Jeg tror ikke at jeg har et sjalu ben i kroppen og siden jeg har kjent gubben fra jeg var 12 år stoler jeg 100 % på ham. Derfor blir jeg heller aldri mistenksom til uventede gaver, bare veldig glad.
Lykke til med bryllupet i mai, Kanutten!
Noen som vet hva som skjer når en person har vært sykemeldt i ett år og to måneder etter sykepengeperioden er over får avslag på AAP og dermed ikke lenger har økonomi til og bo for seg selv (har altså allerede i to måneder mens han ventet på å få innvilget AAP gått uten sykepenger og har brukt sparepenger og kredittkort for og klare seg) siden han kun er i stand til å jobbe jobbe max 30 %, velger og si opp stillingen for og flytte siden han ikke lenger har råd til og bo der + han hele tiden blir presset av arb.giver til og jobbe mer/ stille opp som vikar ved sykdom etc. enn det han klarer/altså 30 %.
Vil han da likevel ha normal oppsigelsetid og hvordan virker dette inn på NAV.
Avslaget skal ankes, noe legen hans også er enig i, men NAV er altså rimelig sta og sier at han har et syptom og ikke en godkjent sykdom selv om han er undersøkt og diagnotisert av flere sykehus/spesialister.
Photo: aaaner ikke hva jeg mener med mindre, for jeg har ikke funnet ut hvor mye som tilsier hva osv med de to enda... jeg har ikke forsøkt å bytte jbkm med xanthan gum etter sprettballmasse-fadesen... :o men jeg vet at man skal bruke dobbelt så mye xanthan gum som tragant, om det kan hjelpe... si fra om du finner ut?!
Tror ikke jeg kan hjelpe så mye dessverre, for jeg har nesten ikke brukt jbk, og jeg er veldig lite flink ti å måle opp ting når jeg lager mat. Det eneste jeg kan si er at jeg bruker kanskje en halv teskje eller mindre i ca. 3 dl saus, men da er det som regel ganske mye creme fraiche i den sausen, så den er ikke veldig tynn i utgangspunktet.
Noen som kan italiensk som kan hjelpe meg med å oversette dette:
"Xxxxx, trovate na tosa alta e snella, no grasa eh, che per ingrasà ghe sempre temp"
Google translate sier:
"Xxxxx, found na shearer tall and slim, no grasa huh, that ingrasà ghe always temp"
Men så regner jeg med at grasa egentlig er skrivefeil og at han mener grassa. Samme med ingrasa at det egentlig er ingrassa.
Da sitter man igjen med:
"Xxxxx, found na shearer tall and slim, no fat huh, that fattens ghe always temp"
Jeg klarer fortsatt ikke helt å få ut meningen av setningen. Kan ikke italiensk og skulle gjerne visst hva denne setningen betyr... Det var nemlig noe som en italiener jeg har et godt øye til skrev på facebook at bestemora hans sa til ham. Og jeg tror det har noe med hva slags dame han bør finne seg?
Har ikke noe svar, men han bør klage og få legen til å skrive riktig diagnose. Ofte skriver de feil.. arbeidsevnen hans må være minst 50% nedsatt, hvis NAV mener annet så kan han søke om dagpenger. I mellomtiden er det sosialhjelp...
Han har vært 100 % sykemeldt i mesteparten av tiden (altså nesten ett år), men de to-tre siste månedene har han hatt "arbeidstrening"/"tilrettelagt arbeid" med max 30 % jobb (der han skal kunne la være å jobbe når han er for dårlig og kan gå hjem når det trengst og så skulle det bli oppjustert på sykepenger og redusert på løø fra arbeidsgiveren) og min 70 % sykemelding. Det fungerer ikke og jobbe slik, siden han blir dårligere og dårligere. .....
