Photobscura sa for siden:
Bremykt er helt greit, det. Selv spiser jeg ikke så mye planteoljer, annet enn noe kaldpresset over salater nå og da. Vet ikke hvor god den rapsoljen er. Men mange velger bremykt til brød/knekkebrød, fordi det ikke er like hardt som rent smør. Uansett er så og si alt bedre enn margarin ..."Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
TrillTrall sa for siden:
Jepp. :)
TrillTrall sa for siden:
Her tar du feil Julie. Bremykt er 70% meierismør + 30% rapsolje og går greit under betegnelsen smør.
amritam sa for siden:
Tja, men jeg ville ikke kalt det ekte smør likevel. Ekte smør er laget av fløte og evt. litt salt. Når det er 30% rapsolje i produktet er det ganske langt fra ekte smør i mine øyne. Men når man så setter ekte smør i anførselstegn, så vet jeg ikke hva som menes lenger... så hvem vet ;)
Om den rapsolja er sunn eller ikke, er det også delte meninger om som så mye annet. Jeg heller mot at den ikke er særlig sunn.
Lillemy71 sa for siden:
Å bestille D-vit på 5000iu fra BigVits er ingen problem sidne det er innen EU, fra Iherb derimot blir det litt mer lotteri om det går gjennom tollen.
Selv bruker jeg 5000iu, tar en kapsel på morgenen sammen med en K2-vit og en ss Udo's. Tar ikke nødvendigvis dette hver dag, men det kommer jo litt an på hvordan D-vit nivået er (har du fått sjekket ditt?). Jeg er mer bevist på og få i meg D-vit regelmessig i vinterhalvåret ettersom jeg får noe sol på kroppen uten faktor om sommeren
Carisma sa for siden:
Noen som har erfaring med Tyrkia i månedsskiftet oktober/november? Kypros? Evt andre plasser å anbefale som ikke er for dyre, varme (og helst varmt vann) eller lenger enn maks 6t flytur? (ikke Kanariøyene, se punkt ang varmt vann....)
Må se på alternativer til den planlagte Egypt-turen...
Ikke Tyrkia, men nære nok til å se det fra kysten. :p Vi var i Hellas, nærmere bestemt på Rhodos i oktober i fjor (medio oktober var det vel?) og det var plenty varmt nok. Tor det lå mellom 26-30 grader hele tiden. Best av alt var at det var rett etter sesong, sånn at det stort sett bare var oss og sedate pensjonister på Hotellet. :)
vaskeklut sa for siden:
Jeg og Sambo var i Alanya i Tyrkia på den tiden i fjor. Det var helt ok det, men for min del ble Alanya for turistete. Litt for mange som snakka norsk/svensk der for min smak :o - men om man liker å ligge på stranda om dagen (som jeg får feber i bakhodet og kløe i neglene av) så er det vel greit. Må jo være en grunn til at så mange drar dit år etter år... :)
Supera sa for siden:
Jeg tror Tyrkia-sesongen slutter i oktober. Jeg har i alle fall vært på det som var siste uka de satte opp reiser og det var 7-14 oktober. Da regnet det en dag eller to. I november sier de at det regner halvparten av dagene. Kypros er kanskje samme greia? Vet ikke. Det ligger jo ikke så langt unna.
Carisma sa for siden:
Hmm, ja, var på Rhodos da jeg var i Marmaris første gang, ikke langt over med båt. Og det er jo lenger nord enn der vi har tenkt (Marmaris har forøvrig blitt helt ødelagt, aldri dit igjen!)
Må sette behovene til toåringen foran egne preferanser, og så lenge det er badevann i nærheten er han happy :) og så er det greit med mat som er noenlunde kjent (selv om han er nærmest altetende og helst vil ha det mest mulig krydra) Når det er sagt blir det nok ikke alanya, men en av småstedene i nærheten. Orker bare såååå mange feriefulle nordmenn på et sted :D
vaskeklut sa for siden:
Side eller nabobyen til Alanya, Mamutlar(?) (20 min fra Alanya) skal være brukbare sånn sett! Mamutlar var i allefall veldig rolig, fredelig og rett og slett koselig!
