< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Cherry sa for siden:

Jeg tror deg :D. Mamma har sagt at hun visste det nesten umiddelbart etter hun ble gravid med meg. Dessuten har hun sagt at jeg burde være snill med henne for hun spydde tross alt de fire første månedene hun gikk med meg:p

KarMa40 sa for siden:

Gravid?

Tissetrengt, lettrørt og irritabel. Og trøtt. Og buksene har liksom krympet i skapet.

Deanna sa for siden:

Det kaller jeg Søndag.

vimsen85 sa for siden:

:lol: :lol: :lol:

Cherry sa for siden:

:d :d :d

Cherry sa for siden:

:d:d:d

vimsen85 sa for siden:

Går det an å søke i en tråd? Jeg fant foresten disse på netrition.com: www6.netrition.com/lowreys_bacon_curls.html En type baconcrisp for mikroen. Kanskje man kan kjøpe sånne og fritere selv. Var det ikke i denne tråden noen hadde spurt om det?

Supera sa for siden:

Ser du "søk i denne tråden"? :geip:

vimsen85 sa for siden:

Haha, der ja. Var kanskje litt trøtt. For jeg mente det gikk an, bare fant den ikke :snill:

Cherry sa for siden:

Som ARBEIDSGIVER, skal man da sende sykemeldingspapirene til nav selv om det bare er 1 uke 100% og 1 uke 50% og da faller innefor arbeidsgiverperioden?

Kitt sa for siden:

Det tror jeg ikke, for NAV hadde ikke registret at jeg hadde vært sykemeldt en eneste gang selv om jeg hadde brukt opp alt jeg hadde av egenmeldinger i tillegg! Jeg hadde bare ikke vært sykemeldt mer enn tre dager av gangen!

Cherry sa for siden:

Måtte forske litt. Det er den tredje siden som skal leveres til Nav. Dette må man enten gjøre selv eller levere til arbeidsgiver dersom de forskutterere lønn ut over arbeidsgiverperioden.

Kanutten sa for siden:

Jeg mener du skal sende inn. Dette fordi at hvis vedkommede plutselig blir ytterligere sykemeldt så slipper du starte på en ny periode med lønn fra deg. Det kan tom være slik at vedkommede prøver seg på jobb igjen etter 14 dager, det går ikke og vedkommede får forlenget sykemeldingen SELV om vedkommede var en snartur på jobb. Og da er det NAV som utbetaler lønn.

Kanutten sa for siden:

Sykemelderen sender også kopi av sykemeldingen til NAV. Så det burde være i papirene dine på NAV.

Cherry sa for siden:

Jammen om legen sender sykemeldingen til NAV så trenger jo verken pasient eller arbeidsgiver å sende den? Da trenger jo bare arbeidsgiver å sende inntektsopplysninger.

Kanutten sa for siden:

Alle må sende... Om det er for å ha kontroll eller hva vet jeg ikke. Jeg HAR opplevd at jeg har fått utbetalt sykepenger FØR jeg har sendt inn min del av sykemeldingen, men jeg har i samme slengen fått krass beskjed om å sende inn min del snarest mulig.

camryn sa for siden:

Fyller vaskemaskiner seg opp med vatn, etter tid eller mengde vatn? Altså, drar dei (vanligvis?) inn X liter vatn, eller supar dei kun i seg det dei får i t.d. 3min og køyrer på det?

Me har ein bittebitteliten vass-stråle, og eg vil så gjerne sette på maskinene, men mannen meiner det ikkje går.

TrillTrall sa for siden:

Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på det, maskina er vel avhengig av et visst vanntrykk for å få nok vann?

Ignite sa for siden:

Maskinene er programmert til å få nok vann før de starter vaskeprogrammet. Enkel test er å starte maskinen med vannkranen igjen. Da starter den ikke som den skal.

Supera sa for siden:

Jeg lurer på om stevia er trygt for ammende.

