Tusen takk for svar Kitt!! :klem:
Sambo er på jobb, men når han kommer hjem om litt vil han finne ut at jeg har ommøbelert på kjøkkenet samt byttet ut hans mors krims krams (:eek:) med noe jeg kjøpte for litt siden. Det ble kooos!!
En annen grunn til at jeg rydder og styrer er fordi vi får besøk av autistteamet i morgen. De har vært på skolen og i morgen ettermiddag skal de altså hjem til oss. Så det jeg lurer på, hva er det de skal gjøre? Skal jeg koke kaffe til dem eller blir det for distraherende? Bør poden være forberedt eller ikke?
Hm... her sitter jeg altså med en boks kokoskrem, men det står ikke noe sted hva næringsinnoldet er. Ingrediensene derimot: "Coconut extract (65%), water" eller "liquid extract of coconut kernel (65%) with added water". Så da burde det vel være en helt grei sak å regne ut... men jeg finner liksom ikke helt ut av det. Så, hvis noen finner ut av det, blir jeg evig glad! Det er en god krem. :3
Bare hyggelig, vennen! :suss:
Jeg har hatt diverse instanser her hjemme oppigjennom. BUP/PPT, fosterhjemstjenesten, barnevern osv. Har alltid servert litt å bite i, fra noen få vafler til full salat- lunsj, og hatt kaffe/te/drikke klart.
Aldri fått negativ tilbakemelding på det!
Poden liker vel ikke akkurat endringer og overraskelser, så han bør nok i hvert fall få vite at det kommer besøk og kort om hvem de er, syns jeg!
Lykke til! Er sjelden så "skummelt" som det høres ut! ;)
Hekling! Det funket som bare det dag jeg slutta for noen år siden. Det ble mange som fikk luer til jul det året :D
Jeg får også lyst på røyk innimellom (slutta høsten 2007), så da røyker jeg neste gang jeg er på byen (noe som skjer ca hvert jubelår). Kan røyke opptil 5 på en kveld, men jeg bare velger å ikke ta den neste røyken etter den kvelden.
Jeg får røyksug hver gang jeg behøver å grine. Når jeg har grini er røyk glemt. Jeg hadde el sigarett. Det tilfredsstilte ikke og var kjedelige greier. Dropp det. Ta en tyggis og drikk varm te.
E-sigaretter er visst omdiskuterte greier ;) For min egen regning kan jeg si at alternativet mitt til personlig fordamper (eller e-sigarett) er å fortsette å røyke forbrenningssigaretter. Sett i dette perspektivet synes jeg det er en skam at ikke dette er et bedre tilgjengelig alternativ. Hvorfor skal jeg måtte ty til kjipe nicorettprodukter når andre har laget alternativer som virker bedre? Jeg er ikke særlig paranoid av legning, men her synes jeg det dufter av legemiddelindustrilobbyisme.
Mulig noen har linket til det allerede, men nrk skrev nylig om e-sigaretter: www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11002150
Det er ikke akkurat noen forskningsartikkel, men men... tenkte kanskje det kunne være av interesse :p
jeg trodde jeg kunne slutte med vanlige sigaretter ved bruk av el sigaretten. det klarte jeg ikke. noen sa de klarte å trappe ned på noen vanlige sigartetter og ellers bruke el-siggen, men det er bare ikke bra nok. jeg tenkte, det skal jeg i hvert fall klare, men el siggen gav ikke noe. den gav ikke det man ønsker fra en sigarett. jeg heiv alt i søpla etter hvert. det ble en del oljeklin osv, man måtte skifte det man røyker minst en dag dgl og batteriet måtte lades mange timer hver dag. styr som ikke gjør en uavhengig av vanlige sigger. enten slutter du eller så slutter du ikke. jeg slutta bare med alt og etter tre dager var det verste over, etter to uker var jeg fin.
