< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Carisma sa for siden:

Hvis man skal arrangere barnebursdag (3-årsdag), er lørdag eller søndag best dag å legge det til?

TrillTrall sa for siden:

Søndag, tidligst kl. 16 så du ikke ødelegger hele helga for de som evt. vil en tur på hytta eller noe.

nellie sa for siden:

Synes det er det samme. Liker lørdags formiddag, jeg.. Har enda ikke blitt invitert i en eneste bursdag på søndag ettermiddag og glad er jeg for det. Da er det fint å ha litt tid hjemme, for til å planlegge og gjøre klar for uken. Ødelegge helgen til noen, med bursdag?

TrillTrall sa for siden:

Noen i familien vår pleier å legge selskaper til søndag kl. 13 eller 14. Et par timer senere så hadde man kunnet ta seg en god tur i marka eller noe først, men hele dagen går jo bort.

nellie sa for siden:

Hver sin opplevelse. Her leverer vi kidsa i bursdag, drar og gjør det vi vil, og henter dem noen timer seinere. Perfekt for en lørdag eller søndags formiddag. Innimellom kan noen ikke komme, fordi at de f.eks skal på hytta. Greit nok det. Men det er ikke noe stort problem akkurat. Betyr veldig mye for de små, disse bursdagene, så da dropper man gjerne hytta akkurat den helgen, med mindre man har har helt spesielle planer. Er ikke sånn at det er bursdager hver helg. Det er kanskje verre i "byen" enn her på landet.

nellie sa for siden:

Familiebursdager har jeg opplevd på søndags ettermiddager. Ser null problem med det også. Bursdag til en nevø, niese, barnebarn osv er vel litt viktigere enn en tur i skogen?

Carisma sa for siden:

Siden det er 3-årsdag er kl 16 definitivt for seint. Og drar vi på hytta gidder hvertfall ikke vi å reise hjem så tidlig, da vil vi ha mest mulig ut av tida vi er der.
Den ene bursdagen vi har vært bedt i så langt var lørdag kl 13-15, og det syns jeg var perfekt. Rekker fint ting både før og etter det, dessuten er det fint for den foreldren som ikke er med å få brukt den tida på noe nyttig.
Men, det var jo bare vi som møtte i den da... Så derfor jeg tenkte å sjekke hva andre pleier å ha?

Carisma sa for siden:

Når de er så små som 3? Gud, jeg håper jeg ikke må holde styr på et lass 3-åringer aleine! :eek::eek::eek:

Nei, trening først vet du, ellers er du egoistisk i følge andre diskusjoner hvertfall ;)
Når vi er bedt i familiebursdag setter vi av dagen (hvis det er helg). Vi er såpass liten familie at det er snakk om maks 6-7 dager i året.

nellie sa for siden:

Vi begynte kanskje ikke å levere barna og dra før de var fire. :) Bare til å la de løpe løst. Så samles de for mat og kake.:p Er alltids en og annen forelder som synes det er trivelig å bli. Så får jeg ei venninne til å være der + mannen. Går så fint så. Slipper man å ha prestasjonsangst for å vise frem huset også.

Carisma sa for siden:

men vi har ikke gjerde... :o Men vi har trampoline med glidelås! :p
Prestasjonsangst for huset har jeg alltid. Tenker at ungene går hjem og sladrer om hvor rart/rotete/stygt/møkkete vi har det... Av unger og fulle folk osv :rolleyes:

streber sa for siden:

Fra fire år har vi kjørt "barna slippes av", det fungerer fint. Jeg har pleid å sørge for at vi er minst 2 voksne-ved innebursdag er det stort sett nok, ved sommerbursdag kan det lønne seg med 3 stk, greit å være med ut .Da mener jeg til ungene begynner å bli litt oppi klassene, da er 2 stk greit igjen. Angående dag, har jeg alltid likt lørdag på dagtid, da har man så mye igjen av helgen, om man er gjest eller vertinne:)Når ungene starter skole, er det her-veeeeldig stas å ha med seg 15 stk på bussen hjem å ha bursdag etter skolen:rolleyes: Nå-har tenåringer-skal bursdagen starte senest mulig å slutte senest mulig, helst en fredag:cool: Ting forandre seg:)

Kitt sa for siden:

Tenkte faktisk på det senest i dag. Hvor forskjellige familier/folk er. Har en venninne som syns bursdager på lørdager er en uting, fordi det er den eneste dagen de har fri alle sammen og kan dra ut og handle klær/ting til ungene osv + alt annet som skal ordnes. Jeg liker tidlig lørdag ettermiddag, så rekker man andre ting først, men har hele kvelden igjen.....
Her er det andre ting som bestemmer også, hvilken uke tante har barna eller hvilken helg onkel jobber eller sykler ritt/går skirenn, når storebror får fri fra militæret osv, når det er familiebursdager. Litt av en kabalsom skal opp.
Man får nok bare levere ut innbydelser i god tid, forlange svar enten man kommer eller ikke, og håpe at så mange som mulig kan.

nellie sa for siden:

Man kan ikke tilfredsstille alle.:)

sonim sa for siden:

Hmm, enig med nellie ja. Noen liker mora, andre liker datteren. Kan ikke ta alle mulige hensyn alltid. For noen passer det best på lørdag andre søndag. Atter andre vil ha det midt i uka.