Jeg skulle la ei venninne smake på "steviasaft" i kveld (altså noen dråper flytende smaksatt stevia i ett glass vann), og da spurte hun hva det var og jeg svarte at stevia er en urte som er 300 ganger søtere enn sukker og påvirker ikke blodsukkeret. Hun ammer og lurte på om ammende kunne ha stevia. Jeg ble litt usikker, men vil da tro det? Hun ville forståelig nok være føre var og holdt seg unna siden det er flere urter ammende bør holde seg unna. Men noen her som vet om stevia er trygt for ammende? Jeg finner ingen info om det på nettet... Det nærmeste jeg fant var en anekdote om at så vidt den personen visste, så hadde det ikke blitt forsket på det. Men stevia har jo 40% av søtningsmarkedet (inkludert sukker!) i Japan og har vært brukt i flere tiår, så det høres jo rart ut at det ikke skal være noe studier på det.

vimsen85 sa for siden:

Jeg lurer på hva som bestemmer hvor mange poeng "likene" (vektskåltilbakemldingene) dine er verdt. Ser mine er verdt 1 poeng, mens jeg har fått 110 poeng selv om jeg ikke har fått 110 tilbakemeldinger. Og så lurer jeg på hva forskjellen på et juniormedlem, medlem og seniormedlem er. Er det hvor mange innlegg som teller, eller hvor lenge man har vært medlem? Er bare nysgjerrig ;) Mulig jeg til og med har spurt om det før, men ikke husker helt hvor :P

Foresten, er det noen som har prøvd å fryse Lena Beatrices tekaker?

Furine sa for siden:

Eg har frose tekakene ja. Funka heilt greit, tina den berre i omnen.

vimsen85 sa for siden:

Flott. Takk for raskt svar :D

Supera sa for siden:

Du bør sjekke denne informasjonstråden. ;)

Kanutten sa for siden:

På venstre siden under avataren min står det seniormedlem, men endel andre har klart endre det som står der?? Hvor gjør man det da??? Og hvorfor har noen fet skrift på nicket??

vimsen85 sa for siden:

Tusen takk :)

Jeg har blitt støttemedlem. Da ble nicket mitt tjukt og jeg fikk velge navnet selv. Du kan bli støttemedlem under ymse på kontrollpanelet. Men jeg vet likevel ikke hva jeg var før. Blir man senior etter et visst antall innlegg?

Cherry sa for siden:

Noen som veit hvor den svarte better bodies jazzbuksa mi, med hvite tråder på har tatt veien?

langaard sa for siden:

:eek: Jeg har ikke tatt den:eek:

KarMa40 sa for siden:

Der du la den sist! ... eller muligens det siste stedet du vil lete;)

Neida, den har sikkert sklidd bakerst, nederst, underst der du allerede har sett, men 'noen' har flyttet en bunke oppå...

KarMa40 sa for siden:

Jeg finner denne:www.livestrong.com/article/263100-stevia-while-breastfeeding/ , med noenlunde seriøse henvisninger og en balansert tone, mulighet for reaksjoner dersom man er allergisk for andre navngitte planter.

Ellers må du prøve å finne noen som kan google på portugisisk eller japansk, der stevia er vanlig og forskning følgelig burde finne sted. Kanskje tysk? de er gode på alternativt...

Nerthus sa for siden:

Nederst i skittentøykurva? Forresten - er du fornøyd med den? Vurderer å kjøpe en selv - de har så stilig snitt med litt utvidet nederst :)

Cherry sa for siden:

Jeg er DRITFORNØYD med den. Jeg har den både med trådene, i rosa, rødt, blått og grå :D.

Aberet er jo prisen:rolleyes:

Skal gå direkte dit jeg ville lett aller sist og se om jeg sparer meg arbeid:p

KarMa40 sa for siden:

Ahem.. tenåringsbarn? ...

Overhodet ingen anklage, neineineineinei...

Nerthus sa for siden:

Lykke til - du får si fra hvor du fant den tilslutt ;) Og jeg skal bestille etter at jeg har vært innom butikken i Oslo som selger de så jeg får prøvd først!

