For det meste, men mamma har gått ned 13 kg siden hun begynte å ta Metformin uten å gjøre noe som helst annet (heller tvert i mot). Veldig irriterende :rolleyes: (Og enda vil legen sette henne på disse nye fordi han mener metf. ikke hjelper? :confused:) men det er vel enda et glimrende eksempel på den legens evne til å finne ut hva som gir ham mest i kassa. Han sendte en periode alle pasientene sine på Easy life, og figurerte stadig i det magasinet som dumper ned i postkassa. Så kuttet de samarbeidet, og nå bare misjonerer han for hvor livsfarlig LCHF og karbokutt generellt er og dytter på dem medisiner i skremmende mengder. Noen burde rapportere ham.
Legen ser jo på langtidsblodsukkeret og det fastende bls om metformin hjelper på det eller ikke. Jeg måtte prøve Januvis fordi metformin alene ikke senket blodsukkeret mitt godt nok.
Ble mye prøving av forskjellige typer før jeg fikk insulin. Som Photo opplevde jeg grusomme bivirkninger av noen av dem og fikk derfor tilslutt insulin.
MEN, alt dette bør følges opp og koordineres av en diabeteslege/-sykepleier og ikke av en "hvem som helst" fastlege.
Be din mor få henvisning til diabetespoliklinikk hvo rhun vil få mye bedre oppfølging og ikke minst informasjon om medisinene hun må ta.
Hun kjenner hun som er diabetessykepleier, og snakker med henne jevnlig. Jeg var mest nysgjerring på denne fordi jeg ikke hart hørt om den. Hun spurte meg om den ift at legen vil sette henne på en miks av denne og statiner. Og hun er heldigvis veldig skeptisk til statiner.
Sånne kraner som f.eks. er på kanitiner og storkjøkken, hvor man har en slags "spyleslange" som er koblet til krana med veksel, som på en måte ser ut som en slags dusj. Er det noen som vet om det har et eget navn?
Den enkleste varianten kjøper du på Clas Ohlson til en billig penge. Den uttrekkbare varianten advarte rørleggeren mot. Da den lett sprekker nede i benken og lager kjempelekkasjer.
Jeg sverger til den enkle varianten og har vel hatt det på kjøkkenvasken i over 20 år.
Ah. Ser ut som jeg har tenkt litt feil. Vrir hjernen ut og inn for å finne en ny hånddusj, altså selve dusjen som man holder i. Jeg har en slags "hyttedusj" her jeg bor. Den minner veldig om sånne kantinespylegreier. Men det er altså en dusj som er koblet til servantarmaturet, hvillket vi si at servanten fungerer som blandebatteri i stedet for at jeg har et separat i selve dusjen. Nå lekker det så voldsomt fra dusjhodet når jeg bruker den vanlige at halve gulvet er under vann bare jeg pusser tenna. Huseier er på ferie, så jeg får ikke tak i ham. Har et halvfungerende alternativ, men på det dusjhodet kan man ikke låse knappen, ergo får jeg krampe i tommelen når jeg dusjer. :p Men jeg finner altså ingenting som minner om et sånt dusjhode en gang! Skulle ønske jeg bare kunne få et eget blandebatteri i dusjen i stedet for ...
Takk! Ja, det er nå en merkelig innretning, men jeg bor i en nesten 150 år gammel bygård, hvor alle leilighetene fikk knøttsmå bad en gang på sekstitallet, og da ble vel fasilitetene deretter. :p (Både servant og toalett er originalt fra den gangen!)
Jeg lurer på, når man har spist 4 faste måltid, frokost, lunsj, middag og kvelds.. men bare er oppi 5kh.. (ketolyse) kan jeg gi meg? Jeg er mett! Må jeg spise alle 10kh ila dagen?
1 liten tomat, 1 skive paprika og 1/4 blomkål så er du allerede oppe i fem karbohydrater. I tillegg er det karbohydrater i f.eks. egg, frø, nøtter og fløte og slikt.
