< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Gracella sa for siden:

Ser at det er flere som er usikker på hvordan reglene går, her er noe jeg har sakset fra nettet:

The correct rhyme is "beer after wine, and you'll feel fine."

The more common rhyme is the "beer before liquor, never been sicker; liquor before beer you're in the clear". :D

THE GERMANS also disagree: 'Bier auf Wein das lass sein; Wein auf Bier das rat' ich Dir' (roughly translated: 'Don't touch beer after wine; but wine after beer is fine').

Drink beer first and you are used to drinking large volumes at a time, then glug the wine like it was beer (alcohol having impaired your judgement) and you will be the worse for wear the next morning. Sip wine and then drink beer and you will tend to drink it slower, hence less drunk and less hungover
(Denne hørtes jo ut som en rimelig forklaring)

"Beer on cider makes a good rider, cider on beer makes you feel queer"

The saying is from a long time ago.. Poor people drank beer, wine was for the rich. So: wine after beer is an upgrade in wealth, the other way around means your life just became total crap ;)

Og en liten kuriositet:
Indeed one of the most recent studies, conducted at the University of Manchester, found that drinking straight vodka actually led to slower rates of alcohol absorption and lower peak blood alcohol levels than drinking the same quantity of vodka but in a diluted form.
www.cherwell.org/blogs/chasing-the-dragon/2010/02/25/beer-before-wine-a-scientificallysound-rhyme

Mye artig hvis man googler denne reglen, altså! :D

Carisma sa for siden:

Hva skjer med bloggen til LenaBeatrice?

Photobscura sa for siden:

Takk! Fant ut av det selv med et googlesøk. :) Jeg var ute i går, og skulle teste det, men tror du jeg huska det? :p Så da gjenstår det enda å se om det faktisk fungerer på meg.

Carisma sa for siden:

Jeg tenkte meg ikke om og hengte ut klesvask i dag før vi reiste bort. Den hang ute et par timer på ettermiddagen. Har jeg blitt nabolagets store snakkis nå? Kom på det på vei hjem, og så at ingen andre gjorde slikt i dag. :flau:

nellie sa for siden:

Jeg har aldri hørt en eneste person være så opptatt av hva som tar seg ut og hva som ikke tar seg ut, som det du uttrykker at du er, her inne. Så antakeligvis har kanskje noen sure gamle kjerringer tenkt: "ungdommen nå til dags", men ellers så har hverdagen/helgedagen deres gått som den ellers hadde gått.

Carisma sa for siden:

Og jeg syns mange viser både lite forståelse for og forakt for tradisjoner. :rolleyes: jeg er oppvokst på en plass hvor sånt snakkes om (og huskes i årevis; det året hun hengte ut klestørk på pins-dagen!) og oppdratt til å vise respekt for høytider og helligdager. Dessuten bor vi i et område med endel eldre mennesker, så å anta at noen har sett det og mislikt det er ikke far fetched.
Men la meg omformulere da: henger dere ut klestørk på disse helligdager, eller har dere sett noen som har gjort det?

nellie sa for siden:

Jeg gjør ingenting på helgedager. Bortsett fra å jobbe. Men min gamie tante hang ut klærne på snora ista. For en respektløs kjerring!

Cyan sa for siden:

Det er vel uansett ikke så mye å gjøre med det nå, så hvorfor bruke energi på å bekymre seg for en slik filleting (noe jeg tror de fleste er enige om at det er, både tradisjonsbundne gamle damer og sånn hedninger som meg)? Du kan alltids sende et beklagelsesbrev til nabolaget, men jeg tror du vil bli en større snakkis om du gjør det enn at du hadde en klesvask hengende ute på helligdagen ;)

Angående helligdagsfreden, jeg gjør både husarbeid og vasker klær og andre stille aktiviteter, men hadde jeg hatt en hage hadde jeg ikke klippet gresset på helligdager. Samt hamring og oppusning (utenom stille aktivitet som maling) droppes også på helligdager.