Supera sa for siden:

Takk, men ble ikke så mye klokere av den artikkelen. Det var det samme som jeg fant, altså at de ikke visste om noen studier med stevia og amming. Hm.

Mannen til hun venninna mi som ikke turte å prøve stevia er misjonærbarn og snakker flytende japansk. Jeg vet ikke hvor flink han er til å lese/skrive på japansk, men verdt ett forsøk. Kanskje jeg skal be ham om å google. :snill:

Cherry sa for siden:

Om jeg er eller har? Ingen av delene :p

Selv om damen på polet påsto at det så ut som det var minst 10 år til jeg var 25..plystre

Supera sa for siden:

Jeg lurer på om noen her har porøs stein på badet og om de vil anbefale det eller ikke. Altså fliser av skifer, marmor eller lignende.

KarMa40 sa for siden:

Nei, men planen var at vi skulle ha marmor når sameiet pusset opp i høst. Fliseleverandøren sa at porøs sten var utenfor garantien til utbygger, så det ble det ikke. Det kreves noe jevnlig vedlikehold og vi som bor i stort sameie er tydeligvis idioter.
Altså jeg svelget den og valgte noe annet, men i vårt prosjekt stiller utbygger garanti ikke bare for eier av leilighet, men samlet ovenfor sameiet som enhet, og jeg kunne ikke oppheve den fordi jeg drømmer om lekker rosa-beige med hvittmatt overflate, aahhh..

Det ble istedet hvite matte kvadratiske på veggen og grå med struktur og litt perlemor på gulvet.

christine76 sa for siden:

Vi valgte skifer på gulvet på badet da det ble pusset opp for et år siden. Har vært veldig fornøyd med det hittil i alle fall.

vimsen85 sa for siden:

Jeg kan portugisisk! skryte. Prøvde å søke på graviditet og stevia. Men det eneste jeg fant som virkelig handlet om det var en tråd på et mammaforum. De hadde alle fått beskjed av legen sin om å ikke bruke søtningsmiddel, men en av damene hadde fått beskjed av legen sin at stevia var trygt. Fant desverre ingen mer vitenskapelige artikler. Nå er det ikke vanlig i Brasil at slike ting blir publisert digitalt så vidt jeg har forstått. Så det kan være at det finnes forskning på dette, men som ikke er tilgjengelig for oss.

Marhus sa for siden:

Hei! Jeg bare lurte på, hvilke vitaminer og kosttilskudd er det jeg trenger når jeg skal gå på ketolysekuren??? Skal kjøpe på helsekost butikk fordi jeg får rabatt der :)

Zillah sa for siden:

Det finst tre boksar med tablettar som er spesiallaga for Ketolysekuren:

(ketolyse.no/index.php?side=produkter)
Viss du klikkar på linken, kan du klikke deg vidare til nærmare beskrivelse av innhaldet i dei. Det kan jo tenkast helsekosten fører ketolysevitaminane, men om dei ikkje gjer det så kan du lage eiga pakke av det som passar best.

Furine sa for siden:

Kvifor i all verda må Selentablettane eg fann på biosjappa både lukte og smake høgg? Eg blir jo kvalm berre av å opne boksa jo! :eek:

Lillemy71 sa for siden:

Det er veldig mye som er publisert digitalt, men det betyr ikke at det ligger fritt på nettet for alle. Det blir lagt i vitenskaplige databaser som man på en eller annen måte må ha tilgang til. Jeg jobber som forsker så jeg tok et par kjappe søk i de databasene jeg har tilgang til og fikk maaange treff, men fant desverre ingenting om amming. Fant en studie der de konkluderer med at kyllingforstre ikke blir påvirket at høye steviadoser. Eller rettere sagt stevioside/rebaudioside A som det søte heter, stevia er selve urten. Har bestilt en artikkel fra februar 2010 der de oppsummer forskning på stevia fram til dags dato. Gir lyd dersom jeg finner noe interessant der :)

vimsen85 sa for siden:

