ketose!!

Carisma sa for siden:

Sambo kom hjem i går med knall blå hender. Det var ikke olabukse avfarging, mitt første spørsmål.. :rolleyes: Det var rett og slett blodansamling. Hadde visst kommet og gått hele helga. Noen som vet hva det kan komme av? Han var ikke kald på hendene heller, ganske varm egentlig.

Kitt sa for siden:

Aner ikke, men hvorfor har han ikke dratt på legevakten/til legen for lengst???
Høres så absolutt ikke helt normalt ut!!!:eek::eek::eek:

Carisma sa for siden:

Fordi han er mann..... Umulig å få til legen om ti ville hester dro han dit. SPesielt når det er sjanse for at det fakitsk er en grunn til å gå dit... :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Typisk!:p
Min er heldigvis veloppdragen nok til å finne veien dit selv etter 18 år sammen med meg! Han har skjønt at 3 dager sykemelding er bedre enn 3 uker lungebetennelse feks!:w00t:

Ikke meningen å skremme noen, men den eneste gangen jeg har hørt om noe tilsvarende, handlet det om en slem type kreft!
Blødninger som oppstår av seg selv på den måten, er ikke noe å vente med! Det bør utredes ASAP!

Nita75 sa for siden:

Så da er jeg med andre ord på rett vei...? :p

Carisma sa for siden:

Det er mest sannsynlig dette: nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/blodaresykdom/raynauds-syndrom-1524.html
Han har varmeregulatorer i kroppen som ikke virker, dvs han er alltid alt for varm, og derfor kjenner han ikke at han blir kald tror jeg. Men det er uansett greit å få utelukket andre ting. Mener jeg da....

Kitt sa for siden:

Har sett Raynaud fingre, hørtes ikke ut som det du beskrev, men den kan jo likevel være det! Eller noe liknende!
Er enig med deg, jeg da! Veldig greit å utelukke andre ting også!:)

Sivensvans sa for siden:

:lol:

Idarull sa for siden:

helsespørsmål, har et slags trykk i brystet nå etter jobb. hva kan det komme av??? er ekkelt! greier å puste, men greier ikke slappe av skikkelig...

nattfisk sa for siden:

har høyrd at slike ting kan komme av stress.

Idarull sa for siden:

aha, det gikk over med en god natts søvn hvertfall :)

TrillTrall sa for siden:

Blodansamlinger på den måten = rett til lege spør du meg!

Orkide sa for siden:

Er det noen som har opskrift på brød el. som kan brukes til tapas?

Orkide sa for siden:

Takk skal du ha, dette skal bakes i dag:)

Tropika sa for siden:

Tacosaus.. Hvordan er det med de på ferdigglass?

Opheliia sa for siden:

Det skal finnes sukkerfrie iallefall. Men litt usikker på om de var å få tak i Norge? Sverige har iallefall:p

Men det er jo superlett å lage selv og mye bedre:cool:

Tropika sa for siden:

Oppskrift? :eek:

Orkide sa for siden:

Nå er denne loffen bakt og smakt, den var veldig god:D

Nerthus sa for siden:

Du finner tacosaus med 5 gram karbo pr 100 gram i butikken - bare let litt :) I tillegg må jeg bare anbefale en tomatsaus som også ligger på samme antall karber, nemlig en glutenfri med soltørkede tomater. Det er en av de beste tomatsauser jeg har smakt, bruker det i kjøttdeig og til kjøttboller og slikt. Produsenten heter Meridian, sausen heter sundried tomatoe cooking sauce. Har funnet den i glutenfri hyllene til blant annet coop. Mener meny også har den?

Akat sa for siden:

Det er vel mye karbohydrater i alkohol generelt, men jeg har ihvertfall hørt at ananas er bedre enn mye annet. Tisser ihvertfall veldig mye når jeg drikker det, så mye skylles ut vil jeg tro...

Det er ikke karbohydrater i alkohol. Hehe. Følte bare for å presisere for å unngå forvirring. Men i f.eks i øl, søte hviner, likører o.l er det mye sukker, men alkohol er alkohol og karbohydrater er karbohydrater. Men i rødvin og tørre hvitviner, blank sprit og enkelte brune sprittyper er det som regel temmelig lavt karbohydratinnhold.

vimsen85 sa for siden:

Jeg lurer på om det finnes en tråd som bare er til å fortelle småting i hverdagen? Og så lurer jeg på om de som ikke tåler melkeprotein om de tålet geitemelk?

