< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

smgj sa for siden:

.. og ofte må man bruke den innebygde nettleseren for at redirigeringen skal fungere.

Photobscura sa for siden:

Hmmkey. Har aldri brukt nettverket på Sør, så jeg aner ikke hvordan de årner seg. "Normalen" er vel at de fleste kafeer har passord som står i disken, forsåvidt. Men jeg ble ikke videresendt til noen side. Jeg søkte på noe på google, og nettleseren ble bare stående og spinne uten å komme noe sted.

amritam sa for siden:

Da må jeg bare spørre: sjekket du at wifi var på og om du hadde signal? Prøvde du å koble til nettverket manuelt? (Innstillinger - Trådløst og nettverk - Wifi-instillinger)

Ja, ja, og ja! :) Jeg tviler på at jeg kunne få opp et nettverk uten at wifien var på, og ikke minst se at signalstyrken var oppført som "bra" når jeg koblet meg på. :)
Jeg er n00b når det kommer til smarttelefoner, men ikke såå n00b. :p

silje21 sa for siden:

noen som vet om telenor pleier å være vrange med å få delt opp en regning? dvs selvfølgelig betale hele greia, men over noen mnd, istedet for alt med en gang..

j88 sa for siden:

Jeg fikk gjort det for en tid tilbake uten noe problem. Så ville ringt å snakket med dem,

vaskeklut sa for siden:

Mulig det var for mange på nettverket f.eks. det høres ut som at du rett og slett ikke fikk ip-adresse. Det kan ikke fonen din gjøre noe med. :)

Skjønner. Har ikke tenkt på at det kan være en mulighet. Sjekka ikke om jeg fikk noen ip-adresse, men jeg ble da tilkoblet ... Får vel gå rundt og samle på litt nettverk rundt omkring som jeg kan få passord til. :p Ellers mener jeg det var et alternativ på telefonen før jeg oppgraderte den å koble seg til ... satelitt? Ikke vet jeg, men jeg finner det ikke igjen nå. Husker det var der, og at det sto at det kunne dra ekstra batteri. Mobilnett er jo dritdyrt. (Og, nei. Jeg skal ikke ha noe abonnement. ;))

vaskeklut sa for siden:

Ja, det er slik det oppfører seg når man ikke får adresse. Det kan også være andre ting, men det at du ikke får ip-adresse er det mest sannsynlige. Da ser du tilkobla ut, men ingenting virker.

satellittgreiene vet jeg ingenting om.

Ok. Greit å vite! Takk for all hjelp, altså. :)

amritam sa for siden:

Nei, jeg trodde egentlig ikke det, men måtte spørre i tilfelle da du sa at det du gjorde var å søke i google. Det kunne jo, i et tenkt tilfelle, ha fungert greit av seg selv det også hvis mobilen din hadde koblet seg til autmatisk.

Ser at manglende ip-adresse er foreslått. En annen mulighet kan være at det er så mye trafikk på nettet at nettleseren ikke får svar fort nok. Det er i så fall litt vanskelig for deg å gjøre noe med.

amritam sa for siden:

Det eneste jeg vet om på telefonen som bruker satelitt, er gps og det kan du ikke surfe med ;) Satelittelefon er vel ganske spesilet og veldig dyrt.

Carisma sa for siden:

Satellitt er veldig, veldig dyrt ja! Om man er på båt, f.eks danskebåten hender det telefonen kobler over på satellitt om det mangler antennedekning. Det er endel som har fått sjokk når surferegninga kom vet jeg :o

amritam sa for siden:

Sier du nå at vanlige mobiltelefoner i dag har mulighet for satelittelefon, og at de faktisk kan finne på å automatisk gå over til det når det ikke er andre nett tilgjengelige? I så fall må du gjerne hinte om hvor jeg kan slå av dette - jeg finner ingenting om satelittelefoni på min mobil. Jeg trodde man måtte ha spesielle telefoner for dette...

