Club soda, av de man får i butikken, har så vidt jeg husker omtrent like mye sukker i seg som brus, dessverre. Jeg bruker farris i f.eks. kjøtt- og fiskekaker for å få dem luftigere, så hvorfor ikke pannekaker! Tror ikke det blir så mye saltsmak. Det er vel ikke mengder du skal ha i? :)
Nei, regner ikke med at det er så mye. Har ikke sett så nøye på mengder ennå. Kan evt. droppe tilsatt salt og la farrisen stå for saltet, eller bare prøve meg fram.
Ja seltser eller lignende, reagerer med bakepulver/natron og gir litt mer luft. Mormor brukte alltid litt sitronsaft i vaflene og fikk samme resultat, men hun brukte også kulturmelk i vaflene og de ble mye saftigere :)
Seltzer er rent vann med kullsyre, club soda er rent vann med kullsyre og salt (farris) mens tonic er en slags brus. Det skal ikke være karbohydrater i seltzer eller club soda. Men tonic er det søtt i og det finnes i light versjon.
Muligens et snodig spørsmål, men: Jeg bruker normalt str 36/38 i truser, hvilken størrelse burde passe meg i herreunderbukser? :p Jeg har sett noen rutete flanellboksere (av type vide boksere) jeg kunne tenkt meg å bruke til "pysjamas", men aner ikke hvordan det står an med størrelsesforholdene på kvinne/herreunderbukser.
Han har ingen sånne. Men god dé, forsåvidt! Men om de er omtrentlig som kvinneunderbukser (gitt at de kanskje er litt smalere om man tar høyde for hofter) så kanskje jeg skal gå for small?! Om de er romslige, så skal jeg uansett ikke gå så mye rundt i de.
Ja, det kan du jo! Og så kan du kjøpe en til å begynne med - for å prøve så du ikke sitter der med skjegget fullt av postkasser dersom størrelsen ikke skulle stemme :o (Det jeg tenkte på med å prøve hans var for å se sånn generelt om M f.eks er stort i en sånn vanlig stretchy sak! Da vil jo M bli stort i en som ikke sitter tett inntil og, sant? :ja: )
Fordi du suller på internett i stedet for å legge deg. Dessuten har du spurt om dette før, om enn i en annen form. Det ble svart på og gitt flere løsningsforslag, du avviste... det er bare du som kan endre atferden din.
Dere som har barn, kommer konsentrasjonevnen noengang tilbake? Det er over et år siden permisjonen, men jeg sliter fortsatt med å holde fokus og konsentrasjon f.eks gjennom en hel film eller når jeg leser noe. Særlig engelsk, noe som ikke er helt bra når jeg jobber i et amerikansk firma :o
Jeg har planer om å kjøpe en gassovn til oppvarming ettersom jeg får så himla store strømregninger på vinteren, og har funnet en til en ok pris. Dét jeg ikke skjønner er hvor jeg får kjøpt gassbeholder, og i så fall hvor det lønner seg, eller for den saks skyld hvilken som passer til ovnen. Og er det mulig å få fylt en sånn beholder opp på f.eks. Esso? Det er den nærmeste bensinstasjonen. Og hvor lenge vil en sånn beholder vare? Leiligheta mi er 30 m2. Det er denne det er snakk om.
Tar også mot tips om andre gassovner! Gjerne en som er litt mindre enn denne, men det er det beste alternativet jeg har funnet så langt, på en butikk som ligger i Oslo.
Du bor i et sameie? Undersøk først om det er lovlig... Det er i alle fall strenge regler for oppbevaring av gass-beholdere i mange borettslag.
Men ja - du får både kjøpt og fylt på tanken på bensinstasjonen (hos oss også på Europris). Det vil si at du kjøper tanken den første gangen og betaler da også for selve dunken, men når den er tom leverer du den inn og får en ny som er full, men da betaler du bare for gassen. Trenger du to tanker må du kjøpe en til (men det trenger du ikke).
Nei, jeg bor i leiegård. Ingen regler for type oppvarming her, og jeg vet at andre også har gassovn, og jeg kommer til å sette meg nøye inn i trygg bruk først. :) Har fortsatt en panelovn på kjøkkenet, så det blir ikke den eneste oppvarminga. Kan jo så klart høre med huseier, men ser ikke for meg at det er et problem.
Takk for tisp! Esso ligger et par hundre meter unna, så det er nok mest praktisk. Men hvordan ligger det an med størrelsene på tank kontra ovn, og hvor lenge varer en tank?
