< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Lava sa for siden:

Og ja, jeg fikk med til de store kattene, og alle er behandlet

Cyan sa for siden:

Tror jeg prøver hjemme først. Stikker innom frisøren og kjøper farge der og får litt råd. Hvis jeg gjør som de sier og bruker frisørfarge så burde jo ikke resultatet bli så mye verre enn om en frisør gjør det ..? Har uansett reservert time på lørdag i tilfelle resultatet blir dårlig, men håper jeg slipper å bruke de 2000 spenna :rolleyes:

index sa for siden:

Gjør det hjemme du! Jeg har tre stykk hjemme som farger håret jevnlig, innlagt bleking først noen ganger der det skal bli lysere enn det er. Har ikke hatt noen som helst problemer med hjemmefarge etter bleking, så det hadde jeg ikke vært redd for. Kjøper gjerne farge på H&M eller Sparkjøp, og gjerne på Boots om vi er i London en tur. Ingen grunn til å betale mer enn nødvendig....

Rin sa for siden:

Sånn for å veie opp for alle horror-historiene - jeg hadde knallrødfarget hår, ble drit lei av å håndtere etterveksten, kjøpte blekegreier og askeblondfarge (som er min naturlige farge, sånn for ordens skyld) på en eller annen helt ordinær butikk, og det gikk helt greit. Ikkeno grønnfarge eller kjemisk katastrofe. :p Så jeg ville venta med kjempeinvestering til det viste seg å være tvingende nødvendig å gjøre det på den måten, gitt.

index sa for siden:

Min erfaring er at hjemmefarging er helt uproblematisk selv på bleket hår. Har en runde eller to i måneden med mine tre, bare meg og bikkja som ikke farger håret hos oss;-) Hjemmebleking er litt verre, det sliter hardt på håret så noen omganger med hårkur etterpå kan være lurt. Men å gå til frisør bare for å farge håret ser jeg på som helt bortkastet. Denslags gjør man like godt selv til en brøkdel av prisen....

smgj sa for siden:

... og så kan man da selv velge kjemikalier også.... ( skeptisk, og bruker helsekostfarge i håp om at det kanskje er litt bedre...)

Cyan sa for siden:

Blekinga har jeg alltid tatt hos frisør, men farging har jeg alltid gjort hjemme tidligere. Håret mitt tåler ekstremt mye, så det er hverken slitt eller spesielt tørt. Jeg hadde en rød toning liggende her fra før av, og så har jeg vært og kjøpt en gylden brun farge hos frisøren. Hun sa at så lenge jeg brukte den røde først så vil ikke håret bli grønt, men hun advarte meg om at det kunne bli mye rødskjær, men akkurat det gjør meg ingenting :)

vaskeklut sa for siden:

finnes frisører som bruker organiske og ammoniakkfrie farger også. frisøren min driver med "den type ting".

Marella77 sa for siden:

Nabogutten går rundt naken "hele" tiden. Sitter på sykler og fartet rundt. Han kommer i vår hage og leker med våre leker. Han er 4 år. Jeg liker det ikke. HVORDAN takle dette? Må jeg bare tåle det?

synsegulla sa for siden:

Niks! Send han hjem med beskjed om at han må ha på klær når han ikke er hjemme. Og selvsagt at han er hjertelig velkommen med klær på ;)

Cyan sa for siden:

Nå er jeg brunette igjen. Kjempefornøyd med resultatet selv om jeg syns det blekede håret var veldig tøft. Men det ble bare for dyrt å holde det ved like (jeg har jo mellombrunt/mørk brunt hår i utgangspunktet), og hjemmebleking turte jeg ikke å begi med ut på ...

vaskeklut sa for siden:

Enig med synsegulla, men også en tier på at det er minst én forelder som blir småsur :rolleyes:

Cyan sa for siden:

