Anne sa for siden:
Ring legekontoret og spør om du kan få resept uten å ha vært der. Om de kan ringe inn en resept til apoteket?..Forklar symptomer og hvorfor du ikke kommer deg unna. Så drar du dit på mandag.
Anne sa for siden:
Ring legekontoret og spør om du kan få resept uten å ha vært der. Om de kan ringe inn en resept til apoteket?..Forklar symptomer og hvorfor du ikke kommer deg unna. Så drar du dit på mandag.
Kitt sa for siden:
Da må du dra på legevakten om det Anne sier ikke funker!!!
Du kan ha nyrebekkenbetennelse innen mandag etter en helg med høy feber og mye smerter!:eek:
Det er ikke meningen å skremme deg, altså, men UVI er ikke noe man venter med. Da får du heller dra fra jobben!streng sykepleier vifter med pekefinger
Lillemy71 sa for siden:
Vært uheldig jeg da, eller du har vært heldig :p Jaja jeg tåler ikke sminken så godt allikevel for de bruker bismuthoksid i alt jo.
Egwene sa for siden:
Hehe, det går bra.
Jeg prøver å ringe dem nå med gjevne mellomrom, men blir bare satt på vent.
Så skal stikke innom etter jobb om jeg ikke får tak i dem via telefon.
Egwene sa for siden:
Har du prøvd Tikei sin mineralsminke?:)
Den er uten bismuth!:)
Lillemy71 sa for siden:
Har prøvd det meste og mineralsminke er ikke noe for meg, det er fryktelig dyre, oppskrytte greier og jeg får tørr,smårynkete, flassete hud av det. Jeg har funnet min favoritt og det er Armani sin makeup. Det er det beste jeg noensinne har prøvd og tro meg jeg har kasta bort mye penger på makeup opp igjennom årene på ting jeg ikke kan bruke.
I tillegg til Armani kan jeg bruke en del av Smashbox sine ting, men jeg holder meg langt unna mineralsminke (som jo ofte inneholder helt andre ting enn mineraler) og øyenskygger med bismuth.
Egwene sa for siden:
Jeg ville gitt Tikei en sjans.
De er svenske, du kan få tester til 10 kr av produktene.
De er dyrevennlige og meget trygge på ingrediensene:)
Kitt sa for siden:
Flott!:)
I en annen verden ville jeg bedt deg bøtte ned halvannen liter appelsinjuice så kjapt du kan, her kan jeg vel bare be deg kjøpe en ekstra boks med C- vitaminer og minst doble max dosen gjennom helgen!;)
Gjerne fordelt ut over døgnet!
God bedring!
Egwene sa for siden:
Fikk en hastetime rett etter jobb i dag, så da rekker jeg innom Apotekene og alt i dag etter legetimen, så da går det vel bra til slutt, hehe.
Egwene sa for siden:
Men er litt frustrerende, for nå får jeg ikke lov til å gå på do før jeg har vært der og tatt prøvene.
Så må vente i to timer, og det føles så ekkelt å nesten måtte holde meg hele tiden =P
Photobscura sa for siden:
Takk for tips! Jeg har nå bestilt tre prøver :). Jeg bruker ikke så mye foundation, men i blant bare for å se litt ekstra airbrusha ut anledningsvis :D, og jeg har likt de flytende med mineraler i, men nå sist kjøpte jeg en annen type, og den er liksom så vidt over middels bra. Mitt problem er at jeg har en vanskelig hudtone, for jeg er veldig lys, men jeg blir ikke fort solbrent i det hele tatt, men har mer en slags gyllen tent, og ender alltid opp med de lyseste foundatioene som så godt som ALLTID har rosatoner i seg, hvilket jeg ikke har, annet enn i kinnene -naturligvis. Det var dét som var litt kult, at Tikei hadde helt lyse foundationer som ikke bare var for rosa hudtoner :). Spennende!
Anne sa for siden:
Se det var bra:klem:
Egwene sa for siden:
Men føles litt som at jeg holder på å gå i vei.
Må holde meg helt til to, og jeg klarer ikke konse på jobb, pga det gjør vondt og jeg føler meg så dotrengt.
