Kjøp Aselli sårsalve på apoteket. Det er en salve basert på sink. Helt overlegen når det kommer til sår! Jeg hadde vonde, dype sprekker under føttene tidligere i vinter, kjøpte Aselli etter tips fra moren min (som fikk tipset fra legen sin), og hadde Aselli på og bandasjerte føttene over natta, og om morgenen var de grodd så mye at de ikke var vonde lenger.
Ellers kan jeg anbefale ringblomstsalve som du får kjøpt på helsekost. Ringblomst setter i gang groprosessen noe helt vanvittig fort :)
Hehe, jeg vet jo egentlig det. Tror bare jeg kobla ut litt. Man sier jo liksom skinke om rumpa når det kommer til folk også, så jeg var nok litt på en annen frekvens enn den anatomiske korrekte lingoen ;).
Nå har jeg snakka med mamma, og hun sa at det spilte ingen rolle hvilken del av dyret det var, så lenge det var stort (minst en kilo) og benfritt, men at de som regel tok en del som var litt ekstra feit. Hun sa også at jeg godt kunne lage det av lam. Jeg tror jeg prøver det, jeg. Det må uansett fryses over natta (minst), stekes i ti-tolv timer, og ligge i lake til den er kald, så det tar litt tid.
Halalslakting er ikke akkurat dyrevennlig. Jeg er veldig i mot det og håper de legger ned alt av det i landet. Kan man ikke forsøke å slakte dyr på en human måte så kan de være vegetarianere.
For de tradisjonelle slakteriene er så inmari mye bedre? Hvor man ikke sjekker om dyret er dødt engang før de sender det videre i prosessen?
Grunnprinsippene i Halal er faktisk laget med tanke på minst mulig lidelse for dyret utfra de midler og den kunnskap de hadde tilgjengelig de de ble utformet.
Jeg fikk denne www.klikk.no/mote/kamille/article641806.ece i en e-post fra Kamille og fikk litt lyst å "melde meg". Er jeg helt fullstendig crazy da? Jeg har ingen perfekt kropp og mange ting jeg har lyst å endre på fra tid til annen. Men til syvende og sist er jeg ganske førnøyd nå. 10 kilo tyngre enn normal BMI, valker, store, men hengende, bryster, strekkmerker, cellulittlår. Jeg er liksom blitt glad i den på en måte. Jeg vurderte å ta naken/undertøysbilder av meg nå jeg var i england, men det kostet for mye. Min historie handler jo om lavkarbo. Det er jo sikkert ikke den typen historier de er ute etter heller. Men skal jeg tørre å prøve?
Den gang da ja. Nå har vi tross alt kommet oss lenger enn å skjære strupen over på dyret. Jeg sier ikke at det er helt stuerent med vanlig slakt heller, men i prinsippet så skal dyret dø øyeblikkelig uten smerter. Jeg tror ikke det er særlig behagelig å ligge å blø i hjel på gulvet.
Ja, å blø ut er sikkert den mest behagelige måten å dø på også. Ja, hvem bryr seg om at et dyr ligger og blør i hjel i flere minutter, bedøvet eller ei, når det er så renslig?
Jeg vet hva halalslakting går ut på. Dyret skal i teorien bare ligge og dø i 20 sekunder ja. Men i praksis så er det vel sjeldent slik. Og hvordan tror du det foregår med en gang den norske stat snur ryggen til?
Uten å gå nærmere inn på den halal-diskusjonen dere har begitt dere ut på (hvor jeg for min del vet at halal ikke er en mer inhuman slaktemetode, men nok om det), så har jeg nå ervervet 1,3 kilo benfri ytrefilet, som i følge de i disken skulle være skikkelig mørt (men det var nok ikke så billig som jeg innbilte meg ...). Det er alt surret og fryst, så jeg kan faktisk slenge steka inn i ovnen i kveld! Den skal stekes i pluss minus elleve timer, så da har jeg faktisk tjälknöl i morgen!
Jeg har hørt at det ikke er bra at dyrene stresser når de blir slaktet (og det er vel gangske vanlig at dyrene er stresset når de blir slaktet i vanlige slakteri). Er Halalslaktet kjøtt da mindre stresset dersom det er bedøvet, eller er det likevel våkent (bedøvelse betyr vel ikke nødvendigvis at dyret sover?) og stresset?
Jeg ser også for meg at halalkjøtt inneholder mindre stresshormoner enn "vanlig" kjøtt. Men jeg vet ikke dette sikkert.