Grunnen til at jeg gikk på nettet da jeg var ute i byen, var for å se om jeg fant noen andre kulegriller enn den jeg fant på Claes Ohlson, så da kobla jeg meg på første og beste åpne nett og satte i gang å google kulegriller. ;) Derfor google!

Ja, det er jo flere muligheter. Merker jo ofte at nettet på kafeer kan være tregt når jeg tar med laptopen min for å jobbe med skolearbeid, selv om de i baren påstår at bredbåndet deres er raskt.

Begynner å lure på om jeg hallusinerte, nærmest. :p Men mener det var et ekstra alternativ til tilkobling, og at det hadde noe med satelitt å gjøre. Ikke vet jeg. :p

Kanutten sa for siden:

Siden det er snakk om mobiler etc. Jeg har både samsung s4 og et samsung nettbrett note 10.1. Jeg skal snart reise på ferie og vil gjerne ha en film å se på mens vi flyr. Poden sier det er skummelt og laste ned filmer nå via torrent ( og han er vågal), så..... hvordan kan jeg få kopiere en film på brettet eller mobben uten å bruke bluetooth??

Julie sa for siden:

Noen som vet om et hotell i Riga de ville anbefalt? :snill:

Kanutten sa for siden:

Jeg har simkort i nettbrettet også, så jeg lurte på om jeg kan overføre feks via google?

vaskeklut sa for siden:

Kan du sikkert prøve på, men Storebror ser deg ;)

Julie sa for siden:

:lol:

Kanutten sa for siden:

Hvorfor det da? Jeg har en googlekonto på ørten gig. Det går an å laste ned filmer på den akkurat som andre laster bilder. Det heter jo at det skal være like privat som en minnepenn (skjønt jeg er skeptisk til det da), ingen andre får se med mindre jeg tillater det. Dessuten er ekstern lagring ikke uvanlig lengere og da får man tilgang til sitt uansett hvor.

Når jeg tenker meg om har routern vår ganske stor lagringskapasitet, det gjør alt litt lettere.

Lava sa for siden:

Hva fader svarer man ungdom som kun sier: "Vet ikke" til alt man spør om??? :mad:

Har begynt å svare: "da kan jeg ikke hjelpe deg" men det er lite koselig når man lurer på hva man skal feks lage til middag..... :o

vaskeklut sa for siden:

Ingenting som er av amerikansk opprinnelse er privat. Spesielt ikke google. Men hva vet vel jeg.

vaskeklut sa for siden:

Slutt med spørsmålene og ta avgjørelsene? Hadde jeg gjort.

Når sutringa om "ååh, jeg får ikke bestemme NOEN TING JEG!!" kommer, så si som sant er, kiden svarer jo "vet ikke" uansett så du gidder ikke kaste vekk mer energi på det før hun/han begynner å gi skikkelige svar. Eller?

Marella77 sa for siden:

Noen som har opplevd veggdyr? Er på hotell i utlandet og har pakket ut i skapene. Nå får jeg litt små-"angst" for veggdyr etter prat fra min mann... Stor sjanse?

Julie sa for siden:

:ja: Som en unge som gjør dette hele tiden, så kan det ganske enkelt oversettes til "Det er det samme for meg, gjør som du vil!" :p

vaskeklut sa for siden:

Om det er du som er ungen foreslår jeg at du legger det av deg og heller svarer oversettelsen eller et brukbart svar.... :o

Julie sa for siden:

Jo, men når mamma spør om jeg foretrekker blått eller rødt pledd til sofaen, og jeg i det hele tatt ikke bryr meg, og jeg sier det, da blir hun sur som bare søren. Da synes jeg nesten det er like greit å si "vet ikke/samma det" og slippe at hun blir så irritert... :kadetgaar

vaskeklut sa for siden:

Eller bare velge f.eks rødt på måfå :p

Julie sa for siden:

Ja, men så spør hun om hvorfor jeg synes det, og da er vi i gang igjen. :lol:

Men nå har jeg et spørsmål: er det noen tilskudd/vitaminer jeg "burde" ta i tillegg til ketolysetablettene? Jeg har sett at mange tar vitamin D og omega-3, for eksempel: lurer på om dette er noe jeg burde ta, og i hvilke doser, isåfall?