Gleder meg til å bli kvitt det hele etterhvert OG få lov til å gå på do igjen etter legetimen x)
trønderpija sa for siden:
abonnerer tråden :D
Jeg tenkte å kjøpe MCT-olje siden jeg har lest rundt iforumet at det skal ha endel helseeffekten....
Og vurderer også å skaffe inn cocosa olje (hvis jeg stava det riktig) :D - for å få i meg mer fett.. Kroppen kan utskille overskuddet fett hvis jeg får i meg litt for mye, uten å overdrive :)
Tinii sa for siden:
Hvordan smør bruker dere til steking, baking og under pålegg? Altså, hvilket merke? :-)
Tine. Det finnes i grunn få alternativer. Det eneste jeg har sett er Kvitseidsmør. Men det skal være SMØR, f.eks meierismør, ikke margarin ;).
Camomilla sa for siden:
Kviteseidsmør er vel også Tine :confused: Ellers har Jacobs utvalgte også meierismør, om jeg ikke husker feil. Selv bruker jeg Tine :) Og litt Bremykt (vet ikke hvilket merke det er), det er 70% smør og 30% rapsolje, tror jeg :)
Haha, ja, det er jo godt mulig! Det er en evighet siden jeg kjøpte det. Litt luksussmør, vettu.
maynard sa for siden:
Når det er snakk om mineralsminke så har man jo også Everyday minerals, kjempebillig med flere forskjellige forumlaer som passer "enhver hud", og mitt nye favorittmerke Lili Lolo.
Anbefalles :)
Lillemy71 sa for siden:
Er en del butikker som har økologisk Rørossmør, det er også veldig godt. Har ikke prøvd å steike i det, men regner med at det skulle fungere siden det er godt, gammeldags smør.
Tinii sa for siden:
Takk for svar, kjøpte tine meierismør så det var flott :-)
Jeg er ganske usikker om MCT oljen å cocosa er virkelig å anbefale?
Men - etter noen betenkeligheter - hva kan jeg bruke disse til og hva slags funksjon har de to oljene?
Har fått med meg at MCT funker som en booster for forbrenninga - riktig?
Lillemy71 sa for siden:
Hjelper ikke, får ekstremt tørr, rødprikkete hud av mineralsminke og gidder ikke kaste bort mer penger på dette. Har funnet min favoritt og da holder jeg meg til den fremfor å kaste bort mer penger på noe jeg i utgangspunktet vet at jeg ikke kan bruke.
Lillemy71 sa for siden:
MCT (se her) finnes jo i Cocosa og den MCT-oljen man får kjøpt bl.a. på apotek er jo utvunnet fra kokosfett. Dvs veldig bearbeidet ifht cocosa som er kaldpresset. Jeg prøvde en periode med MCT for å booste forbrenning uten at det gjorde noe for meg. Var jeg deg ville jeg holdt meg til cocosa som er 100% naturlig og smaker godt. Det er det fettet de fleste her inne sverger til utenom meierismør.
Cocosa kommer i to varianter, en til kald mat og en til steking. Du kan bruke en teskjei f.eks te/kaffe i smoothie, i bakverk,sauser osv. Du finner masse om dette her inne på forumet om du bare gidder å søke. Dessuten kan du google cocosa så vil du finne masse info og oppskrifter
LineJM sa for siden:
Hhar snart tømt buttene med bare essentuals som jeg har, og de er en smule dyre i innkjøp...
Ruslet over til Tikei og fyllte handlekurven med prøver jeg. :rolleyes:
Pusita sa for siden:
Jeg lurer på HVA kan man erstatte EGG med ? Det er mye egg i lavkarbo-dietter.....
langaard sa for siden:
Det spørs jo hva du har tenkt og bruke det til, men det finnes eggerstatning til bruk i bakst i helsekost:)
Kitt sa for siden:
Men det er også mange som lever lavkarbo selv om de er allergiske mot egg!:p
Er noen tråder om det her inne!
Denne feks
Om du googler litt og søker litt her inne, vil du nok finne en del....
kristi*tobarnsmor* sa for siden:
Hvordan kan man sitere to forskjellige innlegg i ett og samme svar?
Altså, jeg vet hvordan man siterer fra ett innlegg, men hvordan kan jeg sette flere sitater (svare på flere tidligere innlegg) i svaret mitt?
