< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Cherry sa for siden:

ca 75% fett, 20% proteiner og 5% karber.

vaskeklut sa for siden:

Det hørtes utrolig godt ut!! Men hvor får man kjøpt kokosfløte? :confused:

Supera sa for siden:

Her er den.

Zillah sa for siden:

Nøttekaker/topper.

Anarko sa for siden:

Thank you guys :) Det er da bestemt at jeg IKKE skal investere i dreamfields pasta. :)

Photobscura sa for siden:

Jeg serverer bare kaffe, eventuelt te til de som drikker det. En ekstremt sjelden gang har jeg mørk sjokolade. Holder ikke det, da? :snill:.

vaskeklut sa for siden:

Jeg lukter sarkasme :D

Cherry sa for siden:

Okei! Nå er masse av håret jeg har mista under slankinga på vei tilbake! Takk gud!:p, men jeg ser jo helt j...ut. Masse småhår som står opp overalt, ser ut som jeg ikke har greid meg på 3 uker.

Føneteknikken legger ikke ned disse hårene, finnes det noe som gjør det?

Carisma sa for siden:

Disse, men med kokosfløte? De er veldig gode med bringebær i :ja: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27932

vaskeklut sa for siden:

Carisma: ser godt ut, men hvor får man tak i kokosfløte?

Carisma sa for siden:

Meny har (rich coconut cream, i sånn firkanta bokser sammen med thai-sausene), eller innvandrerbutikkene. Kan sikkert bruek kokosmelk også, bare ikke light.

Idarull sa for siden:

Jeg har et spørsmål om avføring... Min er grønn med hele linfrø i seg. Det kan da ikke være normalt? Magen har vært ugrei siden torsdag, men ingen diaré. Har ikke gjort noe med kosten annet enn å spise mer hjemmelagde knekkebrød.

Kanutten sa for siden:

Jeg har lest på andre nettsteder at akkurat som feks kunstig sukker kan trigge blodsukkeret, så kan også denne pastaen gjøre det. Men det er IKKE regelen! Så for dem som IKKE reagerte med økt blodsukker så ER den lavkarbo. Jeg klarer ikke finne denne siden nå. Det var de samme folkene som testet samme pastaen over flere dager. Noen reagerte den ene dagen, men ikke den andre??

Sivensvans sa for siden:

Det med grønn klarer jeg ikke svare på - men, det er helt normalt at linfrøene kommer ut hele;)

Kitt sa for siden:

Grønnfargen kommer som regel fra gallevæske. Vanlig hos oss som ikke har galleblære og kan bety for mye fett eller for mye fiber feks hos de som har blæren i behold!

nellie sa for siden:

Leste jeg ikke et sted her inne at man kunne få grønn avføring av linfrø?

nora22 sa for siden:

Hei!
Har akkurat begynnt på Ketose, lurer på om jeg kan spise foreksempel ost helt fritt? Det står jo null karbo på pakken.. Men jeg er allikevel litt usikker på dette.. Hvis jeg ikke kan spise ost fritt, har noen av dere en liste med null karbo ingredienser utenom kjøtt og fisk?

Kitt sa for siden:

Du skriver at du har begynt på ketose, men det er tilstanden kroppen kommer i som heter ketose. Kuren heter Ketolyse!;)
Samtidig står det "Grete Roede" i filosofiboksen din???
Lar seg vel vanskelig kombinere???

Tenker du bør lese denne tråden, jeg! Flott samling tips og råd til alle nybegynnere i lavkarbo- verden!:)

Idarull sa for siden:

Okei. Takk for svar :) da er jeg vel frisk. Problemet var at det nesten ikke kom ut noe! Men i dag kom det meste tror jeg... Kjenner magen er bedre så lenge det ikke blir for mye aktivitet.

kennygirl sa for siden:

Noen som vet om man får mindre farge etter å ha tatt sol (solarium) dersom man dusjer rett etterpå?
Evt hvor lenge bør en vente med å dusje?

Anarko sa for siden:

Jeg har hørt at man bør vente med å dusje et par timer etter å ha tatt sol. Men jeg kan ikke si at det er fakta da.

Kanutten sa for siden:

HVA skal jeg krydre en kalkunfilet på ca 1.3 kg?? Jeg vil IKKE marinere, bare krydre da jeg synes det er best. Men jeg kan gjerne skjære dype hakk i fileten slik at krydderet kommer mer inn i kjøttet.

