< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Bønna200 sa for siden:

Den vi har kosta 299 og den er kjempebra. ;) Den vi hadde fra før var 25 år gammel og var veldig fin helt til i fjor.

vaskeklut sa for siden:

Jeg skjønner ikke greia med el-grill, jeg :o Føler det da er like greit å bruke grillfunksjonen på komfyren...... :o gjemme seg

TrillTrall sa for siden:

3500,- for en grill??? :eek: Lille Gubben kjøpte gassgrill til hytta nylig, kosta 1800,- på salg. Selv det synes jeg er galemattias.

Photobscura sa for siden:

Det er vel enkelte steder (borettslag og sånn) hvor det ikke er lovlig å grille på balkongene med gass/kull, mener jeg. :) Grilling for meg er like så mye en symbolsk greie som har veldig mye sommer over seg, så hadde jeg bodd sånn ville jeg nok gjort det samme.

vaskeklut sa for siden:

Joo, jeg ser den for så vidt. Men for meg er grillepoenget smaken av mat grilla med kull/gass :ja:

Kitt sa for siden:

Hva slags fislegrill er det dere har, da?;)
Vår er kjøpt på kjempesalg og kostet da 6999,- og den er likevel egentlig for lite avansert for Gubben- grillsjef!:p
6 brennere og mulighet for å steke 12 hamburgerer samtidig er minimum her i huset, nemlig! ;)
Men jeg la ned veto mot å bruke 20 000,- på en grill! Hadde vi snakket stekeovn/topp derimot......

nellie sa for siden:

Vi har en 99-kroners kulegrill fra Europris. Hatt den i 2-3 år. I love it!

Bønna200 sa for siden:

Jeg kjenner ikke forskjell på smaken, faktisk... Og grill for meg er å være ute og kose seg. :ja:

Carisma sa for siden:

Det nekter jeg å tro! Det er lett å kjenne forskjell på mat fra en gassgrill til en annen, så at det ikke er forskjell på elektrisk ift annet er faktisk helt umulig.
Når det er sagt er det jo egentlig bare kullgrillet som er grillmat :o men jeg har til nød gått med på gassgrill her hjemme. Vi har en kullgrill i garasjen da i tilfelle... :D på hytta er gassgrillet mat uspiselig (gassgrillet er 30 år gammel), der griller vi på ordentlig tønnegrill på badeplassen ved siden av.

Ang grilling på balkong så er det kun lov dersom balkongen har lufting langs gulvet.

Cyan sa for siden:

Jeg sitter her med en rapport fra spes.ped. til min sønn (som har en autismespekterdiagnose), og her skrives det om hans reseptive og ekspressive språk. Hva er forskjellen på de to?

Vel, ettersom jeg nettopp har tatt ti studiepoeng i norsk som andrespråk hadde vi også om førstespråkstilegnelse hos barn, og reseptiv betyr mottagende og handler om hvor mye/hvorvidt barnet forstår hva som sies (mange som kan flere språk enn det de selv snakker kan forstå dem helt utmerket uten at de faktisk snakker det), uten at de nødvendigvis selv produserer språket, ekspressiv betyr uttrykkende og handler om produksjon av språk, også nonverbal, altså hva de kan uttrykke til andre. :)

Cyan sa for siden:

Takk for forklaringen :suss: Jeg tenkte litt omvendt der, og fikk det liksom ikke helt til å stemme ...

Bønna200 sa for siden:

Ja, helt umulig! :lol:

Bare hyggelig! :suss: Morsomt at jeg kan bruke kunnskapen til noe. ;) La til littegrann mer i innlegget mitt, forresten.

