< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Carisma sa for siden:

nei, men kanskje noen andre vet?

For det meste, men mamma har gått ned 13 kg siden hun begynte å ta Metformin uten å gjøre noe som helst annet (heller tvert i mot). Veldig irriterende :rolleyes: (Og enda vil legen sette henne på disse nye fordi han mener metf. ikke hjelper? :confused:) men det er vel enda et glimrende eksempel på den legens evne til å finne ut hva som gir ham mest i kassa. Han sendte en periode alle pasientene sine på Easy life, og figurerte stadig i det magasinet som dumper ned i postkassa. Så kuttet de samarbeidet, og nå bare misjonerer han for hvor livsfarlig LCHF og karbokutt generellt er og dytter på dem medisiner i skremmende mengder. Noen burde rapportere ham.

Kitt sa for siden:

Legen ser jo på langtidsblodsukkeret og det fastende bls om metformin hjelper på det eller ikke. Jeg måtte prøve Januvis fordi metformin alene ikke senket blodsukkeret mitt godt nok.
Ble mye prøving av forskjellige typer før jeg fikk insulin. Som Photo opplevde jeg grusomme bivirkninger av noen av dem og fikk derfor tilslutt insulin.
MEN, alt dette bør følges opp og koordineres av en diabeteslege/-sykepleier og ikke av en "hvem som helst" fastlege.
Be din mor få henvisning til diabetespoliklinikk hvo rhun vil få mye bedre oppfølging og ikke minst informasjon om medisinene hun må ta.

nellie sa for siden:

En lege som vil tjene penger. :o Det var rart.

Carisma sa for siden:

Hun kjenner hun som er diabetessykepleier, og snakker med henne jevnlig. Jeg var mest nysgjerring på denne fordi jeg ikke hart hørt om den. Hun spurte meg om den ift at legen vil sette henne på en miks av denne og statiner. Og hun er heldigvis veldig skeptisk til statiner.

Photobscura sa for siden:

Sånne kraner som f.eks. er på kanitiner og storkjøkken, hvor man har en slags "spyleslange" som er koblet til krana med veksel, som på en måte ser ut som en slags dusj. Er det noen som vet om det har et eget navn?

Kanutten sa for siden:

Spylehode får du kjøpt for en hundrelapp på elkjøp.

Kitt sa for siden:

Den enkleste varianten kjøper du på Clas Ohlson til en billig penge. Den uttrekkbare varianten advarte rørleggeren mot. Da den lett sprekker nede i benken og lager kjempelekkasjer.
Jeg sverger til den enkle varianten og har vel hatt det på kjøkkenvasken i over 20 år.

Ah. Ser ut som jeg har tenkt litt feil. Vrir hjernen ut og inn for å finne en ny hånddusj, altså selve dusjen som man holder i. Jeg har en slags "hyttedusj" her jeg bor. Den minner veldig om sånne kantinespylegreier. Men det er altså en dusj som er koblet til servantarmaturet, hvillket vi si at servanten fungerer som blandebatteri i stedet for at jeg har et separat i selve dusjen. Nå lekker det så voldsomt fra dusjhodet når jeg bruker den vanlige at halve gulvet er under vann bare jeg pusser tenna. Huseier er på ferie, så jeg får ikke tak i ham. Har et halvfungerende alternativ, men på det dusjhodet kan man ikke låse knappen, ergo får jeg krampe i tommelen når jeg dusjer. :p Men jeg finner altså ingenting som minner om et sånt dusjhode en gang! Skulle ønske jeg bare kunne få et eget blandebatteri i dusjen i stedet for ...

Takk! Ja, det er nå en merkelig innretning, men jeg bor i en nesten 150 år gammel bygård, hvor alle leilighetene fikk knøttsmå bad en gang på sekstitallet, og da ble vel fasilitetene deretter. :p (Både servant og toalett er originalt fra den gangen!)

Carisma sa for siden:

Noen som har vært på Menorca? Bra/dårlig?

