< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Spinnerette sa for siden:

Nye tattiser skal holdes tørre, men fuktes (Helosan!). Det er strengt tatt et sår, og skal behandles deretter; om du fikler med skorpa, blir arret stygt. Det er ikke spesielt lurt å være lenge nok i vann til at skorpa blir "slapp", eller å få for mye sol på den. Den vil da ende opp med å bli blass, ujevn, og om du er uheldig, flekkete, og linjene kan flyte utover. Samme gjelder å bruke gladpack og teip, helt OK for å holde vannet unna der og da, men ta den i så tilfelle av før skorpa blir bløt av svette. TLDR; smør så mye du gidder med Helosan, men hold den ellers så tørr som mulig. :)

Carisma sa for siden:

Dersom fastlegen er tilknyttet et legesenter vil hun få time hos en av de andre legene. Men jeg ville nok gått rett til gynekologen med dette, regner med hun er tilknyttet en med flere problemsvangerskap bak seg. Evt kan hun ta kontakt med sykehuset om hun var innlagt i forbindelse med dette. Ellers ville jeg ringt legevakta og lagt fram problemet med bekymringer osv, de tar graviditets trøbbel MEGET alvorlig (veit jeg av erfaring da jeg ble hive i en sykebil og sendt til Ullevål nærmest på flekken....)
Med slik sykehistorie bør hun raskt til oppfølging på en fødeavdeling, jeg gikk hver 14. Dag fra uke 13 pga pcos og mulige komplikasjoner.
Ang NAV er det nok desverre ikke så mye annet å gjøre enn å gå og snakke med dem. De foreldrestønadsgreiene er helt umulig å skjønne.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har sånne små porsjonsposer med pulver fra NuNutrals. De er perfekte og dra med seg eller ha liggende på hytta som du sier. En pose er perfekt til en stor latte som jeg liker ganske søt, mens jeg bruker en halv pose i en stor kopp med te. Veldig greit med disse for siden pakkene er små forringes ikke kvaliteten. :)

Lillemy71 sa for siden:

Noen som har prøvd solkremen Rieman P20?

Har snakka med mange som anbefaler denne på det varmeste og ser også på en del forum at folk skryter den opp i skyene. Samtidig finner jeg flere tester som tilsier at UVA-filteret ikke er godt nok i det hele tatt og folk som er blitt skambrent selv om de påstår at de har brukt den riktig.

Jeg har en lys, sart nordisk hud med masse fregner, men har aldri brukt mer enn faktor 15 på alle mine Kretaturer og har aldri blitt brent. MEN jeg smører også på mye og ofte. Har som oftest brukt Lancaster. Har vurdert å prøve P20, men begynner å bli litt skeptisk og lurer i så fall på om jeg bør gå opp i faktor? I følge alle råd og tabeller burde jeg hatt SPF50, men da hadde jeg ikke fått fregner en gang.

www.dagbladet.no/2013/06/12/tema/helse/klikk/soling/solkrem/27644822/

smgj sa for siden:

Jeg bruker p20 i syden. Det er viktig å vite at den virker 100% fram til den (relativt brått) får nok på kvelden. Når den "får nok" hjelper det ikke å smøre seg mer med samme solkrem. Da må du ha en ekstra solblokk av en annen type eller klær/skygge.

P20 smører du om morgenen ca 20 min før du går ut i sola. Smør godt og ikke ta på klær får den har trukket inn. Så er du klar for sola.

Det jeg har å utsette på p20 er at det kan være vanskelig å kjenne når det tidspunktet "at du må ta på klær" kommer. I Thailand vil det for meg f.eks være etter ca 1/2-3/4 dag på stranda i begynnelsen før jeg har fått eget grunnlag. Jeg er brunhåret og tar farge relativt lett. Etter 4-5 dager varer den hele dagen for meg.