Bønna200 sa for siden:

Og når det er sagt... Jeg tror mange forvirres av lukta. Selvfølgelig lukter det noe helt annet da man tenner opp en kulegrill enn en elektrisk. Forskjellen er likevel bare at man slipper den fryktelige røykosen i trynet. :p

Carisma sa for siden:

Fryktelige røykosen? Det er jo meste av sjarmen! Jeg står ute og suger inn naboens kullgrillos :rolleyes:

TrillTrall sa for siden:

6999,-?! Og finnes det griller som koster 20.000,-?! Og enda verre - finnes det folk som bruker 20.000,- på en grill?! :eek: ;)

Da skal man sannelig grille mye og ofte... Vi griller jo søren meg ikke ofte nok, mye nok eller avansert nok til å ha en grill til 1800,- heller. :rolleyes:

Bønna200 sa for siden:

Sjarm? Jeg må dusje etter jeg har fått skya i toppen. :o

Carisma sa for siden:

Sambo måtte slepes ut av maxbo da de hadde utstilt en grill til 160 000,- i fjor, siklesporet etter han syntes hele veien ut! :D han måtte nøye seg med en til knappe fem lapper fra plantasjen i stedet. Men den var uansett det første som kom på plass i huset her, og fikk stå inne i stua til vi flyttet 100%. Måtte jo ikke få regn på seg må vite! :)

Jaja, folk har forskjellige preferanser/opplevelser av grillivet. Og jeg smaker ikke forskjell på Cola og Tab Xtra, det skal visst være umulig det også. :p

Kanutten sa for siden:

Bare tenk på responding og expression. Og det hele tiden fra barnets ståsted.
Jeg har selv en kar jeg oppdaget ikke fulgte den normative utviklingen, men det skulle altså gå hele 14 år før også han fikk diagnose innen autisme....

Kitt sa for siden:

Vi griller 4-5 dager i uken om sommeren og har gjerne minst 12-15 gjester på grillmiddag, så god plass til allslags mat bør det være. Vi har faktisk en egen sjømat- gassgrill fordi Gubben er allergisk mot fisk og nekter at det lukter fisk/sjømat av biffen hans! :p
Vi dessuten en hagestue der grillen står inne under tak hele året.

Lava sa for siden:

Jeg har gassgrill til under 1000 lappen, den har stått ubrukt i 3 år, jeg kan ikke grille her jeg bor nå. Har ikke uteplass. Vi hadde for mange mange år siden en liten el-grill, og jeg syntes den kokte maten mer enn grillet/stekte. Ble lite brukt og til slutt kastet.

Resultatet av maten er viktigst for min del, og kosen av å være sammen med maten og grillen. Det at vi sitter ute og at alle på en måte er involvert i matlagingen, er det jeg liker best.
Man er liksom på kjøkkenet alle sammen. :)

Så lurer jeg på: Jeg tenker ofte at det hadde vært moro å tegne hus, hage, og slikt på dataen, finnes det ett gratis program hvor man kan gjøre det?
Hage er forsåvidt ikke viktig, men rom i huset, og selve huset.

shailene sa for siden:

Noen som har erfaring med Merrell-skoene? Altså sånne "barfotsko", myke, flate joggesko uten noe nevneverdig demping.. Greide å kjøpe meg et par sånne ved "uhell", skulle egentlig bare ha noen brukbare tursko, men har nå begynt å jogge også. Den teknikken hvor man lander på midtfoten istedet for hæla er såå vanskelig.. Begynner å kjenne litt verking i anklene også. Burde jeg kjøpe meg "ordentlige" joggesko, eller har disse skoene virkelig noe for seg? Jeg tør IKKE jogge på asfalt o.l., det er ikke akkurat noe behagelig for å si det sånn...

smgj sa for siden:

Lander du ikke naturlig lenger fram på foten dersom du jogger på stier/grusveier i merrellskoene? De fleste kommer relativt lett mer frampå når man blir minnet på det gjennom at det er ubehagelig å lande på småstein og røtter i så tynne såler?

Vær også VELDIG obs på at når man går over fra å jogge i dempede, oppbygde joggesko til lavprofilsko så MÅ alle sener, bein og småmuskler i legg, forfot og ankel jobbe MYE mer. Så du bør enten "veksle inn" fra gamle sko - altså fase over, eller legge inn mye fartslek&gange-turer den første måneden i "flate" sko. For å unngå treningsstølhet helt opp til belastningsskade på de musklene/senene som nå blir satt i arbeid.
Det høres dessuten som at du "tenker" mye på hvordan du skal lande(antar jeg, altså!), og da blir det lett stivt, unaturlig og anstrengende. (Kanskje du burde prøve å finne en grusvei med mye løs grus av type 15-20mm liggende på toppen av veien - da kommer forfotsteget veldig raskt, veldig naturlig. ;) ...)

