Marella77 sa for siden:
Ja!! Har prøvd å starte 18-18:30, men ofte sovner de sent likevel. Og barna som er yngre enn de, leker ute i gata til 20...
Marella77 sa for siden:
Ja!! Har prøvd å starte 18-18:30, men ofte sovner de sent likevel. Og barna som er yngre enn de, leker ute i gata til 20...
Carisma sa for siden:
Kanskje de begynner for tidlig? Min treåring er i seng rundt 19:30. Legger jeg ham før tar det opptil 1,5-2t før han sovner. Når vi klarer ca 19:30 sover han senest 20.10. Da rekker vi å lese og synge litt, samt krangle om at han vil tvinne håret mitt til han sovner :p
Forøvrig går legginga mye raskere de dagene han har fått endel frisk luft.
Marella77 sa for siden:
Kl er 21 og begge sover. Startet legging 18:45. Fornøyd ;)
TrillTrall sa for siden:
Vi vurderer en hopp-på-tur senere i sommer og om vi må dra fra Gardermoen vil vi ankommen med tog fra Trondheim ca. 6:30. Blir det da et helvetes pes om flyet har avgang 7:55? Ser innsjekking på charter stenger 1 time før avgang. Har aldri ankommet Gardermoen med tog så jeg aner ikke hvor lang tid det tar å forflytte seg fra toget til terminalen. Rekker vi det på 25 min?
Sanney sa for siden:
jeg regner vanligvis med to timer. men pga togtider har det gjerne blitt 1.5 time de siste turene, og det har gått helt fint :) på den tiden er det gjerne ikke altfor mye folk, og bare man unngår å vele rundt i tax freen skulle det gå helt fint så lenge toget er i rute
TrillTrall sa for siden:
Taxfree på vei til syden er ikke interessant for oss. :) Da er det bare rett på innsjekk og så vente i nærheten av gaten til vi kan gå ombord. Kjenne litt på kriblingen i magen og glede seg til å komme til sol og varme. :)
Sanney sa for siden:
toget stopper direkte på gardermoen forresten, bare et par rulletrapper og du er på innsjekk. ca 5 min max :D
Vibeke-67 sa for siden:
mener du at dere kommer til Gardermoen med tog kl 6:30? Eller Oslo S?
Hvis dere ankommer Gardermoen klarer dere fint å komme til innsjekk på 25 min. Men det kan jo være en risiko hvis toger er forsinket. Har vel nesten aldri opplevd at toget har vært i rute, så jeg hadde ikke tatt sjangsen på 25 minutters overgagstid.
TrillTrall sa for siden:
hehe Det kan man si var direkte på Gardermoen ja! :)
Gardermoen ja, ikke Oslo S. Men vi håper vi finner en grei tur med avreise fra Værnes da, så vi slipper å måtte innom Gardermoen.
Cyan sa for siden:
Jeg hadde ikke tatt sjansen på bare 25 minutters overgang hvis jeg ankommer med regiontog, og akkurat det fra Trondheim bruker å være forsinket. Avstand fra plattform til innsjekk er ikke stor da, bare få minutters gange.
Fancy sa for siden:
Hvor lenge må man vente før man går ned i vekt av ketolyse? Er på 4 dagen.. /utålmodig. Har gjemt vekta.
Furine sa for siden:
Slikt finst det ingen fasitsvar på. Slapp av, hald fram med å fylgje opplegget, og gløym kvar den vekta står.
Cyan sa for siden:
Jeg opplever et merkelig fenomen med ene langfingeren min. Har opplevd det i mange år, og nå sist i går kveld. Det har seg slik at brått ut ifra intet så får jeg veldig vondt i fingeren utem å ha gjort noe spesielt (i hvert fall ikke som jeg legger merke til). Den blir sånn typisk forstua-vondt. Hovner ikke opp, men kan ikke være borti noe uten at det er veldig smertefullt og kan ikke bøye den. Dette kan vare fra få timer til et par dager og så blir den helt fin igjen. Merkelige greier. Noen som har hørt om noe sånt før, og om det kan være et spesielt fenomen eller er det bare jeg som har en rar greie?
Carisma sa for siden:
Jeg har det sånn med musklene i underarmen spesielt, men det kan goså dukke opp andre steder. Jeg har fått veldig tilbakevending av dette på ED uten at jeg vet hvorfor. På Ketolyse var det helt fraværende.
