< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Marella77 sa for siden:

Hvordan vet man om man er lat, eller bare er helt tom for energi? Jeg er så sliten og har dårlig samvittighet hele tiden for ting jeg burde ha gjort! Blir ikke full av energi av å gå av og på ketolyse-vognen heller!! Klarer ikke å holde meg unna karbo mer en noen dager av ganger!

Kitt sa for siden:

Hadde du vært lat, hadde du ikke hatt dårlig samvittighet!!!
Da hadde du heller funnet på alle slags unnskyldninger for hvofor du ikke har gjort ditt eller datt, om du hadde giddet å finne på noen, da! ;)

Dropp de minst viktige tingene fra samvittigheten og konsentrer deg om de viktigste! Gå inn for å kjære lavkarbo light en periode istede for å gå inn og ut av ketose. Ikke lek Superwoman, men be om hjelp til ting! Og viktigst av alt, tillat deg selv å være sliten og pass på å få litt tid til å slappe av og passe på deg selv! :klem:

God helg!:)

nellie sa for siden:

Går helt fint an å ha dårlig samvittighet for å være lat. Og det blir man sliten av, altså! Alle burde, skulle, ville.

Supera sa for siden:

Jøss, det har jeg aldri sett. Men så synes jeg at ingefærøl smaker gammel gymsokk, så jeg har ikke vært på utkikk etter det akkurat. Jeg synes navnet er veldig misvisende. Jeg er veldig glad i ingefær, men ingefærøl er udrikkelig.

Supera sa for siden:

Ginger ale skal vel være alkoholfritt. Det som kalles ginger beer kan inneholde alkohol, ser jeg når jeg googler. Og ginger beer brygges på noe av samme måten som øl, så jeg vil tro at ginger beer har ca like mye karbohydrater som øl.

Edit: Fant en ginger ale på polet med 8% alkohol. Wikipedia påstår at ginger ale skal være alkoholfritt og ginger beer kan inneholde alkohol, men...

Kanutten sa for siden:

Wikipedia er ikke til å stole på. Hvem som helst kan legge inn "fakta" der.
Ale er en type øl, ofte overgjæret, som gir en fyldig nesten søtlig smak. Jeg drakk endel ginger ale, ikke ginger beer, i Australia, men den var heldigvis ikke så søt som den her hjemme. Har forresten funnet to forskjellige ingefærøl med alkohol på butikken; Ginger Ale og Ginger Joe. Angående søthet er det det samme med cider. Cider her hjemme er jo sirup i forhold til "ekte" cider ala Bulmers og Magners. En del av cideren her hjemme er dessuten laget på vin og ikke brygget helt fra start.

akas sa for siden:

Har du sjekket stoffskiftet? :klem:

TrillTrall sa for siden:

Snakker om at smaken er som baken - jeg MÅ ha ingefærøl til julemiddagen! :D

Kanutten sa for siden:

Noen som har sett på serien Vikings? Jeg bare lurer på om figuren Floke er ment å skal minne om avdøde Ledger aka Joker i Batman?

Carisma sa for siden:

Er ikke kjempeglad i det selv, men kjøpte det for å prøve å lage moscow mule, oppskrift.klikk.no/moscow-mule/968/, som jeg har drukket hvert år på øya-festivalen, uten sukkersjokket. Den har stått i kjøleskapet i hvertfall 2 år, så needless to say er det ikke spesielt høyt drinkeforbruk her i heimen. :D. Tror kanskje jeg kjøpte den i Sverige?

Cyan sa for siden:

Jeg har lastet ned Min meny-appen. Hvordan fungerer egentlig kupongsystemet? Er det slik at du aktiverer tilbudet og så må vise telefonen i butikken?

Rin sa for siden:

Neida - du aktiverer tilbudet og så aktiveres det automatisk når du drar trumfkortet eller trumftilknytta bankkort i kassa. Jeg aner ikke hvordan det fungerer om man ikke har trumfregistrert bankkort eller vil betale kontant, dog. :cool:

Jeg har hatt glede av kupongene så langt, jeg tror tilbud genereres ut fra hva jeg har handlet før - den gir meg i alle fall mye tilbud på kjøttdeig, ost og salmalaks...