Jeg vil foreslå tretusentråden! :). Det er en ren skravletråd med noen enkle regler som står i første innlegget. Velkommen :)

Sivensvans sa for siden:

Hva med cider uten sukker..? Noen som vet?:rolleyes:

vimsen85 sa for siden:

Såg de hadde cder light i Finnland. Den var vel 3,5 karb pr. 100ml, eller noe. Har aldri sett det i norge. Blir jo litt karbs på en boks uansett da..

Nerthus sa for siden:

Grevens cider har varianter med ned til 0.6 gram karbo pr 100 gram. :) (jordbærsmaken og enten eple eller pære? )

Kanutten sa for siden:

ooooog skogsbær! :ja:

Nerthus sa for siden:

den er nok best - men har nå 3.6 gram karbo pr 100 gram :) Mener de første jeg kjøpte tidligere i år var merket med 0.6 - og nå 3.6 men det kan godt ha noe å gjøre med teflonhjernen min å gjøre ;)

Ferskenbeinet sa for siden:

Hva slags vitaminer kan en gi til menn for å øke sexlyst?

Jeg lurer og på hva slags grovbakstmel som er best å bruke for høykarbere? Jeg bruker mye grovt mel til familien min til feks. pizza og pannekaker men er nå tom og må kjøpe noe nytt.

Det lurer jeg på idag! fnis

Ignite sa for siden:

De som er i øl.

Kanutten sa for siden:

:lol: Innser at jeg må kutte slangene på ølkranene til sambo!
Vi skal forresten i kveld på besøk til et vennepar av oss hvor mannen i huset er en meget fremadstormende ølprodusent. Vi skal smake på juleølet hans. :sikle: Bare ser for meg sexlysta til sambo eskalerer... :rolleyes:

TrillTrall sa for siden:

Egg skal være godt for potensen har jeg hørt. :)

Tropika sa for siden:

Jordbær skal gi økt sexlyst mener jeg å ha lest/hørt.

Cherry sa for siden:

Tror ikke sexlysta til mannfolk fikses av vitaminer egentlig, da er det nok noe annet som ligger bak og må fikses:p

Carisma sa for siden:

Hva er greie med menn og stolthet, som gjør at de heller vil ofre alt, og da mener jeg ALT, enn å få en hypotetisk ripe i lakken?!? :confused:

katten sa for siden:

Hehe er det mennene i mitt liv, du snakker om? Inkl pappa, broder'n og onklene mine?!

Har du lest "menn er frå Mars, kvinner er frå Venus"? Der fer du ein del svar på slike ting.
Kvifor menn er stille og ikkje seier noko osv.

Har ikkje kommet til "ripe i lakken" kapittelet enno, så kan nok ikkje svare på det enno.
Men kan tenke meg det har noko med at dei alltid vil løse problem, ikkje likar be om hjelp, og vil være stor og sterk, men uten feil og mangler...

Ja, som de nevner over her, så finnes Grevens cider. Den er søta med MASSE aspartam, og det spiller ingen rolle om det er jorbær- eller skogsbærsmak, alt smaker Red Bull. Helt grusomt etter min mening. Hvorfor må du ha SÅ mye søtning i ting? Groce ... Da går jeg heller for ekte engelsk usøtet cider :).

LineJM sa for siden:

Hvor finner du den Photo?

I søpla. Hahahah! Neida. Jeg har sett den på både Kiwi, Rema 1000 og Ica. Den står sammen med ølen, tipper jeg. Men om du som den gjengse lavkarber har vent deg av vanlig søtsmak, så forbered deg på et sjokk. Jeg kan bare ikke få understreket hvor fælt den smakte. Jeg kunne like godt ha drukket rett fra en flaske flytende Natreen. Usj usj.

LineJM sa for siden:

Åja, jeg tenkte ikke på Grevens, har hatt et ublidt møte med den.:eek: Lurte på usøtet cider jeg.;)

Ah, ok. Jeg vet ikke. Har kjøpt i baren på Bar Boca på Grünerløkka noen ganger :).