Cyan sa for siden:
Er bare i fingerleddene hos meg, så det er nok leddrelatert og ikke muskelrelatert. Tenkte kanskje urinsyregikt, siden jeg har høyt urinsyrenivå, men får det ikke til å stemme når det ikke er spesielt hovent eller rødt/varmt, og at det bare varer et par dager maks. Men det må jo være en form for gikt tenker jeg? Bare veldig lokal greie, begrenset til noen få fingre (klarer ikke å helt å huske om jeg har hatt det i glere fingre enn langefingeren, men mener at jeg har opplevd det i både pekefinger og tommel tidligere).
Carisma sa for siden:
Jeg har alltid tenkt det er muskulært fordi det stråler nedover i armen, men det begynner i albuen eller håndleddet. Fikk det faktisk i Håndleddet og ned i håndbakken nå :rolleyes: Jeg mistenker at sukkerinnholdet i mange av ED produktene kan være en trigger for min del.
Edit:
I følge dr Dahlquist er fruktosen det som trigger det, og det kan stemme blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/det_%C3%A4r_inte_k%C3%B6ttet_det
(Jeg har i perioder levd mer elller mindre utelukkende på frukt, og da har jeg hatt mye av det)
Sivensvans sa for siden:
Nå så jeg plutsetlig noe jeg aldri har sett før her inne - en rød "thumbs down" ved siden av tittel-linjen på noe jeg har skrevet. Betyr det at noen har trykket at de er negative til innlegget?
Cyan sa for siden:
Nei, det betyr at du har valgt det selv som innleggsikon i den boksen som kommer under selve tekstruta når du skriver innlegg :) Du har kanskje kommet borti den når du skulle trykke send?
Sivensvans sa for siden:
Haha! Ja, det må jeg ha gjort! :p Takk for oppklaringen!;)
Sivensvans sa for siden:
Har kjøpt div ting fra lavkarbohuset, men synes det er litt spesiellt at det ikke følger med oppskrifter på norsk, kun tysk! Erfaringer?
Jeg er ikke så drilla på tysk - eneste jeg kan skryte på meg er at jeg hadde følgende setning klar om læreren skulle spørre om noe: Ich habe nicht meine hausaufgaben gemacht...! Knis!
Photobscura sa for siden:
Jeg kjøpte en anorakk i dag. På vaskeseddelen står det "Shell: 100% bomull". Hva betyr shell?
Ethereal sa for siden:
Skalldelen, ytterste delen, på lekmannsspråk?
Ja, men hva er det? Er det vannavvisende, eller noe?
Ethereal sa for siden:
Skalljakker i friskusklæravdelingen er som regel vannavvisende/vantette, men sånn akkurat dette er ikke kles-språk jeg er flytende i (du vet hva jeg synes om "praktisk" :p), så jeg delegerer spørsmålet til de som kan. :D
Oki! Jeg har i hvert fall ikke peiling. Det var bare en helt enkel Bik Bok-anorakk til 500 spenn, så vet ikke jeg tør satse på at den innehar en sånn luksus.
Jeg har konferert med ei litt mer friskusete venninne, og hun sier at shell er i en eller annen grad vannavstøtende og vindtett.
sonim sa for siden:
"Shell" er bare navnet på det man kaller "ytterste lag" på en jakke, bekledning, bukse eller whatever. Når ytter "shell" er av bomull så er det ikke akkurat vannavstøtende uten noen form for behandling. Dvs den jakken har sikkert en form for impregnering som gjør bomullen vannavstøtende inntil en viss grad.
Bomull er forøvrig et stoff som egner seg aller best (bedre enn gore tex og whatnot) i tørt, kaldt vær. Typisk jevne temperaturer i kulde. I varierende værforhold er gore-tex tilsvarende det beste.
Når den friskusvenninnen din sier at bomull er et shell som er vannavstøtende og vindtett, så er nok det ikke helt riktig, men til en viss grad, avhengig av veving på bomull kan den virke som vindtett ja. Uansett så får man jo gjerne hva man betaler for av slike "friskusklær" som koster veil. 500,- ift vannavvisning og vindtetthet.