Mulig jeg har et litt enkelt forhold til slikt og tendenserer mot å ikke komplisere ting for mye. De som kommer får komme, de andre bruker vi ikke så mye tid på å analysere i dybden ;-)

Familie har en tendens til å prioritere hverandre, men er det ansett som uhøflig å gå glipp av en familiebursdag eller to fordi dagen ikke passer da? Rund dag skjer jo ikke hvert år heller, så slik går no dagan. Hyggelig med familiebursdag, men at samtlige dager skal passe gjennom et liv er ikke noe jeg forventer av folket og tror kanskje de ikke forventer det av oss heller. Noen jobber jo i helger og har kanskje mer behov for å hvile, trene, gå tur eller noe annet akkurat den dagen. jaja.

Det som jeg synes er litt uhøflig er å ikke engang svare, men bruker ikke mye tid på det heller. Var sikkert en god grunn som vi ikke trenger vite egentlig. At folk ikke kan komme fordi det ikke passer, nei det er vel bare naturlig.

Carisma sa for siden:

Hva er disse hjerte-greiene på facebook?

streber sa for siden:

Hei vakre kvinne! Ikke svar på denne meldingen, sett kun et hjerte på veggen din, uten kommentar. Deretter setter du et hjerte på veggen til den personen som sendte denne meldingen. Så kan du sende denne meldingen til dine kvinnelige venner, kun kvinner. Hvis noen spør deg hvorfor du har så mange hjerter på veggen din, ikke fortell dem. Dette er bare for kvinner fordi det er brystkreft-forskningsuke. En liten handling av solidaritet mellom kvinner.

Denne meldingen fikk jeg i innboksen min i går, det er vel det du mener.

Carisma sa for siden:

Aha, tenkte det var noe sånt ja! :ja:

OK, bør jeg ta det som en statement at jeg ikke har fått en? :D

Photobscura sa for siden:

Har ikke sett noe av dette, heldigvis. Jeg synes denne typen aksjoner er temmelig meningsløse, post nå heller kontonummeret til kreftforeninga, om det skal monne! Og menn kan også få brystkreft. :cool:

TrillTrall sa for siden:

Ja, det hjelper jo sikkert masse... :rolleyes: Sånne "aksjoner" er bare teite synes jeg. Gi heller penger til forskning. Men mange, mange synes jo dette er stas tydeligvis, som gamle dagers kjedebrev dette. :)

Vibeke-67 sa for siden:

Tomt hos meg også gitt, og ikke har jeg lagt merke til noen hjerter heller. Også håper jeg at ingen "utfordrer" meg på noe som helst, og i alle fall ikke å poste hva som gjør meg glad i fem dager, eller hva det nå er ;)

sonim sa for siden:

Kaker, søtsaker og godterier på jobben.

Ønsker lufte noen tanker og spørre brukere her inne om mine tanker. Tror kanskje jeg er svært sær og vanskelig siden jeg synes enkelte ting ikke nødvendigvis hører hjemme overalt alltid.

Saken er enkelt. Jobber på et stort kontorbygg med mange ansatte, men allikevel meget oversiktlig. Alle kjenner stort sett alle og er daglig på hils, nikk eller hyggelig prat. Godt miljø med andre ord.

Dog så synes jeg at det er vel mye kaker, søtsaker og godterier til enhver tid. Det er nesten daglig store hjemmebakst i form av kaker eller annet godterier i omløp. Veldig hyggelig og ikke minst cred til den personen som har ork til å drive et lite konditori etter jobb.

Saken er bare at det er så si til enhver tid kaker osv. Koselig når det er bursdager og runddager for ansatte eller andre anledninger som ved avtreden etter lang og tro tjeneste. Hadde det bare vært de gangene....

Her forleden gikk det som vanlig ut en "to all" mail om at det var kake til alle, bare kom og spis. Det viste seg at vedkommende hadde hatt barnebursdag dagen i forveien hjemme og hadde ikke mindre enn 4-5 kaker til overs. Selvsagt måtte disse deles med hele jobben. Tilbudssiden er så stor hos vedkommende at de som prøver begrense inntaket og kanskje er "alment kjent" for å spise sunt, får gjerne egen invitasjon ved å få "påtvunget" det aller største kakestykket inn på eget kontor...

Dette er til stadighet initiativ fra en og samme person som baker sikkert minst 7 kaker i uka hjemme og tar med restene på jobb. Eller bare får et innfall om at å bake kaker til kollegene er en flott ting.
De som "gud forby" takker nei får ofte litt sånn rare blikk og melding om "at dere kan da kose dere litt" siden dere enten trener mye eller er så tynne...tja..si det. veldig hyggelig og omsorgsfullt i grunn, men jeg reagerer nå allikevel jeg da. Har hatt en liten runde med andre kollegaer og luftet mine tanker, og selv de største kakemonsene synes det er "vel ofte kaker" uten spesiell grunn.