Supera sa for siden:

Det er forskjellig fra bygd til bygd hva som godtas. Jeg vokste opp i en bygd 30 km fra den bygda jeg bor i nå, og i følge moren min (som ikke er herfra) er det som natt og dag. I den bygda vi bodde i da jeg var liten var det uhørt å vaske klær på en søndag. Altså som der du bor nå, Carisma. Men her er det lov. Bare 30 km unna den gamle bygda. Begge bygdene er like religiøse. Men jeg tror forskjellen kommer av at her er det mange flere bønder som gjør at folk er litt mer praktisk innstilt enn den andre bygda.

Jeg reagerer ikke så mye på lyd, men jeg reagerer mer på at noen bønder kan finne på å spre møkk en lørdags ettermiddag med strålende sol bare fordi det er meldt regn tidlig søndag morgen. Fysj! Da får de heller kjøre dritt søndag morgen altså. Ikke lørdag ettermiddag når folk vil sitte ute og kose seg! Og kanskje også grille...

Carisma sa for siden:

Om de har dyr er de opptatt med disse søndag morgen, og har ikke tid til å kjøre da. Forøvrig syns jeg det er mer naturlig å kjøre det en lørdag siden det er arbeidsdag og søndagen er helligdag.

Supera sa for siden:

Hvis de ikke har tid søndag morgen, så får de vente til neste gang det er meldt regn. Det er sannsynligvis ikke lenge til neste gang likevel... Det er nok regn her... Ikke spre møkk når det er strålende fint vær en lørdags ettermiddag. Jeg blir så irritert hver gang det skjer. Det har nemlig skjedd flere ganger. Men jeg vet ikke hvem av bøndene rundt her som gjorde det. Det er ikke så ofte vi har strålende fint vær her og når en sånn dag faller på en lørdag bør de i alle fall ta hensyn til folk.

Carisma sa for siden:

Dessverre så venter ikke åkeren med å vokse til neste gang det passer naboene... og å gjødsle på rett tidspunkt kan utgjøre mange tusen kroner i inntekt akkurat det åkerstykket gir. Alternativet er kunstgjødsel, og for forbrukeren og naturen er det jo også mye bedre at det brukes naturlige alternativer.
Jeg forstår hvorfor bønder føler seg mobbet, og om man har problemer med slikt bør man vurdere om man kan bo i et landbruksområde, eller heller bør flytte til plasser uten landbruk.

Carisma sa for siden:

Forresten er det en annen side av saken også, særlig på våren. Da må møkka ut fordi kjelleren er full. Tror dere heller velger et par timer med møkklukt enn ukesvis med møkk som renner fritt i nabolaget fordi dørene ryker :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Jeg skjønner og er enig med Carisma. Bonden trenger gjøre sitt. Vi stenger jo ikke sykehjem bare fordi det er helligdag? Men det at endel vanlige daglige sysler bør stå på pause en helligdag er jeg fullstendig enig i. Da jeg var lita fikk vi ikke lov å sy eller klippe tøy på søndager.

Supera sa for siden:

Og rett tidspunkt er søndag morgen. Hvis de ikke gidder det, så er det deres tap. De kan stå opp ekstra tidlig fordi det er meldt masse regn på søndag i stedet for å spre møkk på lørdag ettermiddag og gjøre at alle i ca 1 km radius må lukke alle vinduer og dører og ikke kan oppholde seg utendørs i det fine været og i alle fall ikke spise utendørs i det fine været. På en lørdag!

Jeg klager ikke over møkklukt. Det er en del av det å bo på landet. Jeg klager over unødvendig møkklukt fordi bonden ikke tar hensyn nok til å vente til søndag morgen rett før det er meldt masse regn og ikke lørdag ettermiddag når det er en hel ettermiddag og kveld med strålende vær og man gjerne vil være ute.

Kanutten sa for siden:

Bror min var bonde. Det var 24/365 for ham. Han hadde ikke råd eller kapasitet på å tenke på hva sol- og grillystne folk ønsket. Ta deg en uke på en gård... som ansvarlig for både drift og økonomi!