Jeg bryr meg ikke eller blir støtt om småunger løper rundt nakne, men det er din hage og leker så du er i din fulle rett til å si at du ikke liker det og be om at han har på seg klær når han skal leke der. Hvis du er normalt høflig så tror jeg nok de fleste foreldre skjønner det, jeg hadde i hvert fall ikke blitt sur om det hadde vært min unge :) Jeg har selv en 3-årig nudist, men han får bare lov til å løpe naken innenfor våre fire vegger, for man vet jo aldri hvilke perverse skapninger som går rundt :o

synsegulla sa for siden:

Jeg har så vondt i underlivet om kveldene og må tisse ofte, også urinlekkasje innimellom. Dette har pågått, med noen pauser, i noen uker nå, på og av. På dagtid merker jeg ingenting. Det svir, brenner fra underlivet og opp i magen og brer seg til en eller begge sider. Har legetime i morgen, men veldig vondt nå. Bør jeg ringe legevakten tro?

nellie sa for siden:

Ja, det burde du. En telefonsamtale koster ikke mye, så avgjør sykepleierene der om de synes du skal komme eller ei.

smgj sa for siden:

Jupp. Vi har en her også. :) (Jeg synes det er billigere og blir nesten like bra når jeg gjør det selv - bortsett fra bleking da... )

shailene sa for siden:

Kanskje bare jeg som var særdeles uheldig da... :o Etter dette har jeg ikke turt å bruke annet enn toning hjemme. Mistenker at håret mitt har litt merkelige reaksjoner på hårfarge generelt, fargen blir ALDRI i nærheten av bildet på pakken... Men klippe håret gjør jeg alltid selv, er jo umulig å finne en frisør som faktisk kan klippe hår... :p

Supera sa for siden:

Jeg knuser tabletten og blander det i en skvett rømme. Det går ned på høykant. De slikker fatet rent. Katter er laktoseintolerante, men litt rømme pleier å gå fint.

synsegulla sa for siden:

Takk. Jeg ringte, kom inn, hadde helt ren urinprøve og kom ut med tabletter likevel fordi jeg kanskje kunne ha det likevel. Rare greier. Takk, uansett. :)

Carisma sa for siden:

Ja, de fleste har vel gått over til det nå. Mest for sin egen del følge de der jeg går. De utsettes jo fr dette mange ganger om dagen, og det er ikke få frisører som har måttet slutte pga allergier mot de midlene over tid.

Ser du holder til i Oslo, da bør du ta en tur til, Ringnes park. De kan klippe, er særlig fornøyd med Lise der nå :ja: (og jeg er kresen på frisører og har vanskelig hår)

Cyan sa for siden:

Jeg skal gjøre ting jeg ikke kan og har i den forbindelse to sørsmål:

1. Hvor mye kremfløte bør jeg beregne på en tredelt bløtkakebunn?
  2. Har man et lag krem oppå kaken før man har på marsipanlokk, eller legger man det bare rett på bunnen?

Anne sa for siden:

Ang krem til kaka...hvis du tar i noen dråper sitron, så holder kremen seg bedre og luftigere under lokket.
Ja du har litt krem på kaka før marsipanlokket.

Jeg ville i hvertfall pisket 1/2 l....:)
Lykke til.

Cyan sa for siden:

Jeg tok et lag vaniljekrem, så det holdt med 3 dl krem. Takk for tipset om sitron, da vet jeg det til neste gang ;)

Kanskje sa for siden:

Vi diskuterer det å ringe til og fra utlandet og blir bare mer og mer forvirra.

Hvorfor og når skal det være 00 før nummer?
Hvorfor og når skal det være +47 før nummer?

Og er dette bare når man ringer til utlandet, eller til norge fra utlandet?
Skal man ringe til sverige, hva skriver man da? Ringer man fra sverige hva skriver man da?
Forskjell på mobil og fast telefon?

