< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Carisma sa for siden:

Hadde jeg vært ingeniør så hadde jeg sannsynligvis gått for NITO. Men det er jeg ikke.. Er Tekna også bare for ingeniører?

Kanutten sa for siden:

Hva med "handel og kontor" rett og slett?

Carisma sa for siden:

Som sagt, ikke lyst til å gå for de som driver bare med det, og ikke har noe teknologisk forankring. De favner for bredt rett og slett.

Kanutten sa for siden:

Jeg fant, jeg fant!!

FLT! Forbundet for ledelse og teknikk!

Zillah sa for siden:

Ok, eg har funne ein fantastisk kjole på internett. Eg berre ha han. Eg treng han til ei anledning neste år. Den vil neppe passe veldig bra no - str 48/50 og no er eg ein 52 i "overetasjen" og litt for rund rundt magen enda. Skal eg kjøpe han likevel og satse på at han blir passe å bruke til sommaren, evt kan sys litt inn?

Kanutten sa for siden:

Legg en link til kjolen!!! Vil se! :spent:

Kjøp den og ha den hengende i skapet som gulrot. :klem:

TrillTrall sa for siden:

Med mindre den er grisedyr - kjøp! :ja:

grotingeling sa for siden:

Jeg er utdannet ingeniør innen logistikk, men jobber til daglig med data og innkjøpsprosesser - er organisert i NITO
Ut fra det du skriver så ville jeg sjekket ut Nito (se medlemskriteriene), alternativt Industri og Energi

"Alle med mastergrad, eller tilsvarende utdanning, der teknisk-naturvitenskapelige fag utgjør en vesentlig del av utdanningen kan bli medlem i Tekna"

Carisma sa for siden:

Hmpf, jeg har bare 2 år på høyskole. Jaja, ser ut til å bli El og IT forbundet da.

Nito er vel et alternativ med 2 år på høyskole, har en venninne som er medlem og hun har kun 2 år på høyskole + noe erfaring som ble godtatt.
Ta kontakt med dem og hør om det du har er nok.

Lava sa for siden:

Ser auksjonen for kjolen er avsluttet.. var det du som kjøpte?

drodla sa for siden:

Hvis man har kroppen full av vann etter noen dager med høyere inntak av karbo, hvor lang tid må man regne før man er i balanse igjen? (likte vekta mi dårlig i går, ja...)

Anarko sa for siden:

Takker for puseråd :)

Cherry sa for siden:

Det finnes en låt som heter "no star" av remady, tror jeg. På utestedene pleier de å spille denne låta, men i en remix versjon. Er det noen som vet hva versjonen heter?

Rin sa for siden:

Er det noen butikk/butikk-kjede (i Oslo) som selger... frossen blomkål? Altså bare blomkål, ikke den evinnelige brokkoli-blandingen. :cool:

langaard sa for siden:

Kjøp blomkål, forvell den åfrys den:p

Kanutten sa for siden:

Hvorfor i all verden skifter jeg fra å fryse innmari på både føtter og hender slik at de nesten er lysehviteblå for så et kvarter etterpå bli så varm at jeg må skylle både hender og føtter i kaldt vann bare for å føle det komfortabelt??

Jeg tror temperaturkontrollknappen hos meg har hengt seg opp... Nei, jeg er IKKE i overgangsalderen, det er blitt sjekket på sykehuset. :p

Rin sa for siden:

Takk - men det var ikke dét jeg spurte etter. :cool:

Kanutten sa for siden:

Hvor lenge holder kokte egg seg i kjøleskapet?? Jeg bryr meg ikke om grønnfargen, men hvor lenge er de spiselige?? Får kokte egg vond lukt når de er for gamle??

Kitt sa for siden:

Jeg hadde noen i kjøeskapet med dato på. (Flink?:p)
De som var 4 uker, var fullt spiselige, de som var 6 uker luktet ikke godt! :eek:
Så jeg vil vel si opp til 4 uker!

Kanutten sa for siden:

Og det var kokte egg?? Jeg har operert med 3-4 dager... :p Da kan jeg jo koke mange egg og ha klare til enhver tid MED dato på! :D

Tusen takk godeste Kitt! :love:

Carisma sa for siden:

Hovedregelen er ca en uke. Etter det kan man fort ende opp med grønn gugge i det hulrommet i skallet, og det er EKKELT!