Ææææ! Jeg har gjort akkurat som fyren på malebutikken sa - jeg har skura ned expidithylla mi fra Ikea med jif og husvask og gått over med ren klut etterpå og latt det tørke skikkelig, og jeg har malt den med heftegrunn og latt det tørke etter anvisning før jeg malte det første laget med maling. Det er nå tørt, og hva skjer når jeg drar neglen over med bare litt makt? Jo, jeg klarer å lage skraper i malingen ... Hva gjør jeg nå? :o Vil det bli bedre etter andre lag, eller har jeg driti meg ut?
Lemen sa for siden:
Jeg har malt tv-benken min fra IKEA (Bonde heter den). Da fikk jeg beskjed fra han på malebutikken å gå over alle flater med et fint sandpapir først, og så bruke heftegrunn.
Jeg brukte sandpapir, men hoppet over heftegrunn (fordi søster sa at det bruker hun aldri). Vasket av støvet etter sandpapiret, og malte med Bengalack. Malingen sitter godt.
Nå har jeg vært innom malebutikken i mellomtida, og han sa at det skulle jeg ikke tenke på, for malinga måtte herde i tre fire dager først. Da ville den sitte. Å pusse på den type overflate var ikke nødvendig. Phew! Veeeldig letta!
vaskeklut sa for siden:
Hvordan får jeg ren ovnsrista mi som tydeligvis er full av fastbrente greier på en skånsom måte for de vonde hendene mine? JEg kan natrontrikset, men det er liksom ikke så lett å få den der blandinga til å sitte fast på små stenger...
Jeg går over den med stålull nå og da. Om du fikser det. Har du en større balje eller et badekar e.l. kan du kanskje legge den i bløt først? Når du først har fått den ren, kan du jo bare opprettholde rengjøringa ved å dra over den med stålull så fort det er noe skitt på den, sånn at det ikke rekker å sette seg ordentlig fast. :)
langaard sa for siden:
Noen som har prøvd magnesiumpulver som tilskudd? skal det røres ut i vann:confused:
vaskeklut sa for siden:
har dessverre ikke balje eller noe, men klarte å lage tykk nok natronguffe til at det hang sånn passe på. skal herved kjøpe meg stålull - takk!
smgj sa for siden:
Magnesiumcitrat? I så fall syntes jeg det smakte surt phy...
smgj sa for siden:
Stålull eller sånne skuresvamper + jif skurekrem... (Ikke bra for skuldrene.) For grillrister anbefales det å smøre dem med salmiakk, putte dem i en pose og legge dem på badegolvet (lun varme) i noen timer. Jeg har ikke forsøkt selv..
vaskeklut sa for siden:
smgj: natrontrikset virka ganske greit, det verste løsna :) så får Sambo ta resten med stålull en annen dag så jeg slipper å forverre skuldra mi mer enn nødvendig! salmiak synes jeg er så ufint at det har jeg ikke i hus :o
Lillemy71 sa for siden:
Natron-/bakepulvertrikset fungere også veldig greit dersom man legger rista i en pose eller evt pakker inn i aluminiumsfolie, for da forblir guffa også på plass.
Kan noen anbefale en ålreit lagringstjeneste hvor jeg kan lagre bilder privat? Helst en som har tilbud om gratiskonto, og som jeg også kan bruke på mobilen. :)
blåbær sa for siden:
Jeg syns Dropbox er fint.
Takk for tips! :)Kanutten sa for siden:
Dropbox er kjempebra! Vi har fikset det på den måten at så snart mobil eller kamera når tilgjengelig wifi går alle bilder/videoer over til dropbox. En til to ganger i uken går alt i dropbox igjen over på en ekstern hdd hjemme fordi dropbox er satt til å slette alle bilder hvis noen prøver på ulovlig tilgang. Alle de siste ikke overførte bilder til hdd blir overført samtidig som ev sletting foregår. Vi mister mao ingen bilder selv om noen prøver seg.