Carisma sa for siden:

Jeg kan ikke den eksakte teknikken bak det. Men satelittelefoner er jo litt anderledes oppbygd, og beregnet for å være knyttet til satelitten hele tida. Men det er kanskje forskjellige frekvenser, på samme måte som gsm og nmt er forskjellige?
Her står det noe om det netcom.no/kundeservice/mobil-i-utlandet/ferge-og-satelitt

Hah! Jeg "fant" igjen redigeringsprogrammene. Rett nok forsvant de under oppdatering, men da jeg valgte "rediger" etter å ha tatt et bilde, så fikk jeg beskjed om at det ikke var installert på telefonen, og jeg ble lenka rett til nettsida hvor jeg kunne laste det ned igjen. Yay!

Kanutten sa for siden:

Privat på den måten at jeg gjør omtrent hva jeg vil med kontoen. Ikke privat på den måten at jeg ikke tror noen kommer seg inn hvis de vil, skjønner? SÅ naiv er selv ikke jeg. :snill:

Lemen sa for siden:

Ååå, sorry at jeg ikke svarte på akkurat dette. Alt man har lastet ned, både gratis og betalte app'er, ligger i Play Butikk, android sin app-store, som skal være forhåndsinstallert. Man kan også logge på den siden fra nettet.

Når du er i Play Butikk på mobilen, trykk på den "usynlige" knappen til venstre for home-knappen, da kommer det opp en meny, med valget 'mine apper'.

Aaaai! Der fant jeg ut mye nytt, gitt! :p

Dessverre er ikke videoeditoren kompatibel med den nyeste oppdateringen min. :rolleyes: Må betale 14 kroner for en tilsvarende. Jeje!

Nå lurer jeg på noe helt annet.
Så nå i dag da jeg sendte meldekort (sender det alltid den første dagen det er mulig, altså annenhver lørdag), at neste meldekort alt kan sendes, om en uke, altså neste lørdag, den 20.?! Hva skjer med det? Har kikka litt rundt på nav.no og søkt litt på nettet uten å finne noen forklaring på hvorfor.

amritam sa for siden:

Ettersom du var redd for at noen ser deg bruke torrents, så er det ikke så rart om man tror at du heller ikke er så interessert i at NSA ser deg på Google. Men joda, jeg ser også at det er en viss forskjell - NSA bryr seg neppe om at du laster opp en film der.

Kanutten sa for siden:

Jeg bruker ikke torrent, det er det poden som har gjort, i mange år. Og når han begynner å bli skeptisk til det er ser jeg ingen grunn til å tvile på ham.

Nå er uansett 4 filmer og like mange serier lastet ned via google.

Blubbernot sa for siden:

Lurte på om noen visste om noen multi-vitamin/mineral tilskudd som ikke inneholder mye av det endel inneholder. slikt som sukker etc. Er så utrolig lite grønnsaker jeg får i meg (fordi jeg bare ikke liker de.) Men merker at jeg trenger de, mye leamus i øyet feks, 4dagen nå :/

j88 sa for siden:

De fleste multivitamin tilskudd innholder en del fyllmiddel, så om du vil ha noe som er helt naturlig, så ville jeg anbefalt et greens pulver, foreksempel Udos Choice Opti green, eller Purley greens fra supernature.

Blubbernot sa for siden:

Takk det skal jeg sjekke ut. flere som evnt har tips?

elien sa for siden:

Hvorfor går det alltid mer balsam enn shampo:confused:

Jeg har ikke noe særlig lengde på håret, å det går alltid (sånn ca)
2 balsam flasker til 1 med shampo:eek:

nellie sa for siden:

Fordi at du bruker for mye balsam?:) Håret skal jo helst shamponeres to ganger per vask.
Jeg har langt hår og her er det heller en liten skvett balsam igjen, etter at shampoen er slutt.

elien sa for siden:

Ååå, jeg gjør kanskje det. Men det har alltid vært sånn, å då har jeg vel bare
trodd det skulle være sånn.

