Kanutten sa for siden:
Vet det.... Vann rundt omkring blir søtere og søtere fordi at splenda ikke brytes ned...:(
Kanutten sa for siden:
Vet det.... Vann rundt omkring blir søtere og søtere fordi at splenda ikke brytes ned...:(
Cherry sa for siden:
Noen råd mot pmssjokoladetrangmåhamørksjokoladenåellersblirjegvanskeligåhamedågjøre-syndromet som plutselig har oppstått de siste 3 syklusene?
Carisma sa for siden:
Mørk sjokolade! :ja: :D
Idarull sa for siden:
Noen som sier at sylteagurk skal hjelpe hvis man er søtsugen!
Cherry sa for siden:
Hahaha, det ville jo vært logisk, og...GODT! Men da må jeg jo ut...:p
Photobscura sa for siden:
Jeg er helt på lag med deg, jeg drikker aldri brus og saft, ikke bare fordi jeg ikke liker det, men også på grunn av den forj**lige aspartamen. Men akkurat i dette tilfellet er det snakk om én kveld med gløgg, så jeg får nå bare se hva jeg finner. Mulig jeg ender opp med to flasker billig rødvin i stedet for. Jeg vil ikke ha det for søtt heller.
Cherry sa for siden:
Jeg tror ikke på at sylteagurk er spiselig engang:D. Må i så tilfelle være for å miste søtsuget på ett høyere plan :D:p
Supera sa for siden:
Jeg har fått meg ett fireliters spann med ghee (eller klaret smør som Tine kaller det) og lurer på om det kan erstatte smør i alle oppskrifter eller om det er noen ganger jeg må gå for vanlig meierismør?
Ferskenbeinet sa for siden:
Noen som veit hvor lenge netcom trenger på å sende nytt simkort? Jeg bestilte telefon i helga, og den kom på tirsdag. Men nytt simkort har jeg enda ikke fått! GRRR
TrillTrall sa for siden:
Jeg elsket sylteagurk da jeg var liten! Nå holder det med å lukte på den, jeg har ikke smakt på årevis... :lol:
AntoniaM sa for siden:
Jeg har i mange år brukt urten Angelica Sinensis mot PMS. Veit ikke om det hjelper mot søthunger, men jeg sluttet å være bitch en uke pr mnd etter å ha begynt på denne urten.
Den kalles også for kvinnenes ginseng. Herbalife selger den under navnet Tang Quei Plus og den er å få i helsekosten under navnet Dong Quai.
Zillah sa for siden:
Eg snakka med kundeservice på søndag, det skulle sendes på mandag og eg hadde det i posten på tirsdag. Så for meg gikk det no i alle fall radigt.
Carisma sa for siden:
Standardtid for portering er to uker, og man pleier å motta simkortet noen dager før.
to uker på å flytte at abonnement fra telenor til netcom?
Carisma sa for siden:
Jepp, det er standard porteringstid hos alle leverandøer :ja: Jeg vet man kan få hasteporteringer på en uke, men det koster. Dessuten pleier de å glemme å flytte nummeret, så står man der uten noe abonnement :rolleyes:
Men, du skulle fått oppgitt datoen for portering da du undertegnet kjøpet?
Opheliia sa for siden:
Hvorfor ligger Noka-produktene inn under Lavkarbo på kinsarvik.no? Det er vel lavkalori og ikke lavkarbo?
nellie sa for siden:
Sikkert 1. fordi at man kommer i ketose pga næringsunderskuddet og 2. fordi at karboinnholdet alene tilsier litt sånn midt på treet lavkarbo, sånn i forhold til et "normalt" kosthold da..:) Ikke akkurat legitimt, men de kan vel ta seg den friheten pga det da.
Cherry sa for siden:
DONG quai. Jeg er veldig sucker for slike små stikkere i hverdagen. Den var morsom i min overtrøtte verden, passet nesten til PMS-tilstanden:D
Jeg er ikke heks, jeg blir bare veldig veldig sjokosugen på bocca.:p
Ahrg!!!