Kanutten sa for siden:

Hva hvis man IKKE punkterer egget?? Da er det jo vakum der og det kan ikke komme gugge inn i tomrommet?

Carisma sa for siden:

Men da sprekker det vel og tyter ut av skallet under koking?

Kanutten sa for siden:

Neida, jeg legger alltid egga i kaldt vann og da tåler de kokinga.

Carisma sa for siden:

Å, jeg har aldri kokt egg annet enn i eggkoker, og der sprekker de hvertfall.

Kitt sa for siden:

Kokte punkterte egg, ja! Og de var helt fine!:D
Var ikke meningen å la dem ligge så lenge, altså, men de havnet under noe og jeg glemte dem. Siden jeg skriver dato for koking på dem med blyant før de åker i kjøleskapet, visste jeg akkurat hvor gamle de var!
Her kastes ikke mat sånn uten videre, så jeg måtte jo teste dem!;)

Hvorfor er det en "regel" at de ikke skal ligge mer enn en uke, Carisma? :confused:Man ser jo fort om egg er dårlige!

Carisma sa for siden:

Jeg har bare alltid hørt det, at kokte egg holder en uke i kjøleskap. Tror til og med en av disse tv-kokkene sa det for en swtund siden, at det var regelen de brukte.

Kanutten sa for siden:

Da koker jeg egg og bruker snusemetoden... Lukter de kokte egga værre enn hva kokte egg pleier lukte kaster jeg dem. Forøvrig så bruker jeg råe egg i dag som gikk ut av dato i oktober. :p De er krute gode!

Kitt sa for siden:

Ok! Har jo selv sett at de holder mye lengre, selv om det ikke er ofte de får ligge så lenge som en uke en gang her i huset!:)

Kanutten sa for siden:

Hvis jeg skal koke egg som skal vare en måned da må jeg koke 100 egg på en gang... Kommer ikke på tale!!! :lol: Høna verper ikke så fort...

Kanutten sa for siden:

Jeg har lagt merke til at jeg ikke tåler hjemmelagede knekkebrød ala Nannahs og andres. Jeg blir gørrklein av dem.. Men det er vel frøa jeg blir klein av?? Ikke Fibrene? Jeg har en haug med Fiberrik uten noe som helst dill dall oppi. DET må vel gå an?? Skal teste i ukene som kommer... Noen som har erfaring?

langaard sa for siden:

Har et eller annet sted hørt om noe som kalles hundreårsegg:_plystre:

Holder meg til mine nykokte firkant-egg jeg :p

Kanutten sa for siden:

Firkantegg?? Er du disneyfan??

langaard sa for siden:

Hææ ? Firkantegg:eek:

Kanutten sa for siden:

Sambo har et stort signert bilde av Carl Barks med nettopp Donald og ungene med et firkantet egg som er klekket hvor man aner en by nedenfor. Sambo er tegneserifan ja.

Ja - firkantegg, du gjør følgende:
Finn en silikonform som har firkantede rom på ca 2.5x2.5x2.5 cm (lengde x bredde x dybde) - mindre for små egg, dette er for store egg
Pensle rommene med rapsolje (eller smeltet smør) - egg krever fett!!
Knekk 1 egg i hvert rom
Sett silikonformen i en stor kjele (jeg bruker wok), og fyll vann i kjelen til formen nesten flyter.
Kok til eggene er ferdig - bruk gjerne lokk på kjelen for jevnere koking.
Snu formen og ha eggene ut på en tallerken (de slipper dårlig uten fett i formen - så husk fett!!!!)
Tada - firkantegg :p

Det funker selvfølgelig også med andre fasonger enn firkant - men for oss som husker historien om de firkantede hønene og eggene, så er dette en slager.
Morsomt å servere til frokostgjester uansett fasong

Missunnelig!!!!

Lava sa for siden:

Trodde de fleste butikkene hadde dette? Kiwi, Spar og Coop har det her hvertfall--

Carisma sa for siden:

Jeg skal til Køben om en uke og shoppe litt. Nå er det en stund siden jeg har vært der, så jeg trenger gode tips om butikker for større størrelser? Gjerne for litt mer voksne også, siden Mamma skal være med.
Tenkte å ta en halv dag på Fisketovet, der har jeg ikke vært på fire år. Noe nytt og spennende der?