Photobscura sa for siden:

Pluss tilsvarer 00, det er altså er det samme. +47 (eller 0047) er landsnummeret til Norge. Akkurat som f.eks. 0046 er til Sverige. Ringer du til Sverige, må du altså taste 0046 før selve telefonnummeret. :)

Furine sa for siden:

Om du har med deg norsk mobil til utlandet, skal det vere nok å ringe vanleg norsk nummer, uansett om det er fasttelefon eller mobil.

Om du er i utlandet med norsk mobil og skal ringe til Sverige, må du taste 0046 etc.

Dersom du er i utlandet og ringer frå lokal telefon, må du taste 0047 før telefonnummeret når du ringer til Noreg.

Sit du i Noreg med svensk mobil og skal ringe til Sverige, ringer du vanleg svensk nummer. Har du norsk telefon i Noreg og skal ringe til Sverige, må du legge til 0046 før nummeret. Om ein ringer frå utlandet til svensk nummer går vel kanskje første nullen i nummeret vekk, at Stockholm blir 8 i staden for 08.

Slik eg har forstått det, blir 00 (nokre land har anna enn 00) på ein måte linje ut av landet du er i, og så legg du til landkoda til landet du ringer til.

amritam sa for siden:

Og jeg har skjønt det sånn at + bruker man foran landekode når man ringer fra mobil, og 00 når man ringer fra fasttelefon.

amritam sa for siden:

Er du sikker på dette? Vi har da alltid fått oppfordringen å lagre nummer i mobilen med +47 foran, for da kan vi bruke kontaktlista for å ringe når vi er i utlandet også.

Jeg må skrive f.eks. 0046 (eller +, men som regel gjøres det om av seg selv, ev. holder man 0-knappen inne) om jeg ringer til Sverige selv om jeg ringer fra mobil om ikke nummeret er lagret sånn fra før. :)

Cyan sa for siden:

Du har rett, amritam :ja: Er man i utlandet må man slå +47 om man skal ringe til norsk mobiltelefon uansett.

TrillTrall sa for siden:

Nei. Både da vi var på Kreta i fjor og i London senere på året sendte vi sms direkte fra kontaktlista, helt uten +47 foran og det gikk helt fint. Dette var jo til mobil da, hvordan det er med fasttelefon vet jeg ikke, tror knapt jeg kjenner noen som har det lenger.

amritam sa for siden:

Og du er sikker på at numrene ikke var lagret med landekode i kontaktlista? Jeg vet at det ofte gjøres automatisk hvis du f.eks. lagrer et nr. du nettopp har fått sms fra eller som har ringt.

amritam sa for siden:

Dette er hentet fra Netcoms tips til mobilbruk i utlandet:

Landskoder

Du må alltid taste landskode før nummeret til norske fasttelefoner og mobiltelefoner (+47), enten de er i Norge eller i utlandet. Skal du ringe et annet land, må du taste landskode for dette landet før nummeret. Du trenger ikke taste landskode på lokale telefonnummer, eksempelvis hoteller eller restauranter. Lokale samtaler belastes med lokaltakst og er derfor stort sett billigere enn å ringe til Norge.
Mottar du en samtale fra Norge, betaler den som ringer deg vanlig samtalepris i Norge, mens du betaler for mottak av samtalen fra Norge til det landet du befinner deg i.
TIPS 1: Lagre telefonnummer med landskode på mobilen
TIPS 2: Noen operatører har lavere priser basert på når på døgnet du ringer - sjekk operatørenes priser før du reiser
netcom.no/kundeservice/mobil-i-utlandet/tips

Bønna200 sa for siden:

Man kan sende SMS uten kode, men ikke ringe. :)

Jepp! :)

Kanutten sa for siden:

Hva slags blomster kan man gi som et tegn på takknemmelighet? For meg er roser kjærlighet og nelliker begravelse. Såååh, hva gir man?

Bønna200 sa for siden:

Hva med bare en pen bukett du liker?

Rin sa for siden:

Blomsterbutikker (feks Euroflorist) har utvalg av buketter sortert etter begivenheter og kategorier, deriblant "takk". Kan jo ta en titt?