Kan rosmarin og/eller timian brukes?? Sambo takler ikke hvitløk, så den må jeg være forsiktig med. Kan kanskje gni hele stykket inn med en hvitløksbåt??

kennygirl sa for siden:

Det er det jeg også har hørt... Problemet er at det blir så rar lukt av meg når jeg tar sol, så jeg får alltid lyst å dusje etterpå...

Zillah sa for siden:

brunogblid.no/tips.asp les side 27:

Kanutten sa for siden:

Jeg fikk beskjed om å ikke dusje rett før eller rett etter en tur i solariet da det vasket bort noe av dette fettet huden trenger. Dusj rett FØR var værre enn dusj rett etter.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Jeg har ofte hatt sånn e småhår som står opp over alt og da brukte jeg bare litt balsam i håret som jeg ikke skylte ut – nå finnes det vel også noen såkalte leave-in-balsam-greier på markedet. Dersom småhårene var helt uregjerlige (tørt hår) så hendte det at jeg tok bitte-litte-granne balsam på hendene og strøk forsiktig ”hanekammen” flat.

Fofa sa for siden:

Noen som har tips til hvordan jeg kan "sprite opp" kaffen litt? hehe...uten å bruke sprit:D
Har lyst på noe litt søtt...jeg bruker alltid en sukett eller 2 i koppen, men nå tenkte jeg om det vil være godt å ha bittelitt kakao oppi også? Med litt fløte?? Noen som har forslag? Litt sjokoladesmak er jo ikke å forakte:) Men er redd det kan bli litt feil med kakao? Ren kakao er jo ikke så godt...

Furine sa for siden:

På vidaregåande, før eg byrja å drikke kaffi, brukte vi å blande 50/50 kaffi og kakao i kantina. Såkalla kakaffi eller kafao ;) Veldig godt!

Fofa sa for siden:

Hahaha..kule navn:D
Ok, så da brukte du pulverkaffe? og halvt om halvt med vanlig kakao? hmm...Det skal jeg jammen prøve!!

Furine sa for siden:

Vel, dei hadde ferdig traktekaffi, og også ferdig kakao - så vi blanda berre i krusa som vi ville.

Fofa sa for siden:

Ok! Jeg får prøve meg frem, da! :D

kennygirl sa for siden:

Fantastiak :D Fleier ikke løpe hjem å dusje, men har hørt tidligere at en burde vente maaange timer med å dusje... Men nå kan jeg dusje med god samvittighet :p

lommerusk sa for siden:

Kakao og kaffe blandet er godt :)

Går det an å fryse kjøttpålegg for at det skal holde seg lengre? Skal kanskje en tur til Sverige snart.. ;)

Zillah sa for siden:

Eg har putta ulike slag kjøtpålegg i frysaren, stort sett med bra resultat. Sylte og sånt med gelatin i, kan bli litt rart når det tiner, men til dømes skinke og salami går fint.

Carisma sa for siden:

Litt fløte og en rute mørk sjokolade. Kaffe mocca!

Jeg vet det finnes noe man kan lime under sålen på sko for at de skal bli mindre glatte. Hvor får jeg tak i det?

Kanutten sa for siden:

Skobutikk! Kjøper det hver vinter jeg.. :D

Carisma sa for siden:

Men hva heter det? Vil gjerne google det...

Fofa sa for siden:

Jeg har kjøpt på Bianco, de heter: Safe step

Grolla sa for siden:

Noen som har oppskrift på tomatsild og rømmesild? Har leita her inne, men den jeg fant var ikke alle like fornøyd med. Har så lydt på til jul....

Kanutten sa for siden:

[LEFT]6 kryddersildfileter
2 spiseskjeer splenda
2 spiseskjeer eddik
3 dl rømme
1/2-1 dl fløte
litt grovmalt pepper
1 teskje sennep
1/2 hakket løk
litt sitronsaft

Bland alt sammen og la det trekke et par dager slik at smaken får satt seg. Jeg pleier vanne ut silda kort tid før jeg kutter den opp for at det IKKE skal bli for salt. Men det er smak og behag.
[/LEFT]

Grolla sa for siden:

Tusen takk :) Tror du det er greit å bruke sukrin istedefor splenda?

Kanutten sa for siden:

Har aldri brukt sukrin til noe som helst så jeg aner ikke. Men det burde vel kanskje kunne brukes??