Sosialhjelp kunne han KANSKJE få, men det var ca tre ukers behandlingstid og da måtte han kunne dokumentere absolutt alle utgifter/formue/eiendeler. Nødhjelp kan han få med max 800 kroner i uka. Dagpenger forutsetter han er arbeidsøker; han har en 100 % stilling han har hatt i mange år som han nå altså ikke lenger klarer fordi han er syk. Han er for syk til å kunne søke/klare en ny jobb, så dagpenger er visst utelukket......
Drittsystem vi har, men det er vel kanskje en konsekvens av at enkelte få svindlere ødelegger for de som virkelig trenger det
NAV må ha alt med bittesmå teskjeer. Ser i en annen tråd at han har en lege som står på for han. Det er gull verdt. Jeg måtte skifte lege 2 ganger for å få hjelp mot nav. Heldigvis finnes det saksbehandlere som kan bruke hodet. Håper det går seg til! Kos dere i påsken! :)
Lukter all lavkarbo-pasta sjømat?
Jeg heiv med en pakke pasta fra quest nutrition i en bestilling og det stod på pakken at det luktet litt sjø når man åpnet pakken, men det ville forsvinne når man skyllet pastaen. Sjø du liksom. Det stanket FISK. Jeg skyllet og skyllet og skyllet og det luktet fortsatt sjømat. Den gikk rett i søpla. Brekker meg av sjømatlukt.
Kort fortalt: meldt meg på et løp og har derfor begynt å jogge for første gang i mitt liv. Utstyret er i orden (Løplabbet med løpetest og hele pakka), og jeg løper hovedsaklig på grusvei og litt asfalt (ganske hardt mao). Overdreven tro på egne evner forrige onsdag førte til en vond korsrygg som er svært smertefull når jeg går. Jogge tør jeg ikke. Vil det være hensiktsmessig for meg å kjøre på noen dager med betennelsesdempende? Evt. er det noe annet effektivt jeg kan gjøre for å komme meg raskest mulig i løpeform igjen?
Manuellterapeut. Jeg ville først og fremst sjekket om noe ligger i klem.
DAB-radi: Hvordan funker det? Siden det er digitalt går det vel på datanettet, men ikke på vanlig datanett? Finnes det noen funksjon for å få DAB på mobil?
Aner ikke, men med den erfaringen vi har med DAB og batterier rekker du ikke høre lenge på radioen om du skal ha DAB på mobil... Vi har en vanlig DAB-radio som kan gå på batteri, jeg mener det er 6 (!) AAA-batterier i den og de skal vare i 6 timer... La meg si det sånn - vi har fremdeles den gode, gamle radioen på hytta, den har hatt det samme ene AAA-batteriet i 5-6 år. :)
Hun fikk blomst (eller egentlig en ganske stor hageplante) i innflyttingsgave av oss i høst, så den har jeg liksom brukt opp :o
Vin og endel andre hobbyer (hesteting) utgår for tida siden hun har en baby på 4 mnd...
Kom på seint i går at jeg kanskje kan kjøpe gavekort på bilettservice, og skrive i kortet at vi skal finne tid til å gå på en konsert i løpet av sommeren. Vi gjorde det mye før, flere ganger i uka, så det blir både noe man trenger når man går hjemme med baby (tid for seg selv) og en mimregreie.
God ide med gavekort på billettservice. :) Ellers synes jeg at blomster aldri kan bli brukt opp. Nå til våren/ påske er det jo så fint med en liten sammenplantning med f.eks stemorsblomster og påskeliljer.
Fy søren så dyre konserter har blitt! (Jeg har smaboer i bransjen så jeg har ikke betalt for sånt på 12 år :o) Hmpf, da utgår billettservice...
Joda, blomster er fint, men det er mer en hverdagsgave for min del, ikke til en bursdag og spesielt ikke et rundt tall.