Hvis noen skjønte... :flau:
Karissima sa for siden:
Hvis det f.eks er 3 innlegg du skal ha med trykker du til høyre for Siter på de 2 første og Siter på det siste :)
kristi*tobarnsmor* sa for siden:
Ah! Tusen takk! :heia:
Tusen takk ! sånn det ble litt ryddig å oversiklig for meg ;)
Karissima sa for siden:
Bare hyggelig :D
Hvorfor står jeg opp klokka seks på en lørdag? :confused:.
Supera sa for siden:
Fordi katten vekket deg?
Furine sa for siden:
Den lurte eg også litt på... Spesielt sidan eg ikkje sovna før nærare eitt i natt.:rolleyes:
Haha, nei, så tidlig pleier han ikke å vekke meg. Og han har skiftet taktikk, i stedet for å komme opp i senga og poke meg i fjeset, så hopper han opp på den 180cm høye hylla ved senge og stirrer meg våken.
Mulig det har noe med at jeg la meg kl ti i går (utslitt av Nav-besøk :rolleyes:), kanskje :p Men det er jo noe med det å være oppe på et tidspunkt hvor stort sett alle andre sover :D.
tullemor74 sa for siden:
Lurer på hvor lang tid det kan ta før man begynner å gå ned i vekt igjen etter en liten sprekk? :rolleyes:
TrillTrall sa for siden:
Jeg hadde ikke hatt sjans til å holde meg i to timer om jeg hadde uvi...
Jabba sa for siden:
Varierer veldig - men umiddelbart etterpå til en uke og to kanskje?
Jeg har vært heldig med mine sprekker og har vært den som gjerne veier mindre etter en sprekk.....
Egwene sa for siden:
De siste 20 minuttene før jeg ble hentet for å dra til legen så var det helt umulig for meg å sitte i ro.
Jeg gikk rundt på kontoret mitt, gråt pga vondt og fordi det føltes som om jeg skulle tisse på meg hele tiden.
Heldigvis føler jeg meg bedre i dag,siden jeg har sovet godt for en gangs skyld på hele uken og begynt på medisinen:)
Egwene sa for siden:
Jeg hadde en sprekk forrige helg.
Var i Bergen på et gjennforeningstreff med folkehøgskolen jeg gikk på.
Da spiste jeg pizza og litt høykarbo enn det jeg har gjort.
Tok meg hele uken som har vært nå å komme ned tilbake til det jeg veide før jeg dro, hehe.
Jabba sa for siden:
Tenkte jeg ville prøve meg på å lage hjemmelagede hamburgere etter å ha blitt inspirert av en oppskrift på hamburgerbrød her inne.....
Tenkte å lage av 500 gr kjøttdeig. Spe med 2 egg og litt fløte......+ krydder da seff....
Noe mer jeg burde spe med? Og hvor mange hamburgere blir det utav 500 gr kjøttdeig (sånn ca).
Lurte på om jeg bare skulle doble oppskrifta mens jeg først er i gang - så greit å ha noe i fryseren.....
langaard sa for siden:
Farris bruker jeg, de blir saftige og gode:)
Jabba sa for siden:
Farris??? I hamburgere.....jøss - den var ny! Ja, ja - man lærer så lenge man lever!!! Kult da - tror jommen det er verd å prøve! Hvor mye bruker du til ca et halvt kilo kjøttdeig?
langaard sa for siden:
Ikke for mye, du kjenner når deigen er passe fast til og forme:) Spe litt og litt. Lykke til:)
Jabba sa for siden:
Hva heter den gode knall gule osten som er på burgerene til McDonalds? Og hvor fås denne kjøpt i pakke med skiver?
Jabba sa for siden:
Et spm til fra meg...
Hvilken produsent har den kruskaklien med lavt karbo innhold? Var på Rema i dag og der hadde de bare Mølleren sin med 18 gr karber...
Er det Regal sin som det er mindre i mon tro??? Og hvem selger den ?
LineJM sa for siden:
Hvis den osten er en slags cheddar så får man den i skiver i diverse veassorterte matbutikker. Har iallefall sett sånn gul ost på Safari, men kanskje også på rema tror jeg.
Ang. karbinnhold i kruskakli så er det mange diskusjoner ang dette her inne. Synes å huske at noen hadde stilt spørsmål til produsenten og enden på visa var at den med minst karber i var feilmerket. Mulig jeg husker feil.