Det jeg vet er at en kollega hadde jobbet på slakteritidligere, og der måtte de spille av en kasett før kyllingene ble slaktet dersom immamen ikke hadde tid til å lese bønnen for de :rolleyes: Hvorfor jeg nevner det? Jeg syns det vitner om litt mer omtanke for dyret enn den generelle samlebåndslaktinga... :cool:
Bror min er grisebonde. Han merker at dyrene han sender blir mer stresset nå enn tidligere. Grunnen er at det er blitt færre slakter hvilket fører til lengere reise for dyrene. Og når dyrene kommer til slakteriet er det ofte flere dyr der som har samme ærenden samt at lukten av blod er skremmende. På slakteri blir de vel slaktet med maske, halal er vel kutting av strupen?? Det vil si at dyret blør ut mye kjappere ved halal. Vi bedriver jo halal på fisken vi fisker (bløgger) så hvorfor ikke på dyr også?? Bare bønna som er fraværende.. :rolleyes:
Er klar over at jeg overdriver nå, slik at det er sagt. Jeg vil bare sette det på spissen. Men å si at dere støtter halalslakting for dyrene sin skyld er i alle fall feil. Dere støtter det for egen del, ikke noe annet.
Da gir jeg meg. Tror jeg.
Jeg måtte mase meg til det. Legen mente ganske hardnakket at det var en unødvendig prøve. Ikke det at det hjalp så forferdelig mye å ta den prøven da siden jeg var innenfor normalområde etter at øvre grense ble økt fra 0,7 til 1,4 (tror jeg det var) etter en studie på hjertesyke middelaldrende menn. :rulleøyne Men jeg kommer til å fortsette å be om å måle c-peptid for å se om den bedrer seg.
Det er vel ingen som har påstått noe annet enn det er for vår skyld, akkurat som andre kjøttspisere i verden spiser kjøtt for sin egen skyld. Men ikke kom og påstå at halal-slakting som den foregår i Norge er verre enn den slaktinga vi vanligvis gjør.
Sånn, avsluttet fra min side også, ettersom dette tross alt er en spørretråd ;).
All industriell foredling av dyr er vel for vår egen skyld. Men jeg har fortsatt ikke fått et argument fra deg på hva som er bedre med "vanlig norsk" industrislakting? Kun FRP propaganda på hvorfor Halal er den stygge ulven... :cool:
1,26. :( Fedon regner over 0,7 som sannsynligvis insulinresistent og over 1,0 som betydelig insulinresistent. Og den c-peptiden var etter tre måneder på lavkarbo.
Men de er jo bedøvet til det punktet at de ikke kjenner noe. Ved skytemaske kjenner de jo skuddet + at de ofte er stuet sammen med en masse andre dyr som gjennomgår det samme, og dermed er de veldig stresset. Forøverig finnes det hundrevis av eksempler på at maskene ikke virker eller man skyter skjevt....
Man har ikke tid til å kjenne skuddet. Men akkurat nå gidder jeg ikke mer halalprat grunnet de neste linjene i innlegget.
Jeg har som noen kanskje har skjønt blitt truet siste dagene, og nå er dette rævholet begynt igjen med å true både meg, min kjæreste og hans familie. Jeg er så sint at det er helt ubehagelig. Er rett og slett dårlig av raseri. Kan det være farlig? Jeg trenger å roe ned. Hvordan?
Har du kontaktet politiet? Har du spart på eventuell mail/sms-kontakt og anropslogg?
Jeg har blitt utsatt for trusler, enn i midlere form selv, og skjønner at det kan være j*vlig og utrygt. Hvordan du skal roe deg ned, det vet jeg ikke, men det må jo være noe som funker for deg, om det er å snakke med noen, ta deg en dram, meditere, skrike og hyle og slå inn i puter. Men for all del, er truslene såpass alvorlige som du skisserer, så bør du ringe snuten!!
Brukt skikkelig ja... Jeg har mange ganger vært tilstedet og sett slaktemaske blitt brukt. Mange dør ikke tvert. Og en annen ting, er ikke årsaken til at vi slakter det at vi skal spise kjøttet?? Og vil ikke vi ha det best mulig?? Det ene går faktisk ikke på bekostning av det andre.
Har alt som er blitt skrevet. Men har fått beskjed av ca samtlige at det blir mest trolig henlagt. Denne fyren har sittet inne før, og bryr seg ikke om sånt.
Men hva anbefaler legene dersom man er insulinresistent? Endre kosthold? Eller medisinerer de. Jeg prøvde å finne i Hexeberg sin bok nå hva hun regner, men skjønte ikke helt hennes tall i forhold til dine. Er 700 pmol/L det samme som 0,7?