Ja, det er kanskje det, men etter som jeg forsto på en kompis i Brasil, så var det ikke like vanlig å publisere digitalt der som i europa. Jeg tenkte ikke på at det kanskje ikke ligger fritt for alle. Men det vet jeg jo egentlig. Fant en artikkel som viser at stevia kan redusere fruktbarheten til voksne kvinnelige rotter. De fikk da en dose stevia som tilsvarte 8 ganger det en indianerkvinne i argentina fikk i seg (altså rottene fikk doser i forhold til vekta, slik at det ble ikke 8 ganger det indianerkvinnene drakk). jeg prøver å lese den tabellen de har satt opp. Jeg tror det den viser er at de rottene som fikk stevia hadde kun 20-30% fruktbarhet. Men når de sluttet å få stevia ble de fruktbare igjen. Kanskje stevia kan brukes som prevensjon da? Man må da sansynligvis drikke 15g stevia i 300ml vann 8 ganger om dagen. Det hadde jo ingenting med fare for foster å gjøre. Men det var litt interessant. Dersom jeg har klart å lese den riktig. Jeg er ikke vant til å lese medisinske studier.

Planas, Gladys Mazzei and Joseph Kuć "Contraceptive Properties of Stevia rebaudiana" i <em>American assosiation for the advancement of science</em> (fant ikke årstall)

Lillemy71 sa for siden:

Ville ikke satsa på det gitt. Har ikke fått sjekket hvilken artikkel dette er, men lurer på om det kan være den som la grunnlaget for at Stevia i sin tid ikke ble godkjent som søtning, mens aspartam blei. Artikkelen er dessuten fra 1968 og mye har skjedd siden den tid.

Dersom det er den artikkelen jeg tror det er, så er det så godt som ingenting som stemmer i den, flere forskerer har konkludert med det. Tror også at noen konkluderte med at en voksen person må spise 36 kg med friske steviablad hver dag for å få samme dosen som rottene fikk og da kan jo noen og enhver bli syke/sterile. Så også en fyr på tv her for noen år siden som ikke brukte noe annet enn stevia til hverken seg selv eller barna. Han hadde brukt det i mange år og hadde ingen problem med fertiliteten, han hadde 11(!!!:eek:) unger.

Marhus sa for siden:

Okey, tusen takk for svar! :)

Marhus sa for siden:

Jeg har et annet spørsmål ; Jeg har bakt er lavkarbo brød, men det jeg lurer på er om jeg kan bruke det brødet i toast med ost og smør når man går på ketolysekuren??

Kitt sa for siden:

Er det et lavkarbobrød, kan du bruke det på den måten du vil!:)

Ostesmørbrød/toast er den måten jeg mest bruker lavkarbobrød på!

Bare husk at brøderstatninger kan være partystopper, så ikke overdriv inntaket!

Og vær så snill å ikke ha rød skrift. Det er så slitsomt å lese hele innlegg i rødt!:p

Photobscura sa for siden:

Om man skal strikke lusekofte, er det da alltid sånn at man strikker det som genser, for så å sy søm og klippe opp, og videre tar opp masker og lager knappestolpe?
Har SÅÅÅ lyst på klassisk lusekofte som denne, men med rundbole, men finner ingen oppskrift annet enn på hele gensere.

Anarko sa for siden:

Dere som har peiling, om jeg anmelder noen for trakassering og trusler om ekstrem vold, hva vil konsekvensene for den personen mest sannsynlig bli da?

Kanutten sa for siden:

Personen må i allefall inn på politistasjonen og avgi forklaring. OG vedkommede vil ha det i papirene sine at vedkommede har vært anmeldt. Hvis saken henlegges skjer det vel ingenting, men du har vist at du IKKE tolerere slik oppførsel. Kan kanskje være skremmende nok??