Anarko sa for siden:
Det er cheddar. Og nå som cheddar er blitt ganske så populært så har de aller fleste dagligvarebutikker tatt inn den osten. Noen må man skive selv, mens andre er ferdigskivet :)
Carisma sa for siden:
Det som er på burgere er som regel det som kalles processed cheese. Den som ligner mest i smak er faktisk tomatosten fra Kavli :ja:
Kanutten sa for siden:
:ja: For det er smeltesalt i burgerost.
Anarko sa for siden:
Tror jeg skal prøve tomatosten til kavli neste gang jeg har burger :)
Men burgerost skal jo i alle fall inneholde en del cheddar. Jeg kjøper ofte cheddar og har på burgeren, og det er absolutt meget godt!
Carisma sa for siden:
Jeg syns smelta cheddar smaker brunost jeg... Og det passer liksom ikkepå burger. :o
Lillemy71 sa for siden:
Regal sin kli var en periode merket med 9g kh per 100g på pakningen, men oppga 20g kh på nettsidene. Jeg sendte en mail og fikk dette til svar:
Dvs at de fleste typer kli ligger på 18-22 g kh per 100 g. Det finnes desverre ikke noen med lavere innhold.
knh sa for siden:
Hvordan fjerner man stearin fra vinduet på enklest mulig måte? :p
(noen som har blåst ut stearinlysene litt vel hardt :p hehe)
Carisma sa for siden:
Jeg brukte en skarp kniv og bare vippet det bort, så litt varmt vann med fettløsende vaskemiddel oppi.
langaard sa for siden:
Tror det er cheddar, og de fleste velassorterte butikker har den. Om den finnes i skiver vet jeg ikke:) Den knall gul, og knallgod:)
Tunrida sa for siden:
:rolleyes:
Tror det er cheddar, og de fleste velassorterte butikker har den. Om den finnes i skiver vet jeg ikke:) Den knall gul, og knallgod:)
Du får både hvit og gul cheddar, skiver eller hel. :)
langaard sa for siden:
Ok,:) det viste jeg ikke, Har bare sett den gule :)
Kanskje sa for siden:
Skal på fest i kveld, og har kjøpt inn en diabetiker hvitvin, tørr, og sprite light, som de sa kunne blandes på polet.
Men er redd for å ødelegge ketolysekuren min ..... hvor lang tid tar det før man er på rett vei igjen etter en slik ødeleggelse?
Og hvorfor i alle dager kjøpte jeg ikke bare inn vanlig sprit som jeg pleier ?:confused: hm.
Ignite sa for siden:
Nettopp, hvorfor i all verden gjør du ikke det. Masse sprit uten karber.
Du forbrenner alkohol før fett, så det tar deg noen dager å komme i gjenge igjen. Hvis du er i ketose så kan det bli billig fyll, ha det gøy :)
Jabba sa for siden:
Jeg så en bit Cheddar på REMA i dag - men jeg trodde ikke det var den fordi den var lysegul...ikke slik knall gul som osten på McDonalds er....
Smaker de sånoenlunde likt - den gule og den hvite cheddaren ??
Ignite har helt rett. Med mindre alkohol legger lista lavere for sprekking så vil ikke alkohol i seg selv gå utover vekttapet ditt, annet enn at fettforbrenninga stopper opp litt inntil alkoholen er forbrent (for en gjennomsnittlig person tar det veldig grovt regna 12-16 timer å forbrenne alkoholen fra en flaske vin).
Jeg på min side synes det var lurt av deg å kjøpe hvitvin, av den enkle grunnen at første fylla i ketose kan være temmelig ... plutselig :o.
Kanskje sa for siden:
Hehe jeg tenkte på det ja , at jeg kanskje ble veldig full, sånn plutselig .. Og det er vel kansje moro for de andre, men kanskje ikke for meg hehe. Og dessuten, når jeg har sprit med, så drikker alltid noen andre opp mesteparten :mad:
Hvorfor i alle dager må folk alltid ta litt av andres alkohol, og så er det ikke mer igjen til den som kjøpte drikka??
Sånn i utgangspunktet ser jeg ikke problemet, så lenge det ikke alltid er de samme som kjøper inn drikkevarer, da. Jeg er i stor grad en sosialistisk sjel :D.