Kanutten sa for siden:
Poden med ms har fått beskjed om ikke å bli for varm i kroppen. Det finnes tom kjølevester han kan bruke. Problemet hans er at rommet hans blir for varmt, uansett årstid, og han trenger noe som kan få ned tempen til ca 20 grader. Hva finnes av aircondition som ikke krever så mye installasjon? Det nytter ikke for ham å bytte rom da alle romma er like varme.
TrillTrall sa for siden:
Om det er sola som gir varmen - persienner på utsiden av vinduet?
Kanutten sa for siden:
Han har rom i røstet mot sør så persienner vil nok ta endel ja. Ulempen er at hele romveggen mot sør er vindu.... To trekantvinduer fra tak til gulv og et firkantet et i midten...tak til gulv det også. I værste fall får vi rett og slett spenne opp en seilduk fra mønen i røstet og nedover veggen.... :(
TrillTrall sa for siden:
Finnes det ikke noe man kan klebe på vinduene (men som gir utsyn) som kan fungere? Ta kontakt med et firma som driver med solskjerming, de kan sikkert hjelpe.
Kanutten sa for siden:
Kanskje det? Jeg har kun tenkt på aircondition. :o
Takk for tips! Skal sjekke i morgen!
Marella77 sa for siden:
hei. Noen som vet hvorfor bildene jeg legger ut på fb blir så dårlige? Bildene er mellom 2 og 3 MB. Det virker nesten som om de bildene med barne noen hundre KB blir bedre enn de større bildene. Er det logisk? Kjedelig å legge ut bilder når de ser så uklare ut syns jeg... Men på min pc er det "perfekte" før jeg legger de ut... Noen som vet råd?
Sanney sa for siden:
er bildene for store i fysisk størrelse eller filstørrelse så gjør fb det om automatisk.. og det blir ikke så pent nei.
Supera sa for siden:
Velger du høy oppløsning?
Marella77 sa for siden:
Hvordan kan jeg endre dette da? Har Mac.
Marella77 sa for siden:
Velger ikke noe...
Sanney sa for siden:
Jeg har ikke mac, så det aner jeg ikke. må nok bruke et redigeringsprogram a la photoshop og lagre det på nytt i lavere kvalitet eller endre størrelsen på bildet
Spiller ingen rolle om du har Mac eller PC, for det er i bildeopplastningsprogrammet til Facebook du kan velge hvilken oppløsning du vil ha.
Marella77 sa for siden:
vet du hvordan man gjør det?
Sanney sa for siden:
jeg må helt ærlig si jeg aldri har lagt merke til akkurat den biten.. da lærte jeg noe nytt idag og.
Supera sa for siden:
Du får det valget når du laster opp gjennom "Bilder" fra profilen din, men ikke direktefunksjonen for å legge rett på veggen.
Lava sa for siden:
Finnes det noe å vaske filleryer i eller med som tar bort all lukt fra kattepiss?
Nå vasker jeg filleryen flere ganger i uka, virker som om kattene kjenner lukta og går tilbake til den... Ligger rett nok på badet, så de ødelegger ikke gulvet og det er lett å vaske, men vil helst slippe. :realmad:
Det hører med til historien at jeg er tvunget til å holde kattene inne pga graving, skyting og bygging like utenfor.. De har dokasser, men jeg klarer ikke alltid tømme dem ofte nok, og de liker nok ikke at det lukter fra "de andre" oppi der.
elien sa for siden:
Vasker du de i maskin?
Det er komet et nytt skyllemiddel nå,
det har tatt vekk sur lukt fra klær jeg egentlig hadde tenkt å hive.
Så det har hatt god effekt hos oss.
Skader ikke å prøve.
Husker ikke helt hva det heter, men det er blått.
Kan sjekke i morgen hva det heter.