Fikk en liten oppmerksomhet i går! Fin gavepose med 2 gule lys og to gule kopper! Søtt, lite kort fulgte med! Kjempekoselig å få! Ikke dyrt og ganske så brukbart! :)
Hvorfor klarer ikke jeg la jobben være igjen på jobben? Et dataproblem jeg har der viste seg å omfatte flere enn det jeg trodde. Faktisk så mange at saken skal umdersøkes. Jeg oppdaget problemet tidlig i januar og tok kontakt med dem som kunne løse det, men fikk tilbakemelding om at det var hos meg feilen lå. Jeg begynte undersøke litt mer og ble ganske så kjent med dette systemet etter hvert. Nå har altså flere fått samme trøbbelet og da begynte hodet mitt igjen. Helt siden jeg gikk ut på ferie mandag har det kvernet og kvernet. Jeg er fullstendig tappet, men jeg får jo ikke grublinga ut av hodet! Bedre ble det jo heller ikke da jeg tok kontakt med noen og fikk til svar at nå er det ferie!! Hvorfor kan ikke hodet mitt ta ferie det også?? :(
Noen med tips på hvordan mann skal takle en 8- år gammel jente som lager mye drama? Dvs hun er høylytt og dramatisk om hun slår seg eller ikke får til håret sitt... Hun er sjalu på lillesøster og venner, hun tenker og analysere... Hun er utslitt! Vi vil oppdra henne, samtidig som jeg tror hun er oppdratt litt for mye... Dvs hun er veldig moden på mye, men takler ikke noe stress. Jeg har sikkert mast for mye... Men når hun feks slår seg, hyler hun og roper og gråter! Føler at det ikke er normalt. Hun virker nesten pubertal!! 8 år?
Overse henne.
Unger flest gidder ikke hyle og lage baluba om de ikke har publikum.
Selvsagt må hun få hjelp om det er alvor, men drama overses enkelt og greitt. Beste rådet jeg kan gi.
Hun har jo tydeligvis et eller annet innestengt, som kommer ut på den måten. Hadde heller forsøkt å høre på om hun har noe å si om det.. Altså når hun ikke var midt oppi det.
Ikke at jeg har noe erfaring med å ha unger selv - men som en tidligere stressa/engstelig unge sier jeg meg enig med de over her.
Det er nok best å ikke vie dramaoppsetningen noe oppmerksomhet, men heller ta det opp med henne når hun er rolig.
Gjelder dette bare leie ting eller reagerer hun annerledes på positive ting også.
Vår eldste jente hadde ikke noe normal reaksjonsmønster, har ikke det ennå
forsåvidt og er nå 22 år.
Det kan være utrolig mange grunner til barn ikke reagere som andre.
Jeg hadde vis jeg var usikker tatt kontakt med helsesøster, det kan hjelpe
utrolig å få høre at det en gjør er riktig og ingen barn reagere likt.
Jeg gikk mot skolens lærerinne å tok kontakt med helsesøster, da var vel hu vår rundt 8.
Der ble vi tatt på alvor og det var ikke lenge før hu fikk en diagnose.
Etter en god og lang utredning
Det er ikke dermed sagt at det er noe som er gale med din datter.
Men ta kontakt for veiledning.
Lykke til, å husk alle barn er forskjellige noen mer enn andre
Ene sønnen min kom løpende som en tornado da han var i 8-9 års alderen. I det han lukket opp ytterdøren og så meg, så startet han å hylskrike. Han hadde ramlet under lek sammen med kameratene på lekeplassen. Jeg plastret såret og tørket tårer og snørr og lurte på om han ikke hadde grått da dette hendte. Svaret kom umiddelbart:
"Du var jo ikke der mor, så det var det ikke vits i.":rolleyes::D:rolleyes:
For mange unger er dette ikke helt unormalt og da er det beste man kan gjøre og rett og slett ikke bry oss om det. En unge som hyler og skriker er ikke lett og overse uansett om man vet at det er drama, men klarer man det så vil drama-oppvisningen avta.