Minnepinna sa for siden:
Jeg er forvirra.
Her er det mulighet for dagbok og blogg. Hvordan jeg evt. skal opprette en dagbok skjønner jeg ingen ting av, og blogg - trenger man begge? Eller er det samme? Hva bruker folk? (Ja, jeg har prøvd å finne ut av det vha FAQ, men der blir jeg bare enda mer forvirra...)
Hjælp!
:confused:
.
Enkelt forklart er journalene (som har eksistert lenge før det fantes blogger her inne) akkurat som en vanlig tråd, bare at det er din personlige journal, men som folk kan kommentere i. Bloggene fungerer sånn at du kan lage kategorier, og et hvert nytt blogginnlegg blir unikt, og ikke en stadig lengre tråd, sånn som journalene.
Du må nesten bare finne ut selv hva som passer ditt behov.
Jeg for min del synes bloggene er veldig fine, ettersom man har en viss oversikt. Dessuten kan man privatisere dem i den forstand at kun de du har lagt til som venner her inne, har tilgang på bloggen din, dersom du ønsker det. Både journaler og blogger er ellers kun tilgjengelige for registrerte medlemmer, og kan ikke søkes opp på google o.l, som store deler av forumet ellers.
Håper dette ga litt klarhet :).
Minnepinna sa for siden:
1000takk. Blogg it is! :ja:
.
Minnepinna sa for siden:
Jeg lurer...
Begynner å få rar smak i munnen, har lest at det kan bety at jeg er i Ketose?????
:frosk:
.
Anarko sa for siden:
Høres litt merkelig ut. Jeg gir gjerne bort en dram eller to. Men hele flasken pleier ikke å forgå uten at jeg har deltatt sterkt selv :) Om folk snylter så mye så hadde jeg sagt i fra.
Tunrida sa for siden:
Den gule har en sterkere og mer fyldig smak. Jeg liker den best, har kun smakt den hvite en gang..
alexsandra sa for siden:
jeg fikk ekkel smak i munnen når jeg kom i ketose, så det virker som du er det ja:)
Kitt sa for siden:
Er nok ketoseånden som har kommet på plass!:heia:
Ildern sa for siden:
For en god stund siden brukte noe som het Sweet'n'less for å erstatte en del av sukkeret i kaker. Men nå finner jeg det ikke igjen.
Hva har skjedd med denne?
Egwene sa for siden:
Finnes det noen oppskrift her inne på lavkarbo hønsefrikasse?
Lillemy71 sa for siden:
Har du prøvd å søke?? Er ikke verdens beste søkefunksjon her på forumet men noe kan man da finne hvis man gidder å ta seg bryet.
For å lage frikasse lavkarbo, bytter du ut hvetemel med JBK (johannesbrød kjernemel som du får på bl.a. helsekost). Ha gjerne litt fløte/CF i sausen. Pass på at alle grønnsaker er lavkarbo vennlige, dvs bytt ut gulerøtter, kålrot, erter osv med grønnsaker som du kan bruke. Ikke server med potet/ris, bruk bare grønnsaker, jukseris eller blomkålstuing til.
Egwene sa for siden:
Takk, hehe.
Er bare at moren min lager den vanlige versjonen i dag, og jeg må nok spise det i dag.
Det er en av mine yndlingsretter, men heldigvis er det noe vi såvidt har på vinteren, så nå som det nærmer seg vår blir det vel siste gang til neste vinter x)
Og tror kroppen skal klare litt mer karbo i dag, så lenge jeg holder meg lavkarbo fra i morgen av igjen^^
Lillemy71 sa for siden:
Gjør som følger, ta minimalt med saus, dropp potetene. Nå vet ikke jeg hvilke grønnsaker moren din pleier å ha oppi, men er det mye rotgrønnsaker kan du jo ta minimalt av de også. Kan jo evt spør om hu gidder å koke litt blomkål/brokkoli til deg eller du kan gjøre det selv. På denne måten minsker du ant karber, hvis du i tillegg går deg en rask tur etter middag får du også brukt opp en del av karbene. Men som du sier, spis litt av dette i dag og fortsett der du slapp i morgen. Bare husk at det ikke er bra og gå inn og ut av ketose (dersom du er i ketose da) hele tiden, da mister det hele sin hensikt.