Denne har jeg også lest - Karl Erik Lund ved Sirus (Statens institutt for rusmiddelforskning) har flere ganger uttalt seg i favør av e-sigaretter, eller "personlige fordampere" som damperne liker å kalle dem :p Jeg synes det er betenkelig at man må bestille nikotinholdig væske i utlandet (det er fullt lovlig å importere fra EU-land til eget forbruk) - jeg skulle helst kjøpt dette på apotek, vinmonopol el.l. Til sammenligning er tobakksproduker (særlig sigaretter) mye mer skadelig, og selges overalt - til og med på døgnåpne bensinstasjoner. Nicorette - som er et legemiddel - selges i dagligvarebutikker. Jeg føler at det er en veldig skjev politikk ute og går.
Ja - alle må finne sin måte :) Jeg har ikke holdt opp lenge (siden fredag), men for meg er e-sigaretten avgjørende. Jeg har investert i en kjekk liten sak, og har også et større batteri på vei. Jeg har sluttet å røyke og damper i stedet. For meg er dette topp :)
Enhver får finne sin måte å slutte på. For min del måtte det en graviditet til for å slutte 100%, andre må ha nikotinprodukter, andre må bare ta en cold turkey mens andre igjen må ha e-sigarett. Enhver må jo finne ut hva som fungerer best for dem. For min del hjalp det å spille dataspill samt å fortsatt ta noen "røykepauser" (bare at jeg sugde på halve sugerør i stedet). Skulle jeg ha sluttet i dag hadde jeg sikkert valgt sånn e-sigarett. Rart at det skal være så vanskelig å få tak i da det jo må være mye bedre enn vanlige sigaretter. Har flere ganger tidligere forsøkt med nicorette-produkter, men hjalp ikke en dritt.
Vel - det er jo en del ting i handelen som nok ikke hadde fått kommet på markedet dersom det kom i dag... Jeg er "for" tanken om å redusere belastningen på omgivelsene, og mindre interessert i hva den enkelte gjør med seg selv. Men kan vel se at man kanskje tenker på hva det kan gjøre med rekrutteringen? Jeg vet ikke.
Når det gjelder å slutte tror jeg at hver enkelt må finne sin vei. For broder'n tok det 3 forsøk og speidersnus/hockypulver og tretannpirkere... Andre trenger nikotinplaster og røykepauser, atter andre bruker hekling og røyker på gaffel eller snuser. Onkelen min hadde den halve pakken med pipetobakk på peishylla fra han sluttet, til han pakket furukofferten 14 år seinere. Han visste at han kunne, han bare valgte å ikke ta den akkurat nå...
:)
Det med rekruttering er argumentet for at kreftforeningen ikke fronter e-sigaretter som et godt røykesluttealternativ. Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at en damper vil gå over til å røyke forbrenningssigarett - damp SMAKER mye bedre. Det er også ekstremt mye billigere å dampe enn å røyke, og du kan få batterier som er lekre å se på også.
Selv om jeg fra før er svært innrøkt og avhengig har jeg aldri vært mot f.eks. røykeloven. Slik jeg ser det er det fint at det er politisk vilje til å begrense noe som går så veldig ut over både individ og fellesskap, selv om avgjørelsen var upopulær. Derfor er det meg komplett ubegripelig at et bedre alternativ som faktisk er attraktivt for mange som allerede røyker ikke er stuerent i myndighetenes øyne. Nicorett-produkter som røykesluttalternativ er ganske feilslått for de aller fleste som prøver; 3-5% greier å slutte med hjelp av disse produktene. Likevel frontes dette som et fint alternativ for dem som ønsker å slutte? Champix og Zyban - sterke legemidler som påvirker kjemien i hjernen med potensielt svært farlige bivirkninger - også foretrukket foran e-sigaretter - skjønn det den som kan. Grumpf.