Cyan sa for siden:

Så bra, det var det jeg håpet på. Jeg liker nemlig ikke tanken på å være hun dama som står og sinker de andre fordi hun står og krever rabatten på varene sine :rolleyes: Men kan jeg da aktivere dem nå f.eks., og så vil jeg få rabatten så lenge jeg handler den varen før utløpet, eller har den en viss gyldighet etter den er aktivert?

Cyan sa for siden:

Og ja, haha. Ser at jeg har tilbud på karbonadedeig, cashewnøtter og jippi smoothie - så kan absolutt være at den generer tilbud ut fra tidligere kjøp :)

Rin sa for siden:

Du kan bruke kupongen en gang innen den datoen som står oppgitt som utløpsdato, og så genereres det nye, er vel ca hver fjortende dag tror jeg!

vaskeklut sa for siden:

Ja, det genereres etter hva man har kjøpt før. Om man vil betale kontant må man dra trumfkortet før man betaler, så skal summen (i teorien) synke.

Cyan sa for siden:

Tror ikke jeg har betalt kontant i matbutikker på typ 10 år, så det går nok bra :)

Cyan sa for siden:

Hadde jeg vært litt mer våken hadde jeg jo sett at det i appen er et sånt fint lite blått ikon med en hvit "i" i hvor all infoen sto :rolleyes: :lol:

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for gode råd!! Jeg skal bli flinkere til å ta meg tid til å bare hvile! Sove mer! Kanskje lurt å prøve lavkarbo light ja... Jeg er som mange andre, som alkoholiker etter sukker! Sliter med dette! Tar all energi fra livet!

Jeg har ikke sjekket stoffskiftet akkurat nå, men ikke så lenge siden. Var lavt, men innafor verdiene. Venter på svar ang. B12...

Sanney sa for siden:

eh, jeg har høyt t4 og lavt t3, men det er visst bare t4 som er viktig.. innafor referansene, så selv om jeg har halve sulamitten av symptomer så har jeg ikke lavt stoffskifte. og her går jeg da og har verken ork eller gidd til det meste med mindre jeg absolutt må...

Marella77 sa for siden:

Hm... Kjedelig med lite energi assa!!!

Marella77 sa for siden:

Ps, i tillegg til. Være svimmel og sliten, har jeg angst-følelse... Den trur jeg kommer av sukkeret. Får dere kortpust, nerver og skvettenhet av sukker?

Vibeke-67 sa for siden:

Er vel sett i relasjon med disse anti-stoffene?
Mye dårlig legearbeid i forbindelse med stoffskiftet. Har du forsøkt en spesialist? bedre å bare gjøre det først som sist, istedet for å håpe på en lege som ser på deg som pasient og ikke bare på blodprøvene og referanseverdiene.

nellie sa for siden:

Høres mer ut som B-12-mangel.

Vibeke-67 sa for siden:

Signerer.
Jeg blir veldig dårlig når jeg venter litt for lenge med B-12 sprøyte.

Marella77 sa for siden:

Håper at det er b12 mangel, da finnes det en løsning! Er så sliten, bare lyst til å gråte! Men er egentlig for sliten til å gråte! (Stakkarslig, sorry...)

smgj sa for siden:

Er man vedvarende sliten/energiløs og b12 ikke hjelper og man ikke har lavt jern (eller uansett, egentlig) bør man sjekke stoffkiftet, ja.
Lavt eller høyt stoffskifte kan også gi psykiske symptomer. Jeg får det. Jeg blir hissig, irritabel, deprimert og labil av å være "lav" og får det psykisk før det vises på blodprøvene. Skvettenhet kan komme av høy kortisol. Høy kortisol vil ofte (men ikke utelukkende) oppstå ved forverret allmentilstand (inklusive et utviklende lavt stoffskifte) fordi kroppen kompenserer for andre problemer med å pumpe ut stresshormoner. Et høykarbokosthold kan fyre opp under kortisolproduksjon (men langtfra hos alle).