Ellers er jeg et av de menneskene som ikke er opptatt av at alle mennesker skal være "normale". Vi er alle unike mennesker og min måte og takle smerte på er for eksempel nokså garantert ikke lik den måten alle andre takler den på. Jeg tror på at minimennesker skal få lov til å utvikle seg slik de er ment å bli og ikke forstås i hel, men det betyr ikke at de skal få lov til å utvikle vaner som er til irritasjon både for andre men også for dem selv.
Jeg fikk kontant slutt på skriking og drama på butikken da jeg, etter avtale med de butikkansatte, la meg på gulvet og hylskrek da ungene begynte SIN hylskriking. Hyl og skrik er ofte et middel for å oppnå noe. Timeout til de har roet seg ned og deretter snakke sammen har jeg tro på. Sjekk Jesper Juul, elsker den fyren jeg. :p
Jeg har motsatt problem, en som sjelden gidder eller har tid til å skrike. Han får verdens største blåmerker vi ikke aner hvor kommer fra, og har sannsynligvis bristet et ribbein en gang (kul på det). :rolleyes:
Eldste min er/var sånn. Gråt og hylte han var det for å få det han ville. Ble han syk gråt han aldri. Etterhvert lærte jeg at avtakende matlyst og aktivitet betød at han ikke følte seg vel. Han hoppet rundt med et stort brokk en gang og knekt hånd en annen. Han sa aldri noe, ble sjekket på sykehuset ang smerteterskel. Klaget aldri; det er han som har ms. Det er derfor jeg bebreider meg selv for ikke å ha sett symptomene tidligere for det skal jo så mye til før han sier ifra pga hans toleranse. Nå er han 19 år, men kan fremdeles sutre hvis han vil oppnå noe. :p
Når vi snakker om unger, hva gjør man med en snart treåring som ikke respekterer noe? Ingen av tingene vi forsøker å "true" med eller logisk forklare har noe effekt, IKKE er et ord han ikke forholder seg til i det hele tatt, og han finnes ikke redd for å slå seg, å miste oss av syne eller noe annet som virker på andre unger.
I påsken har han satt seg selv i flere potensielt farlige situasjoner, og når vi forsøker å hente han inn tror han vi skal leke... Dette begynner å eskalere ut av kontroll, og om vi ikke finner noe som virker på ham snart må vi slutte å dra ut på ting. Til info oppfører han seg eksemplarisk i barnehagen, og hos besteforeldre (helt til jeg kommer inn døra)....
Har lest at (små) barn ikke oppfatter ordet "ikke" men bare det som sies rundt, og at det kan ha motsatt effekt - altså de gjør det man ber dem om å ikke gjøre. Sier du til dem at de ikke skal løpe, så er det kun løpe de registrerer. Vi forsøker i hvert fall å være bevisste på å la være å bruke uttrykk som "ikke gjør" ditten og datten, men heller si hva vi ønsker han skal gjøre. Typ "sitt ned på stolen" i stedet for "ikke klatre på stolen". Men, gutten din har ikke fylt tre år enda, tror ikke 2-3 åringer skjønner så mye av logiske forklaringer og "trusler" ;). Klare og korte beskjeder er nok mer greia når de er så små. For vår del virker det aldri å bli sint ( eller sint-redd), da ler han bare. Rolig og tydelig fungerer mye bedre, og å være i samme høyde som han, altså sette seg på huk og ikke stå over. Kan trøste deg med at tiden fra jul og til nå (min sønn er jo nøyaktig 1 år eldre enn din) har vært en enorm forbedring når det kommer til forståelse av slike ting for pjokken min, riktignok med veldig god hjelp av spesialpedagoger, men dog. Det er først nå de siste 2 månedene vi har begynt å føle at vi kan dra ut på ting uten å måtte være 110% på alerten absolutt hele tiden. Så det ordner seg nok etterhvert. For øvrig er det vanlig at ungene oppfører seg eksemplarisk hos besteforeldre o.l. men ikke hjemme :)
Så lenge han oppfører seg eksemplarisk hos besteforeldre og i barnehagen, ville jeg umiddelbart ha tenkt at dere ikke er tydelige nok.