Jeg tenkte mer på nyrekruttering til damping/nikotinavhengighet generelt, jeg... At man kanskje er redd for at den (dampingen) skal få samme "status" som røyking hadde for 20-30 år siden. Er enig i at det virker som et godt alternativ for allerede røykende. :)
Jeg har tenkt samme tanken :o Når det er så attraktivt for meg, vil det jo være attraktivt for andre også, tenker jeg. Samtidig tilbakevises dette i noen av de studiene som er gjort (ikke så fryktelig mange) - og fra den harde kjernen dampere hevdes det jo at nikotinavhengighet er sammenlignbart med koffeinavhengighet, både når det gjelder hvor skadelig og vanedannende det er. Jeg har alltid trodd at nikotin er voldsomt farlig og kreftfremkallende - men det er visst alle de andre stoffene i sigaretter som forårsaker kreft og død. Jaja. Jeg leser til øyet blir stort og vått, og så skal jeg gjøre meg opp en mening etterhvert :) For meg er det iallefall helt supert, VELDIG glad jeg fant dette :)
Man drar til en glassmester og får tilskjært 3-4mm glass i vinduskarmfasong... og så kjøper man sånne sillikon-ikke-smelle-skapdører-dingser på jernia og klistrer med passe mellområm under glassplaten (lufting)
Dette fungerer finfint - tar av for en (liten) skvett vannsøl og også når du glemmer å klistre dingser under nye potter.
Vi fikk oss et nytt familie medlem i dag. Serto, en ti uker gammel kattung:D
Å tar gjerne i mot tips for dere som har erfaring og har lyst å dele.
Det er noen år siden vi hadde kattunge sist.
Det jeg lurer først og mest om spør jeg om nå:
Hvor lenge bør vi holde hu inne før hu får gå ut?
Hvor mye arbeid skal vi legge i det å vise katte-doen og hvor maten står,
finner de ut av det selv?
Bør den sove i samme rom som oss til og begynne med?
Nå virker hu trøtt, skal vi bare la hu være i fred?
Hei, og grattis med nytt familiemedlem! Katter er vidunderlige og kjemperare dyr! :hearts:
Jeg leste meg veldig opp på kattehold før jeg fikk min lille pelsherre i hus for snart fem år siden. Jeg kan ikke snakke for ham, men på meg virker han i alle fall som en innmari veltilpasset og happy katt!
Svarer med rød skrift inne i sitatet over. :)
Ellers vil jeg tilføye at katter er individualister, men jeg vil mene at disse rådene gjelder for jevnt de fleste katter!
Tusen takk for gode tips :)
Jeg viste hu hvor maten står med en gang, å hu har allerede funnet det:p
Doen viste jeg hu også med en gang vi kom hjem, men der ville hu helst bare ligge:rolleyes:
Men går hu rund å utforsker her:D
Vi har hatt katt før, men bare så lenge siden vi hadde katt unge.
Har ikke helt avgjort når det gjelder natten, eldste jenta i hus ville gjerne sov i stuå med hu.
Hu er bare nydelig her hu finner ut av den nye verden:love:
IKKE slipp ut kattunger! de har ikke helt utviklet kompass og kan lett virre seg bort. Jeg ville ikke slippet ut katta før den var minst 6 mnd gammel... helst mer. Jeg har en fosterkatt her som vi tror kom seg bort som kattunge.. Livet på gata er ikke lett.
Og ja, har katten først fått lov til å komme inn på soverommet, kommer den til å gauke hele natta om du bestemmer deg for at den ikke får lov mer.