Jeg liker nå bomull meget godt og bruker det stort sett alltid, både i kulde og dårlig vær. Skal innrømme at gore tex er flott fordi man da holder seg tørr innenfor "shellet" eller skallet om du vil i vestlandsvær. Impregnert bomull er ikke dårlig, dessuten er det rimelig. Gore-tex for bruk på byen eller lette friluftsturer på en dag er "overkill", men mote er nå mote :)
Nei, min venninne sier ikke at "bomull er et shell som er vannavstøtende eller vindtett", men at når det står "shell" på vaskeseddelen vil det si at den er vevd/impregnert på en sånn måte at den i i en eller annen grad er det, avhengig av tøyet, og været (bl.a. vannsøyle, sa hun vel. Nytt ord for meg). Takk for svar for øvrig!
sonim sa for siden:
Som jeg sa, avhengig av veving på bomullen. Shell er shell og det "shellet" er uansett lagd av bomull med eller uten impregnering. Bomull har meget lav vannsøyle uansett dessverre. Impregneringen høyner vannsøylen noe, men hvis Bik Bok kaller dette for shell, så er det ikke rart klesbransjen får mye "pisk" for dårlig/feil/misledende informasjon til forbrukerne. Bomull er også shell. Tror du med trygghet kan rette opp "friskusvenninnen" din og si at shell ikke er noe annet enn en beskrivelse av det ytterste laget av vevd stoff på et klesplagg (ytterjakke). Menneskets shell er huden, med eller uten solfaktor eller kokosolje som beskyttende lag. Shell av kokosolje er kanskje ytterste laget siden det danner en beskyttelse utenpå den naturlige menneskeshellet :-) haha. jaja, kos deg med jakken, vannsøyle, shell, van/vindtett or whatnot. Viktigste er nå at du er fornøyd med bruken!
Så ikke shell-merkinga før jeg kom hjem, så det var ikke en avgjørende faktor for meg, da jeg helst unngår regn, snarere enn å anskaffe klær som er ment for å brukes i det. :p
Det hadde vel uansett ikke stått "shell" på vaskeseddelen med mindre det var en mening med det. Litt underlig å sammenligne det med hud eller nøtteskall, ettersom jakka ikke har noe fôr.
Carisma sa for siden:
Shell er nok her kun et annet for for stoff. Veninna di tenker nok på soft-Shell eller skalljakker, men det er noe annet. Du merker veldig fort om det er det.
Vaskelappen er mest sannsynlig offer for dårlig oversettelse fra landet det er sydd i, Shell clothing kan bety yttertøy. Og vannsøyle; hvis du googler parkeres står det masse om det (utrolig hvor mye nytt man lærer nr man får unger :D)
Samme for meg! Jeg ville bare ha en svart anorakk, men skjønte ikke greia med "shell". :)
TrillTrall sa for siden:
Har den for? I alle fall - det ytterste laget er laget i bomull, enkelt og greit. :)
Ikke fôr, nei. Men samma det, ser ut som om det er helt likegyldig at det er shell. :p
Marella77 sa for siden:
Våre naboer har 3 hunder, store. De er ofte løse, driter i hagen vår, løper mot barna så de blir redde. En gang knurret to av de rundt meg, den ene tok bena sine hardt på mine legger flere ganger, slik at jeg fikk blåmerker og sår/blødde en del! Hull i buksa. Samtidig løp den andre hunden imot min datter på 5 år, hun ble livredd! Jeg spurte naboen om de kunne være så snill å ha de hundene i bånd! Ja sa hun.
De kommer fortsatt i hagen og driter, løper rundt. I dag kom en av hundene løpende rett i mot mine barn. Jeg ble redd og ble litt sur til naboen. Jeg beklaget meg for å bli sur, men sa at jeg var redd. Jeg fortalte om episoden om buksa og blåflekken, og hun sa hun skulle erstatte buksen. Jeg sa at det var ikke poenget, men at vi følte oss utrygge når hundene var ute. Hun tok ikke hundene i bånd, de kom igjen to ganger samme time i hagen.
Er dette feil av meg? Gjelder båndtvang i slike tilfellet?
Carisma sa for siden:
Hundeeier plikter å ha kontroll på hundene sine, noe de åpenbart ikke har i dette tilfellet. Du kan ringe mattilsynet, det er de (av alle ting) som har oversikt over reglement og evt oppfølging.
TrillTrall sa for siden:
Selvfølgelig er det ikke feil av deg, men det er meget feil av naboen. Ring politiet. Bedre det enn at ungene blir bitt. Båndtvangen gjelder overalt unntatt for jakthunder under trening (leste jeg her om dagen), men akkurat det er vel ikke tilfelle i deres hage...
Marella77 sa for siden:
Det eneste nabohunden jakter på, er snømannen vår i Hagen på vinteren! Den står og knurret i mot den! To dager kom dem og knurret!
Jeg får dårlig samvittighet. Hundene er sikkert bare litt ville og lekne. Men vi er redd de! Gruer meg til å snakke med naboene igjen...