Kanutten sa for siden:

Dessuten er folk som MÅ røyke utenfor inngangen uansett hva er mye mer egoistisk. Håper regjeringens tanker om at ikkerøykere skal få en ekstra ferieuke blir gjennomført. Røyklukt er det værste som finnes, i sær sur gammal røyklukt etter en kopp kaffe... pføy!

Carisma sa for siden:

Ikke nabolaget, men bygdas snakkis faktisk... :rolleyes: det ble diskutert heftig ang plenklipping i dag på Facebook, og da ble det nevnt at noen til og med hadde hengt ut klesvask i går. De bor to mil unna, men kjenner naboene. Man blir hvertfall mint på at det som sies om bygde her stemmer; om man lurer på hva man driver med kan man bare spørre naboen for de vet det bedre enn en sjøl!... :cool:

Dette er faktisk bare for dumt og egoistisk til å engang kommentere. :cool:

Supera sa for siden:

Vel, loven støtter min dumme og egoistiske mening:

Her har vi bare dyr, så jordene blir ikke pløyet. Så møkka ligger oppå jordene. Hvis de da sprer møkka lørdag ettermiddag og det ikke kommer regn før søndag morgen (som meldt), så er det ikke alltid møkka er nede i jorda innen 18 timer heller.

Carisma sa for siden:

Så hvis ikke regnet kommer som spådd så arresterer dere bonden da?.... :cool:

Supera sa for siden:

Ikke vær tåpelig. Jeg snakket om at regnet kom som meldt.

Ninasju sa for siden:

Det lurer jeg også på?

vaskeklut sa for siden:

det som skjer er at den er nede. hun eller webhotellet har klussa med noe i "kulissene". eller så har hun glemt å betale for domenet sitt.

Carisma sa for siden:

Ja, det er jo ganske innlysende. Men lurte på om noen vet om den er lagt ned, eller hacket, eller om det er noe på gang med henne? Hun er jo her inne i ny og ne, så kanskje hun kommer med info.

vaskeklut sa for siden:

om du lurer på det så spør om det da :) send henne en msg.

Carisma sa for siden:

Er det vanskeligere å bli brun når man kutter ned på fettet?
Jeg har aldri hatt lett for å bli brun, men de siste årene har jeg plutselig fått raskere og penere farge enn noengang før. Jeg har trodd det har vært fordi vi har vært i syden med jevne mellomrom. men i år blir jeg ikke brun! Jeg har fått en svak skygge av noe mer...grålig :rolleyes:
Ved nærmere ettertanke har de årene jeg ble lett brun sammenfalt med at jeg har levd LCHF. Kan det stemme, eller er det tilfeldig?

smgj sa for siden:

Jeg tror det stemmer. Jeg opplevde det samme. Og.... Huden danner d-vitamin av en av folat + "solbestrålt kolesterol" mener jeg å huske... Ergo trenger man frie fettsyrer (og nok folat) i blodet (som ikke må prioriteres andre steder) & sol for å få farge?

Ser at det også finnes noen undersøkelser som går på at fettceller kan bidra med melaninproduksjon selv...? Me alt blir jo spekulasjoner ut over det faktum at (nok) fett trengs for farge og d-vitaminproduksjon.

Carisma sa for siden:

Ah, jeg har folatmangel også :ja:

TrillTrall sa for siden:

Vi har vært på hytta, men hadde jeg vært hjemme, hadde vasket tøy og hadde hatt klessnor ute så hadde jeg hengt ut vasken med den klestørken som var deler av denne pinsa ja!

Jeg må innrømme at jeg tenkte på deg da jeg tok et bilde av salongbordet på lørdagskvelden før vi gikk til sengs - vi var to voksne og bordet fløt over av rot. :) Vi gikk og la oss med lett hjerte, vi rydder jo før vi drar hjem igjen så det er pent og ryddig til vi kommer neste gang.

TrillTrall sa for siden:

Du verden. Jeg trodde faktisk ikke det var mulig å ha en slik holdning overfor bønder som det du har i denne tråden. Dersom det er hønse- eller grisegjødsel det er snakk om skjønner jeg at det lukter vondt, men jeg har problemer med å tro at bøndene gjødsler åkrene sine hver eneste finværslørdag hele sommeren.