Tror jeg kanskje har trodd inne i hode mitt at mer balsam gir bedre hår:p

Må kanskje prøve å bruke mindre:)

nellie sa for siden:

Skjønner hva du tenker.:p Men du trenger ikke så ille mye. Det er en grunn til at balsamflasken som regel inneholder f.eks 250 ml, mens tilhørende sjampo inneholder 300 ml!:)

BenteR sa for siden:

Her bruker vi denne
www.kinsarvik.no/products/34037-solaray-spektro-mjern-100-kapsler.aspx

silje21 sa for siden:

Noen som kan fortelle meg hvor i alle dager jeg har lagt blodsukkermåleren min? har lett "overalt", også under sofaer, i skuffer, i nedpakkede esker osv.. men borte vekk er den o.O

Jeg vet jeg har badet i saltvann med relativt fersk tattis for mange år siden, men er dette egentlig særlig smart? Har som regel lagt sånne begivenheter til høsten eller vinteren nettopp på grunn av sol og bading, men hva er det verste som kan skje? Kommer til å smøre den med sunblock, altså. Men burde jeg f.eks. bruke et vanntett plaster? Men det er en viss størrelse på den.

Kanskje sa for siden:

Noen som er flinke på Internett Explorer ?
Etter å ha installert den på ny, så måtte jeg også tilpasse den på ny, og her har jeg nok gjort noe feil.

Jeg vil ha:
Brukernavn og passord skal være lagret så jeg slipper logge på flere ganger om dagen.
Adresser skal ikke lagres oppe i adressefeltet.

Jeg har valgt å ikke lagre i logg.

Men:
Jeg må skrive passord og brukernavn flere ganger om dagen, f.eks på FB. men også her og andre forum.
Når jeg begynner å skrive inn en adresse i adressefeltet så foreslår den sider .

Jeg har gått inn på alternativer for internett, men jeg har tydeligvis ikke valgt de riktige innstillingene.

Julie sa for siden:

Kanskje, nettleseren min er på engelsk, da, men:

Tools --> Internet Options --> Content --> (AutoComplete) Settings --> fjern haken ved siden av "Address bar", og huk av ved "User names and passwords on forms", og "Ask me before saving passwords" om du vil. :smile:

TrillTrall sa for siden:

Da svarer jeg bare "Neivel, da lager jeg det jeg vil!" :)

TrillTrall sa for siden:

I alle dager! Her står det alltid et utvalg balsamflasker med 1/2-1/3 igjen etter at tilhørende shampoo er oppbrukt forlengst. Bruker bare litt balsam i tuppene både jentungen og jeg.

senka sa for siden:

Samme her TrillTrall :D:)

Kitt sa for siden:

Tok ny på fredag og han sa "no sun, no sea, noe svimmingpool for 15 days!"
Sa jeg skulle til Hellas om 20 dager og det var ikke noe problem!
Tenker at så lenge vi ikke ligger i bløt i timesvis, passer på å la den tørke godt og smøre ofte så er det ikke noe problem. Min sitter nemlig på ankelen, så det nytter ikke å bare vasse en gang!:p

Ja, det er jo stort sett bare snakk om å dra ut øyene i Oslofjorden og duppe seg litt når det blir for varmt. Saltvann vet jeg uansett at er langt bedre enn klor! Min skal være på underarmen, så det er ellers vanskelig å dekke til i varmen. Skal se om jeg finner noe uv-plaster på apoteket. Og sunblock! :)
Takk for svar.

TrillTrall sa for siden:

Du som strikker så mye strikker da bare en håndleddsvarmer. :) Holder mot sola i alle fall.

Hehe. Spørs om jeg gidder. Den skal dekke en større del lenger opp på overarma enn bare håndleddet. ;) Men takk for tips!

