< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Anne sa for siden:

Er du sikker på at det er en vanlig "skru-pære " da,At det ikke er en av de pærene som har to tapper. Da skal pæren dyttes litt inn før du vrier en kvart omgang og drar ut...?

Photobscura sa for siden:

Haha, tilfeldigvis trykte jeg inn pæra da jeg prøvde å lirke den igjen nå, og så viser det seg å IKKE være en skrupære, men en pære med to korte "tapper" som skrues inn i et spor med noe slags fjæring i bunnen ... Så jeg må nok på en symaskinbutikk om jeg skal få tak i ny pære, gitt ... :o.

Ser du der, ja! Jeg svarte før jeg så at det var en side til, gitt :o. Som du ser av mitt forrige svar, så var det akkurat sånn som du sa her. Haha!

Anne sa for siden:

Se det ja...var det jeg lurte på:p Tror noen matbutikker har sånne pærer...elller en lampebutikk:) eller chlas ohlsson:D

Anne sa for siden:

Forøvrig heter sånn pære :Bajonettpære:p

Jeg får ta en runde i morgen. Den er en stund siden pæra har gått, og det har gått greit så lenge jeg ikke har hatt noen avanserte syoperasjoner, men nå har jeg en haug med klær som skal syes grundig om, og da må jeg nesten ha lys.

Anne sa for siden:

:heia:

Kanutten sa for siden:

HVA har jeg begitt meg ut på??! :eek:

Foruten oss 6 som er i huset har jeg invitert svigermor, stesønn med kjæreste, stedatter, sambos eks og sambo til sambos eks til middag! Sambos eks er ei knallkoselig dame og den nye samboeren hennes er like koselig. :love:

Vi blir 12 stk og de kommer om knappe to timer! :eek: Jeg har to store inderfileelunser liggende i ovnen.. Sausen er ferdigkokt, bare potetene og grønnsakene igjen.. Går dette bra??

Grunnen til at jeg inviterte hele samboballetten er at stedatter skal reise til Australia og være der i tre år. Det er ikke sikkert bestemor lever til hun kommer tilbake. Så derfor; alle samlet om halvannen time!! :eek:

Går dette bra?? :confused: :meditere:

Zillah sa for siden:

Ja, Kanutten, du har alt under kontroll! Kos dykk! :klem:

vaskeklut sa for siden:

Kanutten: det kommer til å gå som smurt!

Kanutten sa for siden:

:klem: Tusen takk!!! Håper at det går bra! Det blir liksom siste gangen alle på sambos side møtes i den form familien er i i dag. Ser ikke for meg at svigermor lever tre år til. SKAL gå bra selv om jeg synes indrefileet av storfe fra paraguay lukter helt annerledes enn norsk indrefilee..:o Hadde ikke råd til helnorsk jeg.. :o Håper det smaker godt likavel!

Jabba sa for siden:

HASTER!!!
Er i gang med å lage Lasagne til middag og det er litt for lite Norvegia ost igjen. Kan jeg bruke Edamer ost eller er denne slik at en får vondt i magen av den når den er smeltet???

Gerd sa for siden:

Edamer er god å smelte og god på smak ( syns jeg :ja:)

Kanutten sa for siden:

Synnøve Gouda er knallgod ost som det blir slike lange ostetråder av! Billig er den også i forhold til de andre ostene. Jeg betaler 49 kr pr kilo.

Edamer er nydelig! Som en litt tørrere, mer moden og smakssterk gulost, egentlig.

Kanutten sa for siden:

Edamer er nydelig ja! :sikle:

Jabba sa for siden:

Flott - da blir det en blanding av Edamer og Norvegia på Lasagnen min....
Takk for raske svar!

Carisma sa for siden:

Jeg har akkurat vært igjennom denne runden med funderinger. Mamma er gammel sydame, utdannet og har holdt en haug med sykurs. Jeg har hatt hennes gamle, og veldig proffe Pfaff i noen år nå. Men den begynte å hanlge veldig (jeg hadde nok ikke vært flink nok til å ha den på service.. :o) Så jeg diskuterte med henne dette med ny maskin. Hun mente det var bortkastet, og at jeg heller måtte betale for en skikkelig service på Pfaffen. Blandt annet fordi man ikke kunne gjøre så mye mer enn å legge opp ting med de rimelige. Men så plutselig fikk jeg ny maskin av henne til jul! :eek: Ikke den aller rtimeligste, den ligger visst vanligvis på 1500 kr, men var på salg til 700 før jul. Hun hadde undersøkt nøye, og funnet ut at det hadde skjedd så mye på elektronikkfronten de siste årene, at en ny relativt rimelig maskin ville fungere like fint som en gammel som trenger service et par ganger i året.
Nå har jeg så langt kun sydd en buksesøm på den nye, men det var en helt annen verden enn den gamle, tunge ufampete hvertfall! :ja: Og som sagt, den er godkjent av noen med stålkontroll, og veldig sær symaskinsmak :D

manne sa for siden:

Hvor oppbevarer man cocosa med grønn etikett? Jeg har den i kjøleskapet fordi det var der den stod på helsekosten, men det er jo klin umulig å få tatt skjeer av den...

Kitt sa for siden:

Har hatt begge typene stående i kjøkkenskapet i 3 år. Ikke noe problem! :)Bruker vel nesten et år på boksen, så den står en stund! Det er ikke akkurat kaldt i huset her, heller!:p
Cocosa blir flytende ved ca 25 grader, om jeg husker rett!

manne sa for siden:

Takk for svar... Da flytter jeg den til skapet og satser på å få tatt skjeer av den lettere.... :)

Furine sa for siden:

Eg har mi bøtte med kokosfett også ståande i kjøkenskapet. Om sommaren er den flytande, om vinteren er den fast, men lett å få skeier frå. :)

Kanutten sa for siden:

Minste guttungen har så lyst på cocosa. :p En venn av ham har alltid et lite glass med cocosa med på skolen. Han påstår at det smaker godt, så det jeg lurer på er; Finnes det små glass med cocosa og få kjøpt?? Som attpåtil smaker søtere enn vanlig??

Rin sa for siden:

Det eneste jeg kommer på er de små glassene av den sorten med kokossmak som har blitt delt ut som vareprøver på min nærmeste Helios i blant :cool:

Kanutten sa for siden:

Kan kanskje være det ja!! For det STÅR cocosa på dem. Et lite sånn miniglass. Takker! Skal sjekke på helsekosten!

Supera sa for siden:

Jeg har også ett lite glass med cocosa som jeg fikk på lavkarboseminar. 38 ml. Man får såvidt nedi en teskje. Men den smaker ikke søtere enn vanlig.

kennygirl sa for siden:

Mottok brev fra posten i dag :mad: Der sto det at jeg hadde bestillt en pakke (fra iherb) som inneholdt legemidler som ikke var lov å innføre.
Jeg bestillte Atkins barer, jojobaolje, hårskum og shampoo med tea tree olje. Noen som vet hvilket av disse produktene som klassifiseres som legemiddel??

Kitt sa for siden:

Tea tree oljen!
Av en eller annen grunn ble den ulovelig for noen år siden så vidt jeg husker!

j88 sa for siden:

jeg jobber i helsekost butikk, og vi selger både shampoo og balsam med tee three olje, så er jo litt rart om det er den som er grunnen.

Ja, det høres merkelig ut. Jeg så sist i går tea tre-oil på nettsidene til Urtebrænderiet, og de holder til i Telemark.

kennygirl sa for siden:

Jeg syns også dette er svært merkelig, men hva annet kan det være???

Sendte de forresten en mail... Spennende å se hva jeg får til svar...

Guttemamma35 sa for siden:

Jeg vil også ha en weight Loss Ticker. Men hvordan gjør jeg det??

Kitt sa for siden:

Da følger du denne bruksanvisningen!:)

Gerd sa for siden:

Er det for tidlig med en "forberede-mat-kokke-øl" nå? :D

alexsandra sa for siden:

hørtes ut som en lur ide:D

Gerd sa for siden:

:D :D

Nerthus sa for siden:

Er øl vanndrivende? Blir gal snart - drikker vann, drikker løvetannte til det tyter ut ørene - prøvde meg på en halv liter pepsimax til og med (som jeg ikke har drukket på flere uker pga uggen i magen av den, MEN som har vært vanndrivende før) - men må jeg på do?? NEI det må jeg ikke!!!

Har øl i kjøla i garasjen... hilsen desperat

Sanney sa for siden:

tja, min erfaring er hvertfall at spesielt menn går på do hele tia når dem har drikki alkohol..

Kitt sa for siden:

ÆÆÆææ, skjønner ikke helt problemet! Må du tisse og ikke får til? Eller syns du at du har mye vann i kroppen og bør tisse litt? Eller?

Dersom du må, men ikke får til å tisse er det rett på legevakten!