Jeg gikk rett over til mine fivefingers, men jeg er notorisk periodeløper som i praksis trener meg opp fra "gangefart" hver gang jeg får ånden over meg... samt at jeg er begunstiget med ankler&legger med sterke sener og muskler fra naturens side. Jeg kan dessverre ikke bruke merrell :hylgrine: siden lesten er for smal for mine tverrplattføtter.

Lemen sa for siden:

Vokste opp med elektrisk grill, og det lukter jo grillmat, og det er kosen med å grille som betyr noe.

Det geniale med el-grillen var at vi barna fikk lov til å grille så mye vi ville, selv om foreldrene våre ikke var hjemme, siden det ikke var snakk om å bruke åpen ild.

vaskeklut sa for siden:

Har jeg rett på å få se legeerklæringen som fastlegen min skrev til NAV ang søknad om AAP?

Kitt sa for siden:

I utgangspunktet har du det! Min lege krysset av for at jeg ikke skulle få se legeerklæringen da vi søkte attføring i sin tid og dermed fikk jeg ikke det, men måtte anke avslaget uten å se den.
Saksbehandleren min på nav sa det var så sjeldent at legen nektet innsyn, at de ikke hadde opplevd det på 10 år!:eek:

Trenger jeg si at jeg byttet lege på dagen;)

Fikk innvilget på timen med ny erklæring fra en annen lege!

Kanutten sa for siden:

Jeg VET jeg er urimelig, men er jeg VELDIG urimelig??

Jeg har hatt fri i dag og har ordnet til grilling ute. Tidligere har vi alltid hatt grillen (kull) på plena, men sambo sa jeg bare skulle sette den på verandaen slik for at grillen skulle stå nærmere spisebordet. Som sagt så gjort.

Jeg har dandert maten på grillen og alt luktet godt, freste godt... ja, freste kanskje litt FOR godt! For det eneste sambo så da han kom hjem var fettflekker som var kommet på verandaen etter litt spruting fra grillmaten..
Han snakket om disse fettflekkene omtrent hele tiden, i allefall såpass mye at jeg mistet matlysta. Han kunne jo bare sett hva som skjedde og heller sagt det han ønsket å si ETTER grilinga..

Greitt, det er ikke sikkert det er lett å få bort disse flekkene, men nå er de der og jeg skal gjøre mitt beste for å få dem bort. Skulle ønske noen hadde en piller eller tre mot petimetri som jeg kunne få overta...

Kanutten sa for siden:

Og nå fyker sambo rundt på hele verandaen med Jif Baderom... :rolleyes:

Kitt sa for siden:

ler så jeg rister

Han skulle vært sambo med mannen min, han! Jeg får stadig beskjed om stresse ned når det gjelder søl og rot! Det bor faktisk folk her, sier han da!;)

Dietta sa for siden:

:lol:
(Hadde vel heller prøvd Zalo jeg da.....;))

Synes forøvrig det er han som er litt urimelig jeg, siden det er han som ba deg flytte grillen til verandaen :ja:

Kanutten sa for siden:

smgj sa for siden:

Vel, vi har sånn kompositterrasse hvor fettflekker vises. Og en gassgrill som "fetter"... Men det løste mannen med å finne en pleksiglassrute fra et gammelt dusjkabinett som vi legger under ved behov :) (Flinke mannen) (Det var litt zalo og mest regn som fikk ta seg av "læreflekkene" her i gården.

Kanutten sa for siden:

:heia: Flinke mannen!

Sambo har funnet ut at hvis han oljer verandaen i år vil det ikke vises... Den ble ikke oljet i fjor.. :o

TrillTrall sa for siden:

Samboeren din hadde antagelig fått hjerteinfarkt forlengst hadde han bodd sammen med meg... Jeg har heldigvis en Liten Gubbe med veldig senkede skuldre på den fronten der. :) Ærlig talt - noen fettflekker på verandagolvet!? Han hadde nok hatt litt å lære av jentungen min (12,5 år), for et par uker siden klarte hun å sykle seg av og slo seg ganske kraftig i hofta så hun hadde problemer med å gå noe særlig i noen dager - da sa hun bare at det var da ikke noe synd på henne, tenk på de som måtte sitte i rullestol hele livet! :love:

Bønna200 sa for siden:

Fine jenta. :hearts:

Bønna200 sa for siden:

Jeg synes gubben din er urimelig, jeg! Sier til deg at du skal flytte grillen, du gjør det, det kommer fett på gulvet og du får skylda? :confused:

Her er verandaen en bruksting og vi bryr oss ikke om en flekk eller to. ;)

vaskeklut sa for siden:

Hvorfor blir jeg ikke skikkelig utørst av vann med kullsyre (alle typer)?

shailene sa for siden:

Takk for tips! Mulig du er inne på noe der... Var jo først etter jeg ble bevisst på teknikken at jeg begynte å få vondt. Og nå, etter en liten pause fra jogginga, er det kun høyre ankelen som fortsatt verker litt, og det er jo høyrefoten jeg føler jeg har best kontroll på... Jeg har aldri jogga før i hele mitt liv, så kan jo hende den naturlige teknikken min ikke er så dårlig som jeg har fått for meg. Har ihvertfall ingen uvaner fra bruk av vanlige joggesko da... Men vet jeg må bli flinkere til å jogge i oppoverbakkene også, er vel der man best får trent opp de rette musklene... :p

charliiie sa for siden:

Jeg har en boks tagatesse som har stått åpen en stund. Skulle bruke den i går, men den var steinhard og ikke til å slå opp (jeg dengte den i benken i håp om at den skulle smuldre seg litt). Er det noe jeg kan gjøre for å pulverisere den igjen? Noen som har forslag til hva jeg eventuelt kan bruke den til i formen den er i, om noe?

Ziltoidia sa for siden:

Hvis det ikke er mulig å få knust det opp til pulver igjen, så går det an å lage karameller av det. Jeg har ingen eksakt oppskrift, men det kan vel googles.

Lava sa for siden:

Kan man, og da hvordan sletter man "venner" på Snapchat?

Noen har lagt meg til og jeg finner ikke ut hvem det er, og "den" vil ikke si hvem det er... vil slette om jeg ikke vet hvem det er :mad:

Lemen sa for siden:

Gå inn i vennelisten, og finn vedkommende. Trykk på navnet, og hold så lenge det dukker opp en boks. Da kommer det et alternativ om å slette denne personen.

Lava sa for siden:

Takk takk! :)

Lillemy71 sa for siden:

Hammer?? :D

Klarer du å få den i biter kan du jo hive den i en hurtigmixer om du har og frese det opp. Er alltid viktig og lukke posen godt på tagatessen. Jeg klemmer alltid ut mest mulig luft og setter på en plastklype og det pleier å gå bra.

smgj sa for siden:

HAHAHAHA! Kongebra. :D

smgj sa for siden:

Hvorfor vet jeg ikke, men jeg har det litt på samme viset. Men jeg blir dog utørst av kullsyrevannet når det har daffet litt av. Er antakelig bare "one of those things"..

charliiie sa for siden:

Karameller, ja. Du tenker at det ved oppvarming vil smelte allikevel? Det hadde jo vært noe, da får jeg i alle fall brukt det. Takk! :)

Hehe, jeg forsøkte ikke med hammer, men jeg slo klumpen hardt mot benken, det hjalp ikke. Den er rett og slett steinhard. Jeg veit ikke om jeg tør å hive den i blender eller bruke stavmikseren på det, vil jo ikke ødelegge apparatene heller. :p Men jeg har absolutt lært at det er viktig å lukke posen, ja. Og kanskje ta den fram oftere enn hvert halvår for å sjekke at den ikke har forsteina. :p Uansett, takk for tips! :)

smgj sa for siden:

Du kan nok oppbevare en sånn sillica-tørkepose i den ytre forpakningen også, for å prøve å forhindre forsteiningen?

charliiie sa for siden:

Jeg forsøkte å google sillica-tørkepose, men det kom ikke opp stort, annet enn i forbindelse med oppbevaring av kamera. Har du lyst til å forklare hva du mener? For jeg aner ikke. :p (Ja, jeg er litt lite huslig av meg. :p)