Hm kjøpte telefonen gjennom netcom på internett, så har ikke signert noe. Det eneste som sto var at nytt sim kort ble sendt for seg selv... :cool:
Zillah sa for siden:
Å, portering! Da kan du sjå bort frå mitt svar. Det hadde kun med sim-kort når du hadde abonnementet frå før å gjere.
Idarull sa for siden:
Hva må man ha i smoothien for å få den til å mette leeeeenge? sist lagde jeg av 200g bær, 1 ss yoghurt, 2 egg, litt søtning, litt fløte, litt olje. ble mett en time kanskje. smaken var nydelig, ikke eggete :)
Nerthus sa for siden:
Litt cottage cheese kanskje? Har du ordentlig blender klarer den å lage den ganske så smooth. Jeg bruker i tillegg litt fibermix i den (fra spisdegslank) - det gjør at den blir litt tykkere også.
Idarull sa for siden:
okei. jeg bruker foodprocessor. syns ikke blenderen jeg har er noe god på å knuse bærene skikkelig. jeg prøvde meg på en nå med litt nøtter, et par skjeer olje, to egg, en ts maca, 1/4 ts bipollen, en haug bærblanding, litt fløte. får se om det metter. jeg liker veldig godt at sånne smoothier renner rett igjennom, får igang magen liksom!
Opheliia sa for siden:
Aha!:p
Mellon sa for siden:
Brukte 2 dager her, men tok 2 uker før telefonen kom, den kommer forhåpentligvis i morgen, en Iphone4 :D
Supera sa for siden:
Ingen? Hvis smøret skal brunes, så bør man vel bruke vanlig smør siden det er melkestoffene som blir brent. Men er det noen andre tilfeller?
Supera sa for siden:
Jeg lurer også på hvorfor det prikker i fingrene på begge hendene hver morgen nå for tiden. De har vært frie og ikke under pute eller kropp. Ikke vond prikking, bare litt ubehagelig. Lavt blodtrykk kanskje? Det kan vel ikke være nerve i klem, fordi det er på begge hendene. Jeg kjenner ingenting i løpet av dagen, bare når jeg våkner. Jeg har ikke nedsatt følsomhet i hendene, og heller ikke nedsatt motorikk.
Kanutten sa for siden:
Få sjekket elektrolyttene. Især mangel på kalium kan gi prikking i ekstremitetene.
Jeg skal selv få det sjekket i neste uke nettopp grunnet prikking..
nå har jeg altså fått simkortet fra netcom, men det står at det ikke fungerer før 20. desember!!! Det er da 24 dager etter at jeg kjøpte telefonen!!! Går det an å klage på dette eller? Evt betale noe (hvor mye?) for å få fortgang?
Nerthus sa for siden:
Ta en telefon til netcom du :)
Carisma sa for siden:
Kaldt soverom?
Supera sa for siden:
Hm, kanskje. Takk for tips, det er på tide med nye blodprøver nå likevel. :ja:
Ser på liste over hva som inneholder kalium, og jeg burde fått i meg kalium altså... Seltin, og så lager jeg karrisaus minst en gang til dagen, jeg har hatt eggemelk-kakao flere ganger de siste ukene, og jeg bruker generelt en god del krydder...
Hehe, jau, jeg har ikke elektrisk varme i "leiligheten" min annet enn gulvvarme i gang og på bad. Resten er bare vedfyring. Men de prikker mens de fortsatt er under dyna. Og der er det godt og varmt.
Furine sa for siden:
Mykje, intenst, fysisk arbeid i det siste med til dømes husrenovasjon som hendene dine ikkje har vore vandt til frå før, kanskje?