Tror ikke det nødvendigvis er så farlig å slippe ut katta før den er seks måneder, altså. Uten at jeg har noe belegg for den påstanden, men vet at mange gjør det uten problem. Den er jo et dyr! Mange kattunger blir faktisk født ute. Men det kan kanskje være en idé å være med den ut i starten! Om dere har veranda, og mulighet for å stenge for utgang, så kanskje det kan være en grei løsning i overgangen? Det kan ta litt tid før de er fortrolig med den store verden ute, så en myk overgang er lurt uansett. :)
La gjerne datteren deres sove i stua sammen med katten noen netter! Det høres ut som et godt alternativ til å slippe den inne på soverommet. Katter tar jo ikke ordrer, så greit å legge an vanen først som sist. Det kan også være med på å gjøre den tryggere, samt at hun sikkert også synes det kan være en fin ting! Jeg lot katta få komme inn på soverommet for jeg syntes såååå synd på ham (og sikkert på meg selv også, ettersom jeg akkurat hadde blitt singel på den tida. :p). Siden den gang har jeg flyttet til en ettroms, så jeg har ikke mange valg. Men selv om katta sover i senga nå og da, så foretrekker han faktisk sofaen om natta. Men jeg kan vedde på at dersom jeg flytter til et sted med separat soverom, kommer han til å henge på døra om natta dersom jeg holder den lukket. :p
Ikke sikkert hun tar koblinga med doen helt enda. Katter sover de rareste plaser. Særlig trange plasser er visst stas! Men skulle hun som sagt ha et uhell, og dere øyeblikkelig flytter henne til kassa, vil hun nok skjønne tegninga!
Her vil jeg si jeg er uenig.
Jeg er forvert for dyrebeskyttelsen og i fjor sommer hadde jeg en veldig gravid stor kattunge, ca seks-åtte måneder som fødte et kull her.
Katter KAN få løpetid veldig tidlig, og da blir de nesten garantert gravid. Det blir født 40 000 kattunger for MYE hvert år her i Norge fordi katter formerer seg lett og fordi mange tror på de gamle mytene om at en katt må ha minst ett kull unger før de kastreres og også fordi folk ikke tenker over hvor unge kattene er når de blir kjønnsmodne.
Skal du ha en kattunge med ut før den kastreres og har fått utviklet retningsans (noe som skjer når de er ca seks måneder) så anbefaler jeg og ha den i bånd eller på f.eks. en terasse som f.eks. er dekket med netting.
Er kattungen en hankatt, trenger man jo ikke være redd for at den kommer hjem gravid, men den kan gjøre andre katter gravide, den kan havne i slåsskamp (ukastrerte kjønnsmodne hanner sloss heftig om reviret sitt), den kan vimse seg bort når den første puberteten inntreffer og verden er stor og forlokkende og ikke minst; den kan bli påkjørt.
Alle katter kan selvsagt bli påkjørt men ungkatter er ofte eplekjekke og skjønner ikke at bilen er farlig og de har heller ikke utviklet evnen til og skjønne hvor stort og fort det er det som kommer mot dem.
Nyeste katten min, Pippi, ble adoptert av dyrebeskyttelsen i fjor i september. I begynnelsen av desember kastrerte jeg henne, men først i mars fikk hun lov til og gå fritt inn og ut, etter at jeg hadde vært med henne de første gangen og også sjekket at hun faktisk kommer når jeg kaller på henne.
De fleste dyrleger anbefaler og kastrere før katten blir kjønnsmoden, og de fleste sier at katten skal være over 2 kilo før den kastreres.
Jeg var litt lat (og så bor jeg 15,5 mil fra veterinæren) så Pippi fikk vaksine, chip og kastrering på en gang i desember. Hun var da ca fem og en halv måned.
Og ja, katten er et dyr, men ikke et dyr som finnes naturlig i vår fauna, men et importert dyr som til stort sjokk for mage faktisk fryser når det er kaldt ute. Kattungene har kattungepels som ikke varmer dem like godt som en voksen katt.
Selvfølgelig! Veldig gode poenger, BenteR! :ja: Katten min var jo halvannet år før han fikk slippe ut ettersom jeg bodde den mest trafikkerte gata i hele bydelen. Jeg er for øvrig helt enig i både det med at det er en myte at hunkatter absolutt skal ha et kull, og at katter fint kan kastreres før de er kjønnsmodne. (Leste faktisk en del forskning om det, at det man fryktet skulle skje - som f.eks. bentetthet hos voksent individ o.l. ikke utgjorde noen forskjell for når katten ble kastrert).