Carisma sa for siden:

Finnes det noen oversikt over hvilke HM butikker som fører HM+?

vaskeklut sa for siden:

Vi kan kanskje stoppe denne bønder- og helligdager-diskusjonen nå? Siden dette ikke er en diskusjonstråd.

Vibeke-67 sa for siden:

Mener du vi heller skal starte en egen tråd med den type viktige og meningsfulle diskusjoner for lavkarbofolk som ønsker å lette sin smerte fra sitt hjerte?
Ett sted må man jo gå lufte sine virkelig alvorlige og viktige bekymringer som tynger livet!

(Har i grunnen ikke opplevd maken til overfladiske diskusjoner som i deler av denne tråden, meget ego og navlebeskuende enkelte er, nesten fascinerende at det går an ;) men tror nesten det meste er kødd, eller en form for trolling)

Carisma sa for siden:

Kan man kjøpe gavekort på EN teaterbillett i 40-årsgave, eller bør det være minst to?

smgj sa for siden:

Om mottaker er i parforhold eller av den typen som aldri går noe sted alene, så synes jeg det bør være to... (Ellers gir du bort en skjult utgift?) Er vedkommende enslig og av typen som ikke har noe imot å gå alene så er det ok?

smgj sa for siden:

Du kan bruke www.hm.com/no/store-locator og filtrere på dame og under der +size.

Carisma sa for siden:

Ja. Greia er at jeg ikke kjenner jubilanten så godt (Hun er kona til en god venn av meg, men vi har hatt veldig sporadisk kontakt de sister årene) De har barn og full timeplan, så jeg tenkte kanskje det kunne være en liten push til å komme seg ut og gjøre noe annet. Og de er en veninnegjeng som gjør ting innimellom, så hun kunne brukt det på slit å sluppet å betale selv. Forøvrig ikke redd for å gå på ting alene heller. Men jeg tror det blir vinsmaking i stedet.

Fikk det ikke til å fungere. Men det var på ipad, mulig det går på PC.

nellie sa for siden:

Kjøpe en liten gave til en mamma i barnehagen, som har tryna ned fra garasjetaket og fått et brudd i ryggen? Er det teit.? Hun er moren til en av bestevenninnene til min lille.
Kjøpte en liten ting til henne på butikken ista, men så begynte jeg å tvile. :o

langaard sa for siden:

Synes ikke det er teit, nei :)

Vibeke-67 sa for siden:

Nei, det er jo bare veldig hyggelig, det!

Cyan sa for siden:

Selvsagt ikke. Det er aldri teit å vise omtanke for andre :) Snu om på det, hvis det hadde vært deg som var skadd og fikk en liten gave av henne, hadde du tenkt at hun var teit eller syntes det var hyggelig gjort? ;)

Bønna200 sa for siden:

Bare koselig det, vel. :)

nellie sa for siden:

Jeg hadde blitt veldig glad for omtanke ihvertfall. Gir det til henne da.

Dagens andre: er det greit med fuchsiafarget kjole i bryllup?

vaskeklut sa for siden:

Ja, det er det!

nellie sa for siden:

Blir ikke litt sånn "Hællæææææææ! Se på meg!" liksom?:p

TrillTrall sa for siden:

Med mindre den er så kort at trusekanten synes og så utringet at puppene truer med å falle ut så ser jeg ikke problemet. :)

nellie sa for siden:

Neeeei, den er lang. Ingen utrigning.

TrillTrall sa for siden:

Null problem. :) Fuksia betyr vel at den er ganske rosa? For om en kvinne stiller i rød kjole i et bryllup betydde det før i tiden at hun hadde vært i seng med brudgommen. ;)

vaskeklut sa for siden:

Ikkeno problem når den er lang, nellie! Men nå kommer vel bryllupskomitéen her inne og refser meg og sier du må kjøpe ny fordi det ikke er tradisjonelt nok.