Jeg hadde sagt - ta med en vannfast solblokk i tillegg og bruk den hver dag etter 1/2 dags soling med p20 til du begynner å få farge. Da kan du vente lenger og lenger før du kler deg/bruker alternativ solbeskyttelse. :) Og du får mye raskere farge med p20 enn andre kremer.

Supera sa for siden:

Jeg har kjøpt den etter anbefaling herfra. Tror det var smgj. Jeg har bare hatt korte perioder i sola etter at jeg kjøpte den, så jeg har ikke fått testet den skikkelig. Den trekker fort inn i huden i alle fall.

Jeg er litt på etterskudd her, men kan kanskje forklare litt av teknikken siden jeg faktisk jobber med dette. Vel, ikke akkurat med dette, men det berører feltet jeg jobber med.

Mobiler bruker ikke satellittdata direkte. Flere av Color Lines båter (og mange andre ferjer og cruisebåter) har en liten "mobilmast" ombord fra for eksempel MCP. MCP er en teleoperatør gjennom satellitt. Altså at deres "mobilmast" ombord på båtene er koblet til ei satellittantenne som står på båten. Derfor er prisene noe helt annet enn vanlig land-priser. Det er som utenlandspriser. Mobilmastene deres er styrt av GPS og skal skru av nettverket når de kommer nærme kysten slik at man ikke skal kunne bruke MCP-nettet når det finnes vanlig landmobilsignal.

Vanlige mobiltelefoner er ikke i stand til å bruke satellitter annet enn til lesing og da bare hvis signalet er veldig sterkt (for eksempel GPS). Carisma har rett i at det er på en annen frekvens. Lytte på signal fra satellitt er mye lettere enn å sende signalet til satellitten. Det skal tross alt reise ca 36000 km og treffe mottakeren der oppe... Mobilene vil slite med å lage et så sterkt og retningsbestemt signal.

Lillemy71 sa for siden:

Og grunnen til det, såvidt jeg har klart å finne ut er at UVA-filteret ikke er så veldig bra (2 av 5 stjerner), så jeg tror jeg heller holder meg til den jeg alltid har brukt da vet jeg ihvertfall at jeg ikke blir brent og får for mye skadelige stråler.

smgj sa for siden:

Det må du selvfølgelig gjøre om du føler deg tryggere med den. Bare pass på å finne en med minst mulig hormonhermere. (gjelder alt av solkrem og kremer generelt...) :(

PS - man må slippe igjennom stråling om man skal få brunfargen, altså... ;)

Lillemy71 sa for siden:

Er fullstendig klar over det, men jeg bruker solkrem ca 2-3 uker i året og vet at vi får minst like mye av diverse hormonhermere og miljøgifter gjennom andre ting, så jeg velger en som gir meg beskyttelse og lukter godt. Jeg vil ikke ha for mye UVA-stråling og bli skrukkete før tida. Kjenner alt for mange skrekkeksempler der.

silje21 sa for siden:

Hah, ringte telenor nå, ja jeg vet, treigt hehe. men fikk beskjed om at de ikke lenger deler opp regninger, og at mitt eneste valg da var å utsette regningen helt en mnd, eller evnt betale halvparten nå, og halvparten i august.

Heldigvis fikk vi ordnet det annerledes ved hjelp av familie.

Familie <3

vaskeklut sa for siden:

Hva kan jeg gjøre med at det stinker fra sluket i dusjen? Det er rensa, det er vann i og vannlåsen er skjult (superpraktisk løsning!)...

index sa for siden:

Tipper du har problemer med luftingen av kloakken, slik at undertrykk suger ut vannet eller overtrykk presser inn luft. Her er det enten lufting over tak, eller en Durgo ventil (en hvit sopp på toppen av et rør). Slike Durgo ventiler klistrer seg iblant fast, en god rengjøring så bør den funke igjen...