Jeg reagerer veldig sterkt på garvestoff og histaminer, og trenger derfor tips på gode rødviner som har lavt innhold på disse (og som ikke koster skjorta siden jeg skal drikke hele flaska på fest og ikke bare litt til middagen :p).
Jeg kjøpte noen runde "plast-dingser" på blomsterbutikken. De er i gjennomsiktig plast, og har små bobler/føtter under på ca 1 cm. Under runde potter i "vanlig" størrelse holder det med en, og under avlange potter (sånne med plass til 2 blomster) bruker jeg 2.
Funker veldig bra, enkelt og greit, og ikke var de dyre heller :)
Nå er første natten over, vi delte på å se til hu eldste jenten å meg.
Det har gått greit, prøvde å ha hu i bur på soverommet. Det likte hu ikke.
Så hadde jeg hu litt i sengen ( jeg var for trøtt til gå ut i stuen:eek:) det likte hu heller ikke.
Så jeg gikk å la meg på sofaen, å då gikk det ikke lenge før hu la seg i fotenden,
og virkelig la seg til ro der.
Å doen har hu vært på et par ganger.
Hu ser egentlig veldig rolig og tilfreds ut;)
Å leker en go del når hu er våken.
Det kan være minste jenta skal ha hu på rommet i natt,
bedre hu knytter seg mer til hu for eldste flytter nok når skolen begynner igjen.
Vi stresser ikke noe særlig, og tar en del ting etter hvert.
Å når vi skal slippe hu ut tar vi når vi ser hvordan hu "blir".
Høres veldig bra ut! Det fungerer best når katten får komme til dere inntil den føler seg hjemme! Men du bør ikke sperre katten inne i buret mer enn høyst nødvendig (annet enn ved frakt o.l.). :)
Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe et bur snarest og venne katten til det. Bare ha det stående åpent i en krok, legg en myk matte eller noe inni så kanskje hun velger å bruke det til kosekrok. Putt henne inn i buret av og til, i begynnelsen kan dere bare lukke døra litt og så slippe henne ut igjen, kanskje legge inn et par godbiter. Etterhvert ta med buret ut i bilen og så kjøre en liten tur og sånt - så hun venner seg til buret og ikke bare forbinder det med at hun skal til dyrlegen med tiden.
Jeg reagerer på det samme som deg og har etterhvert funnet noen rødviner som funker fint for meg. Den billigste jeg kommer på i farten er Coreto. Den smaker ganske så greit. Vil du ha en som er bedre, men dessverre dyrere er Yellow Tail Shiraz ganske så god.
Enig! Veldig praktisk å ha et bur i tilfelle rotefelle. Klarte aldri å få katten til å bli særlig begeistra for buret, så jeg "jukser" med å spraya det ned med kattemynte og putte en t-skjorte jeg har sovet i inni buret når det skal brukes. :p
Ah, Yellow tail drakk jeg mye av i studenttida (husker ikke om det var Shiraz dog) :D Så den er lav på histaminer og garvesyre altså? Ser på vinmonopolets side at den garvesyremåleren er på litt over halv, men det ragnes kanskje som lavt?
Og jeg sjekket prisen, 120 kroner regner jeg som en ganske billig vin. Med billig vin mener jeg vin under 150 spenn :)
Jeg fant dette. Tenker jeg heller prøver meg på Ken Creek som Kanutten foreslo. Den er lav på både histaminer og sukker. Ser at Falling Feather er på lista også. Det er den eneste vinen mamma tåler, så det er jo også et alternativ (og den vet jeg at jeg liker), men den er en god del høyere på sukker ser jeg.
Så da satser jeg på at en zyrtec og Ken Creek lar meg slippe unna den verste hodepina og tett nese :)
Vi så det ikke før i dag, men hu har faktisk litt striper i en litt gråere nyanse.