Jeg har begynt å ta tagatessen over i et norgesglass med gummipakning etter å ha opplevd nøyaktig det samme. :p (Lagde "sukker"lake av klumpen, forresten, til å bruke i drinker. :))

shailene sa for siden:

Etter min erfaring er det best å ha Tagatessen over i et tett glass e.l. straks den er åpna.. Eventuelt oppbevare pakken i en plastpose. Jeg bruker mye Tagatesse, og hver eneste pakke jeg har kjøpt har det gått hull i sånn at det drysser pulver overalt bare jeg ser på den omtrent... Idiotisk forpakning. :confused:

smgj sa for siden:

Jeg mener en sånn sak som veldig ofte ligger inni sko, eller vitaminbokser fra det store utland når man får dem - sånn som trekker til seg luftfuktighet.

www.desiccantpacks.net/silica-gel-ingestion/

Bønna200 sa for siden:

Kan det stemme at jeg blir sulten av Easy-isen? Jeg har tatt en liten skje en gang om dagen de siste dagene og synes jeg blir sulten etterpå. :confused:
Noen andre som har merket noe til det?

charliiie sa for siden:

Jeg vil nok investere i et norgesglass eller lignende slik at jeg unngår det ved nesten anledning. Takk for tips begge to. :)

Daa er jeg med vettu. Trodde det var en pose til å ha tagatessen i, jeg misforsto helt altså. :p

milena sa for siden:

Jeg lurer på om flere har fått telefoner i det siste fra ett rart nr: +43 1 3369000205? De har ringt to ganger nå, ikke lagt igjen beskjed og jeg tar ikke telefonen. Husker pratet om sånne nummer før når folk fikk sinnsyke telefonregninger i etterkant...

Sanney sa for siden:

telefon fra østerrike? mystisk. kan ikke si jeg har fått noen oppringing derfra....

milena sa for siden:

Det var det jeg og kom fram til... Men, jeg har ingen i Østerrike. Tror jeg. Men var det slik at de juksetelefonene ble problematiske hvis man ringte dem tilbake eller allerede hvis man tok telefonen? Tror at det kanskje var når man ringte tilbake, og da kan det jo ikke skade å svare neste gang hvis de ringer.

Kanutten sa for siden:

Da bør du være veldig kjapp hvis noen ringer deg fra utlandet. For du betaler for det også.

milena sa for siden:

Man betaler ikke for samtaler man mottar fra utlandet. Det er jeg 100% sikker på.

Kanutten sa for siden:

Ikke hvis du har tele2, da betaler du.

Jeg vet ikke om det har endret seg, men det pleide å være sånn at om du er i utlandet med norsk abbo, og mottar telefon fra utlandet, så betaler du litt for samtalen. Tviler på at det er sånn om du er i Norge med norsk abbo, og får telefon fra utlandet, da hadde det vært dårlig bissninss å legge f.eks. markedanalysebyråer til Nederland, som jeg vet noen har gjort. :)

milena sa for siden:

Hvor fant du det? Jeg har Tele2 og har blitt oppringt fra utlandet mange ganger og det har jeg ikke betalt som jeg har fått med meg. Man betaler å ringe til utandet og å motta samtaler i utlandet. Ikke å motta fra utlandet mens man er i Norge.

Kanutten sa for siden:

På tele2 har vi fått regning uansett så lenge mottaker/oppringer er i utlandet.
Det et derfor jeg alltid bruker skype mår jeg vil ha kontakt i utlandet.

Kanutten sa for siden:

Kanskje det har noe med abonnement å gjøre?

milena sa for siden:

Det er noe feil der! Jeg har nå skrevet til dem for å sjekke. Jeg bruker alltid skype for det da blir gratis for både de som ringer og meg som mottar. Men, jeg er fortsatt overbevist om at man ikke betaler for å motta samtaler fra utlandet:confused:. Venter spent på svar fra tele2.

milena sa for siden:

Her er svaret fra Tele2. Ingen betaling for mottak av samtaler fra utlandet:

Hei!
Ved mottak av samtaler fra utlandet med et norsk abonnement i Norge betaler man ikke for mottak.
Man blir kun belastet for mottak av samtaler med et norsk abonnement når man befinner seg i utlandet og blir oppringt.
Du kan lese mer om dette her www.tele2.no/kundeservice/1018.aspx.