Kanskje du finner noe i lovene her om trusler, eller vern mot trusler?

langaard sa for siden:

:)Hei, har du prøvd her www.garnstudio.com/lang/no/drops_catalog_oversikt.php?type=Drops

Ja, jeg lette der, helt til sidene krasja :p. Fikk ikke no treff på å søke på lusekofte, men gikk inn på norsk-tema, og da fant jeg jommen meg! :D
Men det står ingenting om at det klippes opp ... Jeg skjønner virkelig ikke hvordan man klarer å strikke etter diagram uten å strikke rundt ...?!

KarMa40 sa for siden:

Det er ikke skryt hvis det er faktaopplysning:p:)

vimsen85 sa for siden:

Haha. 11 unger :rolleyes: Jeg fant ikke årstallet på den. Men det kan godt være at det er den samme. Jeg syns det virket som en stor dose, ja. Jeg er ikke god å lese denne typen artikler for jeg vet ikke helt hva som gjør god medisinsk forskning. Jeg er jo humanist/samfunnsviter og det er jo litt andre type tekster.

vimsen85 sa for siden:

Tihihi ;) Det er fakta, ja. Men så mye akademisk portugisisk har jeg vel kanskje ikke vært borti.. Så der faller jeg kanskje litt igjennom. Men det er et av mine favorittspråk. Bare fordi det er så vakkert :rolleyes:

Marhus sa for siden:

Okey, tusen takk for svar Kitt! :) (beklager for rød skrift :P)

langaard sa for siden:

Hei ser på oppgrader på tv2, kanskje jeg skulle søke om og få være med:) Så får jeg kanskje oppgradert min gamle krøllete kropp:D

TrillTrall sa for siden:

Jeg skjønner faktisk ikke helt hva du spør om engang - mener du at du vil ha jakke strikket i ett der du strikker sammen ermer og bole mot slutten? Eller lurer du på om jakken kan strikkes i bakstykke, forstykke og ermer? Ja, det kan den. :) Man må ikke strikke den sånn at man lager søm og klipper opp etterpå, men den blir jo penere da når man slipper sømmen i siden.

Oppskrift på ulljakke med rundbole (om det er det jeg tror du mener) får du sikkert hjelp til å finne i en garnforretning. :)

TrillTrall sa for siden:

Det er vel ikke noe vanskelig! :) Du følger jo bare diagrammet da også, men har motivet på baksiden når du strikker tilbake igjen. :)

Jeg vil ha en lusekofte med rundbole som er åpen hele veien, altså at jeg strikker ermene inn på samme rundpinne som genseren fra ermehullene. Husker bare jeg leste en oppskrift på en mariusgenser med påsydde ermer der man sydde og klippet opp i sidene der ermpene skulle syes på, så jeg trodde det var gjengs, og at det rett og slett ikke gikk an å strikke diagram frem og tilbake. Mulig jeg tar feil.
Har funnet en jeg vil strikke her (må bare legge til luser selv), men jeg skjønner bare ikke hvordan det er mulig å strikke diagram når man strikker fram og tilbake i stedet for rundt. Så det er i grunn dét jeg lurer på :p.

TrillTrall sa for siden:

Kjempefin! Det er ikke noe problem å strikke mønster frem og tilbake. :) Prøv på en liten lapp, en gryteklut f.eks., først så du ser hvordan det funker.

Ok ... Nå maser jeg fælt, men hvordan skal man holde trådene da? Så de ikke kommer på utsida, liksom? Er nok en stund til jeg får tid til å strikke denne, altså, men jeg kommer nok til å gjøre det, for jeg har hatt lyst på lenge!

langaard sa for siden:

Men, blir jeg satt på et slags lager? hvis jeg ikke svarer riktig på spørsmålene:eek:

1966june sa for siden:

Det går fint å strikke etter diagram, du må strikke fram og tilbake. Om du kikker inn på forumet Trådsnella under strikkeetknikker, ligger det mange gode tråder om temaet. Det går med litt øvelse:) Lykke til

katten sa for siden:

Den var kjempetøff!!
Går fint å strikke fram og tilbake, men når du strikker frå vrangsida, må tråden du ikkje bruker henge bak på vrangsida, ellers får du tråd"henget" på framsida. Litt tungvindt, men du får fort taket på det. Frå retta går det fint å ha to tråder på ein finger, eller hengende ned bak.
Evnt kan du strikke den rundt på vanlig måte, og så sy ned med maskin framme, klippe og så strikke stolpene for knapper og knapphull.