Fancy sa for siden:

Jeg lurer på, når man har spist 4 faste måltid, frokost, lunsj, middag og kvelds.. men bare er oppi 5kh.. (ketolyse) kan jeg gi meg? Jeg er mett! Må jeg spise alle 10kh ila dagen?

nellie sa for siden:

Prioriter bedre i morgen. Grønnsaker til alle måltider!

Fancy sa for siden:

Vi har spist mye grønt.. Grønnsaker til alt utenom lunsjen som bare måtte kastes i, på vei ut døra!

BenteR sa for siden:

1 liten tomat, 1 skive paprika og 1/4 blomkål så er du allerede oppe i fem karbohydrater. I tillegg er det karbohydrater i f.eks. egg, frø, nøtter og fløte og slikt.
5 karbohydrater er ikke masse grønt til hvert måltid iallefall......

Fancy sa for siden:

Til middag hadde vi 1 tomat, agurk, 1 avocado hver. Inntil kjøttboller.
til frokost hadde vi salat, tomat, o.l får vel prakke ned mer :P

nellie sa for siden:

Hvorfor spiser du bare salatgrønnsaker?

Fancy sa for siden:

For akkurat i dag hadde vi ikke noe annet før vi kom hjem fra butikken, etter måltidene :)

nellie sa for siden:

Spiser du litt middagsgrønnsaker kommer du lettere opp i karbohydrater. :) Salatgrønnsaker er vel mest vann..

Fancy sa for siden:

Faktisk ikke! I paprika er det 4.6 pr 100.. Er ikke så mye paprika.

Men nå har jeg gått over morgendagens måltider, å med alt er vi oppi 8.5 kh. Knasker jeg litt blomkål på kvelden så går det greit :)

BenteR sa for siden:

Du tar med karbohydrater i egg, frø, nøtter, meierivarer, etc. og likevel kommer du ikke over 8,5 karbohydrater?
Jeg spiser mellom 5 og 6 karbohydrater til hvert måltid/max 25 karbohydrater i døgnet og spiser Mye grønnsaker. Faktisk er det meste av mine 25 karbohydrater i døgnet grønnsaker eller bær siden jeg ikke spiser noen meierivarer eller noen nøtter/mandler.

Carisma sa for siden:

100g paprika er mye paprika! Jeg trodde jeg laget kjempemye tilbehør helt til jeg begynte å kontrollveie... 1/2 over middels stor løk og en halv stor paprika ble 70 g... :rolleyes:

nellie sa for siden:

Paprika er den eneste salatgrønnsaken du finner så mye i.... Bortsett fra løk. Men skjønner jo at du ikke ønsker noe veiledning, så beklager forsøket.:)

Lemen sa for siden:

Alle 10? Du skal vel helst opp i minimun 15, og det gjør ikke noe å bikke opp mot 20 heller.

Lillemy71 sa for siden:

Du må ikke spise kh i det hele tatt i løpet av en dag, men på ketolyse er det anbefalt ca 20-25 g kh daglig etter at man har kommet i ketose. Mesteparten av dette skal komme fra et variert utvalg grønnsaker og litt bær og nøtter. Minimalt med kh er ikke nødvendigvis nøkkelen til vektnedgang og Torkil skriver i boka at flere av hans pasienter som opplevde stopp i vektnedgang spiste alt for lite og varierte grønnsaker. I stedet for grønne salatblader og agurk (som har lite næring) kan det være en fordel å spise mer aubergin, squash, zuccini, blomkål, brokkoli osv. bak det gjerne i ovnen med olje og urter og evt litt tomat. Dette metter mye mer enn salatgrønnsaker og du trenger heller ikke å spise 4 ganger til dagen, dersom du blir så mett og holder deg mett. Kanskje er det nok med 3 måltider for deg?