I dag er det nok en svær gedigen kake på plass uten spesiell grunn. Må vel si at hver uke har man sosial samling med vafler og kaker som en felles greie/ukeslutt ting. Veldig hyggelig det også hvor man tar seg tid til en prat i lunsjen.

Men alt i alt så blir jo dette totalt sett ekstremt mye kaker og godterier ila en uke. Julegodteriet som ble bestilt kom ikke i poser, men i 10 liters bøtter og ble plassert ut i bygget fra 1. des til utpå nyttåret. Stadig påfylt selvsagt. Påske er jo akkurat likedan og siden det da er høytid så bakes det ekstra mye kaker i tillegg :)

Ønsker jo ikke fremstå som sær, rar og helt "unorsk" som reagerer på all "kakekosen". Alle setter jo pris på ei bursdagskake og med ca 80 ansatte i bygget så har vi her ca 80 kaker + ila et år, med folk som slutter og ifm møter etc plusser du på antakelig 20-30.

Med da ukentlige kaker så ser man jo at antallet blir stigende. Jeg synes det er litt unødvendig med overdrevent fokus på kaker, snop og godterier til hverdags på jobben fordi enkelte "skal være snill".

Huff, ikke enkelt dette og kanskje er det bare jeg som er sær ift dette temaet.

TrillTrall sa for siden:

Det høres jo helt vilt ut, men det er jo ingen som setter seg på deg og trøkker kaka ned i halsen din. :) Kommer de inn på kontoret ditt med kake så takker du bare pent og putter stykket i søpla etterpå (med servietten oppå kanskje). Det blir i grunnen ikke et større problem enn det du gjør det til selv. :)

Anne sa for siden:

Dette er samme problem som de har hatt i enkelte barnehager. Jeg vet at det har blitt diskutert og kommet frem til at alle bursdager feires samlet en gang i uka eller sågar en gang i mnd. Med 80 stk, så blir det jo litt kake bare dette. Hva med å foreslå et gedigent kakebord en gang i mnd hvor alle de som har noe å markere blir feiret?

Hvis ikke så må du bare si; Takk,men jeg tåler ikke så mye kake! Ikke lett jeg vet, men ta først hensyn til deg selv ang dette. Ros gjerne den flotte kaka, men...

Lykke til!

Er i grunn enig med Trilltrall, men samtidig høres dette ekstremt ut. Av de større arbeidsplassene jeg har jobbet på, har det stort sett begrenset seg til én boks med pepperkaker som står fremme før jul, twist rundt påsketider, en sjelden gang vaffelkos. Kaker og godteri hver dag kan da ikke være "normalt"?
Men at noen blir fornærmet over at man velger å ikke trykke i seg kakene deres dag ut og dag inn er til syvende og sist deres problem, så lenge man selv er høflig i sin avvisning.

streber sa for siden:

Vi har det samme hos oss, bare i mye mindre skala. Hos oss er det 1 av 10 fast ansatte, som simpelthen elsker å bake og ukentlig har med kaker og spanderer- av egen lomme til oss alle. 3-4 andre gjør det av og til og alle på bursdagene (særingen meg har med frukt, grønnsaker og nøtter, eller sukkerfrie godterier).Snilt, men jeg skulle ønske for min egen del, at det holdt med bursdagene :o De fleste av oss kommer jo borti bursdager og kaffeselskap på privaten også, så det blir så alt for mye til sammen. Jeg er den særingen, som sier ja til kake på jobb 17.mai og nyttårsaften liksom.. Ikke sikkert det hjelper deg så mye, men en liten trøst kan det vel være Sonim at det er ikke fullt så mye oppmerksomhet på deg, som er en av 80, når du sier nei-som jeg som sitter som en av 3 stort sett (vi er 2-3 stk på jobb pr vakt) Har måtte forklare de samme menneskene gang på gang at jeg ikke tåler det særlig godt.
Anne sitt forslag om å samle opp til en gang i månedene, synes jeg var veldig bra!

Kanutten sa for siden:

Vi er 8-10 ansatte. Hver dag er det noen som har med seg snop/kjøper snop og setter frem til alle. Jeg takker nei hver gang uten å mukke. Vi har både kjøleskap og fryser på jobb så jeg har hele tiden et lite lager med ymse lovlig yoghurt/kesam og frosne bær i fryseren. De andre kan bare spise det de vil og jeg svarer til slutt hvis jeg ikke får gehør for mine "nei takk" at jeg ikke liker det de byr på.
Selv om dere er ca 80 skal du da ikke trenge spise det som bys. Kjøp heller ørten kilo med tomater og agurk og sett frem og bli fornærmet hvis ingen vil spise. :p

nellie sa for siden:

Hos oss er det også helt forferdelige godteritilstander. Vi får "trivselsmidler" fra kommunen og de brukes på godteri, godteri, godteri. Ville tilstander! Og damene i 40-60-åra baker omtrent mer enn de jobber..