Er nok samme type gass som til grill etc. Fås kjøpt på Plantasjen osv og man etterfyller ikke, man leverer inn den tomme kolben og får med seg en full. Koster 300-400,- for en 11kgs i hvert fall. Vi griller oss gjennom 3-4 slike i året.
Finnes også i en mindre modell.
Det utgjør jo ingen forskjell om du får etterfylt eller byttet i en ny? Du betaler jo bare for gassen etter den første gangen, da betaler du for dunken i tillegg. Vi har aldri tatt i bruk gassovnen vår så jeg vet ikke noe om hvor lenge en gassbeholder varer. Sjekk på ovnen din hvor mye gass den bruker pr. time.
Om man tenker gjenbruk gjør det jo en forskjell. Jeg aner ikke hva de gjør med de tomme dunkene, forsåvidt, men om de må gjenvinnes først så kutter jeg i alle fall et ledd.
Jeg antar de bare fyller på dem - slik at din tank går til noen andre. :) Det tar nok litt tid å fylle dem, på denne bytte-måten slipper du å vente. De går ikke på søppelhaugen nei! Når jeg tenker meg om så vet jeg at de bare fyller på dem, sist vi byttet tank i automat fikk vi en gørrskitten tank i bytte mot vår som var helt ren etter å ha stått inne på hytta hele tiden. :(
Ah, takk! Godt å vite. :)
Da blir det gassovn, og garantert kraftig reduserte strømregninger. (Var så dum at jeg kjøpte vifteovn i fjor bare fordi den var dekorativ, og endte opp med rundt 1000 kr måned i strøm og nettleie vinteren igjennom ... :()
Vel, nå er ikke dette den type problemer. Bare litt slitsomt. :o
forsåvidt, men jeg ligger fint på de fleste blodprøveresultatene. Med unntak av jern og så må jeg uansettta d-vit fast. Kanskje jeg må bli enda mer konsekvent på disse.
:confused: fant ingenting der som omhandlet det jeg spurte om? Såvidt jeg vet er det ganske vanlig for småbarnsforeldre dette med konsentrasjonen, jeg lurer bare på hvor lenge det varer?
Gasstanker er noe tunge, massive greier, så de bruker de opp igjen mange ganger før de går til gjenvinning. Skal mye til å slite dem ut :rolleyes:
Men husk å være VELDIG forsiktig med gassovn i samme rom som du sover.... Bl.a stjeler den oksygen når den brenner. Vi har slik ovn på hytta, men bruker den nesten aldri pga blandt annet det. Og lukta....
Vi hadde en gassovn på hytta, som ikke var diger, brukte den i helgene om vinteren og mener vi kun fikk ny hvert år. Og vi hadde til gassgrill, som ble brukt jevnlig sommeren, og vi brukte ikke opp en tank pr sommer. (liten tank)
Vi har gasskomfyr på hytta og det er utrolig hvor lenge den går på en sånn stor tank (11 kg?)! Kjøleskap vet jeg drar mer, men det står jo på hele døgnet når det først er i bruk.
Veldig godt poeng! Jeg ville kjøpt en sånn gass-alarm, det har jo vært tilfeller der folk har omkommet i søvne av tanker som har vært lekk. Har tenkt å kjøpe en slik selv til hytta, men har vi kommet så langt... Nah... :rolleyes:
I utgangspunktet kan du spise hva du vil, så lenge du holder deg i ketose.
Nøtter inneholder mye sunt fett, men også mye karber(og kalorier), så du må nesten finne ut av om akkurat du tåler det!
I følge feks Fedon og Hexeberg er en liten neve nøtter bare sunt!:)
Haha, jeg må merkelig vis ha kommet borti språkknappen nederst på sidene her, for det var gjort i en håndvending å skifte tilbake til norsk. :)
Men! Kan noen fortelle meg hvorfor i all verden chrome plutselig insisterer på å 1) ikke la den startsida jeg har valgt være startside? Når jeg trykker på startsideknappen kommer det bare opp ny, blank fane. Og 2) når jeg åpner nettleseren på ny, både etter at pc-en har vært slått av, eller etter jeg har bare har lukket nettleseren, kommer alle de fanene jeg hadde oppe da nettleseren sist ble lukket, istedet for å bare åpne startsida og ingenting mer? Har lett og lett inne på innstillinger, men jeg har jo krysset av riktige bokser og skrevet inn riktig adresse for startside ...!? Dette skjedde helt plutselig.