Eg har noko ein hudlege ein gong kalte kontaktallergi, og eg får ei kjensle av "brennande" hud og prikking i dei om eg klappar lenge til dømes. Eller hentar noko opp frå frysaren. Det kan variere veldig i perioder, kan vere totalt "symptomfri" i årevis, og så dukkar det plutseleg opp igjen. Snodig denne kroppen...
Supera sa for siden:
Hm, har ikke hatt "brennende hud"-følelse. Jeg vil heller si at de er mer kalde enn varme altså, men ikke veldig kalde. Det føles bare ut som en mild versjon av at jeg har ligget på armen og den ikke har fått nok blod.
Altså, nå har jeg vært borti en del glava i det siste (hansker? pføy :geip:), men det merker jeg lite til. Jeg klør ikke av glava, bare i halsen hvis det er dårlig ventilasjon. Beskyttelsesbriller har jeg hatt på meg altså. Men ellers har jeg ikke jobbet så hardt med hendene. Båret litt planker og bjelker, men ikke nok til at huden inni hendene har forandret seg. Den er fortsatt myk og uten sprekker. Den tørre huden på håndbakene tror jeg nok er mest på grunn av kulden.
knh sa for siden:
Hei!
Hvordan får man fjernet stearin fra et glass? Har sånn duftlys i glass fra IKEA som straks er utbrent, og skulle gjerne fått fjernet alle stearinrester! :)
Orkide sa for siden:
Du kan skylle det i glovarmt vann, men ikke tatt det rett i glovarmt da kan det sprekke. Ta det gradevis.
Grolla sa for siden:
Varmt vann :)
Nerthus sa for siden:
Enig - skrap ut så mye du kan, vask i varmt vann og litt såpe, og så kjør i oppvaskmaskin etter at du har fått fjernet mesteparten - fordi av egen erfaring blir det liggende igjen noe fett fra stearinen :)
Carisma sa for siden:
Nei, det er da det blir liggende igjen flekker! Hold glaset under varmt vann på UTSIDEN av glasset, så stearinen blir varmet opp. Ikke pirk noe først, da blir det vanskeligere å få ut alt. Ettersom stearinen blir varm slipper den taket, og du kan løfte eller helle ut restene. Så kan du vaske med såpe og vann, det lille som evt er igjen. Jeg har nettop gjort dette med to av glassene jeg har som advenssstake, hadde satt de bort halvfulle av smeltet stearin i fjor :o
knh sa for siden:
Tusen takk for fine tips alle sammen :)
Nerthus sa for siden:
Ok - jeg har hatt hell med dette - men det betinger at den kommer i oppvaskmaskinen etterpå :) Har mange slike glass fra Ikea i bruk idag :)
vimsen85 sa for siden:
Det går sikkert å bruke det til det meste. Jeg bruker det bare til steiking foreløbig. Men det er fordi den gheen jeg kjøpte var ganske dyr. Hvor mye koster fire liter?
Supera sa for siden:
Hehe, vet ikke, jeg har ikke betalt den enda. Fikk den lokale coop'en til å bestille fra Tine. Da jeg kom for å hente visste de ikke hva den kostet, så jeg fikk den med hjem og så har de en lapp i kassa hvor det står at jeg må betale for smøret. Noe fordeler må vi ha på bygda.