Nerthus sa for siden:

Uff hadde meg måttet og ikke fått til hadde jeg ringt 113 og mamma og allerede ligget i en seng på sykehuset og klaget over dårlig service hihihi ... er bare full av vann og får det ikke ut...tisser litt da, så det er ikke helt stopp, men jeg pleier ikke ha særlig problem med dette til vanlig kan man si... tisser mye ellers. Hovne fingre og bein - det er litt ubehagelig kan man si! Begynte på jern-tabletter i går - har det noen innvirkning? Har vart et par uker nå og er litt uvanlig for meg.

Edit - skal ut og fly på mandag og hadde ønsket å fått ut litt på forhånd da jeg pleier å samle vann etter en sånn tur... har kjøpt meg "flystrømper" da... ;)

Kan jeg bare gå å ta en øl uansett? :snill:

Anne sa for siden:

Klart du kan, men jeg er redd det ikke er det vannet du har samlet i kroppen som kommer ut først:cool:

Nerthus sa for siden:

Nåh... :høh: men kanskje det kan inspirere resten til å følge etter? :snill:

(driver og pakker - skal på ferie til Madeira på mandag - og selv o formen er litt rævva er HUMØRET på topp! :D )

Kitt sa for siden:

Ta deg en øl, du og håp at du danner mer enn 60ml urin pr time etter at alkoholen har lammet utskillelsen av dine antidiuretiske hormoner!;)

Carisma sa for siden:

Pepsi max har helt motsatt virkning på meg, kan smale et par tre liter av en halvliter. ENeste som fordriver vann er å drikke vann. Og noen ganger hjelper Yoga.

Nerthus sa for siden:

Nåh... kan man drikke øl og gjør yoga samtidig? ;) Drikker jo MYE vann til vanlig da... oppe i 3-4 liter...

Nerthus sa for siden:

LMAO - du får jaggu meg sagt det Kitt! (Forsto ikke et pøkk - antidiuretiske hormoner - er det de som ikke slipper vannet? håper)

Kitt sa for siden:

Korrekt!:heia:
Til vanlig har vi disse hormonene for å sikre at ikke alt vannet forsvinner. Alkoholen setter produksjonen ut av spill, derfor virker alkohol vanndrivende og vi kvitter oss med mer væske enn vi får i oss-> dehydrering-> skrekkelig vondt i hodet fordi hjernecellene er de som er mest følsomme for dehydrering!
Dagens lille forelesning!:p

Carisma sa for siden:

Oj, kan man ha overproduksjon av disse hormonene? Og hvrdan setter man de ut av spill når man ikke kan drikke alkohol??

Nerthus sa for siden:

Så så lenge jeg FÅR tisset - altså ikke må men ikke får det til og det ikke er andre ting som tilsier det motsatte - så kan kanskje en øl eller to hjelpe på med å få ut litt vann av kroppen min :) Jeg skal være flink å drikke vann innimellom og også i morgen :)

Tøft at du kan så mye Kitt - jeg har sagt det før - men sier det igjen - din kunnskap er uvurderlig dette forumet! :)

Kitt sa for siden:

Man kan nok ha for mye, ja, men det kan jeg ikke noe om! Du kan jo google og så fortelle oss om du finner ut noe!:)

Kitt sa for siden:

Alkoholen vil i hvert fall få litt fart i sakene, så kanskje det kan jump starte systemet igjen!:p
Drikk mye rent vann igjen i morgen, da! :ja:

Takk for skryt!:rodme:
Noe bør jeg ha igjen etter 2 år på kjemilinja på ingeniørhøyskolen og 3- årig sykepleierutdannelse!:p:D:cool:

Kanutten sa for siden:

Jeg hadde det slik lenge. Jeg gikk på store doser vanndrivende medisiner, men fikk likavel ikke ut vannet. Rødvin var faktisk det eneste som funket! Men sånn etterpå var det som hjalp var at jeg byttet medisin. Nå går jeg på en normal dose og pisser normalt. Det du kan be legen sjekke er om det antidiuretiske hormonet ditt er normalt. Har du for mye av det vil ikke kroppen pisse. Dette er en dyr test som utføres ca bare en gang i måneden på Aker sykehus så du må kanskje mase mye for å få tatt den. Jeg har testet denne to ganger og testene har vært negative hver gang, MEN denne testen gjorde det slik at de endret medisinen min og da ble alt ok i vannveien! :heia:

Men da må man vel ikke nødvendigvis drikke øl! Alkohol i seg selv er jo vanndrivende, og det finnes som kjent i andre drikkevarer også! Som den rødvinen jeg sitter og pimper på nå, f.eks :p.