Det lever jeg fint med, med liten leilighet, en panelovn, for ikke å snakke om hva jeg faktisk sparer. Dessuten bor jeg i en bygård fra 1800-tallet, og temperaturer har en tendens til å sette seg i veggene her. :)
Jeg velger alltid narkose fordi jeg vet jeg tåler det så godt og rett og slett elsker smertefriheten jeg for en gangs skyld opplever når jeg er i narkose.
Jeg får alltid så himla vondt i hodet etter spinalpunksjoner, uansett om smertelindring skal inn eller væske ut.
Det var min personlige mening. For de som ikke tåler narkose, er det jo et enkelt svar, for de som aldri har prøvd noen av delene er det ikke lette å svare hva som er det beste!
Ved spinalbedøvelse kan du jo være våken om du vil!
Jeg har hatt spinalpunksjon tidligere og det gjorde ikke vondt i det hele tatt. Vondere å få blodprøvestikk i fingeren. Jeg har hatt narkose også, men det var for over 30 år siden og jeg har aldri vært så bakfull noen gang! Men mye har jo endret siden da og mest sannsynlig til det bedre. Jeg har bare en god grunn til å velge spinalbedøvelse og det er å kjenne litt på hvordan mspoden har det når føttene svikter fullstendig..
Jeg har hatt 3 spinalpunksjoner og en spinalbedøvelse og det har vært svært forskjellig om selve stikkingen har vært vond, men ille spinalhodepine får jeg uansett tiltak etterpå.
Narkosemidlene nå er svært mye bedre enn tidligere, men noen tåler det like fullt svært dårlig, selv om det er mindretallet.
Jeg har vært lammet fra tærne opp til øyenbrynene (hjerne- og ryggmargsbetennelse) og det var en helt annen greie enn spinalbedøvelse, om enn bittelitt lik følelse å bli tatt i når man kun kjenner litt trykk, men ikke smerter eller andre følelser!
Æææh er det noen som vet om helsekostbutikker fortsatt selger glutenmel? Har ikke funnet det i noen butikker i det siste. Nå har jeg riktignok ikke spurt butikkarbeiderne, så det kan jo bare være endring i posedesign eller noe...
Da mener jeg forresten glutenmel, og ikke glutenfritt mel.
Jeg så glutenmel på et par life-butikker i dag, la merke til det siden jeg husket at du spurte - dette var vel i feil by, men betyr kanskje at du kan ha hell på en life/helios. :)
Ang hundevask
Passer en eldre flat (flat coated retriver). Nå er han litt fet i pelsen, og lukter hund.
Hva slags såpe/shampoo kan jeg bruke på ham? Må jeg kjøpe hundeshampo, eller som noen sier f eks bruke natusan babyshampo.
Har dere noen tips?
Han elsker å bade så snart han kommer i nærheten av sjø/vann/elv osv, og bader mye i saltvann
Sjekket alle 3 life-butikker i Trondheim sentrum, pluss Sunkost og Helios, og INGEN hadde glutenmel lengre. Raregreier. Jeg får være på utkikk neste gang jeg er sørover. :p
Dere som har kjøpt ny vekt som veier forskjellig fra den dere hadde, hvordan beregner dere nedgangen da? I forhold til mål og sånt?
Sambo kjøpte ny vekt og den viser to kg mindre enn den vi hadde. Så nå aner jeg ikke hvordan jeg skal forholde meg til at jeg plutselig er 2 kg nærmere delmålet :confused: det er et jevnt tall, så det blir liksom bare tull om jeg regulerer det tilsvarende.... :o
Det er jo speilet som er viktigst. Og ... du er jo kjempeheldig... min nye vekt ga meg 1.2kg i pluss... :eek: Men fra spøk til alvor. Vekta er bare et tall. Kan du ikke se når du kommer ned til den vekta du beregnet som mål (på nyvekta) og så ta en god titt i speilet? Er du fornøyd så er du fornøyd?
For min del så er vektfordelingen på lavkarbo så himla forskjellig fra høykarbo at jeg kan ikke bruke vekta som mål direkte. Mine 70 nå ser MYE bedre ut (fastere og jevnere fordelt) enn mine (dvaske) 70 da.. Så jeg tør ikke spå hvordan jeg vil se ut på 64... selv om det har vært målvekt i lengre tid.