Kitt sa for siden:

Har ikke prøvd, men sier de ikke at Sukrin ikke "smelter"? Altså at du vil kjenne sukkerkrystallene?:confused:

Grolla sa for siden:

Jo det er det dem sier... Men jeg hadde håpet at noen hadde funnet en løsning på tomatsild ..:):confused:

Kanutten sa for siden:

Du kan vel bruke splenda i tomatsilda også??

vaskeklut sa for siden:

hva med sukrinmelis? det er jo ikke like store krystaller i det..

Furine sa for siden:

Er på jakt etter ein "squashstrimlar" om nokon forstår kva eg meiner. Ein slik reiskapdings som kan lage lange strimler av til dømes squashen "med eit drag", utan å måtte skjere i lange stavar, for så å skjere dei i tynne strimler igjen. Nokon som kjenner til slike? Såg nokon hadde slik, men hugsar ikkje kor eg såg det, eller kor den kom frå.

TrillTrall sa for siden:

Skobutikken... ;)

Anarko sa for siden:

Juliennejern? er på utkikk etter det samme. Dermed lurer jeg også :)

Supera sa for siden:

Diverse butikker som selger kjøkkenredskaper. ;) Jeg tror jeg fant juliennejernet mitt i en slik butikk.

Men pass på å kjøpe skikkelig og ikke en slik en. Det er til limeskall og er ubrukelig til squashpasta. Min ser slik ut:

Furine sa for siden:

Jepp, juliennejern kan det vel kallast ja. Ser at LCHF-bloggen har eit innlegg om den type reiskap. Men å få tak i her eg bur da... Denne danske sida hadde jo også eit par kjekke versjonar. Likte den raude!

Furine sa for siden:

Ja, eg har kika i diverse kjøkenutstyrbutikkar, Aeryth, men har ikkje funne noko enno. Er den du har god å halde i? Eg har litt for masse erfaring med avhøvla fingertupphud etc med diverse potet/grønsaksskrellarar.

Supera sa for siden:

Ikke kjøp de danske! Jeg redigerte innlegget mitt, så les det en gang til. ;)

Supera sa for siden:

Den er grei nok, men det hadde vært bedre med ett skaft. Har ikke brukt den så mange ganger, men har ikke skadet meg på den enda.

vaskeklut sa for siden:

Kitchn (eller hvordan det skrives) selger slike jern som Aeryth posta bilde av :)

Furine sa for siden:

Ah, mandolin MED handtak. Det er kanskje verdt ein kik. Takk, Carisma. :)

Kitt sa for siden:

Du må jo bare ta en titt på denne, da, Furine! Min kjæreste kjøkkendings, som dras med over alt, på hytteturer og overnattingsbesøk........

Eller hele tråden.......

Furine sa for siden:

Hadde jo eigentleg tenkt å få meg ein liten dings som kunne leggast i skuffa i lag med alle andre handreiskapar ;) Har litt småangst for mandolinar, har aldri skore meg på ein, men har litt dårleg erfaring med kniv på kjøkkenet, så eg får litt hetta berre ved tanken.

Kitt sa for siden:

Bare man er flink til å bruke holderen, er det ingen fare! ;)
Har slitt ut 3-4-5 stykker de siste 25 årene og har bare kuttet meg ordentlig 1 gang!:o

Cherry sa for siden:

Hvor er den lilla treningstoppen min? Anyone?

Nerthus sa for siden:

Skittentøykurva? Falt ned bak noe? I treningstøy-hylla? I treningsbagen du brukte sist? ;)

Hvis ikke har du småtroll i huset slik jeg har - hender stadig vekk ;)

Cherry sa for siden:

Leter oooveralt jo. Vaska opp alt av klær. Rydda over under og bak og her og der. Finner ikke :P

Skjer titt og ofte at klær forsvinner og blir borte en stund her i huset. Merkelig :P

martineeee sa for siden:

Jeg har et lite spørmål som jeg håper noen kan gi et greit svar på!!!
Det gjelder drikking av alkohol. Hvis man drar ut en dag og drikker ren sprit og sukkerfri brus og ikke skeier ut med noe ulovlig mat. Jeg har skjønt at fettforbrenningen da vil stoppe i en liten tid etterpå, men hvilke følger kan dette få? Vil man kunne gå opp i vekt eller vil bare vektnedgangen gå litt saktere i dagene etter? Kan man forhindre det ved å f.eks spise mindre 1-2 dager etter? HÅPER PÅ SVAR, DA HADDE JEG VÆRT VELDIG TAKKNEMLIG:):)