5 karbohydrater er ikke masse grønt til hvert måltid iallefall......
Du tar med karbohydrater i egg, frø, nøtter, meierivarer, etc. og likevel kommer du ikke over 8,5 karbohydrater?
Jeg spiser mellom 5 og 6 karbohydrater til hvert måltid/max 25 karbohydrater i døgnet og spiser Mye grønnsaker. Faktisk er det meste av mine 25 karbohydrater i døgnet grønnsaker eller bær siden jeg ikke spiser noen meierivarer eller noen nøtter/mandler.
100g paprika er mye paprika! Jeg trodde jeg laget kjempemye tilbehør helt til jeg begynte å kontrollveie... 1/2 over middels stor løk og en halv stor paprika ble 70 g... :rolleyes:
Paprika er den eneste salatgrønnsaken du finner så mye i.... Bortsett fra løk. Men skjønner jo at du ikke ønsker noe veiledning, så beklager forsøket.:)
Du må ikke spise kh i det hele tatt i løpet av en dag, men på ketolyse er det anbefalt ca 20-25 g kh daglig etter at man har kommet i ketose. Mesteparten av dette skal komme fra et variert utvalg grønnsaker og litt bær og nøtter. Minimalt med kh er ikke nødvendigvis nøkkelen til vektnedgang og Torkil skriver i boka at flere av hans pasienter som opplevde stopp i vektnedgang spiste alt for lite og varierte grønnsaker. I stedet for grønne salatblader og agurk (som har lite næring) kan det være en fordel å spise mer aubergin, squash, zuccini, blomkål, brokkoli osv. bak det gjerne i ovnen med olje og urter og evt litt tomat. Dette metter mye mer enn salatgrønnsaker og du trenger heller ikke å spise 4 ganger til dagen, dersom du blir så mett og holder deg mett. Kanskje er det nok med 3 måltider for deg?
Jeg var på italiensk restaurant i helga, og fikk servert noe av det beste jeg noensinne har smakt - I shit you not. Og jeg vil lage selv, men jeg husker ikke hva det het! :( Såvidt jeg husker fra menyen, var det bakt aubergine, pesto, mozzarella, servert i en tomatsaus, men mulig det var noe mer også, for mozzarella og pesto er jeg storforbruker av, men ikke pokker om det smaker så godt når jeg lager mat! :D Ble servert lagvis, som et stykke lasagne, med sausen rundt. Jeg er håpløs på å eksperimentere, trenger å følge en oppskrift, så er det noen som vet hva det kan hete?
Nei, da hadde jeg husket navnet, samt at jeg er bombesikker på at retten var vegetar. :) Jeg googlet parmigiana, og er ganske sikker på at det er dèt det er, så skal prøve meg på det til middag i morgen! :D Glede seg
Har slitt med kramper i legger og under føttene i det siste, og våkner av det om natta, og sliter med at jeg våkner for tidlig pga krampene.
Tar magnesium, men har spist litt lite variert i det siste, spesielt for lite grønnsaker.
Noen som har noen tips?
For lite kalsium, for lavt saltinnhold, redusert magnesium og/ eller kalium og uttørking er aktuelle årsaker her. Vitaminmangel er også nevnt, spesielt vitamin E og B. www.lommelegen.no/legesvar/kramper-i-bena
Jeg bruker bio-magnesium kjøpt på helsekost. Den er veldig effektiv. Fjerner ubehag ved ca 300 mg. Vanligvis tar jeg 600-900 mg. Tar jeg mer enn 300mg får jeg diare....
Minstepoden får alltid så store hevelser etter myggstikk. Jeg ble anbefalt rødkløver av apoteket. Yoghurt er effektiv på brennelse og brennmaneter. Minsten igjen svømte rett på en brennmanet og hylte som bare det. Det var søndag og apoteket var stengt. Ringte da giftsentralen og de anbefalte yoghurt.