Barn oppdager fort om de har "taket" på noen.
Om et barn oppdager at konsekvensen av å drite i et NEI eller IKKE betyr at ingenting skjer, så fortsetter de å drite i det. Ene min var en slik kar som alltid måtte sjekke om det jeg sa stemte; for eksempel:
-ikke ta på det gjerdet for der er det strøm
Gutten tok umiddelbart tak i gjerdet og sa "nei, det er det ikkkkkkke! da strømmen slo inn. Han lærte.
-ikke ta på stekepannen for den er varm
Gutten tok umiddelbart på pannen og brant seg godt. Han lærte.
Noen barn er slik at de ikke tar vårt ord for at noe er farlig som sant. De må sjekke selv.
Lyspunktet er at hver gang de får erfare at det mor/far sa stemmer, så er de stadig nærmere og ikke måtte teste selv.
Hadde ei veninne som truet og truet ungene når de var ulydige med "slutter du ikke nå, så får du pryl" Siden ungene aldri fikk så mye som et dask på fingen, lærte de fort at det var ikke noe vits i å høre på moren.....
Min erfaring som firebarnsmor (og dagmamma til flere) er at ikke to unger er like, men alle unger responderer på et klart og tydelig og konsekvent språk fra oss voksne.
Eller motsatt :p Min sønn er "snill som et lam" hos svigers, noe som ikke er så rart siden han får alt han peker på og vel aldri har fått et nei av dem :rolleyes: Hjemme er det grensetesting-o-rama.
Ser den, men Carisma skrev at han også oppførte seg eksemplarisk i barnehagen helt til hun kom, og derfor tenkte jeg grensesetting/klart språk.
Barnehager pleier å ha veldig klare regler.
Gjennomfører dere noe av det dere "truer" med da? Om dere ikke gjør det så er det klart at han ikke tror på dere. Kom aldri med tomme trusler - unger gjennomskuer deg tvert.
de er sosiale dyr, ikke ha bare en, da blir de deppa. de trenger god plass, og skal de være ute hele året må bygget være godt isolert, gjerne med varmelampe. om de er gode dyr for barn kommer helt an på barnet og hvordan kaninene har vært sosialisert som unge.
Har hatt utekanin som har vært ute året rundt, og det går fint. Men det er greit å ha et isolert soverom, og godt med spon den kan gjemme seg i. Gjerne en høydott den kan krype inn i også. Soverom kan isoleres med isopor f.eks.
Vi hadde kanin i mage år. De må ha godt hus for å holde varmen vinterstid, og godt utebur slik at de får beveget seg. Bur på bakkeplan, blir kaldere enn ett i høyden. Godt med høy/isolasjon osv.
Husk også å gi kaninen nok å bite i slik at tennene slipes, har hørt om kaninen med for lange tenner til at de kan spise,..
Nja, endel av tingene er det ikke så lett å finne alternative måter å forklare på, særlig ikke på sparket. F.eks "du kan ikke løpe på brygga for du kan dette i vannet". For han betyr falle i vannet å bade, ergo en favorittaktivitet. Sitt på stolen er forøvrig en gjenganger, det hører han ikke i det hele tatt enten vi sier på den ene eller andre måten. Har han bestemt seg så har han bestemt seg og kjemper med nebb og klør for å ikke sitte der.
Vi er tydelige og stort sett konsekvente. Han er også sånn som må teste selv, men at han erfarer at vi har rett har lite å si siden han ikke blir skremt av å få vondt (som nevnt i tidligere innlegg). Han kan løpe rett på en ting og gå på trynet 15 ganger på rad overbevist om at 16 gangen gir det etter. Han skal ha for utholdenheten da.... :rolleyes:
Vi gjennomfører det ja. Men han brys seg ikke. Tar vi en leke finner han på noe annet, tar vi smokken er den plutselig ikke spennende lenger likevel. Han har aldri hatt noen favorittbase eller knyttet seg spesielt til noe, så erstatninger av både leker og aktiviteter er lett å finne for ham.