Carisma sa for siden:

Samme problem hos oss, hauger med godteri hele tida. Ikke så ofte kaker, men flere store boller godteri hver dag. Leverandørene er innom med, og markedsavdelingen vår kommer stadig med noe. I tillegg deler vi kontorbygg med en chipsprodusent, og de har smaksprøver ved inngang et par ganger i mnd også, i slike småposer. Folk kommer med 4-5 av dem og sitter og gnafser i seg. Og likevel går folk og handler seg både brus og godteri i tillegg!! Og da en solgte disse kakeboksene til inntakt for sønnens skoletur var det flere som spiste en hel boks slike i løpet av arbeidsdagen! :eek:
Oppå dette kommer lunsjmøter ukentlig med fine baguetter, focaccia e.l.
Jeg har gjort et nummer ut av å være hun sære som ikke smaker på noe, og når det er vanlig kake sier jeg at det blir jeg syk av.

sonim sa for siden:

Det enkle i en ukomplisert verden er jo selvsagt såre simpelt:

"Bare si nei" eller "ikke bry deg om slike ting". Tross alt finnes det verre ting i verden enn en (u)kultur med kake, snop og godteri i tide og utide. Jeg tror dette er noe i den norske sjela, eller kulturen vår som sier at ei kake, snop tilsv ikke gjør noe.

Det er ikke det jeg nevner overfor som er kjernen i saken, men det har nok alle her skjønt.

Hos oss er det egentlig kun ei som er "problemet". Jeg tror ikke hun gjør så mye annet enn å bake kaker hjemme. Litt artig også, fordi når hun ikke baker hjemme, så lager hun gjerne et par kaker på jobbens kjøkken!!! Slå den, hehe. Like artig er det jo selvsagt at hun aldri spiser kakene selv. Seriøst, hun smaker ikke engang på kakene hun tar med på jobben ila uken. Er på tilbudshjørnet overfor alle kollegaer og setter gjerne igjen et kakestykke på kontoret med en koselig lapp på. I shit you not...

Idrettsmenneskene, de som trener mye og sikkert ikke hadde hatt vondt av å få noe mer fett på kroppen er jo spesielt utsatt og blir særskilt oppfordret til å forsyne seg "fordi dere kan jo kose dere litt" siden dere trener så mye...
Det takkes høflig alltid "nei", men når tilbudet med kaker gjerne er sånn ca hver eneste uke da fra samme person, så blir man nok litt oppgitt over å til stadighet takke høflig nei. Det er jo uansett bare snilt ment og vedkommende er verdens hyggeligste og joviale person som gjør en god jobb også. Hun ønsker bare være snill, hyggelig og glede andre. Men jeg lurer nesten på om dette er en psykisk greie som gjør at hun overfører et eller annet spiseproblem, problematisk forholdt il mat eller noe slikt over til andre. Har ikke peiling, men føler det er unormalt å bake så innmari mange kaker i tide og utide til alle andre kollegaer.

Kan jo nevne at vedkommende har utallige slankekurer bak seg og er det som karakteriseres som meget overvektig. Uten at det har noen betydning for saken tror jeg.

Ser jo at idrettslag rundt om i Norge også begynner sette spørsmålstegn ved om det er så innmari lurt å bare servere kaker, is, sjokolade og pølser i brød på idrettsarrangementer. Dette er jo gjerne dugnad som gir inntekter til foreninger, men der ser man jo nå en endring fordi usunn mat som ovenfor ikke bør være den type næring man tilbyr til idretten. Man serverer jo ikke alkohol på barne/ungdomsidrettsstevner fordi det ikke er så innmari godt signal å sende ut.

For ikke lenge siden var det jo også ei fra Lillehammer som har erfaring fra en annen kultur som stilte spørsmålstegn til dette med å alltid bake kake til foreldremøter etc. Nå var dette også kanskje en litt likestillingssak, men trenden var jo klar. Hva er dette kakefenomenet vi har i norge på alle arbeidsplasser?