LineJM sa for siden:

Hmm, skjønner at jeg blir nødt å gå ut mer. :p

Kanskje de har på polet :rolleyes:

Det har de nok! Strongebow f.eks er jo godt, og den er tørr også, mener jeg. Hvor mye sukker det faktisk er i, vet jeg ikke, men jeg tror ikke de søter den engelske cideren. Jeg tror nok det kun er i Skandinavia vi søter i hjel det skvipet vi kaller cider ;).

LineJM sa for siden:

Jepp det er nok her, men det er jo mer som en slags brus å regne heller en ordentlig sider det vi får i skandinavia.
På polet er det masse å velge i ser jeg. Fra flere land også. Den jeg har sett til nå med mest sukker i hadde 40g/l det er sånn ca 4%. Ikke værst for lavkarbere og det er mange med mye mindre sukker i også.

Opheliia sa for siden:

Hvor lenge holder mandlene seg? Jeg lurer på om jeg ikke skal kjøpe et par kg til uka, det går alltid en del mandler i huset, både i form av hakkede mandler, hele mandler og malte mandler. Men kjipt å kjøpe inn mandler og så blir de ødelagt innen to uker.

Så hvor lenge holder dem seg egentlig? Planen er å male en del mandler, så har jeg mandelmel til rådighet når jeg føler for å plutselig lage et eller annet.

OG, går det ann å fikse kokosmasse om til mel selv:rolleyes:? Kokosmel er jo så dyrt:o

Kitt sa for siden:

Mandler holder noen måneder i tett pose! De mandlene du maler selv, blir malte mandler, ikke mandelmel!
Det samme gjelder kokosmasse. Finmalt kokosmasse er ikke kokosmel! Kan brukes i noen oppskirfter, men funker ikke i alle!

Opheliia sa for siden:

De blir nå tilnærma mandelmel iallefall:o ...har nemlig ikke råd til å kjøpe en liten pose mandel/kokosmel for 90 kr....

Får heller teste ut hvilke oppskrifter som "tåler" finmalt kokosmasse når det står kokosmel. Men fungerer malte mandler i de fleste oppskrifter det står mandelmel, eller er det også litt prøv og feil-opplegg?

TrillTrall sa for siden:

Umalte mandler holder seg lenge, men ikke malte - det er min erfaring i alle fall. Malte en gang mandler for å lage ett eller annet, men kom ikke lenger enn til å male dem og ha dem i en tett boks. Tok ikke lange tiden før de mugnet. Så det ville jeg ikke gjort.

TrillTrall sa for siden:

Jeg tror ikke forskjellen er såååå stor på malte mandler og mandelmel som på malt kokosmasse og kokosmel. Så jeg hadde glatt brukt finmalte mandler fremfor mandelmel. :)

Opheliia sa for siden:

Da gidder jeg ikke å male store mengder mandler før jeg vet at jeg skal bruke dem! Greit å vite:)

Pokker at den der kokosmel skal være så dyr å kjøpe...i de oppskriftene det står kokosmel, kan en bruke mandelmel? Jeg er ikke så glad i kokos uansett, så hvis det er mulig er det jo mye bedre for meg:p

TrillTrall sa for siden:

Nå er det vel kokosmel du snakker om og ikke kokosmasse? For kokosmasse koster jo nesten ingenting. :) Om du kan bytte ut kokosmel med mandelmel vet jeg ikke, pass i alle fall på væskemengden da for kokosmel suuuuger til seg væske noe aldeles voldsomt!

Opheliia sa for siden:

Ja, jeg bytter ut spørsmålene:p

Kokosmassen er billig, men kokosmel er dyrt. Så det jeg lurte på var om jeg kan bruke mandelmel/malte mandler istedenfor kokosmel?:p Væskemengden er notert! Får vel bare prøve meg frem:)

Furine sa for siden:

Kokosmjøl smakar ikkje så veldig kokos akkurat. Det smakar berre "tørt" på eit vis. Og JA det suger mykje væske. Så du kan sikkert teste med mandelmjøl/knuste mandlar i staden, men då treng du truleg ein del mindre væske.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.