Å det viser heller ikke på bilder. vi ser det bare i et spesielt lys
Min mor reagerer også på histaminer og garvestoffer og hun tåler Falling Feather :) Så er det en som heter Blossom Hill som jeg vet hun tåler.
En av de beste rødvinene syns jeg er Mötorhead sin :D
Hælledussan, noe så nydelig!!! Pusepusepus! (jeg blir alltid usannsynlig teit når jeg ser kattunger og hundevalper...!) Jeg ville kjøpt et bur og lagt litt energi i å venne henne til det, før eller siden må hun til dyrlegen og da er det greit at hun er vant til buret. Å frakte katten løs i bilen er ikke å anbefale!
Jeg vet at alkohol ødelegger forbrenningen, men er det ikke mulig å ta en fest 1 gang i mnd sånn ca, og likevel gå ned i vekt? Jeg drikker hvit rom og sprite ZERO. Jeg har nå gjort dette i et år, og har ikke gått ned. Bare opp, men det er det andre grunner for enn alkoholen...
At alkohol ødelegger forbrenninga er litt vel å ta i. Det utsetter forbrenninga i noen timer. Så klart det går an å gå ned i vekt selv om man tar en fest i ny og ne.
noen her som har hatt senebetennelse i skuldra av typen supraspinatus tendinitis og som vet om noe som virker? jeg har forsøkt kortisonsprøyter, betennelsesdempende, varmebølgebehandling, massasje og triggerpunktsnåling og akupunktur. nothing woooooorks!! blir gal. :eek:
er forresten totalt uinteressert i helsekost/healing/kopping/soneterapi/gærne damer som slår på tromme/lignende... :o
Ja, jeg hadde dette i begge skuldrene samtidig for noen år siden, og for meg var det en langvarig nålebehandlig som sakte fikk det til å gå over. Nå passer jeg på å komme meg avgårde til behandlig med en gang jeg kjenner at noe er i gjære igjen, slik at jeg slipper å bli like ille som den gang. Var igjennom 5 betennelsesdempende kurer først uten særlig virkning, og ble desperat. Så da gikk jeg til kiropraktor som satte nålene, og som også behandlet spenninger i skuldre nakke, og knakk meg opp før han satte nålene. Var vel gjennom nærmere 15 nålebehandliger før jeg var ok igjen. Stor sympati til deg, vet hvor vondt dette er, og håper du får hjelp hos noen!
Du sier "varmebølgebehandling", mener du trykkbølgebehandling?
Det er fryktelig vondt, men det hjalp litt på min skulder. Ikke sikker på typen tendinitt jeg hadde, men det brukes for å starte selvheling igjen. Noe som stopper når betennelsen har vært en stund...visstnok.
Og ha litt bevegelse på armen. Sirkle med den den forsiktig. La armen henge rett ned og sirkle lett ut fra kroppen. Viktig med blodgjennomstrømming i leddet.
Gått gjennom/prøvd det meste her også, mine betennelser i begge skuldre er kroniske, har vært det siden mai08, men siden høsten 2010 har jeg lange smertefrie stunder, nå har jeg ikke hatt vondt i venstre skulder i det hele tatt på lenge, men høyre er litt vond innimellom. Det eneste som har hjulpet meg, er det smg også nevner-mye omega 3! Jeg er også nøye med å kutte ut det jeg får mest vondt av, der det er mulig, jobber også med hendene tett inntil kroppen så mye som mulig.:)
takk gjengen! skal se på rådene deres og høre med fysioputten om han kan nåle litt. hvor mye er mye omega3? jeg kan ikke sånn iu-måleenhetgreier og sånn jeg....