Fremdeles like oppgitt og "sær" jeg skjønner jeg ;-)

Bør man si fra til vedkommende, eller bare la vær? Er jo redd for å såre også, dessuten er det jo som noen her inne sier: Kan du ikke bare si nei da?

sonim sa for siden:

Egentlig er det "ville" tilstander hos oss også, men primært kun ei som opprettholder kakebehovet for ca 80 personer i uka for vår del....egentlig ikke, men siden hun baker for 4, så kommer jo dette i tillegg til andre stakkarer som tilfeldigvis har bursdag og ønsker markere det sammen med sine kollegaer 1-èn gang i året (og ikke sånn ca hver uke) :)

TrillTrall sa for siden:

Og jeg tror hele løsningen ligger akkurat der. På et annet nettforum var det en overvektig kvinne som (for flere år siden) skrev om akkurat dette - for de som er overvektige fordi de er svært glade i mat så blir mat (veldig gjerne kaker) synonymt med noe som er godt og fint og det som er godt og fint vil de gjerne dele med de menneskene de er glade i og bryr seg om. Så selv om det kan virke helt på trynet for en del av oss, så er det for dette mennesket et uttrykk for kjærlighet og omtanke - hun serverer dere det aller beste hun vet selv.

sonim sa for siden:

Ja, hun er veldig snill og gjør alt i beste mening. Finnes ikke noe vondt i henne og hun ville nok gjøre alt for oss. Men hun spiser jo ikke et eneste stykke av alle kakene selv. Så er ikke sikker på at hun liker kakene engang. Hun er nok bare veldig snill, derfor er det så innmari vanskelig å si fra om at "kaker annenhver dag" blir i meste laget siden det blir potensielt rundt 80 kaker++ ila et år pga bursdager, avskjeder osv allikevel.

Kan ikke noen sette henne til å være overordnet bursdagskakebaker i stedet for, da? :D

Carisma sa for siden:

Ei veninne av meg baker hver gang hun er stressa eller lei seg eller generelt har behov for å roe ned. Hun spiser det heller ikke selv fordi hun ikke er sørlig glad i kaker, men tar det med rundt til kunder og samarbeidspartnere. Så det kan jo være noe hun har behov for å avreagere på?
Men å bake på jobbkjønnet er jo litt spesielt... Da bruker hun vel av arbeidstida også?

sonim sa for siden:

Jepp, bruker jobbtida også ja. Men, så lenge jobben hennes blir gjort og det ikke henger etter, eller frister ikke overholdes, så ser jeg ikke noe problemi akkurat det. Man produserer ikke noe mer effekt av et menneske som gjør sin jobb raskere enn andre, ved å ikke la de disponere egen tid til overs bare fordi de er "flinkere", raskere og mer effektive enn kollegaen. Så akkurat det har jeg ikke noe problem med. Hadde hun bare ikke bakt enda ei kake, eller to eller tre. Kunne hun ikke istedetfor gått en tur, slappet av litt eller tja, laget en salat istedetfor? Hvorfor i huleste må det alltid være ei kake????

Hva er det med disse kakene??? :D

Ziltoidia sa for siden:

Jeg har et litt lignende syndrom. Jeg hamstrer mat når jeg er overarbeidet. :p Spiser ikke nødvendigvis mer, men skuffer, skap, kjøleskap og fryser overfylles. "Jeg kan jo ikke bruke tid på å handle mat når jeg har så mye som må gjøres, så da må jeg kjøpe masse" - også er det akkurat det å kjøpe mat jeg bruker tiden på. :lol:

Litt off-topic kanskje.
Når det gjelder kakedamer så tror jeg bare man må etablere seg som "hun kjipe som alltid sier nei til kaker". Hun har jeg vært ofte. Småkjipt i starten, men folk blir vant til det. Og da er det liksom ingen big deal.

annex sa for siden:

Jeg pleier å takke nei til kaker o l , og begrunner det med at magen min ikke tåler det så bra. Opplever at det blir respektert. Og det er jo sant, det jeg sier.

BenteR sa for siden:

Nå er jeg i den sære posisjonen at jeg aldri noensinne har vært glad i kaker eller søte ting, og har derfor i alle år takket nei til slikt. Merker faktisk ingen forskjell på det etter at helsa sørget for at jeg MÅ holde meg unna....

I mitt hode er det ikke mer uhøflig og takke nei til kake enn det er å takke nei til f.eks. en drink eller en sigarett. Og tenke på at man kanskje sårer noen ved og ikke ville ha, er helt feil tankemåte for meg.

Kanutten sa for siden:

Jeg har etter endel år hvor jeg har fjernet sting på andre kunnet fortelle hvem som røyker og hvem som ikke gjør det alt etter hvordan arret ser ut. Jeg tar feil ca 2 pr 100.
Så spørsmålet mitt er: er huden en representant for hvordan innsiden ser ut? Jeg er snart 50 år. Jeg har i løpet av det siste året gått ned 28 kilo. Jeg har ikke løsskinn overhodet. Jeg har ikke antydning til rynker i ansiktet med mindre jeg smiler; da får jeg kyllingføtter som mange kaller det. Jeg har blodtrykk og kolesterol over det ønskelige, men en angiografri og fire innvendige ultralyder av hjertet sier at alt er ok.
Er huden aka kanarifugel i gruven??