Finn en lege som faktisk HUSKER fra medisinstudiet at fT4 er et LAGERHORMON og fT3 er det aktive hormonet - og det ENESTE som har biologisk virkning av de to. Hjelper ikke å ha masse på lager om man ikke får tatt det i bruk. For å aktivere (nok) fT3 utifra et godt lager trengs

• nok d-vitamin
  • nok selen/magneium/sink
  • nok ferritin
  • bra tarmflora (mye av fT4 omdannes til fT3 ved hjelp av tarmbakterier(!))
  • bra leverhelse (av den grunn blir mange med vaklende stoffskifte bedre på lavkarbo siden høykarbo belaster leveren i seg selv og dermed indirekte kan svekke stoffskiftet)

Dessverre lærer visst legene i dag at

• stoffskiftet lett kan behandles (med syntetisk t4-medisin)
  • at blodprøvene er fasit for hvordan en pasient har det ...

Ta deg heller en tur innom Sonjas Stoffskifteforum og få hjelp til hvilke prøver du bør kreve å få tatt før legen din avskriver stoffskiftet ditt som "fint"...

Carisma sa for siden:

Kan panikkanfall gi fysiske utslag som f.eks hoven hals og rødflammet hud, eller er det kun psykisk (at man tror man hovner opp)?

Photobscura sa for siden:

Panikkanfall får jo gjerne hjerterytmen til å øke kraftig, så følelsen av å bli varm i ansiktet/rødme/pulsere i huden er ganske vanlig. Følelsen av å ikke få pustet skikkelig, liksom ble tykk i halsen eller til og med kvelningsfornemmelser er også typisk.

Sivensvans sa for siden:

Ja, da er det sikkert godt å få den ut.....!!

Herlig;)

Carisma sa for siden:

Det er snakk om mer enn en følelse, halsen min hovner fysisk opp og blir nesten helt tett. Blir også dobbelt størelse på utsiden, alltid venstre side (Det går rett ned fra øret til skuldra uten innsving). Vare fra 5-45 min litt ettersom, og jeg er nummen og det prikker i noen timer etterpå.

Nå opplever jeg panikkanfall som såpass overveldende, at jeg ikke egentlig er i stand til å sette en klar distinksjon mellom hva som faktisk skjer fysisk eller psykisk når det står på. Men det er klart kroppen reagerer sterkt på en så alvorlig stressituasjon. Og du lurte jo på om det faktisk var psykisk - følelsen av at halsen hovner opp. Med mindre du faktisk har kjent etter, eller sett i speilet at så er tilfelle, blir det vanskelig å svare. Men pusteproblemer er jo uansett et klassisk symptom.

Carisma sa for siden:

Etter å ha sjekket NHI.no tror jeg ikke det er det. Det er ikke noe frykt forbundet med det, som de sier man skal ha. Tidligere har jeg betegnet det som allergisjokk, men de siste gangene har det kommet fra noen timer til noen dager etter episoder med INTENST stress. Kan man være allergisk mot adrenalin? :confused:

Carisma sa for siden:

Nei, motsatt. Halsen hovner definitivt opp! Det jeg lurer på er om slike anfall kan manifestere seg fysisk, eller om det kun er den psykisk følelsen av det.

Ikke bare adrenalin, men også kortisolnivået øker under stress, som i seg selv forsterker inflammasjonsnivået i kroppen.

Kitt sa for siden:

Begrepet psykosomatisk betyr jo at det som plager det psykisk, kan gi kroppslige utslag. Kortisol er feks kroppens svar på opplevd stress.
Har du noen gang vært hos legen med en sånn reaksjon? Fått testet kortisolnivået ditt? Er du allergisk mot noen ting?
Få tatt et bilde evnt når det er som verst og ta det op med legen din. Tror ikke det er noen normal stressreaksjon, akkurat, men mulig det har en fysisk forklaring i bunnen!