Takk! Ja, jeg skal ta utgangpunnkt i den, men strikke den med litt tynnere garn for jeg vil at den skal bli skikkelig slimfit, sånn som skigenserene/koftene var på femtitallet :D, og så skal jeg ha litt dekor fra bærestykket nederst og nederst på ermene, pluss luser.
Det siste høres jo definitivt enklest ut, men blir det like pent?

Idarull sa for siden:

Noen som kan si meg om dette er det samme som fiberhusk?

Ikke så lett å si. Fiberhusk er er psylliumsfrøskall. Det står ingenting om hva dette pulveret er laget av, om det er skallene eller kjernen.

Idarull sa for siden:

Åja, fra skallene ja. Nei, da ble det verre! På noen andre der sto det at det var fra frøene, så da er sikkert denne det og. Typisk! Håpa på å spare noen kroner neste gang jeg trengte fiberhusk :p

Vet det finnes noe som heter Pofiber som kan brukes på samme måte som fiberhusk. Aner ikke prisen, men det kan jo være verdt å sjekke ut! Dessuten er jo alt sånn billigere i Sverige ;).

Sanney sa for siden:

jepp, fiberhusk koster ca 50 svenske for en 300gr boks :) 47 norske på meny for en 100 gr pose :p kjøpte 3 bokser i sverige, men det kommer til å ta år før jeg får begynt på boks nummer to... baker så innmari mye nemlig :p

Hvor lang tid tar det å fryse en stek/skinke på 1-2 kilo? Og hva er mest fett; ku eller oksekjøtt?

Carisma sa for siden:

EN ting er at det er slitsomt for oss vanlige, men fargeblinde vil ikke kunne se teksten om den er i rødt og grønt.

Her i Norge; sannsynligvis ikke en dritt. Ressursbruk og innsparinger og den samme gamle leksa....

Karissima sa for siden:

Er det riktig at man kan få mageknip av sennepsfrø ?

katten sa for siden:

Det var jo vanlig det før, å ha ein bord eller to frå bærestykke nederst på bol og arm. Dale hadde det på mange av genserane sine på 90' tallet også.
Trur det blir kjempefint!!

Lillemy71 sa for siden:

Ja også kan du bli gitt til noen andre som fortjener det når de tømmer lageret :lol:

langaard sa for siden:

:eek::eek:

vimsen85 sa for siden:

Jeg har et rumpespørsmål :eek::rolleyes:
Noen som kan fortelle meg hvordan hemorider føles? Prøvde å lese litt på nettet, men fant ikke helt ut av det. Jeg har spist litt for mye fiber i det siste, tror jeg. For jeg hadde ikke pommelommet på tre dager før det hele kom i går (etter inntak av ganske store mengder laktose, for å få fart på sakene :p ). Men det ble ikke akkurat som jeg hadde tenkt. Og det som kom ut var hardt og tørt. Og jeg revnet og blødde ganske mye. Men jeg har periodevis blødd litt når jeg går på do sikkert i 6-7 år.. Men denne gangen gjorde det VONDT (låg våken halve natten og okket meg). I går kveld prøvde jeg og lindre det. Lurte på ett tidspunkt på å smørre Aurax på, men fant ut at det sikkert ikke er smart. Jeg smurte på litt aloe vera-gel (vet ikke om det er en god ide, jeg, men var litt desperat). Da kjente jeg at jeg hadde en sprekk der, men også var det noe som kjentes ut som en slags boble ved siden av den.. Er det hemorider? (jeg vet ikke om den har vært der lenge, for jeg har ikke for vane å kjenne der..)