Fofa sa for siden:

Det er nok ganske individuelt, det og.... Men når jeg har drukket alkohol, og klart å holde meg unna usunn mat, så har faktisk vekta gått ned 1 kilo dagen etter,... MEN, nå skal det sies at når jeg først drikker, så er dessverre veien til feil mat veldig kort:o

Gracella sa for siden:

Kroppen forbrenner alkoholen først (så lenge du har alkohol i kroppen). Deretter går den tilbake på fettforbrenningen hvis du ikke har skjeiet ut med masse karbo i samme slengen... Alkohol er noe vanndrivende, så mange opplever å gå litt ned i vekt (uten at jeg vil anbefale dette som en slankemetode...;))
Ingen ting å stresse med, i alle fall :)

Det er bra å spise noe skikkelig fett før du begynner å drikke. Jeg drikker f.eks gjerne litt fløte. Det gjør at alkoholen går saktere ut i blodet. Ikke noe mer. Samtidig som man vil være mettere og ikke så fristet til å spise junk.

Anne sa for siden:

Husk bare at du reagerer mye raskere og sterkere på alkohol når du er i ketose. Mange av oss har fått erfare det:cool:

Cherry sa for siden:

Haha, fant den!! I FRYSEBOKSEN av alle plasser. Jada, jeg er distre:D

Kanutten sa for siden:

:lol:

Nerthus sa for siden:

Ler-meg-nesten-forderva! Hvordan er det MULIG!!?? Trodde jeg var distre - men denne runden vinner du ;)

vaskeklut sa for siden:

Er det avlusing på gang? :D kniiiis

Fofa sa for siden:

Hahaha...sparer miljøet og vaskemiddel!! Mye bedre å fryse toppen etter trening enn å vaske den...hahahaha:):):)

Idarull sa for siden:

Jeg lurer på noe angående dette:

Hva er poenget med å sette en panne/kakeform(?) med vann i i ovnen mens man lager kaken?

Carisma sa for siden:

Kanskje det har noe med damp/fuktighet å gjøre? Eller skal kaka stekes i vannbad kanskje?

Carisma sa for siden:

Noen som har et bra tips til hoppe-på tur i januar? Ikke Egypt, for der har vi vært de siste sånne turene. :o
Ser det er noen med akseptabel pris til Lanzarote, hvordan er det? Marrakech? Jordan? Prisen bør ligge under 2500pr pers hvertfall.

Zillah sa for siden:

Kan ikkje seie det 100% sikkert, spesielt ikkje utan å sjå det i samanheng med heile oppskrifta. Men dersom poenget er å varme kakeforma først, så er det betre for forma å stå i den varme ovnen med litt vatn i slik at metallet ikkje "slår seg". Ikkje alle panner har godt av raske temperatursvingingar utan noko i.

camryn sa for siden:

Eg tok kylling ut av frysen i dag og hadde til middag. Ein times tid seinare vart eg skikkelig dårlig i magen, kan det vere kyllingen? Eg aner ikkje kor kjapt ein brukar å reagere på mat, det meste pleier å gå greit innabords hjå meg. :o

Har masse kylling igjen nemlig og hadde egentlig tenkt å ha den i morgon, men no vart eg usikker...

Anarko sa for siden:

Er ikke nødvendigvis kyllingen. Jeg ble matforgifta av en grandiosa en gang (pre-lavkarbo) og det gikk en stund. Men er du bra igjen nå da? Om kyllingen var dårlig så pleier man jo å være dårlig en stund. Jeg holdt i alle fall på å besvime den gangen jeg ble matforgifta, og både spydde og... jah.

Carisma sa for siden:

Det er stor forskjell på å bli dårlig av bedervet mat og å bli matforgiftet. Jeg var syk i fjorten dager av matforgiftning, og jeg var visstnok heldig i følge legen. :rolleyes:

lmgtfy.com/?q=matforgiftning+symptomer

camryn sa for siden:

Nei det gikk forholdsvis fort over -egentlig-. Kjenner det enda men ikkje noko påtrengande. ;) Satser på at det går greit og tar kylling til lunsj. Takk :]

Idarull sa for siden:

Nei det var muffinser, så jeg vet ikke helt. Leser en oppskrift på macaroons nå, der er det visst veldig viktig å ha ett ekstra brett under det brettet man steker på for å vellykkes, ellers sprekker macaronene på toppen.