Kan kanskje bruke time out, men for å få ham til å holde seg så lenge stille et sted må jeg bruke mat. Og det er jo litt på grensen.
Bruker dere mange lange setninger og forklarer dere mye? F.eks. den setninga "ikke løp på brygga, du kan falle i vannet" hadde ikke min sønn forstått. Det han derimot forstår er "Stopp! Farlig!", og å ta ham fysisk ut av situasjonen. Etter mange nok repetisjoner skjønner han det og løper ikke lengre på t-bane plattformen eller ut i veien. Å begynne å forklare hvorfor har vært helt nyttesløst inntil nylig (nå vet jeg at det ikke kan sammenlignes helt og at din sønn forstår mer enn min, men tror nok at en del metoder som brukes på autister kan være vel så effektive på "vanlige" barn). Men som jeg også sa tidligere så tror jeg ikke dere trenger å være redde for at det skal eskalere slik at dere blir helt fastlåste i heimen, selv om det virker som en helt uutholdelig og frustrerende situasjon der og da. Der har jeg vært så mange ganger, og klarer ikke å forestille meg at det noensinne kommer til å bli bedre, men så går det seg alltid til etter en periode.
Kaniner er IKKE flokkdyr og det blir fort slåssing å ha to sammen.
De kan være ute hele året men trenger et isolert hus å gå inn i, men du vil nok alikevel oppleve at kaninen sitter mye ute..
Har drevet med kaninoppdrett i flere år selv, kjempefin hobby :)
Vel, jeg har ikke sett på det som spesielt ille heller før vi tilbragte mange dager sammen... Og i tillegg har barnehagen tatt tak i han og sagt han må begynne å høre på det jeg sier når jeg henter ham. (om jeg sier "vent!" eller "stopp/sitt ned!" mens jeg pakker sammen er han nesten garantert inne på en annen avd eller ute i en søledam før jeg kommer til utropstegnet... En av de ansatte kan si "nå må du vente mens mamma pakker sammen", og han sitter som et tent lys.)
Vi skal på foreldresamtale i morgen, så da får jeg høre hvor ille det er.
Som sagt har farlig ingen effekt på ham, for han vet ikke hva farlig gir av resultat (og greit om han ikke finner det ut egentlig... :rolleyes:) Eneste han er livredd for er biler, han passer på alle så fort det er biler i nærheten (pass mamma, bil!) så den har vi tydeligvis fått igjennom.
Han er også langt inne i hvorfor det-fasen (trodde ikke den begynte på noen år enda...) så enkel forklaring som farlig holder ikke lenger, han må vite hvorfor. Kanskje det ligger der, at han krever forklaring for å kunne forholde seg til det, men er for liten til å prosessere forklaringa? Jeg var visst litt sånn selv, men jeg var mer reservert så jeg satte ikke meg selv i så mange farlige situasjoner.
Forøvrig mener visst "ekspertene" at man skal forklare og begrunne ting selv til helt små barn. Jeg har alltid syntes det er merkelige råd, men...
Rådene må jo tilpasses hver enkelt unge. Å forklare noe til sønnen min har til nå vært som å rope i skogen, han forstår det ikke. Nå kan vi begynne å forklare litt og det virker som han skjønner noe - men dette trenes det mye på i barnehagen som en del av den sosiale treningen, så det er jo en stor fordel for oss, og det har vært en lang prosess.