Photobscura sa for siden:

Noen som vet hva den møll/nattsvermer-arten som pleier å fly rundt utelamper på Østlandet heter? Er det fjærmøll, mon tro?

vaskeklut sa for siden:

det er jo nettopp rengjort nedi der...?

index sa for siden:

Ikke nedi sluket. Durgo ventilen sitter enten i et skap eller på loftet. Kikk rundt og se om du finner et 2" rør som ender i en hvit plastsopp.

Sanney sa for siden:

hvor ble det av tordenværet vi lissom skulle få? >:(

Kitt sa for siden:

Det lurer jeg også på!!!:confused:
Eller, altså, jeg vil gjerne ha litt regn til hagen nå! Alt er så tørt og jeg har ventet og ventet på alt regnet og tordenværet!:p

grotingeling sa for siden:

Regnet kom til Bergen og omegn, men torden fikk vi ikke :lol:

nellie sa for siden:

Noen som vet om det er noe man kan gjøre for å hindre immunforsvaret imot å skru seg helt av på natten? Skal på nattevakt i natt og det ser ut til at type mellom 12 og 06 så skrur det seg totalt av.:p Blir ALLTID småsyk på og etter nattevakt. Noen ganger blir jeg bare litt sår i halsen og noen ganger blir det til forkjølelse.

streber sa for siden:

Har jobbet natt i mange år uten å oppleve det der, annet enn om man må på akuttnattevakt og dermed ikke får sovet først. Så det eneste jeg kan bidra med er å spørre om du sover godt før vakt:):o?

Kitt sa for siden:

Jeg opplevde faktisk noe av det samme! Alltid sår/vond halsen etter nattevakt da jeg jobbet på sykehus. På bo- og behandlingssenter eller i de gamle bygningene da jeg jobbet i psykiatrien skjedde det ikke!

Er temmelig sikker på at det har med ventilasjonsanlegget å gjøre. AC og dårlig sirkulert alt for tørr luft! Nattevaktene er jo gjerne lenger enn dag/kveldsvaktene og man er nok litt mer utsatt på natt fordi man jo er ment å sove!

Pass på å være uthvilt og drikk mye i løpet av vakten, er mitt beste råd!

nellie sa for siden:

En kollega av meg opplever det samme. Vi er de to som jobber mest ekstra nattevakter. De faste opplever det ikke, så de er vel blitt herda.:p

Carisma sa for siden:

"har blitt" eller "er blitt"?

nellie sa for siden:

Hvis du lurer på min rettskriving, så er den som kjent ofte helt på trynet, Carisma.:)

nellie sa for siden:

Når lønner det seg å ta blodprøver for å sjekke lagrene? Var hos legen ista og hun fylte ut et slikt et skjema for meg, sånn at jeg kan komme når jeg selv vil og ta blodprøvene. Er vel mest jern, B-12, stoffskifte og D-vit som skal sjekkes. Men ser for meg at det kan være lurt å vente til høsten? Eller? Og bør man slutte å ta tilskudd lenge før?

Supera sa for siden:

Vi stjal det. Og vi har fått noen gode regnskyller her. God rotbløyte. I går våknet jeg av at det høljet ned og i dag våknet jeg av at det tordnet.

Jeg tenker også på ventilasjonen. Er den lik hele døgnet eller blir den satt i nattmodus? Jeg trodde vår ventilasjon var ganske tørr på grunn av alt det sensitive utstyret vi har, men jeg har ikke problem med sykdom og natteskift. Og jeg jobber MYE natt. Har 18 nattevakter på fire uker nå faktisk. Kun nattevakter på meg disse fire ukene and I love it.

Carisma sa for siden:

Absolutt ikke! Har bare lagt merke til at avisene nesten konsekvent bruker "er blitt" så jeg lurer på når det er riktig å si har blitt og når man skal bruke er blitt.