Jeg er redd for at jeg må på do i løpet av dagen, men vet også at det kan bli verre dersom jeg holder meg. Bør jeg gå til legen?
Beklager at jeg legger ut om rumpa og avføringen min her. Håper ingen får varige mén :lol:

Uten å gå inn på hvordan jeg vet det :p, så kan jeg fortelle deg at hemoroider kjennes som små hudposer som stikker ut av endetarmsåpningen. De kan gjerne gjøre vondt, og de varierer i størrelse. Hemoroider er enkelt forklart åreknuter. Åreknuter i rompa, altså :wacko:.
Om de ikke forsvinner (noe de dessverre gjerne ikke gjør) så må de fjernes. Dette gjøres på to måter, så vidt meg bekjent; Ved å skjære dem av og sy igjen (au!), eller å stoppe blodtilgangen, sånn at de rett og slett skrumper inn av seg selv. Det er nok vanligst å gjøre det på den siste måten i dag, men jeg tror det også avhenger av størrelse.

Kitt sa for siden:

Men homorroider trenger slettes ikke fjernes om de ikke er overvettes plagsomme! Det finnes en salve på apoteket som holder i massevis om man ikke har mange svært smertefulle. Den heter Scheriproct og fungerer bra på ikke så alt for alvorlige angrep!:p

Det høres ut som om det du sliter med akkurat nå er en helt normal revne som svært mange opplever når de har litt i hardeste laget avføring!
Den gror helt fint av seg selv i løpet av en dag eller 2 som regel!
Det du kan gjøre er å holde avføringen mye og smøre stumpen med sinksalve når du må på do frem til den har grodd!

God bedring!

vimsen85 sa for siden:

Takk begge to. Håper jeg ikke har sånne store som jeg må kvele eller kutte bort da :eek: Kjøper jeg sinksalve på apoteket? Jeg hadde tenkt meg en tur til legen. Kanskje jeg bare skal sjekke om det er hemorider med det samme da. Så vet jeg det. Sånne hemoridekremmer er de reseptfrie?

Ja, og apropos det legebesøket, hvilke blodprøver bør jeg ta? Jeg har ikke tatt noen før på dette kostholdet. Tok mange før jeg begynte og var overraskende frisk til å være så sjuk. Har lyst å ta c-peptid, for det tok aldri den gamle legen min, men er det vits når man har spist lavkarbo i 9 mnd? Planlegger å sjekke elektrolyttene (er det ikke det de heter?), for det har jeg sett at Kanutten har sagt mange ganger. Skal også sjekke jern, fordi jeg føler meg anemisk. Spiser riktignok store mengder rødt kjøtt, så føler at det ikke burde være tilfellet. Burde jeg også sjekke blodtrykk, kolesterol og slike ting? Jeg sjekket stoffskifte, langtidsblodsukker og 100 andre ting hos legen min i fjor vår. Han fant aldri noe grunn til energiløsheten min, bortsett fra depresjon (jeg følte meg ikke deprimert). Jeg fant jo løsninga når jeg droppa karbene da.. Men nå sklei jeg ut her. Noen som har en liste over hva jeg burde teste?

Du kan like gjerne sjekke c-peptid også. Det er dessverre ikke alltid sånn at selv om blodsukkeret normaliseres så gjør insulinet det. Har du hatt forhøyet insulinproduksjon lenge, så hender det at kroppen bare fortsetter å produsere for mye. Jeg er et godt eksempel på det; perfekt blodsukker (om enn litt reaktivt) etter lang tid på lavkarbo, men likevel alt for høyt c-peptid. Jeg måtte medisineres for det.

Men er det ingen som vet dette, da? :p

Carisma sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet... Man legger den i fryseren, og neste gang man henter noe der er den fryst liksom. Som regel.

Det sies at ku er seigere, som kan tyde på at det er mindre fett. Men okser har mer muskler, som igjen tilsier at de har minst fett... Det har mer å si hvor på dyret kjøttet sitter enn hvilket kjønn det kommer fra.