Vel, jeg vet ikke. Men når jeg tenker etter, hender det at jeg får en sviende følelsen i kinnene en gang i blant, og det synes i speilet. Jeg blir veldig rød og nuppete, liksom. Mulig det er forårsaket av stress.
Panikkanfall er jo i høyeste grad fysisk. At det utløses av noe både psykisk og utenomliggende faktorer er sånn sett sekundært i dét kroppen avreagerer på det. Et panikkanfall er en kroppslig reaksjon på et eller annet som for den enkelte oppleves fryktelig stressende/traumatisk/overveldende. Men man har jo gjerne i tillegg de psykiske virkningene mens det står på - som at man skal dø, paranoide tanker etc.

Carisma sa for siden:

Nja, kortisolnivået mitt er forsåvidt alltid ganske høyt. Dette er svært avgrensede ting relatert til episoder hvor jeg vet adrenalinet har vært skyhøyt (eks møtt en rotte, eller vært i en kjempekrangel etc)

Jeg hadde en episode i helga hvor jeg faktisk var helt sikker på det var hjerteinfarkt, for da hovnet det opp så mye at det kjentes ut som skuldra var i klem (som når man blåser opp en sånn blodtrykksmåler rundt armen, bare i hele skulderområdet) og hele brystområdet stivnet. Men det gikk relativt raskt over (kanskje 30 min). Jeg vet veldig godt hva som utløste det, men jeg lurer på hvorfor ekstremt stress kan manifestere seg i slike fysiske ting.

Du aner ikke hvor mange som kommer på legevakta overbevist om at de har hjerteinfarkt, og så viser det seg at det er panikkanfall/panikkangst ... :o Men klart, dersom man overser signaler, eller rett og slett ikke merker dem godt nok, er jo sånne anfall rett og slett kroppens måte å "si fra" på. Det psykiske og fysiske er jo uløselig knytte sammen. Hormonelt, kjemisk, og via nervesystemet.

Carisma sa for siden:

Jeg har ikek testet kortisolnivået spesifikt, men tror de er med på det jeg tester på fedonklinikken nå (som hun bare mumler over reultatet på :)) Nei, det er definitivt ikek en normal reaksjon! Har vært hos lege med det et par ganger, den ene gangen hadde jeg skutt hull i øret og fikk skikkelig allergisjokk på kvelden, den andre gangen var det tabletter med efedrin som utløste det. Etter de gangene har jeg bare godtatt at dette kommer innimellom. Ja, forresten fikk jeg det da jeg ble bitt av nabokatten for et par år siden og da fikk jeg allergimedisin av legen i tilfelle det skulle dukke opp igjen.
Jeg er allergisk mot pollen, plastsmykker (fant jeg ut på den hull i øret runden) og litt sånt, men dette kommer helt random. Det har aldri vært to episoder som har blitt utløst av samme tingen. (Er det rart legene er litt oppgitt over meg? :p) Det var først nå jeg linket det til stress-reaskjonen.

Ja, som sagt er det totalt fraværende, selv da jeg var sikker på infarkt :rolleyes: (Mer lettelse enn frykt for å være ærlig :o)

Jeg sier ikke at man må ha disse tankene, men at det ikke er uvanlig. ;) Men nå er det sikkert en forskjell på å ha panikkangst som diagnose (som jeg har), og å få et panikkanfall som er situasjonsbetinget.

Kanutten sa for siden:

Jeg fikk til slutt diagnosen posttraumatisk stressyndrom og det utarter seg i aller høyeste grad somatisk. Tror jeg har vært innom alle avdelingene på sykehuset. Kortisolnivået mitt er normalt, men adrenalinet, som er for flyktig til at det kan måles, har jeg visstnok mer enn nok av. Det var da jeg fikk medisin som demper adrenalinet at jeg begynte bli bedre. Men kroppen min er så vant med å være i fight or flight så musklene krøller seg sammen og det gjør vondt i hele kroppen fra panna og helt ned til under føttene. Jeg jar begynt hos en muskelterapaut og skal si han fikk vist meg at jeg har stramme muskler; kroppen er full av blåmerker etter at han har behandlet meg. Men han er nødt å gjøre det helt til kroppen og musklene finner ut at det er best de slapper av... :p

senka sa for siden:

Takk for svar jenter, takk for tips :):)