Spinnerette sa for siden:

Jeg var på italiensk restaurant i helga, og fikk servert noe av det beste jeg noensinne har smakt - I shit you not. Og jeg vil lage selv, men jeg husker ikke hva det het! :( Såvidt jeg husker fra menyen, var det bakt aubergine, pesto, mozzarella, servert i en tomatsaus, men mulig det var noe mer også, for mozzarella og pesto er jeg storforbruker av, men ikke pokker om det smaker så godt når jeg lager mat! :D Ble servert lagvis, som et stykke lasagne, med sausen rundt. Jeg er håpløs på å eksperimentere, trenger å følge en oppskrift, så er det noen som vet hva det kan hete?

nellie sa for siden:

Noen steder man måååå stikke og spise i Gøteborg? Med god lavkarbomat ofc..

mereo sa for siden:

Noen som har noen tips mot seriøst hovne myggstikk(nei, jeg har ikke klødd)?

Anne sa for siden:

Kan denne oppskriften duge. Bare bytt ut Basilikumblademe med pesto.

spiselandslaget.com/2014/06/03/auberginform-med-parmesan-og-mozarella/

Fancy sa for siden:

Er det en plass jeg kan spørre om noe her, uten at "ola hvermannsen" kan lese det? Altså.. ikke brukere.

Cyan sa for siden:

Sofakroken er kun for medlemmer.

Anne sa for siden:

Eller det kan hende det het Moussaka?

Nei, da hadde jeg husket navnet, samt at jeg er bombesikker på at retten var vegetar. :) Jeg googlet parmigiana, og er ganske sikker på at det er dèt det er, så skal prøve meg på det til middag i morgen! :D Glede seg

Yrla sa for siden:

Jeg har av og til hodepine i forbindelse med halsbetennelse. Da funker ikke kombinasjonen paracet og ibux. Noen som vet hva som funker?

annex sa for siden:

Har slitt med kramper i legger og under føttene i det siste, og våkner av det om natta, og sliter med at jeg våkner for tidlig pga krampene.
Tar magnesium, men har spist litt lite variert i det siste, spesielt for lite grønnsaker.
Noen som har noen tips?

kamp sa for siden:

Hvor mye magnesium tar du?

Og hvilken type? Magnesiumoksid er temmelig bortkastet på meg, citrat derimot funker bra.

Yrla sa for siden:

For lite kalsium, for lavt saltinnhold, redusert magnesium og/ eller kalium og uttørking er aktuelle årsaker her. Vitaminmangel er også nevnt, spesielt vitamin E og B. www.lommelegen.no/legesvar/kramper-i-bena

annex sa for siden:

Noen ganger tar jeg magnesium-pillen fra ketolyseluren, den er 200 mg,
og veksler med Magnesium Caps fra NOW Food (kjøpt på iherb), 400mg.

Har tatt to-tre ganger om dagen nå i det siste.

kamp sa for siden:

Prøv magnesium citrat eller sulfat i stede for oksid.

Jeg bruker 900mg mag citrat

Kanutten sa for siden:

Jeg bruker bio-magnesium kjøpt på helsekost. Den er veldig effektiv. Fjerner ubehag ved ca 300 mg. Vanligvis tar jeg 600-900 mg. Tar jeg mer enn 300mg får jeg diare....

Sivensvans sa for siden:

Prøvd Eurax?

Kanutten sa for siden:

Mos en rødkløver og stryk den over stikket. Funker som fy! Har prøvd det selv.

Carisma sa for siden:

Hvilke mangler (utover magnesium) kan gi prikkinger og kribling i hodebunnen?

smgj sa for siden:

Aloe Vera. Kjempefin på nesten-alle-hudirritasjoner/-forbrenninger/-bitt. Den du får på REMA (tube) er faktisk helt suveren.

mereo sa for siden:

Jeg kan like greit helle på vann. Eurax har aldri hatt noen effekt på meg.

mereo sa for siden:

Hevelsen på den ene har gått veldig ned.
Men jeg har en svæææær runding på overarmen , så jeg får prøve med det.

mereo sa for siden:

Gjør det?

Kanutten sa for siden:

Minstepoden får alltid så store hevelser etter myggstikk. Jeg ble anbefalt rødkløver av apoteket. Yoghurt er effektiv på brennelse og brennmaneter. Minsten igjen svømte rett på en brennmanet og hylte som bare det. Det var søndag og apoteket var stengt. Ringte da giftsentralen og de anbefalte yoghurt.