Takk for at du henvendte deg til Tele2 Kundeservice.
Ha en fin dag.

Med vennlig hilsen
Linn Berg
Tele2 Norge AS
Tlf. Privat 02000, Tlf. Bedrift 02200
Tlf. Utland: +4721314951, Faks 21319898
tele2.no, Org. nr NO 974 534 703 MVA, Kontonr 5010.07.58900

Carisma sa for siden:

Tele2 er noen banditter uansétt. De hadde jeg ikke vært kunde oss om de hadde betalt meg! :cool: har jobba hos et konkurrerende selskap, og de drev med MYE snusk!

Lava sa for siden:

Jeg har vært kunde hos tele2 i mange år, og har ingenting negativt å si om dem!

Marella77 sa for siden:

Er det mye å spise 4 kyllingfilet og salat på en dag?

vaskeklut sa for siden:

Det kommer jo an på hvem som spiser det og hva man eventuelt spiser i tillegg?

Marella77 sa for siden:

Jeg skjønner... Jeg spiste bare 3 kom jeg på nå også, så da var det vel ikke så ille. Har bare aldri spist så mye kyllingfilet før på en dag...

vaskeklut sa for siden:

Hva skriver man inni kortet til en gave man gir til et brudepar?

Rin sa for siden:

Vet ikke hva "salat" eventuelt inneholder, men om vi antar 4 kyllingfileter á 150g, og feks 600g hjertesalat, og ingenting annet, så er det under 700 kcal, og dermed altfor lite energi for et, øh, generelt sunt dagsinntak. Det er dog temmelig mye protein, som kan være et problem for noen kropper, og helt ok for andre. Spørs hvem det handler om!

Kitt sa for siden:

Enten finner man på noe personlig eller så holder det med "Til lykke med dagen og fremtiden" feks!
Vi fikk noe sånt som 100 kort. De ble ikke lest så veldig nøye akkurat den gangen! :p

Kitt sa for siden:

Dersom jeg er 169 høy og bruker 40/42 i bukser, hvilken størrelse må jeg se etter i tommer?
Har ikke brukt den typen jeans på snart 30 år og aner ikke hvor jeg skal begynne en gang! :o

vaskeklut sa for siden:

Takk! Nei, regner ikke med det blir lest så veldig nøye.

Jeg fikk en kiste som oldemor har hatt stående på loftet i maaaange år (hun lever enda altså!) for et par år siden - der lå alle telegrammene, kortene og blomsterkortene hun og oldefaren min fikk til bryllupet sitt! Samtidig hadde hun tatt vare på alt det samme fra mormor og morfars bryllup i den kista. :love:

Cyan sa for siden:

Jeg brukte 32 i livet og 32 eller 34 i lengde da jeg var i underkant av 70 kilo fordelt på mine 166 cm. Husker ikke helt klesstørrelsen jeg brukte da, men mener det var 38 eller 40.

Men du kan jo bare måle deg i livet det buksa skal sitte og konvertere til tommer. Da har dj jo et utgangspunkt :)

amritam sa for siden:

Jeg gjetter på et sted mellom 30 og 32.

vaskeklut sa for siden:

jeg brukte 33/34 da jeg var str 42/44 tror jeg..

Anne sa for siden:

Det kommer selvfølgelig an på buksefasongen også.:)

Kitt sa for siden:

Takk for svar! :klem:
Vet det er mange variabler, men hadde liksom overhodet ingen peiling annet enn at Gubben bruker 36/36 i 501 og de er både alt for store og alt for lange!
Da skal jeg se etter bukse på mandag mens Prinsen er på samvær! Greit å ha noe å slå i hjel halvannen time med! :)

silje21 sa for siden:

Hvordan penest mulig vekke min mann som har sovnet på do O.o`?

Dietta sa for siden:

(Lurer litt på hvor han sover nå ;))

Kanutten sa for siden:

:lol: Har du også en slik en som kan sovne overalt?