Furine sa for siden:

Ting kan kanskje ha endra seg. Men då eg brukte min norske mobil i Belgia i 2001 til å ringe/sms'e til Noreg, så brukte eg berre dei lagra nummera som var utan +47/0047 (dei var ikkje innlagt med noko prefiks, fordi dei var innlagt før eg flytta ut av Noreg).

Carisma sa for siden:

Noen nummer lagres i telefonen med både 0047 uten, så selv om det bare kommer opp uten i displayet så henter den premisset ta internminnnet. Når jeg er i utlandet får jeg svart på sms uten prefiks til de som har ringt eller meldt meg, men ikke til ukjente nummer. Det kommer nok av at de da rustes inn med prefiks, så telefonen allerede har det i minnet.

Kanutten sa for siden:

Bare lage MIN vri? Jeg liker strå og rare greiner så det kan jo hende at mottaker ikke blir overveldet, men den er jo fra meg og min smak!

Takker!

Kanutten sa for siden:

Jeg har erfart at 0047 og +47 er hipp som happ. Jeg kommer frem uansett.

vaskeklut sa for siden:

det er fordi det er akkurat det samme.

Kanskje sa for siden:

Takk alle sammen for oppklaring på tlf nummer :)

Kanutten sa for siden:

Vet det ;)

Bønna200 sa for siden:

Er det noen synske mennesker der ute som kan svare på om jeg har tatt Levaxinen min i dag? :confused: Jeg vet jeg har tatt resten av medusinene mine, men om jeg tok den er helt blåst fra hodet mitt. :o

vaskeklut sa for siden:

Kan nok ikke svare på det, men vil anbefale deg å bruke dosett så du slipper slike bekymringer :)

Bønna200 sa for siden:

Er du ikke synsk? :p Takk for tipset. Gubben bruker dosett. Det er egentlig bare levaxinen som er viktig, det andre er bare tilskudd. Så egentlig så burde jeg jo klare å huske såpass. :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Jeg bruker dosett til tilskudd også. Greit å ta med og greit å sjekke for slike med teflonhjerne som meg. :eek:

streber sa for siden:

Jeg også:cool:

Lava sa for siden:

Når får vi nye kinakål i butikken?

De to siste jeg kjøpte var bare rævva... De ytterste bladene var trøtte, og inni var det mange småkål med blomster.. dvs det meste var ubrukelig :p

vaskeklut sa for siden:

spør butikksjefen...?

Carisma sa for siden:

I det siste har det utviklet seg en litt merkelig trend på jobben syns jeg. Vi er underbemannet, og i forrige uke var en syk og en hjemme med sykt barn. Siden vi i utgangspunktet ikke har anledning til å ha hjemmekontor, hadde ingen av disse med seg pc hjem. Resultatet var at sjefen kjørte hjem til dem med maskinene, slik at de kunne jobbe det de orket/rakk.
Er det OK? Er jeg rar som reagerer på det?

Kitt sa for siden:

For den som hadde sykt barn, syns jeg det var en grei løsning, men ikke for den som selv var syk! Tror jeg hadde blitt rasende om hjemmekontor ellers ikke var et alternativ, men når jeg var syk, var det brått ok?!?!?!?

smgj sa for siden:

Ikke ok i utgangspunktet. Blir lett utidig press. Om sånt skal skje så bør det kun være på arbeidstakers initiativ... På den annen side hadde nok ikke jeg tatt det opp uten å ha hørt meg for med hensyn på hva kollegaene synes, eller jeg eventuelt hadde vært utsatt for det selv ...

Carisma sa for siden:

Men er det ok med sykt barn da? Man trekkes jo uansett en arbeidsdag, og man har jo hverken fokus på den syke eller de arbeidsoppgavene man evt får gjennomført?

Kitt sa for siden:

Syke unger sover mye. :p Jobber man hjemmenifra, kan dagen jo ikke regnes inn blant de 10 dagene man har med sykt barn heller, syns jeg! Så sånn sett er det jo nesten en vinn/vinn situasjon!