Carisma sa for siden:
Om hundene er "litt" ville og lekne plikter de HVERTFALL å holde dem i bånd eller innhegning. Jeg har hatt hund hele livet, og ville aldri funnet på å forlate (eller slippe) en hund i nærheten av et barn, og definitivt ikke et barn som ikke kjenner hunden og omvendt. Enig med TrillTrall, ring politiet!
Det er jo utrolig uforsvarslig! Om man ikke har gjerder rundt tomta si som holder hundene innestengt når de lufter seg, bør man ha egen hundegård eller løpestreng, særlig når hundene holder på som du beskriver. Virker nærmest på meg som om naboene dine er flaue over egen utilstrekkelighet hva angår disiplin og dressur ...
Marella77 sa for siden:
Det verste av alt, er at de driver med utstilling av de... Tror de er slitne av de, men hallo! Ta på bånd da! Er så lei. Vært sånn i flere år!
Marella77 sa for siden:
Takk for svar! Ps, "hallo" var ikke til deg, men til naboen ;)
Carisma sa for siden:
Det er typisk de som tror de kan alt om hunder. For de er jo SÅÅÅ snille deres hunder og kunne aldri finner på noe liksom :rolleyes: For de tenker det samme som deg, at de leker jo bare. Og ofte er de mer beskyttende og blåoyd overfor hundene enn selv egne unger!
SKriv ut reglement for hundehold og legg i postkassa deres om du ikke vil ta det face-to-face.
BenteR sa for siden:
Akkurat nå om sommeren er det båndtvang overalt 24 timer i døgnet. I byggefelt gjelder båndtvangen året rundt.
Her har vi valgt å gjerde inn et område i hagen til hundene, men følger likevel med dem der slik at de ikke skal stå og bjeffe på folk som går forbi/sykler/løper.
Selvsagt er det absolutt ikke akseptabelt at nabohunder løper inn i hagen til naboer og skremmer/ driter/pisser.
Lillemy71 sa for siden:
Brudd på dette kan faktisk straffes med bøter og fengsel inntil 1 måned. Virker ikke som om naboen har særlig god kustus på hundene sine og dette kan jo ikke fortsette. Det er en plage for dere (og kanskje andre også) og man vet jo aldri om hunden brått går til angrep. Du bør ta det opp med naboen at det faktisk er båndtvang og at dette er plagsomt for deg, dersom ingenting blir gjort bør du ta kontakt med politiet før noe alvorlig skjer.Carisma sa for siden:
Jeg sitter på jobb med intense menssmerter. Har tatt 3x ibux 200, men de ser ikke ut til å fungere. Hva annet kan jeg gjøre? Jeg klarer ikke jobbe, så om jeg ikke finner på noe er det tull å sitte her, men jeg gikk hjem pga disse smertene forrige mnd også og vil helst slippe det igjen! Dessuten klarer jeg ikke kjøre bil nå, så jeg kommer ingen vei uansett :o)
Oi. Har du tatt opp disse menssmertene med legen din? Høres ut som noe langt over normalen ...
Jeg lurer på; Hvilket av kjøpesentrene utenfor sentrum av Oslo er best, altså har bredt utvalg av klesbutikker, og ikke nødvendigvis fullstappa med folk tidlig på dagen midt i uka? Jeg trenger litt nye klær, men hater virkelig å shoppe ... Hadde vært kjekt med "alt" på ett sted, og minst mulig folk og trengsel.
Carisma sa for siden:
Ja, det er nok langt over normalen, men med PCOS så er det jo liksom bare sånn :o Men jeg tror jeg må sjekke med gynekologen om hun hvertfall har noen tips. Nå er det jo faktisk over ett år siden jeg var der også, følte jeg løp der i ett sett etter graviditeten.
Sist mnd var jeg hjemme to dager etter jeg måtte gå hjem også før det slapp. Før hadde jeg disse smertene ved eggløsning, men nå etter jeg begynte med ED har de flyttet seg til mensen i stedet. Det eneste positive er at mensen kommer helt likt månedlig, noe som aldri har skjedd før.
Det virker som det verste er over nå, men "bakfullfølelsen" og den hovne og ømme magen som alltid følger med sitter godt i. Fint at det er haugevis å gjøre på jobb da, og at vi allerede er underbemannet pga ferieavvikling. :rolleyes:
Men nå kan jeg i verste fall kjøre hjem i lunsjen og jobbe hjemme fra, for da kan jeg ta pauser innimellom.