vimsen85 sa for siden:
Hihi. Har jobbet på en landsens Coop Marked så jeg kjenner til frynsegodene :p
Jeg har et litt makabert/ekkelt spørsmål, men av og til lurer jeg på disse rare tingene. Så nå stiller jeg syke spørsmål. Here it goes: hva er næringsinnholdet til mennesker? Ville vi ha vært egnet mat til hverandre, eller er vi mer egnet for andre dyr? Det er kanskje ingen som vet sånt, men jeg kan vel prøve å spørre.. :p
Zillah sa for siden:
Eg er sterkt i tvil om det er berekna næringsinnehald på mennesker. Men sånn generelt, så er ikkje mennesker spesielt bra eigna til menneskemat, mest på grunn av fare for overføring av sjukdomar, tenker eg. Det ser ein jo hos folkeslag som driv ritualkannibalisme, der spesielt konsum av hjernemasse er særskilt risikofylt. Eg orkar ikkje gå i dybden av research på korleis det stiller seg med andre kroppsdelar og vev nett no, eg er litt sliten :o
Carisma sa for siden:
Det blir litt det samme som at ikke ulver og rotter er særlig egnet som menneskemat. Kjøttetere spiser ikke kjøøtetere i særlig grad. Men, vi er visst mest lik grisen i sammensetning, så det burde ikke være så ille sammensetning. Men gå for en vegeterianer i såfall :D
senorita sa for siden:
så menneske må vel være 0 karber da?:p hehe.. usja.. :P Dere såg den filmen om de som stranda oppi fjella og måtte spise de døde vennene sine? :/
Huldr sa for siden:
Du har vel kanskje fått nok tips allerede, men jeg (som ikke har oppvaskmaskin) pleier å pirke ut det jeg kan, så fyller jeg glassene med skikkelig varmt vann og la det stå et par minutter. Da får jeg løs de bitene som ikke løsnet fra før, og det som er igjen smelter. Så tørker/gnir jeg innsiden med tørkepapir mens glasset fortsatt er varmt. Da blir alt fettet med, og glassene blir skinnende blanke :)Kanutten sa for siden:
Det er ikke bare en film, det er en sann historie.
Nerthus sa for siden:
Uff ler nervøst - tok ikke denne tråden en noe morbid vending her nå? :hungry:
Kanutten sa for siden:
:lol: Takk, men har nettopp spist!
senorita sa for siden:
Ja det vet jeg, hehe :) Men har sett filmen som baserer seg på det.. såg også intervju forrige helg med han som gikk over fjella der.. Syke greier :P
Kanutten sa for siden:
Noen her som kan tenke seg slike sko?? :confused:
[img]http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=3255724&w=705&h=0&ee=1255525083[/img]
senorita sa for siden:
dem såg både praktisk og behagelige ut..
Kanutten sa for siden:
:lol:
vimsen85 sa for siden:
Men det er da mennesker som spiser både rotter og hunder (og de er sikkert ganske like ulver). Og høner spiser mark og insekter, så de er vel i og for seg ikke helt plantespisende. Og fisk spiser jo ofte fisk, men det er kanskje noe anner? Er det et faktum at kjøttspisende dyr ikke egner seg for å spise? Hmmmm. Interessant. Men samene spiste jo bjørn (de jaktet iallefall på den). Og jeg har hørt om mennesker som blir spist av både ulv og bjørn. Jeg hadde ikke tenkt å spise mennesker altså. Jeg bare satt å lurte litt på om vi blir som oppdrettslaksen at vi har for dårlig sammensetning av omega 3 og 6 :p Og fare for sykdom er det vel uansett hvilket dyr man spiser. Kryssord-Jacobsjuka (husker ikke hva den heter, men dere skjønner hva jeg mener, sant?) kom jo fra dyr som ikke spiser kjøtt.
vaskeklut sa for siden:
For ikke å snakke om fine når man må løpe på holka!
senorita sa for siden:
Ville heller gått i joggesko ja, hehe :D
TrillTrall sa for siden:
Mener å ha lest at kyr som fikk kugalskap fikk det fordi de ble foret med mjøl laget av bein fra døde kyr. Kyr er verken kannibaler eller kjøttetere i naturen.
Kanutten sa for siden:
Creutzfeldt-Jakobs ... Mener også å ha lest at det kom av beinmel fra døde syke dyr...