Som Cyan sier, rådene må tilpasset hver enkelt unge. Men i det store og det hele har jeg personlig alltid snakket til barn som om de var små voksne. Med stort hell vil jeg påstå(har hatt svært god kontakt med de fleste barna jeg har jobbet med), nå skal det nevnes at det er det 6 år siden jeg jobbet i barnehage siste gangen da, men det er i alle fall slik jeg har jobbet.Klart man kutter ut de vanskeligste fremmedord og bruker enkle kommandoer i faresituasjoner som-stopp, bil, farlig. Forklaring på hvorfor det er farlig, tar jeg i roligere omstendigheter, ute av faresituasjonene.
Nå bor jeg langt fra nærmeste sykehus, så her tar det noe lenger pga sending av prøver og svar, men her rekner vi iallefall med ca to uker.
Er det snakk om f.eks. stoffskiftet tar det bare tre fire dager.
Takk. Da ringer jeg mot slutten av uka tenker jeg. Legen ville ikke henvise til gynekolog, men ta hormonprøver i stedet, men nå har smertene (som jeg antar kommer fra høyre eggstokk) vært så heftige de siste par dagene at jeg tror jeg må kreve en henvisning uansett. Men greit at prøvesvarene er klare først tenker jeg.
Jeg vet ikke, men jeg vil tro at hvis du ikke har noen sykemelding på andre eksamen så er det vel vanlig stryk og du kan ta den opp igjen? Det er vel en grense på tre forsøk? Og siden du hadde sykemelding på den første så var andre eksamenen første forsøk. Og BTW, broren min strøk tre ganger i et fag på UiS og da tok han faget på UiA og det ble godkjent under utdannelsen hans i UiS. Men da måtte han jo gjøre innleveringene og sånt der også da.
Ja, man har tre forsøk.:) Og det forsøket jeg leverte sykemelding til tells ikke.. Men hvis det ikke arrangeres en tredje eksamen det semesteret, må man ta permisjon da? Det er kanskje forskjellig fra skole til skole og..
Det er nok forskjellig fra studie til studie. Ei venninne strøk på et halvårsfag andre året og fikk ikke lov til å fortsette studiene før hun hadde fått det godkjent. Så hun jobbet ett år i butikk og tok eksamen igjen, stod og så gikk videre til tredje året. Hun gikk på sosionom.
Mens jeg vet om andre som har strøket på Matte1 og tatt Matte2 før de tok Matte1 igjen. I Grimstad der jeg studerte var det vanligvis ikke noe problem. Men det var ingeniør-utdanning, så ingen praksis og det er få fag man må ha stått på for å få lov til å ta andre fag.
Blir det ikke arrangert konte, så må du vente til neste ordinær eksamen igjen. Men har du fått lov til å gå opp til eksamen en gang så kan du møte opp til denne eksamenen uten innleveringer. Sannsynligvis. Slik var det i alle fall i Grimstad.
Men hvordan det ordnes praktisk med permisjon og sånt aner jeg ikke.
Det går vel an å søke om å få ta en eksamen for fjerde gang også?
Var en gruppe på ca 8-10 personer som fikk ta en eksamen på fjerde forsøk da jeg gikk første året på studiet mitt. Eksamenen gikk originalt i 2. semester, men når de tok den for fjerde gang var det i 4. eller 5. semester, fikk altså gå videre på andre og tredje året på studiet selv om denne eksamenen ikke var bestått.
Foreldresamtale gjennomført, og hun sa det jeg har tenkt. Han trenger en god forklaring på hvorfor han skal gjøre eller ikke gjøre ting for å forholde seg til det. Og han liker også at han blir informert om hva som skal skje utover dagen, og hvis det skjer mye utenfor planen eller den endres finner han på ting for å ta kontroll. Som at han bare vil være på naboavdelingen, ikke sin egen.
Høres dessverre ut som han har arvet litt for mye av mitt lynne stakkars... :o
Min sønn var også alltid sånn. Han måtte ha god forklaringer på ALT og overraskelser var ikke av det gode. Han måtte ha full oversikt og vite akkurat hva som skulle skje fremover for å kunne fungere godt.