Marella77 sa for siden:
Tusen takk for svar! Godt å høre at det ikke bare er jeg som overreagerer ;)
Carisma sa for siden:
Tja, hva slags klær? Sandvika storsenter er jo alltid greit, emd absolutt alt mellom himmel og jord... Og det går gratis buss dit fra oslo www.thonshopping.no/kjopesentre/sandvika-storsenter/senterinfo/bussruter1/
Har faktisk ikke vært på Strømmen etter utvidelsen, men det skal jo også være greit med alt du trenger og vel så det.
Litt nærmere byen er jo Storo et greit alternativ.
Trenger mest basicting, så typ H&M, Cubus, Lindex, den slags. Sandvika er jo i Bærum, men jeg visste ikke at det gikk gratisbuss dit. Er det ikke noen i selve Oslo som er OK?
Carisma sa for siden:
Storo som sagt :)
CC vest
Lambertseter har blitt fint etter oppussinga, men det tar kortere tid til Sandvika med tog enn til Lambert med bane.
Storo, ja. Der har jeg forsåvidt vært, på Bogerud, tror jeg?! Der mener jeg også at det så og si var folketomt på formiddagen, hvilket er en stooor fordel. Men så spørs det jo nå som så mange har gått ut i ferie ...
Nei, det var visst Sandaker Senter, det.
Carisma sa for siden:
Storo er hvertfall stille på tirsdagsformiddager. (Tirsdag er alltid den beste dagen å handle på om man vil unngå kø både på formiddag og ettermiddag)
Det er den vanlige barnevognmafiaen der, men det er det jo over alt. Men det har blitt ganske stort der oppe, så det er mye areal å spre folk på. bare ligg unna Jordbærpikene i 3 etg om man vil unngå barnevogner :D
Tror ikke så mange har gått i ferie enda, utover skoleungdom og studenter. Virker ikke slik på jobben hvertfall.
Cyan sa for siden:
Både CC Vest og Stovner er greie kjøpesentre med lite folk på formiddagen. CC Vest har ikke Lindex, Stovner har ikke Cubus, og så er vel CC Vest generelt mer "posh" med tilhørende klientell. Storo har jeg ikke vært på ved formiddagstid, så veit ikke hvor mye folk som er der, men senteret er vel blitt bra etter utbyggingen regner jeg med. Stovner har i tillegg en veldig bra Sultan like ved t-baneinngangen.
TrillTrall sa for siden:
Ibux har aldri funket på meg, ikke mot noe (jo, tannverk i kombo med paracet). Har du prøvd paracet?
Lemen sa for siden:
Nå hjelper ibux meg, men jeg skal ikke bruke NSAIDs, så det er derfor ikke så aktuelt for meg å bruke det.
Mine menssmerter forsvart omtrent på dagen etter jeg fikk satt i p-stav for 3 år siden. Nå er det på tide å bytte den, og de siste 2-3 mnd har jeg merket at jeg har begynt å få litt mens-smerter igjen.
Vet om mange som bruker prevensjon mot menssmerter, kanskje noe å vurdere, om du ikke skal ha flere barn nå med det første?
Carisma sa for siden:
Ibuxen fungerte, det bare tok endel lenger tid enn vanlig :o Er levelig nå så lenge jeg ikke gjør brå bevegelser eller setter beinet hardt ned :rolleyes:
Ok, Storo eller Stovner it is! CC West har jeg også den litt posh-feelingen på.
Rin sa for siden:
Storo er ok (mangler Lindex, men den kan man jo ta i Markveien ved behov) - siden de har Change der også, for ikke å snakke om gratis, rene toaletter i hver etasje, er det alt i alt et praktisk sted å ta sånne basic/nødvendighet-runder. :cool: Sånn som bonus har jeg ofte hell med halvprisede kjøttvarer på icaen der. Meeen sommerstid er det temmelig folksomt på dagtid også - litt for mye for meg, i alle fall.
Ok, notert! Ser de fleste kjøpesentre åpner ti, kanskje satse på å komme seg dit så tett opp på åpningstid som mulig. Tirsdag formiddag pleide å være min Ikea-dag, for øvrig. Helt til de begynte med de der ville tirsdagstilbudene sine ... Ødela alt! :rolleyes:
Kanutten sa for siden:
Noen som vet konkret hva man må forholde seg til for å unngå fordelsbeskatning ved firmatur til London fra fredag morgen til mandag kveld? Vet at det er snakk om to maks to netter overnatting uten akademisk opplegg, men vet også at det finnes grader av akademisk opplegg og skatt. Er det noen som vet??