Carisma sa for siden:
Det har noe med at det blir uttarmet jo lenger opp i næringskjeden du kommer.
vimsen85 sa for siden:
At det blir mindre næring? Skal slutte å være nysgjerrig på makabre ting no ;)
Anarko sa for siden:
Kyr, var en gang i tiden kjøttspisere jo :) Ikke nå lenger dog. Grøsser litt av tanken på å få en ku etter meg som vil spise meg... :O
Gracella sa for siden:
Jeg har problemer nok med kyr med spisse horn som kommer etter meg og bare vil drepe meg... hadde de enda ville spist meg, men... :rolleyes:
Fra spøk til alvor, har aldri hørt at det er mindre næring i kjøtteter-kjøtt.
Jeg har dessuten sett høner spise en ihjelkjørt høne, så kresne er nok ikke alle dyr.
I dag er det mere miljøgifter i fettet jo lengere opp i næringskjeden du kommer, men det var nok ikke et problem for 150-100 år siden, så det er nok heller ikke et argument for å ikke spise kjøttetere.
Jeg har spist bjørnekjøtt, og det var ikke noe galt med det.
Anarko sa for siden:
Har hørt at bjørnekjøtt er nydelig :)
Zillah sa for siden:
Ikkje eg! Altfor høge, tenker at dei neppe er verken sunne eller behagelege. Dessutan får eg assosiasjonar til geiter med den fasongen der. Eg vil da ikkje gå rundt og sjå ut som om eg har geite-føter heller.
Rin sa for siden:
Og større konsentrasjon av giftstoffer:
en.wikipedia.org/wiki/BiomagnificationJeg ble også litt i overkant nysgjerrig på dette. Har diskutert det tidligere, da jeg vet at i alle fall noen muslimer spesifikt unngår å spise rovdyr, og jeg liksom automatisk antar at det henger sammen med kjente helsefarer den gangen sånne spise-regler oppsto. :)
Fant også denne mens jeg googlet - om hvorvidt eventuelle romvesen har lyst til å spise oss. :p
knh sa for siden:
Takk for alle svar angående å løsne stearin:) Det funka fint å holde glasset under varmt vann, det løsnet veldig lett, selvom det var mye stearin igjen i glasset :)
Nå har jeg et nytt spørsmål. Hvordan vasker mann steikeovnen mest effektivt!? og hvilke produkt er best å bruke? Jif? mrMuscle?
Det kom ekstremt mye røyk av ovnen i går da jeg skulle bake, og det kommer sikkert av mye fastbrent fett etter ribbesteiking på lørdag..
vimsen85 sa for siden:
Jeg har nettopp lest om de jødiske spisereglene i forhold til renhet og urenhet. Det virker ikke som det er en logisk sammenheng mellom hvilke dyr som er forbudt og hvilke som er lov å spise. Akkurat Mary Douglas sitt resonnement har blitt så kritisert at det er vel ikke lurt å bruke hennes ideer om saken. Men det er ikke bare på grunn av fare for forgiftning man ikke spiser visse typer dyr. For eksempel er det tabu å spise hestekjøtt i nord-europa, ikke fordi den er søt, men fordi kirken forbød det, fordi det var et vanlig offerdyr i germansk religion. Men det med giftstoffer er godt mulig det stemmer. Men jeg ser for meg at våre forfedre som drev bjørnejakt o.l ikke hadde samme problemet med miljøstoffer som vi har i dag. Ikke for det, giftstoffer har alltid vært i naturen, men jeg tviler på at alle hadde så høye konsentrasjoner av det..
Og den romvesensida var morsom. Måtte legge den ut på facebook :D
Var de? Det har jeg ikke hørt før. Jeg har hørt at griser kan spise kjøtt.
Enig med miljøgiftargumentet ;)
Kanutten sa for siden:
:ja: Purka kan spise opp ungene sine hvis hun blir stresset eller skremt.
vimsen85 sa for siden:
Tror jeg leste en gang at en gris hadde spist deler av et menneske og ble sendt til nødslakt. Jeg lurer på om de kastet den grisen (jeg vet dette også skjedde i "Ligge i grønne enger", men dette var en reel sak). Hvis de solgte den grisen som mat har jo noen spist en gris som hadde spist et menneske. Håper mannen ikke hadde mye giftstoffer i seg..