Men at arbeidsgiver virkelig gjør noe sånt......

Carisma sa for siden:

ikke min :cool: Med mindre han er veldig syk da. Men da vil han bare ligge på skuldra vår så ikke mye å få gjort da heller. Og er han våken skal han bare "låne, låne!" så fort vi nærmer oss en pc :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Forskjell på unger, alder og situasjon! :ja:
Min 3- åring kunne ha gått med på å la meg jobbe litt av gangen om han ble skikkelig bestukket. 14- åringen skulle kun være tett inntil uansett om hun var syk eller ikke til hun ble ganske stor! :love:

Det jeg reagerer mest på, er vel at firmaet til vanlig ikke legger til rette for muligheten til å jobbe hjemme (Kunne jo sikkert vært greit for deg noen dager i uken feks), men når det passer firmaet er det plutselig helt greit! :(

Carisma sa for siden:

Ja, ikke sant? Senest uka før hadde jeg spurt om å jobbe hjemmefra da jeg skulle ta blodprøver, siden jeg da fikk jobbet over to timer mer enn vanlig og likevel rukket legekontoret. Nei, det var vanskelig, de ville heller at jeg skulle komme inn på jobben og jobbe halv dag. :rolleyes:

nellie sa for siden:

Finnes det sammenheng i hvordan man reagerer på myggstikk og andre stikk som f.eks vepsestikk? Jenta mi reagerer enormt på myggstikk. Nå ser det ut som at hun har fått seg en på øyet. Redd for hva som skjer om hun blir stukket av en veps. Men det er kanskje ikke farlig med mindre man blir stukket i halsen?

smgj sa for siden:

Jeg har ikke sett noen sammenheng... Til og med myggstikkreaksjonen varierer år for år.

nellie sa for siden:

Jeg reagerer også på mygg og merker forskjell fra år til år. Men dette er ekstreme reaksjoner altså.:p Øyet hennes er helt blått og har hovnet opp noe helt ekstremt. Forrige stikk hun fikk væsket så til de grader.

milena sa for siden:

Jeg reagerer veldig på myggstikk. Hovner opp i en diameter av 10 cm rundt stikket. Det er hardt og vondt... Havnet på sykehuset til og med en gang (ekstremt mange stikk). Jeg har gitt opp å tåle det - bruker den sterkeste myggsprayen jeg finner og spiser allergipiller når jeg vet jeg skal plasser hvor det er sjanse for å treffe på mygg. Og så kjøper jeg sånne klømiddel i utlandet hvor man får litt sterkere saker enn i Norge.

Veps reagerer jeg ikke på i det hele tatt. Far er motsatt - veldig allergisk mot veps, men reagerer ikke på mygg en gang.

smgj sa for siden:

Jeg har god erfaring med å bruke REMAs aloe vera-gel på tube på stikk. Det demper kløen like bra som klømiddel.

nellie sa for siden:

Har så utrolig lite lyst til å spraye henne full av kjemikalier..

Cyan sa for siden:

Jeg er aldri så sliten som når jeg må være med syk pode :p Han er propell uansett, og i tillegg enooormt oppmerksomhetssyk. Får ikke gjort husarbeid heller ...

Er forøvrig enig med deg, Kitt. Dersom det ikke er lagt opp til hjemmearbeid i utgangspunktet, så er det svært ufint å nærmest presse det på når man er syk/har sykt barn. Det gir et press på arbeidstakeren som ikke er ok.

Jeg er glad for at jeg har forståelsesfull arbeidsgiver, og muligheten til å jobbe hjemmefra. Har et barn med ekstra behov, og fleksibilitet fra arbeidsgiver gjør at jeg kan jobbe 100%. jeg skjønner ikke helt argumentene til arbeidsgiverne som ikke vil la arbeidstakerne få jobbe hjemmefra dersom det er mulig. Jeg jobber i hvert fall meget effektivt hjemme hvor jeg ikke blir forstyrret av andre, og jeg har færre sykedager også - for det er jo i mange tilfeller man er for syk til å være på jobb, men ikke til å jobbe (f.eks. ved magesjau men med bra allmenntilstand ellers ...).