Gracella sa for siden:

Jeg kjøpte disse eggeformene på eBay.
Koker egg på vanlig måte, skreller de mens de enda er varme, putter de i formen, lukker og putter i kaldt vann til de er avkjølt.
Ser skikkelig bra ut på frokostbordet! :)

Supera sa for siden:

Hahaha, nice! Jeg må en tur på eBay, merker jeg. :snill:

Idarull sa for siden:

Magen min tåler heller ikke disse knekkebrødene! Grønn og løs avføring... Det var når jeg spiste det to måltider om dagen da. Ett måltid går bra. Spiste knekkebrød av bare linfrø og vann og det gikk fint, men også bare ett måltid om dagen. Vet ikke om det er kruskaklien vi reagerer på?

TrillTrall sa for siden:

:lol: Litt kult, men jeg spiser ikke kalde, kokte egg. grøss

Gracella sa for siden:

Man kan sikkert ha de varme også. Jeg tror at grunnen til at man skal la de være i kaldt vann, er at de holder formen sin bedre (det er liksom for å få skolematen/lunchpakken til å se mere fristende ut :)).
Hvis de skal spises med en gang, så kan man sikkert bare ha de der i noen minutter, så ser de artige ut. Synes å huske at de hadde flere typer former.

vimsen85 sa for siden:

Hei
Er det noen av dere som har blogspotblog og kan fortelle meg hvordan jeg får sånne forskjellige knapper øverst på siden (sånn der det står hjem, hva spiser jeg, oppskrifter o.l)? Noen som vet?

Gracella sa for siden:

Åh joda, jeg er helt sikker på at du vet å finne fram ;), men det var bare hvis det var noen som ikke visste hva de skulle søke på. Jeg kom over disse helt tilfeldig mens jeg sjekket ut diverse Bento lunchbokser :) - noe jeg heller aldri hadde hørt om før jeg leste om de her inne.
Kjekk den du fikk!!! Tror jeg også vil ha litt hjerter og stjerner :love:

Ferskenbeinet sa for siden:

Der var det jammen en ting jeg aldri har tenkt på at jeg trengte, men som jeg garantert kommer til å kjøpe... Hvorfor fnnes det så mange sånne ting? Grrr

Gracella sa for siden:

Ha ha, selger der borte begynner vel å lure når det plutselig kommer et "rush" med norske kjøpere på samme tid :cool:.
Jeg kjøpte meg stjerne og hjerteformer pluss slike små bokser til å ha f.eks majones i.
Aldeles nusselig og uimotståelig :hearts:

senorita sa for siden:

spiste en del vaktelegg da jeg bodde i spania.. såg de solgte fuglene der og :| men i norge har jeg funnet lite av dem :/ var jo snadder :D

TrillTrall sa for siden:

Der min svoger bor er det flere som har vaktler så de får vaktelegg rett som det er, men de er jo knøttsmå da.

senorita sa for siden:

I Norge altså? Ja de er små men nam nam :D

Furine sa for siden:

Har ikkje ete heil vaktel, men har ete vaktellår, det var kjempegodt! Måtte ete ganske mange, men... ;)

Carisma sa for siden:

Du finner vektelegg påvelassortete matbutikker. Centra for eksempel.

senorita sa for siden:

Nå bor jeg i gokk så "beste" vi har her er coop mega, og evt Ica Maxi i Ålesund :P

Kitt sa for siden:

Echo driver med vaktler!:D
Kule, små egg! Og veldig gode!:sikle:

TrillTrall sa for siden:

Jepp, Nord-Trøndelag. :)

Cherry sa for siden:

Ca hvor fjortis er det å bli overlykkelig over en svææær pakke fra ELF cosmetics?:P

Supera sa for siden:

Pøh, under halvparten så fjortiss som en kamerat på 31 år som ønsket seg one piece og kontant-kort til jul. :geip:

Cherry sa for siden:

....har one-piece jeg...:D:o, og telefon med abb. som kommer til å ruinereeee meg.

Har fått så masse fint fra ELF, så nå trenger jeg bare en fest å vise meg fram på :P

TrillTrall sa for siden:

Kontantkort er jo greit (såvidt.... alderen tatt i betraktning), men en voksen mann som ønsker seg one-piece?! skeptisk

Idarull sa for siden:

Kan kokosfett oppbevares på benken etter åpning?