Ziltoidia sa for siden:

Hva kan jeg gjøre med tjukkmjølk? :P

Cyan sa for siden:

Etter lang tids pause med Purely greens fra Supernature har jeg begynt å ta det igjen. Denne gangen har jeg kjøpt Purely greens max, siden de hadde tilbud på det, men jeg syns altså det smaker noe så inni hel... fælt. Klarer ikke drikke det utblandet i kun vann lengre, men må ta det med sukkerfri saft. Så jeg lurer på om det bare er meg som har blitt pysete på smak siden sist eller om det er slik at maxen faktisk smaker verre enn den vanlige.

vaskeklut sa for siden:

lage vafler :D

Lillemy71 sa for siden:

Vanlig husholdningseddik. Ta eddiken på en bomullsdott og la denne ligge på myggstikket noen minutter. Syren nøytraliserer "giften" og dermed kløen, hevelsen går også raskere ned. Er det eneste som fungerer på meg, for nesten alt annet er bare kløelindrende og i det kremen (som aloe vera) er borte klør det like j*vli igjen. Eddik er også lett tilgjengelig når man f.eks er i syden. Fungerer også bra på vepsestikk.

TrillTrall sa for siden:

Hva med merker etter sandloppe-bitt? Lille Gubben ser ut som han har meslinger nedover beina... Det er ikke meslinger altså, men han ser ikke ut etter et bad i et vann vi i ettertid fikk vite inneholder sandlopper. Noen av oss andre fikk noen små bitt, han har beina og delvis overkroppen, fulle av ildrøde, ganske store bitt. De har vart en uke nå - noe vi kan ha på så han ikke ser fullt så sykelig ut? :D;)

Carisma sa for siden:

Høres mer ut som Ikter, eller svømmekløe?

TrillTrall sa for siden:

Det tror jeg sannelig du har rett i. Fant et bilde som lignet veldig-veldig-veldig på sånn som hans bein ser ut akkurat nå. Og det stemmer også godt med beskrivelsen av hvordan det arter seg. Ungene klødde også litt, men guttungen får veldig sjelden bitt av noe slag og jentungen (som egentlig er insekts-magnet!) tok en dusj med en gang vi kom hjem så hun fikk nok bort det meste og reagerer ikke så voldsomt som Lille Gubben. Da er det helt ufarlig det går over snart tydeligvis. Takk for oppklaring, Carisma! :)

Carisma sa for siden:

Ja, men det er et helvete mens det står på! :)

TrillTrall sa for siden:

Synd for ham. ;) Jeg badet også, men ikke så lenge og jeg fikk ikke ett merke etterpå. :D Han sier det klør, men har stålkontroll på ikke å klø seg, jeg hadde antagelig klødd hele kroppen til blods...

Det går over. ;) Ikter, som er parasitter, overlever ikke i menneskeverter, men bommer på veien til en fugl. De dør rett innunder huden, og det er dét som gjør at man klør. Fikk massssssevis av det på Sognsvann i forfjor. Det avhenger visst bl.a. av om det er mye ferskvannssnegle (som fungerer som mellomvert) å gjøre.

TrillTrall sa for siden:

Han ser helt jævlig ut nedover beina... Om vi skulle flydd til Kreta i dag hadde han ikke kunnet stilt i shorts på flyet - da hadde han blitt nektet å stige ombord vil jeg tro! :D

Ja, jeg vet ... Jeg og kjæresten så ut som om vi hadde meslinger og skabb på en gang. :D

Anne sa for siden:

spiselandslaget.com/2014/06/03/auberginform-med-parmesan-og-mozarella/

Takk for at du minte meg på denne retten, Spinnerette.
Jeg lagde en stor form i går, nok til to middager :) Jeg byttet bare ut Parmesanosten med Manchego iom jeg ikke tåler kumelkeprodukter og brukte Bøffel Mozarella. Kjempgodt. I går grillet vi en lammebit ved siden av og i dag litt kyllingfilet.