Deanna sa for siden:

Jeg tar et glass rødvin i ren sympati. :skål:

Nerthus sa for siden:

:full: ;)

Nerthus sa for siden:

:full: ;)

Catwoman sa for siden:

Hvorfor fikk jeg plutselig lyst på rødvin nå?? ;)

Deanna sa for siden:

Håper du ikke hadde håp om flaska mi, for den er tom. :hikk:

Catwoman sa for siden:

Søren og...:full:

Gerd sa for siden:

he he...
tomt her også :p

Idarull sa for siden:

Noen som kan si meg åssen kroppsfasong jeg egentlig har? Lurer på timeglass, men har ikke såå store pupper.

Oooog, tror dere det er mulig å bli kvitt mer av dette jeg har på ryggen/sidene? Har mista litt og det føltes godt! Er 163 og veier nå 59 kilo. 59 høres liksom så lite ut, men jeg er da ikke så lita...

maynard sa for siden:

Heisann:)
Les denne, mulig du finner en vei utenom;)
mjuuugly.blogg.no/1295744008_en_gang_for_alle_iher.html

Edit; leste linken i bloggen, og det ser ut som teatreeolje unasett ikke er lovlig å importere.. kjipt!

Idarull sa for siden:

Rart. Jeg har te tre olje her jeg. Tror da den er kjøpt i Norge. Er maaange år siden riktignok

maynard sa for siden:

Teatreeolje er lovlig, men klasifiseres som legemiddel tydligvis. Så da er det ikke lov til å importere det, siden legemidler er ulovlig å importere.

Kanskje sa for siden:

Jeg lurer på hvorfor jeg ikke lenger får e-postvarsel på innlegg jeg skriver her inne :confused: Jeg har haket av for valget "øyeblikkelig epostvarsling". Veldig dumt for jeg mister jo oversikten over hva jeg får svar på og ikke ... Har sittet flere dager nå og følt meg helt "utestengt" siden jeg ikke får melding om nye innlegg i tråder :(
[size=3][/size]
:veitikke:

Kanskje: Det behøver du ikke. Bare gå på kontrollpanelet (knappen øverst til venstre, rett under trådtittel), så kommer alle tråder du har startet/svart i opp når det er nye innlegg :).

Haha, høres ut som et fint vorspiel her i tråden i går! Jeg må innrømme at jeg lider litt under rødvinen i dag, men jeg er i det minste dehydrert :geip:.

Nerthus sa for siden:

Spørs om det hadde vært gøy med en lavkarbo-kveld med middag og vin i Oslo... jeg bor ikke sååå langt unna - og jeg leste i anmeldelsen av nye Bagatell at Fosnes-Hansen (anmelderen) klaget på for lite karbo i maten! Kokken svarte tilbake "hva er galt med grønnssaker??" - så kanskje Bagatell er stedet for lavkarboistene? ;)

Kanskje sa for siden:

ja men frem til nå så har jeg fått e-post varsel- og jeg er jo sååå mye lettere å følge med da.

Plutselig de siste dagene har det sluttet å komme meldinger om nye innlegg /svar på min innlegg. :(

Må jeg ta kontakt med moderater eller webmaster eller noe? :confused:

føler at jeg går glipp av masse - fordi jeg ikke husker hvlke tråder jeg skriver i :(

Ikke for lommeboka til denne lavkarboisten, tror jeg :p.
Men vi har hatt flere treff i Oslo med god mat og rødvin! Stort sett på Djengis Kahn i sentrum, mongolsk mat, man betaler vel ca 200 kr og får spise så mye man vil, plukke kjøtt og grønnsaker selv etc. Stas! Lurer på om det ikke er på tide med et nytt treff, faktisk!

Men det er jo HUNDRE ganger enklere å bruke kontrollpanelet! Fant du det ikke? Det er som sagt øverst på sida til venstre, på den grønne linja. Der kommer ALT av tråder som du har svart i opp, og du går ikke glipp av noe som helst :)

Gerd sa for siden:

Kontrollpanel: Der kommer opp tråder du har laget, tråder du har svart på, hvis det er nye svar etter sist du såg på tråden.

Du får sjekke der du huket av for epostvarsling om det har endra seg.