Ingen av dem er egentlig feil. Både "være" og "ha" er hjelpeverb, og forskjellen i sånne tvilstilfeller har knapt nok noen semantisk betydning, og ellers påvirket over tid av dialekter. :)

Nemlig. :) Er blitt herda/har blitt herda vil jo ikke gi noen betydelig forskjell, og det er heller ikke så åpenbart som i mange andre tilfeller. Tror dette særlig gjelder verbet "blir" som jo i betydning er nært knytte til både det å være og å ha.

Pruttilutt sa for siden:

Fikk overraskelse i dag, en cavaliersjokolade med appelsin, de smale søte. Der står sukkeralkohol og polyol som to ulike "ingredienser". Kan noen forklare meg forskjellen?

Carisma sa for siden:

Finnes det et norsk ord for Hyperadrenalism?

Julie sa for siden:

Wikipedia sendte meg videre til denne siden når jeg søkte på "hyperadrenalism", og hvis man så velger den norske oversettelsen av artikkelen så står det at det kalles "Cushings sykdom".

Carisma sa for siden:

Takk! Fikk bare opp tyske sider da jeg googlet :rolleyes:
Hmmm, det er ikke første gang jeg har kommet til cushings når jeg har googlet helsen min... Men heldigvis er det fortsatt bokser jeg ikke ticker på.

Julie sa for siden:

Håper du finner ut av det. :klem:

Cushing er relativt lett å oppdage. Enten kan du se en svulst i hypofysen på MR, eller svulst på binyrene, samt at man tar prøver av kortisolnivåer (eller kortisolstimulerende stoffer, husker ikke helt). Var gjennom utredning for en del år tilbake. Jeg hadde det ikke, heldigvis.

Kanutten sa for siden:

Jeg går på denne vidundermedisinen som blokkerer det meste av adrenalinutskillelsen. Jeg har nevnt denne tidligere for deg. Jeg får den fordi at jeg omsider har fått en diagnose kalt posttraumstisk stressyndrom. Da er kroppen i "fight or flight" -modus og det kan ikke måles slik som kortisol kan.

Gi et hint hvis du vil ha tips!

Cyan sa for siden:

Kan jeg, og i så fall Hvordan kan jeg finne ut hva akkurat "min" stang i smithmaskina veier? Og den befinner seg i et ubetjent styrkerom i kjelleren på jobben min, så jeg har ingen trenere jeg kan spørre.

nellie sa for siden:

De skal veie 20 kg, men siden de sitter fast så forsvinner nok litt av tyngden, på en måte.. :)

nellie sa for siden:

Det varierer forresten, så er ikke sikkert. :) Pleier å stå på enden av stanga.

Cyan sa for siden:

Jeg fant ingenting da jeg kikka på stanga i går. Men kanskje jeg kan finne det ut hvis jeg måler omkretsen på den og finner ut hvem som er produsenten :rolleyes:

Men du sier at noe av vekten går bort siden den sitter fast. Tar man hensyn til det når man regner ut hvor mye man f.eks. tar i benkpress (det må man vel for at det skal bli rett), og hvordan regner man det?

milena sa for siden:

Kanskje du kan ha med en vekt - veie deg selv først uten stanga og så med stanga. Tror at det skal gå an å skvise vekta under deg. Kanskje?

Cyan sa for siden:

Fin tanke, men jeg tror nok ikke jeg gidder å drasse med meg en badevekt på jobb ;)

Lillemy71 sa for siden:

Vekta på stangen er det den er når du løfter, men en Smith maskin er konstruert på en slik måte at man får "hjelp" på det tyngste punktet i løftet, samt at siden stanga er fastspent trenger man ikke å aktivisere så mange av småmusklene og core for å løfte. F.eks på knebbøy er dette når man er helt ned og er på vei opp, det samme gjelder for brystpress. Dvs at den vekta du løfter er det du legger på men man får et lite dytt, som om du løfter frivekter og kompisen hjelper og drar litt i stanga for deg på vei opp i f.eks brystpress.