Drit i samtlige, om han ikke bryr seg om å bli frarøvet frihet, så er det uansett ikke ditt problem, DU trenger å ikke bli frarøvet din frihet og bli beskytta, enten ved at han får et påbud om at han ikke kan oppholde seg så eller så nært deg. Jeg vet dessverre ikke for mye om dette, men prøv nå uansett å anmelde dette, og OM det skulle bli henlagt, så er det arkivert. Dette skal du ikke behøve å forholde deg til alene!
Klart det er ekkelt! Det å se seg over skuldra hele tiden ... Men, sorry om jeg presserer det for mye, men anmeld det, du vet jo ikke om politiet kan hjelpe deg eller ikke før du faktisk har prøvd! Du sier du har spart på alt av henvendelser, det virker som du har vitner, så med mindre det skulle gå på ting som budsjett e.l., så er det ingen grunn til at du ikke skal bli tatt på alvor!
Lykke til :).
Det foregår på veggen på facebook for det meste, så det er mulig for alle å se. Så på innboks på fb, og på sms på kjæreste sin mobil. Det skal meldes ja.
Eg er heilt einig Anarko! Dette skal du slippe å leve med.
Har vore borti lignande, men det var ikkje trussler, men sjikane på FB og mobil. Eg fekk mobbefilter på mobilen frå Telenor, og blokkerte personen på FB. Måtte også blokkere personen frå jentungen sin FB og mannen sin FB. No er det heilt stille.
Om det meste foregår på nettet så kan du anmelde han og da er politiet nødt til å ta dette opp med nettleverandøren hans, som SKAL da sperre nettilgangen hans. Det står i den lille skriften i avtalen vi alle har inngått med nettleverandøren vår. Det er misbruk av den tjenesten de leverer.
Aberet er at han kan bare bestille seg nytt nett da, med mindre purken beslaglegger router, modem og ellers alt han kan komme seg på nett med.
Og det er jo lett å skaffe seg nytt.
Ellers, å anmelde han. Nei...det kommer ikke til å skje en dritt før noe faktisk skjer. Mulig han får en bot, men det er alt. Å anmelde han kan jo også trigge han mer enn godt er da, sånn at det blir verre, det må du være klar over. Men det finnes jo få andre alternativer enn anmeldelse da...
Personlig råd: Det verste man kan gjøre med slike mennesker er å vise dem at man er redd, at de tingene de sier går inn på deg eller gjør inntrykk på deg eller at du bryr deg. Så lenge de senser en frykt eller reaksjon på handlingsmåten sin så blir de "foret" og får blod på tann.
Jeg er faktisk så sint at frykten ikke får mulighet til å komme frem. Det er det jeg aner en mulighet for med en anmeldelse, at han kontakter torpedo, eller ja, finner på noe forferdelig. Han har internett via mobil, ikke hjemme. Jeg vet ikke hvordan regelverket er der? Jeg tror egentlig han har det mest i kjeften, men man vet jo aldri, og uansett så vil han vel ikke gi fred før vi gjør noe drastisk. En narkoman er sjeldent villig til å bruke penger på å sende torpedo på folk som de kun har hatt verbal krangel med, siden de føler de har bedre å bruke det på...
Anarko, du har loven på din side, som i linkene jeg postet i går:
Jeg skulle mene at fingeravklipping er et straffbart foretagende ... Tipper ellers at "hefte" i denne sammenheng betyr samfunnstjeneste (straffearbeid). I tillegg er besøksforbud nok aktuelt, som jeg tidligere nevnte.
Her kan du lese om utfall på tidligere straffesaker mot trusler.
Jeg håper at det du har klippet der blir utfall i en anmeldelse. Skal snakke med politiet på fredag siden jeg ikke er hjemme før da. Så får vi se hva som skjer da. Inntil videre så får vi bare se hvordan det utarter seg.
Det er i alle fall fra lovverket, og er klippet ut fra nettsidene til regjeringen.no, justisdepartementet sine sider.
Masse lykke til! Krysser fingrene for deg!
Husk (or hull) in botany is the outer shell or coating of a seed. Literally, a husk or hull includes the protective outer covering of a seed, fruit or vegetable.
Tror at det er det samme som fiberhusk. Det ser iallefall sånn ut på innholdsfortegnelsen.
Anarko, så fryktelig! Skjønner godt at du er sint. Bare ikke la det ta overhånd. Sist jeg leste om sinnemestring så sa de at noe av det beste for å roe seg ned var å tenke på noe helt annet, særlig noe hyggelig: morsomme ting unga gjør, kjæresten etc.