Det er mange, mange, mange titalls kilo til jeg kan se noe som helst i speilet og se noe annet enn en saccosekk. :rolleyes: selv da jeg gikk ned nesten til nesten 20 kg mindre enn der jeg er nå var det ikke så lett synlig. :o Så for øyeblikket må jeg bruke vekta. Jeg går også såpass mye opp og ned at jeg har behov for å kunne spore hva som fører til hva. Men det er uansett ikke viktig i forhold til akkurat det her. Nå er det mer hvordan få disse 2 kg inn i nedgangsskjemaet uten at det er juks?
Jeg har gjort det (bare feil vei:hylgrine:) og laget en * ved siden av hvor det står: "ny vekt (+ 1,2kg)".
Siden jeg ikke opererer med delmål så har jeg ikke tenkt på det. Men det kommer jo an på hva som er viktig for deg da? Å beholde delmålstallene, eller å vite at "nå har jeg gått ned x" kg? Er det det siste så er det jo avstanden mellom hvert delmål som er viktig, ikke tallet som står på delmålet, om du skjønner?
Viser den 2 kilo mindre på dere begge? Vet du hvor mye gutten din veier, så kan du prøve å veie ham? Evt holde ham mens du veier deg selv og trekke fra etterpå, slik jeg gjør med hunden :p
Jeg kjøpte ny vekt for mange år siden og prøvde flere i butikken, alle var forskjellige.. En som jobbet der sa han var 80 kilo, så jeg kjøpte den som viste 80 kilo på ham. :rolleyes:
Har kun vanlig vekt, ingenting fancypancy
Akkurat Lava,alle var forskjellige og forskjellige tall, men det viktigste er å
bruke samme vekta og samme plass når man veier seg, det vet du godt ;)
Jeg har også bare vanlig vekta :) men det var kult det med hunden :):)
Skal prøve det gamle trikset med olivenolje i øret, for å rense opp. (Klør i øret, og hører forskjellig på ørene. Kan være en vokspropp der?)
Er det noen som har erfaring med slik "rens" med matolje?
Har det noe å si om jeg bruker rapsolje i stedet for olivenolje?
Har aldri prøvd dette før, har bare hørt det er et godt råd. Bruker mye Q-tips i ørene, så mulig jeg dytter voksen inn.
Please gi råd til en halvdøv uvitende...
Mamma brukte bare vanlig, varm matolje i øra mine da jeg var liten og fikk øreverk, tipper det var raps- eller solsikkeolje. Så tror det burde gå bra :)
Takk til langaard, har nå en nyvasket, silkemyk hund :):):)
Både jeg og gangen min ble vasket samtidig, tror han klarte å riste av seg 2 liter vann i gangen...
er senest, gjerne før. Men spiller ingen rolle for akkurat NUH er det 17 grader ute! Håper det varer over helga. 1. mai bør vi jo ha skiftet til sommerdekk, men det er ikke uvanlig å ha dem på til den 15.
Vi bruker vanlig rapsolje eller det vi har for hånden. Har også brukt babyolje feks.
Trenger ikke varmes, romtemperatur holder fint.
Kjøpte en slik øreballong på apoteket og fikk has på propper i ørene på Prinsen ved å bruke olje 2-3 ganger i uken og så bruke ballongen når han badet neste dag.
Jeg bryr meg ikke om hvem av dem som veier riktig, deter ikke nøye på mange titalls kilo enda. Jeg lurer på hva jeg gjør med differansen uten å jukse på vektskalaen.
Umm ... Det er mulig det er noe jeg innbiller meg, men det er et ord jeg tror jeg bare ikke klarer å huske hva er, noe fullstendig ordinært! Altså en kjøtt- og rotfruktsuppe, omtrent som betasuppe/lapskaus/sodd-aktig ...
Hehe, nei, et helnorsk vanlig bokmålsord som slutter på -suppe. Som sagt, mulig jeg bare roter, og trooor at dette er et ord jeg ikke kommer på. Lapskaus føltes plutselig bare ikke dekkende nok. :p
Etter en natt med hodet i doen og en dag i sofaen er magen fortsatt ganske urolig... noen tips til hva jeg kan/burde spise/drikke/gjøre for å roe den? Kosten går for øyeblikket i sånne små salte kjeks (i gul forpakning), knekkebrød og vann, pluss litt yoghurt i går kveld. Tok også en Pamol i natt rett før jeg la meg (i ett-tida) da jeg hadde veldig vondt i hodet og var veldig svimmel - dette var rett etter at jeg hadde spist yoghurten og en del knekkebrød.
Nei, så enkelt var der nok ikke. ;) Sorry, det er fullt mulig det bare er jeg som innbiller meg ting ...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.