• må huske å lage denne omikke så lenge igjen* :)

Lagde i går jeg og, Anne! :D Jeg hadde pesto i, istedet for basilikumblader, for å prøve å etterligne det jeg fikk på restaurant. Kjæresten skrøt fælt, sa det var det beste jeg noensinne har servert (og vi har vært sammen i over to år, og jeg lager middag til oss hver dag..!), så skal ikke kimse av denne retten!

Anne sa for siden:

Så herlig, Spinnerette:).

Alltid moro å finne nye retter som går "rett hjem".
Og den er like god dagen etter om vi velger å lage dobbel porsjon, som jeg gjorde.

Jeg hadde i basilikumblader, for jeg hadde for lite til å lage pesto...Glemte å kjøpe ny Basilikumplante. Jeg lager Pesto selv, for jeg må bytte ut Parmesanen med Manchego til meg. Så jeg tar som regel av litt pesto til meg før jeg har osten i. Det er jo best med Parmesan, så andre får det, men i en sånn rett måtte alt være med Manchego.

mereo sa for siden:

Noen som har prøvd å handle på vitacost.com? Ca samme som iherb.

Rin sa for siden:

Jepp. Helt ok, noe dyrere frakt, men også litt annet vareutvalg.

Fancy sa for siden:

Tulip sine spareribs... Det står det er 5.5kh pr 100gr... er dette regnet med marianden? For den følger jo med.. vi har ikke tenkt og bruke den.

mereo sa for siden:

Takk for svar, de var utsolgt på iherb for noe så da får jeg kanskje prøve :)

Lillemy71 sa for siden:

Spørs om det ikke er medregnet marinaden ja er ofte mye sukker i den. Er jo bare å sjekke spareribsen, er det ikke noe på den er det jo bare kjøtt, fett og ben og ikke noe kh.

mereo sa for siden:

Noen som har tips til en helge(tor-søn feks) tur med litt luksus? Som ikke er London?
Har nemligen lyst til å overaske samboeren med en tur.

Bønna200 sa for siden:

:ja: Og Praha. :love:

Veldig fint i Krakow på sommeren!

mereo sa for siden:

Tusen takk for fine tips :)
Har vært i Krakow en gang tidligere (for sånn 12 år siden).
Får se hva jeg ender opp med :)

mereo sa for siden:

Nå har ikke samboeren min vært lengre enn Bodø, så det kunne jo sikkert vært en idè :)

Carisma sa for siden:

Amsterdam, berlin, Barcelona.... Tromsø, Lofoten, Århus, Gøteborg. Endel venninner skryter av sopot, 5-stjerners spa veldig billig!

Furine sa for siden:

Longyearbyen (og Svalbard generelt)! :D Veit ikkje om det er direkte luksusaktig, men søren kor flott det er der oppe!

smgj sa for siden:

Villnius og dette hotellet: www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g274951-d284909-Reviews-Dvaras_Hotel-Vilnius_Vilnius_County.html. Ikke i gamlebyen, men ca 5-10 min unna. Lite og romantisk for to. Rett ved bysentrum, elva og katedralen. Også nært hop-on-hop-off-bussene. Man kan også ta en busstur til Trakai - en gjenreist middelalderborg i en innsjø..

www.google.com/search?q=trakai&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=66rPU7PiEofmywO_jYGACw&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1920&bih=870

Supera sa for siden:

Er det noen vortetyper som har en hvit rund kjerne eller var det noe annet jeg pelte ut av huden? Vorta var/er på håndbaken og har vært hudfarget, glatt og svakt utstikkende. Skulle skrelle av det øverste hudlaget, men i dag kom det med litt mer gitt. Nå er det bare et lite krater der... Og det blødde en del. Håper ikke at jeg plutselig nå får vorter over hele hendene. I så fall har jeg hatt den vorten så lenge at kroppen må snart klare å lage antistoffer mot den, synes jeg.