Lava sa for siden:

hehe. han spiser det jeg lager, og klager ikke. Men jeg prøver å "tvinge" frem andre svar som ledd i å øke trygghet. Altså å tørre si hva man mener og vil.

Noen ganger blir jeg bare så oppgitt. :o Han har blitt flinkere til å si hva han ønsker, og det er jo bra. :D

Skal vel bare være glad jeg ikke behøver takle verre ting, som alkohol og narkotika, hærverk og slikt tøys ungdommer kan finne på. :p

(mener ikke å tulle med de overnevnte, er seriøst nok for dem det som opplever det)

Lava sa for siden:

Dere som har hund og eller katt, hvor ofte vasker dere gulvene? Litt lei av å dra over hver dag...

Har en slik kjekk støvsuger, som er håndstøvsuger på skaft liksom. :p Bruker den til å ta støvdotter og forsøker meg på disse klutene til mopp. Men de er jo bare våte på litt av gulvflaten? Blir fort "tørre" syns jeg. Så det ender jo med å bruke bøtte, langkost og fille.

Har gammel parkett, rent tre, og det er mattere enn jeg liker, så noe galt gjør jeg...

Trenger vasketips, selv om jeg er gammel husmor og kan det meste. Vet ikke hva jeg skal bruke på dette gulvet.

Carisma sa for siden:

Det verste som kan skje er at den danner skorpe som faller av, og dermed også fargen før den får satt seg. Skjedde med ei venninne og det er ikke pent. Hun forsøkte å flikke på den, men da ble det enda tydeligere at det var forskjell på det "gamle" og "nye". Hennes var ganske stor, så hun brukte glad pack slik studioene gjør når den er ny.

Jah. Kanskje gladpack og vantett teip? Dusje må jeg jo uansett, så at den blir utsatt for litt vann gjør ikke noe. Og skorpe blir det uansett.

Kanskje sa for siden:

Hehe ikke flink nok.
Støvsuger en til to ganger i uken. Plukker lo hvis jeg ser det. I røytetiden så går jeg gjerne over med en feiekost av og til. Går over med mopp en gang i uken. Vrir den opp i varmt vann og vasker over. De der fuktige papirgreiene de fungerer ikke, de tørker med en gang. bruker av og til en sprayflaske med vann og såpe og sprayer gulvet, hvis jeg bruker slike.

Carisma sa for siden:

Ja, det blir det, men den løser seg opp i vann. Også under gladpack, tydeligvis. Mulig det holder at det blir klamt og tett. Så det er det som gjør at fargen forsvinner og den kan bli flekkete. Jeg ville nok hatt is i magen en måneds tid for å være sikker på at den har best mulig forhold for å bli bra.

BenteR sa for siden:

Her har vi to hunder og to katter.
Jeg er absolutt ikke av dem med støv på hjernen, så hos meg trivst faktisk hybelkaninene ganske godt.
Jeg støvsuger et par ganger i uka og vasker gulvene en gang i uka cirka.
For og få parkett blank og fin, så bruker jeg enten microfiberkluter/mopper med kun rent vann, altså ingen såpe. Eller så bruker jeg litt zalo i vannet, vasker med klut eller nopp og drar en tørr mopp over golvene etterpå.
Bruker du f.eks. grønnsåpe, så vil de etterlate ei hinne som gjør at parketten ser matt ut (og den blir også fortere skitten igjen.
Når helsa mi ikke samarbeider, så er det mannfolka som regjerer over bøtter og kluter. De velger oftest og gå over gulvene med en tørr microfibermopp, og så tørke bort eventuelle flekker med en våt microfiberklut.

Lillemy71 sa for siden:

Nettverket kan være reelt åpent, men da er det ofte mange som kobler seg til også. Som oftest har slike nettverk begrensninger i hastighet og da blir tlf bare stående og "spole" uten å koble seg til. Dette har jeg opplevd på f.eks flytoget mange ganger. Nettet er totalt overbelastet og jeg får ikke kontakt, selv om WiFi er gratis og åpent der.