Kjøp denne på nærmeste apotek (Ja, den der - fordi det er den på det norske markedet jeg har funnet med mest DHA). Ta to - tre daglig i en måned før du vurderer om det kan ha hatt virkning eller ikke. Har du følelsen av at det virker fortsetter du med 2-3 en måned til. Som du ser er dagsdosen på 2 daglig så dette er ikke problematiske mengder. www.triomar.no/Triomar/Memorex/
Tar du d-vitaminer så ta de samtidig med den første dosen om dagen siden det vil høyne opptaket av d-vitaminene godt.
Det virker ikke raskt - fordi det hjelper forhåpentligvis kroppen din til selv å redusere betennelsen. Men meg hjalp det iallfall. Har du prøvd ibuprofen-salve før du legger deg? (Jeg hadde ikke brukt den på dagtid fordi man da kan lure seg selv til å gjøre mer enn det som lurt er med de musklene...) Kanskje den smertestillende virkningen kan være nok til at du iallfall får sove?
Jeg aner ikke hva den egentlig het, men jeg hadde kronisk senebetennelse i flere år i nakke/skuldre. Prøvde alt du nevnte og vel så det. og så havnet jeg mer eller mindre tilfeldig hos en manuellterapeut. Han fant ut hvor problemet egentlig stammet fra og fikset det på to-trebehandlinger. Siden har jeg bank i bordet aldri hatt det! Så, finn en som kan knekke i tillegg til å strekke :ja:
har vært hos manuellterapeut også (for andre ting i samme området), men han symptombehandlet bare, han hjalp meg aldri å FIKSE problemer/forebygger... Men når jeg tenker meg om så tror jeg at (den nye) fysioen min egentlig er manuputt også.. Hmm. Han sa noe om at han ikke ville røre så mye til å begynne med fordi det er så betent og hovent der. Jeg brøler jo av smerte bare han tar på :o
Litt sent med svar nå, men jeg ble bra etter et halv år med fysio 2-3 ganger i uken, øvelser gjort både der og hjemme, samt varmebehandling etc hos fysion.
Er det noen som kjenner til at natron er syrenøytraliserende? Vil det i så fall kunne lindre på magesyreangrep, f.eks? Eller er dette bare alternetivt sprøyt?
Tja, det der beveger seg litt på kanten av hva jeg klarer å tro på. Jeg tror ikke noe særlig på syre/base-dietter og sånn, altså.
Hm. Jeg vet ikke helt, jeg. Fant nå en artikkel som argumenterte mot natronkurer (som jeg inntil i dag aldri har hørt om. :p), og til og med han sier at det kan lindre sure oppstøt. Har du prøvd, forresten? Greia er jo at selv om jeg tar somac og det funker, så hendet det likevel at jeg får ubehagelige anfall, og jeg bare hater smaken av gaviscon som jeg supplerer med. :p
Jeg har Zantac, å det hjelper kjempe godt på meg.
Før lavkarbo måtte jeg ta hver dag, som regel 2 pr dag.
Nå holder det med å ta etter behov, å de lindrer raskt:p
Nå tenkte jeg som et supplement, altså. Somac funker bra nok, men i perioder med stress og sånn hender det jeg får anfall likevel. Skal uansett notere meg det bak øret til neste legebesøk!
Dessverre hjelper ikke lavkarbo mot dette, da det er resultatet av en operasjon i spiserøret.
Mm, jeg har ikke bare somac alene, jeg har 2*150 mg zantac i tillegg... Men det er egentlig vanskelig å bli helt anfallsfri når man er sånn som oss, photo.
Ok!
Joda, ser den. :o Men ettersom dette er relativt nyutredet så kommer jeg nok til å pushe på litt utprøving for å gjøre situasjonen så utholdelig som mulig! :)
Den fungerer jo ikke akutt, så om jeg får et anfall, hjelper det ikke å ta en ekstra tablett. :o Gaviscon hjelper litt akutt. Men jeg må minst ta to tabletter i slengen om det skal hjelpe, og det blir veldig dyrt i lengden! Ikke varer effekten lenge heller, og det smaker aldeles fryktelig og setter seg fast i tennene, og er bare ... æsj! :p
Vet ikke om det er tilfelle med somac at man får høyere toleranse. Jeg står alt på 2x40 mg, og det har gitt best effekt så langt. Hadde ikke holdt ut uten!