Du løfter altså 40 kg, men med litt hjelp så det føles lettere, så det er ikke noe du kan regne ut. Det du vil merke er at om du prøver å løfte 40 kg frivekter så vil det føles atskillig tyngre for du får ikke "hjelp" og må aktivisere mer muskulatur for å løfte riktig.

nellie sa for siden:

Nei, glem det. Tror det er noe jeg har fått for meg.:p Hvis det er fra bildet du la ut på insta så er det Technogym som er produsent. Jeg har alltid gått ut i fra at stanga der veier 20 kg. Ser det står forskjellig på nettet.. Bl.a at de typene som kan hektes av veier 20, de som ikke kan hektes av 17.5.

Har de bare smith maskin? Ikke vanlig benkpress benk? Jeg tar 10 kg mer i benkpress i smith maskin, enn fri benkpress. Man trenger ikke stabilisere like mye i maskinen..

Cyan sa for siden:

De har dessverre bare smith maskin, noe som irriterer meg en del for jeg klarer ikke å få den rette teknikken på knebøy, og så får jeg ikke trent markløft (men kanskje jeg kan bruke hantler til det ...). Men man tager hva man haver.

Og ja, det er den jeg la ut på insta

Julie sa for siden:

Jeg deiset i gulvet tidligere i dag og slo albuen ganske hardt, og nå har det kommet en blåflekk. Albuen er ganske sår om jeg bøyer armen for mye. Er det noen slags salve jeg kan ha på for å minske smerten? Ibux gel, kanskje?

Supera sa for siden:

Er det normalt at tenner av og til er løse en dag og så faste og fine neste dag? Har aldri mer enn én løs tann om gangen da, men det skjer noen ganger i året at jeg har en løs tann. Ikke veldig løs, men sånn at jeg kan rikke bittelitt på den. Det pleier også å være en av de tennene mine som er melketenner, så jeg mistenker at det ikke er helt normalt. Tannlegen nektet å tro på at jeg har melketenner fordi kvaliteten er god, men jeg vet jo selv ca hvor mange tenner jeg har mistet - og det er et sted mellom 10 og 15 tenner. Storebror har mistet mellom 5 og 10 tenner og har også OK melketenner.

TrillTrall sa for siden:

Jeg ønsker meg så veldig en slik:

www.petersofkensington.com.au/Public/Twinings-Tea-Chest-with-12-Compartments.aspx

Altså et teskrin med plass til mange teposer! Sånne med fire rom er alt for lite. Noen som vet et nettsted hvor de ikke koster skjorta? Dessverre blir det fort toll og tull om jeg skal bestille fra utlandet og da blir det dyrt da... Må ikke være fra Twinings, men det er nå den beste teen da, synes jeg. :)

Evt. har noen sett trehvite/hvite slike på Nille / Europris / Jysk e.l. nylig? Jeg har saumfart nettet i en tidlig morgentime, men finner nada... :(

grotingeling sa for siden:

Sjekk Staples - Ivar Lykkes vei 6 på Tiller.
De har i alle fall et teskrin med 8 rom her i Bergen :)

TrillTrall sa for siden:

Verste området jeg vet å kjøre i, men om jeg ikke finner noe nærmere så skal jeg ta en titt over helgen! Takk for tips! :)

j88 sa for siden:

sunkost.no/produkter/mat-og-drikke-te/bioflora-te-boks/
denne har jeg selv, kjempefin og med 9 rom

ice_br sa for siden:

jeg har erfart at tørre hvitviner (chardonney e.l.) og tørr champ er mulig å ta et par glass av, uten å "bli sparka ut" av ketosen:)

god fredag!

vaskeklut sa for siden:

Ligger det ikke en Staples på Lade også? Eller er den borte, kanskje :o Nå skjønner alle at jeg ikke bor på Lade :D

TrillTrall sa for siden:

Lade er enda verre... hehe Neida, det er ikke så ille å kjøre på Rosten om man bare holder seg unna rushtiden og lørdag mellom 10-16. :)

j88 sa for siden:

Har de den ikke inne, så bestiller de den iallfall opp til deg:)

TrillTrall sa for siden:

Jeg er sånn at jeg må ha det NÅ og ikke i neste uke... :o Heldigvis hadde de flere inne så nå har jeg kost meg glugg og puttet på plass teposer og tesiler og gleder meg til å vise den frem når jeg får besøk om noen timer. :) :D

j88 sa for siden:

Så fint at de hadde den inne. :) jeg har hatt min lenge, og er veldig fornøyd, akkurat den type stil jeg liker

TrillTrall sa for siden:

Jeg lurer på om jeg skal feste en snor på hver side slik at lokket kan stå oppe, på min må det legges helt ned og da tar det stor plass på bordet når den er åpen.

Kanutten sa for siden:

Noen flere som har opplevd stooooor forbedring etter nye kosttilskuddsvaner etter hårmineralanalyse? Jeg har i løpet av to måneder med endel større doser enn det jeg vanligvis tok blitt MYE bedre på mange områder, ja kanskje omtrent alle og lurer på om flere har opplevd det?

Supera sa for siden:

Jeg kjøpte en i ubehandlet tre fra Søstrene Grene. Sånn DYI-greie. Så får du lakke/male/dekorere som du vil. Den hadde bare 6 rom da, men tror den bare kostet 50 kr. Ser ca ut som disse.

Noen som kan forklare meg hvorfor facebook for mobil, altså android, oppfører seg helt tullete? Jeg bruker ikke facebook på mobilen særlig ofte, men logger meg heller ikke ut, men slår heller av wifi-en når jeg ikke bruker nettet på den. De gangene jeg er inne på facebook, så er innleggene øverst gjerne opp til et døgn gamle (jeg krysser alltid vekk toppnyheter, og velger nyeste først), nye innlegg kommer nesten aldri opp selv om den liksom oppdaterer, og varsler (notifications) kommer sjelden eller aldri, og i hvert fall ikke med en gang som på pc-en. Har vært inne på innstillinger, men finner ingenting som ser ut til å hjelpe ...

Sanney sa for siden:

den er tullete. jeg må hele tiden gå inn og velge most recent på nytt for at den skal oppdatere seg riktig

Jeg gjør det, men det hjelper ikke ... :o

Sanney sa for siden:

det hjelper bare der og da for meg. må inn og gjøre det hver gang... eneste jeg liker bedre med fb mobil er at den fremdeles are hide post funksjonen. istedenfor pc fb hvor man må fortelle den hvorfor du ikke vil se det og håpe at det virker...

Cyan sa for siden:

Jeg slet litt med det etter forrige oppdateringen, mye etter oppdateringen før det igjen. Nå har det nylig vært en ny oppdatering for et par dager siden og den er gull for min del. Ser dog at det er mange som klager på den. Jeg bruker fb kun på telefonen - jeg gjør faktisk alt på telefonen eller nettbrett siden laptopen har blitt så innmari kranglete :)

Aaaa, mulig jeg avviste en oppdatering her, i ren vanvare. Skal sjekkes ut! Jeg blir tullete av den lille skjermen og orker ikke å bruke nettet mer enn i nødstilfeller på mobilen. Men så funker lapotopen min helt fint, da.

Meh. Jeg finner ikke ut hvordan jeg skal oppdatere manuelt. Jeje ...

Carisma sa for siden:

Søk den opp i Google play, da får du spm om å oppdatere.

Veit ikke om det funker på tlf, men på nettbrett går jeg via nettleser og [url]www.facebook[/url] i stedet for m.facebook. Da får jeg pc-versjonen.

Cyan sa for siden:

Funker dårlig på telefon, det blir for smått. Appen er bedre. Men på nettbrett gjør jeg det samme som deg.

Prøvde, men det sto ingenting der om oppdatering, bare at appen alt var installert ...