Lillemy71 sa for siden:
Noen som har erfaring med å få t-skjorter med egne print? Ser det er mange plasser man kan bestille, men jeg trenger noen som kan levere god kvalitet raskt. Jeg vil også ha dame t-skjorte (fitted) og gjerne et utvalg av farger. Skal bare ha en eller to.
Jeg vil anbefale spreadshirt på det varmeste. Bra trykk, god kvalitet på t-skjortene, og de har dame-t-skjorter med god passform, og realistiske størrelser. :) (Har bestilt en del fra Asia, og da må jeg alltid gå opp en størrelse). Vil anbefale den dame-t-skjorta til 136 kr, altså ikke den billigste, men nummer to, om jeg ikke husker feil, da den holder farge og fasong bedre enn den som er billigst. Med trykk kommer den på ca 170 kr, samt 35 kroner i porto.
Bare pass på å ikke bestille for over 200 kr, ettersom de trykkes i, og sendes fra, Tyskland. Likevel har det ikke gått særlig mer enn en uke, pluss/minus, fra jeg har bestilt til den har ligget i postkassa.
Lillemy71 sa for siden:
Takk Photo :)
TrillTrall sa for siden:
Har fått smerter i hofta, sannsynligvis etter (for mye) jogging på asfalt (og her snakker vi ikke om lange og harde turer overhodet!!!) og skal inn på røtngen om et par uke for å se om det er noe synlig slitasje.
Kan det være brusken i hofteleddet som er nedslitt? Er det noe hold i disse kosttilskuddene som hevder de stopper bruskreduksjon og endatil stimulerer til økt bruskvekst? Eller er det penger rett ut av vinduet? Noen som har prøvd noen slike?
Neida, jeg skal ikke begynne å ta noe som helst før etter at jeg har vært på røntgen. :) Jeg føler meg mer som 86 år enn 46 år for tiden gitt...
Lillemy71 sa for siden:
Kan være så enkelt som en betennelse etter overbelastning. Jeg opplevde det samme i begynnelsen av min "joggekarriere" :p, en dyp, murrende smerte i hofta som ikke gikk over. Etter en del undersøkelser fikk jeg betennelsesdempende, fysio, en del øvelser og måtte legge på varmt og kaldt. Det gikk over og da jeg startet jogginga igjen, investerte jeg i nye sko og tok det roligere og fokuserte mye på teknikk. Det er ingen skam å gå som Ingrid Kristiansen sier. Har en kolleaga som nå opplever det samme, går rundt som ei 80 år gammal dame men hun er ikke mer enn 28. Hun har også fått betennelse etter overbelastning.
Jeg håper for din del at det ikke er noe verre enn det, ellers kan jeg ikke svare på om diverse kosttilskudd er godt for det du spør om. Selv har skepsisen min til kosttilskudd vokst og jeg tar ikke mer enn det som er absolutt nødvendig.
TrillTrall sa for siden:
Smerten er ikke konstant, den kommer og går, den er der når jeg reiser meg etter å ha sittet rolig i samme stilling en stund og jeg kjenner det om jeg har jogget en stund, selv på mykt underlag. Jogger jo ikke på asfalt lenger selvfølgelig! Jogget en tur i går og først etter 3 km kjente jeg det litt og det ble selvfølgelig ikke noe særlig bedre resten av turen heller. Jeg har ganske nye og veldig gode sko så det kommer neppe av dårlige sko.
Carisma sa for siden:
Jeg hadde en slik smerte en periode, som noen ganger strålte nedover forsiden av låret. En liten sjekk hos manuellterapeut med utstrekking av sider og korsrygg løste problemet med en gang.
Carisma sa for siden:
Hvordan får man snudd tankegang fra å gjøre ting for andre, til å gjøre ting for seg selv? Eksempel: Bruke tanntråd intensivt flere ganger daglig en uke før man skal til tannlegen, fordi man «glemmer» det resten av året (med resultat at tannkjøttet er superhovent og vondt når tannlegen begynner å røske i det :rolleyes:). Pynte seg i jobbmøte fordi det er hyggeligere for sjefen/kunden/de andre kollegaene, selv om man hadde følt seg bedre hver dag om man gjorde det fast. Unne seg en is fordi det er lenge til man skal til Fedonklinikken, og være livredd for hva ernæringsdama skal bli skuffet heller enn å hige etter vekttap for egen del…
Jeg mistenker at min autoritetsangst spiller sterkt inn her, men hvordan bli kvitt den?
Lillemy71 sa for siden:
Ja og det er veldig viktig å strekke ut selv etter en joggetur, spesielt setemusklatur og nedre del av korsrygg. jeg hadde også en smerte som kom og gikk, kom ann på belastning og sittestilling. Du bør absolutt ikke jogge før du har fått undersøkt hva det kan være Trilltrall, da kan du gjøre vondt verre.