Cyan sa for siden:

Jeg skal på et feltkurs i alpene ved Provence, og er litt usikker på klimaet i fjellene der nede. Har sjekket yr forsåvidt (digne les bains), men usikker på om det er fjelltemperaturer eller lavlandet som oppgis der. Vi skal reise litt rundt da (etang de berre, isle sur la sorgue, fontaine de vaucluse, digne les bains, esclangon). Jeg har aldri vært i sør Frankrike, og aldri i Alpene, og er jo usikker på om jeg bør gå til innkjøp av shorts eller om det blir kaldt nok med ordinært vårtøy (for turer ute i felten). Noen som er kjent i området og vet hva jeg burde ha med?

Kanutten sa for siden:

Når jeg beveger bekkenet litt fram og tilbake får jeg kneppelyder nede i korsryggen ala endel får i kjeven når de spiser. Dette har ganske nettopp oppstått. Det er IKKE ala "knekke fingre". Kneppelyden kommer altså hver gang ved bekkenbevegelse. Når jeg legger hånden på det området jeg tror lyden kommer fra kjenner jeg bevegelse. Hva kan det være? Jeg skal til muskelputten igjen på fredag og vil gjerne at han fikser det så fremst det er innenfor hans felt. Noen tips?

Noen som kan anbefale en musserende (cava, prosecco e.l.) som både er brut/tørr, og som har minst mulig garvestoff? Og som gjerne ikke er alt for dyr, da.
Vil gjerne ha boblevann til 1. maifrokost, men sliter med reflux når jeg drikker den jeg pleier å kjøpe ...

index sa for siden:

Litt varmere enn her bør du nok regne med, men neppe veldig varmt såpass tidlig som dette...

Licota sa for siden:

Roséen (musserende) fra samme produsent er faktisk veldig god!

Carisma sa for siden:

Ja, roseen er en kalssiker :) (Men man blir fryyyyktelig lei den etter litt for mange grand prix fester :D)

Licota sa for siden:

hvor lang tid tar det før et kutt i fingern slutter å blø?

Cyan sa for siden:

Takk

Men, do'h, den hadde ganske mye syre (for det var jo så klart syre, og ikke garvestoff jeg mente. :p) - like mye som den jeg pleier å drikke ... :o Så det ble etter anbefalning fra flink polmann to type tørr prosecco i stedet for, med nesten tre gram mindre syre/liter. Krysser fingra for at denne går ned uten at jeg dør i halsen!

Marella77 sa for siden:

Da har jeg fått B12-sprøyte, og jeg føler meg bedre allerede! Håper at det var det som var problemet! :)

Takk alle sammen for svarene deres! :)

Vibeke-67 sa for siden:

:heia:
Du blir garantert bedre med sprøyter!

Sanney sa for siden:

jeg har vært sjuk i det siste og følgelig ikke spist mye.. målte blodsukker for ca en time siden, har vel ikke spist på et døgn.. 7.9.
så går jeg til butikken og tilbake, fremdeles ikke spist noe, og nå måler jeg 12.9. trodde det skulle gå ned med fysisk aktivitet jeg...

nellie sa for siden:

Er vel forskjell på fastende og ettermats blodsukker.:)

BenteR sa for siden:

Nå har jeg diabetes type 1, men mitt blodsukker gjør som det vil;
av og til flyr det til værs når jeg gjør noe, andre ganger stuper det.
En del medisiner fører også til at det stiger, f.eks. astmamedisinene mine.

Men er du syk og har en infeksjon i kroppen, vil blodsukkeret stige og holde seg for høyt om du ikke øker mengden insulin.

Uansett, en gåtur til butikken (med mindre det er veldig langt) vil nesten ikke påvirke blodsukkeret. Iallefall for mitt blodsukker er det slik, og vi har 900 meter hver vei, altså 1,8 km totalt.

Sanney sa for siden:

tok ca 45 min, 1 km hver vei. og ja, selv om jeg akkurat nå ikke følte meg så verst er jeg ikke i slag.. svetten silte, det pleier det ikke.
går ikke på insulin enda, men legen vil.. har konsekvent langtidssukker over 10 det siste året, cpeptid på over 1500 og metforminen sliter jeg med å få i meg stor nok dose uten å bli uvel.
gir ikke denne uvelheten seg må jeg nok tilbake til lege på fredag. murr.