Photobscura sa for siden:

Jeg fikk faktisk kontantkort av bestevenninna mi til jul :D. Hadde noen gitt meg onepiece derimot, tror jeg ikke jeg en gang hadde klart å takke høflig, for det ville vitnet om at vedkommende knapt kan vite hvem jeg er :p.
Med det sagt fikk jeg absolutt alt jeg ønsket meg til jul! Nye converse og favorittparfymen min. Lykke!

Cherry sa for siden:

Lucky you. Jeg fikk stort sett ingenting av det jeg ønska meg, men jeg bytta + penger så nå er jeg innehaver av ting jeg faktisk vil ha :P

Photobscura sa for siden:

Det var nå det eneste jeg ønsket meg, og innenfor budsjettet til de involverte, så jeg ble ikke overrasket. Men veldig veldig glad! Hadde faktisk trodd jeg bare skulle få en av delene, men da hadde jeg ikke tatt søstra mi med i regninga, ettersom hun aldri spurte, bare mamma :).

katten sa for siden:

Er det nokon som veit kva slags slalomsko som har plass til mine legger? Dei er noko større enn normalen :D
Vanlige slalomsko kveler føtane mine.

Carisma sa for siden:

Sånn har jeg det også, men har funnet flere som har vært gode i skiutleiene. (jeg leier utstyr fra gang til gang inntil videre). Kanskje du kan gå et slikt sted og be om å få pøve noen forskjellige for ekstra brede legger?

Cherry sa for siden:

Off det er så kjipt når ingen sko passer! Verken store vinterstøvler eller pene, små nette partysko!

katten sa for siden:

Ja :) Men har mest problemer med slalomsko, for dei er så forbaska smale i leggen!!! Grrr :D

Godt nyttår til alle, forresten :klem:

katten sa for siden:

Eg prøvde det, men dei hadde ikkje på Voss. Berre større str...
Endte opp med 9,5... Og den var nesten like smal som 8..
Broder'n meinte eg burde få custom made innerdko, men skal sjekke med Platou sport i Bergen. Dei sa dei hadde sko med ulike leggstr.

Cherry sa for siden:

Det var en jente som ramlet i går på ett utested vi var på. Hun var full og slo hodet mot en kant og vi fikk ikke liv i henne. Jeg er så bekymret for henne og spesielt siden jeg var med på "førstehjelpen" til ambulansen kom, så føler jeg ett lite ansvar. Kan man ringe sykehuset og rett og slett spørre om det går bra med jenta? Har de lov til å si noe?

Kanutten sa for siden:

Bare ring og spør! Jeg har vært med på det samme selv. Selv om de ikke kan si så mye, så kan de i allefall si litt.

Kanutten sa for siden:

Jeg ble syk i sommer mens jeg hadde ferie (første uka i juli). Jeg havnet på akutten, men kom ut igjen samme dag. Uka etter måtte jeg til lege igjen grunnet sykdom. Jeg spurte da om jeg kunne bli sykemeldt slik at hele ferieperioden min ikke gikk ad undas. Det ville ikke legen; han mente jeg hadde nok lang ferie til både å feriere samt bli frisk på... Jeg lå syk stort sett hele sommern.. Jeg begynte jobbe igjen i midten av august. Vi kom oss ikke på planlagt kjæresteferie i sommer grunnet det at jeg var syk. Derfor planla vi en uke ferie i september, til Irland seff! MEN så ble jeg fullt sykemeldt fra begynnelsen av september og ferien gikk seff ad undas, igjen. Nå vet ikke jeg hvor lenge jeg blir videre sykemeldt, jeg rår ikke over det lengere, det er legene som nå har den styringen. MEN vi har så lyst å ta en liten langhelg over til Irland for å treffe vennene våre. KAN jeg reise bort et par tre dager utenlands når jeg er sykemeldt?? Jeg er jo bare fryktelig slapp etc etc og har levd med dette et halvårs tid nå. Jeg vet jo at det ikke er noe farlig, det er bare ubehagelig slapt.. I Irland bor vi på et hotel ca 50 meter fra der vennene våre pleier spille og jeg har ikke tenkt bevege meg mye mer enn fra hotellet og dit. Flyreisen går greitt. Sambo fikser alt! Om så rullestol mellom utgangene!

Jeg savner så sårt noe som kan gi positivt input, er det dumt av meg å prøve gjennomføre dette og lar det seg gjøre med tanke på NAV??