Supera sa for siden:
Til kattepiss må du ha spesielle midler som bryter ned ett-eller-annet i kattepisset. Get Off for eksempel (tok bare første resultat på googling) som jeg har brukt før. Sist jeg kjøpte, så kjøpte jeg Pist'Væk. Mest fordi det kom i en svær kanne som til og med var konsentrert. En katt (ikke den jeg har nå) hadde nemlig tisset i sofaen. Men jeg dynket sofaen i Pist'Væk og lukta er borte. :snill:
Men hvis du ikke får tak i sånt så fungerer eddik ganske bra. Jeg tar da en god dæsj oppi forvask-kammeret og kjører maskinen med forvask.
Ett annet tips er at mange katter liker å tisse på tøy, så det kan hende at du må fjerne teppet helt. Jeg måtte slutte å kaste skittent tøy på gulvet. Katten min eeelsker å tisse på tøy på gulvet. Hun tisser aldri i skittentøyskurven, i senga eller slike steder. Men ligger det tøy på gulvet så tisset hun på det. Jeg vet ikke om hun gjør det fortsatt fordi det siste året har jeg ikke hatt tøy på gulvet.
BenteR sa for siden:
Gode råd Supera, ellers anbefales det at man har et do til hver katt + et ekstra om man har mange katter, siden svært mange katter ikke liker og tisse i en do der andre katter har tisset. Svært mange katter vil også velge noe annet enn doen sin om den er skitten. Katter er renslige dyr.
Jeg fjerner konsekvent alle myke ting på gulvet når jeg får nye dyr i huset nettopp for og unngå at de velger seg et teppe eller lignende å tisse på.
Eddik er et bra alternativ til og fjerne lukt, men jeg har ikke prøvd det på filleryer.
Lava sa for siden:
Takk for tips! Ja vasker dem i maskinen, skal forsøke eddik neste gang.
Har flere kasser til dem, og de voksne er flinke. Mistenker den minste.. han har også tisset i dusjen men det er ikke fullt så fælt. :p Kan bare spyle bort.
Supera sa for siden:
Siden den er så ung kan det hende at du må lære den hvor den faktisk skal tisse. Deres syklus er sove -> leke -> spise -> gå på do og så sove igjen. Så altså lek gjerne med dem før mat og sett dem på do rett etter mat og grav litt med labben i sanden.
Lava sa for siden:
Å han vet godt hvor kassen er og hvordan den virker, er nok mer å få ham fra å tisse andre steder. Og hvis jeg ikke får bort restene vil han hele tiden gå tilbake dit. :ja:
Marella77 sa for siden:
Tusen takk for svar ang fb og bilder, men jeg finner ikke ut av det. Bare merket at kvaliteten blir automatisk bedre når jeg laster de direkte opp fra fb, istedenfor å laste de via iPhoto og så til fb...
Julie sa for siden:
Er det vanlig at det gjør vondt i en tann etter boring?
Jeg var nemlig og fikk boret to småhull i går formiddag, men det er bare den ene tannen som er vond, og det som er enda merkeligere er at jeg kan spise og drikke uten å oppleve smerter, mens ellers "dunker" det liksom i den. Det var ikke så ille i morges, men nå er det ganske ukomfortabelt. :o Jeg spurte forøvrig tannlegen etter hun var ferdig om jeg burde forvente noe smerte, og da sa hun at det kunne "ile" litt, men at det ikke burde være direkte vondt.
Noen som har tips/innspill?
langaard sa for siden:
Noen her som har vært i cala dor, Mallorca ?
Kitt sa for siden:
Har hatt vondt etter boring flere ganger og fått beskjed om at det er helt normalt når man har irritert nerven. Det vil som regel bli bedre i løpet av en uke!
Pleier å hjelpe med en Ibux eller 2! God bedring! :klem:
Julie sa for siden:
Ah, beroligende å høre! Tusen takk for svar, kjære Kitt! :klem:
milena sa for siden:
Og så er det noe med at fyllingen også trenger tid til å sette seg og "finne sin plass". Hvis det ikke går over etter ti dager ville jeg tatt kontakt med tannlegen igjen.