Kitt sa for siden:

Begge mine to eldste har gått på allergimedisiner (Loratadin) hver sommer pga helt vanvittige reaksjoner på mygg/knott- stikk. Eldstemann måtte gjennom 3 antibiotika- kurer før vi begynte med det, men har klart seg greit siden.
Ingen grunn til å ikke gi henne det. Hun blir likevel stukket, men reagerer mindre og klør lite.
Loratadin er reseptfritt, men koster ca 1/3 i Sverige!!! Pillene er bittesmå og mine har tatt dem fra de var 3-4 år gamle.

milena sa for siden:

Forstår den. Kanskje prøve med en sitrusspray eller lignende fra helsekost. Har forstått at de ikke liker sitrus. Og eddik hjelper på stikk. Og så ville jeg vurdert allergitabletter hvis reaksjonene er sterke.

nellie sa for siden:

Tenkte nå på myggspray jeg da.:p

nellie sa for siden:

Ja, skal sjekke!:) Takk for hjelp.

smgj sa for siden:

Regner med du har tenkt på det, men skriver likevel: tynne klær som dekker mye når det er mulig. Det begrenser iallfall områdene som må sprayes. Og å sørge for at mye av sprayen går på klærne langs kantene (hals/hette/ermer/anker) og minst mulig på selve jenta. En caps med myggspray kan også være til hjelp om hun synes det er greit... Og seff - å spraye løst i håret og mindre i hårbunnen.

Sitron hjelper - men kan ikke konkurrere med kjemikaliene, dessverre. :(

Kitt sa for siden:

Skjønte det! Ville bare gi deg et meget godt alternativ som faktisk virker slik at ungen slipper de voldsomme reaksjonene!

Sitronelleolje er en naturlig olje som skal virke for å holde myggen unna, men noen stikk blir det jo alltid uansett og da blir jo reaksjonen den samme.

nellie sa for siden:

Er jeg heeelt tett, eller går det ikke an å laste ned tv-serier fra den Norske iTunesbutikken?

nellie sa for siden:

Fant ut av det.:) Amerikansk ituneskonto osv. Noe så stokk teit!

Carisma sa for siden:

jeg tenker i mitt stille sinn at det sier mest om lederne jeg da... At de ikke klarer å la klesvaksen ligge, fylle bensin på bilen, handle inn til helga og alle de andre klisjeene det hevdes arbeidstakere bruker hjemmekontoret til, og tenker at på seg selv kjenner man andre... :rolleyes:
Jeg jobber også veldig effektivt hjemmefra.

smgj sa for siden:

Vel - på jobb tar man 5min med VG eller går en tur og henter kaffe og tar to ord med en kollega... Om man setter på en maskin hjemme så er det de samme 5 minuttene ... Men selvfølgelig bruker man ikke tiden til å vaske vinduer eller andre ting som tar mer enn den normale pausen. Jeg opplever at jeg ofte får gjort mer hjemmefra, men går i minus på ting som krever interaksjon med kollegaer.

vaskeklut sa for siden:

Kan jeg kjøpe/lese e-bøker fra utenlandske sider som f.eks dito.se og lese de på min Bookeen Cybook Odyssey HD-lesebrettdings?

amritam sa for siden:

Så lenge de vil selge til deg, så, og de har et format som lesebrettet ditt støtter... Når det gjelder dito.se så ser det ut til at de stort sett har "epub med vattenmärke", så det bør fungere utmerket, og du slipper tenke på Adobe DRM til og med.

Noen her som har denne og vet om det følger pølsehorn med? Ser det er noe som kan ligne på bildet, men det står ingenting om det i spesifikasjonen ...

Carisma sa for siden:

Det er nok kjøttkverna som er på bildet, den står i spesifikasjonen også.