Kanutten sa for siden:
Guttungen spurte i går om han kunne få ha overnattingsbesøk. Jeg sa nei siden både sambo og jeg ikke er helt i form om dagen. Klokken to i natt kom poden inn på soveromemt vårt (vi steinsov) og spurte om han kunne få låne den internettusben vi har på soverommet. Det fikk han.. :ja:
I formiddag stekte jeg rundstykker og poden kom ned og spurte om han kunne få ta med mat opp til en kompis fordi han faktisk fikk besøk om natta. :confused:
Kompisen kom derimot ned og lagde seg mat. Kompisen blir hos oss... Hele dagen, langt utover ettermiddagen. Han er faktisk nettopp gått. Jeg ble sint fordi vi hadde jo sagt NEI til overnattingsbesøk! Jeg skjennes mye fordi jeg hadde stått på kjøkkenet og laget mat i mange timer og poden bare spiser og fyker avsted igjen. Jeg ble megasur! :o
Poden kommer ned og gråter.. Han er lei seg og føler behov for å forklare.
Gutten som kom på besøk om natta hadde vært på en fest. Han hadde drukket litt, blitt på en snurr OG han likte ikke å være på festen, men han kunne ikke dra hjem. Han kom til oss fordi han føler seg trygg hos oss og ivaretatt. Poden tok vare på ham. Fikset seng og annet... blant annet internettoppkobling slik at han kunne spille rusen av seg. :o
Jeg er stolt av poden!!! :love: Megastolt!!! MEN er det ikke litt for tidlig at unger på 15/16 år har hjemmefester med alkohol?? Poden har nå fått beskjed om at vi kan arrangere alkoholfrie fester her hjemme. Jeg vil heller ha ungene rundt meg og vite hva de gjør enn at de er ute og jeg ikke vet noe. Er jeg gammeldags??
Sanney sa for siden:
for tidlig i og med at det ikke er lov. men det er helt normalt. hvertfall de fleste begynte å drikke på ungdomsskolen da jeg gikk der. festa hver helg osv. og det er ikke såå lenge siden jeg gikk ut derfra, tviler på at det har blitt "bedre" siden dengang
Vært på fest igår - og bankkortet mitt ble stjålet :( og 3000,- til og med..
Hvordan de klarte å hoste opp 3000 kr uten at jeg ga pinkoden..... Hva kan jeg gjøre da?
Kortet er sperret nå...
Tunrida sa for siden:
Kanutten: For en herlig pode du har! :D Det er kompis det!
Kanskje sa for siden:
JEG synes ikke det er bra. Det er alt for tidlig å feste og drive med alkohol. :mad: Men det er MIN mening. Jeg var mye eldre selv, og ble strengt oppdradd, så slikt kom ikke på tale ... Synes barn begynner alt for tidlig. Røyking og drikking og sex mens de går på skolen ... Nei, jeg synes det er for tidlig, og synes det er en ide å ha fest hjemme, uten alkohol ... problemet er bare at de da gjerne heller velger en annen fest hvor den kan drikke ....
Men å la ungen invitere venner hjem, gjerne lage mat sammen, og slikt, er bra. Min yngste bror har aldri vært opptatt av fest og drikking, men har alltid hatt venner hjemme på kveldene, de lager mat, eller mamma serverer mat, og de holder på med pc ... tror de trives godt hjemme ..(dvs han er flyttet nå da).
Kanutten sa for siden:
Vi har stor kino hjemme og mange filmer (tusenvis stående i hyller slik at de kan lete alle sammen). Så jeg håper det kan være med på å holde ungene hos oss... uten alkohol. Jeg får heller alliere meg med andre foreldre slik at de kan sponse på pizza etc.
Jeg flytta hjemmefra da jeg var seksten, så det var jo ikke mulig for mine foreldre å holde oversikt over hva jeg drev med. Ja, jeg røyka og drakk litt alkohol da jeg var i den alderen, men det ble da folk av meg også. Og dette sier jeg ikke for å forsvare mindreårig drikking. Men ungdommen vil i en eller annen grad alltid teste ut regler og tøye grenser, det er en del av det å vokse opp og og lære. Vi KAN og skal ikke kunne beskytte ungene våre mot alt som er vondt i verden, selv hvor mye vi vil. For at man skal skjønne at det gjør vondt å ramle ned fra et tre, så må man først klatre opp i det.