Julie sa for siden:
Milena: Det høres logisk ut! :ja: Virker jo som om den ligger fint, men tanna synes vel kanskje ikke at det er så komfortabelt. :p
Takk for svar! :klem:
Dietta sa for siden:
Nope - men kunne godt tenke meg en tur ;)
langaard sa for siden:
Hiv deg med da vel:D
Dietta sa for siden:
Det skulle jeg jammen meg gjort hvis jeg hadde muligheten - får bli en annen gang ;)
Jeg har litt lite D-vitamin (ligger akkurat over nedre referanseverdi).
Noen som kan anbefale mengde jeg burde ta ? Tenkte å kjøpe på
Bigvits i England.
langaard sa for siden:
Dietta sa for siden:
Tusen takk unge dame - da blir det solvitaminer på kjærringa :D
(Ikke skjønner jeg at jeg har mangel, så mye som jeg har vært ute i sola i vår og sommer, og så mye makrell i tomat jeg trykker i meg ;))
smgj sa for siden:
... og når du skal over på vedlikehold så velger du disse...
bigvits.co.uk/product.asp?pid=182&cid=68&tid=&bid=
Og ta d-vitamin sammen med fett og andre fettløselige vitaminer. Da tas den best opp. :)
vaskeklut sa for siden:
Noen som har tips til ting å gjøre/shoppe i Budapest? Er det noen greier man burde vite om, som f.eks gjøre sånn og slik i forskjellige situasjoner etc.?
milena sa for siden:
Budapest :love: Herlig plass!
Bør besøkes: www.szechenyibath.com/
Verdt å besøke: www.szimpla.hu/en
Fint å se: en.wikipedia.org/wiki/Memento_Park
Egentlig en rolig og fredelig by med veldig bra utviklet kollektivtransport.
Hadde holdt meg unna spiseplasser og utesteder i smaleste sentrum da det kan være en svindel - kan lese litt mer om det her: www.budapestagent.com/budapest-bar-scam.html - Tror nok at sunn fornuft holder lenge her! Vi opplevde aldri noe og jeg har vært der 3... kanskje 4 ganger.
Eller er det bare å vandre. Det er ofte fine utstillinger på www.ludwigmuseum.hu/.
Folk generelt er veldig hyggelige, men engelsken kan være litt av en utfordring ;)
vaskeklut sa for siden:
Takk, milena! Har hørt om de der spiseplassene i sentrum ja. Dyrt og dårlig. Men sånn er det jo veldig mange plasser...
Orkide sa for siden:
Sir Lancelot er et spise sted som kan anbefales, søker du på Google så kommer det opp der.
God mat og morsom underholdning.
Dietta sa for siden:
Tusen takk smgj :blomster:
De er jammen meg effektive der borte på BigVits. Bestilte og betalte på formiddagen, og 3 timer senere kom det mail om at det var sendt allerede :heia:
smgj sa for siden:
Ja, jeg pleier ikke å skryte av selskap sånn helt generelt - men DE er bare service, service, service. Og jeg liker spesielt at for større forsendelser så får jeg trackingnummer også. Veldig greit å vite om ting er på vei eller ikke.
Dietta sa for siden:
Helt enig :ja:
Hey - hva skjedde med sola :confused: Den er borte..................:mad:
vaskeklut sa for siden:
Det skal jeg! Thank youu :)
TrillTrall sa for siden:
Fikk mine nye, progressive briller i går og er det vanlig at det kjennes litt merkelig ut i begynnelsen? Hadde liksom forvenet at det skulle være klarere enn dette, men det virker som det er litt bedre nå enn i går kveld. Er det en tilvenningssak?
Har hatt såkalte "begynnerprogressive" tidligere, men de var ikke sånn som dette, ikke i begynnelsen heller.
nellie sa for siden:
Ja, progressive briller er en tilvenningssak. Ikke alle som blir vant til det heller.