BenteR sa for siden:

Langtidsblodsukker over 10 er for høyt, ja.
Håper du snart får skikk på det!
Hvor mye karbohydrater får du i deg pr.måltid og pr. dag?
For meg går grensen på 5-6 karbohydrater pr måltid og max 25 karbohydrater pr dag, ingen av karbohydratene er raske forøvrig. Med den lave karbohydratmengden klarer jeg meg med mellom 8 og 16 enheter insulin pr dag selv om jeg er type 1. Må holde meg så lavt siden insulin og min kropp ikke går så bra sammen.....

Marella77 sa for siden:

Satser på det!! :) takk!!

grotingeling sa for siden:

Bruker du den som heter metformin eller den som heter glucophage?
Jeg hadde problemer med metformin, men da jeg gikk over på orginalvarianten glucophage ordnet det seg i løpet av et par dager. Verdt å prøve, og hvis det funker kan du be legen om å merke resepten med at du må få orginalen så slipper du høyere egenandel ;)

Sanney sa for siden:

har prøvd metformin og eucreas. den sistnevnte funker ikke, og pillene er jo som om de skulle vært for hest.. disse metforminpillene kan jeg i det minste dele. de funker, om jeg klarer å få dem i meg uten å bli dårlig. problemet mitt er jo at jeg ikke spiser regelmessig og at jeg har en lei tendens til å glemme å ta medisin.. og da hjelper det ikke stort...

streber sa for siden:

Jeg blir ikke uvel av metformin om jeg tar den midt i et måltid. Selv om du ikke spiser regelmessig må du vel spise noe, forsøk å gjøre det til en vane å ta den til første måltid hver dag???:)

Carisma sa for siden:

Jeg blir uvel av weifa sin matforgiftning, de i brett. Andre merker gratulerer går bedre. Og jeg tar det alltid på kvelden i noen uker først, så ubehaget kommer med jeg sover.

Gracella sa for siden:

Hehe, Carsima. Autokorrektur?? Eller google translate?? :D

Carisma sa for siden:

Haha, ikke rart jeg blir uvel! Metformin skulle det være :D. Autocorrect strikes again...

Metformin (eller glucophage, jeg tar også originalen, fordi kopipreparatene funker knapt på meg) [color="Red"]MÅ [/COLOR] taes midt i måltidet! Tilvenningen vil uansett ta tid, og du bør trappe opp langsomt. Jeg brukte tre måneder på optrappinga, men gud bedre så glad jeg er for at jeg har dem!
Som jeg forstår ut fra hva du skriver, er dette noe du virkelig må ta på alvor. Prøv å få skikkelig orden hva angår inntak av pillene først, og prøv dem ut skikkelig. Du vil ikke unødig gå over til å ta insulin!

Vibeke-67 sa for siden:

Hihi, grattis tilbake!

kennygirl sa for siden:

Noen som har prøvd å bytte ut egg med fiberhusk i en bakeoppskrift?
Tåler ikke egg og syns linfrø gir en besk smak...

Cyan sa for siden:

Hvorfor kommer de svære månedlige hormonkvisene alltid på samme sted (og hvorfor må det ene stedet være midt mellom øynene :rolleyes:)?

Supera sa for siden:

Det andre stedet er på haka? Hake-kviser er i alle fall hormon-kviser... Har ikke hørt om at mellom øynene er hormonkviser, men haka er velkjent. Får som regel på haka etter å ha fått i meg for mye melkepulver.

Cyan sa for siden:

Ja, den andre kommer på venstresiden av haka - men den er heldigvis litt enklere å skjule :p Men det der lysende fyrtårnet midt mellom øya en uke per måned ... :realmad:

Jeg visste for øvrig ikke at det var noen typiske steder for hormonkviser, men det er jo påtakelig at de kommer på samme sted hver gang. Jeg har jo ikke spesielt fet hud engang, heller motsatt.