Igjen, ikke for å tale noen sak for uvettig drikking blant tenåringer. Det jeg prøver å si er at man kan gjøre mye, men man får aldri muligheten til å holde kontroll på alt :o.
Med det sagt, så synes jeg det er kjempefint med foreldre som er interessert i hva ungene er opptatt av, og som har litt åpent hus og sånn. Mine foreldre var også sånn, og det har vært en veldig fin erfaring for meg :).
Kanutten sa for siden:
Photo?? Det er snakk om unger som går i 10 klasse... IKKE flyttet hjemmefra. Jeg flyttet selv hjemmefra da jeg var 15 år, men jeg aner at dette er noe annet.
Det var da virkelig ikke hovedpoenget med hva jeg skrev! Poenget er vel det at man som forelder ikke har mulighet til å vite alt hva unger gjør. Og bare en tanke i forhold til temaet.
Carisma sa for siden:
Jeg var på mine første hjemmefester da jeg var mellom 13 og 14, og det var haugevis av alkohol der! (mange hadde fått det med hjemmefra så foreldrene skulle vite hva de fikk i seg... :rolleyes:) Jeg drakk ikke noe særlig før jeg var 16, men de fleste andre gjorde det. Selv de som var et par år yngre. Broren min drakk hver helg fra han var 13 til han var nesten 30. Så ikke så veldig uvanlig vil jeg tro.
Egwene sa for siden:
Jeg har ikke for vane så langt å hoppe inn og ut av lavkarbo:)
Hver dag så lager jeg som regel lavkarboversjon av maten mamma lager til resten av familien:)
Så i morgen blir det god frokost med stekte egg og noe snasent tilbehør!
Kanutten sa for siden:
Hvor er foreldrene da... Og hvor får de tak i alkohol?? Liker det ikke jeg..
Carisma sa for siden:
Som sagt, mange fikk det hjemmefra. Og barnebarnet til lensmannen fikk av beslagsslageret hos bestefar :D Dyrlegesønnen hadde alltid litt dyrlegesprit å avse.... Det var da landsbygda må vite :p
Foreldrene var enten på en egen fest og drakk seg sanseløse, eller de mest ansvarlige kom innom en gang eller to for å sjekke at ting ikke tok for mye av. Og fikk sendt hjem de verste.
Selv avtalte vi overnattinger hos hverandre, helst hos de hvor foreldrene ikke kejnte våre foreldre så vi ble gjennomskuet.
Tunrida sa for siden:
Skjønner at foreldre vil ha kontroll over barna hele tiden, og vil gjøre hverdagen så skånsom som mulig. Og det med alkohol er ikke til å komme unna.
Man kan ikke vokte ungene som en hauk. De er 15-16, de har en ungdomstid å leve ut. Vi alle har jo vært der. ( Og ikke tolk det som at man MÅ drikke for å leve ut ungdomstiden, men det blir mer og mer vanlig) Gjør vennene det, er det lett å gjøre det selv også.
Jeg sier ikke at det er greit å drikke som 15-16 åring, men vanlig, det er det.
Jeg har en lillebror på 17 år, og han startet å drikke som 15 åring. Det samme gjorde jeg.
Enten man har fest med foreldre i nærheten eller ikke, har som regel ikke noe å si. Om de vil drikke alkohol klarer de som regel å få det til uansett.
Og når det merkes er det for seint.. Men da må jo barnet også ta evt konsekvenser av det.
Anarko sa for siden:
Jeg begynte å drikke i 14-15 års alderen. Jeg flyttet ut som 16 åring pga lang avstand til skole. Jeg er nok enig med Photo. Det går ikke an å beskytte ungene mot alt, og de vil før eller siden komme i en alder der mange i deres omgangskrets begynner å feste. Men folk er forskjellige, og det gjelder også barna, noen vil drikke, andre vil vente. Det samme gjelder for røyk, sex, hasj osv.
Jeg er forsåvidt litt enig med de foreldrene som heller sender med litt alkohol hjemmefra med barna. Da vet de hva de får i seg, og når det florerer alt fra metanol til alkohol som er tilsatt noe ekstra så er det greit når ungene kommer til å drikke uansett.