Marella77 sa for siden:
Noen her som tar Sana-sol? Er det dekkende med vitaminer? (Jeg tar ketolyse-tabletter 4 ganger daglig, syns det er litt stress jeg...)
Kanutten sa for siden:
Monovision er bedre mener mange.... som får lov å prøve.
Jeg har monovision både på briller og linser. Jeg har hatt det lenge bare for å ikke merke noen overgang til gammelmannsyn. :p
Kanutten sa for siden:
Mspoden min tar b-tilskudd av ymse slag, spes tiamin (vet det også er en b-vit), c-vit, e-vit, krom, selen, magnesium, mariatistel, omega-3, melamin ,k-vit og ldn. Tror jeg har fått med alt. Men han tar alt i en slamring på kveldstid sammen med copaxoneinjeksjonen? Bør han ikke fordele litt?? Smgj? :o
TrillTrall sa for siden:
Hm. Leste litt om det nå i full fart og det høres litt merkelig ut. Føles som jeg har vendt meg greit til brillene etter to døgn så jeg har tro på at dette blir bra. :)
Hadde en rar opplevelse da jentungen og jeg spilte Villkatten i kveld, det er et brett spill og jeg oppdaget at om jeg så på brettet fra en spesiell vinkel og beveget blikket frem og tilbake så virket det som brettet bølget skikkelig! Snodig.
Kanutten sa for siden:
Hvor lenge lar man sambo sove på sofan før en leier ham i seng? Synes en time er nok jeg....
Kan man bruke induksjonsbaserte stekepanner på gode gammeldagse kokeplater?
Kanutten sa for siden:
Ja.
Lillemy71 sa for siden:
Du har jo bestilt D-vitamin så..... :D
Kanutten sa for siden:
Hvorfor ble jeg så utrolig stresset da jeg fikk vite at en familie på 4 har meldt sin ankomst for å feire jula sammen med oss? De kommer 22. des og skal være til 2. jan.... Det er foreldre med to barn på 1 og 3 år...
Jeg gruer meg!!! :hylgrine: Jeg vil egentlig ikke ha besøk, i allefall ikke så lenge. Det har jo skjedd så mye med oss det siste året og især i jula i fjor, så jeg hadde gledd meg så mye til en stille, god og koselig jul med bare oss nærmeste. Nå må jeg stå på kjøkkenet og lage mat samt vaske opp hele jula....
milena sa for siden:
Jamen, si nei da! Du skal ikke måtte gjøre slike ting. Og i alle fall så får de ta en del av støyten. Mine gjester (ikke hvis de bare kommer til middag) blir oppfordret til å ta sin del av arbeidet.
Kanutten sa for siden:
Går ikke an å si nei. De har allerede bestilt flybilletter og leiebil. Vi ble ikke engang spurt om det passet. De har vært hos oss før og mannen i heimen er flink å hjelpe, mens fruen har visst ferie fra alt så lenge hun er hos oss.
Leter nå etter sydentur i jula....
milena sa for siden:
Uff. Men, hvordan kan folk ta seg slik til rette :eek:. Jeg hadde sagt til dem at det ikke passet og at de skulle spurt før de bestilte billettene sine :cool: Ta dere en tur og/eller vær så frekk og krevende med henne at hun aldri vil komme på besøk mer!!!
TrillTrall sa for siden:
Joda, det går fint an å si nei. Ring tilbake og si at det dessverre ikke passer. Jeg hadde meldt meg ut hadde noen kommet sånn på meg - og så med to småunger! Det er så tankeløst at jeg ikke finner ord...