Jeg fikk beskjed om holde tattisen dekket og ikke bade (bare dusje) på 6 uker, da garanterer de resultatet og fikser dersom noe er galt. Etter disse 6 ukene ble jeg anbefalt sunblock (sånn hvit sinkgreie) og være veldig nøye med rensligheten etter bad i sjø. De anbefalte faktisk å smøre på vaselin over sunblock for å gi ekstra beskyttelse og vaske med mild såpe hver kveld for å fjerne kremer. Ville nok ventet så lenge så mulig før evt bad for det innebærer både infeksjonsfare og fare for at du bløter opp og skorpene detter for raskt av.

elien sa for siden:

Jeg vasker nesten aldri gulvet, tar støv-mopp over en rask tur nesten hver dag. Vi har laminat på gulvet.

Og vis det er flekker så kan jeg kanskje gå over disse med en fuktig klut.
Det funker fint her, har en katt og så er vi 2 voksne, å 2 nesten voksne.
Å så er søsteren min her en del med 2 hunder.

Kitt sa for siden:

Rart man får så forskjellige beskjeder! Et sår har jo normalt grodd/lukket seg godt på 10 dager og "min" tattoovør" og sjefen hans (som startet det første offisielle tattoostudioet i Norge på 80- tallet)sa at det holdt i massevis med 20 dager til vi skulle på badeferie. Man trenger jo ikke akkurat ligge i bløt i timesvis
eller skrubbe over med håndkleet etter på heller! :p

Lillemy71 sa for siden:

Det er jo litt individuelle forskjeller på hvor fort et sår lukker seg lukker seg også er det jo fare for at man kan rive av skorpene og ødelegge tattisen/åpne opp igjen, huden er jo ikke akkurat tykk der. Hos min tattovør er dette en generell anbefaling og følger man den får man også 1 års garanti. Det er vel kanskje en føre-var anbefaling, men heller føre var enn en ødelagt tattis som ikke kan fikses.

Takk for råd, uansett!
Nå måtte tatovøren utsette det til onsdag, så da håper jeg å rekke en dukkert i morgen mens det ennå er godvær. :)

Jeg har veldig godt grokjøtt, og tatoveringene mine har som regel mista skorpa etter ei uke, pluss minus. Når skorpa først er av, så kan man i alle fall smøre med sunblock og vannavstøtende salve.

Carisma sa for siden:

Jeg tror jammen jeg har funnet svaret på dette! Da disse smertene var på sitt verste hadde jeg mange insektstikk. Jeg reagerer på de fleste typer stikk, men heldigvis ikke så mye på annet enn veps. Ergo hadde jeg en god del giftstoffer i kroppen, noe kroppen tydeligvis oppfattet som en betennelse. Samtidig med smertene raste jeg opp 3-4 kg.
Nå har jeg mye færre stikk, ingen leddsmerter, og kiloene forsvinner smått om senn. Fascinerende hvordan ting påvirker kroppen syns jeg!

smgj sa for siden:

Kunnskap er makt! Det er tydeligvis også langermede overdeler og lange bukser. :D

En venninne av meg sa opp jobben sin som bartender for en liten tid tilbake. Ikke mange ukene etterpå fant hun ut at hun var gravid, og hadde kanskje vært det en ukes tid da hun leverte oppsigelsen. Hun har nå fullstendig avsluttet arbeidsforholdet med en måneds oppsigelse. Hun er vel nå ca åtte uker på vei.
Nå har hun blitt kjempedårlig! Så dårlig at hun ikke er i stand til å ta seg ny jobb. Hun har fått antatt en bok, men den vil hun ikke bli forskuddert på før tidligst nyåret.
Hun har hatt noen uheldige opplevelser med svangerskap før (fosteret døde ved to tilfeller), og er sånn sett kjempebekymret. Legen hennes er på ferie, og det er ingen vikar. Hun vet ikke hva hun skal gjøre med penger heller, samboeren er frilanser, og inntekten er sånn sett usikker.
Hvilke rettigheter har hun egentlig i forhold til f.eks. støtte fra Nav? Og kan de hjelpe henne med tidlig ultralyd på f.eks. legevakta, ettersom hun ikke kommer seg til sin egen fastlege før i august?