Vasp sa for siden:

Ta en telefon til NAV og spørr?

Kanutten sa for siden:

Tørr nesten ikke... Innbiller meg at NAV sier NEI uansett hva jeg spør om... :(

Ta kontakt med legen din og få en anbefaling på at du har godt av en tur og at den ikke ødelegger hverken helsen eller eventuelle behandlingsopplegg.
Ta så kontakt med Nav.
Vi gjorde dette for samboeren da han gikk sykemeldt, gikk helt fint.

Kanutten sa for siden:

Jeg tenker på tapte penger og folkesnakk... "Hun har råd til å dra på ferie og føler seg frisk nok til å dra på ferie, men jobbe?? nei DET kan hun ikke!! "

Kitt sa for siden:

Signerer!
Jeg var 14 dager i Thailand mens jeg var sykemeldt. Snakket med legen min først og han kunne garantere at det ikke gikk ut over noe, snarere tvert i mot, så det var bare å reise!

Var ikke så bekymret for NAV jeg, da, men mer for reiseforsikringen. Tenk om det skjer noe når man er i utlandet og forsikringen brått ikke virker fordi man har "sneket" seg på ferie!

Så lenge du ikke er i aktiv behandling som lider under at du reiser, vil en liten tur bare gjøre deg godt og det vet NAV også! :)

Kitt sa for siden:

Du taper da ikke penger på det! NAV trenger ikke vite noe, de!:p Bare legen(e) dine godkjenner at det ikke gjør deg verre!
Hvor du velger å være syk, har ingen noe med! Hev deg over sånt snakk!:ja:

:love:

Carisma sa for siden:

Kall det "spesialist i utlandet" til de som føler de måtte ha noe med det :D

Carisma sa for siden:

haster

Hvis man skal ta blodprøver fastende, kan man drikke vann? Eller ødelegger det også?

Kitt sa for siden:

Jeg ville ikke gjort det, selv om mange nok ville sagt noe annet!:p

Kanutten sa for siden:

Man kan skylde munnen med vann. :ja: Det fjerner litt av tørstfølelsen.

Kanutten sa for siden:

Hva betyr utslag på anca blodprøver??

Kitt sa for siden:

Har aldri vært borte i det, men dette sier Fürst laboratorie om saken:

S-MPO-ANCA

[S-MPO-ANCA] 273 (A) (Myeloperoksidase - Antinøytrofilt cytoplasma antistoff) 0,5 mL serum
Indikasjon: ANCA antistoffer bør bestemmes hos pasienter hvor man ut fra kliniske funn mistenker systemiske inflammatoriske sykdommer, og spesielt der hvor nyrer og luftveier er affisert.
Referanseområde: 7 kU/L
Tolkning: Anti-MPO forekommer ved vaskulitt-relatert og pauci-immun crescent glomerulonefritt. Anti-MPO forekommer også ved andre former for vaskulitt, som mikroskopisk polyangitt, Churg-Strauss syndrom, og polyarteritis nodosa. Anti-MPO antistoffer kan videre sees ved Wegeners Granulomatose (WG) og ved systemisk lupus erythematosus (SLE).

S-PR-3-ANCA

[S-PR-3-ANCA] 274 (A) (Proteinase 3-Antinøytrofilt cytoplasma antistoff) 0,5 mL serum
Indikasjon: ANCA antistoffer bør bestemmes hos pasienter hvor man ut fra kliniske funn mistenker systemiske inflammatoriske sykdommer, og spesielt der hvor nyrer og luftveier er affisert.
Referanseområde: 2,0 IkU/L
Tolkning: C-ANCA - Anti-proteinase 3 antistoffer - forekommer særlig ved Wegeners Granulomatose. En negativ test ekskluderer ikke WG. Nivået korrelerer til sykdomsaktivitet og positive tester bør følges opp av nye. C-ANCA forekommer også ved mikroskopisk polyangitt og idiopatisk nekrotiserende crescent glomerulonefritt.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg oppbevarer min i et vanlig kjøkkenskap etter åpning, og har ikke hatt noe problem med det men så blir nå ikke krukka så gammel heller :)

Nå bor jeg riktignok i et gammelt hus slik at skapene er nok noe kaldere enn normalt. I tillegg har jeg det nok kjøligere på kjøkkenet (faktisk i hele huset) enn folk flest, siden jeg tilbringr så lite tid der.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.