At de alt har bestilt flybilletter og leiebil er deres eget problem, så kanskje de lærer til en annen gang at de må spørre først. Man kommer jo bare ikke og bosetter seg hos noen andre i absolutt hele jula! Jeg hadde blånektet og gitt blanke i om de ikke hadde snakket med meg på 10 år i etterkant.
synsegulla sa for siden:
Helt enig! Dette går ikke an! Vi har selv hele vår familie på andre kanter av landet, og har ofte besøk i jula, men dette hadde jeg dessverre ikke funnet meg i. Og det var jo uendelig lenge det besøket skulle vare også. Håper du finner deg en tur.
milena sa for siden:
Signerer begge to! Oppfører de seg slik så kan de bare ha det så godt! Trenger ikke slike folk rundt oss. De bare suger ut energi!
smgj sa for siden:
Alternativt kan du tvinge ned lengden på besøket da. Det kjennes kanskje litt lettere? Men vær "egoistisk" og velg det som dere ønsker.
Veronicakar sa for siden:
Jeeeg lurer på;
mandag er bakedag for mange.
Hva baker du idag? :D
Julie sa for siden:
Noen som har peiling på hvilke datareparasjonssenter som er billigst? Bor som dere ser i Trondheim men kommer liksom ikke på andre steder enn Lefdal og kanskje Mamoz - selv om jeg forøvrig tror at den ene butikken jeg kjente til fra sistnevnte kjede har stengt...
vaskeklut sa for siden:
Mamoz er lagt ned ja. Det ligger en butikk i Fjordgata, der Datakjeden/Amentio lå før, om du vet hvor det er? De tror jeg kanskje gjør slik uten at jeg skal si det for sikkert.
smgj sa for siden:
Du kan jo sjekke elkjøp og exptert, men jeg tror elkjøp sender inn så da må du akseptere å vente lenge....
Julie sa for siden:
Aha, Expert tenkte jeg ikke på! Takk! :)
Og ventetid er ikke så farlig, altså, jeg bruker bare mamma sin laptop i mellomtiden. :p
Kanutten sa for siden:
Dytter på denne og håper at noen kan svare. :ja:
Marella77 sa for siden:
Er det vanlig med sinnsykt hodepine i 2 uke i ketose? (Har glemt dette...)
smgj sa for siden:
Bør fordele - men husker ikke hva... det der er en vitenskap. Antakelig blir problemet mindre siden han tar jenrinjeksjoner... Jerntabletter binder opp en del annet, så de er det best å ta alene.
De fettløselige (a, d, e & k) bør også tas samlet, gjerne med fett/fet mat. En del sier at de blir våken av d-vitamin og derfor vil ta dem på morgenen.
Ldn skal tas før sengetid. Det samme gjelder for magnesium - det er også et "sengekanttilskudd".
Dersom man tar jern fra tabletter så bør det tas sammen med c-vitamin (hever opptaket), men jeg vet ikke hvordan det har seg med injeksjoner. Vil tro du da kan se bort fra det.
Resten er jeg mer usikker på. Generelt skal man være forsiktig med å ta mange mineraler samlet da de (enkelte) kan binde seg med hverandre og gå tvers gjennom. Sjekk om krom og selen konkurrerer om opptak (er antagonister)...
Mariatistelen er jo leverstøttende, så den ville jeg ha tatt før et av de større måltidene, men ellers tror jeg nesten du må google.
Melanin(?) - om det er innsovningshormonet, så sier det seg selv ;) ... om det er "bli brun i huden"-stoffet, så hadde jeg tatt det midt på dagen... rett og slett fordi det er det som ville være det naturlige tidspunktet for kroppen å danne noe sånt?
vaskeklut sa for siden:
Ja.
blåbær sa for siden:
Når det i en oppskrift står seltzervann, kan jeg erstatte det med farris? Eller er det noe annet som er nærmere?
Lillemy71 sa for siden:
Du kan nok bruke farris, men seltsers er vel mer som clubsoda eller vann tilsatt kullsyre. Spørs jo hva du skal brukte det til for personlig synes jeg farris er litt vel salt og utpreget i smaken.
blåbær sa for siden:
Clubsoda er vel nærmere ja :) Det var en pannekakeoppskrift, og det stod at seltser gir "fluff". Jeg ble litt nysgjerrig.
TrillTrall sa for siden:
Å bruke farris i vaffelrøre for å få dem luftigere er et godt, gammelt knep. :)