Etter lang tids pause med Purely greens fra Supernature har jeg begynt å ta det igjen. Denne gangen har jeg kjøpt Purely greens max, siden de hadde tilbud på det, men jeg syns altså det smaker noe så inni hel... fælt. Klarer ikke drikke det utblandet i kun vann lengre, men må ta det med sukkerfri saft. Så jeg lurer på om det bare er meg som har blitt pysete på smak siden sist eller om det er slik at maxen faktisk smaker verre enn den vanlige.
Vanlig husholdningseddik. Ta eddiken på en bomullsdott og la denne ligge på myggstikket noen minutter. Syren nøytraliserer "giften" og dermed kløen, hevelsen går også raskere ned. Er det eneste som fungerer på meg, for nesten alt annet er bare kløelindrende og i det kremen (som aloe vera) er borte klør det like j*vli igjen. Eddik er også lett tilgjengelig når man f.eks er i syden. Fungerer også bra på vepsestikk.
Hva med merker etter sandloppe-bitt? Lille Gubben ser ut som han har meslinger nedover beina... Det er ikke meslinger altså, men han ser ikke ut etter et bad i et vann vi i ettertid fikk vite inneholder sandlopper. Noen av oss andre fikk noen små bitt, han har beina og delvis overkroppen, fulle av ildrøde, ganske store bitt. De har vart en uke nå - noe vi kan ha på så han ikke ser fullt så sykelig ut? :D;)
Det tror jeg sannelig du har rett i. Fant et bilde som lignet veldig-veldig-veldig på sånn som hans bein ser ut akkurat nå. Og det stemmer også godt med beskrivelsen av hvordan det arter seg. Ungene klødde også litt, men guttungen får veldig sjelden bitt av noe slag og jentungen (som egentlig er insekts-magnet!) tok en dusj med en gang vi kom hjem så hun fikk nok bort det meste og reagerer ikke så voldsomt som Lille Gubben. Da er det helt ufarlig det går over snart tydeligvis. Takk for oppklaring, Carisma! :)
Synd for ham. ;) Jeg badet også, men ikke så lenge og jeg fikk ikke ett merke etterpå. :D Han sier det klør, men har stålkontroll på ikke å klø seg, jeg hadde antagelig klødd hele kroppen til blods...
Det går over. ;) Ikter, som er parasitter, overlever ikke i menneskeverter, men bommer på veien til en fugl. De dør rett innunder huden, og det er dét som gjør at man klør. Fikk massssssevis av det på Sognsvann i forfjor. Det avhenger visst bl.a. av om det er mye ferskvannssnegle (som fungerer som mellomvert) å gjøre.
Han ser helt jævlig ut nedover beina... Om vi skulle flydd til Kreta i dag hadde han ikke kunnet stilt i shorts på flyet - da hadde han blitt nektet å stige ombord vil jeg tro! :D
Takk for at du minte meg på denne retten, Spinnerette.
Jeg lagde en stor form i går, nok til to middager :) Jeg byttet bare ut Parmesanosten med Manchego iom jeg ikke tåler kumelkeprodukter og brukte Bøffel Mozarella. Kjempgodt. I går grillet vi en lammebit ved siden av og i dag litt kyllingfilet.
Lagde i går jeg og, Anne! :D Jeg hadde pesto i, istedet for basilikumblader, for å prøve å etterligne det jeg fikk på restaurant. Kjæresten skrøt fælt, sa det var det beste jeg noensinne har servert (og vi har vært sammen i over to år, og jeg lager middag til oss hver dag..!), så skal ikke kimse av denne retten!
Alltid moro å finne nye retter som går "rett hjem".
Og den er like god dagen etter om vi velger å lage dobbel porsjon, som jeg gjorde.
Jeg hadde i basilikumblader, for jeg hadde for lite til å lage pesto...Glemte å kjøpe ny Basilikumplante. Jeg lager Pesto selv, for jeg må bytte ut Parmesanen med Manchego til meg. Så jeg tar som regel av litt pesto til meg før jeg har osten i. Det er jo best med Parmesan, så andre får det, men i en sånn rett måtte alt være med Manchego.