Mange begynner å drikke tidlig, enten foreldrene vil det eller ikke. Alternativet er å stenge barna inne. Viktig er det at ungene vet hva alkohol er, og hva slags konsekvenser det kan få. Utover det så er det som Photo sier; de må få klatre i treet for å vite at det er vondt å falle ned.
Carisma sa for siden:
Problemet er jo at denne alkoholen kommer i TILLEGG til all den andre de får i seg. Hadde det vært det eneste de drakk, så joda.
Og når det gjelder det med å kontrollere hva barna gjør. Ei veninne av meg hadde veldig streeng oppdragelse hva alkohol og røyk o.l angikk. Hun begynte ikke å gå ut før etter hun var atten. Men da tok hun virkelig igjen alt, med renter! Hun kunne drikke 2 sixpacks på fårspill + drinker og vin, og endte alltid med å bli søplefull og det var et under at det ikke gikk galt noengang! Så, jeg tror det er ok å prøve seg litt på livet jeg, ikke bli helt beskyttet fra alt.
Anarko sa for siden:
Noen er flink og holder seg til det de får hjemmefra. Men selvsagt, mange som ikke gjør det også.
Jeg har faktisk en "slik" venninne jeg også. Hele søskenflokken hennes var vel slik forsåvidt. Hun tok fullstendig av når hun da hadde frie tøyler, og i likhet med din venninne så er det et mirakel at det gikk så bra som det gjorde...
Jabba sa for siden:
Enig! Og terskelen for HVA de drikker etter den "trygge" alkoholen er konsumert er mye lavere etter at de først har fått noe innabords.....
maynard sa for siden:
Jeg husker en "gammel" kollega jeg hadde på en tidligere arbeidsplass fortalte om sønnen og kompiser som kom fulle hjem til han da de var tenåringer. Han likte det ikke i det hele tatt, og ga klart utrykk for det til sønnen (at de drakk altå) MEN samtidig så sa han klart ifra at han heller ville ha de hjem til seg, enn at de ravet ute med alt det kan innebære.
Er helt enig at det er tidlig, men slik er kulturen i norge. På mange steder har jo man lov til å komme inn på bygdas fyllefest, på samfunnshuset etter de har vært komfirmanter.
Synes du heller skal være glad for at ungdommene tør å komme til deg når de er fulle. Husker i min vennegjeng fra den tiden, så var det utrolig mange som løy om hvor de var osv. Tror det viktigste er at du er en voksen de kan stole på, og komme med problemer til.
Egwene sa for siden:
Jeg er i en søskenflokk på fire, og jeg og lillebroren min er de som bor hjemme akkurat nå.
Når jeg gikk på ungdomsskolen(det er jo ikke så lenge siden, siden jeg er 20:P) var det vanlig at folk drakk i helgene.
Jeg er nesten avholds, men det er fordi jeg aldri har følt meg skikkelig trygg på de jeg har fått tilbud om å drikke sammen med.
Etter eksamensting i 10.klasse så ble "alle" enige om at joda, nå skulle dette feires med masse øl etc...
Dette snakket de altså om midt i skoletiden, men selvsagt ikke så lærere/voksne hørte det.
Lillebroren min er litt sånn som meg egentlig, og det synes jeg er litt fint.
Han har vært på fest en gang, og det likte han ikke, for han følte at alle ble så ubehagelige å være med når de ble snydens fulle.
Han brukte tiden sin på festen til å hjelpe ei jente som var så full at hun såvidt klarte å gå.
Samtidig så har en av mine storebrødre nesten prøvd ALT.
Og endte såvidt opp på gata som narkoman, men heldigvis er han i jobb igjen og alt er mye bedre.
Foreldrene mine har kanskje gitt oss litt alkohol når vi skulle ut, men det er ikke mye.
Lillebroren min fikk et par bokser øl, jeg fikk noe rusbrus.
Men det fine er at selv om de har vært strenge ang. drikking, har de sagt at de heller ville at vi skulle komme hjem sørpefulle, enn å ikke komme hjem i det hele tatt.
Kanutten sa for siden:
Da har ungene pratet sammen på skolen. De mente at denne drikkinga var en teit ting å gjøre, men samtidig er det glade for at de kan komme til oss hvis det skulle skje igjen. :rolleyes:
De ville uansett gjerne komme til oss å se film, spise pizza og popcorn. :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.