Wowo sa for siden:

Jeg skjønner at jeg er veldig heldig med arbeidssted og kollegaer. :)

Jeg har gått på diett (eurodietten) i snart et år. På fredag ville kollegaene mine feire bursdagen min og stilte opp med kyllingsalat med bare lovlige grønnsaker til fase 3b i Eurodietten. Jordbær til dessert. Fantastisk hyggelig og bra gjort. Mens vi satt å spiste kommenterte hun som hadde laget i stand at: "faktisk går det helt fint å feire uten kake". Denne damen er en svært dyktig kakebaker. Jeg synes dette virkelig vitner om en ekte omtanke. De ønsker virkelig at jeg skal lykkes med kostomleggingen min.

nellie sa for siden:

Har ikke det med blodomløpet å gjøre da? Røykere har dårligere sirkulasjon og derfor tar det lenger tid å lege.

Skjønner ikke helt spørsmålet.:)

Rynker har vel også med mange faktorer å gjøre.. Gener, hudtype, eksponering for sol osv.

Carisma sa for siden:

Det verste man kan gi kroppen er røyk, sukker og tilsetningsstoffer så det er ikke uvanlig at man får veldig bra hud på lavkarbo. Det er viktigere hva man gjør med innsida enn hva slags renseprodukter o.l man bruker.

Vibeke-67 sa for siden:

Det kan godt hende at hun serverer dere kake i beste mening, Sonim, men hvis du sier pent Nei takk, jeg kan ikke spise kake, en gang i uka året gjennom så er hun ikke så hyggelig synes jeg. Jeg er en som ikke tåler kake, og om jeg gjentatte ganger sier nei takk, jeg kan ikke spiser kake, og vedkommende likevel skal gi meg kake for å være hyggelig, så er det jo ikke spesielt hyggelig gjort, er det vel?
Hvis jeg møter noen som ikke tåler alkohol feks, tidligere alkoholiker, så er det vel ikke spesielt hyggelig å servere alkohol til vedkommende hele tiden for å være hyggelig.
Ved siden av å høres litt sykt ut, så høres det ut som at hun er svært lite sensitiv for andre mennesker. Som type er hun nok koselig og snill, men bare på egen premisser synes jeg det høres ut som.
Ei jeg jobbet med før var litt sånn, skulle alltid trøkke godteri eller kake på oss alle, og spesielt meg. Før hun høyt kunne utbryte at nei, Vibeke tåler jo ikke det, det var synd, vi som skulle kose oss. Etter noen år er det bare irriterende at den jæ..a kaka kommer på bordet ;)

Kanutten sa for siden:

Sant det...

Kanutten sa for siden:

Leser ikke du hva jeg skriver?? Jeg skrev at jeg kan si hvem som røyker eller ei alt etter hvordan arret ser ut når jeg fjerner sting. Men kan ikke plukke ut diabetikere selv om de kan ha dårlig blodomløp.

nellie sa for siden:

Diabetikere har STORE problemer med sårheling. Kanskje ikke operasjonssår, men andre sår. Du som er legesekretær har vel lært om dette?

www.hudlegekontoret.no/pasientinstruksjoner_a_aa/diabetessaar grunn= Bl.a dårlig blodtilførsel.

www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15807:røykeslutt-før-operasjon&catid=250 her kan du lese om hvorfor man skal slutte å røyke før operasjoner. Kort oppsummert: røyking = nedsatt blodomløp.

Kanutten sa for siden:

Jeg er ikke legesekretær. :p

nellie sa for siden:

Nei, da er det bare et inntrykk jeg har fått, fordi at det høres sånn ut på måten du forteller om legesekretær-ting på.:)

Kanutten sa for siden:

Er det å fjerne sting legesekretær-ting? Vet da både om kirurger og sykepleiere :0) som gjør det. Jeg er ingeniør hvis du lurte.

Anne sa for siden:

:D
Må inrømme at jeg også har trodd at du var utdannet innen helse, med spesiell interesse i tillegg, for it :D
Herlg, Kanutten...du overrasker:D

Kanutten sa for siden:

Heller motsatt... Er ingeniør og jobber i helsesektoren men har stor interesse for it. :D Zeiss og Alcon er jeg omtrent bestevenner med.

Carisma sa for siden:

Hjelp! Jeg trenger noen GODE (og gjerne korte) artikler på hvorfor god internkommunikasjon er viktig for suksess utad for en bedrift!

BenteR sa for siden:

Det gjelder dårlig regulerte diabetikere. Med et fint regulert blodsukker vil blodsirkulasjonen ikke påvirkes, en av mange grunner til at diabetikere, både type 1, type 1,5 og type 2 verden over har kastet øynene på alle fordelene med lavkarbo :)

Carisma sa for siden:

Noen som har noen linker til info om epilepsianfall og d-vitaminmangel? En kollega fikk anfall (ikke kejnt epilepsi) sist uke, og en annen sa at d-vit mangel var en kjent trigger?

Carisma sa for siden:

Kan man kjøpe Mangan som kosttilskudd? Eller er det bare i multimineral-tabletter?

amritam sa for siden:

Ja, det kan man. Jeg har en boks Carlson Chelated Manganese. Mistenker at jeg har kjøpt den på iHerb. Om den er lov å importere fra USA, eller om jeg bare har hatt flaks, er jeg usikker på ;)

Marella77 sa for siden:

Jeg ble kloret til blods på leggen av en nabohund i dag. Størrelse med en 5- krone. Må jeg ta stivkrampe sprøyte tro?

smgj sa for siden:

Vel - å opprettholde akkurat stivkrampevaksinen er nok ikke så dumt uansett.