Bønna200 sa for siden:

Jeg har en kvise som kommer igjen hver eneste måned på underleppa. :rolleyes: Jeg kaller den bare menskvisa. ;)

Kanutten sa for siden:

Jeg skal jo gifte meg om en uke og har derfor tatt et par soltimer for å opprettholde den brunfargen jeg fikk i Australia. Jeg er såpass brun at jeg skal ikke bruke tynnstrømpebukse, men samtidig vil jeg ha litt glans/glød på kroppen? Jeg smører meg jo med bodylotion, men det blir liksom ikke slik jeg tenker. Kan jeg "kremere" kroppen med en slags olje? Ikke FOR glinsende... :rolleyes: Noen tips??

Carisma sa for siden:

Det finnes en slags spray "strømpebukse på boks" som flere jeg har jobbet med har vært helt forelsket i. Husker selvfølgelig ikke hva den heter, men noen her vet sikkert?

Kanutten sa for siden:

Takk for tips! Skal sjekke!

nellie sa for siden:

Er mintgrønn = sage ?

Rin sa for siden:

Folk er ganske frivole med hva de kaller farger i forskjellige kontekster, men stort sett mintgrønn = mint og sage (salvie) = mer grådusgrønn.

nellie sa for siden:

Okei, takk!:) Jeg vil ha mintgrønn kjole, men finnes bare sage.:)

Cyan sa for siden:

Bra flekkfjerningsmiddel til tekstilmøbler?

Kitt sa for siden:

Kommer an på flekken og hva slags stoff, men jeg har med stort hell brukt litt lunkent Zalo- vann og en lite neglebørste. Bløtlegge flekken med litt Zalo- vann, venter bitttelitt og børster flekken forsiktig løs med børsten. Klemmes tørt med en klut eller håndkle. Har fjernet det meste av flekker på alle sofaer jeg har hatt. :)

Anne sa for siden:

Støtter Zalo forslaget!

Cyan sa for siden:

Takk, da prøver jeg zalo. Det er typiske småbarnsflekker, prim og leverpostei og sånt :p

Kitt sa for siden:

Da bør det virke svært godt. Er jo slike flekker jeg har slåss med i alle år også. :p

Carisma sa for siden:

kan ikke tro jeg har glemt dette, men: Hvilket av merkene er den ekte Ceylon-kanelen? Er det Hindu?

nellie sa for siden:

Nei, det var bare juks det også, viste det seg.

Licota sa for siden:

Fikk vaksine mot meningitt i går. Er det normalt med smerter og strålinger i hele armen i etterkant? Måtte opp 2 ggr og ta smertestillende for å klare å sove.

Carisma sa for siden:

Ja, jeg var med på det forsøket på åttitallet, og det var kjemnpevondt etterpå husker jeg. Flere som ikke kunne ha gym på noen dager etterpå.

Kanutten sa for siden:

Noen som vet hva slags vitaminer/mineraler som opprettholder/forbedrer kommunikasjonen mellom hjerne og kropp? Vet at bvit er viktig, især tiamin. Folsyre samt selen. Noen flere?

smgj sa for siden:

Vet ikke helt hva du mener med "kommunikasjonen mellom hjerne og kropp" her. Mener du å styrke nervebanene, eller hva mener du egentlig?
(Og gratulerer!)

Kanutten sa for siden:

Vet ikke helt hva jeg mener, men sannsynligvis det du nevner. Har du tips?
Og tusen takk! :klem:

Butterfly83 sa for siden:

Magnesium og d-vitamin er hvertfall viktig for nervesystem, muskler og hjertet.

smgj sa for siden:

Har ikke sett noe særlig på sånt, men om det var den retningen du tenkte så kanskje dette kan være noe å lese... og se videre på?
www.ehow.com/how_7894361_repair-myelin-sheath-food.html

Marella77 sa for siden:

Hadde dere spist kjøttdeig som hadde siste forbruksdag 10.05? I dag er det 12.05...

Bønna200 sa for siden:

Helt klart! :) Men det går jo an å lukte på den først, da.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.