Kanskje du skal forføre kjæresten om du har han tilgjengelig.;)
Huff Anarko! Aner lite om slikt, ville bare sende deg en klem! :klem:
700 pmol/l og 0,7 nmol/l er det samme, ja. Hva de anbefaler spørs vel på hvilken lege du går til. De fleste leger har jo ingen tro på lavkarbo. :geip: Jeg ville ha metformin for å senke insulinresistensen. Men det ville de ikke gå med på, for c-peptiden var jo så fin. :rulleøyne Snille Kitt har kopiert ett brev til meg fra en spesialist hvor spesialisten sier at c-peptid over 0,7 er høyt. Legen lovet egentlig sist gang at hun skulle diskutere det med en endokrinolog, men har ikke hørt noe om det. Hun måtte forholde seg til normalverdiene om så hun trodde de var feil, sa hun. Så det skal jeg ta med brevet neste gang jeg går til legen, så håper jeg at det er nok. Om ikke annet, til at hun tar kontakt med en endokrinolog som forhåpentligvis kan fortelle henne at c-peptiden er for høy. Brevet og Hexeberg sin bok skal tas med til legen neste gang. :ja: Jeg har også kjørt en glukosebelastning, og den viste at jeg hadde nedsatt glukosetoleranse.
Jeg mener å ha hørt at Fedon sier at normalt blodsukker er lavere enn hva mange leger mener. Men jeg kan ikke så mye om hva Fedon mener. Jeg har bare fått med meg den c-peptiden da jeg søkte etter info om det.
Men du sier han skriver på veggen din og tar kontakt på facebook. Du vet du både kan gjøre veggen din privat, sånn at ingen andre enn de på vennelista kan se eller skrive noe på den? Og du kan også blokkere brukere.
Han skriver på min kjæreste sin vegg på fb. Han har ikke slettet han pga da blir det bare mer bråk og trusler. Men han har i alle fall roet seg nå og bedt om unnskyldning, så får vi se hvor lenge det varer.
Jeg har hørt rykter om at det i det hele tatt kan ganske vanskelig å bestille unger, men at de gjerne kommer lenge etter man bestilte dem, eller uten at man visste at bestillingen var sendt en gang. Sånne som ikke skriker tror jeg er en utgått modell.
Man kan vel ha en slags mening om barn og oppdragelse uten å ha barn, vel. Vi har vel alle ganske god erfaring i å være barn, ettersom de fleste av oss har vært det i minst tolv år.
Du kan få låne mine barn når du vil, garantert rikelig erfaring på kortest mulig tid. Vær forberedt på en del merkelig utsagn fra femåringen, og klar tale fra sjuåringen.
Jeg har vært i ketose endel dager nå, det går ganske greitt, jeg er ikke sprekksjuk slik som jeg pleide være tidligere uansett hvor mange uker jeg var i ketose. Men det som jeg stusser på er: Jeg var litt aktiv i går, tråla butikker etc. Jeg VAR i ketose før jeg gikk ut (testet og det var et par timer etter siste måltid), men trålinga gjorde det slik at føttene mine hovnet veldig masse opp. Jeg trødde vann i beina rett og slett; pleier gjøre det jeg. Jeg drakk maks 0.5 liter vann på denne turen, spiste ingenting. Jeg kom hjem, hoven i beina. Av en eller annen grunn sjekket jeg med sticks igjen. Ikke utslag i det hele tatt!!! :eek: Tanitavekta viste også mer vann i kroppen enn normalt. Jeg leste et sted at kroppen produserer selv opptil en liter vann pr dag. Men er det nok til at sticksen ikke slår ut?? Jeg tok en vanndrivende for å få bort ubehaget. Hverken spiste eller drakk mer. Etter et par timer fikk jeg utslag igjen. Så det jeg lurer på er, kan ketonene "gjemme" seg i det vannet man lagrer?? At det primært ikke kommer ut i urinen?? Jeg drakk endel vann etterpå, var ikke lengere hoven i beina, pisset mye og hadde fremdeles utslag på sticks..
Kan ikke direkte svare på spørsmålet ditt, men vet at de stixa gir utslag/ikke utslag i hytt og pine på meg, så kanskje det bare var en liten målefeil. Ellers kan det jo være at ketonene synes at det var greiere å være i beina dine :D
Tilbudet var til hun som trengte å låne barn for å få lov til å prate med andre mødre (host: Kjerringer), men du kan selvfølgelig få låne dem hvis du vil du også. De hyler ikke. Helt sant. :D
Jeg lurer forresten på hvorfor man må drikke så mye vann når mesteparten kommer ut igjen. Jeg er lei av å løpe på do hele tiden, men redusering i vanninntaket fører til knusktørr hud og alt annet enn vekttap.