Spørs om det ikke er medregnet marinaden ja er ofte mye sukker i den. Er jo bare å sjekke spareribsen, er det ikke noe på den er det jo bare kjøtt, fett og ben og ikke noe kh.
Er det noen vortetyper som har en hvit rund kjerne eller var det noe annet jeg pelte ut av huden? Vorta var/er på håndbaken og har vært hudfarget, glatt og svakt utstikkende. Skulle skrelle av det øverste hudlaget, men i dag kom det med litt mer gitt. Nå er det bare et lite krater der... Og det blødde en del. Håper ikke at jeg plutselig nå får vorter over hele hendene. I så fall har jeg hatt den vorten så lenge at kroppen må snart klare å lage antistoffer mot den, synes jeg.
Er det et problem å ha full mens ved gynekologisk undersøkels? Fant nettopp ut at timen faller rett i uka mi (sannsynligvis, den syklusen min får jo litt hikke innimellom).
Jeg har hatt det, og det var ikke noe problem. Ringte dagen før å skulle avbestille timen pga det, men da fikk jeg beskjed av gynokologen at det absolutt ikke gjorde noe, mensen er jo noe man ikke kan styre selv, og som oftest så har man jo venta lenge på gynokolog time
har avbestilt gynekologisk undersøkelse flere ganger pga mensen ( min hopper litt frem og tilbake, vanskelig å beregne timen etter den), har aldri fått beskjed om at det går bra å ha den ved en slik undersøkelse. Spørs om det er opp til hver enkelt lege/legekontor?
Men jeg ville kanskje tatt en telefon å hørt, siden det virker som andre har fått en annen beskjed en meg, så kan hende det er ulike oppfattninger om det.
oook ... Da får jeg kanskje ringte dem og forhøre meg. Kommer kanskje an på hva man skal? Jeg skal utredes for pcos. Har ventet lenge på timen, så kjipt om jeg må vente enda et halvt år liksom :o
Mener å huske at dersom celleprøve skal tas (nå vet ikke jeg om du skal det, det har ikke vi andre noe med, men sier det likevel) så skal man ikke ha blødning. Ellers er det visst ingenting i veien for mens så vidt jeg vet.
Jeg har vært noen dager sammen med mamma i hennes barndomshjem. Det er et gammelt hus; 150-200 år. Laftet og bare nydelig. Det er seff ikke innlagt vann så vi har hele tiden drukket flaskevann siden brønnene er omtrent tomme grunnet varmen. Kom hjem på onsdag. Ble syk onsdags kveld. Lå i hele går og holder fremdeles senga grunnet svimmelhet, kvalme, feberfølelse, vondt i magen og diare. Har funnet ut i ettertid at vi hadde drukket opp alt flaskevannet og at noen har fylt opp flaskene/dunkene med det lille vannet som var igjen i brønnen. Dette vannet ble seff ikke kokt og jeg drakk litervis av dette brakkvannet hver dag. Hvor lenge kan jeg være syk før jeg bør kontakt lege og hvor lenge pleier slik gugge sitte i kroppen? Jeg prøver å få i meg mat med gode baselusker og drikker det jeg klarer. Har gått ned 3.7 kg siden onsdag, nedgang er nedgang, men ville gjerne vært denne måten foruten. Bør jeg kontakte lege hvis det er like ille på mandag??
Av erfaring vet vi at det er omtrent nytteløst å kjøre på lykke og fromme i Norge på denne tiden og finne overnatting noe sted, men er det like ille i Sverige? Vi fikk plutselig en liten uke med fritid og siden "noen" hele tiden skulle vente og se an værmeldingen ble det for sent med hopp-på-tur til sydligere strøk. :mad:
Er det? Syns det står plakater med rom og overnatting over alt jeg. Vi er på bilferie nå og har sett masse.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.