Anarko sa for siden:

Da er jo sjansen stor for at det var noe annet siden det gikk fort over :) Ja, vet det er stor forskjell.. Men man blir jo veldig dårlig av bedervet mat også, det går bare raskere over. Så om hun ikke ble veeeldig dårlig så tenker jeg at det er noe annet som gjør det. Vi har vel alle vondt i magen til tider, uten at vi finner en spesiell grunn.

Karissima sa for siden:

Er helt sikkert trygt å spise kylllingen til lunch ja. Du hadde nok hatt en sterkere reaksjon om det var noe galt med den. Jeg reagerte tvert en gang jeg spiste kylling på restaurant i utlandet . Følte meg dårlig og skulle reise meg for å gå på toalettet. Våkna opp igjen på en stol og da hadde jeg både spydd og tisset på meg :eek:

Jeg skal lage rødvinsgløgg fra bunnen av, og lurer på hva jeg kan spe rødvinen med? Vet jeg kan lage den med bare vin, men det blir litt dyrt, da det er mange som skal ha. Hva med sukkerfri saft? Solbær, kanskje? Har aldri laga gløgg før, og har sett veldig mange forskjellige oppskrifter på nettet.

Kanutten sa for siden:

Jeg synes sukkerfri husholdningssaft er best. Med solbær blir det kanskje mer toddysmak??

Takk! Jeg får sjekke hva som finnes der ute i sukkerfritt :).

TrillTrall sa for siden:

Finner du noe sukkerfri saft uten de ekle, kjemiske søtningsstoffene så si gjerne fra...

Kanutten sa for siden:

Vet du, den funsafta som har granateplesmak synes jeg er helt grei, men de andre funsaftene er pyton! :o

Kanutten sa for siden:

Kanskje denne??

Kanutten sa for siden:

Den ble kanskje litt stor?? :eek: :rodme:

Furine sa for siden:

Lerum :love:

De som er flinke til å strikke, eg strikkar no ei lue, som skal ha brettekant nede. Men det er innsida av det eg strikkar av lua som skal vere ut når den er ferdig (mønster). Eg skal no lage sjølve bretten, skal eg då strikke rett eit par runder for å lage sjølve bretten, eller skal eg strikke vrangt, sidan innsida eigentleg er utsida? Åh, det vart knotete, gitt!:o

Kanutten sa for siden:

Nå kan ikke jeg strikke, men hvis det er slik som ved hekling, er det ikke bare å snu ved siste maske og fortsette gærn vei istedet for å fortsette rundt??

Ser at denne Lerumsafta er tilsatt splenda, DA må den vel være godkjent??

Poden kom forresten hjem med seks- på en engelskprøve!! Han som vaket mellom stryk og tre uansett fag i fjor! Nå er det andre gangen han har fått en sekser i engelsk! :eek: :heia:

TrillTrall sa for siden:

Spiller ingen rolle hva fun light-drikkene smaker, den kjemikaliesmørja der kommer ikke innenfor mine lepper! Du vet at de ikke har lov til å skrive saft på den fordi den aldri har vært i nærheten av et bær eller en frukt? Og at dersom man heller en flaske ublandet drikke i en maurtue så dør hele tua?

TrillTrall sa for siden:

Kikket på en sukkerfri husholdningssaft i går og den var søtet med kjemikaliesøtning, husker ikke om det var aspartam eller noe annet, mulig det var et par ting også.

Kanutten sa for siden:

:o Nå vet jeg i allefall hvordan jeg skal kverke maurene til sommern..

Kanutten sa for siden:

Åhh trodde jeg var inne på tretusentråden... :o

Kitt sa for siden:

Jeg ville ha strikket en eller to runder vrangt til brettekant og så bare snudd arbeidet og strikket rett fra vrangen!
Om det hørtes fornuftig ut!:p

Kanutten sa for siden:

Var det ikke det jeg sa da?? :o Var det jeg mente i allefall.. :p

Gjør det når jeg hekler noe som krever brett..:ja:

Kitt sa for siden:

Nesten! ;)
Husker at jeg en gang jeg laget brettekant, skulle strikke en runde eller 2 vrangt slik at det ble pen bård på bretten!

Dette høres sånn ca helt gresk ut, men tror det er riktig, altså!:o

TrillTrall sa for siden:

Til nøds. Splenda brytes ikke ned i kroppen, ikke ute i naturen en gang og forurenser dyre- og planteliv. Men jeg skal innrømme at jeg bruker sukkerfri ketchup som vel er søtet med splenda...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.