Noen som har prøvd resorb brusetabletter i forbindelse med alkoholinntak? Jeg har den siste tiden hatt tendens til at jeg får skikkelig skallebank av nesten ingenting, nærmest uavhengig av både hva jeg drikker og hvor mye. Har en følelse av at jeg lett blir dehydrert, eller noe, ettersom det er den samme typen hodepine jeg opplever som når jeg vet jeg er dehydrert uten at alkohol er inne i bildet.

Rin sa for siden:

Vet ikke noe om det i forbindelse med alkoholinntak, men jeg bruker resorb iblant når jeg er dehydrert / har trøblete blodtrykksfall - det hjelper litt, men jeg er virkelig ikke sikker på om det hjelper mer enn en flaske mineralvann eller lignende. :rolleyes:

Det er vel verdt å prøve, forsåvidt! Men egentlig heller ikke så dumt å drikke f.eks. farris i stedet for vann til vinen?! Synes det er litt stusselig at jeg i blant ikke en gang kan ta et par glass vin uten å føle meg ødelagt.

silje21 sa for siden:

Jeg tinte laks i mikrobølgeovnen idag, 35 min på laveste innstilling. Når jeg kom for å ta ut laksen, så var den ferdig "stekt/kokt".
Hadde det vært trygt å spise den slik, jeg stekte den ekstra for å være sikker.

Carisma sa for siden:

Det kan være kroppens måte å si fra at den ikke klarer å bearbeide alkoholen. Vet endel kollegaer har hatt slike perioder om de har vært på veldig mange kundearrangementer og drukke et par glass vin flere ganger i uka over en periode. Det har som regel forsvunnet etter en hvit måned.

Tiger sa for siden:

Finner ikke igjen linken i farten, men aloe vera inneholder stoffer som motvirker "fyllesyke". ;)
Stoffene er med på å reparere kroppen etter alkoholinntak.

Jeg har kortere og lengre hvite perioder stadig vekk, drikker ikke spesielt ofte.

Tiger: Takk for tips! Skal sjekkes ut. :)

Marella77 sa for siden:

Takk for svar :)

Lemen sa for siden:

Siden her er flere språkinteresserte her inne...

Jeg stusser litt over hvordan ordet drukningsulykke blir brukt i avisene. Når det står drukningsulykke så går jeg automatisk ut i fra at vedkommede har druknet, og altså er omkommet. Er det ikke heller snakk om en badeulykke, evt en nesten drukningsulykke når det er overlevende?

Carisma sa for siden:

Tja, sushi/sashimi er jo bl.a laks som er frosset og tint igjen, og den spises rå.

smgj sa for siden:

Blodtrykksfall blir ofte mindre plagsomt om man ikke holder igjen på saltet iallfall.

Tiger sa for siden:

Om det ikke er mord, så er en drukning skjedd ved en ulykke. Uansett synes jeg ordet er misvisende, med tanke på at vedkommende er omkommet.

Lemen sa for siden:

Etter det jeg har forstått tidligere så er drukning = død. Synes derfor det er rart når det er snakk om en drukningsulykke, og så står det at vedkommede ser ut til å ha det etter forholdene bra. Da har vel denne personen ikke vært i en drukningsulykke? Personen har jo ikke druknet, men overled. Altså vært i en badeulykke.

TrillTrall sa for siden:

35 MIN??? Jeg tiner laksen (altså slike enkelt-porsjons-biter) i 2-3 min på tineprogrammet, da er den myk nok til at jeg får delt den og stekt den i små biter.

TrillTrall sa for siden:

Det har jeg reagert på også, dette er vel noe som har blitt vanlig de siste årene? Jeg mener også at har man druknet så er man død! Ellers har man nesten druknet.

silje21 sa for siden:

hehe ja sånn kan det gå :rolleyes: da vet jeg bedre til neste gang, takk :D

Gracella sa for siden:

Jeg mener å ha lest at kullsyre gjør at man blir fortere full /blir mer bakfull og at man derfor bør drikke vann til vinen. Men man kan godt drikke farris etter at man er "ferdig" med å drikke alkohol - for å dempe dehydreringen.
"Beer after wine, makes you feel fine, but wine after beer, you should fear" er ikke et ordtak som spiller på alkoholprosenten, men at kullsyreholdig drikke i "bunnen" gjør at man blir fortere dårlig.
Så vin + cognac litt senere skulle i teorien gå bra :o, mens øl + whisky etterpå ikke går så bra...
Vet ikke heeeelt om jeg kan skrive under på det jeg påstår her, men det var nå det de hadde forsket seg fram til ;).