Skjønner du ikke spørsmålet? Vel, la meg gjenta: Hvor lang tid tar det å fryse 1-2 kilo skinke/stek, jeg skal lage tjälknöl (en svensk variant av roast beaf), og det hadde vært praktisk å vite når jeg kan ta ut kjøttet, ettersom det skal være fryst når det legges i ovnen. Må jeg vente ett døgn? To, liksom?
Hvor kjøttet sitter? På rompa, vel! Derav skinke/stek :p.

vimsen85 sa for siden:

Okei, men da skal jeg prøve å være tøff og kreve det. Jeg er litt sånn spak når det er type autoritetspersoner som sier "nei, det er ikke nødvendig". Da blir jeg som oftes litt sånn "nei, vel..."
Må bli litt tøffere i tryne, tror jeg!

Gjør det! Herregud, det er jo bare en fastende blodprøve.

Carisma sa for siden:

Det kommer nok litt an på fryseren også. Er det en sånn liten fryser på kjøleskapet kan det nok fort ta en halv til en dag, men er det en stor fryseboks burde det fryse på et par timer.

Ah, men skinke sitter jo ikke på ku eller okse :p Men det jeg mente er at GENRELLT er det større forskjell på de forskjellige stykkene kjøtt fra ett og samme dyr enn på hvilket kjønn. Forøvrig skal man ha sett det slaktet for å vite om det er ku eller oksekjøtt også, infoen man får hos slakteren ville jeg ikke stolt på. (De færreste vil betale noe særlig for kukjøtt, så de kaller det meste okse)

Er et sånt frysfack på et kjøleskap, ja.
Jeg tror ikke det der kommer til å bli noe problem på Strøm-Larsen, hvor jeg har tenkt å kjøpe kjøttet. Har vanskelig for å forestille meg at de jukser med kjøttet, med sin ansenitet.
Med skinke/stek, så mente jeg som sagt ROMPA! Du veit, den som er over bakbeina :p. Jeg får spørre hos slakteren hvilken som er feitest. Eneste grunn til at jeg skrev skinke, var kanskje at jeg ved et eller annet tidspunkt vurderte å bruke svin. Men ettersom tjälknöl opprinnelig skal lages av elg/rein, så er vel okse/ku mer nærliggende.

Carisma sa for siden:

Med sin ansinitet har jeg vondt for å tro at de vil INRØMME at de har kukjøtt. Det er en grunn til at det omtales som storfekjøtt... :D
Jeg handlet der et par ganger da jeg bodde rett borti gata for de, men jeg syns de var stressa og lite hjelpsomme mesteparten av tida. Og sist jeg var der ble han ene dritsur fordi jeg ikke ville kjøpe pølsene jeg hadde spurt og gravd om. Det var 6g karbo i de, så jeg var ikke interessert, det syns han tydeligvis var veldig prippent. :rolleyes:
Selv handler vi bare hos halalslaktere. Mye bedre service, og en brøkdel av prisen. Han bak grønland bazar har jeg kun godord om (og jeg er kresen! :D)

Når det gjelder fett kjøtt er det entrecoten som er best. Lårstykkene er ganske magre, siden det er en eneste stor muskel. Mørbrad er heller ikke så dumt, og ofte billigere.
De siste gangene vi har helstekt kjøtt i oven har vi fakitsk brukt de hele bitene fra Nordfjord eller First Price med entrecote eller mørbrad. De er supersaftige og møre.

Ok, takk for tips! (Sist jeg var der, spurte jeg om billig innmat til katta, og da sa de at okse var billig, men ku billigere ;)).
Da blir det neste jeg lurer på, sånne trådgreier/nett man har rundt, hvor får man kjøpt dem?

Carisma sa for siden:

De er det slakteren som putter på de. Han halal-kammeraten binder alltid inn og vakumerer steika på noen minutter.

Hmmm ... Kanskje det funker like godt med stek fra lam? Har en alldeles nydelig halal-slakter rett rundt hjørnet her, men kanskje jeg har tenkt meg blind på storfe ...
Uansett må jeg opp på Strøm-Larsen for å kjøpe svinespekk og -lever til leverposteien jeg skal lage meg på min nyervervede kjøttkvern :D.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.