TrillTrall sa for siden:

Du blir helt sikkert nydelig! :)

Marella77 sa for siden:

Noen som har tatovert Øyenbryn? Tenker å gjøre det...

Carisma sa for siden:

Noen som har forsøkt eller praktiserer oil pulling/oljetrekking?

mereo sa for siden:

Har ei venninne som har gjort det :)

Har aldri prøvd det selv, eller hatt behovet for det, men kjenner til ei som endelig fikk knekt en soppinfeksjon i munnen med å skylle daglig med sesamolje i en tid. Det er visstnok særs desinfiserende, samtidig som det åpner opp cellemembraner og tar med seg bakterier som følger med oljen man spytter ut, om jeg husker riktig.

smgj sa for siden:

Og jeg må bare få lov til å si at det er et veldig fåtall som kler det/hvor det blir pent... Synes jeg da.

annex sa for siden:

Noen råd for et (antatt) halebein som en uke etter fall verker som bare f ?
Har ringt legevakta, og de sa på telefon at smertene gjerne tiltar etter en ukes tid.
Men kan jeg ha skadet noe annet i hofte / bekkenpartiet, hele rumpa verker.
I dag kom jeg knapt opp av senga.
Spurte i tlf til legevakta om det burde tas et røntgen, men fikk til svar at undersøkelsen de gjør, er å stikke en finger inn i anus og kjenne om halebeinet sitter løst, og at de ikke kom til å gjøre noe med det uansett.

Carisma sa for siden:

Enig

Furine sa for siden:

Har nokon handla på Zalando og returnert vara? Kor lang tid tok det før den kom fram til dei? Eg måtte returnere to par sko eg kjøpte, og det er nesten ei veke sidan no, framleis status "retur ennå ikke mottatt".

Lemen sa for siden:

Ikke prøvd på Zalando, men på Ellos så går det gjerne 1,5 til 2 uker før jeg får bekreftelse på e-post at de har mottatt returen.

Furine sa for siden:

OK, takk! Kan vere det er noko av det same her då.

Bønna200 sa for siden:

Jeg har sett noen som har gjort det og det var ikke pent. :nei:

langaard sa for siden:

Signerer :eek:

Kitt sa for siden:

Ettersom det alt har gått en uke, må du gå gjennom fastlegen for å evnt få røntgen.
Sannsynligvis har du "bare" slått deg, men det gjør minst like vondt som å brekke noe og kan ta måneder før det blir bra. Jeg falt ned en trapp og slet med smerter etter mer enn 3 måneder uten at noe som helst var brukket! :p

God bedring! 400 mg Ibux + 500mg paracet 3 ganger pr dag er lurt de første ukene, om du tåler det! :)

Cyan sa for siden:

Tatoverte øyenbryn ser jo veldig unaturlig ut uansett, og jeg har sett både heldige og mindre heldige resultat. Jeg personlig ser ikke helt poenget i å gjøre det dersom man har naturlige øyenbryn. Om de er litt tynne kan det kanskje heller være bedre å farge dem i en mørkere farge og sånn få en illusjon om tettere vekst. Dersom man ikke har øyenbryn, f.eks. Grunnet sykdom, er det jo forståelig at man ønsker å tatovere.

Marella77 sa for siden:

Ang. Øyenbryn.. Takk for svar. Jeg har også sett uheldige resultater, men sjekk her;

www.makeupdesign.net/Bryn.html

... mange fine bryn!

Hva syns dere nå?

Jeg er så lei av å sminke de på! Har nesten ikke hår på brynene, så det hjelper ikke å farge... Må sminke på hver dag! Føler meg ikke bra uten!

kristih sa for siden:

Les i denne bloggen om permanent makeup og tatoverte bryn. En skikkelig proff jente som hjelper sånne som har fått tatovert en katastrofe over öynene..
sols.blogg.no/

TrillTrall sa for siden:

Jeg synes de fleste så rare og unaturlige ut...

annex sa for siden:

Takk Kitt

smgj sa for siden:

Jeg også ... Er antakelig gammeldags. ;)

Marella77 sa for siden:

Vi har i 3 dager nå finner sorte larver i døråpningen. Størrelsen er ca 1-1,5 cm. De er i mellom dørkarmen og døren ute. Er også grå jord der. Vi fjerner de, vasker, og dagen etterpå er de der igjen! Noen som har sett dette før?

nellie sa for siden:

Me 3. Og jeg er ganske ung og sprek.