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har en ganske anseelig kolleksjon med vintage-klær (typisk 50-60-70-tallet) som jeg nå har ryddet opp i og skal selge deler av. Snakker om ganske mye og ikke minst kvalitetsvarer. Har bl.a. en del merkeklær fra 60/70-tallet.

Har pleid å bruke ebay for å selge slike ting før for det er den eneste plassen det går an å selge slikt uten at forventer at det skal være tilnærmet gratis, siden det jo er "gamle", "brukte" klær. Synes det er litt mye stress for det er som oftest folk fra utlandet som byr og det koster mye og sende osv osv.

Så jeg bare lurte på om det er noen her på forumet som kjenner folk som selger vintage (har butikk) her i landet og er villige til å sette meg i kontakt med de for et evt kjøp/salg. Send meg gjerne en PM om du vet om noe.

Veloria vintage og Dianas salonger her på Grünerløkka selger kvalitets-vintage, i hvert fall, og særlig sistnevnte går for være spesielt velronnemert. (Hun der Skavlan-dama kjøper mye derfra bl.a. Jeg også for den saks skyld. :p). Vet ikke om de kjøper opp privat, men det kan være verdt å høre! Mener prisene på f.eks. kjoler ligger på mellom 400-800 i butikk.

Kanutten sa for siden:

Så lenge hun sa opp jobben selv kommer hun i en slags karantene hos nav. Vet ikke hvor lang tid, men tidligere mener jeg det var 8 uker. Før var det også slik at for å få foreldre penger må hun ha vært i jobb 6 av de siste 10 måneder. Det virker som om hun er i grenseland for endel ytelser, men engangsstønad vil hun kunne få hvis hun ikke mottar andre stønader.

Når det gjelder ultralyd er det bare å oppsøke en privatpraktiserende gyn. Da kan hun nesten få time på dagen.

Blubbernot sa for siden:

Stemmer det. Karantene ved egen oppsigelse er 8Uker

Kitt sa for siden:

Hun har vel kun krav på engangsstøned fra nav da hun jo ikke kan være sykemeldt fra et arbeidsforhold hun ikke er i og ikke kommer til å jobbe 6 av de 10 siste månedene før en evnt fødsel.
Ellers kan hun etter 8 ukers karantene får arbeidsledighetstrygd som vel også gir rett til fødselspenger. Var i nesten samme situasjon selv i -93, bare at jeg ikke fikk fornyet vikariat.

Det er mange steder man kan få tatt ultralyd så og si på dagen om man bare betaler selv. Ellers må man henvises og det tar uansett tid om det ikke er akutt.
Alle fastleger skal ha en avtale med vikar!

Lava sa for siden:

Mener å huske at det er 8 ukers karantene fra man melder seg hos Nav,
ikke fra når man sluttet i jobben! Så hun bør oppsøke Nav så fort som mulig.

TrillTrall sa for siden:

Har fått Furadantin mot uvi og disse skal tas sammen med mat 3 ganger om dagen. Vel - akkurat nå på sommeren blir det litt vanskelig å få til det sånn rimelig jevnt fordelt utover dagen. Så stort sett tar jeg en tablett kl. 9:30, en kl. 16:30 og en rundt kl. 21-21:30, men nå er jeg kjempesulten og det er i grunnen litt tidlig for kveldstabletten...

Men hvorfor må de egentlig tas sammen med mat? Og hva er det viktigste - at de tas sammen med mat eller at de tas sånn rimelig jevnt utover dagen?

Kitt sa for siden:

Det viktigste er at de tas jevnt fordelt hver 8. time om de skal tas x3.
De bør tas med mat for å være snill mot magen, men for mange spiller det ingen rolle. Tåler man det ikke, blir man dårlig i magen nesten uansett! Men samme med mat, trenger heller ikke bety noe annet enn noen få nøtter eller en skive salami eller 2 feks.