Rin sa for siden:
Åja, religionshistoriestudenten! :heia: Jeg visste ikke det om hesten, men har strengt tatt aldri registrert at det var et tabu heller :D Synd, for hestebiff er jo godt!
Men her er enda en semi-relevant link til deg - skjønt denne sier heller ikke noe om menneskets næringsinnhold, bare hvilke biter som egner seg best til hva. :cool:
Det vi vel er mest forsiktige med å spise av rovdyr er åtselsetere. Det er vel også hovedgrunnen til at vi ikke spiser hunder og katter, og hvorfor det er så mange protester på at de gjør det i f.eks Kina. Der har det både vært fattigmannskost, og brukt rituelt. Bjørn er jo ikke åtselsetere, f.eks.
Anarko sa for siden:
Min mor - the expert - bruker noe som jeg tror er Jif - ovn/ugn. Jeg observerte dette i går; hun sprayet på, lot det stå litt, mens hun klaget over at ovnen var en drittovn, og at i gamle dager så renset ovnene seg selv, før hun så vasket over. Ovnen var i alle fall ren og pen etterpå.
vimsen85 sa for siden:
Hahahaha. Tusen takk ;) Jeg tror fortsatt det er litt tabu å spise hestekjøtt, men det finnes mennesker som gjør det. Jeg har ikke smakt hestekjøtt annet enn i pølse, men jeg har heller aldri sett det solgt. Jeg er veldig usikker på islamske spiseregler da. Men jeg vet at noen av argumentene for hvorfor noen dyr er urene ikke holder vitenskapelige mål. Men så tror jeg også at slike ideer om hvorfor gud har forbudt noe er veldig individuelle. Og så tror jeg at man finner slike argumenter fordi man ofte må forsvare det man tror på ovenfor andre. Men det kan mye mulig være fordi dyr som spiser andre dyr har mer sykdommer at det ble en regel i Islam. Men jeg tror ikke alle spiseregler innenfor religioner kan vitenskapelig bevisest ved at det de spiser er farlig. (Ja, det her var jo mye artigere å diskutere enn å lese tørre religionsteorier... Bra jeg ikke har eksamen på torsdag:p )
Men de hundene og kattene som ofte spises i kina i dag ales jo opp på kornprodukter og lignende. Så de er vel ikke så farlig å spise da..?
Men jeg skjønner at åtseletere ikke burde spises. De kan jo få i seg alt mulig. Men mennesker er vel egentlig ikke åtseletere, så i prinsippet burde det ikke være noe problem å spise oss. Bortsett fra at de fleste er fulle av e-stoffer og andre kjemikalier da.. Men la oss si for ti tusen år siden eller noe, kunne mennesker i prinsippet ha spist mennesker uten å bli syke? Jeg vet at jeg filosoferer over veldig syke ting. Men det er noen mysterier som er mer interessante :p
Anarko sa for siden:
Må si meg uenig med deg der, noe jeg sjeldent er. Hovedgrunnen til at vi i vesten reagerer på at de spiser (og forsåvidt torturerer) hund og katt er fordi at vi ikke synes det er etisk. En ting er vel å spise de, men den behandlingen dyrene får der borte er i alle fall det jeg reagerer mest på. Fin behandling av dyr gjelder forøvrig uansett hvilket dyr det er i mine øyne, og ja, jeg vet at Norge har stort forbedringspotensial selv.
Jo, men det gjelder vel alt dyrehold som ikke står opp til standarden vi har, ikke bare av hunder og katter. Jeg leste en del om det da det ble forbudt i Singapor (tror jeg det var) at det nettopp var forbundet en del sykdom med å spise nettopp hunder og katter fordi de var åtselsetere.
Anarko sa for siden:
Klart det gjelder alt dyrehold. Det er vel egentlig pelsdyrnæringen jeg er mest mot. Det er litt likegyldig for meg hva de spiser, så lenge de behandler dyrene bra mens de lever.