Cyan sa for siden:

Er det et problem å ha full mens ved gynekologisk undersøkels? Fant nettopp ut at timen faller rett i uka mi (sannsynligvis, den syklusen min får jo litt hikke innimellom).

j88 sa for siden:

Jeg har hatt det, og det var ikke noe problem. Ringte dagen før å skulle avbestille timen pga det, men da fikk jeg beskjed av gynokologen at det absolutt ikke gjorde noe, mensen er jo noe man ikke kan styre selv, og som oftest så har man jo venta lenge på gynokolog time

streber sa for siden:

har avbestilt gynekologisk undersøkelse flere ganger pga mensen ( min hopper litt frem og tilbake, vanskelig å beregne timen etter den), har aldri fått beskjed om at det går bra å ha den ved en slik undersøkelse. Spørs om det er opp til hver enkelt lege/legekontor?

Cyan sa for siden:

Ah, flott :) Har jo ventet et halvt år på denne timen, så vil jo helst ikke utsette :rolleyes:

j88 sa for siden:

Men jeg ville kanskje tatt en telefon å hørt, siden det virker som andre har fått en annen beskjed en meg, så kan hende det er ulike oppfattninger om det.

Cyan sa for siden:

oook ... Da får jeg kanskje ringte dem og forhøre meg. Kommer kanskje an på hva man skal? Jeg skal utredes for pcos. Har ventet lenge på timen, så kjipt om jeg må vente enda et halvt år liksom :o

Bønna200 sa for siden:

Har en venninne som jobber på gynekologen her og hun sier det er velsdig vanlig at de kommer med full mens. Ikke noe problem. :)

Cyan sa for siden:

Aha, godt å høre :) Jeg ringer likevel for sikkerhets skyld og hører.

vaskeklut sa for siden:

Mener å huske at dersom celleprøve skal tas (nå vet ikke jeg om du skal det, det har ikke vi andre noe med, men sier det likevel) så skal man ikke ha blødning. Ellers er det visst ingenting i veien for mens så vidt jeg vet.

Cyan sa for siden:

Søren og, hadde tenkt å be dem ta det i samme slengen siden det begynner å bli 4 år siden sist ...

Kanutten sa for siden:

Jeg har vært noen dager sammen med mamma i hennes barndomshjem. Det er et gammelt hus; 150-200 år. Laftet og bare nydelig. Det er seff ikke innlagt vann så vi har hele tiden drukket flaskevann siden brønnene er omtrent tomme grunnet varmen. Kom hjem på onsdag. Ble syk onsdags kveld. Lå i hele går og holder fremdeles senga grunnet svimmelhet, kvalme, feberfølelse, vondt i magen og diare. Har funnet ut i ettertid at vi hadde drukket opp alt flaskevannet og at noen har fylt opp flaskene/dunkene med det lille vannet som var igjen i brønnen. Dette vannet ble seff ikke kokt og jeg drakk litervis av dette brakkvannet hver dag. Hvor lenge kan jeg være syk før jeg bør kontakt lege og hvor lenge pleier slik gugge sitte i kroppen? Jeg prøver å få i meg mat med gode baselusker og drikker det jeg klarer. Har gått ned 3.7 kg siden onsdag, nedgang er nedgang, men ville gjerne vært denne måten foruten. Bør jeg kontakte lege hvis det er like ille på mandag??

vaskeklut sa for siden:

Det kan du få gjort hos fastlegen :ja:

Kanutten sa for siden:

Gyndama tok celleprøver fra meg selv om jeg hadde mens.

Cyan sa for siden:

Ja, det er jo sant. Tenkte ikke så langt :)

Pearl sa for siden:

Men jeg skjønner absolutt ønsket om å få tatt det i samme slengen. Ikke det festligste akkurat å dele ut på flere legebesøk.

TrillTrall sa for siden:

Av erfaring vet vi at det er omtrent nytteløst å kjøre på lykke og fromme i Norge på denne tiden og finne overnatting noe sted, men er det like ille i Sverige? Vi fikk plutselig en liten uke med fritid og siden "noen" hele tiden skulle vente og se an værmeldingen ble det for sent med hopp-på-tur til sydligere strøk. :mad:

Så nå prøver vi å finne på noe annet. :)

nellie sa for siden:

I Norge er det vel blitt endel åpninger etter terrortrusselen.

Carisma sa for siden:

Er det? Syns det står plakater med rom og overnatting over alt jeg. Vi er på bilferie nå og har sett masse.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.