Anfallene kommer som regel i stressituasjoner (som nå, i eksamenstida). Jeg skal til kirurg på tirsdag, så da håper jeg at jeg får mer informasjon. :)
Gaviscon er helt forferdelig og hjelper fint lite syns jeg. Da syns jeg de jeg tok da jeg var gravid var mye bedre (og smaken var grei også). Husker seff ikke i farta hva de het (noe på n kanskje?), men det er de eneste man kan ta dersom man er gravid. Ellers har jeg pepcid liggende, og de skal ikke tygges. Vet ikke virkningen på dem, for har ikke hatt behov for dem enda.
Jo, jeg tror du har rett når jeg tenker meg om, man kan ta gaviscon også :) Det er vel pepcid man ikke kan ta. Poenget mitt er i hvert fall at jeg ikke tok Gaviscon
fordi den ikke hjalp, mens Novalucid funka greit. Mener å huske at det var flere i preggersforumet som hadde samme erfaring.
Hvis det er årstall og hva som følger etter hva så er min metode å tegne "kart"... Bobler med nøkkelord & årstall og piler ("stier") mellom dem. Jeg brukte også farger for å kode politiske retninger... rød for sosialisme/bondeopprør osv, blå for aristokrati, eller konservative tanker, lilla for liberalisme, rosa for kvinnerelatert osv... Hva som helst som trigger dine knagger og som "passer" til pensum.
For min del lærte jeg også mye bedre gjennom sånne kart fordi jeg da måtte sette sammenhengene i system - og jeg lærer mest gjennom "å gjøre", ikke "å lese".
Jeg har samme erfaring! Gaviscon var grusom og jeg ble bare enda mer kvalm, men Novalucid fungerte toppers og reddet dagen gjennom 2 svangerskap for min del!
Finnes i mange varianter, tyggetabletter, på flaske eller som engangs"beholdere"! (Gjorde i hvert fall det sist jeg hadde brukt for dem:p)
Snakk ned noen som ikke kan så mye om det, og prøv om du kan fortelle en interessant historie fra det. Hvis jeg blir stilt direkte spørsmål om noe klarer jeg ofte ikke svare i det hele tatt, men om jeg f.eks diskuterer noe med noen kan jeg dra fram en helt utrolig mengde kunnskap jeg ikke visste jeg hadde. Har holdt halvannentimes foredrag på jobb uforberedt om noe jeg ikke trodde jeg kunne noe særlig om, men når jeg begynte å snakke viste det seg at jeg kunne en hel masse. Måtte bare gi hjernen min de rette triggerne.
Å snakke med folk om pensum, flette inn kunnskapene etc, er ganske lurt. Jeg har tuta kjæresten min og andre ørene fulle av anekdoter og aproposer og assosiasjoner fra exphil-pensum de siste par ukene, og det får det til å sitte, altså!
Nå rakk jeg aldri å lage noe tankekart, men jeg tror det gikk veldig bra på eksamen likevel! Fikk oppgaver som jeg både hadde hatt stor glede av å lese, og som jeg brukte mye tid på å forstå. :D
Cottage Cheese har bedre smelteevne enn vanlig ost, og anbefales derfor ofte i f.eks gratenger. Du vil ikke få de klumpene den har i "rå" tilstand. Men ellers ville jeg byttet den med revet ost.
Syrenøytraliserende: ja - det er sterkt basisk. Jeg vil tro at det da kan lindre magesyreangrep, men jeg vet egentlig ikke så mye om det, men det skader ikke å prøve med ei teskjed natron utrørt i vann. Jeg ser at du har fått andre gode råd, så det kommer vel an på om du synes det er verdt å prøve for prisens skyld eller noe.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.