Google play har egne mobiltilpassede sider, ellers går det jo an å zoome inn på siden med fingrene. :)

Cyan sa for siden:

Det burde bety at du har siste oppdateringen, men hvis du ikkehar oppdatert den de siste dagene er det merkelig ... Har du satt telefonen på automatisk oppdatering når du er tilkoblet Wifi?

Carisma sa for siden:

Hvorfor må alltid de fineste bringebærene befinne seg inne i det største brenneslekrattet?!

Julie sa for siden:

Fordi brennesler liker bringebær. :p :lol:

smgj sa for siden:

Eller fordi begge er "branntomtvekster" som gjerne gror der hvor det er en del næring i jorda og godt med lys.... :D

Bønna200 sa for siden:

Noen som vet om en neglelakk som sitter godt? En som ikke flasser etter et par dager...

vaskeklut sa for siden:

for at en lakk ikke skal flasse raskt bør du bruke underlakk og overlakk :) ellers vil de aaaaller fleste flasse etter noen dager. men ellers har jeg mye god erfaring med Essie og OPI sine. Ruby Kisses er heller ikke dum.

I tillegg kan det handle om selve neglen. Mine negler er skjøre og hos meg flasser lakk ganske raskt uansett - samme dagen om jeg ikke bruker over- og underlakk.

Bønna200 sa for siden:

Takk, kluten. :) Jeg har vel aldri vært så nøye med under -eller overlakk... Og liker veldig godt billige på salg. :p Disse merkene har jeg ikke hørt om. :rodme: Men jeg skal sjekke dem ut nå. :D

Essie er bra!
Ellers kan enhver neglelakk sitte greit med noen forhåndsregler, i hvert fall hos meg. Selv gidder jeg ikke å bruke under/overlakk, men er nøye på å vaske hendene skikkelig og skrubbe med neglebørste og ikke smøre hendene med noen krem i forkant. Så legger jeg to tynne lag og lar dem tørke skikkelig mellom hvert lag. Om jeg ikke biter på dem eller spiller gitar e.l., varer lakken gjerne i en uke. :)

Lava sa for siden:

Har 3 katter, en kattunge på ca 14 uker. Han har funnet ut at han kan tisse i alt han kan gå oppi... baljer, dusjen, og hundens seng...

Hva gjør jeg for å stoppe dette?

Alle kan gå ut, men de må hoppe litt fra taket, og det klarer ikke denne enda. Litt kort i beina. :p

Og ja, han har to kasser med kattesand inne, som tømmes/ryddes flere ganger om dagen.

BenteR sa for siden:

Jeg fjerner alt som kan virke fristende og tisse på; spesielt myke ting som tepper, etc er utrolig fristende for en liten nybegynner. I tillegg får ikke kattunger hos meg være på mer enn et rom (stua) frem til jeg ser de er stuerene.
har katten først begynt og tisse spesielle steder så må lukten fjernes slik at den ikke tror det er doen sin. Etterpå dekker jeg til "den nye doplassen" med aluminiumsfolie og følger med som en hauk slik at jeg får plassert den lille i doen så snart jeg ser den planlegger noe.
Siden katter er naturlig renslige dyr og i tillegg hater og gå på aluminiumsfolie, har det gått greitt og få dem stuerene her i huset.
Men jeg håper jeg misforstår; du lar ikke en 14 uker kattunge gå fritt ut så snart han blir lang nok i bena?

Lava sa for siden:

Har hatt den ungen siden han var 6 uker, de har fritt område bak huset, ingen trafikk og ingen folk, de må bare hoppe litt.
Han har brukt kassen fra dag 1, og det er nå han begynner å gå andre steder.

Alle mine katter er vaksinerte, chippet og kastrerte, de har det bra her!