Gerd sa for siden:

Pølsehornet fulgte med på min da jeg kjøpte kjøttkverna :ja:

Ja, men følger pølsehorn med når man kjøper akkurat den jeg linker til? :)

Kitt sa for siden:

Det er bilde av pølsehornene nederst til høyre! ;)
Sa ja, jeg tror nok det følger med!

nellie sa for siden:

Bearbeid større mengder mat og deig i denne kjøkkenmaskinen fra Kenwood. Automatisk hastighetskontroll med pulsfunksjon opprettholder hastighet og effekt uavhengig av mengde. Er produsert i holdbart metallmateriale og den kraftige motoren sikrer optimal holdbarhet, pålitelighet og styrke.

Inkludert i pakken:

• Visp
  • K-visp
  • Deigkrok
  • Bolle i rustfritt stål
  • Bolle i plast
  • Blenderbeholder (AT338)
  • Kjøttkvern (AT950)

nellie sa for siden:

Står det på produktinformasjonen. Men så sier de på spørsmål og svar at alt som er på bildet følger med.:p

vaskeklut sa for siden:

Hva med å kontakte forhandler og spørre de..?

Kanutten sa for siden:

Det står at blender og kjøttkvern følger med. Jeg vil tro at til den prisen blir resten ekstra tilbehør du kan kjøpe utenom.

Sanney sa for siden:

tips til regnjakker som gjør jobben sin, til en stor pære? fant ut forrige uke at jakka mi absolutt ikke gjør jobben sin lenger.. kliss klass gjennomvåt.

Julie sa for siden:

Jeg har lest at man kan gi katter en eggeplomme en gang i blant for at de skal få fin og blank pels, og jeg fikk lyst til å prøve det av ren nysgjerrighet for å se om kattene liker det. :p Men er det bare eggeplommen som skal gis eller kan man gi dem hele egget? Bør det vispes noe på forhånd, isåfall?

Og mulig det er et dumt spørsmål, men har de noen enzymer som "forhindrer" at de blir syk av rå mat som eggeplommer? Det vil si, det er vel ikke noen risiko for at de kan bli syke av det?

smgj sa for siden:

Våre blir iallfall ikke syke.
Jeg gir dem hele egget, men siden de er noen kresne dyr, så får de det sammenvispet og med litt våtfor iblandet.
Katter er bra til å bryte ned animalske proteiner som i egg. :)

Carisma sa for siden:

Katter spiser mus og rotter! Tror det er liten sjanse for at de blir dårlige av litt egg :o (dessuten er norske egg trygge for både folk og dyr å spise rå)

Julie sa for siden:

Takk for svar, begge to! :)

Og ja, Carisma, jeg er klar over det - derfor jeg sa "mulig det er et dumt spørsmål". Vet at det er ulogisk at de skulle bli syk, men det skader jo ikke å spørre. :p :D

langaard sa for siden:

Bikkjefilla vår spiser kun kokt egg, og bare plommen:p

Lillemy71 sa for siden:

Spørs hvor mye penger du vil legge i det, men Søs. Jensen har mange fine regnjakker/kåper i bra kvalitet i ulike fasoner og størrelser. Jeg kjøpte en flott regnkåpe, med vattert for/innerjakke som kan tas ut nå på sommeren. God kvalitet, designet av to Bergensdamer.

Sanney sa for siden:

vil nå helst holde meg under 1000 lappen, da jeg syns det meste av jakker er fryktelig overpriset.. men om det er garantert god kvalitet og vanntett kan jeg strekke meg til 1500...

Carisma sa for siden:

Merket som smart club og Coop fører, north peak, er store i størrelsen.
Ellers har XxL en del.

Sanney sa for siden:

smart club og coop er laaangt unna for en uten bil. men tror xxl har åpna i tønsberg... her har vi bare gsport.

Carisma sa for siden:

Xxl er vel både i Tønsberg og Drammen. Eller veldig nær Oslo s.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.