Tja, jeg vet ikke, jeg. Synes ikke de var så aller verst, men det ser jo litt rart ut når det er helt nytatovert, rødt, blankt og litt hovent. Men jeg har selv sett noen som har tatovert inn "hår" fordi brynene er glisne, som hun damen i lenken til Marielle gjør, og når det har grodd og mattet ned, er det vanskelig å se at det er fake, med mindre man går tett innpå. Jeg så det ikke selv, før vedkommende fortalte det. Det er nok noe annet enn når man må lage mye av, eller hele brynet på nytt, og det ser definitivt ikke verre ut enn påsminka bryn.
Tanta mi har ikke øyebryn i det hele tatt (alopecia), og tatoverer på sine. Hun går til en særdeles velrennomert make up-tatovør, reiser flere mil hver gang det må fylles på, og selv om man ser at de ikke er ekte når man står ansikt til ansikt, så ser det bedre ut enn å ikke ha bryn i det hele tatt.
Dessuten tatoverer man make up i hudens ytterste lag, så det vil forsvinne etter en tid.

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for er flott svar!! Du er så snill Photo som tar deg tid til å svare alle!!! Ha en fin dag!!! :)

smgj sa for siden:

Høres ut som en eggsekk har klekket der... ? Prøv med insektsspray etter vask og se om det blir bedre da?

Bare hyggelig. :)

Marella77 sa for siden:

Om de klekker egg hver dag, så er vel larvene små? De er 1-1,5 cm... Vasker hver gang...

Mystisk...

sonim sa for siden:

Antakelig fluelarver. De vil bli mer brune og harde etterhvert. Antakelig har dere da også flere av disse under mæbler eller stålamper etc hvor det er generelt varmere enn normalt i huset. Bør være en smal sak å få sjekket.

Sokkelen på stålamper er et yndet klekkested for slike husfluer hvis det er slike da.

Hus med mye fluer har gjerne dette problemet.

Kanutten sa for siden:

Jeg jobber 90% stilling og skal i utgangspunktet ha fri en dag annenhver uke. Jobbmengden på jobb har økt betraktelig så det er ikke bare bare å få tatt ut dagene. Jeg har vært veldig fleksibel overfor arbeidsgiver og ikke hatt noe fast opplegg. Nå har jeg to dager jeg må ta ut, men det er ikke rom for det! Jeg sa da til arbeidsgiver at jeg gjerne vil ha en forutsigbar plan om når jeg kan ta fri, men ble bare møtt med:"Hvis du skal være vanskelig blir vi også det". Så derfor: har jeg krav på og ev hvor lang tid i forveien har jeg krav på å vite når jeg skal jobbe/ta ut fridager?

Marella77 sa for siden:

De er ute, ikke inn i huset. I dørsprekken. Heldigvis :)

Kitt sa for siden:

Jobber man turnus i helsevesenet, skal den foreligge minst 6 uker før den begynner og være godkjent av tillitsvalgt! :)
Syns ikke det er for mye for langt å bli enige om at du har fri feks mandag annen hver uke.
Eller du kan be om å få utbetalt de dagene du ikke rekker å ta fri i løpet av en måned feks. Da får nok pipen en annen lyd, tenker jeg.
Uansett kan de ikke forlange at du jobber 100% uten fri eller kompensajson når du faktisk bare er ansatt i en 90% stilling!

Lemen sa for siden:

Vet ikke hva du har krav på Kanutten, men det må da være en fordel for arbeidsgiveren din også at du har en fast fridag. Da blir det jo lettere for de å fordele arbeidsmengden ut fra hvor mange som er på jobb, samtidig som du kan plassere møter, legetimer etc på fridagene dine, og arb.gj. slipper at du gjør det i arbeidstiden din.