BenteR sa for siden:

Har skjønt at kattene dine har det bra.
Om katten plutselig har begynt og tisse overalt og UVI er utelukket, så ville jeg brukt folie over de nye doene frem til han skjønner at de er forbudt område.
Brukte folie i vinduskarmen min i et par måneder før kattene her gav seg og lot meg få lov til og ha blomstene der.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg bruker Isadora sine lakker, de sitter godt (med blank under/overlakk på plass) og er lette å legge. Er også viktig som Photo påpeker at neglene ikke er fettete før du begynner å legge på. God tid er også essensielt slik at lakken får tørket skikkelig mellom lagene.

Og angående neglelakk må jeg nesten komme med et tips som jeg selv bare ramlet over. Kjøpte neglelakkfjerner på Rema 1000 av alle steder. Kjente ikke igjen designet, men det sto neglelakkfjerner, så jeg bare raska jeg den med meg. Den var genial! Den har en slags skumpute med et hull i midten i boksen, så man putter bare fingeren nedi og dreier om et par ganger, og lakken er all gone! :D Maybelline ekspress, mener jeg den heter. Måtte bare tipse, for jeg har sølt så mye neglelakkfjerner utover meg selv, nedi vasken, dratt neglelakk utover fingrer og trykt så hardt med bomullen at jeg har fått vondt i fingertuppene. Så dette var litt sånn revolusjonært for meg.

Lemen sa for siden:

Støtter Photo her. I <3 Maybelline express neglakkfjerner! (Men, denne er ikke noe særlig i kombinasjon med lakker med glitter i. Jeg har forelsket meg litt i sugar crush serien til IsaDora i sommer, og ødelagt svampen i Maybelline boksen pga glitteret i de lakkene.)

Et annet tips for å rengjøre neglene før man påfører lakk er å ta en kjapp runde med neglelakkfjerner først.

vaskeklut sa for siden:

enkel fjerning av glitterlakk: fukt en pad med lakkfjerner, legg på neglen, dekk fingertuppen med alu.folie og vent i ca fem min. ta av folien og dra (ikke løft!) paden ut og av neglen. voila.

Bønna200 sa for siden:

Takk for mange negltips. :blomster:

Jeg er nøye på at neglene er rene og tørre før jeg lakker. Jeg kunne kanskje hatt litt mer tålmodighet mellom lagene, ser jeg...
Så nå skal jeg prøve det, pluss de merkene som dere har foreslått. :)

smgj sa for siden:

En hurtigtørkende topcoat kan være lurt for den utålmodige (og klumsete :o) ...

Veronicakar sa for siden:

Hvorfor får man alltid ekstra lyst på de tingene man ikke kan få? (mat. godteri. mannfolk.. osv.)

Butterfly83 sa for siden:

Depend gellack :) Sitter i ca 14 dager på meg uten å flasse. På andre opptil 3 uker.

Kanskje sa for siden:

Kan noen forklare meg litt hva Ebay er og hvordan det virker? Selges man brukte ting og utstyr der, eller selges nye butikk ting? Hvordan vet man hvor dyrt det blir å få varen tilsendt? Kan man kjøpe ulike varer fra en butikk, eller må man finne en og en ting og kjøpe hver ting fra ulike selgere? Og hvordan betaler man ? Dette er jo fra utlandet.

TrillTrall sa for siden:

Når jeg har handlet på ebay så pleier det å stå på hva summen blir i norske kroner i tillegg til pund/dollar og om selgeren sender til Norge og evt. porto. :) Jeg bruker paypal til å betale, utrolig enkelt, bare noen få tastetrykk - man får hele tiden beskjed om hva man skal trykke. Det eneste negative er at det tar 2-3 dager å få inn pengene fra vanlig bankkonto og over på paypal-kontoen, det er nemlig ikke alltid jeg har så mange kronene på den.

Noen som vet ca hvor mye det koster å blokke ut en sølvring? Jeg fikk den av kjæresten min og er ment å være på lillefingeren, men synes den er litt i veien ...

vaskeklut sa for siden:

Sist jeg spurte om noe av det samme fikk jeg beskjed om ca 200,- Men det er ganske lenge siden...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.