Resorb har jeg prøvd, det smaker godt og er med på å få meg til å huske å drikke et par tre glass med vann før jeg legger meg.

Prøver å unngå å blande, ja. :)
Tar du forresten resorb før du begynner å drikke, da?

akas sa for siden:

Og jeg har lært motsatt regle på tysk (garanterer absolutt ikke rettskrivningen etter over 40 år :eek:) :
"Bier nach wein, lass das sein. Wein nach bier, rat Ich Dir."

Lemen sa for siden:

Også den norske: Øl og vin, du blir fin. Vin og øl, det blir krøll.

Kanutten sa for siden:

Grunnen til at man blir syk dagen derpå har ikke alltid noe med hverken vann eller salt og gjøre. Men det fakta at ETTER alkoholen har gått ut av kroppen begynner kroppen begynne bearbeide de gifter alkohol er opphav til. Det er derfor man blir syk, det er derfor reparering virker.

smgj sa for siden:

Min erfaring er at ett glass vann pr glass vin (eller tilsvarende) + et før senga og et stående på sengekanten letter dagen deretter VELDIG mye - også etter "sjøslag". For en vanlig "vin med venner" slippper jeg noen ettervirkninger med denne framgangsmåten.

Carisma sa for siden:

Jepp, pluss litt mat før sengetid.

Carisma sa for siden:

Når vekta ikke rikker seg, men man går ned i klesstr. Hvor blir det av? Jeg har ikke trent, så det er ikke omdannet til muskler. :rolleyes:

smgj sa for siden:

Ikke bare trening men også hormoner styrer muskelsammensetning ... og all bevegelse bruker muskler.... inkludert løfting av unge eller dansing med mopp eller rydding av leker. Med mindre vekta di er helt på bærtur eller du ikke har vært på toa i noen dager så ser jeg ikke så mange andre forklaringer... gjør du? ;)

Carisma sa for siden:

Nei, og jeg holder på å bli gal av det! :o Jeg vet at det ikke bare er vekta som teller, men det er bare litt vanskelig å forstå seg på. :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Hvorfor tviholder kroppen på vannet rett før mensen?? Jeg har gått opp 4 kg på få dager og tanita bekrefter at det er vann. Jeg har nesten femdoblet daglig inntak av vanndrivende uten at det hjelper overhodet. Jeg hatee ha det slik for hele kroppen blir nummen ala en arm som sover grunnet presset fra vannet. Grrrr!

Kanutten sa for siden:

Kroppen trenger tid på å "fjampe" seg. Jeg hadde stopp i vekta, men gikk likevel ned i størrelser. Heeeelt normalt.

Carisma sa for siden:

Ja, jeg vet det, men jeg lurer likevel veldig på hvorfor det er sånn? Når folk stadig drar fram f.eks at termodynamiske lover alltid gjelder ift forbrenning så må de jo ha en god forklaring på dette også? Siden ingenting kan oppstå eller forsvinne i løse lufta?....

Kan det ikke tenkes at kroppen "omfordeler" litt, da? Merker det jo selv, at om jeg står stille, så endrer proporsjonene seg noe. Særlig vi med noen grad av hormonelle forstyrrelser har jo gjerne både litt mannlig fysiognomi, og ofte særlig en overvekt av bukfett, noe som lavkarbo har en tendens til å rette opp i.

Kanutten sa for siden:

Med å fjampe :p mener jeg trekke seg sammen. Og mange kilo ned skaper mye tomrom plass til annet og da trekker kroppen seg dit selv om ikke vekta går ned. Det tok ca 14 dager etter kikhullsoperasjonen min før magen så normal ut igjen. Den ble utspilet av gass. Mange som skal opereres for overvekt får beskjed om å gå ned endel kilo ganske fort fordi det skal bli romslig å operere før kroppen begynner trekke seg sammen. Kroppen din har sannsynligvis en "trekke seg sammen"pause. Vær glad for det!

Kitt sa for siden:

Slankekuren før vektoperasjon er for å slanke (fett)leveren slik at det er mindre fare for komplikasjoner når denne må flyttes på for at kirurgen skal komme til magesekken. Det er nemlig dette fettet kroppen kvitter seg med først.

BenteR sa for siden:

Noen som vet om havrefløte kan fryses?

Sivensvans sa for siden:

Har ikke så god kjennskap til havrefløte, men kan ikke skjønne hvorfor den ikke skulle kunne fryses?

BenteR sa for siden:

Tusen takk; da fryser jeg ned havrefløte. Butikken hadde plutselig en hel haug til halv pris fordi de går ut på dato om 14 dager......

Sivensvans sa for siden:

Si fra hvordan det går! ;)

Gracella sa for siden:

Nei, etterpå, rett før jeg skal legge meg.
Tabletten oppløses skikkelig sakte, så det er det første jeg gjør når jeg kommer på badet (har tabletten i et glass med vann). Så er det sminkefjerning og alt det der mens tabletten løses opp. Og da husker jeg på å ta et par vannglass ekstra :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.