Haha! Ah, nei, som sagt. Det sier litt at jeg har nok med en småskrudd skogskatt som ligger og snorker dagen lang ;)
Jeg har en mistanke om at jeg ikke vil ha den beste innflytelse på tenåringsbarn, gitt! Bortsett fra at de selvfølgelig kun får servert kjøtt og grønnsaker, så kommer de til å ende opp som rullingsrøykende, rødvinspimpende lissompønkere som banner for mye ...
Jeg har en småskrudd katt også. Alt jeg mangler er en mann som kan ta seg av dem mens jeg går meg en lang tur og lufter hodet. Det blir nok å fly på veggen som blir trimmen i morgen, gitt.
Tom for ketoner!?!:eek::eek::eek:
Har vi ikke lært at fettforbrenningen står på hele tiden og at det er derfor man kan holde det gående i timesvis uten å møte veggen sånn man gjør når man er tom for karbohydrater???
Eller har du ikke mer fett å forbrenne?;)
Hva med å heller klatre oppover veggene? Garantert mindre risiko for å slå deg bevisstløs skulle jeg mene, hvem skal passe på barna og katten din mens du ligger og besvimer på gulvet?!
Skjønte ikke helt hvorfor du plutselig postet den midt i "jeg lurer på"-tråden. Men for en tulletest... Det er negativt med mettet fett? :geip: Og positivt med fiber? :rulleøyne Hm, proteinfabrikken sin lavkarbo-bar har jeg ikke hørt om før. Noen som har smakt den?
Tja, litt fordi at jeg føler at det er en alt-mulig-tråd. Så er det mye aktivitet i den, og da er det størst sjanse for at de som måtte være interessert får det med seg.
Jeg vil tro at om det dreier seg om en dag eller to vil det ikke være noe problem - hvis du har jevnlig kontakt med legen din i utgangspunktet - men det er viktig å si fra så snart som mulig :)
Hmm okei. Jeg hadde nemlig 100 denne uken og 50 neste uke og jeg kjenner at jeg IKKE kommer til å klare å gå på jobb i 50%. Nå har jeg ALDRI vært sykemeldt før da, og jeg lurer jo også på om det faktisk står 50% AKTIV sykemelding neste uke...hehe
Det er neppe aktiv sykemelding såpass tidlig i sykeperioden. Dessuten skal du ha møte med arbeidsgiver før aktiv sykemelding gjennomføres....har jeg fått beskjed om.
Burde ikke være noe problem så lenge legen vurderer at det er nødvendig. Jeg gikk mer eller mindre sykemeldt fra februar til september i fjor. begynte på 100%, så til 80%, så til 60% som ble for mye for meg og jeg gikk tilbake til 100% en peridode. Det må jo bli en vurderingssak etterhvert som tiden går. Mitt største problem var ikke å få hjelp hos legen men at NAV masa som bare tusann for at jeg måtte begynne å jobbe igjen. Var ikke mye sympati og støttte og hente der.
Kan man kjøpe adaptre til lampesokler? Jeg har en lampe på kjøkkenet, men lyset er så hvitt, den har en stor sokkel, men jeg kunne gjerne tenkt meg å ha en sånn champagnefarget pære som kun kommer med liten sokkel ...
Hvis det er slik at du kommer til sokkelen kan du jo skifte den? Har gjort det mange ganger jeg. Men de fleste pærer kommer vel i både stor og liten sokkelutgave??
Ikke denne. Vil ikke skifte hele sokkelen. Lampen er veldig gammel og original, så jeg verken tør eller vil.
Ikke akkurat denne, det er den champagnefargede mignon-pære som har sånn "spiral"-mønster som selges i dagligvareforretning jeg snakker om. Ellers har jeg vært på to lampeforretninger og Clas Ohlson, og akkurat denne fargen finner jeg ingen steder. Jeg har prøvd gule og røde pærer, det blir helt feil.
Men nå var det jo ikke det jeg lurte på :). Finnes det sånne adaptere, som man kan sku inn i sokkelen sånn at den passer til mindre pærer? Jeg innbiller meg liksom at jeg har sett noe sånt en gang ...
Jeg innbiller meg også at jeg har vært borti det en gang, men det er jo mulig at det ikke eksisterer lengre. Ville gått på en elektrisk butikk eller lampebutikk og spurt. Gå helst på noe annet enn elkjøp/expert/lampehuset de har jo ikke peiling på slike småting, dersom du vet om en skikkelig gammel, ærverdig lampebutikk kan du jo spørre der. Har en her i Stavanger og han har de mest utrolige ting til lamper og vet de mest utrolige ting, men det hjelper jo ikke deg som er i Oslo. :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.