Skoene kan være gode, er ikke dermed sagt at de er riktige, men dersom man har dårlig teknikk og løper for mye/for langt til man har trent seg opp er det lett å få skader/betennelser/overbelastning. Ulendt terreng (og da snakker jeg ikke om hardpakkede grusstier som er nesten like ille som asfalt) er fint å trene opp styrken i beina. Man klarer kanskje ikke å løpe så fort, men gå på og få opp pulsen og trene seg opp er vel det viktigste. Og ikke slik som min skadde kollega holder på, der alt handler om hvor langt og hvor ofte hun klarer å jogge. For min del handler det om kvalitet over kvantitet.
Lykke til Trilltrall, håper det ikke er alvorlig og leges fort så du kan fortsett med jogging :)
Carisma sa for siden:
Vanglig utstrekking er viktig, men jeg snakker om ting som sitter dypere i vevet. Vi har jo en tendens til å sige litt sammen over tid, og dette forplanter seg i fester og knuter i musklene. man klarer ikke strekke dypt og riktig nok på egenhånd til å få løsnet slike.
TrillTrall sa for siden:
:_plystre:
Jeg kan nok ikke skryte på meg å jogge verken langt, fort eller veldig, veldig ofte, men det ble en del asfalt en periode og jeg tror nok en tur med bratt utforbakke på asfalt ikke var særlig lurt, det var etter den at smertene oppsto... :rolleyes:
Får ta en tur til legen etter sommerfeiren, da er røntgenbildene klare også. Til så lenge får jeg prøve å tøyle joggelysten som best jeg kan. :)
Lillemy71 sa for siden:
Du kan jo prøve å gå rolige turer i mellom tiden, helst i terreng så lenge det ikke gjør vondt :)
TrillTrall sa for siden:
Kjeeedelig... ;) Neida, men sykling går fint og jeg elsker å sykle! :)
Lillemy71 sa for siden:
Bare å gi jernet da, så lenge du ikke gjør vondt verre :D
Husk bare å tøye skikkelig ut, spesielt sete og hofteleddsbøyer!!
Cyan sa for siden:
Genrelt sett, hvor fort bruker småttiser å komme seg etter omgangssyke? Fikk nettopp telefon fra barnehagen om at 4-åringen har kasta opp og vi skal ut og fly på lørdag :o Første gang han har vært syk med oppkast, så dette har vi ingen erfaring med.
Carisma sa for siden:
Som regel varer det et døgn.
TrillTrall sa for siden:
Ettersom det er 48 timers karantene i barnehagen etter oppkast tipper jeg at de andre flypassasjerene helst ikke vil ha dere på flyet... Men det kommer jo an på hvorfor han kaster opp da. Om han kaster opp en gang og det ikke blir mer og han er i full fart som vanlig så går det nok fint. Her han derimot slapp og dårlig og kaster opp gjentatte ganger både i dag og i morgen så har dere ingenting på flyet å gjøre!
Cyan sa for siden:
Han har kasta opp kun en gang (ved matbordet i barnehagen). Nå løper han rundt hjemme og er i tilsynelatende tipp topp form, ikke noe mer oppkast. Så hvis det ikke kastes opp noe mer og han ikke får diare kan vi da anta at det ikke er noe smittsomt magevirus?
Carisma sa for siden:
Kan jo være noe han spiste også, det kommer rimelig fort opp igjen på de små. Eller noe han har fått i seg ute. Om han ikke får feber eller kaster opp mer ville ikke jeg tenkt på det med flyet.
TrillTrall sa for siden:
Jepp, det hadde jeg gjort i alle fall. Kunne jo bare vært en matbit som kom i vranga og fremkalte en brekning.
Cyan sa for siden:
De påsto at han var slakk tidligere på dagen, men han sover lite for tida så kan liksågodt vært trøtt tenker jeg. Hans umiddelbare reaksjon på oppkastet hadde visstnok vært "Kult!!!" etterfulgt av rå latter, så det høres jo ikke akkurat ut som han er veeeeldig syk :rolleyes: Men da krysser jeg fingra for at det bare var noe som måtte opp igjen :)
Lillemy71 sa for siden:
Høres absolutt ikke ut som noe magevirus nei :D
Cyan sa for siden:
Nei, det var nok ikke det. Han har vært helt fin etterpå, ikke feber, oppkast eller diare og like aktiv og blid som han alltid er, så vi leverte i barnehagen som vanlig i dag :)
Supera sa for siden:
Noen som vet hva de legger i "early access og laminat" på en VIP-billett på John Dee?