Nå er han snart 21, utdannet forskalingssnekker, snart ferdig med førstegangstjenesten og på vei til å bli ingeniør. Han har penger i banken, bil, dame, fritidsinteresser og venner. Hvem skulle trodd det de årene vi holdt på å gå i spinn her pga alle hans påfunn og dårlige evne til å ta korreksjon?
Som jeg pleier å si, når det ble folk av min sønn, er det håp for de aller fleste! ;)
^Det tror jeg mange tenker om meg også. :p
Jeg skulle diskutere alt, jeg. Mente selv jeg hadde outsmartet mamma i en alder av 8, men hun hadde nok bare gitt opp. Jeg var en forferdelig tverr unge, og jeg tror mange der hjemme ville ha blitt overrasket over at det faktisk (ser ut til at det) holder på å bli folk av meg allikevel. Men ikke en gang tenk tanken på å si "Gjør det, fordi jeg er voksen og jeg sier det". Da kommer vrangbeistet frem.
Føler ofte for å turnere BUP og barne- og ungdomskolen bare for å si "Hei, jeg er ikke institusjonalisert eller havnet på gata! Unnskyld for at jeg var ...litt trasig".
Haha, jeg er jo sånn enda selv :rolleyes:
Mitt verste mareritt er å tilbringe en hel dag med å bare ta ting på sparket! :eek: Og jeg ble kastet ut av mattetimen på vgs fordi jeg ikke ville godta at ting bare er sånn, jeg ville vite hvorfor svaret ble som det ble....
Litt småintimt spørsmål, kanskje:p men, er det noen som har gjort seg noen erfaringer med hormonspiral og vekt?
Har den gjort noe med din vekt opp eller ned? Ble det lettere/vanskeligere å gå ned i vekt etter å ha satt inn en slik? Eller merket du ingen endring?
Litt forskjellige erfaringer ser jeg, og dette er sikkert like individuellt som det meste annet. Jeg var bare litt nysgjerrig på erfaringene ettersom jeg vurderer litt frem og tilbake selv;)
Jeg har vel tilsammen 15 års erfaring med hormonspiral, ingen blødninger, mindre PMS-plager og er veldig fornøyd. Har hatt vektoppgang og vektnedgang med den. Man merker mest til den de første månedene, etter det er det helt greit.
Noen som vet hvor jeg får kjøpt nellikolje?
Har intens tannpine, skal jobbe hele helga, paracet virker ikke lenger og har ikke tannlegetime før på tirsdag :-(
Noen som har vært i Castelldefels og kan si om det er OK der? Hvor barnevennlig er området? Planen er å tilbringe noen dager i Barcelona, men bo litt roligere.
Flott! Høres beroligende ut;) Synes jeg har hørt så mange historier om vektoppgang og div plager, så fint med slike konkrete tilbakemeldinger fra "real people":p
Jeg har lagt på meg ca. 20 kg etter jeg fikk satt inn min for ca et år siden. Og de klorer seg fast, som bare det:(. Legen påstår det ikke er den sin skyld. Men jeg tror jeg skal ta den ut når jeg skal til gynekolog i juni. Har myyye mindre blødning, men har mange bivirkninger. Men den fungerer jo bra for mange. Jeg har endometriose, så hormonene mine er nok på tur uansett..
Altså at du har drukket ingefærøl blandet med vodka? Ingefærøl er ca som brus og ligger nok på ca 10g kh per dl. Vodka (ikke smaksatt) inneholder 0g kh.
Ibumetin virker mye bedre på tannpine enn paracetamol. Vil anbefale deg å kjøpe 400mg Ibumetin og ta hver 4. time, gjerne sammen med 500mg paracet, om du tåler ibumetin.
Stor dose ja, men det bør gå helt fint for kun noen dager.
God bedring! :klem: Vonde tenner er ille!:eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.