Cyan sa for siden:

Hvorfor trives ikke balkongblomstene mine i år? Jeg har små stemor og noen oransje jeg ikke vet hva heter (se bilde). Jeg har tjukt lag i bunnen med leca, så de skal være godt drenerte, de har ikke fått tørke ut og jeg kniper av de visne blomstene etterhvert. Likevel er de stusslige, blomstrer knapt og vokser ikke slik de har gjort årene før. Har lagt merke til at jorda liksom aldri blir tørr men er litt sånn fuktig og hard på en måte. Men jeg har et par potter med margeritter og en annen blomst med samme jorda, og de trives som bare det. Noen grønnfingrete som har noen tips på å få disse balkongkasseblomstene til å trives?

Kanutten sa for siden:

De oransje heter tagetes.
Kan det tenkes ar de får for mye vann?
Selv om de er godt drenerte med leca kan det likevel bli for mye vann i kassen. Kan du lage et lite hull eller to 2-3 cm over bunnen på utsiden av kassen? Da vil ev for mye vann renne ut samtidig som det fremdeles er fukt nok i kassen.

TrillTrall sa for siden:

Kanskje du har litt lite jord og litt for mye leca? Vanskelig å se hvor dyp kassen er.

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for svar!! :) jeg går iallefall ned på vekten nå :) ps, spiste litt dressing og Valnøtter, samt pinnekjærner og fetaost også ;)

Marella77 sa for siden:

Noen som har smakt sjokoladene fra CALALIER Belgian chocolate med STEVIA? Det er ca 30 karbohydrater i dem, hvor 17 er sukkeralkoholer, og 8 polyoler. Er det kun 8 jeg skal regne med da?

Cyan sa for siden:

Det er mer enn nok jord, så da tror jeg heller på for mye fukt. Nå er de godt drenert med både leca og hull i bunn, så tror jeg bare lar de tørke ut litt først og ser før jeg evt begynner å bore hull i sidene.

Zillah sa for siden:

OK, no slår panikken meg.
Eg skal reise og besøke forloveden min. Supergleder meg heilt vanvittig (vi har jo ikkje sett kvarandre på snart 8 mnd), men no ser eg at det er beramma streik eller gå-sakte-aksjon eller vettasøren kva dei meiner, men i alle fall så blir det trøbbel i flytrafikken i Frankrike. (Seriøst, når tid er det franskmennene ikkje streiker?!?) Det står her i denne nyhetsmeldinga at det er industrial dispute from June 11 up to June 13, 2013 - up to, betyr det til og med 12. juni kl 23:59 eller er den 13. også medrekna? Vanlegvis så står det vel "up to and including" - så no er eg usikker og engsteleg her, for eg skal reise via Paris nettopp den 13. og forbanner meg sjølv for å ha vald å stole på franskmenn berre fordi det gikk så innmari greit sist :mad: og om eg ikkje kjem meg på flyet til Salt Lake så blir eg superfortvila og Forloveden kjem nok til å ta sin død eller ikkje langt om.

Andre som har reist under slike forhold og har gode råd å kome med?

Kanutten sa for siden:

Hva er det i dill og persille som er verd å ta med seg?
Jeg kjøper en urtepotte av hvert slag ca hver dag og spiser rett fra potta... Hørtes feil ut... :rolleyes:
Men jeg har såååå lyst på det! Jeg spiser dill, persille, agurk, tomat og tørrfisk hver dag. Det er stort sett det eneste jeg har lyst på. Jeg vet at medisinen jeg bruker gir meg annerledes smak og lyst på noe annet, men det får da være måte på? Middagen min kan være en pose tørrfisk og to-tre tomater. Hvorfor???

Dilly sa for siden:

Hmm.. jeg vet ikke, men fikk plutselig veldig lyst på tørrfisk :)

Dietta sa for siden:

Hvorfor begynner jeg å nyse så voldsomt når jeg dusjer (eller akkurat når jeg er ferdig og skal tørke meg) ? Får raptuser hvor jeg kan nyse 20-30 ganger før det gir seg :o

index sa for siden:

Sikkert for å riste av deg vannet, slik hundene gjør:D:D:D!

Dietta sa for siden:

(shake, rattle and roll :p)

silje21 sa for siden:

ikke til vanlig nei, han pleier som meg ha problemer med å sovne, men ikke denne gangen nei hehe

fikk vekket han, veldig forsiktig hehe

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.