Supera sa for siden:
Hører noen bruker kaffekvern til å kverne altmulig med, men at bare noen kaffekverner duger til det og noen bare duger til kaffe. Noen som har en å anbefale som kan kverne alt mulig?
Carisma sa for siden:
Hva er Janumet og hvorfor gis dette nå fremfor Metformin?
Ser ut som om det er en medisin som i tillegg til metformin, har et annet antidiabetisk virkestoff som heter sitagliptin.
Jeg har ikke hørt om det før nå. Jeg bruker uansett Glucophage, altså den originale metformintabletten, ettersom den metforminen (som bare heter Metformin, og kom på markedet etter at patentet gikk ut) man ellers får ikke fungerer særlig godt på meg.
Carisma sa for siden:
Min mor har fått disse nå av sin litt for slepphendte fastlege, og selv hun begynner å bli skeptisk til alt dette han prakker på henne (så mye at nå tar hun ingenting før hun har sjekket med meg hva det er. Jadda, let me google this for you, liksom :rolleyes)
Men disse har jeg aldri hørt om, og klarer ikke å få tak i hva som egentlig er poenget med sammensetningen?
De er jo et antidiabetikum for type 2 på linje med metformin i følge felleskatalogen i alle fall. Som jeg forstår det er bivirkningene med sitagliptin mindre enn med metformin, men i en kombinasjonspille vet jeg ikke helt hva det vil ha å si?! Kanskje du kan spørre Fedon-legen din neste gang du har time?
thessis sa for siden:
Noen som vet hvor man får kjøpt sukkerfri sweet chili saus i Oslo sentrum?
Furine sa for siden:
Janumet er dia2-medisin, mannen har hatt det, i alle fall. Det er Januvia i miks med metformin, etter det eg veit.
BenteR sa for siden:
Janumet er også en dyrere medisiin enn metformin. Tror det var i det nyeste diabetesbladet jeg leste at stadig flere leger skriver ut Janomet uten å først prøve den billigere Metformin
Carisma sa for siden:
Hmmm, det stemmer i såfall bra på pillepusheren jeg nevnte :rolleyes: (han har selv sagt at han skriver bare resepten på visse merker for de betaler bedre :eek:)
Men hva er januvia da?
Det er jo det jeg har forsøkt å forklare og linke til over her. ;)
Carisma sa for siden:
Ja, jeg leste felleskatalogen selv før jeg la inn innlegget i første omgang. Men jeg kan ikke se hva som er forskjellen på det og vanlig metformin/glucophag? Hva gjør sitagliptin så mye mer fantastisk enn virkestoffene i andre, utover bivirkningene? (Siden de skal virke bedre for de som ikke har god nok virkning av metformin)
Jeg blir umiddelbart skeptisk til mirakelprodukter, så jeg må vite hvorfor :o
Forsøvrig forstår jeg heller ikke dette med bivirkninger da metformin kun for bivirkninger på dem som trenger medisinen?... Så vet man da at mindre bivirkninger ikke egentlig betyr mindre virksom?
Sanney sa for siden:
Selv har jeg fått forxiga for min dia2 på ville veier, og så langt virker det helt utmerket. Jeg håper at grunnen til at jeg ikke har blitt tilbudt den før er fordi den er ny på markedet i Norge..
Jeg aner ikke, Carisma. Jeg vet ikke en gang om dette andre virkestoffet er så fantastisk, eller om det bare er helt ok. Metformin/Glucophage er jo heller ingen mirakelmedisin, man må gjøre en jobb selv også. Og skal jeg være ærlig, og sette meg selv tilbake i det stedet jeg var da jeg trappet opp, skulle jeg gjerne vært bivirkningene for uten, for de var helt forj*vlige, og de varte og rakk. Jeg vet også om folk som har måttet avbryte behandlingen, fordi de ikke orket dem. Hadde jeg ikke alt vært sykemeldt på den tiden, hadde jeg måttet blitt det. Og med det sagt vet jeg heller ikke om det gjelder akkurat denne medisinen, ettersom den også inneholder metformin. Men uten å konsultere en ærlig medisiner, eller en med erfaring med lengre bruk av begge typene, er det vel litt vanskelig å si noe om hvorfor sitagliptin sammen med metformin er en bedre, verre eller hipp som happ ting. Ingen vits i å gjøre seg opp en mening før man har snakket med en fagperson, liksom.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.