Furine sa for siden:
Kva slags tull er det eigentleg Widerøe har for seg no da? Dei køyrer januar/februarkampanjen sin no, men det er jo fint lite billettar som er billige. Brussel Oslo vil koste 1000nok, og innenlandsturen vil koste 3000nok. Hurra hurra. :mad:
Ja, virkelig! Vi er en del av næringskjeden vi også, og selv om vi stort sett ikke lever i pakt med naturen, så er det helt patetisk at vi behandler nedadgående ledd med så liten respekt.
Hørte en fin historie en gang, om at indianere visstnok alltid takket "bror hjort" eller hvilket dyr som det ble jaktet på, før han spente buen for å skyte. Det synes jeg er vakkert og symbolskt sett sier veldig mye om hvordan vi burde forholde oss til dyr.
Pelsdyrnæringa er helt meningsløs, og de som sier at "men det er jo så kaldt i Norge, og pels er så varmt" kan ta seg en bolle. Det er tomme argumenter, og alle vet at det er status og tegn på velstand, for ikke å snakke om stadig tilbakevendene mote å gå i pels. Om man trenger å holde seg varm finnes det joggu meg ull og fleece og what not.
Jah, da fikk jeg sagt det. Tilbake til spørsmålene! :D
TrillTrall sa for siden:
Hæ? Islendingene har da vel spist hestekjøtt bestandig? Hadde vært spennende å prøve en skikkelig hestebiff forøvrig! :)Photobscura sa for siden:
Hest er jo godt! Litt kraftig smak, men godt Og så er den jo ikke minst planteeter, og dermed trygg ;).
Og angående søt, skal jeg være ærlig så er vel ei ku mye søtere enn en hest, altså.
TrillTrall sa for siden:
hehe Det var vel en amerikansk turist i Oslo som uttrykte bekymring over all denne ulla - tenk så mange sauer man måtte ta livet av for å strikke en jakke! :D
Haha, er det sant? Lol!
Nei, jeg må sannelig si at sauen i sannhet er et ålreit dyr. Ikke bare er den dum og enkel, den kan både lages garn og fårikål av! Kjekt :D
Furine sa for siden:
Ser absolutt ikkje noko problem i å ete hest. Islendingane et jo det, og dei seier også at det beste kjøtet er frå ungfolar. I Belgia er det heilt vanleg å ete røykt hestekjøt på skiva, som parmaskinke liknande. Likar hestekjøt sjølv eg. Ikkje så ofte det blir ete, men ser ikkje heilt problemet. Eit saueliv er då like mykje verdt som eit hesteliv, er det ikkje?
Supera sa for siden:
Det gjør noen av de nye også! Søk etter "pyrolytisk". ;) Jeg skal ha pyrolytisk ovn på kjøkkenet mitt har jeg bestemt. :ja:
Kanutten sa for siden:
Men torsk spiser vi! :eek: Som glefser i seg både mus og andre ulumskheter som jeg IKKE skal nevne... :eek:
vimsen85 sa for siden:
Beklager. Jeg mente egentlig norden. Poenget var at på 1000-tallet tillot ikke kirken det å spise kjøtt. Ikke fordi det var dårlig kjøtt, men fordi det var forbundet med offerriter i gammel religion. Tror dette forbudet var i Norge, deler av Sverige, nord-Tyskland og muligens Danmark. Jeg kan ikke nok om historien for å si noe om Island. Men poenget er at det henger igjen et slags tabu om hestekjøtt i Norge. Og det kan man gjerne se på tilgjengeligheten av det.. Jeg tror ikke noen ser på det som farlig, men at mange ser på det som ekkelt. Jeg synes ikke det er ekkelt, men har bare aldri hatt sjansen til å smake det. Håper jeg får det en gang..