Kanskje du selv kan komme med et forslag på hvilken dag du ønsker å ha fri på, og at det starter om x antall uker slik at arb.gj får litt tid på å tilpasse seg.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å huske fra år til år, og det er dessuten første gang jeg har levert selvangivelsen elektronisk, og jeg har de siste årene fått utbetalt skatt tilgode i september/oktober (søker om tillegg), så nå ble jeg bare usikker ... At jeg har fått skatteoppgjøret mitt nå, betyr det da at det blir utbetalt i juni denne gangen?

Cyan sa for siden:

Ja.

:eek: Hurra! Sommeren er redda!

Marella77 sa for siden:

Når "skal" en 6 åring og en 8 åring sovne? Ca?

sonim sa for siden:

Hmm, hørtes ikke dette veldig subjektivt og individuelt ut? De sovner vel når de er trøtte og når de rutinemessig legges til det samme klokkeslettet over tid har jeg lest.

Hvis du mener når bør en 6-8 åring legge seg sammenliknet med andres "normer" så er vel dette individuelt også ut fra barnets behov som foreldrene kjenner barnet vet best.

Men, vil vel tro at et barn i den alderen nok trenger alt mellom 9-12 timers søvn, så da er det vel bare å regne ut fra når man står opp. Står barnet opp kl 0500 og er lys våken, så kan man jo definere natta enda og ikke tillate at man står opp før 0600 kanskje?

Litt sånn umulig å gi et klart bastant svar på et veeeldig individuelt spørsmål. :)

Marella77 sa for siden:

Jeg skjønner at det er subjektivt, men sånn ca lissom. Nå er kl 21:30 og ingen av de sover! Jeg er så sliten, og de sovner "aldri"! ;)

Butterfly83 sa for siden:

viske ut innlegget ser du endret klokkeslettet ditt :P

BenteR sa for siden:

Mine la seg i halv åtte-tiden i den alderen, men alle barn er forskjellige. Ene sønnen min sov kun fem timer i døgnet fra han var halvtannet år gammel og var propell resten av døgnet (ADHD), mens en annen sovnet halv åtte og sov til vi vekket ham klokken syv neste morgen.
Et godt tips er å begrense raske karbohydrater de siste timene før søvn.

Carisma sa for siden:

Jeg var sånn da jeg var liten. Sovnet aldri før nærmere tolv fra jeg begynte på barneskolen. :rolleyes: men lå ofte og leste da, så jeg løp ikke rundt og maste.

Prøvd lydbøker forresten? Jeg kjenner tre stk som tyde til det med barn som aldri ville roe seg, og det virket på alle.

TrillTrall sa for siden:

For lyst på rommet? Lystette (rulle)gardiner. Sover for lenge om morgenen? Vekk dem tidligere. Gjør de lite på dagtid? Aktiviser dem fysisk. Jeg husker faktisk ikke når mine var i seng på den alderen. :)

Anne sa for siden:

Av hensyn til foreldrene, som også trenger alenetid, så er 19-20 ganske greit, syns jeg.

Vet at det er veldig individuelt hvor mye søvn de trenger, men de kan med fordel komme seg til sengs, så de får en sjanse til å roe seg ned.

Hva med å hjelpe dem med å roe ned ved å lese litt for dem når de har lagt seg?

Jeg har tre barn(voksne for lengst), som hadde forskjellg søvnbehov, men de måtte i seng for at jeg skulle "overleve" . Vi leste for dem og snakket litt om hva som hadde skjedd i løpet av dagen og morgendagens planer.

Lykke til:)

Lillemy71 sa for siden:

Noen som vet om det er problematisk å bestille Green coffee extract fra Iherb? Klarer ikke å finne noen grenseverdier for innførsel til Norge.

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for svar ang. legging! Skal begynne tidligere, og dermed komme tidligere i mål ;)

Carisma sa for siden:

Det er til barnas beste også. Dårlige søvnrutiner kan gi overvekt, diabetes og en masse andre plager senere i livet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.