Tinii sa for siden:

Jeg er helt ny og fersk på dette, men har lest meg til masse og gleder meg til å begynne om to dager.
Jeg har ikke valgt en spesiell retning/diett, skal bare begynne med generell lavkarbomat i første omgang.
..Så da lurer jeg på om jeg burde ta noe kosttilskudd mens jeg spiser lavkarbo, eller om kroppen fungerer fint uten?:D

Nerthus sa for siden:

Anbefaler ketolyse-tablettene. Du kan finne de på [url]www.ketolyse.no[/url], men også på meny som jeg vet om :)

Lykke til!

Carisma sa for siden:

Men det stod at de hadde en "vanlig" del, og en rimeligere del for folk flest. Jeg fikk aldri sjekka helt hva det innebar da...

Deanna sa for siden:

Hvor mange trimpoeng får man av å arrangere barnebursdag? :sliten:

Supera sa for siden:

Ja, arranger gjerne, og så håper jeg at det passer slik at jeg også kan bli med. :snill:

Jakkene er jo ikke like. Kongen har dobbeltknepping, kronpen har enkel, kongen har gulldetaljer, kronpen sølv, kragene er helt ulike, etc.

Kanutten sa for siden:

Jammen, ser du ikke at det er et "ubenyttet" knappehull nederst på jakka til kongen?? :o

Supera sa for siden:

Haha, fant denne.

"Ifølge myten skal ikke den kneppes før Norge har tatt igjen Jämtland og Härjedalen."

Kanutten sa for siden:

:lol: Tøft!!!!

Jabba sa for siden:

Jeg har en bit Parmesanost som jeg av og til bruker over maten min....da river jeg den på rivjern over maten. Men det rivjernet jeg har er et slikt stort et med håndtak og 4 sider.....finnes det en miniutgave av rivjern....som er nettere å plassere på bordet og som ikke tar så stor plass i oppvaskmaskinen ? Et rivjern i "lommeformat".....finnes det?

Kanutten sa for siden:

Jepp! :ja:

[img]https://www.kitchn.no/admin/images/view.asp?id=13375[/img]

Jabba sa for siden:

For dem som ikke tåler meieriprodukter så godt - er det som regel ok m kokosmelk da?

Jabba sa for siden:

Vet du hvor jeg kan få tak i ?

Gerd sa for siden:

Jeg har en lignende med ett handtak, og små riv"hull" på....

Jernia har det, mener jeg :ja:

Kitt sa for siden:

Det finnes sånne som dette feks:
[img]http://www.digitaltmuseum.no/images/image/NF/NF.2008-0612/447124[/img]

Selv har jeg en liten boks med rivjern oppå som er glimrende til nettopp det du etterlyser, men finner ikke noe bilde av den!

Googler du rivjern, finner du mye kult,både stort og smått!;):D

Kitt sa for siden:

Kokosnøtter har ikke noe med kuer å gjøre;), så jada, det bør gå bra!:)

Jabba sa for siden:

Okidoki....da skal det jo ikke være umulig å få tak i lite rivjern da......
Jeg får ta meg en leterunde......Tusen takk for hjelpen!

Kanutten sa for siden:

:eek: Åhh!!! Er du sikker på det da??? :o

Jabba sa for siden:

Det var godt å høre.... :D
Takk for hjelpen! Tror jeg skal prøve meg på å redusere på meieriprodukter og må ha en erstatning for fløten....(kaffe m fløte er blitt den nye kosen min).....

Visste du ikke at kokosnøtter vokser på kua? :lol:.

Deanna sa for siden:

Sikker på det ikke er oksen?

Knis :p.

Og for å ta det heeelt seriøst, selvfølgelig funker det for folk som ikke tåler meieriprodukter å bruke kokosmelk i stedet for! Med mindre man ikke tåler dét heller, da. Men i tilfelle har det ikke noe med melkeintoleranse/allergi å gjøre :).

knh sa for siden:

Jeg har kjøpt rivjern på ikea som er omtrent på størrelse med en ostehøvel. Den er perfekt å rive parmesan med :D

LineJM sa for siden:

For å rive parmesan så er jeg veldig glad i min microplane. Supert redskap.

LineJM sa for siden:

:lol:

alexsandra sa for siden:

er litt fortvilet.

jeg har begynt og få veldig mørke ringer under øynene ser snart ut som et spøkelse. før jul var det også ekstremt og så ble jeg bedre og nå er det like ille. glad for alle råd jeg kan få. sukk...

Carisma sa for siden:

The life saver når det gjelder å fjerne ringer under øynene!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.