Opheliia sa for siden:
Jeg smakte hestekjøtt i Italia sommeren jeg var 17 år. Må innrømme at det ikke var helt det store for min del, men det var nok fordi det var rått. Jeg er lite glad i rått kjøtt. :o Kanskje jeg skal prøve det igjen en gang, men stekt (det er vel det man gjør med hest...):) Men merker at det er litt sånn "æsj, hest, hvem spiser hest?"-tankegang innebygd hos meg. Det kommer vel av at det fortsatt er litt tabu som dere nevner her.
TrillTrall sa for siden:
Har lest at islandshester i harde vintre gjerne ble foret med både tang og sild, men til vanlig er nok ikke sild det hestene spiser mest av nei. ;)
Carisma sa for siden:
Jeg har hørt stikk motsatt, at det smaker høgg... Det må vel kokes i melk i noen dager for å i det hele tatt være spiselig?
Å ja, har du ikke sett Snatch? :D
En av de store kjedene, husker ikke hvilken hadde tilbud på hestekjøtt for en stund siden. Smart Club kanskje?
Ja, jeg har lurt på det der med fisk! De fleste fiskene vi spiser er jo rovfisk. men gjedde er liksom tabu?
Furine sa for siden:
All slags fisk et jo kva som helst dei kjem over. Survival of the fittest og alt det der.
Ikkje berre i Snatch grisen åt "godt" - skjedde ikkje det i Berlinerpoplene til Ragde også da?
Kvfor går tida så altfor fort når ein har det kjekt?
Kanutten sa for siden:
Tid og kos er to ting som blir gitt motsatt fortegn.. Desto mer kos man har desto kortere føles tiden...Og motsatt; traurige ting varer en evighet. Dårlig gjort!!! Einstein burde ha endret på det før han vandret...
Carisma sa for siden:
Jeg så bare serien, men jeg mistenker henne for å ha sett filmen. :rolleyes:
Furine sa for siden:
Har forstått det slik at dei likar smaken av blod. Det har eg høyrt frå ein annan stad, ikkje frå boka hennar. Det kan jo hende ho såg filmen, who knows. ;)
Carisma sa for siden:
Ja, jeg har hørt at noen gjør det hvertfall. men jeg tror ikke det gjelder alle. En vi hadde spiste en kanin.... Mens hos de andre hoppet kaninene fritt ut og inn, og satt oppi de når de lå i bingen og sånn.
vimsen85 sa for siden:
Jeg sa jo faktisk at jeg har lest "ligge i grønne enger" hvor han blir delvis spist av en gris (det var ikke i Berlinerpoplene, tror jeg, men mulig det var i den andre boka). Men jeg husker jeg leste på en nettavis for kanskje et år siden at noen hadde blitt spist av en gris en eller annen plass. Prøvde å google det nå, men fant bare denne; www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=169517 Ganske fælt egentlig.. Tror ikke jeg har sett snatch, hva handler den om?
Furine sa for siden:
Dei vart også kvitt "problemfolk" i HBO serien Deadwood ved hjelp av grisar... ;)
Ja, det var kanskje i den boka vimsen, hugsar ikkje detaljar, lenge sidan eg las dei no.
Carisma sa for siden:
Åh, snatch er en av mine all time favoritt-filmer! Hvis du ikke har sett den må du få gjort det ASAP! :D www.youtube.com/watch?v=Q8jbt0wBkMI
vimsen85 sa for siden:
Tror vi kan konkludere med at det er reelt at griser kan spise mennesker og at hestekjøtt begynner å bli vanligere her til lands. Kanskje et tegn på et sekulært eller refortryllet samfunn.. ;)
Men jeg har et ganske urelatert spørsmål nå (selv om det enda handler om mat). Har lyst på krumkaker til jul og prøver å finne en oppskrift her inne. Men den eneste jeg fant inneholder Atkins vaffelmix og det finner jeg ikke noen plass. Noen som har en krumkakeoppskrift uten eller vet hvor jeg kan kjøpe vaffelmixen?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.