TrillTrall sa for siden:

Ah - ikke nødvendigvis et måltid altså, bare det er noe smått så holder det. :) Da blir det litt lettere. Har tatt 6 tabletter nå og merker ingenting på magen så langt så da regner jeg med at det går greit med litt mindre mat sammen med dem også. :) Takk og takk!

Så nå i butikken at det har dukket opp et nytt søtningsmiddel. Canderel har kommet med et slags steviasukker. Så det var sukrin i også. Noen som har prøvd og kan si noe om smak og sånn?

nellie sa for siden:

Kooooost spørsmål, meeen.. Eggeløsningsslim. Kommer det før, under eller etter selve begivenheten?

Lillemy71 sa for siden:

Takker, kan sende en mail og se om jeg får en respons. Synes at det er litt for fine ting som jeg har brukte en del penger på, til at det bare skal bli liggende eller bli kasta.

Kitt sa for siden:

Det må vel komme samtidig om man skal kunne bruke det til å time en envt befruktning, tror jeg!

nellie sa for siden:

Ja, men det er jo ganske innviklede greier, så ser det ikke som en selvfølge at det kommer sammen.:)

Googla det og fant ut at det kommer før.:) EL kommer når det ikke kommer noe mer EL-slim. Sikkert forskjell, men.:)

Kitt sa for siden:

Stemmer sikker sånn ca for de fleste, da! Jeg tror ikke det stemmer helt for meg, men så er jeg litt rar rundt alt sånt uansett! :p

nellie sa for siden:

Jeg driver og kartlegger syklusen min og synes det med regelmessighet er veeeldig fascinerende! EL-slim kom på AKKURAT samme tidspunkt og dag denne syklusen, som forrige og gangen før. Sykt.

Kitt sa for siden:

Jeg var regelmessig i mange år før jeg brukte ppiller og også lenge etter siste fødsel i -99 (25 og 27 dager). Så deilig at det var så forutsigbart.:)
Men en vakker dag var det brått slutt på morroa og jeg måtte innse at jeg var i ferd med å bli gammel!:eek:
;)

nellie sa for siden:

Håper det er lenge til jeg blir så gammel.. He he. Neida. Du er vel ikke gammel, Kitt!:)

Kitt sa for siden:

Takk, søteste!:hearts:

Blir 46 om en uke, så sånn i forhold til syklus etc begynner jeg å gå ut på dato! ;)

Ellers er alder bare et tall! Har jo en sønn på 3 som holder meg ung! Det er de eldste som gir meg grå hår! :D

TrillTrall sa for siden:

Stevia-sukettene fra Canderel er ikke gode i alle fall. :nei:

TrillTrall sa for siden:

I forkant og tett inntil. Når slimet er borte er det slutt på moroa. :)

nellie sa for siden:

Synes "stevia" sukettene er tipp topp, jeg.:)

TrillTrall sa for siden:

Yak. Canderel sine har en guffen ettersmak. Har prøvd en annen type også, Natreen?, de var heller ikke så gode og kostet dessuten 3 ganger så mye som de vanlige. Bruker noen fra Iherb, Nunaturals og de har grei smak, men løser seg ikke helt opp så det blir liggende igjen litt "grut" i bunnen av tekoppen.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg liker ikke noen av de, har en merkelig smak og enda mer merkelig ettersmak. Jeg sverger til dråper eller porsjonsposer som jeg kjøper på Iherb og alltid drar rundt på i veska :)

TrillTrall sa for siden:

Jeg liker godt dråpene fra NuNaturals og må vel bestille noen flasker til. :) Men på hytta er det umulig, om vinteren vil de jo fryse! Derfor prøvde jeg meg på suketter, men med dårlig resultat så langt. :(

Hehe, ok. Her var det delte meninger! Men nå var dette et pulver, da. Vet ikke om det har noe å si, men sukettene må vel ha et bindestoff, så ikke sikkert det smaker likt. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.